Analfabeta |
|
(26.5.2020 15:20:30) Kdoto, narážím na něco podobného u vnuka: prokrista, jak s tím mají ty děti pracovat? Pohádky jsou pro ně nesrozumitelné. 5,5-leté dítě nemůže vědět, co to je rytíř, hrad, meč a spoustu dalších pojmů, stejně jako nemusí znát hrábě, spousta slov je prostě zastaralých. Těm dětem je bližší pohádka o mašince Tomášovi než pohádka o loupežníkovi Lotrandovi. Honzíkova cesta byla poplatná době, stejně jako Malý Bobeš, ty děti to prostě nechápou a já zas nechápu, proč se mají už jako malí vrtat v čemsi, co už je dávno zastaralé. Už když si vezmu slabikář z 1.třídy, kdy jsem sama chodila do školy, tak ilustrace prostě dnešní dítě nechápe. Zato velmi dobře chápe, že maminka má "fon" a na tom současné pohádky, což chápe současné dítko už v nějakých dvou letech.
|
Bouřka |
|
(26.5.2020 15:28:27) Já občas nouzově vyhrabu nějaké knihy mého dětství, když narychlo potřebujeme četbu a nedostaneme se k ničemu jinému. To vysvětlování všech okolností dá časově víc zabrat než četba celé knihy. Ony jsou to nejen reálie, ale i to myšlení je už prostě někde zcela jinde a dítě nerozumí jednání osob. Ale svým způsobem je zajímavý si o tom povídat. Ač to vlastně není tak dlouho, tak svět našeho dětství je pro ně těžko uchopitelný (četli jsme třeba My a myš, Míšovo tajemství).
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(26.5.2020 15:58:05) my aktuálně čteme Neználkovy příhody... a mrňavce se to moc líbí, ale i tak často vysvětlujeme a ještě častěji v duchu skřípu zubama nad tendenčními texty (feminismus dostává na frak) pevně doufám, že se nepropracujeme k Neználkovi na měsíci - obávám se, že tam už bych to nevysvětlila
|
Žžena |
|
(26.5.2020 16:04:29) My čtem na dobrou noc atlasy motýlů, pavouků, klíče bezobratlých a občas dinousaury. Nejstaršímu se četly lokomotivy. Ne Tomáš. Ale Kafemlejnky, Zamračené, Brejlovci a Karkulky. Klasické pohádky naši chlapci úplně ignorujou. A přesto k nim to povědomí o mečích, hradech, rytířích atd. NĚKUDY přišlo. Co já vím. Školka? Výlety? Svět a lidi kolem?
|
Půlka psa |
|
(26.5.2020 16:05:38) My čteme atlas sov. Furt dokola
|
Žžena |
|
(26.5.2020 16:07:40) Půlko, já mám pocit, že je úplně jedno, co se dětem čte. Klidně postup montování rádia. Jde asi hlavně o ten akt a způsob. A zvyk a vztah. A děti jsou jak houby a všude kolem sebe, zdaleka ne jen čtením, sajou informace a kontexty.
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(26.5.2020 16:07:25) moji si taky nosili místo pohádek radši encyklopedie, ale vpašovat do toho pohádky se mi dařilo, možná i díky prastaré promítačce pohádek Diax 3, to milovali :)
|
|
|
|
|
susu. |
|
(26.5.2020 15:31:22) Analfabeto, teda podle mě je lepší, když si dítě pohádku přečte a dozví se, co je rytíř a hrad, než když ji číst nebude.
|
Bouřka |
|
(26.5.2020 15:39:05) susu, jenže reálně to znamená, že s ním musíš být u každé takové pohádky, protože jinak se dítě nechytá. A že to dítě leckdy nebaví, že má pohádku pořád přerušovanou nějakým vysvětlováním. Pokud chce jen tak relaxovat, hledá něco jiného.
|
Půlka psa |
|
(26.5.2020 15:41:20) U nás žádné z dětí nebavily klasické pohádky. Nepozorzuju, že by to mělo vliv na čtení nebo cokoliv jiného-.
|
Analfabeta |
|
(26.5.2020 18:06:24) U nás taky tak. Už u dcery klasické pohádky naprosto propadly, hluboký nezájem. Vnoučata taky nezajímají, a že jsme jim je číst chtěli. Zato poznají kdejaký bagr, buldozer, jeřáb, monster-truck, rakety, raketoplán... Nemám dojem, že by byli o něco ochuzení. Naopak si pamatuju, jak jsme byli před několika roky v divadle na Paličově dceři a naprosto jsme nechápali, že má osypky z toho, že táta zapálil chalupu a ona bude dcera paliče, že z toho šílí. Spousta věcí, starých 100 let, už nezajímá ani nás.
|
|
|
susu. |
|
(26.5.2020 15:43:04) Bouřko, tak nějak nevím, děti kolem mě i dcera to prostě věděly, pohádky jsem četla, vysvětlování nám zážitek nekomplikovalo a dceru pohádky bavily. No a na každém karnevalu bylo rytířů celkem dost, i s mečem a brněním.
|
susu. |
|
(26.5.2020 15:50:49) Tady i Star Wars.
Drak
|
susu. |
|
(26.5.2020 15:54:49) Tito zvládli kromě princezen i čerta, piráty a kostru.
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(26.5.2020 21:36:36) hele jako nechci bejt GDPR saň, ale fakt tady zveřejňuješ fotky cizích dětí?
|
Půlka psa |
|
(26.5.2020 21:53:03) Taky jsem nad tím popřemýšlela a pak jsem si říkala, že to jsou asi fotky z internetu.
|
susu. |
|
(27.5.2020 7:53:19) Jo, jsou to běžné fotky z netu, ani nejsou ze stejného karnevalu ani místa, pokud vím.
|
|
|
|
|
Bouřka |
|
(26.5.2020 15:57:26) susu, v případě našeho dítěte vysvětlení rytíře skončilo vysvětlováním celého feudálního systému. Jednou je místo krále v pohádce císař a už to jede (ne, naše dítě se fakt nespokojilo s tím, že je to něco jako král, ono i vysvětlit krále byl problém, skončilo to vysvětlováním státních uspořádání...). Pak nastoupili chuťovky jako podruh, žebrák, různé ty zastaralé vojenské hodnosti...ne že by doba relativně nedávná byla lepší. Vysvětlit kočárkárnu mě stálo vysvětlovaní celé bytové problematiky v době komunismu (komunismus jsme notně probrali v rámci studené války neb to dítě furt sleduje vojenské dokumenty), Honzíkova cesta vlakem znamenala rozbor společenské situace dnes a nyní a tak je to se vším. Celkově je četba podobných věcích u nás náročná disciplína, protože jednoduchá vysvětlení on moc nebere.
|
susu. |
|
(26.5.2020 15:59:59) Bouřko, tak to bylo u vás. Těžko říct ,jestli dítětem nebo tebou. Já také ráda vysvětluju.
|
Bouřka |
|
(26.5.2020 16:04:50) susu, to bude tím, že to dítě je po mně Jeho "A proč?" bylo několik let hotová noční můra, jak začal, pod půl hodiny jsme se nedostali
|
susu. |
|
(26.5.2020 16:06:52) Hmmm, mě mrzelo, že těch "proč" mi přišlo málo. Já fakt ráda vysvětluju a povídám si, asi jsem dceru utahala a odradila.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(26.5.2020 16:10:00) susu, každý děcko má proč jinak dlouho, nejstarší u nás asi půl roku, ale doháněl nás k šílenství - po sérii proč? proč proč? už jsme fakt nevěděli co ještě vymyslet a on na to "a proč ještě?" :))) mladší se ptal chvilku, pak na nějaký čas přestal a pak se k tomu vrátil, na dlouhých nekonečných moc let :) a malý přišel bez zájmu a donutit ho ptát se bylo těžký, nikdy to nebylo stejný jako u starších, šel na to už potom možná jinak a vlastně se ptá taky ještě pořád, ale už sofistikovaněji, už to není jenom to proč
|
|
susu. |
|
(26.5.2020 16:14:29) V tom případě dcera byla na "proč " skromná, ale také si povídáme, vlastně pořád, i když je jí 17, ale teď už to jde občas hodně zeširoka a já to miluju.
|
Žžena |
|
(26.5.2020 16:19:15) Náš nejstarší syn se "Proč" nikdy neptal. Prostřední "Proč" používá často, ale ne jako otázku, nýbrž jako nástroj vypruzování rodičů. Hraje s "proč" takovou hru, že se dvacetkrát zeptá na to samé (typicky banalita jemu zjevná), dostane odpověď, zeptá se znovu stejně a do zblbnutí dokola, hra končí, když mu tu samou otázku "Proč XYZ" položíme my, pak spokojeně odpoví a je zticha
|
susu. |
|
(26.5.2020 16:25:43) Tohle jsme dělali my s bráchou mezi sebou, když jsme byli malí, děsně nás bavilo se tím prudit, než to tomu druhému dojde.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(26.5.2020 16:29:43) jako pruzení rodičů pak nastupuje v pubertě Proč mám jít spát? proč si mám čistit zuby? proč musím do školy? Proč to mám dělat já a ne brácha? proč to mám dělat a brácha nemusí? proč není nic k jídlu? :))))
|
|
|
|
|
|
|
|
Půlka psa |
|
(26.5.2020 16:01:34) Moje dítě má už dva roky v kuse nejraději "O krtkovi, který chtěl vědět, kdo se mu vykakal na hlavu ...". Je to úplně o ho.ně, tam naštěstí není k nepochopení vůbec nic.
|
|
Bouřka |
|
(26.5.2020 16:02:02) Jo rytíř na karnevalu ve školce - "On má šavli, má mít meč, proč to má blbě?" Mušketýr - "On má šavli, mušketýr má mít kord..."
|
Půlka psa |
|
(26.5.2020 16:03:00) Máš prostě moc chytrý dítě, no. Většině se to nestává.
|
|
susu. |
|
(26.5.2020 16:05:11) Bouřko, ale to v nějaké formě řeší všichni rodiče. Ať už jde o rozdíl šavle x meč nebo špatný typ korunky či účesu.
|
Bouřka |
|
(26.5.2020 16:15:17) susu, jo a spoustu dětí to asi ve výsledku vůbec neosloví, protože to prostě není relax. Náš to rozhodně bere spíš jako vzdělávání, občas se vzdělává rád, ale jako zábavu to teda spíš odmítá a hledá jiné věci.
|
susu. |
|
(26.5.2020 16:22:28) Bouřko, nevím trochu je to o té kooperaci jako rodič a dítě, jestli se vám podaří číst pohádky nebo ne. Ale když jde číst atlas, tak pohádka jde taky. A vidím jako zajímavé a obohacující, číst a povídat si o něčem novém.
|
Bouřka |
|
(26.5.2020 16:29:54) Tak některé typy pohádek a příběhů u nás zakotvily, většinou zaměřený na zvířata, tam nebývá nutné rozebírat historii a společenská uspořádání Večerníčkovskou klasikou asi zůstane nepolíben s výjimkou toho, co mají v četbě a to holt protrpíme. On tím, že to musí číst a my těma scénama, co kolem toho dělá.
|
TaJ |
|
(26.5.2020 16:37:32) Bouřko, u nás z večerníčků se ujaly ty, kde byly kočky (Pejsek a kočička, Byla jednou koťata apod.) a pak samozřejmě nesmrtelné Pohádky o mašinkách...a snad ještě Bob a Bobek...ale zbytek ho nijak nezaujal...A z klasickými pohádkami to bylo tak, že měl hodně krátké období těch klasických pohádek, ale pak je brzy vystřídaly pohádky o vlacích, autobusech, dopravních značkách...a knížky a pohádky o kočkách, dinosaurech, mořském světě, vesmíru...zatímco rytíři, loupežníci, vojáci apod., mu byli vždycky naprosto fuk, stejně jako ty pistolky a meče...věděl, že to existuje, ale nikdy to neupoutalo jeho zájem...žádné souboje, bitvy...
|
Půlka psa |
|
(26.5.2020 16:38:19) U nás z večerníčků ještě pat a mat.
|
|
Bouřka |
|
(26.5.2020 16:59:00) TaJ, Pejska a kočičku si taky oblíbil, kdysi jsem mu je pustila, když byl nemocnej a kupodivu se ujali. Jinak z těch klasických nesmrtelných večerníčků nic moc. Když byl malej tak Hajný Robátko a pár vybraných dílů Rákosníčka a Čmelích medvídků. Vysloveně nemá rád věci jako Maxipes Fík, Křemílek a Vochomůrka, Bob a Bobek... Dlouho jel u nás Bořek stavitel, Máša a medvěd a chvíli Mašinka Tomáš. Jak odrostl těmhle věcem, tak vlastně z dětské tvorby téměř vybočil až na pár výjimek.
|
Půlka psa |
|
(26.5.2020 17:00:24) My teď posloucháme Kvaka a Žbluňka. Dítě teda zprvu bylo zmatné, že to nemá obraz, ale jen zvuk a pak si zvyklo. Pouštíme si to celá rodina, jsou to hrozně roztomilý příběhy.
|
Bouřka |
|
(26.5.2020 17:05:22) Kvaka a Žbluňka jsem mu chtěla vnutit coby četbu, neuspěla jsem.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kosatka2 |
|
(26.5.2020 16:12:07) Bouřko, ty budeš možná trochu jak můj táta . Radši se ho na nic neptám, protože to vždycky vezme děsně ze široka, zapomene, na co jsem se ptala, a hlavně se nenechá přerušit. Jednou mi chtěl pomoct s učením minerálů, ale zasekl na dvě hodiny snad u sluneční soustavy, zastavilo ho až to, že jsem se rozbrečela. Tak se naštval a odešel, že měl dobrou vůli mě něco doučit a já jsem nevděčná dcera. Pak jsem si radši otevřela učebnici a už nikdy nechtěla pomoct se školou.
|
kosatka2 |
|
(26.5.2020 16:14:26) Jo aha, promiň, ty jen odpovídáš na Proč?
Ale úplně vidím toho tátu, jak se někdo zeptá na kočárkárnu a on hodinu vysvětluje komunismus...
|
Bouřka |
|
(26.5.2020 16:20:33) kosatko, jo odpovídám na Proč?. V poslední době teda nastoupila ještě varianta A jaký je rozdíl....to je snad ještě horší, bez internetu už se leckdy úplně nechytám.
|
kosatka2 |
|
(26.5.2020 16:24:52) Bůh, komunismus, elektřina, smrt, rozpad Československa... Nejoblíbenější dětská témata, na která se ptají, když jedeme v nacpané tramvaji. Vždy to tam najednou ztichne a lidé se pohodlně usadí "No, mamko, tak se předveď, to si rádi poslechneme..." Čím víc tlumím hlas a rudnu, tím je větší ticho.
|
Půlka psa |
|
(26.5.2020 16:29:29) Náhodou, i lidi v mhd jsou někdy solidární. Mé dítě se jednou rozbrečelo při pohledu na hranatýá moderní kostel a celá tramvaj jí říkala, že je fakt ohavnej a oni by nad tím taky snad brečeli. Bylo to jak císařovy nové šaty, když už jsme u těch pohádek.
|
|
TaJ |
|
(26.5.2020 16:31:01) Kosatko, tak to nezávidím...ale je teda fakt, že z uvedených témat se naše dítě neptalo na žádné, kromě smrti a to bylo doma...on teda zase v tramvaji nebo autobuse jasným hláskem komentoval, že řidič neumí zastavit v zastávce, nebo že zastavil moc daleko od chodníku, nebo že neumí brzdit, že mu to cuká...a nebo že támhle na toho pána počkal a on mu ani nepoděkoval..., tak se aspoň lidi pobavili a většinou mu dali za pravdu
|
Bouřka |
|
(26.5.2020 16:32:14) Ještě že jezdíme akorát autem
|
TaJ |
|
(26.5.2020 16:44:26) Bouřko, my už jsme zvyklí, MHD s ním jezdíme denně už od miminka, já to brala v pohodě, on měl navíc prakticky vždycky pravdu, tak co, no...a stejně zábavné bylo jeho zkoumání veškerých věcí v dopravních prostředcích - věděl o každém tlačítku, tabulce, nápisu, všechno sledoval, na všechno upozorňoval...pak jako větší měl období, kdy si to všechno fotil (to mu bylo tak 6-7), vzory sedaček, typy tlačítek STOP na dveřích, věděl, který autobus přesně měl porouchané tlačítko a všiml si, že už je spravené, sotva vlezl do autobusu, tak už viděl, že na tabuli se zastávkami je něco dvakrát, že jim to nějak blbne...nebo že tam má ještě minulou zastávku...tím, jak na všechno upozorňoval, nebo si to fotil, tak to občas vypadalo, jako když jede v MHD poprvé v životě, ale člověk si zvykne...časem byl víc a víc decentnější a teď už v pohodě, teď už to dělá jenom když jedeme něčím neobvyklým...
|
|
|
|
monam |
|
(26.5.2020 16:38:38) kosatko, u nás je to sex a rození dětí co bych dala za rozpad Československa
|
|
|
|
|
|
|
Filip Tesař |
|
(26.5.2020 15:58:39) Nesrozumitelnýho nesmí bejt moc, ale děti jsou většinou dobrý v domejšlení významu, vždyť takhle se učej většinu slov, odvozujou význam z kontextu. Neučej se jen slova, který představujou to, co reálně viděj kolem sebe, nakonec učej se tak i abstraktní výrazivo.
Moje děti klasický pohádky milovaly, měly rády i novodobý, ale často spíš vybraný, Pohádky o mašinkách (ne Tomáš!), Malý Indiány a další. Co jim vadilo, byly pohádky, kde bylo moc filozofování, typu Medvídek Pú. Podle mýho pohádka pro děcka má hlavně popisovat děj, dialogy mít víc pro obohacení, ale nesměj převažovat, a úvahy - co se děje v čísi hlavě - nejvejš jako koření.
Moje děti se spoustu slov naučily, protože jsem jim večer zpívával, hlavně country a folk, prostě táborákovej repertoár. Ptaly se na neznámý slova, což dralo spíš mě. Jim naprosto nevadilo, že se v půlce sloky zeptaly, já zmlknul a po vysvětlení v půlce sloky zase navázal. A ty písničky byly náhodou dobrý, protože neznámý slova zasazovaly do situace = srozumitelnej kontext.
|
susu. |
|
(26.5.2020 16:03:09) Ony ty staré pohádky to tak i mají, popisují hlavně děj a dialog je málokdy, ale pak je "zapamatovatelný" nenapadá mě teď lepší výraz - Babičko, proč máš tak velké oči?....
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(26.5.2020 16:03:17) syn zase krásně zvládl slovník a středověký kastovní systém díky hrám na pc - aktuálně jede Zaklínače a Kingdom Come takže se u nás zabydlely výrazy jako lůza, holota a podobně a velmi často dohledává významy slov na netu
|
|
Půlka psa |
|
(26.5.2020 16:11:19)
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(26.5.2020 21:38:25) moje děcka Medvída Pú milovala, ale my ho nečetli, ale poslouchali v úžasném podání Marka Ebena. uměli jsme to zpaměti. Vlastně jsem si Púa zamilovala až díky tomuhle zpracování, najednou mi dával smysl.
|
|
|
|
|