| Gabriela Benešová |
 |
(27.10.2025 16:08:27) Ahoj, mám pedagogické vzdělání v oboru dějepis a občanská výchova, jsem autorka projektu Pro potěchu ducha. Věnuju se tvorbě cestovních PDF deníků pro děti, které propojují kulturu, přírodu, historii a zvídavost. Každý deník je věnován jedné zemi – první vzniká o Japonsku, další budou o Číně, Jižní Koreji a dalších státech. Obsahuje hravé úkoly, mapy, příběhy, ilustrace, otázky k zamyšlení i prostor pro vlastní kresby. Než se pustím do další tvorby, ráda bych se zeptala: Zajímaly by vás takové deníky? Co byste si v nich přáli najít? Budu moc vděčná za jakékoliv názory, tipy nebo přání – pomůže mi to vytvořit něco, co bude mít smysl. Ukázku zde asi bohužel vložit nelze, děkuji za případné odpovědi. Gabriela
|
| Gavašetka | 
 |
(27.10.2025 17:31:08) A je to přístupné na internetu, myslím ta ukázka? Pokud ano, tak sem dej link, ať si to můžu představit. Na první čteni mě to ale zaujalo spíš jako školní pomůcka. Nebo jako příprava na letní dovolenou.
|
| Ropucha + 2 | 
 |
(27.10.2025 17:37:22) Souhlasím, že bez konkrétní ukázky se těžko hodnotí. Popis může znít zajímavě, ale konkrétní provedení může mít řadu podob a různou úroveň.
|
|
| Gabriela Benešová |
 |
(27.10.2025 20:28:19) Děkuju za reakci, tady je odkaz na příspěvek i s fotografiemi: https://www.modrykonik.cz/forum/nezarazene/chteli-byste-s-detmi-poznavat-cizi-kultury-z-domova/ Nevnímám to jako školní pomůcku, ani jako přípravu na dovolenou. Spíše to vnímám jako pomůcku pro rozvoj dítěte, aby se seznámilo s rozdílností kultur, s tím, jak žijí jeho vrstevníci po celém světě. Děti mohou s jeho pomocí objevovat svět hravě a smysluplně, poznávat kulturu, přírodu, jazyk a tradice, mohou rozvíjet svou zvídavost, tvořivost a empatii.
Rodiče tak mohou mít inspiraci pro společné trávení času. Ale samozřejmě to není pro každého - asi jako vše.
|
| K_at |
 |
(28.10.2025 8:29:50) Přijde mi to super i do školy, případně pro dom školáky.
|
|
| Gavašetka | 
 |
(28.10.2025 11:11:43) Vypadá to pěkně, to určitě. Ale taky mi to připomíná spíše pracovní listy. Ovšem dávno už nemám dítě školou povinné. Přemýšlím, co bych potřebovala, abych něco takového pořídila - za mě by tam ještě musel být nějaký příběh, který to dítě bude sledovat a který ho vtáhne. Např. že má jet do Japonska s rodiči na celý rok a něco objevuje v průběhu toho roku. A taky něco prožívá jako cizinec v exotické zemi.
|
|
| Ropucha + 2 | 
 |
(28.10.2025 11:38:52) Pro jakou věkovou kategorii je to zamýšlené? Ukázka je postavená na psaném textu s cizími výrazy a určování světových stran, to je tak pro pátou třídu ZŠ?
|
|
|
|
| babi_ | 
 |
(27.10.2025 18:56:07) Jak jako deník? Že vyrazíme s dětmi do Japonska, a tam si povedeme deník do předtištěného pdf? Kolik lidí to může využít?
|
| Muumi |
 |
(27.10.2025 19:23:26) "Z domova". Tak asi do Japonska vyrazit netřeba, leč kolik lidí tu má děti v příslušném věku? (A asi teda v domácím vzdělávání?)
|
| babi_ | 
 |
(27.10.2025 19:30:42) Cestovní deník je na každodenní zápisky (kresby) z cest. Je to dokumentární záležitost. Musíš tam být. Autentické zážitky - nejde jen o historii, místo, ale hlavně o průběh cesty. Lidi, co tam potkáš, počasí, pocity, doprava, ubytování, vůně, jídlo, ... Z domova to nedává smysl. To by byl spíš nějaký pracovní sešit nebo tak něco: Přečti si tady, podívej se, sám zjisti o dané zemi a zapiš, nakresli...
|
| Stáňa * | 
 |
(27.10.2025 20:24:56) Babi, ano, souhlasím. Cestovní deník si vedla moje souputnice na pouti do Santiaga. Každý večer si zapisovala zážitky, pocity a dojmy.
Ohledně tohoto cestovního deníku nebo jak to nazvat, pokud to vyžaduje soustavné zapisování čehokoliv po určitou dobu, chtělo by to přidat nějakou motivaci pro děti, protože jinak je to nebude bavit.
|
|
|
|
| Gabriela Benešová |
 |
(27.10.2025 20:33:28) Děkuji, ale je to myšleno právě naopak. Spousta lidí si nemůže cestu do zahraničí dovolit. S pomocí deníku ale děti mohou poznat cizí zemi a kulturu, aniž by bylo nutné do dané země cestovat. Svět je krásný ve své rozmanitosti a všechny zajímavé státy prostě nepoznáme. Ale deník může umožnit poznat, jak se v cizině slaví různé svátky, jaké jsou místní tradice a zvyky, vyrobit si třeba masku nebo cokoliv, co vyrábí tamní děti ke konkrétní příležitosti. Ale vždy záleží na konkrétním člověku, jestli v tom najde smysl nebo jestli půjde dál.
|
| babi_ | 
 |
(27.10.2025 20:49:54) Omlouvám se, teprve teď jsem si všimla-pustila do vědomí to "z domova" v názvu. Mně to prostě s pojmem cestovní deník nejde dohromady, ale už to asi chápu. Podívám se.
|
|
| Žžena |
 |
(28.10.2025 11:11:10) A v čem má Váš deník přínos oproti použití Googlu, Youtube apod.? Žijeme ve světě, kdy jsou tyhle informace na dosah ruky všem, hned a zdarma. Takže je potřeba vědět, čím by zrovna Váš produkt byl atraktivnější, než ostatní dostupné možnosti.
|
| Gabriela Benešová |
 |
(28.10.2025 11:38:19) Ano, dnes máme informace na dosah ruky — ale jejich kvalita, srozumitelnost a použitelnost se velmi liší.
Můj pracovní sešit (deník, e-book…) není jen o faktech. Je to nástroj pro objevování cizích kultur skrze tvoření, přemýšlení a společný čas. Děti si díky němu rozvíjejí empatii, fantazii, čtenářskou gramotnost i kritické myšlení, a zároveň si budují vztah k tématu.
Vše je okamžitě použitelné — stačí vytisknout a můžete se s dítětem pustit do tvoření. Nemusíte nic vymýšlet, hledat ani filtrovat. Můžete si spolu vyrobit třeba maneki-neko nebo koinobori, a přitom si povídat o Japonsku, tradicích a hodnotách.
Jde o smysluplné trávení času mimo obrazovky, které propojuje poznání, tvořivost a vztah.
Uznávám, že ne každý to musí ocenit. Ale vidím kolem sebe spoustu projektů, u kterých bych si sama řekla „pro koho to vlastně je?“ — a přesto si našly své publikum. Věřím, že když je produkt tvořen s láskou, smyslem a péčí, komunita si ho najde.
|
|
|
|
|
| Dari79 |
 |
(28.10.2025 8:27:10) No, za mě je to fakticky školní pomůcka.
My tady ve skupině máme vesměs děti už starší, než je tvoje cílová skupina.
Takže spíš přeneseno v čase, takovéhle věci jsem používala v čase home school za covidu, kdy děti byly v menším věku. Jen v té době jsem hledala leccos na internetu. Taky byl v té době obrovský boom právě takových věcí, různých výukových videí atd.
Jinak tedy podobné pracovní listy (samozřejmě už na jiné úrovni - s ohledem na vyšší věk) dělají ve škole pořád, kde je učitelky berou, to nevím (tj. jestli si je připravují nebo někde stahují či kupují). Myslím ve všemožných předmětech - zrovna jsem to o víkendu třídila (dělají si z toho portfolio a nosí si to pak na konci roku domů), něco jsem vyházela, něco jsem si nechala.
Takže třeba pro rodiny, kde se děti učí doma (cíleně nebo pro delší nemoc a tak), nebo pro ty školy to jistě může být užitečné. Za sebe - já jsem to (s výjimkou covidových období) nikdy doma nepoužívala. V předškolním věku jsem kupovala spíš knížky (zeměpis byl malého hobby, takže knížek - různých dětských atlasů... máme hromadu). Ve školním období mi stačilo, co dělají ve škole + vlastní cestování.
|
|
| babi_ | 
 |
(28.10.2025 11:18:39) Podívala jsem se na ukázku z materiálu (nejsem schopna to nazvat deníkem, pardon), motivaci mám vnučky - že bychom něco takového mohly spolu... a ne, nezaujalo mě to. Možná spíš pro školy?
|
|
| kachna_ |
 |
(28.10.2025 11:40:57) Ne, z naivní představy, že se mé děti budou radostně vzdělávat v době svého osobního volna, jsem vyrostla nejpozději ve třetí-čtvrté třídě toho nejstaršího. Jako školní pomůcka mi to ale přijde docela OK
|
| babi_ | 
 |
(28.10.2025 11:42:28) No, taky bych řekla, že na první pohled to nepůsobí úplně hravě, volnočasově...
|
|
| Ropucha + 2 | 
 |
(28.10.2025 11:51:47) Kachno, děti se ve volném čase samozřejmě dobrovolně vzdělávají, ale zásadně v oblastech, které je zaujmou. Pídí se po informacích, učí se, snaží se být v něčem dobré, ale podmínkou je jejich vnitřní motivace. Mají-li kreativní materiály ambici zaplnit dětem hodnotně volný čas, musí v dětech vzbudit zájem, něčím je nadchnout. A to je v současné konkurenci zdrojů velmi náročný úkol.
|
| Dari79 |
 |
(28.10.2025 15:18:45) No, já bych tedy taky rozdělila to dobrovolné domácí vzdělávání na několik úrovní:
- nejintenzivnější moje práce (tj. dodávání podkladů...) byla v předškolním věku. Moje dítě mělo mozek jak houbu (a má to jistě spousta jiných), kdy nasávalo informace neskutečně + samozřejmě ještě samostatně nebylo schopné si něco vyhledat ani koupit... Tj. tuto dobu jsem dodávala podklady já, samozřejmě primárně v zájmových oblastech, což byly primárně knížky. Růžné sešity (třeba i s nálepkama) nebo z intenetu stažené pracovní listy moje dítě nebavilo. Knížky, to jo. To jsme měli doma hromady a dítě si tím i samostatně listovalo, nebo jsme četli spolu.
- od školní docházky tyhle věci - právě různé pracovní listy - měli přímo ve škole - vytvářeli si z nich to portfolio, takže nebyl důvod, "cpát" mu totéž ještě doma. Doma jsem pokračovala v rozvíjení zájmů - tj. zájmové oblasti do větší hloubky, než bylo na ZŠ + to, co se ve škole obecně neučí a já považuju za důležité (např. historie, kultura, logika, kritické myšlení...). Zase většinou formou knih, společného čtení, rozhovorů... U školní látky jsme se soustředili jen na matiku a češtinu.
- pak přišel COVID a to jsem holt musela makat víc, právě v té době jsem hledala na netu ty pracovní listy, výuková videa... to jsem stahovala leccos a ano, kvalita byla někdy lepší, někdy horší, ale z té doby je opravdu obrovská spousta materiálů
- no a pak už vyšší ročníky ZŠ jsem už dítě nechávala úplně "ladem", je už schopen si sám vyhledat, najít, co ho zajímá... Pracovní listy mají ve škole pořád, i portfolio, domů mu to nemám důvod pořizovat vůbec. Můj vliv se limituje na hodnoty, chování, přístup (k sobě i ostatním), kvalitní literaturu (opět dle zájmu). Snažím se mu "vnucovat" i kvalitní filmy, ale v tom takový úspěch nemám (u knížek paradoxně jo, ale donutit ho podívat se na 2 hodinový "kvalitní" film, to mi nejde, to víc zase paradoxně funguje ve škole, kde jim občas (asi v rámci suplu) pouští nějaké filmy, tam to nakouká, doma se mu nechce).
Kulturu a jiné země poznáváme víc osobními zážitky, pravda, ne každý si to může dovolit, ale v určitém věku už prostě doma dítě nebude vyplňovat pracovní listy...
Zaměření na školky, školy nebo domácí výuku je podle mě mnohem efektivnější. Pro širokou veřejnost to nebude. (bez ohledu na kvalitu a množství času na tom stráveném). Navíc jde o poměrně úzké a specializované téma...
|
|
| kachna_ |
 |
(29.10.2025 6:12:44) Ropucho, u nás teda sebelepší pracovní listy nepadají na úrodnou půdu, to jsem tím chtěla říct. Vlastně ani na kroužku si je netroufam vytahovat, i kvízy jsem hodně omezila. "Živé věci - nástroje, pomůcky, to je úplně jiný level.
Moje děti čtou w sledují podcasty a YT, ale že by si dobrovolně stáhly pracovní listy, to jsem ještě nezažila.
|
|
|
| monam |
 |
(29.10.2025 10:09:53) jako školní pomůcka možná. nezapomínala bych na to, že dnešní děti preferují videa, podcasty, prostě jinou formu. Já když chci svým dětem něco vysvětlit a ukázat, hledám video.
|
| Ropucha + 2 | 
 |
(29.10.2025 11:22:53) Monam, no právě. Tištěné materiály mohou zaujmot mladší školáky, kteří jsou ještě nadšení z objevování psaní a čtení a baví je hravé úkoly (pro ty ovšem není vhodná většinově černobílá stránka a delší náročnější text) a úzkou část starších se zájmem o nějaké konkrétní téma, které tam pro ně bude atraktivně zpracované. Většinu dětí na prahu puberty si neumím příliš představit, že si ve volném čase dobrovolně vypracovávají tištěné pracovní listy s úkoly. Ve škole v rámci výuky nebo třeba i práce v družině je to představitelnější.
|
|
|
|
|