29.12.2014 23:10:21 Verča 2 děti
Re: Přijímačky ZŠ Drtinova Praha 5
Ráda bych pomohla, neboť mě před přijímačkami mého syna VELMI bolelo, že jsem nikde nebyla schopna najít cokoliv konkrétního ohledně požadavků (nebo vlastně čehokoliv v této záležitosti, třeba i to organizační pozadí). Hodně informací Ti napsali hned 1. odpovědi, tak jen doplním.
Již z webu školy vyplývá, že jsou nejprve písemné a za týden ústní (na ústní jdou všechny děti a v tu dobu je již známo, jak dopadl písemný test, ale počet bodů z toho písemného nám neřekli, resp. mě nenapadlo se zeptat ani nevím, zda se to smí).
Písemné: To Ti konkretizují jen rodiče, kteří u ředitele/zástupce nahlédli do testu svého dítěte (možno na vyžádání nahlédnout u ředitele/zástupkyně - když jsi vyzvána k převzetí vyrozumění o přijetí/nepřijetí). V den přijímaček dítě odevzdáš do třídy a čekáš hodinu ve školní jídelně, společně s ostatními rodiči. Ve třídě sedí děti v lavicích ("po jednom"), dostanou obyč. tužku a papír. Trvá to 45 minut až hodinu. Ve dveřích třídy je skleněné okénko-ale při přijímačkách je zalepeno papírem, takže do třídy absolutně nikdo nevidí. Děti vyplňují papír s úkoly, jak již bylo v tom 1. příspěvku. Synovi se zlomila tužka a tak dostal novou (sám si řekl).
Bohužel jsem syna na přijímačky absolutně nepřipravovala (tyto měsíce jsem trávila v porodnici a následně péčí o novorozence), ani ho nepřipravoval nikdo z rodiny (nikoho nemáme) - prostě příprava absolutní NULA. Nevěděla jsem ani k té organizaci NIC (jen z webu ty obecné info-datum atd.). Při převzetí "vyrozumění" jsem požádala o možnosti nahlédnout do tohoto písemného testu a bylo tam vícekrát to doplňování logických řad. A že tam byl jakýsi poslech (porozumění slovu)-učitelka něco říkala a oni zaškrtávali na obrázcích. Bylo toho nejméně na 2 stránky A4 - bohužel si nepamatuji, jsem měla slzy o očích když jsem viděla, jakou snahu vypotil při plnění těch "úloh". Syn říkal, že podobné úkoly dělali ve školce (chodil do státní) v rámci "Předškoláka". Do školky chodil pouze rok, takže těch "lekcí předškoláka" absolvoval skutečně pár (žádná víceletá příprava).
Současně ale musím uvést, že jsem se mu od narození intenzivně věnovala a téměř každý den měl jeden "kroužek"-od 1 roku do 5 let (tedy včetně sportovních, ale také od 1,5 roku chodil na AJ Helen Doron, na Yamahu, ve školce na Šachový kroužek a na angličtinu apod., naopak nechodil na kroužky typu "keramika"). Číst prakticky neuměl! Psát jen trochu - nevěděla jsem jaké se budou učit písmo (obyč či comenius script - byl současně přihlášen i na jinou (spádovou) školu, kde píší právě tím Comeniem).
Ústní zkouška: Největší šok byl samotný začátek - dle nějakého klíče rozdělili děti (vč. doprovodu) do tříd, kde byly pak vyzvedáváni staršími žáky a doprovázeni do třídy. My jsme doslova vyběhli 3 patra a vpadli do třídy, kde již čekaly 2 učitelky. Dítě je doslova "vhozeno do vody" (rodiče sedí někde vzadu a ono civí na 2 osoby, kt. v životě nevidělo, k tomu sotva dechu popadá). Jedna učitelka se ptala a 2. spíš tak přizvukovala. Jak zde už zaznělo-nějaký příběh chtěli převyprávět (dle papírků s postavičkami, kt. byly položeny na lavici), dále tam měly ty geometrické tvary (barvy, co to je, řadit dle požadavků), dále opakovat slova co říkaly (něco jako test schopnosti vnímat intonaci-asi důležité při studiu jazyků), dále si pamatuji že chtěly synonyma apod.
Netuším, zda tam měly někde uveden počet bodů z toho předchozího písemného testu (jestli ano, tak syna - kt. do té doby ztratil jen 3-4 body, pěkně potopily!!!). Prostě jsem nepřišla absolutně na nic, za co mu byly strženy body (asi 12). Měla jsem tedy pěkný vztek, neboť odpověděl na vše co byl ptán, a nijak negativně se taky nechoval (vadu řeči nemá).
Závěrem:
Ten ústní test je zřejmě dosti subjektivní. Sice tam taky vyplňují body u jednotlivých "úloh", ale zpětně se absolutně nemůžete ohradit, že Vaše dítě bylo "osoleno" - na rozdíl od písemného testu, kde "co je psáno, to je dáno".
Tyhle 2 testy se sečtou a děti se podle toho seřadí. Podle toho, kolik otvírají tříd, tak tam se udělá čára.
Nějaká místa si nechávají pro ty, co byli na test omluvení - je tam ještě jedna možnost přijímaček (datum) - asi pro ty co byli nemocní. Takže pokud je někdo těsně pod čarou, tak má VELKOU šanci že přijat bude.
Nějakým způsobem se zvýhodňují děti, kteří tam již mají sourozence. Na jedné straně rozumím. Na druhé straně je to diskriminace jedináčků a těch "starších sourozenců" (pokud máte doma mladšího sourozence). Jak se to zohledňuje - opravdu netuším?
Sami nabízejí, že když jste poblíž "čáry" - je možnost podat odvolání a když někdo odřekne a vy se posunete nahoru, tak Vám dají vědět.
Asi ta možnost dodatečného přijetí je během roku, nebo během 2. třídy - ve třídě kde je syn jsou již 3 děti, které nebyly na seznamu přijatých (jsem si ho vyfotila na dveřích tehdy).
Ve třídě skutečně není NIKDO s odkladem. Zajímavá je ale skladba třídy: 70% děvčata (zřejmě jsou v 5 letech na těch přijímačkách jaksi "vývojově napřed") a téměř všichni jsou narození v období září-prosinec (jak se děti předhánějí "kdo je starší").
Ve třídě je několik dětí, promiňte ale u kterých tak nějak nechápeme. jak ty přijímačky udělaly...nemyslím tím že vyrušují, ale jsou tak nějak natvrdlejší.
Jo a když jsem se ptala, zda byl přijat někdo kdo získal plný počet bodů - tak prý takových dětí tam bylo mnoho a vesměs snad prý cizinci (jen nějak nechápu jací-očekávala bych často zmiňované pilné vietnamské/čínské děti, ale takoví tam opravdu nejsou a když je to "cizinec", tak snad pokaždé poloviční-jakože jeden rodič Čech). Ale je možné, že tito "bezchybní" se dostali i na jiné výběrové školy (PORG?) a právě oni pak uvolnili těch několik míst žákům "okolo limitní čáry" (?). A ta limitní čára byla skutečně nastavena velmi HODNĚ vysoko!
Ve 3. třídě je další veliké nabírání do této školy. A za podstatně jednodušších pravidel!! Viz web školy. Donese se jen přihláška a zajímá je prospěch. Žádné přijímačky se do 3. třídy nedělají!!! Takže taky možnost, jak to zkusit pokud nebude přijato.
Když jsem v synově školce tehdy nadhodila "že by šel na přijímačky do Drtinky", tak se tedy všichni zhrozili (učitelky i zkušenější matky) a dostalo se mi vesměs nedoporučení - že prý je nějaká Psychologická poradna (na Praze 5-fakt jsem to nehledala) a že většina klientů jsou děti z Drtinky, které nezvládají tam kladené nároky. Tak nevím. My jsme spokojeni zatím se vším.
A ještě závěrem. Na té škole neznám ani nikoho z rodičů. Netuším, odkud se všichni ti rodiče znají (např. patrné, když dorazíte na třídní schůzku) a ačkoliv jsem byla na všech tř. schůzkách a myslím že působila pozitivním dojmem, tak jsem se prostě s nikým neseznámila (víte jak to probíhá-sedíte v lavici a učitel vypráví)-prostě tam nebyl prostor. Tak je mi to tak nějak líto. Sice když je dítě nemocné tak komunikujeme s pí učitelkou po emailu, ale i tak by se hodilo "vědět nějaký drb" atd.-jestli mi někdo rozumí. Prostě nevím, jak na to?
Odpovědět