| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Jak motivujete děti, aby se ráno vypravily včas do školy?

 Celkem 79 názorů.
 Mirek_ 


Téma: Jak motivujete děti, aby se ráno vypravily včas do školy? 

(2.8.2012 19:35:15)
Jak motivujete děti, aby se ráno vypravily včas do školy? Pro naše (1. stupeň ZŠ) je zajímavější si ráno hrát a nebo se pošťuchovat. Nějaký pro ně nepříjemný přirozený nebo logický důsledek jejich pozdního příchodu zatím nevidím, učitelka včasný příchod bere spíš jako zodpovědnost rodičů.

Zkusil jsem zjistit, co by jim pomohlo se včas vypravit, a byla by to finanční odměna. Tu se mi zatím nechce dávat a tak zatím používám spíše slovní nátlak, zákaz hraní a jiné mocenské nástroje. Možná by ale koruna za včasné vypravení a mínus koruna za pozdní byla přijatelná, pokud by to byla vzájemná a dodržovaná dohoda. Někdo v práci za pozdní příchod na poradu taky platí pokutu.

Zajímalo by mne, jaký postup dle RaBR v takové situaci zafungoval u vás, nebo jaký postup podle RaBR navrhujete.
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 19:36:40)
Při psaní tohohle dotazu mě taky napadlo, že bych jim mohl vysvětlit, proč pospíchám já. Ohleduplnost k učitelce, spolužákům a ke školníkovi. A zeptat se jich, jestli jim taky záleží na tom, aby nerušily a byly ohleduplné jako většina lidí. Pokud ano, pak máme společný cíl a společného nepřítele – nesoustředěnost – a společně si můžeme pomáhat v dosažení cíle. Nebyl by to boj já versus ony. Ale pokud by prohlásily, že jim to jej jedno...
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 19:48:05)
V podstatě ano. Pokud pracuju sám, je to jedno, ale pokud máme schůzku nebo dokonce jdeme k zákazníkovi, pozdní příchod je chybou (neůcta k času druhých) a při opakování bych měl problém.
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 20:06:58)
Sejít se s kamarádem je moje volba, můj zájem, to chci, a pokud budu pravidelně chodit pozdě, vztah může zmizet (nebo kamarád z místa schůzky). Je tam silná vnitřní motivace.
Děti silnou motivaci být včas ve škole nemají.

Princip "chodit včas všude", kde jsem přijal závazek být včas, je O.K. Dodržení slova, slibu. Tady ale děti nic neslíbily, to si na ně vymyslela Marie Terezie.

RaBR předpokládá, že člověk dělá věci ne z poslušnosti, ale v důsledku přijetí odpovědnosti. A já se ptám "jak motivujete", "jaký postup...". Takže co navrhuješ?

 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 19:48:56)
(neúcta)

A děti jdou na schůzku s dalšími spolupracovníky...
 Evka13 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 19:49:51)
Peníze nee. Školu potřebují pro sebe (i když se to blbě vysvětluje), to je jako kdyby měly dostávat fin. odměnu za čištění zubů. Halt zatnout zuby a učit té ohleduplnosti a zodpovědnosti sama za sebe...Nás to čeká letos, to jsem zvědavá!
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 20:10:13)
Učit jakým způsobem, postupem, ideálně v souladu se zásadami RaBR?

Jinak to učení a výchova je taky pro nás, abychom měli ve stáří daňové poplatníky a potomky, co pomůžou nemohoucím rodičům.
 zerat 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 20:15:19)
Jednou jedinkrát nechal dětem ujet autobus MHD a musely rychlochůzí skoro během kvačit do školy/školky a dalších x měsíců už šlapaly jako hodinky obě a hlídaly si, kde je velká ručička na hodinách ~R^~R^~R^~;)
 zerat 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 20:17:06)
Ovšem nevím, jestli je to v souladu s nějakým RaR a BabR apod. ~k~
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 20:35:28)
No, trochu to zavání přirozeným důsledkem. Pokud teda nastavíte, že ve škole je třeba být včas za každou cenu, a pospíchat pěšky je rychlejší než jet dalším spojem. Ale je tam to "musely".
Mně by se asi zamlouvalo víc, kdyby děti chtěly být ve škole včas proto, že tak
a/ nezmeškají něco příjemného nebo
b/ pokud přijdou pozdě a třeba nezachytí začátek úkolu/hodiny, budou si jej/ji muset nahradit jindy, což bude méně výhodné apříjemné než to zvládnout ve škole v první hodině.
 Žžena 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 20:40:38)
Mirku,
ty dva důvody, proč by Tvoje děti měly chtít být ve škole včas, se týkají jen komfortu Tvých dětí... což je dost málo Podstatné ovšem je, že Tvoje děti nejsou jediní lidé ve své škole/třídě. A podstatné, ba klíčové by pro ně mělo být i to, aby jejich příchod proběhl tak, aby nekomplikovaly práci/studium těm ostatním. Tj. nevyrušovaly ostatní děti tím, že naruší běh hodiny pozdním příchodem, aby kvůli nim nemusel nikdo odemykat již zavřené dveře, aby učitelka nemusela přepisovat třídnici, přerušovat načatou myšlenku když ostatním dětem něco vykládá. Toto jsou ale věci, o kterých bych děti nepřesvědčovala nijak dlouho. Chování vstřícné k ostatním (pokud v daném kolektivu musím být, což školní dítě musí) a běžnou lidskou slušnost prostě očekávám, o tom se nediskutuje.
 Žžena 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 20:43:00)
Jo a pokud máš s dětmi pořešené prosociální chování už v jakékoli jiné situaci, můžeš se v tomto na ni prostě odkázat. Není nutné dumat nad každým jednotlivým případem, když všechny spadají pod kolonku "slušnost a ohleduplnost".
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 21:14:41)
Jo, to je dobrá poznámka. Zmínit i zájmy a potřeby druhých lidí při vysvětlování "proč je třeba přijít včas".
 zerat 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 20:43:29)
S tím nesouhlasím. Kdo by tam s tím dítkem jako byl o to dýl? Učitelka by si nesla přirozené následky za to, že jí jedno dítě přišlo o 5 minut později a druhé o hodinu později apod.? ~e~ Dochvilnost je výsadou králů, říkávalo se za mého dětství a našim dětem zkrátka říkáme, že čeká-li na ně někdo, pak je důležité snažit se přijít včas, protože to něco říká o tom, jak si toho, kdo na ně čeká váží a naučit děti úctě je důležité. Sama nemám nedochvilnost ráda ~;)
U nás ve škole trvají na včasných příchodech do vyučování a považuju to za správné.

Ad ujel autobus, musely jít pěšky - tzn. že další spoj už by je přivezl pozdě, tudíž se muselo hezky svižnou chůzí pěšky - přirozený důsledek ~;)
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 21:28:07)
Dítka nebo si můžou nestihnutý úkol vypracovat doma nebo v družině.
Lze zamknout školu a opozdilce vpustit naráz třeba po x minutách.

Já samozřejmě chápu, že lze děti donutit být ve škole včas a běžně to zvládáme. Ale je to s tlakem, čili spíš podle modelu "přinutím tě dělat, co je správné", což není model v souladu s RaBR.
 Žžena 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 21:37:18)
Mirku,
to jsi ale asi metodu nepochopil. RaR není nekonečné hnípání v otázce, jestli něco typu chození včas nebo slušné chování je nebo není správné za účelem vyhodnocení, jestli mi to vůbec stojí za provozování.
Ty máš dětem s respektem k jejich potřebám pomoci dosáhnout určitého cíle (vystudovat, začlenit se do společnosti atd), nikoli používat tuto metodu k zpochybňování všech společenských pravidel a jejich znovunastolování po poradě s dětmi.
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 22:04:01)
Já jsem ji pochopil, ale možná jinak než ty.
Asi se lišíme v bodech
a/ zda a do jaké míry vysvětlovat smysl toho co od dětí očekáváme
b/ jak moc tlačit a nebo čekat na dopadnutí přirozených nebo logických důsledků

Mimochodem - mám pocit , že začínáš "tlačit" na mě, tj. reaguješ lehce agresivně (nepochopil, hnípání, apod...)

Nicméně tvoje odpovědi jsou inspirující, nutí přemýšlet, takže jsem rád, že reaguješ.
 Žžena 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 22:37:34)
Mirku,
nemám v zásadě nic proti vysvětlování, ale ve formě, v jaké to pojímáš Ty, mi to už přijde jako zbytnělé a kontraproduktivní a že kladeš větší důraz na to vysvětlení a menší na tu pomoc s realizací.
Ta realizace je v tomto klíčová. Protože to vysvětlení není samospásné. Lidi nefungujou na jednoduché "aha, už vím proč to mám dělat, tak to rád a ochotně udělám", jsou mraky takových, kterým prostý důvod neposkytuje dostatečnou motivaci. To jen pro případ, že by u Tvých dětí vysvětlení nezabralo ~;)
S přirozenými důsledky je to tak, že jsou situace, kdy ten přirozený důsledek dopadá víc na okolí, než na hříšníka samotného. V případě toho pozního příchodu to tak aspoň je. Školník se musí hnát ke dveřím, spolužáky to vyruší, učitelku to vyruší. Důsledek typu "nebudeš vědět, o čem se před tvým příchodem povídalo" není na prvním stupni ZŠ tak markantní, protože tam ta škola ještě funguje jak telenovela: i když vynecháš nějakej ten díl, pořád seš v obraze. Dohnat na prvním stupni kus hodiny není věc, kterou by človíček výrazně pocítil, a která by měla přesvědčovatcí sílu.
Když to shrnu: já jsem praktický člověk - přemýšlím proč, ale to proč za mne tu věc pak neudělá. Realizovat danou věc je většinou mnohem těžší, než vymyslet, proč to mám dělat. Proto se zaměřuju na tu praktickou stránku věci.
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 22:56:33)
Jojo, otázka sebekázně a jak sebe a děti naučít být disciplinovaný je moc zajímavá.
Tu vytáhnu zas někdy příště.

Přirozené a logické důsledky holt musí škola a rodiče nějak nastavit. Když bude škola zamčená a pro opozdilce přijde volným krokem po 20 minutách školník a opozdilci budou chodit do třídy najednou, nemyslím že by zas tak moc rušili.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 22:59:40)
Mirku, to je ale dost různý. My jsme např. malotřídka, žádnýho školníka nemáme a otevírání musí řešit úča, která odbíhá z hodiny...
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 23:01:44)
Navíc si nedokážu představit, jak se dítě, který do projektový výuky dorazí o dvacet minut pozdě, samovolně zapojí. Nejedem v žádnym předmětu podle pracovních sešitů, navíc ve třídě jsou děti od první do pátý třídy - každej dělá něco jinýho...
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 23:32:33)
Ano, překonávání nechuti taky učím děti i sebe.
 zerat 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 21:39:44)
Jak Tě tak čtu, tak by mě fakt zajímalo, jak by v Tvém podání škola vypadala ~:-D a kdo by tam pracoval ~:-D ~5~
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 22:53:32)
Zerat, mám podezření, že já ~q~

U nás denně tak tři děti dorazí pozdě, pak neví, která bije a já jim musim znova vysvětlovat co a jak, aby se mohly začlenit. Kdybych jim řekla, že jim žádnej čas speciálně pro ně věnovat nebudu, tak se budou nudit a budou dělat blbiny, navíc to jsou děti, který dováží rodiče autem a dost možná včasnej příchod ani nemůžou ovlivnit (se mnou ze školy na oběd včas odchází, takže schopny včasných odchodů jsou, jen s rodiči to nefunguje). A do rodičů to můžu valit furt dokola - oni tam pak nejsou a nevidí, co to způsobuje... Dost možná si z respektování taky berou jen to "být respektován" a "respektovat" už neslyší ~:(
 Žžena 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 20:48:33)
Jinak RaR můžeš dosyta využít v nácviku ranních rutin. Můžeš děti zapojit do jejich tvorby a vylaďování, tam je prostoru dost. Klíčem ale je, naučit je jak chodit do školy včas, nikoli s nimi filozofovat, proč a jestli vůbec chodit do školy včas.
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 21:33:13)
Vidíš, a já si myslím, že "filozofovat, proč a jestli vůbec chodit do školy včas" je krok jedna a krok dva je vymýšlení těch rutin.
Přijde mi, že obecně lidi málo filosofují, proč něco dělají a jestli to vůbec dělat.
 Eržika. 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 21:36:33)
Mirku, já s dětmi filozofuji docela často.

A je i pro mě práce opustit mé zažité modely a situace, když zjistím, že řešení mých dětí ničemu nevadí, akorát je to jinak než obvykle. ~;)
 Žžena 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 21:39:38)
Mirku,
pokud ses úspěšně profilozofoval k odpovědi na otázku "jestli mají děti vůbec chodit do školy", což asi ano, a to k odpovědi kladné, vzhledem k tomu, že tu odchody do školy řešíš, tak na otázce jestli do té školy chodit včas už toho zas tolik k vymejšlení není, ne?
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 22:08:58)
Já neřeším "jestli do té školy chodit včas", ale
a/ Jak motivujete děti, aby se ráno vypravily včas do školy?
b/ Jaký postup dle RaBR v takové situaci zafungoval u vás, nebo jaký postup podle RaBR navrhujete.
 simiki+koťátko 03/07 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 21:54:33)
Mirku, nevím nic o rar a brar a jakékoliv rrrrrrar ~:-D ale kdybych po ránu filozofovala, zda jít do práce nebo ne... to si představuješ, že děti ráno s jucháním vyskočí a půjdou s radostným úsměvem do školy? prostě povinnosti jsou povinnosti, kdybych rozumovala, jestli mám být v práci, nebo si odskočit na pracák, tak nevím ~:-D povinnost je prostě povinnost
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 22:19:01)
Nevíš, ale zapojuješ se v diskusi o této metodě...

Filosofovat je třeba předem, v klidu.
Někdy nemůžou dospat, jak se těší (divadlo, soutěže, výlet...), a pak není problém.

Kdybys rozumovala... asi máš důvod nerozumovat a rozhodla ses nerozumovat. A já se v úvodním příspěvku ptám, jak děti zamotivovat podle RaBR (čili jinak než mocensky, silou) aby se včas vypravily do školy. Ty bys možná řekla "musíš" a šmytec.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 22:47:03)
Mirku, ale to filosofování proč má smysl dvakrát, maximálně třikrát. Pak už děti ví proč a jen zkouší hranice. Už od Tebe ve skutečnosti nečekají, že jim dáš nějaký lepší důvody, ale že jim svym chováním potvrdíš, žes to myslel vážně a že na tom trváš.
 Žžena 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 22:52:14)
Ano, Jena to vystihla. To je podstata toho, o čem píšu, Jena to řekla líp.
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 23:03:39)
Ale já o tom nemusím počtvrté filosofovat. Prostě jen zopakuju, že než vytáhneme další hračku uklidíme tu první, aby se dalo po podlaze chodit a hračka se neztratila apod. Říct důvod proč něco chci mi přijde právě respektující, lepší než příkaz.
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 23:14:15)
Víceméně jo. Jasně, někdy řeknou, že potřebují ke hře těch věcí víc, což respektuju.

Vyhazování neuklizených hraček mi nepřijde respektující ani k dětem, ani k přírodě.
 Žžena 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 23:17:24)
Já si hlavně nemyslím, že vyhazování hraček je jedinou alternativou k opakovanému vysvětlování, proč hračky uklízíme. A že opakované vysvětlování je jediná respektující metoda. Používám metody různé, vysvětlování neopakuju, ale přesto respektuju.
 Žžena 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 23:57:43)
Taky záleží na temperamentu. Já jsem v úklidu dost laxní flegmatik, hrozby nepoužívám z toho důvodu, že ani na mne samotnou nefungujou. Syn je podobnej. Hrozby ho nevzrušujou. Používám spíš přístupy, které laxňáka jako já vtáhnou do procesu úklidu.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 23:11:10)
A máš pocit, že když jim to říkáš po desátý, tak je to pro ně nová, přínosná informace, která pomůže tomu, aby si věci uklidili?

A že jediná jiná možnost, jak situaci řešit jinak, než neustálým zdůvodňováním, je příkaz?

Já když řeknu svým dětem "Kluci, už by to zas chtělo něco udělat s tim pokojíčkem.", tak to neni příkaz a přesto moc dobře vědí, co a proč. Proboha - věděli to už dávno před tim, než šli do školy - kdybych to okecávala, akorát bych z nich dělala blbce, což by teprve nebylo respektující.

RaR není o nekonečných diskusích. Je o tom, že věc vysvětlim a proberu s dětma, když je nová a aktuální. Pak už jen odkazuju na již probrané. Taky musí mít respekt děti k Tobě a ne jen ty k nim.

 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 23:25:10)
Je to připomenutí důvodu.

Řešení je spousta.

"akorát bych z nich dělala blbce" je tvoje interpretace. Ale chápu, že "mohl bys prosím tě pár věcí uklidit, těžko se mi prochází na balkón" je lepší než "než vytáhneme další hračku uklidíme tu první, aby se dalo po podlaze chodit".

Souhlas. Ideálně se něco dohodne a pak se dohoda dodržuje.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Odchody do školy 

(3.8.2012 7:18:00)
O plnění jejich povinností (typu odchod do školy nebo úklid pokoje) děti neprosim.

Mě taky nikdo neprosí, abych ráno došla do práce, abych vytřela podlahu apod.

Člověk vědomej si svý odpovědnosti dělá věci proto, že jsou potřeba, ne proto, aby uspokojil někoho, kdo ho o ně prosí.

Poprosim, když od nich chci něco, co není pravidelná povinnost a potřebuju to v podstatě hned (Kluci, mohli byste prosím srovnat boty a zamést chodbu? Já zatim douklidim kuchyň a budem mít všechno hotovo. NEBO Moh by prosím někdo nakrmit slepice? Já nestíhám...) To, že máme slepice, je moje volba. Když jde o morče, který chtěli kluci, tak jen hlásim: Morče nemá nic k jídlu. (Nebo taky jen: Morče...)
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Odchody do školy 

(3.8.2012 7:21:46)
To s tim morčetem teda hlásim, jen když si jednou za čas všimnu, že má něčeho málo, jinak si to hlídaj sami.
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(3.8.2012 13:02:02)
Povinnosti, odpovědnost, uvědomnění si , poprošení
Tohle si promyslím a po víkendu snad zareaguju.
 Žžena 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 23:12:16)
To o zopakování důvodu, proč uklidím hračku než vytáhnu další je pěkný. Funguje Ti to na Tvé děti spolehlivě? Mně to nefunguje ani u sebe samé.
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 23:30:03)
Řekl bych, že to funguje.
Děti vedu k tomu, aby mi taky připomínaly, když zapomenu dodržet nějaké pravidlo.
 Hanka 
  • 

Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 23:21:47)
Tenhle vysvětlovací způsob kolem uklízení praktikovala babička, u které jsem bývala fakt hodně. Živě si vzpomínám, jak mě to otravovalo. Jako školačka už jsem si ty důvody, proč uklízet, dávno pamatovala, ba jsem je i chápala, jen mě to neskutečně nebavilo. A obvykle mi to hrozně trvalo, poněvadž babička měla značně omezenou následkovou fázi :-) Ale jinak fakt zlatá babička.

Maminka nevysvětlovala, zavelela. A protože nevelela dvakrát, ale přecházela rovnou k důsledkům (více či méně přirozeným :-)), zabral úklid podstatně méně času a pak od něj byl klid...
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 20:17:34)
Já myslim, že na tohle je třeba rutina.

U nás je jasně dáno, v kolik hodin opouštíme dům. Kdyby byli kluci mladší, asi bych jim hlásila, že za půl hodiny odchod, za 5 minut odchod, teď odchod... ale budou už čtvrťáci, takže si čas hlídají sami a já jen v 7 hlásím "Odcházíme!"

Jeden se budí sám v šest, hned se oblíkne a pak si čte nebo je u compu dokud nezavelim, druhýho ve třičtvrtě na 7 budim, a to ví, že se akorát oblíkne a dojde si na záchod, v lepším případě se napije kakaa a už aby se obouval.

Když nebudou včas u auta, tak holt odjedu, protože musim bejt včas v práci ~d~

Peníze bych jim za to rozhodně nedávala. Chodit do školy včas je jejich povinnost, tečka. Když jdou pozdě, ruší svým příchodem ostatní, nevědí, která bije, pokud už učitelka něco začla, musí kvůli nim někdo jít otevřít atd. Nevidim tu žádnej prostor k diskusi.
 zerat 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 20:19:24)
Jeno, u nás jsme dětem vysvětlili, proč je potřeba chodit včas do školy, na návštěvy... a od té chvíle není prostor k diskusi. Do školy se musí chodit včas a tečka :-)
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 20:24:00)
Jsem chtěla napsat, že do kina se taky chodí včas, ale když jsme tam byli naposled, tak nejenže děti přicházely pozdě, ale všechny tam byly bez rodičů a chovaly se tam jako zvířata, házely po sobě popcorn, běhaly po hledišti atp. Je to asi dva roky a od tý doby jsem s klukama v kině nebyla, páč na tohle fakt nemám náladu ~o~
 zerat 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 20:28:47)
Jeno, tak kino beru jako jinou kategorii tzv. volnočasovou? Tam chodíme pozdě zcela záměrně o cca 15-20 minut později, abychom se vyhnuli reklamám, které nám vadí ~:-D A teda popcorn u nás nikdo po sobě ještě neházel resp. já jsem to nezažila ~;)
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 20:21:46)
Jinak vždycky záleží na příčině. Je rozdíl, jestli nechápou, co způsobujou pozdnim příchodem, nebo jestli to chápou moc dobře a třeba školu nesnáší, takže zdržujou záměrně. Různý příčiny vyžadujou různý řešení.

Já si ten úvodní příspěvek vyložila tak, že jim celkem o nic nejde, jen prostě dělaj blbinky. Takže ta rutina byla reakcí na to.
 Eržika. 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 20:28:30)
Máme to stejně jako Jena.
Natrénovaný ranní rituál, s tím, že všichni ví, co mají dělat a kdy se jde. U nás je to vylepšený tím, že je musím vysypat do 7,15 před školou, pak zavírají vrata a otvírají až v 7,45.
A ty moje vědí, že je tam tu půlhodinu stát nechám, protože musím do práce.

(ale teď už kolikrát trvá vypravení nejdýl mě ~f~ )
 Eržika. 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 20:30:19)
Jo, a kdyby přišly pozdě, tak by pro ně bylo největším ponaučením je nechat před zavřenou školou - musely by si samy zavolat službu, vysvětlit kam jdou a zapisuje se proč se zpozdily, omluvit se ve třídě... to už by je příště myslím zdržování přešlo.
 Hanka 
  • 

Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 21:12:25)
U nás u toho ranního rituálu nebyla ani tak otázka, co kdy dělat, ale co nedělat. Takže ráno se nedělaly aktivity, u kterých měly děti tendenci zapomínat na čas - nevytahovaly se hračky, číst si mohly, když se vzbudily brzo, do hodiny určené ke vstávání, a pak až když byly kompletně připravené kromě bot a bundy - zase byl limit okamžik "O", kdy se vyráží obouvat boty.
A mezi snídaní a zuby a obléknutím je dobrý "checkpoint", např. v 7:20 musí mít vyčištěné zuby, aby se stihly obléknout normálním tempem, jinak sebou musí hodit :-)
 Žžena 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 21:17:22)
To je dobrý nápad. Pokud jsou činnosti, které mají tendenci ráno narušovat, tak je vhodné je omezit.
Stanovení konkrétních checkpointů je pro strukturování času důležité ~R^
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 21:45:43)
Něco podobného dělám, zákaz hraní, někdy i zákaz mluvení nesouvisejícího s odchodem (mají tendenci řešit ptákoviny a přestat se obouvat), checkpointy...
Možná očekávám předčasně, že za vypravení se včas samy převezmou odpovědnost a já je nebudu muset honit. Možná si to budu muset v hlavě (i před dětmi) předefinovat na "pomáhám vám zvládnout vaše ranní úkoly a dorazit do školy tak abychom nerušili ostatní". A s nimi si dohodnout, že o to bytí včas ve škole samy stojí.
 Oggová 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 20:31:07)
My máme taky rutinu, všechno pěkně odsejpá. Ale pak se "něco" zadrhne a všechno jde do háje a dobíháme, nebo spíš dojíždíme, na poslední chvíli. To se odehrává skoro každý den.

To "něco" musím prostě vychytat, neb od září nebude čas na žádné prostoje.
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 20:39:58)
Až budou děti starší a naučené chodit do školy samy, pak můžu odejít na MHD jak potřebuju a odpovědnost za pozdní příchod nechat na nich. Zatím si to ale netroufám.
 Žžena 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 20:30:38)
Zkus se spíš zamyslet nad tím, jak ten ranní čas strukturovat. Jasně určit pořadí činností (hygiena, jídlo, vypravení se...), navyknout na ně děti tak, aby to šlapalo. Když z toho uděláte rutinu, může to jít rychleji a efektivněji.
A teda čas odchodu do školy dát jako pevný. Nevím v kolik Tvoje děti opouští domov, ale toto je věc, o které se prostě nediskutuje, to je věc, která se určí. Čas odchodu z baráku rovná se čas začátku vyučování mínus čas nutný na cestu do školy. Nikoli čas, kdy se dětem zachce. Pokud odcházíte z domu zároveň, můžete hrát na "autodestrukci vesmírné lodi" a odpočítávát si výsadek. Prostě cokoli.
Každopádně chození pozdě do školy bych nepřipustila vůbec jako možnost. RaR není o tom, že budeš děti srdceryvně přesvědčovat o každé konině. Existují hranice, jejichž dodržování bych hodila spíš do roviny "očekávám, že se budete chovat prosociálně" než "prosím/přemlouvám vás, aby... protože..."
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 21:10:28)
Fahrplan jsem sepsal, i jsem nechal děti zkusit si jej sestavit podle vlastní volby s podmínkou, že v hodinu H budeme odcházet. Ale spíš to funguje tak, že já připomínám a tlačím a to mě moc nebaví.

"Autodestrukce" se mi líbí.

Očekávání je príma, a pokud se nenaplní, nastane co? RaBR je podle definice o určování pravidel společně s dětmi. Nejspíš se budu muset víc zaměřit na vysvětlení smyslu - proč být ve škole včas a proč mají děti zvládnout samostatně se vypravit. A pak společně vymyslet postup, jak toho dosáhneme.


 Žžena 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 21:15:31)
Mirku,
ale pravidla slušného chování, ohledu vůči ostatním a pravidla uvedená ve školním řádu vaší školy společně s dětmi těžko budeš tvořit. Existují pravidla, která jsou prostě daná. Ty s dětmi můžeš tvořit pravidla pro vaši rodinu - co kdy dělat a jak. Ale nemůžeš je nechat vymejšlet pravidla pro zbytek společnosti. Svoboda rozhodování Tvých dětí končí tam, kde začíná svoboda dalších lidí v jejich okolí. Je to RESPEKTOVAT a BÝT RESPEKTOVÁN. Tedy Tvoje děti mají rozhodně být respektovány v jejich individuálních potřebách a návrzích na řešení ranního programu, ale samy musí respektovat ostatní lidi a již daná "vyšší" pravidla. Je to oboustranný respekt, nikoli dohadování "jestli tento patnáctý rodičův argument na téma včasného příchodu do školy mne už přiměje pohnout zadkem".
 Eržika. 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 21:33:56)
Žženo, vidím to podobně.

Jedno mé dítě vyskočí z postele, obleče se, učeše, komplet nachystá, a využije zbytek času k jídlu.
Druhé se vypotácí, nají se trochy snídaně, probere, obleče a zbytek snídaně si vezme do auta.

Skončí zhruba stejně, odchod máme načas. ~;)
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 22:38:45)
Souhlasím s poznámkou, že to připomínání smyslu pravidel (proč to máme dělat) je moc důležité a pokud člověk rozumí smyslu, snáz a často i rád to pravidlo dodrží.
 Žžena 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 21:46:47)
Jinak bych Tě chtěla ubezpečit, že samotné vysvětlení smyslu ještě vůbec nemusí stačit k tomu, aby děti danou akci byly ochotny provádět o něco nadšeněji než teď. Kdyby to fungovalo tak snadno, ve smyslu "jak vím že je něco dobrý, nakopne mne to k tomu, abych to ochotně udělal", tak by většině populace nedělalo problémy jíst zdravý jídlo namísto čokoládiček a tučných blafů a rodina.cz by byla liduprázdná, protože by tu ženský přestaly prokrastinovat ~;)
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 22:42:10)
RaBR jmenuje smysluplnost jako jednu z podmínek vnitřní motivace.

Já když se dočtu o škodlivosti/užitečnosti čehosi, hned se zvýší moje motivace se tomu vyhýbat/přiblížit.
 Žžena 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 22:50:01)
Ano, je to JEDNA z podmínek vnitřní motivace.
To znamená, že jsou i další podmínky.
Neznamená to, že máme podrobné analýze smyslu podrobovat úplně všechno kolem nás (pokud chce, samozřejmě můžem, ale nemusí to vést ke kýženému výsledku).

A z hlediska té motivace... tohle je téma, kterému se dost věnuju... i profesně. A ten proces vytvoření motivace a jejího přetavení v činy je o něco komplexnější, než jak to píšou v RaR. Motivace je mrcha. Kolikrát ji nevytvoříš, ani když splníš všechny předpoklady. A i když motivace přítomná je, tak mezi motivací a kýženým výsledkem je ještě dlouhá cesta.
 simiki+koťátko 03/07 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 21:01:48)
Nevím, co řešíš. S malou musím být na 6 hodin ve školce, ví, že tam musí být včas, jinak mamince ujede tramvaj. Málokdy se zpozdíme, a to jí je 5 let. Prostě se musí, tak se musí, basta, chápe to i pětiletá holka ~;)
 Suza007 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 21:10:44)
Já vodím děcko teprve do školky, ale je to vždycky hrozný boj se ráno vypravit včas. Do školky chce jít, těší se tam a stejně ráno zdržuje. Takže obdivuju všechny děti, o kterých se píše v diskuzi a které se tam bezproblémově vypravují. Já samozřejmě souhlasím, že ranní vstávání do školy je něco, co se prostě musí udělat - tedy pravidlo - a že není, o čem debatovat. Ale jde pak v praxi o to, jak děti přesvědčit, aby vstaly z postele, aby se oblékly, nasnídaly,... Jinak peníze se mi nezdají jako vhodná motivace.
 Eržika. 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 21:29:35)
Suza, já vypravovala děti do školky, musely jsme tam být do 6,30 hod.
Jinak jsem přišla pozdě do práce, a oni pak musely být dýl ve školce, mezi posledními. ~d~
 simiki+koťátko 03/07 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 22:00:17)
Jj, máme to taky tak, čím později odejdu, tím později přijdu do školky, malá to, tak stíháme ráno včas :-)
 Meta 


Re: Odchody do školy 

(2.8.2012 22:22:04)
Naše děti se vypravovaly nejprve pod vedením tatínka, který přijel z práce, odvezl je do školy a vrátil se do práce. Tudíž kdyby zdržovaly, tak by je asi zakousl. Nějak to podvědomě věděly a nebyl problém. Později se vypravovaly sami, takže by jim ujel autobus. Nic moc prostor na blbiny. Fungovalo to bezvadně.
 maceška 


Re: Odchody do školy 

(3.8.2012 8:38:17)
Mirku, my máme velmi rozmanitou rodinu. V době, kdy všechny děti chodily do školy, my do práce a všechno bylo potřeba logisticky zvládnout a být včas na svém místě, jsme měli zavedené rituály. Ráno jsme pustili desku s písničkama (tehdy jsme ještě měli gramofon), který děti milovaly, a kterou jsme společně předešlý večer nachystali, potom jsme obešli dětské pokojíčky, přitulili se k dětem a špitali jim do ouška: "Dobré ráno, broučku (nahraď jménem), začíná nový krásný den, čeká na nás, abychom spolu něco prožili" atd., podle situace. Pokud bylo dítě neochotné vstávat, dávali jsme mu nějaký čas, hladili ho po zádech, a povídali jsme mu, co všechno budeme ten den dělat, na co se můžeme těšit.
Kromě toho jsme se ráno museli prostřídat při různých dalších úkonech, takže každý věděl, že když něco nezvládne ráno, má smůlu, popř. mu to zůstane na odpoledne. Odjezd do školy byl jasnej ode dne, kdy jedno z našich dětí zdržovalo tak dlouho, až jsme se rozhodli (po předchozím sdělení, že za tři minuty odjíždíme) opravdu odjet. Počkali jsme sice o pár metrů dál, ale bylo to velmi účinné.
Je pravda, že jsme nestudovali žádné příručky o výchově, ale vychovávali jsme je tak nějak podle intuice. Jsem toho názoru, že na dítě je potřeba se naladit, a potom si už svoji výchovu víceméně řídí samo. Takže netvrdím, že náš systém a naše zkušenost bude fungovat i jinde.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Odchody do školy 

(3.8.2012 10:03:17)
JJ, třeba na našeho Bojka se ráno naopak nesmí vůbec mluvit. Jakákoli komunikace ho strašně rozčílí ~t~ Je to vlastně výhoda, protože je jasný, že když něco neudělá sám od sebe, bude mu to muset někdo říct - tak to radši udělá ~d~
 maceška 


Re: Odchody do školy 

(3.8.2012 10:17:03)
Jeno :-) Bojek to má obráceně než Míša, ta naopak potřebuje trvalé dálkové ovládání :-)
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(3.8.2012 12:54:55)
Buzení s lákáním na budoucí zážitky se mi líbí.

Co se týče úkonů, děti klidně oželí snídani a přípravu svačiny, hlavně když mají zábavu teď hned. Natož nějakou přípravu tašky a čištění zubů. Čili připomínáme, tlačíme.
 Lída+2 


Re: Odchody do školy 

(3.8.2012 12:02:17)
Mireku celý první stupeň, chtěli být děti ve škole tak,aby si stihli v družině pohrát.....nejlíp, když je tam někdo dodal v 6:30~t~ a byli tam první~8~

Ale oni od miminek ranní ptáčata. Blbli od 5h ráno....

Takže bych to nastavila...chceš si hrát můžeš v družině. Vstáváme v 6h. A máš pak 60minut na hraní. Ráno kmitáme.....

Ale nemám to doma neznám. Mám obě děti co nerady chodí někde pozdě.
 Inka 
  • 

Re: Odchody do školy 

(3.8.2012 12:06:43)
U nás to bylo tak, že dítě sedělo oblečený, v botách za dveřma a vřískalo, že chce do školky (školy) a já se okolo potácela v pyžamu. Dodnes mi připomná, že prvních pět let ve škole, žil ve stresu, že přijde pozdě (vždycky jsme to stihli).
 Lída+2 


Re: Odchody do školy 

(3.8.2012 14:55:53)
inko to mi připomnělo, maminko my nechceme,aby nás voil do školy táta. On je strašně pomalý.....ráno jede pomalu ~t~
A taky děti na chodbě v botecha on v pyžamu~t~
 Mirek_ 


Re: Odchody do školy 

(3.8.2012 12:41:02)
Zjistím, jaký program mají v ranní družině. To by mohla být dobrá motivace.
 Kahlan+5 


Re: Jak motivujete děti, aby se ráno vypravily včas do školy? 

(26.9.2012 12:18:16)
Mirku, na me deti (2. a 5. trida) zabralo to, ze si uvedomily, ze kdyz si vsechno pripravi sami (snidani, obleceni, svacinu), ze na ne za a/ nebude nikdo jecet, pohanet je a neustale neco pripominat a za b/ budou mit treba jeste chvilku na cteni. Navic maji ze sebe dobry pocit, ze jsou samostatne a ze to zvladaji lepe nez my rodice (vstavaji sami od sebe driv nez my, takze kolikrat jsou hotove ve chvili, kdy se hrabeme z posteli). Tato dramaticky zmena prisla s prichodem noveho roku a moc si to pochvaluju:-)

Davat penize mi mne v zivote nenapadlo!!!

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.