Tante Bante |
|
(3.4.2019 19:02:30) Tak já beru jako velmi srandovní, že učitel základní školy, kterého všichni považují za nedovzdělaného pitomce, co mu každý jouda umí poradit, jak pracovat, má být neomylný a nepsat chyby, jinak je to "průšvih". Bezchybné texty odjakživa jsou výsledkem redakce a nebo práce mimořádně disponovaného a/nebo zkušeného jedince. Ono to není "si to po sobě přečíst", protože každý učitel toho musí napsat a přečíst moc, hledat chyby v houští často dost neprůhledném, dělat rychle, vyplnit miliony plánů, okének, poznámek.. Kdyby sis to převedla do reality, tak zjistíš, že se učitelé pletou celkem málo. Akorát že zchladit si žáhu na učiteli, co někde vymlaskl "dospělí jedinec", je dostupné, zadarmo a všichni tomu zatleskají. Tak proč ne. Jako možné antidotum jde uvažovat o tom, jaké chyby a nešvary, které si děti také fixují, děláme my, rodiče. A že je jich víc.
|
. . |
|
(3.4.2019 19:16:31) Tante, většina toho, co dělají rodiče, nemá jasně daná gramatická pravidla, a otázka, zda to, co dělají (a děti od nich odkoukávají) je chybné, zůstává obvykle nezodpovězena.
Uznávám, že toho učitelé mají hodně, ale zrovna takové "papíry" jako týdenní plány, se kterými pak děti pracují celý týden, by i tak měli zvládnout většinou bez chyb. Tj. stane se, výjimečně, ale ne, aby v každém týdenním plánu něco bylo
|
Tante Bante |
|
(3.4.2019 19:23:30) Přála bych ti číst denně dvacet rodičovských emailů, z nichž deset je z klávesnice vysokoškoláka. Popř. slyšet mluvený projev. Ale to je běžně dostupné. A jo, cokoliv, co někde visí ve škole na očích, by mělo být správně. Měl by tam být redaktor. Hádej, proč není. Dokonalé výsledky je obvykle potřeba zaplatit. Nebo žít z osobního nadšení tvůrců. Nějak takových lidí není dost, aby jich byly plné školy a týdenní plány.
|
Kudla2 |
|
(3.4.2019 19:28:36) Redaktor?
Děláš si legraci?
Třeba tohle tdy je web, kam chodí nejrůznější lidi nejrůznějších profesí a píšou sem toho poměrně hodně, přesto většina dokáže v převážné většině případů psát bez gramatických chyb, které by bily do očí.
A to jsou věci, které nejsou nijak oficiální, a ti lidi se ve většině případů tím jazykem neživí.
Že by minimálně totéž nedokázala škola, jejímž úkolem je vzdělávat naše děti a měla by mít tudíž gramatiku a nějakou kulturu vyjadřování zažrané pod kůží i bez redaktora?
|
|
Okolík |
|
(3.4.2019 19:28:54) Tante, ač s většinou tvých názorů souhlasím, tak si myslím, že oficiální dokumenty a "papíry" co učitelé dávají dětem by měly být bez hrubek...
|
|
. . |
|
(3.4.2019 19:36:03) Tante, ok, asi jsem stará vesta, protože z mých e-mailů děti hrubky fakt neodkoukají.
Mluvený projev mám hovorový, samozřejmě (není-li to projev veřejný - pracovní apod.), ale používám celkem příčetný slovník a stavbu věty.
Týdenní plán by MĚL být plný nadšení jedné osoby
|
|
Alena |
|
(3.4.2019 20:10:35) "Přála bych ti číst denně dvacet rodičovských emailů, z nichž deset je z klávesnice vysokoškoláka" Rodic at si pise co chce a jak chce, je to maximalne jeho ostuda, to je neco zhola jineho nez ucitel cekeho jazyka v pracovnim procesu.
|
|
|
Tante Bante |
|
(3.4.2019 19:32:49) Tante, většina toho, co dělají rodiče, nemá jasně daná gramatická pravidla, a otázka, zda to, co dělají (a děti od nich odkoukávají) je chybné, zůstává obvykle nezodpovězena.
Tohle je přece nesmysl. To, co dělají rodiče, má gramatická pravidla asi tak do stejné míry jako to, co dělají učitelé. Teoreticky by vzdělaný člověk měl psát bez chyb. Prakticky to málokdo umí, hlavně pokus musí psát na objem v krátkém čase. Naučit se bezchybně psát vyžaduje značný trénink, pokud nejsi přirozený talent. Ten trénink dneska už skoro nikdo nedostává. Kromě posuzování učitelů už ani neexistuje tlak veřejného mínění na jazykovou úroveň projevu. Učitel by měl vědět, že na něj neplatí stejný metr jako na ostatní lidi. Pokud někde nechá chybu, může chodit kanály, zatím co jiného poplácají po rameni, hlavně že je kreativní a vyjádřil se, má na to právo. Z toho plyne praktická dovednost se nikam moc nerozepisovat. Týdenní plány jsou holý nerozum.
|
Kudla2 |
|
(3.4.2019 19:36:58) Já nevím, tak to asi žiju v jiným světě, většina textů, co se mi dostane do ruky od vzdělaných lidí, bývá bez hrubých chyb, a třeba řemeslníci občas nějakou tu chybku seknou, ale není to žádná hrůza a na ně bych tak přísná nebyla, oni uměj zas jiný věci.
|
|
Kudla2 |
|
(3.4.2019 19:38:21) Tante,
vzdělaný člověk, a tuplem učitel, by prostě měl být schopen psát prakticky bez chyb (samozřejmě někdy se uklepnout může, jsme jen lidi, ale ten základ by prostě měl být v pořádku, to mi nevymluvíš.)
|
Mája+kluci 07, 11 |
|
(3.4.2019 19:47:57) Kudlo, asi tak. Přiznám se, že názor, že chybyprosté texty mohou být pouze po zásahu speciálně vzdělaného korektora, případně dílem výjimečně nadaného jedince, mne poněkud překvapil. Zejména pokud jsem jasně napsala, že nemluvím o občasném uklepnutí nebo zapomenuté čárce
|
Kudla2 |
|
(3.4.2019 19:48:38) Májo,
taky jsem na to koukala s otevřenou pusou.
|
|
|
|
. . |
|
(3.4.2019 19:46:46) Aha, Tante, myslela jsem, že píšeš o chybách, které dělají rodiče obecně (v chování), nikoli psaných textech.
Kolik toho dítě na prvním stupni od rodičů čte? Píšou rodiče dětem e-maily? Dopisy? Nebo kde myslíš, že děti vidí od rodičů mnohem víc chyb, než od učitelů?
Můj tlak na jazykovou úroveň projevu trvá, a jsem si jistá, že nejsem sama, tak jaképak "už ani neexistuje".
|
Kudla2 |
|
(3.4.2019 19:48:01) Také si myslím, že "už ani neexistuje" je spíš trend, který se objevuje tady (že je to vlastně fuk, a že divní jsou vlastně ti, co moc tlačí)
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(4.4.2019 6:47:50) Slupko, ne ze by děti nějak často četly něco od rodičů, ale když vidím, co mívají v omluvenkách, tak je to jedině dobře. Někteří neumí opravdu nic, co se týká pravopisu. Klidně napíšou " mněl visokou teplotu" nebo "bilo ji špatně"
|
Yuki 00,03,07 |
|
(4.4.2019 6:49:43) jo a jinak je docela sranda po některých učitelích číst zápisy v třídní knize, a taktový jeden můj (naštěstí už) bývalý kolega, když napsal poznámku do žákovské, bavili se tím všichni, to je pak autorita úplně v háji
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(4.4.2019 12:23:58) "ne ze by děti nějak často četly něco od rodičů, ale když vidím, co mívají v omluvenkách, tak je to jedině dobře. Někteří neumí opravdu nic, co se týká pravopisu. Klidně napíšou " mněl visokou teplotu" nebo "bilo ji špatně""
no a takový rodič pak třeba umí skvěle opravit protékající kohoutek, páč je to instalatér a gramatiku prostě nemá pod kůží...
|
|
|
|
. . |
|
(3.4.2019 19:53:56) Ještě bych tedy poznamenala, že pokud už učitel ty plány píše, nemělo by to být "psaní na objem v krátkém čase". To je pak otázka rozvržení práce, udělat si čas na to, co chci dělat. Jinak má tedy učitel "velké oči", nestíhá, chybuje, a měl by to vědět, ubrat si. Nedávat ten plán dětem. Přesně, jak píšeš. K tomu upozornění od rodičů (či dětí), že jsou v plánu chyby, může jedině pomoci.
|
|
Alena |
|
(3.4.2019 20:07:04) "Učitel by měl vědět, že na něj neplatí stejný metr jako na ostatní lidi. " Samozrejme, ze plati. Pokud budes delat chyby ve sve praci, budes ucetni a prehodis dve tri cisla, take budes mit problem. Nemluvi se tady o uciteli matematiky ani o komunikaci s rodici. Tam by asi chyby nikdo moc neprozival. Mluvi se o stalych chybach v tydennim planu. Cili velmi kratkem dokumentu, se kterym pracuje dite cely tyden a ma ho kazdy den na ocich. Predpokladam, ze prvostupnove dite a plodi ho prvostupnovy ucitel cili ucitel ceskeho jazyka, z hlediska SVP predevsim ucitel pravopisu. Beru to tak, ze v tuto chvili (pri stale opakujicih se chybach) nedela svou praci radne. Stejne tak by byl problem u ucitele anglictiny, ze pise v tomto jazyce spatne, ale u prvostupnoveho ucitele, ktery anglictinu neuci to bude lhostejne.
|
|
|
|
Mája+kluci 07, 11 |
|
(3.4.2019 19:30:34) Tante, učitele rozhodně nepovažuji za "nedovzdělané pitomce", velmi si vážím jejich práce, většinou jsou to srdcaři a obětaví lidé, nikdy bych si nedovolila jim fušovat do řemesla s nějakými poučkami. Třídní mého mladšího je naopak "převzdělaná", měla by učit na pajdáku, ne na zš, a dětem se věnuje nadstandardně. Proto je mi to takové žinantní, že jsou ty plány plné překlepů a občas i těch chyb. Na prvním stupni se bazíruje u dětí na každém písmenku, háčky, čárky, atd. a tohle imho nedává dobrý příklad. A ano, myslím, že krátkým prolétnutím textu by 95% problému odhalila, aspoň já to tak mám
|
Tante Bante |
|
(3.4.2019 20:18:35) Májo, to je ale přesně ono. Pokud je učitel srdcař, berme ho tak. Je to tak jako věc jeho srdce. Jestli se sežene dost srdcařů, aby naplnili komplet vyučovací potřebu základních škol, tím lépe. Pokud chceme profesionály, tak čím vyšší stupeň profesionality, tím se (mimo školství) dráž platí. Kdysi jsem pracovala s kolegou, který dělal ještě horší hrubky, než skloňování přídavných jmen. Psal špatně vyjmenovaná slova do žákovských knížek apod. Rodiče si na něj nestěžovali, protože to byl "správňák" a učil tělocvik a zeměpis, tam to přece nehraje vliv.. aha. Problémy jsem měla jen mladá a nadšená já. Bylo mi řečeno, že jsem konfliktní typ. A kolega že je Slovák, dyslektik a muž, takže moje námitky nejsou platné. V posledním zaměstnání rozesílala oběžníky s chybami ředitelka. Pravopisných chyb je, bohužel, všude kolem nás stále víc. O příčinách se ví. Že je dělají učitelé, je smutné, ale je to tak, učitelé nejsou součástí jiného vesmíru, žijí v tom našem. Dokud budou negramotně komunikovat společenské špičky, učitelé to nevytrhnou a hlavně nebudou jiní.
|
Kudla2 |
|
(3.4.2019 20:24:13) Tante,
a když bude zedník srdcař a postaví Ti křivou zeď, tak bude pro Tebe důležitější, že je srdcař, než že Ti ta zeď spadne na hlavu?
Nebo filharmonik, ti jsou prý dost mizerně placení - když bude srdcař a bude hrát falešně, tak vlastně OK, protože kdo chce muziku na úrovni, měl by si zajít na koncert někoho, kdo je placenej dobře?
To snad ne.
Škoda, žes to své mladé nadšené já nechala převálcovat v tom smyslu, že je přece normální nedělat potíže a smířit se s tím.
A s těmi společenskými špičkami - to myslíš vážně, že profík nechá svou profesionalitu ovlivňovat tím, jak se chová nějaký panák nahoře, a hanba ho nebude kvůli tomu fackovat po schodech až na ulici?
|
Rozállie |
|
(4.4.2019 6:05:27) Kudlo, to přirovnání docela kulhá. Zedník zdí (asi ) a učitel učí, takže by ten učitel musel úplně mizerně učit, ale to se fakt nepozná podle nasekaných chyb v textu. Jako jo, když to o sobě ví (což by měl), má se podle toho zařídit. Ale jaksi i učitelé jsou jen lidi a víš co? Naše ředitelka při vydávání různých formulářů v nich dělá tím víc chyb, čím víc se blíží červen Nereptáme, před předáním rodičům opravíme, a jsme rádi, že naši skvělou ředitelku máme.
|
Alena |
|
(4.4.2019 7:10:25) Rozalie, nekulha. Znova: nejde o chyby v komunikaci s rodiči, ale v uceni - zmineny plán je dokument, s kterym každý den pracuje dítě, co se zrovna vydatne učí pravopis.
|
|
|
Tante Bante |
|
(4.4.2019 8:42:42) Milá Kudlo, já jsem pro profesionalitu a také proto už ve škole nepracuji. Proto taky považuji za velmi laciné a povrchní vyjadřovat se o učitelích jako o "srdcařích". Co mě jak převálcovalo, o tom víš tak jako nic.
|
Kudla2 |
|
(4.4.2019 8:51:36) Tante,
nečerti se, já jsem to nemyslela na to, co Tě převálcovalo obecně (o tom opravdu nic nevím), ale to, že ten Tvůj původní "konfliktní postoj" byl podle mě správně a je škoda, že jsi ho změnila (nebo aspoň to tak prezentuješ)
|
|
Mája+kluci 07, 11 |
|
(4.4.2019 10:31:38) Ježiš, Tante, já už radši mlčím, očividně se tě dotýká mnoho věcí, které tak nemyslím. Srdcař je pro mne člověk, který do té činnosti dává srdce - a beru to spíš jako poklonu a uznání. Jestli je to laciný, nevím, asi jsem nějak laciná celá Paní učitelky mých dětí mám vesměs ráda, obdivuji jejich práci a nasazení, no a ve výsledku jim nebudu ani náznakem říkat o těch chybách, protože mám strach, že bych se jich dotkla přesně tak, jako se to dotklo tebe. I když od jiných zde budu zase osočena ze srabství...
|
Kudla2 |
|
(4.4.2019 11:06:47) Májo,
chápu, jak to myslíš.
Ale domnívám se, že by učitel snad měl být i lidsky zralý člověk, který ví, že chyba je jen chyba, může ji udělat každý, ale když ji evidentně udělá, tak je jediný možný řešení to přiznat a opravit. Ne se urážet nebo házet vinu na toho, kdo na chybu upozornil.
Říkám si, jak asi učitel, který reaguje podrážděně na oprávněné upozornění, přistupuje k žákům...
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(4.4.2019 12:17:17) Kudlo, asi tak neuznat chybu a dokonece se vést po tom, kdo upozornil? To je horší než hrubky.
|
|
|
Tante Bante |
|
(4.4.2019 11:07:39) Prostě udělej, co ti připadá správné, to máš vždycky nejlepší. To, co se ti snažím říct já, je, že sice není jedno, jak kdo píše, podle mě fakt ne, ale postoj: "Co to je za učitelku, že píše chyby do týdenního plánu a tím ohrožuje naše děti!" vypadá dobře, ale ve skutečnosti je zavádějící. Není to (pravděpodobně) otázka nedbalé učitelky, ale něčeho jiného. Pokud někdo někde napíše hrubku, měl by být vděčný, že ho jiný na chybu upozorní, a opravit to. Mně je všech učitelů, co píší hrubky do týdenních plánů, líto, protože si umím dobře představit, jak se to děje, že to není tím, že jsou nedbalí či neznalí, a že to celé není řešitelné "Kdyby si to po sobě přečetla." Ale vysvětlit to nejde a to je nakonec asi ten hlavní problém.
|
Kudla2 |
|
(4.4.2019 12:22:53) Tante,
úvahy "co je to za učitelku" by byly zbytečný, kdyby se to dalo řešit na úrovni upozorním - opraví (a poděkuje za upozornění, protože důležitý je, aby si děti nezafixovaly chybu, ne uražený ego učitelky) a jede se dál.
Ne že bude reagovat uraženě nebo se dokonce mstít.
|
Tante Bante |
|
(4.4.2019 12:40:29) A to někdo dělá? Nějaká učitelka se mstí, že ji někdo upozornil, že napsala hrubku? Doopravdy nebo jen v ústní tradici o učitelské hydře, co si zasedává a mstí se? Ta díra je právě v tomhle.
|
Alena |
|
(4.4.2019 12:42:42) "Nějaká učitelka se mstí, že ji někdo upozornil, že napsala hrubku? " tak vzhledem k tomu, ze tuto historku vytahl hned druhy prispevek (ano byla to asistentka ne ucitelka) se tu o tom mluvi, ne?
|
|
Kudla2 |
|
(4.4.2019 12:43:54) tante,
tak mně se to před lety stalo v reálu, že jsem cca ve 3. třídě naivně upozornila na chybu v domnění, že soudružka učitelka bude určitě ráda, jaká jsem všímavá.
No, nebyla, a dávala mi to pak dost dlouho sežrat.
A i tady psala parmezánka, že reakce na upozornění na tu chybu byla dosti podrážděná.
|
|
K_at |
|
(4.4.2019 15:03:02) Tante, dcera tohle zna taky - jeji kdysi tridni taky tvrde nesnasela, kdyz dite odhalilo chybu.
|
|
|
|
Půlka psa |
|
(4.4.2019 12:51:32) Mně je zase líto všech dětí, u kterých se víc hledí na pravopis a krasopis, než na obsah. Kdyby to takto nebylo u mnoha učitelů nastaveno, tak by to třeba rodiče nepožadovali od učitelů
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(4.4.2019 12:55:30) nevím, ale od učitele očekávám, že bude gramatiku mít v malíku a nevypustí ven text s hrubkou... stejně jako od profi řidiče očekávám, že bude mít v malíku dopravní předpisy, že lékař pozná chřipku, že kuchař rozezná druhy masa, že kadeřnice bude umět použít barvu na vlasy... to, že v reálu se to často neděje, je pravda, ale přesto budu pořád trvat na tom, že chci, aby lidé svou práci dělali pořádně... a pokud učitel vydá "ven" oficiální text s hrubkou, budu požadovat nápravu...
|
Kudla2 |
|
(4.4.2019 13:02:16) Rose,
přesně tak.
S tím, že jsme lidi a asi nelze čekat, že tu chybu NIKDY neudělá ani profík, ale právě profík se vyznačuje tím, že ty chyby nedělá pořád.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|