monam |
|
(6.12.2020 0:20:15) V tom případě se matky všech geniálních dětí z ČR a okolím musely sejít zrovna tady na rodině, jinak to nevidím
|
Půlka psa |
|
(6.12.2020 0:49:57) "ale dnes tady mají většinově průměrné potomky bez dys"
Mezi průměrností a genialitou je ještě celý vesímír možností. Mám třeba dvě úžasně šikovné školní děti, zvlášť dobře jim jde matika a asi jsou slabší v jazycích. Dys nemá ani jeden a určitě nemůžu ani o jednom říct, že je geniální, ale to neznamená, že jsou k ničemu.
|
monam |
|
(6.12.2020 0:55:49) Zjistila jsem, že mě se strašně těžko hodnotí jak a zda jsou moje děti nadané, protože starší samé jedničky nemá, na sport je ze zdravotních důvodů docela levá, nadání na hudbu má průměrné, ale v závodním sportu už dokázala mnohem více než kdy já (nedělala jsem stejný sport, ale vždycky jsem nějak sportovala) a na rozdíl ode mě vydržela pět let hrát v ZUŠ na nástroj. A hlavně má mladší sestru která sice ty samé jedničky má a zadarmo (tak je teprve ve 4. třídě), je mnohem nadanější jak na hudbu tak pohybově, ale z jedné ZUŠky ji vyhodili a ve sportu měla tak dlouho nos nahoru, až ji ostatní v týmu dohnali. Takže já už si nemyslím nic a jen se v duchu modlím.
|
X__X |
|
(6.12.2020 9:20:33) monam tohle je docela dobře popsané, že v životě vyhrávají ti méně nadaní pracanti. Já jim fandím. Právě že ti skutečně nadaní se prý musí téměř násilím dokopat. A buď to někdo udělá nebo neudělá
a nemůže to souviset třeba s tím, že ti méně nadaní musí od počátku makat, aby vyhověli požadavkům, mezitím co ti nadaní požadavky zvládají levou zadní a víc po nich nikdo nechce? není to třeba tak, že kdyby se požadavky přizpůsobily, aby i ti nadaní museli od počátku taky makat, tak že i oni by mohli být dál, než když se nechají jenom tak bez námahy proplouvat?
|
|
Monty |
|
(6.12.2020 10:02:01) Ony by se především ty požadavky měly přizpůsobit době. To, že jsou dneska obecně děti šikovnější, informovanější a "chytřejší" není tím, že by se začalo rodit více géniů, ale tím, že mají odmalička přístup ke spoustě informačních a "rozvíjecích" zdrojů, a rodiče se jim na rozdíl od dřívějších dob "věnují". Když jsem v roce 1980 šla do první třídy, šla jsem tam z úplně jiného světa než moje dítě v roce 2009, ale první stupeň žádné zásadní změny nedoznal. Jasně, že na prvním stupni bude půlka třídy působit jako "geniální děti", že se tam budou nudit. Na druhé straně pořád existuje dost rodičů, co na nějaké rozvíjení, věnování a kroužkování od batolecího věku nemají čas, peníze a vlastně ani pomyšlení a jejich děti budou oproti těm rozvíjeným působit jako hlupáčci, ale ve skutečnosti mezi nimi nebude prakticky žádný rozdíl co do intelektových schopností nebo to bude pár bodíků na stupnici, žádné drama. Ale protože jde o první stupeň, tedy pořád o relativně malé děti, lze toho využít právě v té socializaci a výuce/výchově ke spolupráci, což - jak je vidno i z mnoha diskuzí zde - rodiče těch rozvíjených dětí odmítají, protože jejich geniální Pepíček přece nebude pomáhat negeniálnímu Lojzíkovi, ten musí počítat integrály, aby nezakrněl. Mně to naopak přijde jako jediná správná cesta, protože integrály nikomu neutečou a na nácvik sociálních dovedností naopak může být "později" už dost pozdě.
|
Lassiesevrací |
|
(6.12.2020 10:10:55) "rodiče těch rozvíjených dětí odmítají, protože jejich geniální Pepíček přece nebude pomáhat negeniálnímu Lojzíkovi, ten musí počítat integrály, aby nezakrněl."
Na běžné základce jsem si nevšimla, že by kterékoliv dítě mohlo někomu pomáhat. Tam těm, co v učivu plavou, nepomáhala ani učitelka. Dalo se pomáhat jen "nelegálně", pod rizikem trestu - dát někomu něco opsat. Práce v týmu tak maximálně v těláku.
Děti, které jsou na prvním stupni výrazně jinde, se poznat dají. To by ten učitel musel být slepý a hluchý, aby to neviděl.
|
Monty |
|
(6.12.2020 10:24:27) Lassie, samozřejmě, že se to pozná. Ale, ad jedna, opravdu geniálních dětí je jako šafránu, a ad dvě, nemyslím si, že je správné si z toho sednout na prdel, ale naopak od útlého věku využívat Pepíčkovy geniality tak, aby byla k něčemu i ostatním. Mmch, moje negeniální dítě na obyčejné základce spolužákům pomáhalo, byť je pravdou, že občas narazilo, protože mu dotyčný na jeho nabídku sdělil, že mu trojka úplně stačí. Ale jiné děti toho zase využívaly rády. Na druhém stupni tedy častěji než na prvním, protože na prvním mohlo dítě pomáhat fakt jen s přírodopisem a kreslením.
|
Lassiesevrací |
|
(6.12.2020 10:33:49) Jak přesně a jak často syn pomáhal? A bylo to během vyučování?
Mé děti taky pomohou, ale určitě je to nepředstavitelné přímo ve škole (možná tak dát opsat úkol). A pomáhají si i doma. Teď třeba syn vysvětloval dceři chemii, i když je o rok níž (berou stejnou látku). A pomáhat si mohou i na gymplu. Nemusí zůstávat na ZŠ, aby pomáhali ostatním, to by musel být úplně jiný vzdělávací model, než jaký je teď na základkách. Je potřeba, aby tam i pro ty nadanější bylo něco, co je tam bude držet.
|
Monty |
|
(6.12.2020 10:54:37) Lassie, a to je přesně ono - "pomáhat si mohou na gymplu". V rámci vybrané skupiny, kde se předpokládá, že to dítě zvládne bez pomoci. Tohle přesně je mi proti srsti. Na základce s větším "rozptylem schopností" mi ta pomoc připadá daleko důležitější. Mmch, moje dítě bylo na běžný základce v tomhle směru daleko spokojenější, kolektiv na gymplu mu vyhovuje mnohem méně. Jednou jsem na to téma mluvila i s jeho učitelkou na rodičáku, resp. začala s tím ona, protože si všimla, že je syn často "takovej posmutnělej". Ne že by se tam dělo něco dramatickýho, ale byl prostě konfrontovaný s typem dětí, které předtím prakticky neznal. Takže dává stále přednost kamarádům ze základky. Jinak k dotazu - většinu těch věcí, co se odehrávaly na základce jsem se dozvěděla až zpětně, ale z toho, co vím, tak mohl pomáhat i o hodinách, na prvním stupni dost často tu přírodovědu "odučil" místo učitelky, na druhém pak bylo docela komický, když se třeba učitelka ptala žáků, jestli má otázky do písemky připravit ona nebo syn, třída obvykle chtěla ty od učitelky, syn totiž vyžadoval daleko hlubší znalosti než ona.
|
K_at |
|
(6.12.2020 10:57:18) Monty, myslím, že tvůj syn měl na ZŠ celkem štěstí na kolektiv. A učitele. Normální přístup je totiž často "ty jsi nějakej chytrej, ne?! Kdybys radši uměl tu matiku. S tímhle chceš jít na gympl?! No to už na tebe všichni čekají!"
|
|
Aninabe |
|
(6.12.2020 11:01:28) Monty, píšou ti to různý lidi roky. Běžná pražská ZŠ mnohdy odpovídá nějakýmu místnímu 8G. Jo, tak velký může být rozdíl mezi školama, obrovský. Jakmile je hodně dětí a města + školy si hrajou na spádovost, tak když ti vyjde určitá škola, jinej únik skoro nemáš. Jo, my šli cestou soukromý pro nejmladší dítě už od první, takže to leda. Podle srovnání vím, že na té škole, které jsme se vyhnuli, jedou neskutečným tempem. Tohle jsem nechtěla, zkusili jsme a "s díky" odkráčeli. Než měla šanci se projevit šikovnost dětí, byly už většinou postupem školy duševně ubité. Člověk by řekl, že bude mít ona škola skvělé výsledky vzdělávání, když tak tlačí na pilu - ani náhodou, stížností mraky... Když se někdo dostane na 8g, tak se mu obvykle uleví, protože takový extrémy jinde nezažívá.
|
|
Okolík |
|
(6.12.2020 11:09:42) Monty, sorry, to co popisuješ, to je podle mě úplně špatně. Takové postavení pro žáka ve třídě je zcela nevhodné.
|
Monty |
|
(6.12.2020 11:14:05) Okolíku, no jistě, je to nevhodné, jediné co je vhodné je segregace, ideálně už od školky, aby se žádné dítě nemuselo potkat s nikým, kdo je v něčem "pod jeho úroveň" nebo naopak "nad ní". Ale hlavně že tu budete sborem lkát nad "nucením k průměrnosti".
|
Okolík |
|
(6.12.2020 11:18:16) Monty, ano je to nevhodné. Divím se, že s ním učitelka takto jednala. Nijak to nesouvisí s tím ostatním co píšeš.
|
|
|
|
|
|
Senedra |
|
(6.12.2020 10:46:49) Monty, problém je v tom, když se Pepíček pokaždé, když má hotovou práci dozví:" A teď jdi k Frantovi a vysvětli mu to...". Ano, pomoc slabší může být část rozvíjení nadání, procvičí se i sociální dovednosti ( ty chytré a bystré děti mívají problém pochopit, že ostatní nechápou), ale není samospasitelné.
Podobný přístup učitelky vedl k tomu, že jsem dceři neobnovila IVP kvůli nadání - nemělo cenu akci prodlužovat.
|
|
|
Len |
|
(6.12.2020 10:45:34) Moje dite dostalo diagnozu ve skole, protoze na ni skola chtela extra penize, stejne, jako par let predtim na autistickeho syna. Jeji diagnoza je highly to exeptionally gifted, co to je v aj lze dohledat, cisly tu hazet nebudu, navic to mereni v detskem veku pokladam za nepresne, u syna se uplne minulo na druhou stranu, respektive se vyvinul tak, jak to zadny odbornik necekal. Nicmene otestovani vedlo k tomu, ze dostala mnohem vice pece, za coz jsem rada. Ale pomoc spoluzakum byla vzdy soucasti, protoze pracuji ve skupinach a jsou ke spolupraci vedeni. Na dalsim stupni uz je to jinak a jsou rozdeleni podle znalosti, coz bych rekla, ze i ji samotne vyhovuje mene.
|
Lassiesevrací |
|
(6.12.2020 10:49:53) Ano. Len, to je ideální model fungování ve třídě. Každopádně také ne pro každého. Syn třeba strašně rád nad něčím přemýšlí a nechce, aby mu do toho někdo zasahoval. Teprve až na to přijde, vysvětlí to ostatním. Asi i záleží na zadání. Myšlení se s ostatními nepropojí, to spíše nějaké praktické úkoly, třeba stavba něčeho atd.
|
Len |
|
(6.12.2020 10:56:27) Lassie, ano, ne kazdemu to vyhovuje, ale je vhodne se tu praci ve skupine naucit, protoze na tom stoji vetsina pracovnich mist. Me dite je hodne trpelive, ma natrenovano s bratrem, umi vysvetlit a pomoct. Ted ji treba vadi soutezivost urcitych spoluzaku, kteri prave proto ve skupine pracovat nechteji a k tomu nesnasi, kdyz nekdo vi vic. Jesteze jsou vysledky vsech testu uplne soukrome.
|
|
|
K_at |
|
(6.12.2020 10:53:41) Jo, Len, pokud pracují skupinové, a jsou k tomu systematicky VEDENY VSECHNY, má to smysl.
|
|
|
|
K_at |
|
(6.12.2020 10:11:45) Monty, ono se to nevylučuje - socializace a vhodná forma učení. Hlavně bohužel je mnoho učitelů, které by k dětem neměli pouštět. A tam o vhodné socializaci celé třídy, a navíc ještě vhodné práci pro děti, nemůže být vůbec ani řeč. A když se to tak hezky sejde, a k tomu nějaké to výživné dítko (2,3), máme nejpozději ve 2.tride takové malé peklíčko - zejména pro děti, které jsou nějak jiné (v čemkoli).
|
K_at |
|
(6.12.2020 10:17:49) Ještě dodám, že já VÍM o 2 dětech, které jsou 2 rychlostní, navíc ještě nevyzrálé, a 1 pravděpodobně s rysy AS - a obě dvě velmi zdařile i v té školce narušovaly neustále vše. A opravdu je to nepřešlo ani v 1.tride. Ano, potřebovali by ideálně asistenta, ke kterému se my taky nedostali. Takže tvůj vzorně tichý syn je spíš výjimka. Realita velice často vypadá jinak. A vím, že to 1 dítě prožívat už v 1.tride dost nehezký věci.
|
|
|
libik |
|
(6.12.2020 10:13:48) Monty, jen na okraj, odborníci naopak spouští alarm, že jsme funkčně daleko negramotnější (genie z Rodiny nevyjímaje) než předci, protože dávno nepřemýšlíme jak a proč věci fungují, všechno kolem nás je uživatelsky přátelské a intuitivní a můžeš se soudit, když uvaříš myšku v mikrovlnce, protože v návodu nebylo, že se to nemá.
Jinak ve věci géniů a jejich socializace se dlouhodobě (ostatně jako téměř ve všem) shodneme.
|
|
Aninabe |
|
(6.12.2020 10:20:15) To mi specielně v první, druhé třídě přijde jako hloupost. Dítě je z těch, které by měly pomáhat. Jenže ono neumí UČIT. Je sakra rozdíl v tom, něco ovládat a pak někoho to učit, vysvětlit mu to. Takže nevím jak jiný děti, ale naše dítě není schopné říct, jak to dělá, že umí všechno přečíst a neví, jak to dělá, že spočítá příklady pro druháky - třeťáky. Jak říká, prostě se mu to v hlavě vylíhne - zašrotuje to a ví výsledek. Naštěstí sedí po jednom a podobný support od jedněch ke druhým se nepředpokládá. Neříkám ve 4. nebo 5. třídě, i pak ale by to slabší dítě muselo chtít pomoct a to je oříšek. Mmch. doučko dělám profesionálně a občas jsem orosená i já, neumím si představit, že by spolužákova rada u těch dětí pomohla. Ten A-HÁ point a ovládnutí učiva přijde často až po hodinách práce.
|
Monty |
|
(6.12.2020 10:33:28) Aninobe, i učit se člověk musí naučit. OK, jsou lidi, co to fakt neumí, třeba já mám zcela nulový pedagogický talent, jediné co umím je převyprávět školsky nudnou věc zábavně a přidat k ní nějaké "pikošky". Ale aspoň "nějak" se to naučí skoro každý a přijde mi to právě jako skvělá cesta, jak zabavit "geniální dítě" - zaměstnat ho přemýšlením nad tím, jak to či ono vysvětlit negeniálnímu kamarádovi.
|
K_at |
|
(6.12.2020 10:51:26) Monty, ale to nemůžeš chtít po malém školákovi. Těm dětem ještě chybí objektivní náhled. A jejich úloha ve třídě prostě nemůže být "asistent pedagoga". Mohou si na to trochu hrát, ale nikoliv jako jejich hlavní úkol.
|
Aninabe |
|
(6.12.2020 10:56:13) Kat, tak. V těch vyšších ročnících možná. Jsem ráda, že když se dítě zamyslelo a omylem udělalo v matice i většinu další strany, tak prostě dostalo papír s příkladama kolem stovky. U prvňáků tohle doučování souseda těžko bude fungovat, navíc špitání v hodině je poslední, co by vyučující chtěl. I když možná ve třídách po 30 , těžko říct, našich je pod 15 a asistentku ve třídě taky mají.
|
|
Monty |
|
(6.12.2020 11:05:40) Kat, i když si na to budou jen hrát... pořád to má nějaký smysl. Podívej, shodou náhod jsme nedávno měli se synem hovor na téma inkluze. On totiž od toho prvního stupně, kdy směl učit přírodopis koketuje s myšlenkou v budoucnu učit na střední nebo vysoký škole, případně na základce někde v zahraničí (nějak zjistil, ještě když byl na ZŠ, že někde v Jižní Americe může být učitelem každý, kdo má jakoukoli vysokou školu), a říkal mi, že osobní asistenti ve školách rozbíjejí normální dětský kolektiv, že ty třídy pak fungují jinak a není to podle něj dobře. Když jsem nad tím přemýšlela, tak měl vlastně pravdu a jeho argumenty byly logické a pochopitelné. Ve třídě může být pět učitelů a deset asistentů, ale musí být "pro všechny". Ta "cizí bába", co sedí imrvére vedle Lojzíka jim fakt v jejich přirozeném "dětském světě" překáží. Oboustranně.
|
Aninabe |
|
(6.12.2020 11:07:57) Monty, tohle je tak vedle, že to ani nejde pořádně komentovat. Asistent (pedagoga) by měl být ve třídě pro to, aby si VŠIMNUL, že některé dítě má potíž a pomohl mu. Hned, ne až v tom bude po uši. Aby nikdo zásadně nezaostával. V těch 30 dětech se některé ztratí z radaru učitele hrozně rychle. Odepsat nějaký děti kvůli pocitu lepšímu kolektivu mi přijde fakt síla.
|
Monty |
|
(6.12.2020 11:11:59) Aninobe, ehm, já ale psala o osobním asistentovi žáka, asistent pedagoga je něco jiného, to je právě ten "asistent pro všechny".
|
Aninabe |
|
(6.12.2020 11:16:03) Tak osobní asistent může být nutný právě proto, že tady NENÍ 10 asistentů pro všechny ve třídě. Některé děti jsou tak mimo, že když jim někdo stále neříká, co si mají otevřít a co dělat, tak v normální třídě být nemůžou.
|
|
Okolík |
|
(6.12.2020 11:22:42) Monty, s touhle neznalostí toho co ve škole dělá asistent pedagoga/osobní asistent jsi poněkud .... mimo diskusi.
|
|
Půlka psa |
|
(6.12.2020 11:23:33) Marně přemýšlím, jak všichni víte, jak fungují asistenti pedagoga. Mé děti absolvovaly celkem pět školních kolektivů a nikde neměli ve třídě ani jednoho asistenta. Nějak jsem usoudila, že je to pořád ještě spíš vzácnost, než aby s tím měli zkušenost v každé rodině. Buď je to tím, že máme extrémně malé kolektivy (třeba 14 dětí ve třídě) nebo to funguje nějak regionálně odlišně nebo vůbec nevím...
|
Okolík |
|
(6.12.2020 11:28:35) Děti asistenty pedagoga ve třídách měly. Jedno z nich i vozíčkáře - ten měl osobního asistenta.
|
Půlka psa |
|
(6.12.2020 11:33:11) Ohledně osobních asistentů je mi to jasné. Buď je ve třídě dítě, co ho potřebuje nebo není. No a většinou asi není. Šlo mě o ty asistenty učitele, co jsou plošně pro všechny děti. To je něco, s čím jsem se nesetkala, a to ani u nás na malotřídce, kde by to bylo nasnadě, protože tam paralelně běží víc látek a učitel je jen jeden.
|
Okolík |
|
(6.12.2020 11:38:40) On tam ten pedagogický asistent je sice oficiálně pro všechny děti. Ale často se věnuje 1-2, kterým pomáhá.
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 11:31:33) Půlko, já to vím, nejen to, jak by měli fungovat, ale taky jak fungují
|
Půlka psa |
|
(6.12.2020 11:35:47) Ty jsi učitelka, to je něco jinýho. Mně jen překvapilo, kolik lidí tu má zkušenost s asistentem pedagoga ve třídě a přemýšlím, proč my na něj nikdy nenarazili. Jestli bývá ve velkých třídách nebo jak......
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 11:41:27) Půlko, asistentů pedagoga je teď ve školách dost, my máme asi 6 z deseti tříd jenže za rok nám je možná seberou a to potom bude inkluze v praxi, chudáci děcka, který tam už budou, dřív chodili takoví do praktických škol, ty teď skoro nejsou a nebo jsou nedostupný, nebo tam rodiče děti dát nechtějí kvůli skladbě dětí, jenže není v silách učitele zvládat všechny druhy postižení a oslabení a nadání tak, aby to všem k něčemu bylo
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 11:30:47) Monty, víš ty vůbec, co je to osobní asistent žáka? to je člověk k postiženýmu dítěti, který potřebuje vyndat věci z tašky, podat pero až do ruky, odvézt na vozíku na wc a posadit ho tam, nakrmit, to není asistent pedagoga, který by měl učit nebo pomáhat s učením taky ho neplatí stát a není na doporučení ppp
asistent pedagoga, kterých máme ve školách většinu, má pomáhat učiteli s celou třídou, aby měl učitel čas na toho slabýho žáka, takže učitel zadá práci, asistent hlídá třídu a učitel se může věnovat chvíli jen tomu jednomu asistent nemá většinou víc než maturitu a většinou neumí vysvětlit učivo, zvlášť na druhým stupni
asistent pedagoga má taky za úkol hlídat reakce některých dětí, autistů, adhd, psychiatrických diagnóz, protože tyto děti jsou nebezpečný sobě i ostatním, je potřeba zareagovat na ně hned a ochránit všechny před výbuchem zlosti třeba, v takovým případě nemá asistent pedagoga moc prostoru na pomoc učiteli
|
|
K_at |
|
(6.12.2020 12:24:17) Monty, tak osobního asistenta nezíská jen tak někdo. Pokud ho dítě má, tak ho na 99,9% velmi velmi potřebuje. A názor ostatních dětí ve třídě je v tomto fakt úplně poslední faktor. Jo, může to být typově ne úplně vhodnou osobu, co jim fakt ruší kruhy. Ale dítě je ve škole hlavně kvůli nějakému vzdělávání a potřebuje k němu pomoc.
|
|
|
|
Okolík |
|
(6.12.2020 11:11:35) Tak to jo, to ať si jede praktikovat do jižní Ameriky.
|
|
Lassiesevrací |
|
(6.12.2020 11:17:29) Monty, není fér, co píšeš. Tvůj syn nezůstal na ZŠ kvůli charitativní práci pro své spolužáky, ale proto, že mu nevyšel víceletý gympl. Tvé příspěvky o tom byly nekonečné. I o tom, jak špatně to nepřijetí nesl. A pamatuji si to i proto, že mi v něčem připomínal mého syna - precizní, chytrý, ale pomalé tempo. U syna se to srovnalo až teď. Dřív nestíhal písemky - první dvě otázky do detailu napsané, dokonce mnohem podrobněji, než co brali - ale tím pádem nestihl ten zbytek. Dneska odevzdá písemku ze zemáku na plně popsaném papíru z obou stran a ještě má čas. Ale musel dozrát a udělat si nějaký systém. Přijde mi neskutečné, co teď píšeš. Zvlášť, když není těžké si to tu najít.
|
Okolík |
|
(6.12.2020 11:20:56) Tak nějak, Monty nalajnovala synovi kariéru gymnazisty již ve školce a když to tedy nakonec nevyšlo, protože se o to nezajímala, nechala vše na synovi (dle svých slov) v 5. a posléze v 7. třídě, tak je náhle všechno jinak.
|
Monty |
|
(6.12.2020 11:28:04) Okolíku, viz níže. Stokrát jsem tu psala, že jsem neměla osobní zkušenost se školstvím a proto jsem uvěřila (nejen) místním legendám o tom, že základky jsou de facto pomocný školy. Ale ono zní líp udělat ze mě ambiciózní matku, co těžce nese, že její dítě není malý génius, chápu. Vyloženě se to nabízí.
|
Okolík |
|
(6.12.2020 11:29:50) Monty, na základě toho co tu píšeš jsi ji ze sebe udělala sama. Některé tvoje hlášky o školství jsou naprosto a dokonale mimo.
|
|
Senedra |
|
(6.12.2020 12:06:47) Monty, legendu, že běžné ZŠ jsou na úrovni pomocných škol jsi tady vytvořila a vesele udržovala ty.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 12:09:41) Monty vymyslí a potom opakuje a tvrdí, že si to ostatní myslí
|
Monty |
|
(6.12.2020 12:14:16) Mno, nevím, kdo tu psal o geniálních dětech, co trpí na základkách, ale kdo chce psa bít...
|
Okolík |
|
(6.12.2020 12:18:08) Monty, ano to se tu psalo. A kdo si vymyslel "klackaře"? Na to mám příliš zkušeností s tím, jak moje nadané, nikoli geniální, děti procházely školami. Základem je dobrá učitelka. Pokud jí děti měly, ani na ZŠ nebyl sebemenší problém s "trpění m"...
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 12:18:46) Monty, jistě, třeba moje děti na prvním stupni trpěly, vlastně to byl hlavní důvod odchodu jinam, šikana podporovaná učitelkou, potvrzeno odborníky Na gymplu pak podobě, akorát u druhýho, šikana učitelkou podporovaná vedením školy, potvrzeno zřizovatelem školy, zase jsme měnili
není potřeba nechat nestandardní dítě v podmínkách, který předpokládají standardizovaný děti, bohužel, těch moc není, ale předpokládají se no a ty je předpokládáš taky, stejně uboze, jako náš vzdělávací systém
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(6.12.2020 11:24:57) Lassie, obávám se, že si nepamatuješ, co jsem tu psala o víceletým gymplu. Syn tam nechtěl proto, aby byl na gymplu, chtěl tam proto, že v té době (v sedmé třídě) váhal o budoucím profesním směřování a lehce vyhrávalo výtvarničení. Uvažoval o studiu komiksové kresby ve Francii a chtěl se učit francouzsky, což na ZŠ nebylo v nabídce. A "těžce nesl" nikoli to, že se tam nedostal, ale zklamání nad tím, že škola s výtvarným zaměřením byla pořád jen gympl a tudíž mu byl nějaký talent úplně k prdu - ona se tam totiž dostala jeho spolužačka, která na rozdíl od něj takový talent neměla. Což se ale pro tuto diskuzi nehodí, chápu. Stejně jako to, že jsem tu opakovaně psala, že ho do "specky" tlačili od školky.
|
Okolík |
|
(6.12.2020 11:32:02) No, ale kdyby se na ten VV gympl dostal, tak by tam asi chodil, ne? A názory jeho matky na víceletá gymnázia by byly jiné...
|
|
Lassiesevrací |
|
(6.12.2020 11:48:23) Ne, Monty, do diskuze se to hodí. Prostě kdyby mohl být jinde, byl by jinde. Je pravda, že ty sama jsi mu gympl asi rozmlouvala, nicméně on měl - podle toho, co jsi psala, už nějakou trojku na tom nižšáku, takže podobně by uvažoval asi každý. Sama jsi psala, že na nižšáku o hodinách koukal z okna a kreslil comicsy. Mně přijde nepřijatelné, aby kdokoliv trávil tolik hodin denně někde, kde kouká z okna a nemá do čeho píchnout. Ať dítě, nebo dospělý. A to píšu opakovaně - že na to, kolik času děti v té škole jsou, se toho tam zase tolik nenaučí. O distanční výuce se to jen potvrdilo (u dětí, které se skutečně učily).
|
Monty |
|
(6.12.2020 12:17:47) Lassie, už jsem se ptala několikrát - kde "jinde" by přesně byl? Kde "jinde" jsou teda ty děti, co nemusely trpět na základce? Zatím jsem se odpovědi nedočkala.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 12:19:44) Monty, ty ses nedočkala odpovědi? existují školy, kde se umí o děti postarat
|
Monty |
|
(6.12.2020 12:23:36) Yuki, existují školy, které se umějí postarat o co? To pořád není odpověď na to, kde jinde ty děti jsou a co uteklo těm, které chodily na základní školu. Pokud někdo napíše, že moje dítě mohlo "být jinde", předpokládám, že ví kde, jinak by to asi nepsal.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 12:27:54) Monty, to ti pomůže, když ti teď napíšu, která škola ve Zlíně byla před deseti lety schopna postarat se o nadaný dítě?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 12:29:08) a netvrď, že v Praze nebyla škola pro takový děti, byla, jenže tys o to nestála
|
Monty |
|
(6.12.2020 12:35:35) Yuki, škola pro jaký děti? Asi nechápu, o čem se teď bavíme. Zmiňovala jsem tu zprávu ze školy pro PPP, tak s dovolením znovu ocituji - "pracuje nadstandardně v oblastech svého zájmu". Což dělal vždycky a na škole to nijak nezáviselo. Proto mě zajímá, kde by mohl být jinde, jako že by "pracoval ještě nadstandardněji"?
|
|
|
Monty |
|
(6.12.2020 12:30:22) Yuki, ne, protože to není odpověď na mou otázku.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Len |
|
(6.12.2020 11:22:50) No, me starsi dite melo vzdy vlastniho asistenta a k tomu jsou v nizsich rocnicich jeste tak 3 celotridni asistenti, ve vyssich 2 nebo 1. Zadny spatny vliv to nemelo, tahle praxe uz tu jede pres 30 let, takze to maji vyzkousene.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 11:22:57) Monty, reaguju na tvůj příspěvek někde o kousek níž
tvůj nápad, že má ten nadaný na prvním stupni pomáhat tomu slabýmu dokazuje, že vůbec nevíš, o co jde
máš jedno šikovný dítě, nemáš srovnání
ty nadaný děti mají úplně jiný způsob myšlení, mají rozvinutější logiku, která těm slabším dojde o pár let později, proto ten nadaný někdy vůbec nedokáže vymyslet, co ten druhý nechápe, on mu sice může popsat svůj způsob řešení, ale ten slabý to nepochopí to nadaný dítě třeba některý mezikroky vůbec vědomě nedělá, zato ten slabý je potřebuje vidět na papíře, ten nadaný nedokáže přijít na to, co ještě chybí kolikrát s tím má problém učitel, aby dokázal všechny mezikroky rozepsat to je mimochodem důvod, proč od učitele-matematika děti matiku chápou hůř než od učitele, který matiku učí, ale nestudoval ji a vlastně ji až tak neumí (umí, ale ne tu vš úroveň, prostě ho baví)
no a jak už tu někdo psal, ono to nadaný dítě může pomoct, může poradit, když náhodou umí i vysvětlovat, tak ale nikdy nemůže dělat druhýho učitele dlouhodobě místo toho, aby samo sebe rozvíjelo, to by ho otrávilo velice brzo
|
Okolík |
|
(6.12.2020 11:26:31) Yuki, to máš pravdu. Nezapomenu, jak moje nikoli geniální dítě takhle vysvětlovalo něco spolužačce a pak mi doma říkal: Mami, ona nechápe, proč je 5 menší než 8, já nevím jak TOHLE mám vysvětlit, ona to nevidí, ani když to nakreslím. Někdy na prvním stupni, asi v 1.tridě.
|
|
Monty |
|
(6.12.2020 11:32:21) Yuki, pardon, já zapomněla, že kdo má IQ vyšší než 120, ten nemůže nikdy pochopit, jak uvažuje "blbeček" a ani si s ním nemá co říct. A že vést dítě tímhle směrem je ničení jeho potenciálu, protože jak na prvním stupni nepočítá integrály, ten je navždy ztracen.
|
Okolík |
|
(6.12.2020 11:36:54) Ale houby Monty, spíš zůstane nepochopen. Jinak ze svého studia vím, že často člověk od spolužáků pochopil něco líp než od učitele. Nikoli však od "géniů". Na gymplu jsme měli 2 kousky. Těm nerozuměl nikdo. Oba se živí jako finanční a IT analytici.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 11:43:56) Okolíku, přesně tak, měli jsme na vš spolužáka, který každý vysvětlování začal větou "to je logické" a pro něho to opravdu bylo logický, my jsme taky nebyli blbí, ale on byl jinde a dalo nám i jemu hodně práce, aby nám vysvětlil něco, co bylo pro nás Španělskou vesnicí a pro něho jasná věc
|
Federika |
|
(6.12.2020 11:50:13) Ale nejsou všechny "geniální" děti takové. Můj mladší na základce vynikal, jako opravdu hodně vynikal. Na svém gymplu zapadl, je spokojenej, ale v primě chodil, že tam mají jednoho fakt geniálního kluka, kterému někdy a i učitelé nemají co nabídnout,v matematice je úplně jinde, ale v ostatních předmětech převyšuje všechny. A říkal mi:" Mami, já jsem si myslel, že bude nějak namyšlenej, že se s ním nebudu umět bavit, že ho nikdo nebude chápat... Ale on je docela normální, jinak, chápeš? Dá se s ním normálně kecat, hrát hry..."
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 11:54:16) oni ti skutečně nadaní a úspěšní, děti i dospělí, fakt namyšlení nejsou a to přesto, že si ve školce neměli s vrstevníky o čem povídat, protože už byli myšlením dál a jejich sociálno pro změnu ještě nedošlo ani do toho školkovýho věku
|
sovice |
|
(6.12.2020 13:20:27) Yuki,
oni ti skutečně nadaní a úspěšní, děti i dospělí, fakt namyšlení nejsou a to přesto, že si ve školce neměli s vrstevníky o čem povídat, protože už byli myšlením dál a jejich sociálno pro změnu ještě nedošlo ani do toho školkovýho věku
Nedělej si o skutečně nadaných iluze. Nejnafoukanější pitomec, tehdy adolescent, se kterým jsem měla tu čest, měl IQ přes 180. Hrávala jsem s ním dračák, takže jsem ho neznala okrajově a rozeznám projevy sociální neobratnosti od přebujelého ega
Stejně jako může být pěkný mizera či manipulátor i člověk skutečně nemocný.
Charakter obecně nekráčí ruku v ruce ani s inteligencí či duší prostou, ani s nemocí či zdravím, ani s bohatstvím či chudobou...
|
Monty |
|
(6.12.2020 13:25:51) "Charakter obecně nekráčí ruku v ruce ani s inteligencí či duší prostou, ani s nemocí či zdravím, ani s bohatstvím či chudobou..."
sovice,
|
|
Okolík |
|
(6.12.2020 13:56:00) Ano, Sovice, v tom máš pravdu. Charakter a inteligence spolu nesouvisí, leda tak, že pokud to inteligentnímu stojí za to, tak projevy svých nepěkných vlastností trošku tlumí...
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 14:04:46) sovice, mám dva vzorky doma a znám dost dalších, a samozřejmě vím, že jsou mezi nimi i nafoukaní jedinci, většinou je to daný rodinou výchovou, právě rodiče, kteří jsou uneseni tím, jak mají úžasný dítě a vyžadují, aby každý jásal a obdivoval a přizpůsobil se, škola aby si laskavě uvědomila, že jejich dítě si může dělat co chce, protože ono... takoví rodiče nepomáhají zvládat dětem jejich obtíže, a to ani poruchy učení, ani zvláštnosti chování
|
|
Martina Bergerová |
|
(6.12.2020 16:03:32) absolutní souhlas
|
|
Martina Bergerová |
|
(7.12.2020 0:37:33) Yuki:"oni ti skutečně nadaní a úspěšní, děti i dospělí, fakt namyšlení nejsou a to přesto, že si ve školce neměli s vrstevníky o čem povídat, protože už byli myšlením dál a jejich sociálno pro změnu ještě nedošlo ani do toho školkovýho věku"
Sovice: "Nedělej si o skutečně nadaných iluze. Nejnafoukanější pitomec, tehdy adolescent, se kterým jsem měla tu čest, měl IQ přes 180. Hrávala jsem s ním dračák, takže jsem ho neznala okrajově a rozeznám projevy sociální neobratnosti od přebujelého ega Stejně jako může být pěkný mizera či manipulátor i člověk skutečně nemocný. Charakter obecně nekráčí ruku v ruce ani s inteligencí či duší prostou, ani s nemocí či zdravím, ani s bohatstvím či chudobou..."
Ve třídě mého syna (výběrová osmá třída ZŚ) řešili rozsáhlý případ šikany, u kluků se jednalo o toho nejnadanějšího olympionika z mat.olympiád a skupinku věrných, kteří k němu vzhlíželi; a u holek prý byla situace nerozklíčovatelná, protože těch šikanujících byla podstatná část, prý opravdu ambiciózní dračice, měli psychologa, dotazníky, pohovory, přednášky, s holkama nehnuli, prý hrozná atmosféra v té třídě (vyprávěl nešťastný třídní). MM na SŠ byl ve třídě s rozšířenou výukou pro prvních 15 z přijímaček - dodnes občas vzpomíná, jak se 4 roky holky nebavily o přestávkách o ničem jiném než o prospěchu a škole, často brečely kvůli nepovedené písemce, tomu patnáctému z 15 zatápěli, že jim kazí průměr. Ve třídě mé dcery, kam 30.11. přestoupila, se nebaví jedničkářky s neprospívajícími dětmi, nyní o tom jedna z nich natočila příspěvek na Youtube, ptala jsem se v autě jedničkářek, co je na tom pravdy - zatím jsem získala dojem, že to je dílem učitelky. Přijde mi, že svou nespokojeností s výkony těch slabších působí na ty prospívající. Ale zatím vím málo. Jenom jsem promluvila s dcerou, ať se probůh do podobných bojkotů nezapojuje, že je to docela hnusný. Fakt se obávám, že mezi vysokým IQ a nižším EQ může existovat souvislost.
|
K_at |
|
(7.12.2020 5:46:31) Marťasíno, to vypadá mj na hodně blbou práci s kolektivem. Jinak jo, některá děvčátka to mají snad i v povaze. Loni se mi sešly cca 3 - 4 takový cacorky. Dokázaly během chvilky někoho pěkně vykolejit, rozhodit. A to bylo z velké části jen tak mimoděk. Ale ne vždy. Je to fascinující, jak některé v 6 letech ví, jak zasáhnout cíl 2 větami. Hodně blbě se to odchytává. Jinak všechno většinově dominantní, výrazný, akční typy s touhou po velení 😂 jestli se nějak blbě namíchá kolektiv a učitel ve škole, budou mít možná docela veselo.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(7.12.2020 6:18:53) kat, přesně tak, práce s kolektivem je vždycky náročná, s pokud je to kolektiv nadaných, je to ještě náročnější pokud chce učitel mít pohodu ve třídě, musí ten kolektiv nejdřív naučit, jak spolu vycházet, oni to sami od sebe neumí Ve škole je navíc obrivský problém, že jde o vrstevníky, kdy jindy se stane, aby se sešlo dvacet třicet stejně starých lidí, ale s různou úrovní, je to specifikum zš, ještě teda i mš, ale to není ještě tak zlý, druhý stupeň je náročný asi nejvíc
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(7.12.2020 6:22:00) Marťasino, docela potvrzuješ, co jsem psala, nejnadanější kluk jako největší problém, neuměli ho využít tím správným způsobem, nebo snad jít jednou za rok na olympiádu ho dost zaměstnalo? ti nadaní se prostě nudí
|
Martina Bergerová |
|
(7.12.2020 8:52:05) možná, ale zrovna v matematice snad saturovaný byl, jejich matematikářka jim zadává tolik práce navíc nad gymplácké osnovy, že syn už docela skřípal zubama - byly celé série víkendů, kdy ke každému úkolu z probírané látky byla ještě matematická olympiáda z minulých let. To už mi přišlo docela na krev. Jejich učitelka je krapet fanatička, nenechala třídního olympionika tuším zahálet, ona tou matematikou fakt žije. Nevím, jestli je úplně zdravé vyvěšovat na Bakaláře výsledky těchto olympiád (srovnání po nejúspěšnější po nejméně úspěšné). Je to přístupné i pro rodiče, kterým je ale do výsledků cizích dětí houby. A živí to rivalitu mezi dětmi.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(7.12.2020 9:31:13) Marťasino, podle toho, co píšeš, se nemůže nikdo divit náladě ve třídě, všechno špatně
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 11:38:25) Monty, evidentně s nadáním máš nějaký osobní problém, jsi neuvěřitelně zlá a protivná, odmítáš připustit, že vůbec existují děti, který jsou skutečně nadaný, neustále si vymýšlíš nějaký nesmysly, jednou to byl normandista, teď integrály, dej už pokoj a věnuj se něčemu, čemu rozumíš, protože tomuto tématu opravdu nerozumíš a asi proto jsi nechala syna bez pomoci a podpory, přestože je osobně jsem ti před deseti lety psala několikrát, co a jak a proč máš udělat teď to všechno popisuješ úplně jinak, čas je milosrdný, ale my si to pamatujeme a v tobě to sice nenechalo ty vzpomínky, zato ten pocit zůstal a z toho je nejspíš tvůj současný přístup k nadání a nadaným vůbec nevíš, o co jde nemá smysl s tebou diskutovat
|
Monty |
|
(6.12.2020 11:47:44) Yuki, mám problém leda tak s rodiči, co se domnívají, že je svět plný zlých klackařů, co nemají nic jiného na mysli než jak ubližovat jejich geniálním potomkům, a ten "problém" spočívá v tom, že mi přijdou trapní. Já se sice nikoho na potkání neptám, jestli je nebo není geniální a nelustruju lidi podle zprávy z Mensy, ale naprostá většina lidí, které pokládám za mimořádně inteligentní jsou schopni se normálně bavit s ostatními, nad nikoho se nepovyšují a nikým nepohrdají proto, že není tak chytrý jako jsou oni. Ty si klidně mysli, že pokládám za mimořádně inteligentní skladníky ve šroubárně, protože s jinými lidmi přece se svým přístupem ani v kontaktu být nemůžu.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 11:50:00) Monty, to je tvůj problém, ty předpokládáš, že víš, co si kdo myslí
ale i touto reakcí ukazuješ, že jsi úplně mimo
|
|
Okolík |
|
(6.12.2020 12:11:55) Monty, to jsou zase ty tvé hyperboly, které z diskusí zde ani volně nevycházejí. Přiblblá konstrukce o klackařích, no nevím, vtipný to bylo možná jednou, po letech je to jenom ubohý . Je tak těžké, pro tebe přiznat, že děti/dospělí nejsou přes kopírák, každý je jiný, potřebuje něco jiného? Že řada rodičů po vlastních zážitcích ze škol chce pro svoje děti něco jiného nežli "mlč, nuď se a trp, já to taky vydržel"?
|
Monty |
|
(6.12.2020 12:15:42) " Že řada rodičů po vlastních zážitcích ze škol chce pro svoje děti něco jiného nežli "mlč, nuď se a trp, já to taky vydržel"
Okolíku, to je úplně stejná hyperbola jako ta moje s normandisty.
|
|
|
K_at |
|
(6.12.2020 12:31:29) Monty, ale to povyšování atd jsi VYMYSLELA TY. Je to tvá obsese, úchylka nebo co. Je to úplně stejné jako Libika "vysypání koše = buzerace dítěte". A podsouváš to tu furt druhým. Přitom celý fór je v tom, 6e jsi shodou okolností měla štěstí na školu a kolektiv. A syna, který se dokáže zřejmě tak upozadit, že to zvládl. A dost dětí to štěstí nemá. A ani se v nižším věku neumí dost rychle zkorigovat. Protože sice umí kde co, ale psychicky a emočně jsou třeba 3 roky pozadu. Doženou to a naučí se. Ale bude to chvíli trvat.
|
libik |
|
(6.12.2020 12:38:42) Kat, zrovna potřebuju vynést koš, víc co, já pošlu Petra - otroka, vašimi slovy "nešťastníka", co tu nesmí ani muknout
I kdyby měla Monty štěstí na školu snů, je mi velmi líto, že učitelka propaguje, že nadané děti je třeba odklonit, jelikož školy jsou mizerné, ale normálním dětem dost dobré
|
Monty |
|
(6.12.2020 12:43:03) Libiku, byla to úplně normální základní škola. Možná na ní bylo "menšinové" to, že většina učitelek a učitelů byli mladší ročníky narození, ale statistiky v tomto směru neznám, takže to nemůžu tvrdit s jistotou. A navíc ta výborná matikářka, díky které syn začal mít rád matematiku byla zrovna čerstvá penzistka, takže ono to o věku zas tak úplně není.
|
|
K_at |
|
(6.12.2020 13:05:46) Libiku, právě proto že NĚKTERÉ děti vidím v kolektivu cca 20 a více a vidím, jak zoufale potřebují něco jiného, to můžu říct. Na rovnostářství jsme si hráli 40 let. Díky, ne. Jsou děti, které to v pohodě zvládnou, poštěstí se jim učitelé, atd. A potom jsou děti jiné, pro které nás stádní systém není, alespoň v prvních letech. Hrajeme se na hodnocení, poradny, psychology atd. Přitom někdy jediné, co by bylo potřeba, je méně dětí ve třídě. A případně asistent jako běžná součást třídy. Vím, že určitě ubyly odklady docházky. Že by se lépe dařilo i těm, kteří jsou nepozorní. A to samé ve škole.
|
libik |
|
(6.12.2020 13:07:56) Kat, vyjít s lidma není rovnostvářství, zrovna tak není rovnostářství vlídné školství pro kohokoliv.
|
Okolík |
|
(6.12.2020 13:19:31) Kdyby v ČR bylo školství (základní) vlídné pro kohokoli, tato diskuse by vůbec nevznikla... Nevycházet kvůli svým schopnostem, vladtnostem a zralosti v 7 letech se spolužáky neznamená, že s nimi člověk nebude vycházet ani v 17, 27, 57 či jiných letech ...
|
Monty |
|
(6.12.2020 13:24:25) Okolíku, to jistě neznamená, otázkou je, jestli budování pozice "chudáčku, tobě nikdo nerozumí, protože jsi geniální a nejlépe ti bude mezi tobě rovnými" je ta nejlepší cesta, jak té sociální zralosti dosáhnout.
|
Okolík |
|
(6.12.2020 13:54:10) Kdo tyto pozice buduje? Myslíš rodiče, kteří se snaží řešit to, že jejich dítě má ve škole problémy? Myslíš ty, kteří tu píší/říkají "naštěstí moje dítě není geniální"? Nebo koho přesně? Monty, rozumíš problematice jako koza petrželi, jak včera někdo psal, diskuse se bez tebe dobře obejde. Jediné co ti jde je navážet se do lidí, kteří se svým dětem snažili pomoci, aby se ve škole nenudily a aby se tam dobře cítily. Cestou je i to, že se na to rodič vykasšle, ty jsi tuto cestu zvolila, já ne. Nejspíš "výsledek" bude podobný, vzdělaný a šikovný mladý člověk, ale naše cesta pro naši rodinu byla příjemnější. Pro tebe zase tvoje cesta. Jen mi v tom nehraje ten mnohaletý výsměch, který tu neustále provozuješ....
|
Monty |
|
(6.12.2020 14:24:29) Okolíku, mnohaletým výsměchem myslíš ironizování výkřiků, jak dítě s nadprůměrným IQ nemůže fungovat v kolektivu dětí, které nedosahují jejich úrovně, a že každé takové "výjimečné" dítě potřebuje neustále nějaké podněty, jinak zakrní a "upadne do šedého průměru"? Podívej, já mám osobní zkušenost jako dítě, pokládané dospělými za "mimořádně nadané", a nic mě nesralo víc než neustálé očekávání nějakých výkonů, vymetávání všech možných soutěží a hodnocení, jestli jako pracuju přiměřeně svým schopnostem. Ve škole jsem měla neustálé "kázeňské problémy", ale ne proto, že bych byla od přírody rebel nebo měla nějaké mentální problémy omezující schopnost socializace, nýbrž proto, že mi ten tlak a "očekávání" neskutečně lezlo na nervy a navíc mi vadila nespravedlnost socialistických soudružek v přístupu k dětem. Kdyby mě tehdy někdo vytáhl ze základky na nějakou "výkonnostní školu, která mě bude rozvíjet", možná bych tam ze zoufalství nad poměry umlátila učitele úhelníkem. Celej ten princip soutěžení a poměřování pindíků je mi z duše protivnej už od doby vlastního dětství, takže to můžeš brát třeba tak, že na základě vlastní zkušenosti je mi nepříjemné vědomí, že by takový opruz měly snášet jiné děti jen proto, že byly shledány "nadanými" a jsou do nich vkládána nějaká "očekávání".
|
Okolík |
|
(6.12.2020 14:27:53) Monty, já jsem už v hovoru s tebou všechny argumenty během let vyčerpala. Odmítám to jet znovu. Na tvůj výsměch, ironizování a hyperboly nemám náladu. PS. Poslední poznámka. Když tě ani tohle co popisuješ nepřesvědčí, že jsi možná v té škole potřebovala něco jiného, než tam bylo, stejně jako tvůj syn, tak je diskuse úplně marná.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 14:28:33) ale jo Monty, my už víme, že máš problém s nadáním, proto jsi nechtěla podpořit syna a proto jsi tak útočná, když podporuje děti někdo jiný a ony jsou úspěšný
ale už nás tu přestaň přesvědčovat, že je to jediná správná cesta, protože není
kdybys ty měla správnou podporu, nemusela bys teď být taková, kdyby měl správnou podporu tvůj syn, nemuselas ty tak trpět zavřením laboratoří, mohl i on mít lepší sebevědomí
|
Monty |
|
(6.12.2020 14:37:21) Yuki a Okolíku, vy si ze mě děláte legraci, že? Kdyby měla správnou podporu, tak bych dneska byla co? Ředitelka zeměkoule? Chápete, že jsem se vám snažila vysvětlit, že jsem jako dítě nechtěla žádnou podporu, ale svatej klid a normální dětství?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 14:43:35) Monty, já neříkám, že bys dělala jiný povolání, ale nebyla bys tak zlá na ty, kdo mají lepší podmínky
|
Monty |
|
(6.12.2020 14:49:55) Yuki, já jsem zlá na ty, co mají lepší podmínky? To by mě fakt zajímalo, z čeho tak soudíš. Mně je dost fuk, kdo má jaké podmínky, ale v případě nerovnosti sil jsem holt vždycky na straně toho, kdo tahá za kratší konec provazu. A děti holt vždycky tahají za kratší konec, čím méně jsou "geniální", tím je ten konec kratší.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 15:26:22) Monty, jsi vedle, za ten kratší konec v našem školství tahají právě ty nadaný děti
|
Monty |
|
(6.12.2020 15:38:18) Yuki, když myslíš.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 16:02:38) Monty, vzhledem k tomu, se se o toto téma už víc než deset let zajímám, tak tě můžu ujistit, že to není jen můj názor, skutečně nemají nadaní takovou podporu, kterou potřebují, mají jí mnohem míň než ti na opačným konci spektra ale jistě, Monty to ví líp
až se na nějaké konferenci o vzdělávání sejdeme, budeš mluvit jinak
|
Monty |
|
(6.12.2020 16:09:05) Yuki, fajn, a ta odpověď na otázku, kde jinde by bylo dítě, kterému by se škola "správně věnovala", ta pořád nebude? Když už jsi mi neodpověděla na to, kde bych byla já, kdyby mě ve škole neustále neprudili s debilním soutěžením...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 16:14:56) Monty, tak znovu, ale už naposledy
já jsem ti odpověděla, ty bys asi nedělala jinou práci, ale nebyla bys možná tak zlá
a dost podobně to platí pro ostatní děti, který nemají správnou podporu. jsou otrávený a znechucený, pokud mají poruchu učení, tak ji nemají nijak kompenzovanou a většina z nich ji dlouhodobě neumí potlačit, takže převáží porucha nad nadáním obrovská skupina nadaných dětí končí v průměru až podprůměru, protože se neumí učit, na prvním stupni to po nich nikdy nikdo nechtěl, oni to neumí, je to něco, co nikdy nemuseli dělat a tak se neučí ani později spousta nadaných prostě nechá svůj talent odejít bez povšimnutí, což je vina školy, konkrétně prvního stupně
ještě na něco jsem ti neodpověděla?
|
Monty |
|
(6.12.2020 16:40:33) Yuki, tak jsem kvůli tobě zapnula noťas, protože se mi nechce to ťukat do mobilu.
Předně - "obrovské množství nadaných dětí", to mám chápat tak, že nadané děti jsou něco, co se běžně přehrabuje vidlemi (takže to vlastně není nic výjimečného, ale obyčejný "šedý průměr"), jen to není vidět a škola je od toho, aby z nich to nadání dolovala, ať chtějí nebo ne? Já samozřejmě nerozporuji, že se čas od času stane, že chytré dítě, zejména pokud má poruchu chování/učení nebo je v nějakém směru nezralé působí jako "méně chytré" a tento postoj mu škodí. Měla jsem ale za to, že se bavíme o dětech, jejichž nadání je zjevné až tak, že si ho někdo všiml, aniž by ho předtím kdokoli "rozvíjel". Neumím si představit ani jen obyčejný zájem alespoň "průměrné hloubky", který by zakrněl jen proto, že se neustále někým zvenčí nerozvíjí, zvlášť v době, kdy jsou tak obrovské možnosti zdrojů jako dnes. I "klackaři", co se zajímají o "nízké věci" typu lepení letadélek nebo sbírání kartiček s hokejisty mají dost prostoru, jak své zájmy realizovat, a nadané mají ten bonus, že jsou nadané, tudíž ze samotné podstaty nadání mají poněkud širší obzor. Pokud vaše modelové příklady spadají do kategorie "nadané děti s handicapem", dejme tomu. Ale nadání není handicap, nadání je výhoda, a vysoké IQ neznamená, že se jeho majitel "nemá s ostatními o čem bavit". Pokud se ale bavíme o normálních chytrých dětech, tak podporu ze strany školy potřebují v první řadě ty, které pochází z horších socioekonomických poměrů, protože ty doma nikdo "rozvíjet a podporovat" nemůže. Roky tu čtu, jak jsem strašná matka, když jsem nechala dítě "na obyčejné základce" a podporovala jeho zájmy sama. Jenže žádná škola na světě nebude a nemůže investovat do jednoho dítěte ani tolik času, ani tolik peněz, skupinová výuka "nadaných" dle vašich představ je pořád prefabrikát a "stádnost", kterou na druhé straně opovrhujete. A individuální si holt musí každý rodič obstarat sám - a když na to nemá a dítě je opravdu mimořádně nadané, pak teprve má dostat pomoc "od státu". Tu prostě "víc" potřebují děti s handicapem, ne ty, které dostaly od přírody bonus navíc.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 16:47:05) Monty, vážně nevíš vůbec nic
v populaci je 2-5 procent mimořádně nadaných dětí, takže na škole, kam chodí moje dítě, jich musí být 20-50, a představ si, není tam ani jedno, vzhledem k tomu, že jsem ve služebním kontaktu s výchovným poradcem té školy, tak to vím
nadaných, to jako lepší než průměr, ale ne mimořádně, by mělo být zase tolik,
i oni by měli mít podporu
kde jsou? Jak to, že se i nich nemluví, neví i nich školy? fakt potom můžou mít stejnou podporu jako ostatní děti?
nadání ani vysoký iq není záruka vůbec ničeho, možná je to dobrý základ pro cokoliv, ale záleží potom na přístupu okolí pokud je přístup dobrý, pak jsou spokojeni, pokud je přístup blbý, plní ordinace psychologů a psychiatrů, v dospělosti, a někdy taky obývají kriminály, nedokážu ti říct čísla, ale je to obecně známý fakt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Okolík |
|
(6.12.2020 15:22:38) No a? Monty, to si vyříď se svými rodiči, ne s námi. Já se svým dětem ten "svatej klid" pokusila zajistit. Nelíbí se mi, že jsem tu opakovaně, spolu s ostatními) cílem tvého hyperbolického ironizování. Nevíš sice o čem mluvíš, ale to ti nebrání tady ubližovat. Pokud nevíš, že tu ubližuješ, no tak to se asi tvoje výchova "vyjdu s každým" moc nepovedla.
|
Monty |
|
(6.12.2020 15:29:54) Okolíku, moje výchova nebyla zas až tak v křesťanském duchu, abych nastavovala druhou tvář. "Jestli nevím, že ubližuju" - vím, že oplácím stejnou mincí, a jestli někomu ubližuje pindání na netu, za to nenesu odpovědnost. Když si vzpomenu, co jsem tu kdy četla na svou adresu, tak pokud by mi to jakkoli "ubližovalo", už pár let bych sem vůbec nelezla.
|
Okolík |
|
(6.12.2020 15:48:27) Tak jasně, Monty, provozuješ tu tedy osvětu a nebo zamindrákované výpady? On tu někdo systematicky uráží jiné než nadané děti?. Nechápu, co tě pořád pudí tohle vyvádět v tématu, o kterém nejen nic nevíš, ale ani nechceš vědět. A tvým jediným cílem je debatu na téma nadané děti rozložit. Proč?
|
Monty |
|
(6.12.2020 15:55:39) Okolíku, nadané děti nikdo neuráží. Děti nemůžou za svoje rodiče. Když už někoho "urážím", přesněji tedy ironizuji, pak jsou to rodiče, kteří se domnívají, že nadané děti nemohou prospívat jinde než jen mezi ostatními nadanými a "nenadané děti" nechť se "trápí" ve školách "pro blbečky". Mně se nejen hrubě nelíbí dělení dětí na "něco lepšího" a "odpad", ale navíc jsem i přesvědčena o tom, že je to pro společnost zatraceně špatně.
|
K_at |
|
(6.12.2020 15:59:50) Ne, Monty, kecáš. Máš krecčí kolečko a jedeš dokola dokola doblba.
|
|
Okolík |
|
(6.12.2020 16:00:06) Ne, Monty, není to pravda. Všechny ty kecy o Normandii, klackařích a integrálech jsou urážlivé pro ty děti. Děláš to schválně. Nejsi hloupá, když budeš chtít, pochopíš to.
|
Monty |
|
(6.12.2020 16:06:11) Okolíku, ty kecy tu ale nepronáší ty děti. Dělají to jejich rodiče. A promiň, představa dítěte, který si nemůže najít kamarády proto, že se zajímá o vylodění v Normandii JE směšná, a pokud ho v tom rodič podporuje, je to trapné. Dítě je v tom nevinně. Mmch, když tedy já "urážím nadané děti", mám kecy o svém dítěti taky brát jako jeho urážení? Já si totiž dodnes myslela, že vás seru já, ne moje dítě, které tu s vámi o ničem nediskutuje a tudíž jaksi nemáte jiný důvod, proč ho "urážet" než ten, že vám jeho matka rozbíjí bábovičky.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 16:09:35) Monty, největší kecy tu pronášíš ty
protože každý rodič ví, jak funguje to jeho dítě, kupodivu se dost shodujeme, kromě toho ti tady já píšu pohled za školu, zato ty tady přesvědčuješ všechny, že nemají pravdu, protože tu máš jedině ty
|
Monty |
|
(6.12.2020 16:12:50) Yuki, ale to víš, že máš pravdu. A ty ordinace dětských psychologů a psychiatrů, co jsou plné dětí přehnaně ambiciózních rodičů, ty jsem si taky vymyslela. Ve skutečnosti všechny ty rozvíjené a podporované děti jen kvetou, problémy mají výhradně jen děti, co se - ó hrůzo - nechají nudit na prvním stupni.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 16:16:29) Monty, kde se bere tvoje znalost z ambulancí psychologů? já zase znám děti, který tam končí z jiných důvodů pokud tam ale tebe dovedli tvoji ambiciózní rodiče, pak tvůj přístup chápu
|
|
Okolík |
|
(6.12.2020 16:34:36) Ano, ty sis vymyslela Monty. Stejně jako tu další zbytečnou hyperbolu ve svém příspěvku.
|
|
K_at |
|
(6.12.2020 16:46:06) Monty, ano, jsou rodiče, kteří svým tlakem dítě zboří. Jistěže ano. Ale ony jsou to různé množiny rodičů i dětí!!!! Bohužel někteří rodiče jsou prostě idioti. S nadáním dítěte nebo ne to vlastně nesouvisí. Zrovna tak poškozují děti rodičem bez zájmu, studení a bez emocí, nebo hysterici, nebo hyperprotektivní rodiče. Ale tam je problém RODIČ.
|
|
|
|
K_at |
|
(6.12.2020 16:40:02) Monty, nerozbíjíš nic. Bohužel jsi úplně vedle jak ta jedle. V podstatě případ tvého dítěte a tvůj rodičovský postoj aplikuješ na všechny. A vůbec ti nepřijde divný, že ti tu rodiče i učitelé píší něco jiného, navíc často z praxe....
|
|
|
|
|
Martina Bergerová |
|
(6.12.2020 16:17:48) dovoluje si vyjádřit jiný názor, podložený jinou životní zkušeností a životním postojem, šmarjá, to je ale čůza. Dámy, tohle je diskuzní fórum pro obyčejné smrtelníky, nejste na konferenci pro mimořádně vševědoucí pedagožky. Proč vás ten jinej názor tak s**e?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 16:20:29) chápu, že je to na mě, kvůli té konferenci
nikdo jiný, kromě Monty, nepoužívá žádný zobecnění, žádný integrály ani Normandii, ani klacky, ani zvláštní školy místo základních
ale máš pravdu, je zbytečný pokračovat, vlastně jako s kterýmkoliv tématem, kde se objeví vševědoucí a ironizující Monty se svými úkroky stranou
|
Martina Bergerová |
|
(6.12.2020 16:33:06) Yuki, docela se zájmem jsem si četla vaše názory lidí z praxe... potom jsi Monty shodila jako matku, která se nepostarala o své dítě, ačkoli jsi jí napsala spousty cenných odborných rad Teď jsi se navezla do jejích rodičů...v ten moment mi všechny ty postřehy, jak to ve školství vidíš, ztratily na hodnotě...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 16:37:48) Marťasino, možná ti chybí souvislosti, Monty má syna stejně starýho jako já, ani já jsem nevěděla, jak to tenkrát řešit, ale dělala jsem maximum, bylo to pak super, a ona pořád nadávala na to, jak jejímu synovi není ve škole dobře, nejsem jediná, kdo si to tady pamatuje tenkrát jsem ještě neučila a nevěděla jsem odborně vůbec nic
já jsem tenkrát psala ne z pozice učitele, ale rodiče, ona to odmítala, stejně jako je proti jakékoliv podpoře nadání dnes
ale nadávat nepřestala, místo toho vymyslela integrály na první stupeň a Normandii do školky
ale chápu, že bez souvislostí to vypadá divně
|
Monty |
|
(6.12.2020 16:42:07) Yuki, ehm, já ale nepsala, že synovi "není ve škole dobře". Psala jsem, že se nudil na prvním stupni během výuky. To jaksi není totéž.
|
Okolík |
|
(6.12.2020 16:46:49) Psala jsi, že po příchodu ze školy doma plakal. To je vyloženě ukázka šťastného dítěte.... A už mlčím.
|
Monty |
|
(6.12.2020 16:52:37) Okolíku, nikoli, psala jsem, že "plakal" ve smyslu smutně si stěžoval, že kamarády nezajímá to, co zajímá jeho. On je zrovna dítě, co v útlém věku plakalo jen vzteky, ale necítím potřebu tu rozepisovat každý eufemismus. Když napíšu, že pláču nad kecy, který tu čtu, ve skutečnosti žádné slzy neroním.
|
Martina Bergerová |
|
(6.12.2020 17:26:28) "ve smyslu smutně si stěžoval, že kamarády nezajímá to, co zajímá jeho"
Monty, ale z toho bych třeba já zkroušená byla...v interaktivních učebnicích je po straně spousta informací navíc (a k zamyšlení), není důvod, aby se některé děti vysloveně programově 5 let nudily....
|
Monty |
|
(6.12.2020 17:57:39) Marťasíno, prostě kromě přírodovědy, kde se ale zas během prvního stupně nedozvěděl nic nového ho obsah výuky na prvním stupni nezajímal. A to, co ho zajímá prostě není nutný dělat hned na prvním stupni, bez ohledu na stupeň nadání - navíc mi ani není jasný, jak by se na prvním stupni mělo zjišťovat, že bude dítě výhledově bavit něco, co spadá do středoškolského nebo vysokoškolského učiva a proč. Stejně se ke spoustě věcí dostal sám, protože zkrátka chtěl, bavilo ho to. Nevidím moc smysl, proč dítě lámat, aby pilně pracovalo třeba v prvouce, když to jde mimo něj. Tady se pořád pracuje s konstruktem nějakého univerzálního génia, co má navíc neomezeně času a jeho den má asi tak 120 hodin, ale to je poněkud mimo realitu, že. Dokud mohlo moje dítě chodit na brigádu, tak tu práci dělalo jako jediný středoškolák mezi samými vysokoškoláky, a znalosti k tomu potřebné se možná líhnou v hlavách samy od sebe těm místním géniům, normální člověk je musí získat studiem a to holt nějaký čas zabere.
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 16:48:17) Monty, o synovi na prvním stupni jsme se bavily před deseti lety, a fakt sis to nechválila
|
Monty |
|
(6.12.2020 16:56:05) Yuki, to jen furt dokola. Já neměla a nemám od prvního stupně žádná očekávání nad rámec socializace, samozřejmě jsem ho "nechválila", protože klasický první stupeň není moc za co "chválit", každopádně jsem fakt neměla dojem, že tam někdo dítěti ubližuje, "sráží ho do průměru" nebo že je obklopeno šikanisty, co se ho pokouší zabít, protože se zajímá o škrkavky a oni ne.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 16:58:18) jenže spousta jiných má jinou zkušenost
|
|
Monty |
|
(6.12.2020 17:06:43) Mmch, dovoluji si připomenout, že do obecné debaty o podpoře nadaných dětí jste vy zatáhly jedno jediné konkrétní dítě, to moje. A na jedinou opravdu zajímavou otázku, kterou jsem v té souvislosti položila, tedy "kde by mohlo být, kdyby se nenudilo na prvním stupni" jsem přes několikeré opakování nedostala odpověď.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 17:08:57) Monty,nelži
já jsem ti odpověděla
|
Monty |
|
(6.12.2020 17:10:28) Yuki, ne, odpověděla jsi mi na to, že bych já nebyla zlá, kdybych měla v dětství podporu, která mi ovšem lezla krkem. Kde by bylo moje dítě pořád nevím.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 17:21:02) ty ses ještě nikdy neptala konkrétně na tvý dítě, nebo jsem nepochopila
dobře, ale už jsem to psala taky tvý dítě by za sebou nemělo blbý období základní školy, mohlo teď být trochu průbojnější, není to tak dávno, co jsi psala, že průbojný není, ono to prostředí má dost velký vliv no a dál? nevím, jak moc on sám vnímá teď to zavření škol a laboratoří, možná je v pohodě a problém máš jenom ty, nevím každopádně kdyby byl mezi svými, mohl teď sice mít mírný absťák po kontaktech naživo, ale dál by byl v komunitě těch, kdo mají stejný zájmy i problémy, líp se jim to zvládá, taky mohl dělat na něčem, co by sice nebylo v laboratoři, ale přesto by ho to posunovalo dál, nejen laboratoř je nutná pro poznání přírodních věd, a hlavně, ještě pořád je v režimu student pod vlivem okolí, povíme si za deset let, protože pořád jsou to vlastně děti který sice můžou dělat hodně, ale nejdřív musí dodělat gympl ti moji se nemůžou dočkat, až se zbaví gymnaziálních povinností a budou moct dělat jenom to, co je baví, a to mají podporu a možnosti na gymplu maximální
|
Martina Bergerová |
|
(6.12.2020 17:38:57) Yuki, můžeš mít naprostou pravdu, nebo taky můžeš být vedle jak ta jedle
Mě to přijde jako příliš tenkej led na to, abych si troufla to takhle odpálit od boku, i když máš mimořádnou paměť na cokoli, co Monty v posledních 10 letech řekla, i když jsi z oboru To je to, nad čím celou dobu tak žasnu... Ale jak říkám, třeba tu pravdu opravdu máš ale tou formou, jakou ji prosazujete, působíte vlastně lidsky nedůvěryhodně, promiň, nemyslím to zle
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 17:59:12) Marťasino, já fakt vím, o čem mluvím
|
Martina Bergerová |
|
(6.12.2020 18:13:21) no, asi v tom se lišíme, já si ohromně vážím lidí, u kterých vím, že nejenom vědí a ověřili si v praxi, ale taky se naučili připouštět, že by v některém konkrétním případě pravdu mít nemuseli Pedagog s nadhledem si řekne, že to Monty MOŽNÁ podcenila, nehledala jiné možnosti, ASI dělala chyby - prostě ta její cesta se synem nebyla "tak rovná", jako ta tvoje, ale v zásadě je teď zbytečný se o tento konkrétní případ přít a rozkládat jeho matku na prvočinitele.
Ale já jsem na tohle asi blbá, já si v takových případech dost často říkám "mohla to udělat jinak, ale asi měla důvody, proč to neudělala". Jelikož mě život do cesty staví zkušenosti, kdy opravdu zpětně zjišťuju, že by bylo zbytečný se do situace vsírat, že zúčastnění opravdu měli důvody, proč takto rozhodli. A nemyslím si, že jsou nuceni to svému okolí do puntíku vysvětlovat.
|
K_at |
|
(6.12.2020 20:38:05) Marťasíno, ježkovy voči, ale samozřejmě! Máš úplnou pravdu. Ale tohle Monty NIKDY NIKDY neřekne. Naopak se roky točí na tom, že každé dítě, které na nějaký specifický přístup a požadavky, je akorát rozmazlený spratek a jeho rodiče jsou povýšení tupci, co mají ostatní děti za úplný hlupáky. A navíc, když by došlo na šikanu ve třídě, tak to je zase jenom díky povýšenosti onoho malého génia a taky za to můžou rodiče.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 21:00:03) Marťasino, ano, Monty by možná nebo asi mohla mít pravdu jenže po těch letech, co tady píše o synovi, už nemám ani já a asi ani většina jiných dojem, že by možná nebo asi :)
místo toho ona napadá všechny a všechno, co by se dělo pro nadaný děti, tvrdí, že mají víc péče, než ti na opačné straně -a na to přišla kde? nemá o tom ponětí, kdyby opravdu měly tyto děti podporu státu, pak by se těžko muselo řešit na konferencích, že podporu nemají a jak jim ji dát, jak stát přesvědčit, aby ji skutečně dával, ta podpora je velice teoretická jako součást vyhlášky 27/2016, kde jsou ve stejným odstavci jako postižení, jenže každá ppp dá jakoukoliv podporu dětem s postižením, ale žádnou dětem s nadáním
Monty neví o tomto absolutně nic, což je poznat i z jejích příspěvků na téma asistenti pedagoga/osobní asistenti žáků
ona fakt jen provokuje a užívá si to, bohužel, takže ji sice můžeš bránit a omlouvat, ale as jsi tu nebyla těch minulých víc než 10 let, kdy tady svýho syna řešila a my jsme jí radily, nejen já, i další psaly, co a jak dělají pro svý děti, co nemá dopustiti, na co si má dát pozor, proti čemu se má ohradit a co naopak řešit nemá protože není v silách školy to dělat jinak, nebo to prostě učitelka dělat musí
jenže to už je dávno, to nevíš
|
|
Okolík |
|
(6.12.2020 21:26:55) Marťasíno, v podstatě je mi jedno co a jak Monty udělala nebo neudělala pro své dítě. Ale dost mě štvou ty odsudky a urážky ze strany Monty na adresu nejen rodičů, kteří se rozhodli nenechat své děti nudit ani trpět už na prvním stupni, ale i na adresu těch dětí ...
|
Lassiesevrací |
|
(6.12.2020 22:01:29) Ty děti se nemusí nudit a nemusí trpět. Ale mohou být prostě jen jinde spokojenější. Proč jim tu možnost nedat? Dospělí taky raději využijí nabídku zajímavější práce. Samozřejmě jsou rodiče, kteří sledují jen vlastní ambice, bez ohledu na schopnosti dítěte. Ale pokud se tu píše o dětech, které jsou viditelně spokojenější, nedává smysl tu zpochybňovat změnu školy.
|
K_at |
|
(6.12.2020 22:09:17) Lassie, přesně.
|
|
libik |
|
(7.12.2020 1:25:17) Lassie, já souhlasím s tím (a dokonce očekávám, že to tak je) , aby výběr dobré základní školy byl rodičovskou prioritou. Ale nemyslím si, že by v rámci státního školského systému měly existovat vybrané základní školy speciálně pro děti, které hodně baví škrkavky nebo dějiny 2. světové války
|
Lassiesevrací |
|
(7.12.2020 6:09:26) Líbik, nepíšu o ZŠ. V současné době jsou jedinou volbou pro škrkavkáře a normandisty víceleté gymply. Kdybych mohla volit, raději slušnou ZŠ, ale nyní, kdy je ve třídě 30 dětí a velmi málo skutečně schopných pedagogů, je to sci-fi. Není náhodou, že ti schopní odcházejí učit na gymply. Z naší ZŠ takto odešla angličtinářka a matikářka, obě mladé, nadějné a obě už po roce.
|
libik |
|
(7.12.2020 9:02:05) Lassie, já nezpochybňuji, že některé školy jsou problém, ale zdá se mi, že celá několikaletá debata o rodinkářských géniích, kterou začala kdysi Slupka (a původně to byla velká legrace) je o tom, že právě ti géniové by potřebovali něco extra.
A já si myslím, že všechny děti.Ne že ti, co doma neobohacují rodičovstvo přírodovědnými nebo historickými úvahami, mají v pohodě vydržať nekvalitní učitelský sbor a přeplněné třídy, jelikož jim je to dost dobré.
A jak pro génie tak pro děti, co o přestávkách hází houbou, je , myslím, důležité, naučit se existovat pospolu.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(7.12.2020 9:32:47) libiku, těm dětem je ale potřeba ukázat, naučit je, jak spolu žít a vyjít, oni to neumí, a pokud jim to ještě kazí učitelka, jak píše Marťasina, pak je to úplně o ničem
|
Renka + 3 |
|
(7.12.2020 9:48:06) Jak víš, že jim to kazí učitelka? Jak jsem pochopila, šlo o gympl, učitelů je tedy víc, matematika je jeden z předmětů. Opravdu nechápu, jak může někdo vyvodit, že nadaný chlapec šikanuje, protože se nudí. Na gymplu už jsou studenti staří dost, aby věděli, jak se mají chovat a že člověk nemá ubližovat ostatním.
|
Martina Bergerová |
|
(7.12.2020 13:33:04) nejedná se o gympl, je to výběrová třída, vznikla na největší škole ve městě, kde kapacitně bývají 4-5 ročníků, a prvních třicet v dobrovolných scio testech se dostane do této třídy. Bere se jich tam maximální počet, jelikož se ví, že část odejde ze sedmého ročníku na místní 6G...
|
|
|
Martina Bergerová |
|
(7.12.2020 13:16:17) Yuki, v jejich škole jsou 4 osmé ročníky, ve třech klasických třídách jsou obvyklé problémy, v té výběrové s prohloubeným učivem se prý dělo něco neskutečného, opakovaně, bez efektu po různých opatřeních (hlavně u holek). Právě tam ohromná rivalita, ačkoliv rozdíly mezi dětmi v nadání jsou jen malé Tak o co se prát, když jsou na tom velmi podobně? Jak to, že se ve 12 letech neumí mezi sebou chovat? Učí se to od školky...resp. od prvního společného pískoviště jako batolata.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(7.12.2020 14:43:14) Marťasino, předpokládám, že ta výběrová třída vznikla nově dejme tomu od šesté, někdo někoho znal, někdo přišel, tvořil se nový kolektiv škola, která srovnává výsledky, zveřejní všechny, jak jsi psala, tak k té rivalitě směřuje, to je špatně
jestli je kluk dobrý na matiku, asi se v matice nenudil, na druhou stranu to je hodina za den, a při procvičování se mohl nudit i tam, každopádně mohl mít pocit, že je něco víc než ostatní, podporu k tomu měl Mezi nadanými dětmi je šikana bohužel častá, musí se hodně hlídat
můj syn byl taky obětí, i ve třídě nadaných na prvním stupni, ale učitelka řešila včas a správně, ono je to složitý téma, určitě ne na tuto diskusi
|
|
|
|
Lassiesevrací |
|
(7.12.2020 14:11:44) Libik, úroveň ZŠ se nejprve musí zlepšit. Za tím si stojím. Děti tam tráví 9 let života. Je legitimní chtít, aby tam byly rády. Mé děti nejsou geniální, pouze zvídavé. Nevidím důvod, proč by se měl někdo nechat x let pohlavkovat od spolužáků za to, že si o přestávkách čte v knížce z třídní knihovny. Nebo se nechat ponižovat od třídní učitelky. Pro Boha! Ani náhodou si nemyslím, že by se s tímhle musel někdo učit koexistovat. Já taky pracuji jen tam, kde je mi dobře. Ano, pokud je dítě na ZŠ spokojené, není třeba něco měnit.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(7.12.2020 14:43:44) Lassie 👍
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(6.12.2020 17:41:11) Yuki, OK, tak znovu. Moje dítě vzpomíná na základní školu v dobrém, pravděpodobně proto, že pro něj základní škola nerovná se "nuda na prvním stupni". Dokonce píše vzpomínky na základní školu, dává mi to číst a je to fakt vtipné. Má ze základky kamarády, se kterými je stále v kontaktu, chodí tam navštěvovat i učitele a družinářku, kterou na prvním stupni nesnášel a říkalo se jí "bachařka z komunistického lágru". Nevím, kolik je podle tebe u nás škol s přírodovědným zaměřením, reálně jich není mnoho, takže nevím, kde asi tak jinde než na přírodovědném gymnáziu by měl být. Přestože tam očekával větší koncentraci lidí se stejným zájmem, ve skutečnosti jich je tam velmi málo (podle učitelky v jejich třídě konkrétně pět z celkem 30 studentů). S lidmi, kteří mají stejný zájem je v kontaktu online a to již poměrně dlouho. Mimo jiné provozuje i tematickou stránku na FB, kde má, jak koukám, už přes dva tisíce lidí a kromě toho je aktivní i ve spoustě jiných tematických skupinách/webech. Dokud svět fungoval normálně, tak se svým zájmům věnoval i mimo online prostředí, což by teď ale nešlo, ať by byl na jakékoli jiné škole. Byť teda úplně přesně netuším, na jaké jiné by měl být, ale třeba mi nějakou, o které nevím odtajníš.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 18:00:28) Monty, nemá smysl pokračovat, nejen teď, ale ani nikdy jindy, a ani v jiných tématech
|
|
|
|
|
|
babi_ |
|
(6.12.2020 17:28:48) Monty,
"Mmch, dovoluji si připomenout, že do obecné debaty o podpoře nadaných dětí jste vy zatáhly jedno jediné konkrétní dítě, to moje."
nikoli, to dítě jsi do debaty hned zkraje vnesla ty, kopíruji tvoje příspěvky, před kterými nikdo o tvém dítěti nepsal (a mmch druhý příspěvek mj obsahuje i absurdní znevažování prvního stupně co místa vzdělávání, čímž se vysmíváš pro změnu všem dětem, které se tam opravdu vzdělávají):
3.12.2020 17:25:31 Monty
"Na tom prvním stupni mi to nerozvíjení školou nijak nevadilo."
Ani mně ne, prostě mělo dítě delší "školku".
3.12.2020 17:47:01 Monty
Evelyn, můžou dělat něco jiného. Proc trvat na tom, že se v matematice musí jen počítat? Na prvním stupni obzvlášť? Moje dítě si většinu prvního stupně kreslilo, koukalo z okna nebo "snilo". Socializační roli škola plnila a od prvního stupně stejně žádné "vzdělání" neočekávám.
|
|
|
K_at |
|
(6.12.2020 17:34:17) Monty "Já neměla a nemám od prvního stupně žádná očekávání nad rámec socializace, samozřejmě jsem ho "nechválila", protože klasický první stupeň není moc za co "chválit", každopádně jsem fakt neměla dojem, že tam někdo dítěti ubližuje, "sráží ho do průměru" nebo že je obklopeno šikanisty, co se ho pokouší zabít, protože se zajímá o škrkavky a oni ne." A protože ty tu zkušenost nemáš (buď ráda!!!!!),tak to neexistuje..... Aha.
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(6.12.2020 16:41:51) "potom jsi Monty shodila jako matku, která se nepostarala o své dítě, ačkoli jsi jí napsala spousty cenných odborných rad Teď jsi se navezla do jejích rodičů..." Martasino, tyhle debaty se tady vedou roky a roky. Verim, ze to zabere dlouhe cteni, ale pokud zacnes tak deset let zpetne, tak tohle asi znovu nenapises :)
|
|
|
|
Okolík |
|
(6.12.2020 16:32:34) Marťasíno, koho sere jinej názor? Mně ne. Mně sere, že se mi Monty "naváží do dítěte". Jinak je mi to fakt jedno. Co myslíš konferencí pro pedagožky, to nevím.
|
Martina Bergerová |
|
(6.12.2020 16:36:01) Okolíku, třeba mi uteklo, kde se adresně otírá o tvoje dítě, možný to je
Konferenci pro mimořádně vševědoucí pedagožky si představuju jako obrazy z filmu Sexmise Berte to jako vtip, je to jenom asociace
|
|
|
Alena |
|
(6.12.2020 16:37:19) " Proč vás ten jinej názor tak s**e?" Montyny "nazory" v teto sekci jsou provokativni, je to spis umyslne troleni pro zabavu a spousta lidi proste obecne na zjevne nesmysly (rozlisovala bych mezi fakty a nazorem) reaguje. Monty se ve skutecnosti nic noveho dozvedet nechce (kdykoli se na neco ptala, bylo vysvetleno, spoustu odkazu na zdroje k tomuto tematu, nikdy si to neprecte ).
|
Yuki 00,03,07 |
|
(6.12.2020 16:41:18) blbý je, že Monty úmyslně roze..re každou debatu o nadání, takže kdyby rodič dítěte na začátku školní docházky přišel pro rady nebo názor, Monty by to okamžitě zničila, a to je škoda
|
Okolík |
|
(6.12.2020 16:46:02) Yuki, přesně,kdysi (po mých vlastních zkušenostech s nadaným dítětem), se mi zdálo nepřípustné aby tyto bludy zůstávaly bez komentáře. Dnes už doufám, že názory Monty jsou tu tak proflakle, že je nikdo nemůže brát vážně. A hele, ony jsou tu i nicky, které to snad čtou prvně...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Martina Bergerová |
|
(6.12.2020 16:10:44) Okolíku, pokud ty a Yuki Monty do debaty nechcete, nevím, proč ji k debatování podněcujete svými románovými příspěvky jí adresované. Monty píše obecně, do vašeho rodičovství i vašich dětí se nenaváží, vy obě jste absolutně osobní. Pokud víte, že máte pravdu, názor někoho, kdo není z oboru, by vás neměl rozhodit Leda byste si vybíjely blbou náladu.
|
Okolík |
|
(6.12.2020 16:35:56) Máš pravdu, Marťasíno, trolla živit už nebudu.
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(6.12.2020 13:33:15) Libiku, rovnostářství je očekávat, že každému dítěti musí vyhovovat obecný systém vzdělávání. Jinak je namyšlené, rodiče blbí a ještě dělají kolem bobanka takové cavyky. Cesta není narvat všechny do škatulky, ale naučit se a přeorganizovat systém tak, aby profitovala většina dětí PODLE SVÝCH MOŽNOSTÍ.
|
K_at |
|
(6.12.2020 13:35:06) Některé děti potřebují fakt jen klidnější prostředí s důrazem na větší individualitu. Resp všechny to potřebují, ale u některých je to alfa a omega.
|
|
|
|
Monty |
|
(6.12.2020 13:17:18) Kat, není žádný "stádní systém", jako každý všeobecný a státem hrazený systém je prostě nastavený tak, aby splňoval potřeby "statistického průměru". Zajímavé je, že se na jedné straně řve po solidaritě těch, co do státu odvádí více, takže nemáme žádný legální nadstandard ve zdravotnictví, zásluhovost u důchodů jde do kopru, daňovou progresi pokládá většina za správnou, ale když jde o školství, jde veškerá solidarita "se slabšími" stranou. Tam se prostě géniové musí oddělovat, aby se náhodou nenakazili nebo nezakrněli. Já mám proti školskému systému asi tak bambilion výhrad, ale zrovna cestu k elitářství pokládám za vyloženě špatnou a doufám, že pokud se něco někam pohne, tak spíš tím "skandinávským směrem".
|
K_at |
|
(6.12.2020 13:19:18) Monty, to je takový nesmysl, co píšeš, že ani nebudu odpovídat. Máš nějaké své divné představy, nech si je.
|
|
|
Vítr z hor |
|
(6.12.2020 16:20:10) Kat, svatá pravda.
|
|
|
|
Monty |
|
(6.12.2020 12:40:10) "A syna, který se dokáže zřejmě tak upozadit, že to zvládl."
Kat, to je právě ten základ nepochopení. Můj syn je všechno jiné než typ, co by se "upozaďoval". Ano, kliku na učitele měl, ale na rozdíl od zdejší většiny si nemyslím, že mezi učiteli převažují úplní kreténi, a pro kolektivy dětí platí totéž. OK, pravda je, že do školy ve "vyloučené lokalitě" bych dítě neposílala, ovšem kolik takových je? A kolik tam žije lidí nespadajících do této skupiny?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Martina Bergerová |
|
(6.12.2020 15:38:18) "tohle je docela dobře popsané, že v životě vyhrávají ti méně nadaní pracanti. Já jim fandím. Právě že ti skutečně nadaní se prý musí téměř násilím dokopat. A buď to někdo udělá nebo neudělá"
Romano, z čeho vycházíš, z nějaké studie, z nějakého názorového směru? V životě "vyhrávají" ti, které rodiče svými ambicemi nemasakrují, z násilného dokopání nic dlouhodobě pozitivního nevzejde, třeba dojde k tomu, že dítě má výsledky, ale zkazí se vztah rodič-dítě. Dítě nesmí přestat cítit, že ho rodič má stále stejně rád bez ohledu na podaný výkon. Není dobře pohlížet na lidi jako na životní vítěze a ty ostatní. A za v životě šťastné a schopné bývají často považováni dvamínus a trojkaři.
|
|
|
|