(8.9.2024 11:21:11) Pro jednu slečnu sháním tipy, jak si poradit se slohovými pracemi (SŠ, maturita atd). Bude tam nějaká dys, problém není pravopis. Problém je požadovaný počet slov. Pokud byste měl z praxe někdo nějaké tipy, budu ráda. Děkuji.
P.S. Není třeba řešit kdo, co a proč. To není podstatné.
(8.9.2024 11:40:36) počet slov? nerozumím, ale možná bych jí doporučila PPP, dalo by se pak zajistit nějakou formu pomocí
pokud je problém v počítání slov, dělat čárky po deseti pokud je problém ve vymýšlení slov, snažit se už teď co nejvíc přidávat přídavná jména k podstatným a jestli potřebuje spíš naopak zkrátit text, tak i na tom pracovat už teď, jak by se dal tento odstavec zkrátit na jednu větu, co je tam důležitý a co nebude chybět
(8.9.2024 12:07:02) no tak to chce ty přídavný jména, a možná i víc okecat všechno
Na stromě jsou listy.
Na starém vzrostlém dubu vyrašily mladé světle zelené lístky.
U domu je auto. čí je ten dům? Jak vypadá? barva, udržovaný, je starý nebo nový? co tam to auto dělá? Jak dlouho stojí? jaký je to auto? komu patří? co ještě tam vidíš?
(8.9.2024 11:43:52) Ať se podívá n Básníky, myslím, že je to v prvním dílu, úplný návod. Nepamatuju si to přesně, ale je to něco ve smyslu, tráva je zelená, nebe blankytné, práce povznášející. Prostě ke každému podstatnému jménu přidat přídavné.
(8.9.2024 11:49:45) Moje známá má dva kluky, chytrý, oba problémy s čj, oba neudělali sloh u maturity. Chodili pak na nějakou tu přípravku, komerční,individuálně, u nich to myslím bylo "Populo", ale je jich víc. Připravoval je někdo, kdo přímo opravuje ty slohy, ví přesně, co tam má být a nemá ,naučí je nějaký ty vsuvky,kam a jak přidat adjektiva, co přesně musí obsahovat jednotlivé slohové útvary... Oba pak prošli bez problémů. Určitě bych udělala něco takového.
(8.9.2024 13:38:33) Zkusit sehnat kurz, kroužek tvůrčího psaní. V Praze pořádají workshopy některé pobočky městské knihovny anebo DDM či jiná volnočasová centra. Nebo najít někoho přes sociální sítě, kdo se výukou psaní zabývá.
Možná by na začátek stačilo ten příběh rozvíjet ústně, naučit se vyjádřovat v rozvitějších větách.
Ale především by tohle měl/a studenty natrénovat češtinář/ka.
(8.9.2024 18:18:23) K_at, na stránkách knihovny jsem našla online kurz z covidového období Seď doma a piš . Je to zaměřený spíš na ty, co by chtěli psát a případně publikovat, ale dají se z toho vzít některé techniky na procvičování, u každé lekce jsou úkoly. Jsou tam tipy, jak rozvíjet kreativitu, hledat slova, asociace, tipy na knihy o tvůrčím psaní.
Rada typu číst, číst a číst je fajn, ale u mnoha juniorů, včetně našeho, těžko proveditelná. Nabídla jsem mu poslech audioknih, třeba cestou do školy nebo v autě a doufám, že mu to k maturitě pomůže.
(8.9.2024 19:11:41) Vranice, samozřejmě vím, že to není populární rada. Jenže to je optimální způsob rozvoje slovní zásoby. I když třeba syn není čtenář (na ZŠ četl povinně, prostě jsme vypěstovali návyk, že večer se v posteli čte), přesto má skvělé vyjadřovací schopnosti. Asi něco podědil , nebo i to "povinné" čtení pomohlo. A 250 slov je strašně málo, to musí dát i nepsavec.
(8.9.2024 19:38:58) Kaipo, máš sice pravdu, ale děti s dys poruchami těžko dostaneš k činnosti, která jim nejde a tudíž je to těžce nebaví. Já jsem si s dětmi četla od jejich batolecího věku, před spaním, při čekání kdekoli, při cestách v metru, kde není na co koukat z okna. Přesto čtou minimálně, knihu považují za zbytečný předmět z minulého století . Je jednodušší koukat na filmy, seriály, videa, poslouchat podcasty, vše převážně v angličtině. Jiná generace.
Starší má perfektní sloh, asi spíš vrozená vlastnost, než že by měl načteno. Mladší se vyjadřuje písemně trochu kostrbatě, ale snad to ještě vypiluje. Ve škole napsal doteď víc esejí v angličtině než v češtině. Ráda bych věřila, že to češtinářka v tomhle školním roce napraví.
(8.9.2024 19:46:37) Vranice, přesně...co jsme se synovi od miminka načetli, později se mnou chodil i do knihovny, vybíral si tam knížky, v předškolním věku poslouchal od nás čtení večer klidně hodinu, měl svoje oblíbené knížky, viděl nás s manželem číst apod. Kupovala jsem mu pořád nějaké nové knížky, protože ty po nás ho téměř žádné nezaujaly... No a od chvíle, co se naučil sám číst, tak ho postupně knížky přestaly bavit a doteď knížky prostě nečte... Zkoušeli jsme kde co, ale prostě ne. A to jsme v tom věku tenkrát neměli ještě doma nikdo chytrý mobil, ani tablet a PC měl velmi omezeně, spíš hlavně na videa vlaků, třeba chvíli místo večerníčka, než jsme šli číst před spaním...prostě i kdybychom se na hlavu stavěli, tak čtenář z něj prostě nebude.
(8.9.2024 22:17:56) no hele já četla honzíkovu cestu co tím jako chceš říct? Já přečetla všechno, co jsem potkala až do doby, než jsem nastoupila na vysokou. Pak mě přehltily stovky stran odborné literatury a doteď jsem se z toho nevzpamatovala.
Osobně si myslím, že čtení trochu trénuje soustředění, poslech o něco méně, ale obojí stále rozvíjí představivost. Kterou naopak úplně zabíjí ta debilní videa na tik toku, ig apod.
Ani moje děti nečtou. Nejstarší četla na prvním stupni. Prostřední má občas nějaký záchvat, ale rychle jí to přejde. Tuším proč, jsou přehlcené vjemy. Nemají čas ani klid na čtení
(8.9.2024 22:24:33) "...jsou přehlcené vjemy. Nemají čas ani klid na čtení"
souhlasím, čtení je na ně pomalé tempo, ve srovnání s filmem ve 3D neobstojí Jak je všechno zrychlené, mají úplně jinak nastavené soustředění, pomalejší příběhy jsou pro ně utahané a rozvláčné...
A taky jsou děti otrávené povinnou literaturou už na prvním stupni, čtou z musu, a to je vůbec nejhorší, vztah ke knížkám jim to může naprosto znechutit
(8.9.2024 23:31:16) Čumčo, syn ani na filmy téměř nekouká, do kina nechodí vůbec, žádný film ve 3D apod. nikdy neviděl...od doby, co vyrostl z dětských filmů a pohádek, už vlastně nesleduje skoro nic. Občas koukne na Teorii velkého třesku, nebo jeden čas koukal na Přátele, občas s námi na kousek nějakého českého filmu, když to máme zrovna puštěné, ale že by si sám od sebe pustil nějaký film, to už pár let ne...na něco koukali ve škole, třeba nějaká zfilmovaná díla, filmy typu Ostře sledované vlaky, Zlatí úhoři apod., ve škole toho vlastně zhlédli docela dost, často místo tělocviku, když se to sešlo, že jich tam bylo málo, nebo nebyla volná tělocvična a venku bylo hnusně, tak koukali na ta zfilmovaná literární díla, takže něco viděl...a když s ním jedu cca dvakrát do roka sama na dovolenou a něco si pustím, tak taky většinou kouká se mnou, sice někdy na půl oka (druhým do mobilu), ale třeba Forresta Gumpa sledoval úplně celého s velkým zaujetím...a to jsem třeba zrovna tipovala, že ho nezaujme vůbec...
(9.9.2024 9:21:25) Já Foresta Gumpa nikdy neviděla a vůbec mě to neláká. Neviděla jsem spoustu známých filmů. Já radši čtu, na filmy vůbec nekoukám, to už musí být, abych si něco pustila. V kině jsem byla naposledy před víc než deseti lety.
(9.9.2024 9:29:09) To mám, Huso, dost podobně. Film je na mně takovej moc předžvýkanej nebo jak to říct. Příběh si skoro vždycky užiju líp v knížce, na filmech mě často vadí, že je to taková moc podívaná nebo ja to říct. Mám ráda takové úspornější filmy, realističtější, třeba severské. Forrest Gump se mi ale líbil.
(9.9.2024 10:41:23) Foresta Gumpa jsem viděla, na stupnici 1-10 bych ho zařadila asi tak k 6, což znamená, že ve mě zanechal lehounce pozitivní dojem, ale žádné nadšení. Asi jsem to viděla víckrát, ale za mě jednou stačilo. Snažím se děti nutit, aby se dívaly na filmy, ale nejstarší se klidně uprostřed filmu sebere a odejde, že je to na ni dlouhé Bylo pár filmů, na kterých jsem trvala, aby je viděla, takže si je pouštěla třeba na 3x. Momentálně je nutím se dívat na prvních cca 15 minut televizních novin, což má jeden háček a to, že na ně většinou zapomenu,
(9.9.2024 10:54:23) Taky děti k nějakým filmům motivuju, hlavně těm, co jim něco přinesou z nedávné historie a tak. Líbil se jim třeba Havel, Anthropoid, takové věci.
(9.9.2024 11:52:22) Buřte taky vybírám podobné filmy.
TaJ tak nejstarší to měla k přípravě na přijímačky, ve školní části měla pohovory a seznam četby. Minulý týden přišla ze školy překvapená, že v seznamu maturitní četby se objevuje docela dost knih, které jsem chtěla, aby přečetla nebo aby se alespoň podívala na film, pokud existuje. Jsou to takové ty filmy všeobecného přehledu, moderní.
(9.9.2024 12:18:21) "děti k nějakým filmům motivuju, hlavně těm, co jim něco přinesou z nedávné historie a tak. Líbil se jim třeba Havel, Anthropoid, takové věci."
když já mám s těmi filmy ze "současné historie" trochu problém, že mi v nich často chybí nějaký odstup a ta tendenční filozofie z toho nějak sálá víc... je mi jasné, že to je u každého historického tématu, ale tam nemám aspoň ponětí jak to bylo "doopravdy" a snáz snesu ten jednostranný náhled tam kde mám vlastní vzpomínky nebo zprostředkované lidmi žijícími v té době, mi to prostě celkem vadí... holt dějiny píší vítězové
(9.9.2024 13:18:16) Kat, ale nebylo... natočili poctu našim hrdinům, jasně že tam není znát český rukopis (však je to taky zahraniční ne český snímek), ale chtěli ty kluky oslavit, takhle se na to koukám já
(9.9.2024 11:38:45) Monam, tak to si neumím představit, že bych syna nutila a donutila koukat na film, který ho nebaví a když už, tak aby ho dokoukal. Buď ho to zaujme a kouká s námi do konce a nebo ne a po chvíli odejde. To snad jedině, když jim pustili něco ve škole, tam se odejít asi moc nedalo. Ale zas je mi jasné, že co ho nezaujalo, tak šlo tak nějak kolem něj a přemýšlel si o svých věcech. On s námi už vlastně večery ani dole netráví, většinou je nahoře v pokoji a buď si stříhá videa, nebo si volá s kamarádem a dotvářejí nějakou dopravní hru a hrají, nebo dlouze plánují víkendové výlety, to jim vždycky zabere spoustu času, naplánovat to tak, aby byli ve správný čas na správných místech, kde chtějí fotit, aby stačili nějak mezi těmi místy přejet, nebo přejít, než tam dojede ten vlak, aby měli ten správný násvit, musejí do toho zahrnout i případné možné zpoždění, nebo naopak náskok a mít připravenou nějakou záložní variantu co potom, když to nastane...sem tam jezdím s nimi i já, nebo manžel a fakt to mají vždycky moc pěkně vymyšlené. Takže nehrozí, že bych ho od takové činnosti utáhla na nějaký film
(9.9.2024 7:49:07) forrest je geniální v tom, jak naprosto civilně a jednoduše podává náhled na významné historické milníky a náhled "nejapného blba" to krásně rámuje... jemný humor, jemně podané dojetí, násilí, láska, válka, smrt i zrození, prostě celý život v kostce... je to podle mne film, který osloví každého bez ohledu na věk i míru vědomostí, a klidně se může stát, že v něm každý viděl něco jiného a občas může i při 20. zkouknutí člověk najít něco, co dosud míjel... no asi jsem ta, co ho nejméně 20x viděla zamilovala jsem se do něj hned napoprvé v kině a stejně dobrý byl i teď o prázdninách, kdy jsem ho viděla naposledy a je fakt, že i všechny naše děti u něj vydržely sedět a koukat (což už dávno není běžné)
(9.9.2024 8:54:40) Rose, asi máš pravdu, ten film dokáže přitáhnout a nepustit. Právě mě to u syna překvapilo, vzhledem k tomu, že je ten film i celkem dlouhý a koukali jsme na něj v televizi, takže ještě byl delší o ty reklamy.
(8.9.2024 23:34:22) Jinak, syn na ZŠ žádnou povinnou literaturu neměl, mohli si číst podle svého výběru a stejně ho to nebavilo, byl vlastně dost problém i něco přijatelného najít. Teď v nové škole zatím neříkal o povinné četbě nic, tak nevím, jestli něco takového budou mít. Češtinu zatím měli jen jednou.
(8.9.2024 19:50:42) Vranice, přesně tak, je to jednodušší. Prostě jen pasivně přijímat. Já to mám takhle se sportem - koukám v televizi (jako jo, lyžuju, jezdím na kole, plavu, ale to je tak všechno). Taky holt nebudu na olympiádě. Ale 250 slov - to dají.
(8.9.2024 21:29:54) Kaipo, no, on třeba syn vlastně čte a celkem dost, ale ne knížky...na netu pořád čte nějaké články o dopravě, píše si (a tudíž i čte a reaguje) s různými lidmi, kteří mají stejný zájem, hledá informace o různých akcích apod., ale nevidí nejmenší důvod, proč by měl číst nějaký příběh, nebo cokoli podobného. A jo, má i hodně knížek o dopravě, jenže v žádné ty informace nejsou tak obsáhlé, v každé je něco, ale nikde všechno, co chce zrovna vědět...na netu se dočte těch informací mnohem víc a dostane se k nim rychleji a v ten čas, kdy je zrovna potřebuje...
(8.9.2024 14:37:06) Vranice, to je super nápad. A souhlasím, tohle by měla děcka zkoušet od prváku do maturity...Na odborných školách to může být dost podceněné, češtinář na sloh nemá tolik prostoru, kolik by si to zasloužilo, a někteří studenti to potom dají jen tak tak/nedají o dvě slova. Děti by se to měly učit třeba formou postů na fb, pro začátek kratší útvary, pár vět, potom složitější struktura textu...kratinký příběh, rozvitější, atd.
(8.9.2024 13:57:29) To byl i muj problem, nejsem ukecana, v zivote se vyjadruju co nejusporneji, nemam potrebu neco do nekonecna rozebirat. Na VS prace kazdych 6 tydnu na 2000 slov a vic mi dala ze zacatku zabrat. Pomohla jednak ta pridavna jmena, za druhe se parkrat v prubehu prace vratit k pointe a co nejuzsim zpusobem ji navazat k tomu, o cem v danem odstavci jde. A hlavne psat psat psat, zkouset si to.
(8.9.2024 17:07:53) Co nejvic cist, psat, precist si navodnou knizku a sehnat si podpurna opatreni z PPP. Vse samozrejme s predstihem. Tuhle knihu muzem doporucit, jde sehnat v antikvariatech nebo knihovne: https://www.albatrosmedia.cz/tituly/21000/klic-ke-slohu-aneb-nerudou-snadno/
Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.
Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti. Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.