monam |
|
(5.6.2023 22:09:58) Synovi (třetí třída) v PPP zjistili (poté, co nám dva roky říkali, že jen nic nechce dělat) komplexnější SPU - dysgrafii, dysortografii, dyslexii + ADHD. Má PO 3 + doporučení na asistenta. Syn je normálně inteligentní dítko, které něco dokáže dobře kompenzovat, takže ve třídě patří k průměru. Což nic nemění na tom, že jeho zejména písemný projev je otřesný a nechápe základní gramatické jevy. Nyní mají učitelku, se kterou jsme celkem spokojeni, a ale odchází k prvňáčkům a budoucnost je nejistá. Přemýšlím, zda by mu nebylo ve spercializované škole, napadá mě zejména ZŠ Integrál a pak ZŠ U Uranie. Integrál měl kdysi docela dobrou pověst, ale nevím, jak dnes. O ZŠ U Uranie nevím vůbec nic. Máte někdo zkušenost s přístupem k takovému dítku? Ve své stávající škole má spoustu kamarádů, což beru jako naprosté plus, nad které téměř nic není... až na to, že on sám o sobě strašně pochybuje, myslí si, že je hloupý, když některým věcem nerozumí (měkké a tvrdé slabiky - ty třeba vůbec nezvládá). Jsou děti ze speciálních škol vyčleněny z kolektivu "normálních" vrstevníků (teď myslím hlavně ZŠ U Uranie)? Váhám, tápu, nevím co dál.
|
Marika Letní |
|
(5.6.2023 22:26:11) Jen taková poznámka - jsi si jistá, že s AP a IVP to syn v současné škole nezvládne? Co říká paní učitelka, která ho zná a jste s ní spokojeni? Jestli je v běžné škole schopen být v průměru, tak bych ho tam asi radši nechala. Protože speciální škola podle paragrafu 16 (což u Uranie mají uvedeno) je fakt pro závažné případy. Mírně řečeno pro děti, které jsou hodně nestandardní.
Třídy podle § 16 odst. 9 školského zákona je možné zřizovat pouze pro děti nebo žáky s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem.
Integrál je tuším soukromá škola, takže školné?
|
monam |
|
(5.6.2023 23:29:41) na té současné škole to je komplikovanější, tak hledám jiné možnosti
|
|
monam |
|
(5.6.2023 23:30:11) je v průměru, ale je vynervovanej
|
|
TaJ |
|
(6.6.2023 8:14:29) Mariko, ty třídy podle paragrafu 16 se můžou od sebe dost lišit. Není to totéž, co přímo speciální škola. Syn do takové třídy chodí, všechny děti tam mají normální intelekt, je to logo třída, takže tam jsou převážně děti s poruchami řeči, různými SPU apod., jedou běžné učivo, jen jich je ve třídě málo a učí je speciální pedagogové. Někteří synovi spolužáci o třídu výš, co letos končí, tak dělali normální přijímačky na střední školu, o jednom vím, že se dostal i na nějakou školu s talentovkami. Není to totéž, jako když jsou ve speciální škole převážně děti se sníženým intelektem, pro které bude třeba problém i ten učňák.
|
|
|
Monika |
|
(5.6.2023 22:50:11) Jak to myslíš,že by byl vyčleněn, z jakého kolektivu? Myslíš třeba ve sportovním oddíle? Řekla bych,že pražské děti nemají představu, které školy jsou "speciální" a proč ... Na druhou stranu,jestli má v této škole spouští kamarádů, proč ho odtrhovat.Kdyz je inteligentní a teď má "diagnózu", nejspíš mu to půjde vysvětlit, že každý se holt rodi s různými schopnostmi a ne/výhodami a jemu bylo "naděleno" toto a není proto ani horší ani lepší než jiní ...Snažila bych se zjistit,jakou bude mít učitelku a promluvit s ní a získat nějaký názor ... A taky se zeptat syna,on možná nebude chtít od kamarádů ...
|
monam |
|
(5.6.2023 23:31:59) Moniko, on teď přišel s tím, že se nikdy nenaučí vyjmenovaná slova, tak že raději bude opakovat. resp, on je umí, ale neumí je použít ve větě. Asistentku má jeho třída už teď - ale je k ničemu, ona se ho jen zeptá, zda nepotřebuje pomoct, to on nikdy nepotřebuje, a ona jde dál.... tohle nefunguje a fungovat nebude
|
Monika |
|
(5.6.2023 23:37:33) Monam a myslíš, že ho nelze přesvědčit o tom že lze žít i bez znalosti vyjmenovaných slov a že dneska mu to správné i/y bez potíží vybere počítač, hlavně, aby věděl, co chce napsat.A v krajním případě toho ani zase tolik psát nemusí .... Měl by se odpoutat od toho, že pravopis je hlavní smysl života, i když bohužel to tak učitele někdy stačí ...
|
monam |
|
(5.6.2023 23:41:48) Moniko, on pravopis vůbec neřeší, to učitelka. On nastoupil do první třídy za covidu, jeho problémy jsme dlouho přičítali také tomu (první dva roky do školy chodil minimálně). Učitelka mu moc nepomohla a teď se vytasila s nějakým seznamem, co všechno musí syn splnit. A on že raději bude opakovat třídu. Nová učitelka může být sebelepší, ale není to vystudovaná učitelka 1. stupně, což mě děsí (a pokud vím, na prvním stupni nikdy neučila).
|
monam |
|
(5.6.2023 23:43:08) Je fakt, že jestli na jejich škole něco funguje, tak speciálně-pedagogická péče. On tam tedy chodí teď poslední dva měsíce a celkem udělal pokrok...
|
|
Monika |
|
(5.6.2023 23:49:07) Monam,tak ta současná učitelka asi nebude zas tak dobrá,jak jsi psala.A naopak ta nová může začít novou práci bez předsudků a vzít vážně výsledky vyšetření tvého syna a postupovat podle doporučení.V každém případě ho musíš podpořit ty, i proti všem učitelkami světa.Je to tvoje dítě a mělo by znát svou cenu, i kdyby do smrti psalo pitel a miš (což navíc s dnešní technikou nemusí).Fakt mu vysvětli výsledky toho vyšetření s tím, že je to podobné, jako když někdo nemá hudební sluch, nebo má hrůzu z míčových her ...
|
|
Agniezska |
|
(29.6.2023 10:04:24) Monam, letosni tretaci uz loni chodili uplne normalne. Karanteny nebyly. Byl nejak vic nemocny?
|
|
|
|
K_at |
|
(6.6.2023 5:52:00) Minám, dysortografie? Samozřejmě střílím od boku.... Má i jiné potíže s uplatněním pravidel při psaní? Aha, promiň. Čtu od zadu. Monako, hele, tohle je blbost. Spu by dnes fakt absolutně neměly být důvod 0ro specku školu. Pro nějakou menší klidně, ale specka je zbytečná. Zase ale pokud má třeba 30+ dětí ve třídě..... Jinak si myslím, že to žádný cejch není.
|
K_at |
|
(6.6.2023 6:58:23) Moc se omlouvám Monam za ty debilní opravy jejího nicku. Nejde mi to už opravit.
|
|
Alena |
|
(6.6.2023 7:42:25) Integral neni specka, je to skola s malym kolektivem pro deti s SPU, mela skvelou povest, jaka je ted stejne jako monam netusim.
|
TaJ |
|
(6.6.2023 8:05:36) Aleno, přesně takhle znám z doslechu Integrál já...co si pamatuju, tak to byla docela žádaná škola a nebylo jednoduché se tam dostat, jako ostatně všude, kde mají malý počet dětí, vím, že jsem na ni tenkrát taky koukala, když jsme hledali školu pro syna.
|
|
|
|
|
monam |
|
(5.6.2023 23:32:37) Moniko, tak kousek od nás je speciální škola.... téměř výhradně do ní chodí romské děti. Tohle je těžké a něco takového bych nechtěla.
|
|
|
Marta. |
|
(5.6.2023 23:18:31) Myslím si, že do speciální školy ho s normálním intelektem nepřijmou. Speciální škola je určena pro mentálně postižené děti a děti s dalším postižením.
Pro tvého syna by bylo nejlepší zůstat na škole kam chodí a využít možnosti mít asistentku. Určitě mu to pomůže.
|
monam |
|
(5.6.2023 23:35:55) Tyhle dvě školy by pro něj byly, ale ano, tu otázku zda nezůstat kde je si kladu také
|
|
|
TaJ |
|
(6.6.2023 8:19:55) Monam, co myslíš tím vyčleněním z kolektivu normálních vrstevníků? Syn chodí do logo třídy a kamarádů má dost, myslím, že se ani vůbec nebaví o tom, kam kdo do školy chodí, jsou z různých koutů Prahy, někteří i mimopražští...Na kroužky chodil vždycky na běžné, tam taky neřešili, kdo do jaké školy chodí. Samozřejmě, to, že tam moc nezapadal, už je jiná věc, ale to nesouviselo se školou, ale s jeho povahou a zájmy. Jakmile se dostal do toho správného kroužku, tak zapadl a kamarádů má spoustu. A co vím, tak ani tam nikdo neřeší, z jaké je kdo školy, myslím, že to o sobě ani nevědí, každý je odjinud. Ale možná to bude jiné v Praze a jiné někde na menším městě, kde se všichni navzájem znají, těžko říct...
|
|
TaJ |
|
(6.6.2023 8:30:22) Jinak, teď koukám na tu školu U Uranie a na první pohled to působí dobře. Určitě bych se tam šla aspoň podívat. To není vyloženě specka, to jsou třídy pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Kdybychom ji neměli tak z ruky, tak bych o ní tenkrát nejspíš taky uvažovala.
|
|
Káva |
|
(6.6.2023 8:33:26) Nedávno řešila kamarádka takže vím, že je poměrně malá pravděpodobnost, že by Integrál měl místo. Do speciální školy bych ho nedávala. Píšeš, že škola spolupracuje, takže bych zatím využila všech možností ve stávající škole včetně asistentky. Kamarádčin synek si dokonce vyzkoušel asi dvě hodiny ve speciální škole (domluveno s vedením na zkoušku) a byl v šoku ze spolužáků, jejich chování, z průběhu vyučování, to prý se radši bude trápit tam kde je. Nakonec chodí do malé školy někde na Praze 6 (nepamatuji si přesně) a je velmi spokojen. U nich byl ale velký problém už v tom, že původní základka naprosto nespolupracovala, byl na něj vyvíjen nátlak a nedalo se s nimi na ničem domluvit, chtěli se ho zbavit. Je to milé a inteligentní dítě, jen v něčem jiné a to je pořád někde problém skousnout. Ale v nové škole úplně rozkvetl.
|
monam |
|
(6.6.2023 9:56:06) Vím, že Integrál je celkem žádaný. Možná to zkusím, ale nevím ani, zda o to stát - ty synovy vazby na spolužáky v místě bydliště jsou z mého pohledu aktuálně asi důležitější. On se totiž zavřel do světa počítačových her, tam je asi ze svého pohledu úspěšný, takže jsem šťAstná, když jde se spolužáky na hřiště.
|
monam |
|
(6.6.2023 10:09:53) děkuji všem za reakce.
Zkusím napsat do Integrálu a uvidím. Když nebudou mít místo, zůstane zatím kde je, kdyby náhodou místo měli, půjdeme se tam alespoň podívat.
|
Anadar |
|
(6.6.2023 10:46:21) Zkuste to,tím nic nezkazíte
|
|
|
TaJ |
|
(6.6.2023 10:57:55) Monam, šla bych se podívat do obou škol. A klidně i se synem, ony děti mají taky kolikrát "nos" na prostředí, kde jim bude dobře... A jestli má kamarády v místě bydliště, tak by se s nimi viděl i tak, ne? Odpoledne venku. Když už se teď znají. U nás to bylo zase jiné - tady v místě bydliště moc podobně starých dětí a s podobnými zájmy není. Se spolužáky se viděl jen ve škole, asi se dvěma se občas sešli po škole. Pak si našel podle svého zájmu kamarády z kroužku a ti jsou z celé Prahy, někteří i mimopražští a přesto se spolu scházejí, třeba o víkendech, když byl syn menší, tak jsme s kluky jezdili i my, teď už jezdí sami, po Praze i po celých Čechách. Na druhou stranu, jestli by byla šance, že by to ve stávající škole fungovalo, tak klidně zůstaňte. Co na to vlastně říká syn?
|
monam |
|
(6.6.2023 11:06:46) TaJ syn momentálně říká, že chce zůstat ve třetí třídě, protože si nepamatuje vyjmenovaná slova ani násobilku. Do asi února, kdy jsme se s ní učili, to bylo všechno celkem dobré. Ale pak začala u nás přijímačková panika a veškerou pozornost požrala dcera. Třeba se to teď zas vrátí zpátky.... doufám
|
TaJ |
|
(6.6.2023 11:13:51) Monam, věřím, že se to zase usadí, ony některé děti jsou na tyhle okolnosti kolem nich citlivé a rozhodí je to. Jinak mu klidně můžeš vyřídit, že vyjmenovat vyjmenovaná slova bude mít asi problém i náš osmák, který má jinak velmi dobrý prospěch a obvykle píše bez chyb. A má syn třeba ve škole zase něco, co mu jde, v čem je dobrý? U syna vždycky pomohlo, když jsme probrali, že nikdo neumí všechno a že každý má něco, co mu nejde a něco, v čem je zase třeba lepší, než ostatní (cokoli - rychle běhá, hezky kreslí, nebo je šikovný v pracovkách...)
|
|
MaMar |
|
(6.6.2023 18:40:09) Monam, asi je na pražských školách převaha dětí s lepšími výsledky, když ale srovnám to, co píšeš o synovi, s "našimi" třeťáky (učím na vesnické malotřídce), tak kdybych měla navrhovat opakování ročníku těm, kteří nezvládají použít ve větách vyjmenovaná slova, tak by mi do čtvrté třídy postoupila jediná žákyně Já to beru tak, že se třeťáci seznámili s nějakými pravidly, a teď budou mít ještě spoustu času na jejich upevnění.
|
babi_ |
|
(6.6.2023 18:49:36) Navrhuji přestup chlapce na vesnickou malotřídku k MaMar
|
MaMar |
|
(6.6.2023 19:16:44)
|
|
|
TaJ |
|
(6.6.2023 20:27:15) MaMar, přesně tak, třeťáci s vyjmenovanými slovy teprve začínají, tak je přece jasné, že to nebudou umět všichni hned. Upevňovat si je budou celý zbytek základky.
|
|
monam |
|
(7.6.2023 7:52:36) MarMar mám srovnání, mám starší děti, určitě byly o hodně napřed před synem, ale zase neměly první dva roky školní docházky covid. Syn tedy píše děsně, jak agramaticky tak tak, že to nejde přečíst. Na druhou stranu já jsem dysgrafik, vytrpěla jsem svoje na prvním stupni, a mám dvě vysoké školy. Synův problém vidím spíše v tom, že on to vzdal, když má něco udělat, tak "něco" napíše, nesnaží se, prostě to odflákne a nepřemýšlí nad tím.
|
|
|
|
|
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(6.6.2023 8:50:36) monam, možná rada mimo, ale já bych po svých zkušenostech volila klasickou zš, kde je teď, zná spolužáky, prostředí a je mu tam víceméně dobře... a zaměřila se na "nápravy" (píšeš, že začal chodit až teď a pokroky vidíte ) a na uvědomění si, že na známkách nestojí svět opravdu to nejsou hraběcí rady, řeším to u své nejmladší já teda mám náskok, protože nejmladší dcera opravdu "chytrostí" (tou školní) hodně zaostává za svými sourozenci, což je znát už od školky, vyjmenovaná slova jsou boj dodnes (4. třída), ale taky třeba je problém vyjmenovat měsíce ona se to nadře, umí to dva tři dny a pak to zase úplně vypustí dodnes si ani nepamatuje, které měsíce jsou školní prázdniny na druhou stranu je praktik, je šikovná v kuchyni, pěkně kreslí (což je v rodině dysgrafiků nevídané ), "vidí" sociální vazby, ví jak s kým má mluvit, ovládá všechny ženské zbraně naprosto přirozeně, je ženská od hlavy k patě - ona má víc ženskosti v jediné řase, než já v celé své bytosti takže si odmala vysvětlujeme, že jsou různé priority a že dokud se snaží a dává do toho učení maximum a nefláká se, budu si cenit i "blbé" trojky... je mnohem cennější než synova 1, pro kterou nemusel vynaložit absolutně žádné úsilí je teda logické, že s tímhle přístupem může zapomenout na nějaké vyšší stupně vzdělávání a budeme šťastní, když si vybere učební obor s maturitou a dotáhne to až k té maturitě (popravdě já budu spokojená i s výučním listem, pokud ji bude řemeslo bavit )
|
TaJ |
|
(6.6.2023 9:01:59) Rose, to je pěkný přístup, máme to se synem podobně, některé věci mu prostě nejdou, i když se snaží. My jsme známky nikdy neřešili, řešíme je trochu až letos, protože už se mu obě pololetí osmičky budou počítat k přijímačkám (pokud to zase nějak nezmění). Ale holt letos má trojku z přírodopisu, protože berou člověka a jemu to prostě do hlavy vůbec neleze (a taky ho to samozřejmě vůbec nebaví, ale u jiných předmětů s tím problém nemá, i když ho moc nebaví). Ale vidím, že se to fakt učí a udělal maximum, no tak prostě bude trojka. Ostatní známky má super, takže i ten průměr je nakonec v pohodě. A věřím, že se tvoje dcera určitě jednou dobře uplatní, třeba i bez té maturity. Zas má jiné přednosti, které nemá každý...
|
|
TaJ |
|
(6.6.2023 9:08:48) Jinak, v případě Monam bych taky asi zvážila zůstat na škole, kde jsou, zvlášť když tam ta speciálně-pedagogická péče funguje dobře (což taky není všude samozřejmost) a jsou vidět pokroky. Na druhou stranu, jestli tam syn není v pohodě a je vynervovaný...tohle je vždycky těžké. Já jsem taky někdy ve 3.třídě uvažovala, jestli syna přesunout na běžnou základku (místo by měli a nebyla to ani spádová, už jsme to měli prakticky vyřízené), ale nakonec jsme se rozhodli ho nechat tam, kde je a zpětně si říkám, že to asi bylo dobré rozhodnutí. V nové škole by mu hrozně dlouho trvalo, než by zapadl do zajetého kolektivu (jestli vůbec) a rozhodně by tam nebyl tak v pohodě, jako je tady.
|
|
monam |
|
(6.6.2023 9:53:17) Rose, to je jako bys psala o synovi. On je třetí třída, ale šel s odkladem. Vyjmenovaná slova uměl alespoň vyjmenovat, ale dávno zapomněl. Měsíce, dny v týdnu, hodiny - neorientuje se. Je to nejmladší dítě, jedno starší dítě mělo nějaké problémy, ale ne až takto vážné. Vyčítám si, že se mu málo věnuje (nejmladší dítě), letos stres s přijímačkami jeho sestry, za rok ale to samé u druhé sestry. V polovině jeho druhé třídy jsem po 15 letech doma nastoupila do práce. Výčitky, výčitky, výčitky (v mé hlavě). On se ale doma učit nechce, nespolupracuje.
|
|
|
Anadar |
|
(6.6.2023 9:54:15) Mohu podat pouze velmi starou informaci,neboť naše účast v Integrálu je 15 let stará.Nicméně něco se dá asi zobecnit.Syn chodil před tím na běžnou základku.Nezlobil,tak neměl horší známky než trojky,ale vědomosti nebyly zvláštní.A jak autorka píše,synek vyjmenovaná slova zná,ale neumí je aplikovat. Přesně náš případ.Poučky odříkával synek bezchybně, písemný projev byl ovšem tragický.Na Integrálu byla výhoda v tom,že takovíto žáci tam byli norma a ne otravná zátěž.Syn jednak rozkvetl,jednak získal vědomosti.Jak bylo málo dětí ve třídě,nikdo se nemohl vézt v zákrytu těch aktivních holčiček z první lavice,všichni museli dávat pozor a účastnit se výuky. Atmosféra ve škole byla velmi rodinná,málo dětí v celé škole,všichni se znali a pomáhali si.Možná si to už idealizuji,ale bylo to pro nás jediné klidné školní období. Podívala jsem se na jejich stránky,vedení školy se nezměnilo a zůstali i někteří pedagogové z dávné doby.
|
monam |
|
(6.6.2023 10:10:53) anadar, mohu se zeptat, jak pak probíhal dceřin přestup na střední školu?
|
Anadar |
|
(6.6.2023 10:45:41) Dobře,oni byli cepovaní dávat pozor a bylo to vidět.Ale šel na odbornou školu a nedělaly se tehdy celostátní přijímačky od cermatu. Na druhou stranu,jak měl úlevy v rámci SPU,měl velmi velkorysé časové limity u maturity a zohledněné chyby v rámci poruchy.To funguje jistě i u přijímaček.
|
TaJ |
|
(6.6.2023 10:50:00) Anadar, syn se bude příští rok hlásit na odbornou školu s maturitou a ano, u přijímaček bude nejspíš mít napsaný nějaký čas navíc, případně jsou tam možné další úpravy (které u nás asi nebudou potřeba), je to na stránkách Cermatu.
|
Okolík |
|
(6.6.2023 15:16:39) TaJ, ten čas navic bude mít jen pokud pravidelně chodíte do PPP. Ale to asi víš....
|
TaJ |
|
(6.6.2023 15:23:50) Okolíku, jojo, já vím, my jsme vedení v SPC od 3,5 let, chodil do speciální školky a do té logo třídy ZŠ potom taky musel mít doporučení SPC, jako ostatně do všech podobných speciálních tříd, jinak by tam nemohl. A ve škole potřebuje každé 2 roky nový posudek. Chystám se mu v nejbližší době domluvit termín na podzim, abychom se nějak dohodli co a jak.
|
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(6.6.2023 10:47:44) Anadar, ten malý počet dětí přesně umožňuje to, co píšeš. Všichni musí být aktivní, přijdou na řadu daleko častěji, nezůstávají "v zákrytu" těch aktivnějších. Nikdo se před ničím neschová, daleko víc se toho stihne za hodinu procvičit, než když je jich 25 a víc. Taky tam není takový hluk, se kterým mají některé děti problém, že se v tom mumraji pak nedokážou tak soustředit a sledovat, co se kolem děje. A celkově je to všechno takové komornější, jsou si blíž, jsou i víc vidět případné konflikty a problémy mezi dětmi...U syna je celých 9 let jen 8 dětí ve třídě a je to super.
|
|
|
kachna_ |
|
(6.6.2023 19:52:34) Monam, na školu pro děti s LMR jít nemůže, pokud má normální intelekt. Mj. by tam fakt trpěl. Jinak ale děti od nás chodí do normálních kroužků a nemají s tím problémy, hrají fotbal a nikdy si nestěžovaly. Malý kolektiv má přesně ten efekt, co píše TaJ.
|
monam |
|
(6.6.2023 21:25:00) kachno, tohle nejsou školy pro děti s LMR
|
kachna_ |
|
(7.6.2023 21:13:02) Monam, to se omlouvám, už jsem se párkrát setkala s tím, že to lidé směšují.
|
|
|
|
Kolemjdouci Prilezitostna |
|
(8.6.2023 8:54:09) Ahoj, já mám pocit, že k přeřazení do specialni třídy potřebujete osvěcení z SPC, že bez papíru to nepujde, na to bych se informovala dřív než začneš plýtvat energií nad úvahami “kam”. Tak, jak to popisuješ bych asi zkusila ještě počkat jak to půjde na stávající škole (pokud kamarádi zastíní ambi učitelku). U Uranie jsme se byli podívat, za mě ok, ale my máme velké postižení. Možná bych mrkla i na Bratrskou, mají s tím docela zkušenosti, klidná pohodová škola (co má taky své “mušky” 🤣)
|
|
|