4.1.2019 16:39:35 Majákova
Re: Učitelé, jak jste na tom se zájmem o vlastní předmět?
Yuki, to je ten problém,že se odmalička učí děti všechno zpaměti. Zápis formou odrážek a ony se ho učí zpaměti...to nedává smysl. Když se napíše zápis do sešitu v ucelených větách, děti nedělají nic jiného než píší a pak se to doma ze sešitu bez přemýšlení učí zpaměti. Když jsou úplně bez zápisu, z učebnic se také neumí učit (to je také blbost, protože ty jejich učebnice jsou také přeplněné informacemi, jako by byly určené pro maturanty). Zápisy formou potfolia také není zdaleka ideální. Ideál ani nejde najít, každému vyhovuje něco jiného.
Od sedmičky se s dětmi snažím dělat "zápisy" jinak - úsporně, ale s nutným ústním vysvětlováním (aby to ony uměly vysvětlit). Nahodíme do sešitu jen pár odrážek, spíše hesel a soustředím se na to, aby je uměly děti vysvětlit. Děti mají více možností, jak to pojmout, co jim vyhovuje. Části stačí ta hesla a zvládnou je vysvětlit, pamatují si mé vysvětlení z hodiny. Pokud jim to nestačí (nepozornost, menší schopnost soustředění...), budou muset sáhnout po učebnici, popřípadě internetu. Části dětí, které nezvládají něco vysvětlit, nechápou vztah příčiny a následku, pomáhám zformulovat vysvětlení do sešitu písemně, zatímco ostatní makají na něčem jiném. Snažím se je vést k tomu, aby si vedly sešity a dělaly zápisky tak, aby to bylo pro ně vyhovující. Někomu vyhovuje úsporný systém, jiný ho nezvládne...prostě snažím se je učit zpracovávat informace dle svých možností. V šesté třídě jsem je tímto ještě netrápila, teprve se rozkoukávaly.
Odpovědět