3.7.2015 14:22:41 Filip Tesař
Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění
Děkuju za odpovědi, a co ty lepší školy? Omlouvám se, že to strkám do kroužků, ale navazuju na tu dlouhou předchozí debatu. Založil jsem vlastní, protože ta minulá se zúžila na osobní polemiku.
Osobně jsem za život vystřídal řad zaměstnání, počítaje v to i brigády. Můžu říct, že institucionalizovaný vzdělávání mi pomohlo jen okrajově. Přiznám, že jsem chodil na tehdy (70. a 80. léta) převážně na tehdy výběrový školy (od 3. na jazykovku a pak na gympl), i když myslím, že nesnesou srovnání s dnešníma skutečně výběrovejma školama. Zdůrazňuju: nejsem vůbec proti tomu, dávat děti na lepší školy. Uznávám, že lepší školy skýtaj víc podnětů, asi i větší studijní klid, sejde se tam víc lepších pedagogů. Učí se ale v zásadě podle téhož mustru, lišej se spíš způsoby, než cíle vzdělávání.
Když se ohlížím nazpátek, nejvíc mi škola asi dala na prvním stupni. Pak jsem se učil vědomostem, který využívám dodnes, s narůstajícím důrazem buď paralelně, nebo později sám, od základky po vejšku. Neříkám, že škola byla nanic, k něčemu rozhodně byla, poskytovala přece jenom určitej rámec, přístav, ale mohla poskytnout podstatně víc.
Dobrej učitel je lepší než dobrá škola, dobrejch učitelů se zákonitě najde víc na dobrý škole. Ale i dobrá škola poskytuje jen málo skutečnýho pochopení probíraný látky. A český vejšky – samozřejmě, úroveň je nevyrovnaná, některý školy, jako medicína, vyžadujou podstatně víc faktů a jsou i mezinárodně na slušný úrovni, některý obory, co já vím – třeba neurochirurgie – rozhodně. Obecně ale absolvování český vejšky, jedno jestli Karlovky nebo UJAK-u nikoho samo o sobě moc nepozvedne, akademický tituly je lepší v porovnání se slušnejma západníma školama o řád snížit (náš magistr jako bakalář, doktor jak magistr). Ale přitom nejsou nijak špatný, profesoři taky nejsou tak špatný – ale opět nabízej málo pochopení, a to i když porovnávám různý obory, třeba humanitní s přírodovědnýma. Vejšky u nás z tohohle pohledu zpravidla (ne vždy, ale převážně) zůstávaj takovejma vyššíma základkama. A lepší vejšky jsou výběrový vyšší základky. Proto si myslím, že dostat dítě na lepší školu samo o sobě nemusí nic zajistit, o vzdělání v pravým slova smyslu se člověk musí zasloužit převážně sám. Ať už ve škole, nebo mimo ni.
Odpovědět