Epepe |
|
(16.5.2014 12:18:16) Zajímá mně, jak řešíte případně u svých předškoláků, pokud vaše pokyny neuposlechnou. Pokud něco opakujete třikrát, pětkrát a stejně to neudělají ... Existují různé strategie, zajímá mně, co funguje.
Není to téma o mně, je to pro kamarádku, která to se mnou momentálně intenzivně řeší. Ale půjdu příkladem a napíšu, co platí u nás. My s tím nemáme zas takový problém, protože v těch závažných věcech (zastavit na konci ulice, nelézt na nebezpečné atrakce, apod.) poslechne předškolák vždy a "neslyší" v případě nepopulárních pokynů typu uklízení, oblékání, atd. A tam většinou zabere jen dozorovat celou akci a dopňovat jí dílčími pokyny, případně mu s tím pomoci. Děkuji za vaše postřehy.
|
radka | •
|
(16.5.2014 12:21:14) to dozorování akcí mi sežere dost energie, takže to někdy nevydržím a skončí to křikem
|
vlad. |
|
(16.5.2014 12:26:15) asi tak. Ale já moc neřvu, ještě se na ně docela platí vyhrůžky represemi, každý z nich má své slabé místo
|
|
a je to? |
|
(16.5.2014 13:34:53) Jsem ráda, že se nekřičí jen u nás. Díky.
|
Beruška+J02A07T10 |
|
(16.5.2014 20:31:21) a je to, já taky... mám doma tři kousky.. a musím říct, že poslední dobou mi nervy ujíždí dost často mají skoro 12 - kluk začínající puberta, holka 7 a kousek - ADHD a PAS a nejmladší skoro 4 - expresivní disfázie.. občas je to teda výživný.. a mé nervy jsou napochodu takměr denně..
ale jinak.. do silnice nevlezou, před přechodem zastaví, ve školce a škole jsou zlatí.. jen doma občas lezou doslova a do písmene po zdi.. nejstarší furt někde něco trousí, udělá neskutečný bordel, prostřední furt vřeští a nejmenší všude tahá lego.. uklízet pořádně neuklízí ani jeden.. navíc nejstaršímu to neskutečně dlouho trvá, než něco uklidí, protože se prostě zabere do něčeho jiného... a dle mého jde špatným příkladem mladším.. páč ty, pokud ho zrovna nemají po "oku" tak uklízí o poznání lépe.. a i poslouchají lépe (nejstarší je takovej náš mimoněk - neslyší, nevnímá a ustavičně zapomná) ale jako jsou hodní, když řeknu ať utřou nádobí, vytáhnou - uklidí vysavač, ať vytřou chodbu, setřou po sobě stůl, pomůžou utřit prach.. tak pomáhají a snaží se
|
|
|
|
Epepe |
|
(16.5.2014 12:26:24) Kdybych chtěla kamarádce poradit univerzální systém, tak jí poradím ten svůj. Ale jak vidíš, chci jí poskytnout víc návrhů a tipů, proto zakládám toto téma.
Jak tu "důslednost" přesně provozuješ? Co se stane, když dítě neposlechne?
|
Marika Letní |
|
(16.5.2014 12:45:23) Důslednost je jednoduchá Hezky to popsala Ira. Hlavně neustoupit.
Příklad s kolem - nezastavíš před přechodem, odebírám kolo a popovídáme si o dodržování pravidel a jaká to jsou. Pak dítě slíbí, že je bude dodržovat, kolo vrátím. Pokud by se to opakovalo, tak to zopakuju (max 2x) pak už dávám výstrahu, že potřetí kolo odebírám do konce vycházky. V případě méně spolupracujícího dítěte, na příští procházku jdeme bez kola. A neustoupím ani kdyby se dítě na hlavu stavělo. To je ta důslednost.
|
Eržika. |
|
(16.5.2014 12:48:55) Jo, neustoupit a neunavovat sebe ani dítě kecama navíc.
|
Epepe |
|
(16.5.2014 12:54:51) Eržiko, k tomu neobtěžování kecama, mám jednu známou z našeho baráku, která důsledně praktikuje RaR. Mně je to strašně sympatický, ale nemám na to, někdy prostě vypěním. A taky vidím na té její holčičce, že někdy je to tomu dítěti na škodu, pokud se moc vysvětluje. U některých věcí mi to prostě nedojde a řeknu rovnou "Ne!" a moje dítko si tak ve 30% případů řekne: Dobře, máma asi ví, o co jde, tak to dělat nebudu. A pokud si to neřekne, tak dovysvětlím proč. Ovšem na kamarádčině holčičce někdy fakt vidím, že by jí stačilo to "Ne" a ne pětiminutový hovor na téma "protože ..." se všemi souvislostmi, z kterého je akorát zmatená. To jen tak na okraj. Jinak se mi premisy RaR moc líbí.
|
Marika Letní |
|
(16.5.2014 13:00:24) Jejdamane, ale ono ty vysvětlování je docela dobré. Já když něco zakážu, třeba lézt někam vysoko (teď mě nenapadá lepší příklad, prostě u věcí u který dítě nechápe dosah a rizika), tak dítěti řeknu, že vím, že by to chtělo dělat, ale že mu to nemůžu dovolit, protože mám o něj strach, že by se mu něco stalo, mělo by velkou bolest, museli bychom jet do nemocnice, atd. Prostě vysvětlím konkrétní situaci, stručně, jasně. To není monolog na 5 minut.
|
Epepe |
|
(16.5.2014 13:07:19) Marko, souhlas. Ale podle mně jsou situace, kdy dítě chce slyšet jasné ano/ne. Např. (v nadsázce) stačí na hypotetický dotaz: Mami, můžu si toho roztomilýho sršně pohladit? odpovědět: NE! Štíp by tě! a ne "Ráda bych ti to dovolila, ale nemůžu, protože sršeň mívá na zadečku žihadlo, v kterém má jed ..."
|
Eržika. |
|
(16.5.2014 13:08:27) Blbost.
Už předškolnímu řeknu - A co myslíš, že by mohl udělat? a stačí to.
|
Eržika. |
|
(16.5.2014 13:34:19) Tak já psala předškolní. Předpokládám bez dg. Tam už by to mělo klapnout...
|
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(16.5.2014 13:26:29) Ale tak proč bych říkala, že bych ho ráda nechala pohladit sršně? To je nesmysl. Naopak - Ne, nemůžu tě nechat pohladit sršně, protože má žihadlo, tím by tě píchl, bolelo by tě to opravdu hodně, nateklo by ti to, nemohl bys tou rukou pořádně hýbat.
Pro 4 leté už bych to o tom jedu klidně vysvětlila, kdyby bylo zvídavé, i pro mladší - proč ne? Já se s dětmi bavím o všem možném.
|
|
|
Marika Letní |
|
(16.5.2014 13:51:32) Pokud to není život ohrožující, tak ho nechá si natlouct. Ty mluvíš o starším dítěti, které chodí na gymanstiku, tak třeba to fakt zvádne. Pokud objektivně jde o nebezpečnou činnost, tak prostě trvám na tom, že je to moc vysoko, daleko, že to není pro to určené, apod. A že mu to dovolit nemůžu, protože JÁ mám strach, že by se zranil. A nepustím ho tam. Nebo v čem je problém? Pokud v nekonečně diskuzi, tak bych zvolila metodu ohrané desky, ano, vím, že chceš, ale nejde to...
|
Marika Letní |
|
(16.5.2014 13:56:20) Nebo podle situace, až budeš větší, budeš silnější, naučíš se to na gymnastice, atd. Ale taky nevysvětluju donekonečně. Pak prostě řeknu, už jsem ti to zopakovala několikrát (když hrajeme už jen hru A proč ne? A proč ne?) a snažila bych se změnit téma. Nevím, záleží na situaci, taky na mé náladě
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(16.5.2014 14:05:16) metoda ohrané desky je mi z duše protivná, protže děcko přestrane vnímat, co mu říkáš. a takový rodič vypadá jako někdo, koho dcko absolutně nerespektuje, nevnímá to už můžeš být potichu, nebo říct jednou - a pak "já jsme ti to říkala" ale opakovat pořád dokola je zbytečný
jsou situace, kdy je lepší jednou zvýšit hlas, příladně zařvat rozkaz/zákaz - to podle nutnosti, než několikrát zopakovat svoje přání
|
Marika Letní |
|
(16.5.2014 14:20:30) To si asi nerozumíme. Nemyslela jsem ohranou desku při tom vydávání zákazu, ale poté co je vydán, dodržen a dítě už jen pořád hučí argumenty A proč ne? Tak že na to aplikuji dokola Ano, ale nejde to. A taky jsem psala, že ne donekonečna.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(16.5.2014 18:15:34) to já ne, vysvětlím, ale pokud se jen ptá, aby se ptal, což umí, tak řeknu rázně "a dost, už se o tom nebudeme bavit" - taky to nebyla totiž nijak přínosná debata, ale jen omílání toho, co se řeklo před tím zopakovat jednou, možná dvakrát, to beru, ale víc ani náhodou
to si radši budeme povídat o tom sršňovi, kterýho chtěl pohladit, o klouzačce, na ktrou už ho nechci pustit,m o tom, proč musíme odejít - co třeba budeme dělat doma a proč to bdueme dělat
myslím, že ukončit debatu o ničem a odvést pozornost někam jinam je lepší, než omílat ohranou desku
|
Marika Letní |
|
(16.5.2014 19:42:10) To jsem taky psala, že ne donekonečna a že bych změnila téma.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(16.5.2014 20:45:00) já mám to nekonečno asi o kousek blíž :)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eržika. |
|
(16.5.2014 13:03:27) Já myslím, že vysvětlování dobré, ale jednoduché, jasné, a stručné.
Jinak mám už pomalu puboše a zatím dobrý. Ale myslím, že na to má vliv i zařízení (školka a škola), které R+R praktikuje. Na běžné ZŠ (druhý stupeň) je pro mě velký problém nerespektující přístup učitelů.
|
|
luthienka |
|
(16.5.2014 13:29:36) na to je I porekadlo: čím víc se s ho.... mažeš, tím víc smrdí.
|
|
|