| Saamajna |
 |
(15.5.2024 15:04:56) Jen tak pro zajimavost, soukrome, nic oficialniho.
Nez se pustim do pripravy textu (preklady a tak), potrebuju par informaci - a tady se vi vsechno!

Jsou prijimacky na 8 lety, 4 lety a 6 lety skoly - ty testy jsou stejny na vsechny typy skol?
V kterym rocniku skolniho vzdelavani jsou ty deti, co ty jednotlivy prijimacky delaji?
A taky - kolik casu na to ty deti maji?
Kolik bodu je minimum/ prumer/ potreba na jednotlivy skoly?
Mmch., jak to tady ctu, je ceskej skolni system docela narocnej na nervy deti i rodicu!
Tady to neni; dite se proste jen prihlasi na vybranou skolu a jde se tam pak s rodicem(i) "predstavit" na pohovor s reditelem nebo jeho zastupcem. S sebou ma posledni vysvedceni a vyjadreni/ posudek tridniho ucitele.
Ta zmena skoly je po 4. tride, zakladka je jen 4 leta. Povinna skolni dochazka je 10 let, takze musi dal na jinou skolu. Pokracovaci skoly jsou 4 typu: Gymnazium Gesamtschule Realschule Hauptschule Ten seznam je sestupne podle urovne. A ty pohovory na jednotlivy typy skol jsou casove podle toho posunuty, takze kdyz to nevyjde na gympl, muze jit na pohovor na ostatni.
Moje mladsi dcera (12) je v 6. rocniku (na gymplu), u starsi chybi uz jen 1 ustni zkouska do hotove maturity (ma tu rychlomaturitu po 12 letech, to se uz zase zmenilo, dalsi rocniky budou mit az po 13). Na vysokou taky nejsou zadny prijimacky, proste se jen prihlasi. Nektery zadany obory maji "numerus clausus", tam je i jiny hledisko, napr. stanovena maximalni znamka z maturity apod...
K tem testum z matiky: mela bych moznost to otestovat v Gesamtschule a Gymnaziu, jen tak cvicne a dobrovolne. Byl by nekdo tak hodnej a napsal sem ty info?
|
| Monika |
 |
(15.5.2024 15:16:20) Testy Cermat jsou stejné pro všechny typy středních škol, šestiletá (kam jse jde po 7. třídě ZŠ) a osmiletá (kam se jde po 5. třídě ZŠ) jsou teda jenom gymnázia (když nepočítám konzervatoře, kam se jde ale "noromálně" po devítce jako na čtyřleté školy. Časy určitě dopíše někdo, kdo to má teď v hlavě, průměrné body asi neexistují, minimální body si může dát každá škola, jak chce, většina myslím spodní hranici nedává, prostě vezme ty nejlepší podle pořadí v počtu, který chce přijmout.
|
|
| Mája+kluci 07, 11 | 
 |
(15.5.2024 15:32:02) Saamanjo, testy jsou stejného typu, ale různé obtížnosti. Na 8leté a 6leté jde jen o výběrové gymply, takže testy jsou spíše těžší pro odhalení nadaných dětí (dělají se koncem 5., resp. 7. třídy, pokud dítě nesplní, zůstává dál na základce). Koncem deváté třídy dělají testy všichni, ty jsou z principu o něco jednodušší, musí rozřadit všechny uchazeče, gymply, průmky, maturitní obory čehokoliv. Je 70 minut na matiku a 60 minut na češtinu
|
|
| Muumi |
 |
(15.5.2024 17:01:34) Už jsi někdy něco překládala? Navíc do nemateřského jazyka? To totiž nebude úplně jednoduchý, nemyslím si, že to jde prostě překlopit 1:1, navíc je to teda specifická terminologie. To by asi měl dělat Němec, ideálně učitel matiky. Ale zkusit to můžeš, jen tě chci varovat, že to bude celkem velká porce práce.
|
| Saamajna |
 |
(15.5.2024 18:48:27) "je to teda specifická terminologie. To by asi měl dělat Němec, ideálně učitel matiky"
No pocitam s trochou prace ale Google s ni zacne, ja to pak terminologicky doladim. Jsem tady ucitelka matiky, (i tu 2.statni zkousku jsem delala tady)...
 A nejsem sice rodila Nemka, jak jsi to asi myslela, ale uz pres 30 let zde.
No uvidime. Tipuju to tedy spis na kveten pristiho roku, aby byla ta uroven znalosti srovnatelna. To jeste projdu; musim na to srovnat ramcovy osnovy (nebo jak se tomu rika). A i moje mlada bude pak v 7. tride, to by mi to v tom rocniku na gymplu udelala jeji tridni matikarka/ moje znama. Ja pak tu Gesamtschule.
|
| Muumi |
 |
(15.5.2024 18:57:34) Tak to pak jo:). Ale bude to děsná otročina i tak:). Tak hodně zdaru.
|
|
| Muumi |
 |
(15.5.2024 19:33:11) A jinak ano, základní pravidlo je, že překládáš do své mateřštiny, ne do cizího jazyka.
|
|
| MM, 2 kluci |
 |
(8.5.2025 8:51:26) Google je spatny prekladac. Zkus aapon Deepl.
Alles Gute! (Bin selbst zweisprachig CZ/DE )
|
|
|
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(15.5.2024 17:47:53) jsem zvědavá na výsledek
|
|
| Mendosa |
 |
(16.5.2024 11:11:06) Ty jo, posudky ze ZŠ. Nejsou problémy s objektivitou? A že se dítě jde představit s rodičem. Rodič je přítomen tomu rozhovoru ?
|
|
| Mendosa |
 |
(16.5.2024 11:11:08) Ty jo, posudky ze ZŠ. Nejsou problémy s objektivitou? A že se dítě jde představit s rodičem. Rodič je přítomen tomu rozhovoru ?
|
| Saamajna |
 |
(16.5.2024 22:20:41) Mendoso, Ono to funguje fakt dobre! RODICE voli skolu, kam to dite chteji dat, od tridniho ucitele ze zakladky je to jen "doporuceni".
Ten predstavovaci pohovor je predevsim s ditetem, rodic tam je jako zakonny dohled a podpora ditete. No a po ca 30 minutovym rozhovoru s 10letym ditetem si o nem uz udelas obrazek. Plus to vysvedceni a tak ca A4 strankovy popis od ucitele, co ho vida kazdej den aspon 4 hodiny po 4 roky...
|
| MM, 2 kluci |
 |
(8.5.2025 9:04:26) No náhodou o tom něco vím, mám v Německu část rodiny, sama jsem tam žila. A vůbec to nefunguje dobře. To rozdělovaní dětí po 4.třidě je moc brzy (ani ne v 10 letech), v minulosti byly pokusy to změnit, v některych spolkových zemích existoval mezistupeň (Förderstufe/Orientierungsstufe) aby to bylo odsunuto aspon̈ až po 6. třídě. Někde to jesté je, teď nevím kde.
Blbé je, že to doporučení od učitelů, kteří dítě znají (už) není závazné, a rozhodují rodiče kteří nemají soudnost a chtějí za každou cenu nacpat dítě na gymnázium (také protože na "nižších stupních" škol jsou problematičtí žáci - děti migrantů atd.), i když na to nemá. Na gymplech pak klesá úroveň, jako v celém skolství. Je čím dál tím víc problémù, řada učitelů už rezignovala, vzdala to, už netrvají na původní urovni, slevují z požadavků aby neměli problémy. Moje sestra tam učí na gymnáziu a říká ze je tragické jak ty děti neumí pořádně psát (ano pravopis ani vyjádřování) ,viděla jsem ukázku, no celkem hrůza.
Takže bych to v DE růžově neviděla. I v ČR jsou problémy ve školství, ale rozhodně ne takového kalibru jako v Německu. (Přičemž tam se to ještě liší podle spolkových zemí, což je další problém - maturita a přístup k VŠ není srovnatelná, když je školství v Bavorsku náročnejsí než v Hesensku, např.)
PS Pardon za zpozděni, diskusi jsem nahodou našla až teď. @Zakladatelo, jak to s tím překladem dopadlo?
|
| magrata1 | 
 |
(8.5.2025 9:40:17) Moje kamarádka v Německu dlouhodobě žije, oba s manželem mají technickou VŠ. Učitelka jejich synovi nedala doporučení na gympl, protože jako nadané dítě byl trochu nestandartní, navíc má české občanství. Dalo jim velkou práci, aby ho tam přes nedoporučení třídního dostali. Po celou dobu měl výborný prospěch, vystudoval dvě VŠ. Asi to fakt ideální nebude. Když si představím, že by mé prostřední dceři měl psát posudek třídní ze 4. tř., skončila by na posledním učňáku. Přitom po přestupu na jinou školu, kde k ní přistupovali bez předsudků, měla vyznamenání a vyhrávala školního klokana. A u současných kolegů to občas taky vidím, že se v jejich přístupu k žákům projevují osobní sympatie a antipatie. Dokonce třídní mé nejmladší po mně chtěla, abych jí na rodičáku potvrdila, že je normální, když si učitel na děcko zasedne (jakože i já mám takový přístup). No, nepotvrdila jsem jí to. Mí žáci se naopak smějí, když někomu řeknu, že je můj oblíbenec, protože to říkám běžně všem, a děcka cítí, že to myslím upřímě. Já mám prakticky samé oblíbence. Ale jsem celkem výjimka.
|
|
|
|
|
| pppqqq |
 |
(9.5.2025 10:14:39) Přes veškerou kritiku, kterou schytává, říkám – zlatý cermat, neboť podmínky a kritéria jsou jasně dané. Když slyším o pohovorech u přijímacího řízení na střední školu (je to i u některých českých škol), tak se mi ježí všechny vlasy na hlavě. Co to jako je? Jak je zajištěna férovost, objektivita, přezkoumatelnost – dá se proti tomu odvolat? Jak se zjišťuje a hodnotí "motivace ke studiu"? To není jak pohovor do zaměstnání, kde mohou hrát roli sympatie. A některé nadané děti v určitém věku nejsou vůbec komunikativní – ty jako mají smůlu?
|
|
|