Tak kdy ČÍST pohádky si myslím, že je u každýho dítěte jinak.... tipovala bych to tak od 18 měsíců - 2 roků. Ale to musí každý rodič posoudit sám.
Začínali jsme krátkými říkankami, třeba před spaním jsme opakovali 2 - 3 říkanky - klidné, typu Hou, hou, krávy jdou.... a přotom jsme se s miminem pohupovali. Když měla starší holka cca 3 měsíce, tak už při započetí těchto pravidelně opakovaných říkanek se začala "uhnízďovat" do polohy, ve ktaré pravidelně usínala..
Pak (tedy okolo toho 3. měsíce) jsme i v "bdělé" době začali číst knížky - různá leporela s říkankami, při říkání slov jsme ukazovali na obrázky a okolo 6. měsíce už malá kolikrát ukazovala s námi. Začala chodit hrozně brzy, v 7. měsících první kroky, v 9. suverénní chůze i venku, v té době zájem o knihy trochu opadl, ale okolo 9. měsíce už měla jasně "preferované" knihy (leporela), které si nosila, abychom jí je četli a i opakovala některé výrazy (spíše "zvuky").
Po roce jse už vytáhli Špalíček a opět začínali s kratšími říkankami, okolo toho roku a půl už jsme četli třeba veršované pohádky (Odkud ten náš holub letí, letí z lesa milé děti...) a pohádky typu "polámal se mraveneček". Na nerýmované texty se fakt dotalo ve věku přes 2 roky.
Myslím si, že je dobré začít brzy, učit dítě vnímat slova, jejich rytmus, i třeba to "vydržet chvíli v klidu" - prostě trénovat soustředění. Je jasné, že v této věkové kategorii jde o minutové záležitosti, myslím že roční dítě těžko vydrží hodinu u pohádky.....
Taky holky milovaly, když jsme říkali řikanky a při tom malovaly obrázek.... To je hrozně bavilo sledovat, jak při tom povídání na papíře něco "roste"....
Simča