30.11.2015 16:27:45 Tante Bante
Re: zázračně nabýt jednu jedinou schopnost
Kopřivo,
mám to velmi podobně, jsem z rodiny intuitivních muzikantů, sluchařů, nástrojových autodidaktů.
Moje velké mají rytmické cítění velmi dobré (syn je tanečník, jednu dobu i závodil), jsou muzikální, ale intonačně velmi slabé. Oba strašně chtěli do hudebky ve čtyřech letech, samozřejmě je nevzali kvůli věku. PAk s oběma neúspěšné pokusy na nástrojích, oba mají ještě ke všemu po mě velmi špatnou jemnou motoriku. Vzali je, ale asi spíš kvůli mě, než že by jim připadali perspektivní, oba měli vůbec ne špatné učitele, ale prostě nezvyklé pracovat s dětmi, které nejsou ideálně disponované, syn navíc začal hrát, když ještě nechodil do školy, a učitelka nemohla pochopit, že neumí číst, u dcery zase dyslektické obtíže, nešikovné ručičky... nakonec oba brečeli, když se mělo jít na hodinu, čili konec.
Pak jsem s nimi zkoušela něco sama, ale nešlo to, pak se objevila soukromá učitelka klavírní, která si vzala syna v patnácti a během roku ho naučila hrát. Během ROKU! Podle not, podle značek, transponovat od bílých přímo při hraní. Hraje tak, že spolu můžeme hrát z listu jednoduché čtyřručky, doprovodí, co si zamane.
Dcera nehraje, zůstala jen u tancování a chtěla by zpívat do sboru, ale nějak jí nezbývá čas.
Na rozdíl od obvyklého postoje hudebních pedagogů si nemyslím, že pokud je dítěti víc než šest, nemá cenu, aby se učilo na něco hrát, dokonce si nemyslím, že pozdní začátek vylučuje profesionální hudební uplatnění. Znám moc lidí, kteří to svojí existencí popírají.
U dětí, kde v těch cca šesti letech není úplně jasná výrazná dispozice a není ani silná motivace, bych já osobně - třeba kdyby to znovu byly moje děti - spíš než nástroj volila sbor a hudebně-pohybové aktivity, ideálně rytmiku, to se ale dneska blbě shání. Nebo bicí, ale tam se zase budeš dohadovat, že jsou moc malí a blablabla... ¨když se dostanou do ruky někomu ne moc invenčnímu a didakticky disponovanému v hudebce, může to napáchat dost škod, zvlášť když si všimneš pozdě, lepší je hlídat.
Bohužel ta naše hudební pedagogika nějak uvízla v Rakousko-Uhersku.
Odpovědět