| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Jak řešíte neposlouchání u předškoláků?

 Celkem 124 názorů.
 Epepe 


Téma: Jak řešíte neposlouchání u předškoláků? 

(16.5.2014 12:18:16)
Zajímá mně, jak řešíte případně u svých předškoláků, pokud vaše pokyny neuposlechnou. Pokud něco opakujete třikrát, pětkrát a stejně to neudělají ...
Existují různé strategie, zajímá mně, co funguje.

Není to téma o mně, je to pro kamarádku, která to se mnou momentálně intenzivně řeší. Ale půjdu příkladem a napíšu, co platí u nás. My s tím nemáme zas takový problém, protože v těch závažných věcech (zastavit na konci ulice, nelézt na nebezpečné atrakce, apod.) poslechne předškolák vždy a "neslyší" v případě nepopulárních pokynů typu uklízení, oblékání, atd. A tam většinou zabere jen dozorovat celou akci a dopňovat jí dílčími pokyny, případně mu s tím pomoci.
Děkuji za vaše postřehy.
 radka 
  • 

Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:21:14)
to dozorování akcí mi sežere dost energie, takže to někdy nevydržím a skončí to křikem
 vlad. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:26:15)
~t~ asi tak. Ale já moc neřvu, ještě se na ně docela platí vyhrůžky represemi, každý z nich má své slabé místo ~;)
 a je to? 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 13:34:53)
Jsem ráda, že se nekřičí jen u nás. Díky.
 Beruška+J02A07T10 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 20:31:21)
a je to, já taky...
mám doma tři kousky.. a musím říct, že poslední dobou mi nervy ujíždí dost často mají skoro 12 - kluk začínající puberta, holka 7 a kousek - ADHD a PAS a nejmladší skoro 4 - expresivní disfázie.. občas je to teda výživný.. a mé nervy jsou napochodu takměr denně..

ale jinak.. do silnice nevlezou, před přechodem zastaví, ve školce a škole jsou zlatí.. jen doma občas lezou doslova a do písmene po zdi..
nejstarší furt někde něco trousí, udělá neskutečný bordel, prostřední furt vřeští a nejmenší všude tahá lego.. uklízet pořádně neuklízí ani jeden.. navíc nejstaršímu to neskutečně dlouho trvá, než něco uklidí, protože se prostě zabere do něčeho jiného... a dle mého jde špatným příkladem mladším.. páč ty, pokud ho zrovna nemají po "oku" tak uklízí o poznání lépe.. a i poslouchají lépe (nejstarší je takovej náš mimoněk - neslyší, nevnímá a ustavičně zapomná)
ale jako jsou hodní, když řeknu ať utřou nádobí, vytáhnou - uklidí vysavač, ať vytřou chodbu, setřou po sobě stůl, pomůžou utřit prach.. tak pomáhají a snaží se
 Epepe 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:26:24)
Kdybych chtěla kamarádce poradit univerzální systém, tak jí poradím ten svůj. Ale jak vidíš, chci jí poskytnout víc návrhů a tipů, proto zakládám toto téma.

Jak tu "důslednost" přesně provozuješ? Co se stane, když dítě neposlechne?
 Marika Letní 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:45:23)
Důslednost je jednoduchá ~;) Hezky to popsala Ira. Hlavně neustoupit.

Příklad s kolem - nezastavíš před přechodem, odebírám kolo a popovídáme si o dodržování pravidel a jaká to jsou. Pak dítě slíbí, že je bude dodržovat, kolo vrátím. Pokud by se to opakovalo, tak to zopakuju (max 2x) pak už dávám výstrahu, že potřetí kolo odebírám do konce vycházky. V případě méně spolupracujícího dítěte, na příští procházku jdeme bez kola. A neustoupím ani kdyby se dítě na hlavu stavělo. To je ta důslednost.
 Eržika. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:48:55)
Jo, neustoupit a neunavovat sebe ani dítě kecama navíc. ~l~
 Epepe 


RaR 

(16.5.2014 12:54:51)
Eržiko, k tomu neobtěžování kecama, mám jednu známou z našeho baráku, která důsledně praktikuje RaR. Mně je to strašně sympatický, ale nemám na to, někdy prostě vypěním. A taky vidím na té její holčičce, že někdy je to tomu dítěti na škodu, pokud se moc vysvětluje. U některých věcí mi to prostě nedojde a řeknu rovnou "Ne!" a moje dítko si tak ve 30% případů řekne: Dobře, máma asi ví, o co jde, tak to dělat nebudu. A pokud si to neřekne, tak dovysvětlím proč. Ovšem na kamarádčině holčičce někdy fakt vidím, že by jí stačilo to "Ne" a ne pětiminutový hovor na téma "protože ..." se všemi souvislostmi, z kterého je akorát zmatená. To jen tak na okraj. Jinak se mi premisy RaR moc líbí.
 Marika Letní 


Re: RaR 

(16.5.2014 13:00:24)
Jejdamane, ale ono ty vysvětlování je docela dobré. Já když něco zakážu, třeba lézt někam vysoko (teď mě nenapadá lepší příklad, prostě u věcí u který dítě nechápe dosah a rizika), tak dítěti řeknu, že vím, že by to chtělo dělat, ale že mu to nemůžu dovolit, protože mám o něj strach, že by se mu něco stalo, mělo by velkou bolest, museli bychom jet do nemocnice, atd. Prostě vysvětlím konkrétní situaci, stručně, jasně. To není monolog na 5 minut.

 Epepe 


Re: RaR 

(16.5.2014 13:07:19)
Marko, souhlas. Ale podle mně jsou situace, kdy dítě chce slyšet jasné ano/ne. Např. (v nadsázce) stačí na hypotetický dotaz: Mami, můžu si toho roztomilýho sršně pohladit? odpovědět: NE! Štíp by tě! a ne "Ráda bych ti to dovolila, ale nemůžu, protože sršeň mívá na zadečku žihadlo, v kterém má jed ..."
 Eržika. 


Re: RaR 

(16.5.2014 13:08:27)
Blbost.

Už předškolnímu řeknu - A co myslíš, že by mohl udělat? a stačí to.
 Eržika. 


Re: RaR 

(16.5.2014 13:34:19)
Tak já psala předškolní. Předpokládám bez dg. Tam už by to mělo klapnout...
 Marika Letní 


Re: RaR 

(16.5.2014 13:26:29)
Ale tak proč bych říkala, že bych ho ráda nechala pohladit sršně? To je nesmysl. Naopak - Ne, nemůžu tě nechat pohladit sršně, protože má žihadlo, tím by tě píchl, bolelo by tě to opravdu hodně, nateklo by ti to, nemohl bys tou rukou pořádně hýbat.

Pro 4 leté už bych to o tom jedu klidně vysvětlila, kdyby bylo zvídavé, i pro mladší - proč ne? Já se s dětmi bavím o všem možném.
 Marika Letní 


Re: RaR 

(16.5.2014 13:51:32)
Pokud to není život ohrožující, tak ho nechá si natlouct. Ty mluvíš o starším dítěti, které chodí na gymanstiku, tak třeba to fakt zvádne. Pokud objektivně jde o nebezpečnou činnost, tak prostě trvám na tom, že je to moc vysoko, daleko, že to není pro to určené, apod. A že mu to dovolit nemůžu, protože JÁ mám strach, že by se zranil. A nepustím ho tam. Nebo v čem je problém? Pokud v nekonečně diskuzi, tak bych zvolila metodu ohrané desky, ano, vím, že chceš, ale nejde to...
 Marika Letní 


Re: RaR 

(16.5.2014 13:56:20)
Nebo podle situace, až budeš větší, budeš silnější, naučíš se to na gymnastice, atd. Ale taky nevysvětluju donekonečně. Pak prostě řeknu, už jsem ti to zopakovala několikrát (když hrajeme už jen hru A proč ne? A proč ne?) a snažila bych se změnit téma. Nevím, záleží na situaci, taky na mé náladě ~;)
 Yuki 00,03,07 


Re: RaR 

(16.5.2014 14:05:16)
metoda ohrané desky je mi z duše protivná, protže děcko přestrane vnímat, co mu říkáš. a takový rodič vypadá jako někdo, koho dcko absolutně nerespektuje, nevnímá
to už můžeš být potichu, nebo říct jednou - a pak "já jsme ti to říkala"
ale opakovat pořád dokola je zbytečný

jsou situace, kdy je lepší jednou zvýšit hlas, příladně zařvat rozkaz/zákaz - to podle nutnosti, než několikrát zopakovat svoje přání
 Marika Letní 


Re: RaR 

(16.5.2014 14:20:30)
To si asi nerozumíme. Nemyslela jsem ohranou desku při tom vydávání zákazu, ale poté co je vydán, dodržen a dítě už jen pořád hučí argumenty A proč ne? Tak že na to aplikuji dokola Ano, ale nejde to. A taky jsem psala, že ne donekonečna.
 Yuki 00,03,07 


Re: RaR 

(16.5.2014 18:15:34)
to já ne, vysvětlím, ale pokud se jen ptá, aby se ptal, což umí, tak řeknu rázně "a dost, už se o tom nebudeme bavit" - taky to nebyla totiž nijak přínosná debata, ale jen omílání toho, co se řeklo před tím
zopakovat jednou, možná dvakrát, to beru, ale víc ani náhodou

to si radši budeme povídat o tom sršňovi, kterýho chtěl pohladit, o klouzačce, na ktrou už ho nechci pustit,m o tom, proč musíme odejít - co třeba budeme dělat doma a proč to bdueme dělat

myslím, že ukončit debatu o ničem a odvést pozornost někam jinam je lepší, než omílat ohranou desku
 Marika Letní 


Re: RaR 

(16.5.2014 19:42:10)
To jsem taky psala, že ne donekonečna a že bych změnila téma. ~3~
 Yuki 00,03,07 


Re: RaR 

(16.5.2014 20:45:00)
já mám to nekonečno asi o kousek blíž :)
 Eržika. 


Re: RaR 

(16.5.2014 13:03:27)
Já myslím, že vysvětlování dobré, ale jednoduché, jasné, a stručné.

Jinak mám už pomalu puboše a zatím dobrý. ~;) Ale myslím, že na to má vliv i zařízení (školka a škola), které R+R praktikuje. Na běžné ZŠ (druhý stupeň) je pro mě velký problém nerespektující přístup učitelů.
 luthienka 


Re: RaR 

(16.5.2014 13:29:36)
na to je I porekadlo: čím víc se s ho.... mažeš, tím víc smrdí.~;)
 withep 


Re: RaR 

(16.5.2014 15:10:14)
RaR nespočívá v nadměrném vysvětlování, naopak v mnoha situacích doporučuje šetřit slovy.
 jentak 
  • 

Re: RaR 

(16.5.2014 15:14:25)
Tak samozřejmě se musí volit vhodná slova, já jsem vždycky nadskakovala, když jedna známá vysvětlovala klukovi cosi asi takhle - víš, Pepíčku, nesmíš sem strkat prstíčky, tam je taková zlá a bolavá věc /myslela elektřinu/, ta by tě sem uhodila a ty bys usnul a už by ses nevzbudil a my bychom plakali a dali bychom tě do hrobečku - a takhle to pokračovalo snad 15 minut. Jen se otočila, tak tam ty prsty měl znovu. Pochybuji, že si zapamatoval, o co v tom hovoru vůbec šlo.
 Suza007 


Re: RaR 

(16.5.2014 19:46:07)
ale to, co známá předváděla, není RaR
 Eržika. 


Re: RaR 

(16.5.2014 15:27:27)
Souhlas.

Navíc nyní už nemusím vysvětlovat téměř vůbec. Už to je jasný. ~;)

A učitelky ve škole taky nějak extra nevysvětlují, tam jsou pravidla (které dělaly učitelky s dětmi dohromady a pr§běžně je inovují) vyvěšená na dveřích.
 luthienka 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:57:29)
~R^
 Beruška+J02A07T10 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 20:34:11)
tak u mě by třeba vjet do silnice neprošlo ani jednou, jak jsem na spoustu věcí typu lození po stropě klidná, tak vjet do silnice by vjely děcka jednou a jak je nebiju, tak bych je střískala, že by se v nich krve nedořezal, na todle jsem hrozná hysterka.
skoro čtyřleťákovi odrážedlo odeberu klidně okamžitě v případě, že nezastaví tam, kde řeknu a to je v dostatečné vzdálenosti od vozovky - většinou tu máme takové ty červené kostky na konci chodníku, tak ještě před nimi.. abych měla jistotu, že než tam dojdu, nevjede mi zamyšlením do vozovky.
 Jarmilka. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 21:23:40)
Tutenstein, to můj je jak hodinky na přechodu, čeká vždy i s odrážedlem, do silnice neleze, zato vyžaduje ode mě, abych se vždy zastavila, podíval se, řekla, ze nic,nejede a že můžeme ~t~ a dnes, dva dny po 4. narozeninách začal číst slova, která neviděl, tiše si řekne slabiky a pak nahlas slovo a rozumí co to je. Zato nechápe, že když dojde jogurt, tak fakt není a musí se koupit ~t~ a věty netvoří, ale opakuje, tak mám doma diktafon učitelů ve školce, "neběháme! Ruce před pusu, když kašleme! Popřejeme dobrou chuť, enjoy Your meal", jak papouch ~t~
 Jarmilka. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 21:33:29)
Tutenstein, vše za poslední půlrok, dělá mi velikou radost. Bohužel mi zase dělá starost mladší syn, ten je ve všem pozadu, hodně. Achjo.
 Jarmilka. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 21:57:21)
Divá Báro, já vím, ale proč to v tom případě nemám jednoduché já ~t~
 Jarmilka. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(17.5.2014 11:48:53)
Divá Báro, no to spíš budu výjimka potvrzující pravidlo ~t~
 Jarmilka. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 21:35:25)
Tak číselnou řádu chápe od cca dvou let, čas ale zatím vůbec, ani budoucí a minulý čas.
 Jarmilka. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 21:38:57)
Děkuju, já už o něj strach nemám, už je to jiná liga než před půl rokem, pohoda. Úleva.
 Jarmilka. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 21:39:42)
A v to září, když jsem měla krizi, jste mi tady hrozně moc pomohly. ~s~
 Jarmilka. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 21:34:15)
P. neřve, ale kňučí, treba hodinu v kuse, masakr ~t~
 Ira+M(2/02)+K(1/04)+M(2/07) 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:26:20)


Mám tedy už větší děti, ale praktikujeme takovéhle metody v podstatě od malička...

Příklad z poslední doby- předevčírem- vykoupat, vyčistit zuby- máte na to hodinu, do 20,30 budete hotoví. Nestihli to- dělali hovadiny- dobrá, nestihli jste to, zítra budete muset být hotoví do 20,00- když vám to tak trvá- pokud to zvládnete, dalšíden se vám to opět prodlouží do 20,30... Co myslíte, druhej den večer nastoupili ve 20 hodin hotoví...

U ranního vstávání zase- budim je v 7,45 .... nejmladší se opět kvůli blbostem, které musel provádět nestihl vypravit včas do školy- tak jsem ho dnes budila o 1/*4 hodiny dřív, než ostatní... ne, že by ten čas využil, ale ohlídal si, aby se stihl vypravit včas...


Prostě a jednoduše- hlavně pokud něco řeknu, tak to dodržím, i když někdy mi to dá práci, když za mnou přijde dcera jako svatoušek a prosí o povolení něčeho, co jsem ji zakázala.
 Ira+M(2/02)+K(1/04)+M(2/07) 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:27:39)
Budím je v 6,45.... oprava
 Epepe 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:28:18)
Ira, to je pěkná metoda, jen u tohoto (a asi většiny) předškoláka nelze aplikovat - nechápe ještě čas. Ale i tak díky za postřeh.
 Ira+M(2/02)+K(1/04)+M(2/07) 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:32:30)
ale chápe... tak mu řeknu až ta černá ručička doleze tam a tam.... a třeba po 5ti minutách mu ukážu, jak už popolezla a upozornim je už máte času méně- tak jsem to dělala, dokud neuměl hodiny...

A u jiných věcí...- třeba to běhání kolem silnic, zastavení- pokud to nezvládneš, musíš chodit za ruku ale opravdu ho nepustim
Při další procházce to zkusíme znovu- zase neposloucháš, nedá se nic dělat, zase musíš jít celou cestu za ruku.... atd...
 Epepe 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:36:41)
Tak to máš chytré dítě, nebo možná já blbé, nevím. ~t~
Ale to moje teda nechápe, jestli z jedničky na dvojku leze dlouhá ručička pět minut nebo půlhodiny, absolutně nechápe plynutí času.
Nicméně i tak poradím, nevím, jak je v tomto daleko kamarádčin chlapec.
 Marika Letní 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:42:48)
Jejdamane, malé dítě sice nechápe čas, ale tím, že mu to budeš ukazovat, tak se to naučí. To s tím ukazováním kam dojde ručička funguje. Někdo radil nalepit na hodiny barevný papírek. Nebo se to dá dělat pomocí přesýpacích hodin, tam je to "plynutí" času vidět názorně.
 Senedra 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:46:01)
jejdamane, možná ještě nevnímá čas, ale určitě bude vnímat, že sourozenci ještě spí a on už ne.
 Kahlan+5 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 19:47:59)
No u nás se spis deti předhánějí v tom, kdo vstane dřív. Já bych preferovala budicek v 6.45, oba ho mají na 6.30, odchází v 7.30...dnes se dcera vzbudila už po šesté:-( My s manželem máme budík na sedmou a vstavame až když deti odcházejí:-) Jinak neposlušnost v předškolním veku jsem už úspěšně zapomněla a třetí skoro pětiletý v zásadě poslouchá:-)
 Jarmilka. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:50:35)
No, syn,nechápe včera, dnes, zítra, ráno, večer, je na úrovni "chvilku".
 Eržika. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:49:41)
Dávala jsem kuchyňskou minutku. ~j~
 TaJ 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 18:20:25)
Eržiko - u nás se třeba minutka neosvědčila, protože on si pak nehlídal, kdy ta ručička bude nahoře, ale čekal vyloženě až zazvoní...a pak se vždycky hrozně leknul, protože se mezitím zamyslel nebo zabral do úplně něčeho jiného...
 TaJ 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 18:02:18)
Jejdamane, můj 6letý syn taky ještě přímo neumí hodiny, ale řeknu mu třeba, aby měl snídani dojedenou, než bude velká ručička na 12...a průběžně připomínám, aby kouknul, kde už je...no a když celou dobu dělá blbiny, tak holt potom do sebe ten rohlík cpe na poslední chvíli...stejné je to s oblíkáním...., takže ono není přímo potřeba, aby si uvědomil, že ta doba je čtvrt nebo půl hodiny...prostě - ručička je daleko=mám čas, nebo ručička už je blízko=musím přidat....a nebo u nás ještě líp fungují digitální hodiny, jelikož umí počítat řadu za sebou, tak když mu řeknu, že má být hotový v 7:30 a je zrovna 7:25, tak on si to vždycky odpočítá a když ještě těch "čísel" zbývá moc, tak je v klidu, když už jich zbývá jen málo, tak přidá....jo, samozřejmě, že ho musím taky popohánět a občas zvýšit hlas...ale on občas nebývá úplně na příjmu, takže ho někdy musím vrátit do současnosti :-D - má vývojovou dysfázii a lehčí poruchu pozornosti...
 Jarmilka. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:49:17)
Io, můj 4r by to nepochopil.
 Beruška+J02A07T10 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 20:40:07)
jj, u nás také ruka.. a ruka tak do 2,5 let minimálně přes silnici pokaždé.. pokud nebyly ukáznění.. a pokud je neukázněná 7dmi letá s DG, tak musí za ruku i ona.. ale naše děti se všechny vždy silnice bály.. takže to byla docela výhoda.. na odrážedle už ve 2 oba mladší spolehlivě zastavily a do silnice nevjely..
zase mají jiné mouchy.. vylezou prakticky všude.. atd..
 Yuki 00,03,07 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 13:33:49)
fajn, ale co se stane, když druhý den nejsou v určený čas hotoví? tepreticky mají zase o půl hodiny míň ale to by se brzo mohli teopreticky dostat nk tomu, že nemá smysl ani vstávat a co se stane skutečně, když to nestačí a opravdu pár dní po osbě neposlechnou?

mám nespavce, toto jsme zkoušela a právě to přesně stejně jak popisuju nedopadlo, takže jsme museli přidat to, že když nebudou do..., tak nebude druhý den něco
samo o sobě posunovat čas nestačí
poslední dobou je lepší dovolit večer televizi nebo počítač jen v pyžamu
 Eržika. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 13:36:21)
Poslední dobou chodím spát dřív než děti. ~t~
 Yuki 00,03,07 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 13:44:02)
no já už právě občas taky, vstávám před 6 a postupně je budím, jednoho z nich hned poté, co opustím koupelnu, takže nehrozí, že bych ho budiula dřív, stejně by nevylezl, a i kdyby, tak by mi překážel v koupelně nebo by spal v kuchyni
a budit dřív ty další je zbytečný, protože těm stačí vstávat až když my odcházíme z domu, když náhodou některý vyleze před naším odchodem, jen překáží

ale říkám si, že buzerovat je kvůli nespaní večer je blbost, já jsme taky do noci četla v jejich věku, občas to odnesou horší známkou, občas větší únavou, ale jsou v tomto tak podobní mně, že se mi těžko nutí do změn
 Eržika. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 13:49:07)
Koukám, že máš starší podobně staré.

Já už večer až tak nebuzeruju, stejně budou muset vstát školy a případné pozdní příchody musí řešit zvonkem do kanceláře školy, složitým odemykáním a omlouváním se ve škole, tak to raději stihnou. ~;)
 Yuki 00,03,07 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 14:02:24)
u nás zatím zaspání přišlo letos asi jednou, možná dvakrát - jednou si pamatuju určitě.
takže žádná hrůza, nato, že před půlnocí málokdy zalezou. Dokážou sedět u knížek neskutečně dlouho
ale aŤ si klidně čtou, radši u světla v obýváku, než pod peřinou s baterkou jako kdysi já :))
ale kdyby se u toho neřehtali, tím budí pak mě :)))
 radka 
  • 

Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 14:46:55)
ale platí - velice dobře poznají rozdíl - zítra jdeš spát před pohádkou
 *Owls* 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:27:15)
Divá Báro, platí to i na předškoláky. Jen prostě musíš ukazovat. 1x, 2x, 3x... a naučí se to. Souhlasím s Irou, že důslednost je nutná. Praktikujeme velmi podobnou výchovu. Dnes už dcera chodí do druhé třídy i když ji asi "omezujeme" mnoha pravdily, nezdá se, že by v kolektivu byla za blbečka, který se bez cizího vedení neumí pohnout. Je samostatná a zdá se, že ve škole mezi žáky i učitely je oblíbená.
 *Owls* 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 18:42:13)
Divá Bára, samostatnos a průbojnost sem pletu proto, že v těch minulých diskusích a možná i v té konkrétní, padlo, že ten kdo dětem říká, co mají a nemají dělat, něco jim zakazuje a rozkazuje, ten brzdí jejich samostatné myšlení a ničí jeho osobnost (já fakt nevím, jak to napsat a hledat se mi to nechce) a z dětí se stávají bojácní uzlíčky. Moje dcera se chovat umí, ví, co smí a nesmí a není bojícný uzlíček. Vlastní názor má taky~d~
 Epepe 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:31:49)
Tutenstein, ale "důslednost" je strašně obecný pojem.
Uveď nějaký konkrétní příklad, prosím.
 Ira+M(2/02)+K(1/04)+M(2/07) 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:44:31)
Musím říct, že uplně rostu u ségřinýho přístupu k výchově- nelez tam, spadneš- leze dál- znovu, nelez tam- popisuju případ, kdy to není na vážnej úraz, nebo na zabití....dítě spadne a začne řvát ona ho začne oprašovat, mazlit atd...... .... a on si samozřejmě dělá dál co chce....

Můj pohled výchovy- nelez tam, spadneš... leze dál...- nelez tam!!! Leze dál- takže pokud nehrozí, že by se zabil, nebo hodně zranil, suše konstatuju, OK, až spadneš, tak neřvi... většinou to stačí a rozmyslí si to, pokud ne a opravdu spadne- řeknu mu vidíš, můžeš si za to sám, neměl si tam chodit.... ale rozhodně nelituju...

Pokud jde o zdraví, nebo dokonce o život samozřejmě zasahnu tím, že ho chytim, sundám odnesu pryč a už ho tam, nepustim i kdyby prosil- až budeš poslouchat, tak tě tam pustim...(lezení na prolejzačky, na stromy atd....) Důslednost je v tom, že když řeknu dneska na tuhle prolejzačku už ne, tak ho tam opravdu ani za 20 minut nepustim....ani když poprosí....

 Marika Letní 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:49:19)
Iro - s tím lezením to je přesné. Taky nechápu ty rodiče, s přístupem tvé sestry, co se tím dítě asi naučí? Jen to, že ze slov své maminky/tatínka si nemusí vůbec nic dělat.

Já to dělám jako ty. Jen s jednou odlišností, POLITUJU i když si natluče vlastní vinou, ale komentář mám podobný, že je to proto, že neposlechl, ale že ho lituju, že ho to jistě bolí, pofoukám. Myslím, že poučený je tou bolestí dost.
 Ira+M(2/02)+K(1/04)+M(2/07) 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:51:42)
Tuhle mi bylo až líto dcery- měla zákaz počítače na jeden den, ona je potvora, takže samozřejmě dělala hodnou holčičku, pomohla mi z vařením a hned potom následovala otazka- a nemohla bych na ten pc??? Už je dost velká(10 let) tak ji říkám- já vím, že dneska jsi mi hodně pomohla, za to jsem ráda, dám ti za to třeba nějakou sladkůstku, ale vždyť víš, že ten počítač máš zakázanej za něco jiného a já ti to dovolit nemůžu.... - ona na to - Já vím.... a už se ten den neptala - ale zkusit to musela... Jinak myslím, že jak už jsou větší, tak už to celkem chápou jak to funguje, ale děláme to ak s manželem oba, dodržujeme, co slíbíme... To je to nejdůležitější.
 Hannah+Onďa+Vašík 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 20:50:55)
To už je slovíčkaření - nelez dál, spadneš, nebo lez dál, ale spadneš...
Dělám to stejně jako Ira a dítě pochopilo velmi rychle.Je fakt že povahově to není žádnej kaskadér, má se rád a po pár takových situacích raději poslechne
 Hannah+Onďa+Vašík 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 21:35:29)
Nejspíš nejsem tak řešivá...patlat se ve slovíčkách je u nás ztráta času.Chceš do toho jít?Je to nebezpečný...vysvětlím důvod.Následuje opět stejná otázka.Paličák si jde a pak pláče...
 Jarmilka. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:46:42)
U syna s dysfázií rozlišuju dvě situace, kdy mi rozumí a ví, že zlobí a kdy nerozumí. U druhé situace volím nejjednodušší cestu přežití, tedy zahučím na něj, zkusím změnit situaci převedením na formu hry (krmíme koš se špinavým prádlem ham) a pokud se zasekl úplně, nechávám to vyšumět s tím, že opakuju co mi vadí a proč a čekám, jestli pochopí. A nějak to utnu. A když rozumí a naschvál prudí, tak mu vysvětlím proč je to potřeba, když to nepomůže, tak zvýším hlas a v poslední řadě řeknu, že dobře, že půjde bez bot a klidně ho do toho sněhu vezmu bez bot. Do dvou minut jsme zpět a syn se ještě rád oblékne, toto nejde, když to může ohrozit zdraví nebo je spěch, pak mu ty boty na nohy narvu a basta, teploměr v podpaží podržím násilím a basta. Třebas mi odmítal pít Nurofen při horečce, tak jsem mu násilím dávala čípky se slovy vypiješ? Ne, tak čípek. Po roce protestů si vybral sirup a teď sice s odporem, ale vypije. Co je to lék nechápe, že je to nutné nechápe, že mu to uleví nechápe, ale pochopil, že ho pak hodně pochválím za sirup, tak má pak i radost, že to zvládnul.
 Jarmilka. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:01:51)
Divá Báro, ono to asi u dysfatiků moc jinak nejde, zkoušela jsem toho fakt hodně a co začal rozumět podstatné části toho, proč to tak je, je to ohromná úleva. Předtím mě to vysávalo.
 Beruška+J02A07T10 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 21:03:33)
můj čtyřleťák s expresivní dysfázií, si sám dobrovolně vybere čípek, problém nastává u ANTB, ty bohužel v čípku nejsou, musím je do něj rvát násilím..

malej rozumí všechno, ale nemluví, úplné vysvětlování je k ničemu.. takže postupuju podobně jako ty
 Jarmilka. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 21:06:02)
Beruško, však volba je na něm, já bych asi volila tky čípek před sirupem... Horší oříšek je, jak dostat do dvouletého dítěte 2x denně hnusný aktiferin, zvedá se z něj žaludek i mě a to mají být kapky pro děti s příchutí.
 Jarmilka. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 21:17:55)
Mě nejí ani přesnídávky ~t~ on vůbec nerad jí, a do rohlíku propašovat nejde. Já už jsem tak na palici, že jsem koupila i ajurvedskou sůl s železem, ale to je stopové množství. Spolkne mi denně max ml železa a měl by 4 ml :-(
 Jarmilka. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 21:24:32)
Tak jasně, násilím, jak jinak ~t~ ale on ho kolikrát vykrkne, vyplivne, vyškrábe mi oči...
 Jarmilka. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 21:36:22)
No, tk zvracet, to je peklo :-(
 Jarmilka. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 21:25:28)
Beru, mj naopak, nerozumí (teď už teda od 3,5 jednoduché věty jo), zato mele pořád ~t~
 Eržika. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 12:47:16)
Dle respektovat a být respektován a být důsledná. Stejný model se praktikoval v MNT školce.

Snažila jsem se nebuzerovat kvůli kravinám, ale když o něco šlo, tak jsme zdůraznila, že je to vážné.

Vzhledem k tomu, že jsem s předškolníma dětma procestovala vlakem kdeco, včetně přestupů, akcí a pod. tak to alespoň u nás funguje.

Nyní se snažáím neprudit, ale dohodnout se na objem požadovaných činností dopředu, s limitem jejich plnění a akceptovatelným výsledkem.
 kája+dva 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 13:09:44)
Já mám předškoláka celkem poslušného, ale když se mu něco nechce, tak z toho vyvodím důsledky. Neoblékneš se, nejdeme ven, neuklíš si po sobě hračky, nebude večeře, večerníček nebo něco jiného na čem mu záleží. Ale naštěstí, to skoro nikdy nemusím použít, stačí mu normálně říct, aby to a to udělal a on to udělá. Jako nejsilnější zbraň proti němu mám počítání. To ví, že je průšvih a potom bude následovat řev.
 Mishula 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 13:21:47)
Přesně jak píšeš - dohlédnout na to, aby to to dítě splnilo. DŮSLEDNOST. Znám děti, které už "neslyší" ani jednoho z rodičů, prostě nevnímají. Jedním uchem tam, druhým ven. Přijde mi to i nebezpečné. Jenže od malinka slyšeli jen pokyny a nikdy k nim nikdo nešel a nedohlédnul na to, aby se např. skutečně umyli, skutečně uklidili hračky,..
 Marika Letní 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 13:37:00)
Já hlavně nechápu, proč se někteří rodiče unavují tím neustálým pokřikováním zákazů, které nevyžadují dodržet. Pro mě je to ztráta času, energie. To radši nechám dítě válet po zemi (ne na silnici), holt je špinavé, než pořád hučet vstaň neválej se tedy, atd. Ale nevyžadovat to splnění.

Jako tuhle jedna baička na písku pořád hučela z lavičky na chlapečka, ať se jde napít, ale dítě si hrálo dál a naprosto ji ignorovalo. Pak se zvedla donesla pití, dítě zavrčelo a ona se stáhla a za chvíli zas hučela, ať se napije. Naprosto únavné, šla jsem jinam, prudilo mě to poslouchat.
 Klarisanek 


Zit a nechat zit........ 

(16.5.2014 14:14:20)
No, me teda ta duslednost co tu vsichni radi, vysiluje vic nez ty zlobive deti. Vymyslet porad co zakazu, omezim jako nasledek toho, ze zlobi. To neustale bylo takove to: "prosim uklid si pokojicek", "me se nechce", "ale je to potreba, proto a proto", "ale ja jsem unaveny", "kdyz neuklidis, tak nebude odpo zmrzka", "me to neva, vezmu si misto ni bonbony", "ani bonbony", "neva vezmu si misto nich mrkev", "vsechny hracky nahazu do popelnice", "super, to je dobry napad abych je nemusel uklizet", "ale pak zadne mit nebudes", "to neva, k narozkam dostanu nove", ............ . Tak jsem proste zarvala a odezvou bylo "mami, nekric tady prosim, boli me z toho usi". Tak placla "mami, proc me placas, neuklizeni hracek neni velke zlobeni, nikomu neublizuju". Proste nektere deti jsou asertivnejsi a nenechaji se "ukecat". Nakonec mi daleko mene vycerpavajici prislo ty hracky za ne uklidit a pred prechodem je dohonit nez nacvicovat jejich zastaveni. No a dnes je mu 8 a kupodivu uklidi sam (na prechodu zastavi, atd), bez toho, abych to po nem vubec chtela, protoze uz to nejak pochopil, ze se to obcas musi. Takze si rikam, ze jsem se snad nejakeho vychovneho zlocinu nedopustila a stejne ranna vychova nikdy nezaruci jak se bude chovat v puberte, v dospelosti apod.
 Marika Letní 


Re: Zit a nechat zit........ 

(16.5.2014 14:29:58)
Divá Báro, tak to by mě unavovalo taky ~t~ Ty odbočky ke zmrzlině, mrkvi atd. bych vynechala. Dala bych jeden "trest" a ten splnila. Pokud už bych si tedy vybrala zákaz zmrzliny za neuklizení pokoje (ale tam já nevidím žádnou souvislost, tak bych to nedala), tak bych dál nediskutovala o bonbonech ani ničem jiném. Pokud by neuklidil, tak bych opravdu odpoledne žádnou zmrzlinu nedala a vysvětlila proč.

Já bych spíš vybrala rovnou to sebrání hraček, ale ne do popelnice, to bych nesplnila, tak tím nebudu vyhrožovat. Ale sebrat je a dát do sklepa, to lze. A opět, pokud bych tím pohrozila, tak bych to pak splnila. A aspoň by toho bylo na uklízení méně ~t~
 Klarisanek 


Re: Zit a nechat zit........ 

(16.5.2014 15:15:24)
Marko a co by stalo kdybych mu nedala zmrzlinu? Nic, ani na vysvetlovani by nedoslo, nebot pan salamista se nad tim ani nepozastavil. Samo jsem hracky davala do pytlu a odnasela jakoby do popelnice, bylo mu to jedno, vzal si tuzku a papir a kreslil si, treba nekolik dni, kdyz nemel hracky. Kdybych mu sebrala i to, vsadim se, ze by dosel do kuchyne pro hrasek a ucil by se na nem pocitat. Proste nejake deti fakt nepotrestas at vymyslis cokoliv. Takze zasady RaR dobry, ale jen u nekoho.
 Marika Letní 


Re: Zit a nechat zit........ 

(16.5.2014 15:30:15)
Ale to není pravda. Já jsem psala, že zmrzlinu bych nezakazovala (když to není nic, co by ho motivovalo, tak proč se tím zabývat?). To záleží na konkrétním dítěti, co jeho motivuje. Neříkej, že nic. Něco má přece rádo, něco ho baví. Pokud by nechtěl odnesené hračky, tak ano postupně bych odebrala vše, co je neuklizené. Pak už by s úklidem nebyl problém. Taky záleží o jak staré dítě jde.

Myslím, že pokud s tím začneš od malička, že jsi důsledná, tak to časem začne fungovat. Ovšem pokud zase hračky přineseš dřív, než je to dítě chce a uklízí si, nebo dostane nové, tak je výchovný efekt nula. To samé, pokud se rozčiluješ kvůli neuklízení a pak jdeš a uklidíš to sama. Co se z toho tvoje dítě naučí? Že je jedno co říkáš, nakonec to nedodržíš. Tak proč se namáhat?
 Klarisanek 


Re: Zit a nechat zit........ 

(16.5.2014 18:02:02)
Ano, presne o tom pisu, fakt me nebavilo porad premyslet co mu zakazat, aby to vyslo jako trest. Malokdy jsem se strefila, navic prani a priority se tak rychle menily, ze jednou zmrzlina zafungovala, vickrat ne. Nez bych se babrala s nejakou psychologii a schovavanim hracek po dlouhe mesice, po tydnech jsem to vzdala Proste tyhle vychovne finty a studovani odbornych knih o RaR jsem vynechala. A co jsem zjistila, presne to, co uz tu bylo x x receno, kazde dite je jine, na kazde plati neco jineho. Dobry priklad co se duslednosti tyce ve me nemel a vysledek? Je na tom stejne jako ostatni deti. Muj manzel byl vychovavan dusledne, mel nastavene povinnosti a byl zvykly v detstvi dodrzovat stanovena pravidla. A vysledek? Jen co se odstehoval zacal na vsechno totalne pect, nemyslim jen na hygienu a poradek, to je jen maly zlomek.
 Epepe 


Re: Zit a nechat zit........ 

(16.5.2014 14:43:07)
To znám a u nás je to někdy tím, že začnu kecat (no offence). Třeba řeknu, že pokojíček by si měl uklidit, aby to tam měl hezký, nebo tak. Jako lepší výchozí bod takových hovorů se mi jeví říct pravdu: "Potřebuju, aby sis uklidil pokojíček, protože odpoledne přijde na návštěvu teta a chci tu mít uklízeno. Já teď uklidím kuchyň a nestihla bych uklidit i pokojíček, tak je to na tobě." Netuším, jestli je to podle RaR, asi ne, ale je to tvrdá realita.
Na to většinou odpoví taky po pravdě, že se mu nechce.
A já mám většinou dvě možnosti, buď se nechám strhnout a řeknu hysterickým tónem s cukajícím očkem: "A myslíš, že mně to baví tady pořád po vás uklízet? Podívej se na tu kuchyň, nejsem váš otrok!" :-) Anebo si vzpomenu na své lepší já a zeptám se: "A co by ti pomohlo při tom uklízení?"
Odpověď je třeba: "Abys mi pomohla!"
Tak s tím už se dá pracovat a můžeme se dohodnout, že třeba zatímco já budu uklízet kuchyň, on posbírá Lego, a pak přijdu a pomůžu mu se zbytkem.

Bohužel, na své lepší já si vzpomenu tak v 50% případů. ~f~
 jentak 
  • 

Re: Zit a nechat zit........ 

(16.5.2014 15:04:46)
Že by si měli kluci uklidit pokojíček, aby to tam měli hezký? - no to určitě. To bych slyšela ještě dneska - ale on je hezký už teď, nechápu, co se ti tady nelíbí a navíc, co se líbí tobě, nemusí se líbit nám...... apod.
 Epepe 


Re: Zit a nechat zit........ 

(16.5.2014 18:08:18)
jentak, blbě čteš.
 Moncaka 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 13:42:00)
Tak to taky potřebuji poradit. Dcera má 3.5 roku a neposlouchá v situacích, jdeme ze školky a dělá všechno možné v šatně, ale nechce se převlékat (úkoly dávám stylem zout bačkory, až to udělá, tak svléknout tepláky atd. - prostě postupně). Nebo doma po použití záchodu běhá neoblečená. Někam jdeme a potřebuji, aby se oblékla. Jasně pokud jdeme na hřiště s oblékáním problém není, ale nechodíme jen na hřiště.
Jak v této situaci na ní?
Jako pokud třeba chce pustit pohádku a já řeknu, až se oblečeš, nebo až uklidíš hračky, ale co v situaci, kdy nic jako odměna následovat nebude.
Situaci na hřišti, kdy neposlechne, tak zavelím k odchodu, to už funguje. Zastavení před přechodem už také už dávno zvládá.
 Marika Letní 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 13:46:04)
Tak na nahaté pobíhání po bytě mám metodu, že když není dítě oblečené (nebo je v pyžamu) tak musí být v posteli. Takže šup do postele. Docela to funguje.
 Horama 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(17.5.2014 17:53:00)
A ono ti tam zůstane? U nás bych totiž v tu chvíli jen posunula problém do fáze "a nebudu v posteli a nebudu a nebudu", tj. od problému "jak donutit dítě se obléknout" se posunu k problému "jak donutit dítě zůstat v posteli". A to neberu v potaz fakt, že se třeba má obléct, protože jdeme pryč. ~d~
 Jarmilka. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:52:51)
Moncako, já v situaci, že se dítě odmítá obléknout ve školce a blbne buď řeknu, když se tak stane, přišla teta, babi, kamarád, tak pojď honem, na něj to funguje, sociální odměny jsou fajn. A když to neklapne, tak hochytnu a do toho oblečení nacpu a říkám mu, že se zlobím. S ním v šatně opravdu nediskutuju, proč je potřeba chodit oblečený, je ještě rozřáděný a kolem blbne dalších pět dětí, tak ho obléknu. Naopak když se hezky oblékne, řeknu, jak je šikovný a že zajdeme koupit třebas banán na oslavu jako,medaili.
 jentak 
  • 

Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:56:02)
Já měla výhodu, že jsem nemusela být tzv. na čas v práci - takže jsem dovedla dítě do školky, tam si sedla a když se svlékal a oblékal sám, tak jsme povídali, když odmítal, tak jsem si tam četla a počkala, až ho to přejde. Nemusela jsem žádné z dětí do něčeho rvát násilím. Ale někdo na to nemá čas /což je pak výhoda pro dítě/ a někdo zas má pocit, že to dítě asi samo nezvládne, nebo co.
 Jarmilka. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 21:03:53)
Jentak, u zdravého dítěte je to něco jiného.
 Moncaka 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 20:17:47)
Já mám problém, že držím na rukách mimino, takže pomáhat mohu jen trochu. Hlavně dnes se šprajcla tak, že jsem jí dala ve školce i přes zadek, po x-tém pobídnutí k oblečení mikiny a snaze jí obléknout, protože do toho oblečení nešla narvat ani násilím - pak to šlo i násilím. Ale řešit tyto situace plácnutím přes zadek mi nepřijde ideální, hledám jiné řešení. A slibovat jí něco, co nemohu splnit odmítám.
 Marťa 
  • 

Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 13:51:58)
já používám korupci, když to jde dobře a vydírání, když to jde špatně

 Oliverka 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 14:41:26)
Kdyz duslednost je dvojsecna zbran. Tezko mohou po diteti chtit, aby se prevliklo z pyzama, kdyz se tu sama v pyzamu povaluju.
 radka 
  • 

Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 14:49:40)
samo, vyžaduje to, aby Ty ses nepovalovala:-)
 Marika Letní 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 14:50:18)
Oliverko, tak to určitě. Ale nenapadá mě proč bych tedy po dítěti chtěla, aby se z pyžama převléklo, když je to taková rodinná zvyklost? ~h~ Je pravda, že děti se nejvíc učí napodobováním rodičů.
 jentak 
  • 

Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:03:14)
Na to nefunguje nějaký mustr - musí se hledat a když nějak to nejde, je to potřeba zkusit jinak. Moje děti nesnášejí příkaz - teď hned, to se vzepřou jak koně. Ale zas už dorostly do věku, kdy vědí, že když řeknu teď hned, tak je to skutečně nutné teď hned a přes to vlak nejede - ale je to nutné, ne že já si usmyslela, že to je nutné.
Naschvály taky určitě dělaly, ale ono se to vždy nějak dalo.
 withep 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:05:42)
No, pokyny, poslouchat... to po dětech nechci. Mají svoje povinnosti, které plnit musí, nedávám pokyny, spíš v případě potřeby připomínám a popoháním (oblékat se, mýt si ruce, čistit si zuby, uklízet po sobě,...). Samozřejmě ne všechno mají ve svém věku zvládnuté (jak se chovat u jídla, jak předcházet vzájemným sourozeneckým sporům, a jak je řešit,...). No a pak jsou prosby; to je na nich, pokud mi vyhoví, když je o něco poprosím. Když jo, poděkuju, když ne, tak nic.

Pokyny ve smyslu jednotlivého rozkazu dávám v krajní nouzi, když se fakt loudají, fakt se nemají k odchodu, fakt nedokážou přestat s nějakou nežádoucí činností. To už ale většinou probíhá konflikt a pokyny nejsou jeho nejlepším řešením - prostě když na jiné řešení není času a sil. Nebo když hrozí akutní nebezpečí.
 Eržika. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:30:49)
Souhlas. ~R^
 Liškodlak 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:07:59)
Fakt všichni takto složitě s dětmi diskutujete a nikdy neuplatníte prostou metodu jedna, dva, tři PLÁC???
Nemám na mysli situace, kde je vysvětlení na místě, ale prostě jenom takové to zkoušení hranic mrňaty?
 Marika Letní 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:10:29)
Ale to víš, že už i na plácnutí došlo ~;) Ale beru to fakt jen jako krajní variantu.
 jentak 
  • 

Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:11:43)
Tak rozhodně nepoužívám jedna, dva, tří a plác. Děti jsou děti, nejsou to psi na výcviku. Pes se musí naučit povely poslouchat, dítě musí rozvíjet mozek a tudíž o všem přemýšlet a třeba klidně diskutovat a učit se stále nové věci do budoucna.
 Marika Letní 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:19:25)
Tak ani se psem se nedělá 1,2,3 plác! Ale už nastala situace, kdy jsem to plácnutí použila. Když nezabírá opakované vysvětlování a dítě to dělá vyloženě naschvál (např. něco ničí nebo ubližuje psovi - na to jsem háklivá), nabízím jinou činnost, nechce, pokračuje, tak varuju a pak plácnu. Dítě má pořád možnost nevhodnou činnost ukončit včas, ale když pokračuje i přesto, že slibuju plácnutí... Ale to jsou fakt výjimky, většinou se domluvíme ~g~
 jentak 
  • 

Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:23:59)
Tak pochopitelně - psa nemůžeš mlátit, jednou tě sežere - až se bude cítit silnější. A když se nemlátí pes, tak proč dítě může?
To bylo jen o tom, že pes má za úkol se naučit poslouchat, kdežto dítě má "úkol" jiný - samostatně myslet.
 Liškodlak 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:24:06)
Takže když třeba třikrát řekneš něco na způsob "pověs si bundu" (ta leží stále na zemi) a stále nic, tak diskutuješ, vysvětluješ, vymýšlíš nějakou protiakci?
Nemyslím to konkrétně na tebe, spíš tak všeobecně.
 jentak 
  • 

Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:28:47)
Nevím - dneska když leží bunda na zemi /kde nemá co dělat/, tak se jen zeptám, proč není pověšená na své místě. Za čas se podívám a když nic, tak zavolám syna, musí přijít hned /on taky ví proč/, bundu ihned pověsit, zjistím, co dělá a pokud je to nějaká volnočasová zábava, tak s ní končí - aby si to zapamatoval.
Když byly děti mladší - tak jednak nemá smysl po vztekajícím dítěti chtít pověsit bundu a taky nemá smysl tohle chtít po dítěti, který je totálně hotový - počkám si, až bude OK a požádám o pověšení.
 Eržika. 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:28:58)
Odpovím třeba já - nechám ji ležet a dítko dříve či později přijde s něčím, a já ho zarazím a řeknu jen "bunda", bez jakýchkoliv dalších slov, výčitek a pod.
 TaJ 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 18:15:56)
Liško - já v takových případech většinou jen prohlásím "v předsíni leží bunda na zemi"...když se nic neděje, tak to za chvíli zopakuju znovu...případně, když za mnou za chvilku přijde, že něco chce, tak mu řeknu, že mu to dám, ale až něco udělá s tou bundou....a nebo někdy se po několikátém oznámení ptám, jestli jí tedy mám vyhodit, když tam pořád tak leží~;) - na to už většinou reaguje, stejně to dělám i s hračkami, taky jen oznámím, že tam jsou rozházené hračky....a pokud se je nechystá uklízet, tak se ho za chvilku ptám, jestli je mám teda vyhodit, když je tam tak nechává - většinou je to do 5 minut uklizené~:-D....ale předcházela tomu i situace, kdy to nezabralo a opravdu jsem mu ty autobusy, nebo co to tenkrát bylo, vzala, dala do pytle a chystala se je odnést do popelnice...
 Liškodlak 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 20:21:26)
No tím bych chtěla trávit večer - myslet na to, že se někde válí bunda...
 TaJ 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 22:36:19)
Tak on tam zase tak často tu bundu neválí...a když už, tak na to nijak zvlášť myslet nemusím, prostě jen když procházím předsíní a vidím, že tam bunda ještě je, tak připomínám, je mi celkem jedno, za jak dlouho to udělá, pokud to není něco, přes co bychom se vyloženě přerazili nebo to mohlo být pro někoho nebezpečné apod...jen trvám na tom, aby si to uklidil on...
 withep 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:18:30)
Praktikuješ to i na manžela, kolegy, přátele, sousedy apod.? ~;)
 jentak 
  • 

Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:25:19)
Už si to představuju - já už 3x říkala, že na chodbě se nekouří - a šup jednu přes papulu - to by bylo zajímavý.
 Liškodlak 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:31:52)
Už jsem ti 3x říkal, abys mě nebuzerovala za kouření, a bum ho :-)
 jentak 
  • 

Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:40:05)
No - to by pak byl nářez~t~ Ono se asi spoléhá na to, že dítě to nevrátí~;)
 Liškodlak 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:30:13)
:-)
Nepraktikuju ani na štěně.
Ale když použiju příklad s bundou, válící se na zemi, tak myslím, že když dcerunka uslyší jedna, dva....její pozornost dosud rozptýlená na milion zábavnějších věcí, než pověšení bundy na věšák se rychle usebere...sakra, cože to mám udělat? Jo, bunda! A "tři" už ani není potřeba, po celodenní dřině znavená matka dosáhla svého a je klid :-)
 Horama 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(17.5.2014 17:49:25)
Já se hlásím, já jo. Jenže zároveň musím nahlásit, že mě tahle reakce nějak vůbec neposunula k vyřešení problému. Asi takhle: Aby moje dcera byla ochotna vzít si z plácnutí ponaučení do budoucna, muselo by se snad jednat o "zbití do bezvědomí", což nejsem ochotna zkoušet. Zkrátka je to u nás jedna z metod, která nezabrala. (Přesto na ni dost často dojde. ~7~)
 Kapradina 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:36:05)
1. Pokyn opakuju 2x-3x
2. Zvyšuju hlas a řeknu "XX mluvím na tebe, slyšíš mě?"
3. Vydám pokyn s dovětkem "poslední varování"
4. Následuje nečtení večerní pohádky nebo dostává na zadek (dle míry mého vytočení).

Občas to dítě dovede až do bodu 4. před tím mělo možnost poslechnout a nebo diskutovat proč ne, ale neposlechnutí bez vysvětlení někdy u nás končí zákazem nebo fyzickým trestem. Nechápu, proč jsou ochotni čas od času to dovést až k tomuto konci. ~d~
 Marika Letní 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 15:39:43)
Kapradino, to je jasné proč - musí si ověřit, že tam ta hranice stále je, že se neposunula. A ona se jednou fakt posune :-) Budou moct být déle vzhůru, chodit sami ven, zůstat někde přes noc, řídit auto, atd. To je normální. Bez toho by to byli roboti.
 Horama 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(17.5.2014 17:59:20)
Probíhá to u nás podobně. A bod 4 z nějakého důvodu nastává poměrně často.
 Hannah+Onďa+Vašík 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 16:27:55)
Postupem času jsem zjistila že u nás se neposlouchá když - je unavenej, hladovej, přetíženej příkazama.Když těmhle situacím dokážeme předejít je svět jednodušší
 TaJ 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 18:03:25)
Hannah - ~R^
 Winky 
  • 

Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 19:50:15)
Tak se svymi detmi to plus minus zvladam, reagujou na to co reknu, sice jsou nekdy roztrziti a takove Ty rutinni veci je treba pripominat stale, ale jinak nedelaji veci naschval, pres zakaz nebo ze by okate ignorovaly.
O to hur pak snasim, kdyz jsme nekdy nekde ve skupince (obvykle matky s detmi event trida s ucitelem plus par rodicu), a je treba abych usmernila jine nez vlastni ditko (treba ze se od nekud odchazi, ci prave aby nekde nelezly a nespadly, pokud jejich rodic neni prave v dosahu), a ono me ignoruje nebo provokativne pokracuje. Netouzim nekoho vychovavat, jen proste v te chvili je po treba delat neco jako skupina, jinak to zdrzuje, nebo pokud se nekdo zrani, ovlivni to i me, protoze budeme muset reagovat na vzniklou situaci vsichni (vratit se, ohlidat zbyle deti kdyz by se jelo kndoktorovi a tak, proste komplikace). Tak si rikam, ze deti od ca 4 let by tohle zvladat mohly, ze je obcas usmernini nekdo jiny nez rodic. Z vrstevniku mych deti je to bohuzel tak pul na pul, a to je starsi dceri skoro 9.
 Suza007 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(16.5.2014 19:55:27)
tak základní věci jakože do silnice se neběhá, jídlo se jí u stolu a zuby se musí čistit každý den, děcka vědí a nemusím nijak zvlášť upozorňovat. No a pokud chci něco méně zásadního, třeba aby něco uklidily, tak nad nimi musím stát a dirigovat. Když se válí bunda po zemi, jak tu zaznělo, tak holt donutím dítě, aby ji šlo zvednout (pokud je to pro mě důležité), ale není potřeba ho kvůli tomu bít ani zakazovat večerníček. Když běhá doma nahaté a nechce se obléknout, varuji, že půjde do postele. A když se neoblékne ani po varování, tak ho skutečně do postele odnesu (většinou se pak oblékne bez problémů).
Když nejde včas spát a zdržuje, tak není pohádka na dobrou noc. A může brečet třeba půl hodiny a má stejně smůlu. Další den s ukládáním do postele není problém.
Prostě pokud něco chci, musím být důsledná, jinak to nefunguje.
 Horama 


Re: Neposluchové - jak to řešíte? 

(17.5.2014 17:46:23)
Jo, funkční návod na moji dceru by se mi hodil. Ona taky perfektně poslouchá všechny ty "sebezáchovné" pokyny ohledně toho, kam se neleze pod auto, jak se rozhlížet a jestli bude mít helmu, v tom není nejmenší problém. Ale uklízení, oblékání, čistění zubů, vyžadování odpovědi na mou otázku, reakce na moje volání... U toho všeho je schopna splnit to ukázkově jak reklamní dítě nebo nereagovat na desáté oslovení. Zkoušela jsem kdeco. Nejvíce funguje, pokud v blízké budoucnosti je něco, na co se dcera těší, a lze říci, že normální denní fungování bez naschválů je podmínkou toho, abychom se toho učastnili. Jenže jednak takovou věc nemáte v plánu každý den, jednak jsou okamžiky, kdy se šprajcne i tak. (Že pak hrozbu dodržím, na té skutečnosti vůbec nic nemění.) Obávám se, že je to boj, který nevyhrávám. A přitom vím, že to mimo domov nikomu nedělá (prarodiče, tety a strejdové, školka - na nikoho to nezkouší, jen doma).

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.