28.10.2025 15:18:45 Dari79
Re: Chtěli byste s dětmi poznávat cizí kultury z domova?
No, já bych tedy taky rozdělila to dobrovolné domácí vzdělávání na několik úrovní:
- nejintenzivnější moje práce (tj. dodávání podkladů...) byla v předškolním věku. Moje dítě mělo mozek jak houbu (a má to jistě spousta jiných), kdy nasávalo informace neskutečně + samozřejmě ještě samostatně nebylo schopné si něco vyhledat ani koupit... Tj. tuto dobu jsem dodávala podklady já, samozřejmě primárně v zájmových oblastech, což byly primárně knížky. Růžné sešity (třeba i s nálepkama) nebo z intenetu stažené pracovní listy moje dítě nebavilo. Knížky, to jo. To jsme měli doma hromady a dítě si tím i samostatně listovalo, nebo jsme četli spolu.
- od školní docházky tyhle věci - právě různé pracovní listy - měli přímo ve škole - vytvářeli si z nich to portfolio, takže nebyl důvod, "cpát" mu totéž ještě doma. Doma jsem pokračovala v rozvíjení zájmů - tj. zájmové oblasti do větší hloubky, než bylo na ZŠ + to, co se ve škole obecně neučí a já považuju za důležité (např. historie, kultura, logika, kritické myšlení...). Zase většinou formou knih, společného čtení, rozhovorů... U školní látky jsme se soustředili jen na matiku a češtinu.
- pak přišel COVID a to jsem holt musela makat víc, právě v té době jsem hledala na netu ty pracovní listy, výuková videa... to jsem stahovala leccos a ano, kvalita byla někdy lepší, někdy horší, ale z té doby je opravdu obrovská spousta materiálů
- no a pak už vyšší ročníky ZŠ jsem už dítě nechávala úplně "ladem", je už schopen si sám vyhledat, najít, co ho zajímá... Pracovní listy mají ve škole pořád, i portfolio, domů mu to nemám důvod pořizovat vůbec. Můj vliv se limituje na hodnoty, chování, přístup (k sobě i ostatním), kvalitní literaturu (opět dle zájmu). Snažím se mu "vnucovat" i kvalitní filmy, ale v tom takový úspěch nemám (u knížek paradoxně jo, ale donutit ho podívat se na 2 hodinový "kvalitní" film, to mi nejde, to víc zase paradoxně funguje ve škole, kde jim občas (asi v rámci suplu) pouští nějaké filmy, tam to nakouká, doma se mu nechce).
Kulturu a jiné země poznáváme víc osobními zážitky, pravda, ne každý si to může dovolit, ale v určitém věku už prostě doma dítě nebude vyplňovat pracovní listy...
Zaměření na školky, školy nebo domácí výuku je podle mě mnohem efektivnější. Pro širokou veřejnost to nebude. (bez ohledu na kvalitu a množství času na tom stráveném). Navíc jde o poměrně úzké a specializované téma...
Odpovědět