Půlka psa |
|
(13.12.2021 22:05:57) Jak se vaše děti učí dělit? Taky u toho mají zaokrouhlovat?
Páťák přišel s tím, že příklad
47:21
mají v prvním kroku dělit pod sebou jako čísla zaokrouhlená na desítky, tedy
50:20.
To vyjde 2 a potom dopočítají zbytek klasicky pod sebou jako 47-2*21, tedy zbytek 5.
.................................. Vypadá to zdánlivě dobře, ale potíž je v tom, že to vychází jen ve speciálním případě a nelze to zobecnit.
Jiný příklad:
89:14 je 6 a nějaký zbytek.
Po zaokrouhlení to bude 90:10, tedy 9.
Našla jsem teorii, že se mají obě čísla zaokrouhlovat buď nahoru nebo dolů, ale to taky nefunguje.
80:10 je 8. 90:20 je 4.
.................................. Tady jsem k tomu našla diskuzi a je tam i obrázek z učebnice, ale nevysvětlilo se tam nic. https://forum.matweb.cz/viewtopic.php?id=40051
Netušíte prosím někdo, jak se pak má dál postupovat v jednom z těch případů, kdy to nevychází? Dělit samozřejmě umím a algoritmus, jak dojít na několikátou iteraci ke správnému výsledku v případě zaokrouhlení, mě sice napadá, ale potřebovala bych vědět, jak se to chce po dětech. Kluka jsme naučili dělit normálně, ale stejně bych chtěla vědět, co a jak. Pořád nevím, jestli to jen nechápu, protože syn přinesl jen půlku informací a to podstatné vypustil z hlavy nebo jak si to vysvětlit.
V tom růžovém boxíku se to vůbec nevysvětluje, protože říkají, že zbytek musí být menší než dělitel, ale zapomněli říct, že nesmí být záporný, a kdyby byl, tak jaké mají nastat kroky ke korekci. Případně by tam museli dát podmínky, za kterých to vychází a metodu lze použít? Nebo je to metoda jen na odhad a výsledek má být plus mínus autobus? Teorii o odhadu ale zase neodpovídá to, že tam píší "vypočítej" a ne odhadni.
Co s tím, prosím? Moc díky.
|
Monika |
|
(13.12.2021 22:11:39) Tak to jsem tedy nikdy neslyšela o takové pedagogické metodě.Deti se učily kde co,včetně indického násobení,ale toto je.Smysl bych viděla jen v cca odhadů,kolik asi by to mohlo být (případně zpětné kontrole,jestli není výsledek úplně mimo)
|
Půlka psa |
|
(13.12.2021 22:35:55) Jako odhad bych to chápala, ale pak by se tomu imho neměl říkat "písemné dělení" a "počítej" a "zbytek vyznač". Ono to tady sice vyjde hezky, ale je to dané čistě jen výběrem čísel a mělo by být nějak zdůrazněno, že je to jen speciální případ.
I když o učebnici ani tak nejde, ale syn přišel ze školy s tím, že se takhle učí dělit a uvedl nás do naprostého zmatku, jestli psát učitelce, ať ho nechá dělit normálně a tohle po něm nechce, nebo jestli nám zatajil něco důležitého z postupu.
|
Monika |
|
(13.12.2021 22:42:40) Půlko,ono je určitě možné,že to syn nějak zkreslil.Nspsala bych do školy zdvořilý dotaz a rozčilovala bych se případně až podle odpovědi
|
Půlka psa |
|
(13.12.2021 22:48:16) Já si právě myslela, že to nějak nepochopil. Proto se tu ptám, jestli tohle viděl už i někdo jiný nebo jen my nebo je celé je to nějaká specialita našeho syna, který si to vyložil nějak jinak. Proti této teorii ale hovoří, že s tím zjevně válčí i další zmatení rodiče - viz ta diskuze v odkazu a fotka z učebnice. Jen naneštěstí nevím, s jakým válčí výsledkem.
|
Senedra |
|
(14.12.2021 5:05:55) Půlko, tipuju chybu v překladu
To, co jsi popisovala, je první krok - odhadnout , kolik mi asi vyjde výsledek. Zbytek postupu, jak na něj koukám, je normální dělení dvouciferným číslem. Pokud by to vypdalo na nějaký problém, napsala bych učitelce, jestli by mohla postup vysvětlit.
|
|
Lída+4 |
|
(15.12.2021 10:47:25) Půlko, pokud si po těch letech správně vzpomínám, dceru to taky učili takhle divně. No, vzhledem k tomu, že z toho byla celá zmatená a vymýšlela tam nesmysly, jsem jí tuhle podivnost zakázala používat a naučila jsem ji to tak, jak jsme se to učili my.
|
|
|
|
|
|
Girili |
|
(13.12.2021 22:26:55) Teda to je pakárna. Syn je ve čtvrté, nějaké dělení se teď taky učili, zkusím zjistit. Ale tyhle zběsilé odhady to snad nebyly. Podle jaké jedou učebnice?
|
Půlka psa |
|
(13.12.2021 22:42:49) Po pravdě nevím, ale v naší učebnici to každopádně není. Učebnice a pracovní sešity odložili a probírají toto jako odchylný postup a budou to prý cvičit po Vánocích a ještě i po nich. Syn to počítá normálně, což jsme ho naučili my a povinné přeučování na zaokrouhlování nás trochu vyděsilo. No ale třeba to opravdu nějakou logiku má, jenom nevím jakou a zajímá mě, jestli se tohle učí i jinde.
|
Marika Letní |
|
(14.12.2021 8:58:11) Půlka "Syn to počítá normálně, což jsme ho naučili my a povinné přeučování na zaokrouhlování nás trochu vyděsilo."
Tím myslíš co? Postaru?
|
Buřt |
|
(14.12.2021 9:13:41) Ale jak to vlastně je postaru ? Vždyť ten odhad tam stejně musíš udělat ? Protože prostě vydělit to neumíš.
|
Půlka psa |
|
(14.12.2021 9:38:36) Umí. Proč bych neuměl? Ví, že 45:11 je 4. Nepočítá to běžně jako 50:10. Jde mi o to, jaký se v tom výpočtu děti učí postup, pokud jim to nesedí jako např. v tomhle případě. Zapíše tam 50:10=5. Zjistí, že má záporný zbytek, tak snižuje výsledek vždy o jedna? A v případě zbytku většího než dělitel zvyšuje o jedna? Nebo v případě záporného zbytku nemají zaokrouhlovat vůbec?
Jde mi o ten postup, který se tedy teď učí, protože syn to nechápe a dělí to rovnou bez toho zaokrouhlení, takže má rovnou čtyřku a ne pětku. Když tedy udělá, co musí, zaokrouhlí a získá pětku, tak nevíme, jaký je zvykový mechanismus té korekce v dalším kroku. (Já samozřejmě vím, jak to vyjde, ale řeším zvykový postup, protože ten se zjevně od dob mé školy změnil a kluk to umí mou metodou a ne tou novou.)
|
Buřt |
|
(14.12.2021 9:44:30) řekla bych, že ano, pokud dostane záporný zbytek, sníží výsledek o 1. Škrtne pětku, napíše čtyřku, vynásobí, zkontroluje, že zbytek je menší než dělitel a má to.
Ty vycházíš z toho, že ví, že 89/14 je 6, ale jak to ví? Já si třeba v hlavě udělám odhad 90 / 15, vidím 6. Ty děti ale běžně v hlavě násobky větší než 10 nemají.
|
Půlka psa |
|
(14.12.2021 9:58:42) Nevím, ale ví to z hlavy. Dospěli jsme k tomu, že to všichni čtyři doma víme z hlavy, asi proto jsme teď zmatení, co tam vlastně psát.
|
Buřt |
|
(14.12.2021 10:04:58) Umí z hlavy třeba i násobilku 17, 18 ? Pokud ano, ten postup je přece stejný, jen nemusí odhad dělat zaokrouhlováním. To zaokrouhlení je pomoc, ne nutná část postupu.
|
Marika Letní |
|
(14.12.2021 10:06:29) "To zaokrouhlení je pomoc, ne nutná část postupu."
Taky bych řekla. Ale jestli to učitelka vyžaduje jinak.... to musí zjistit Půlka přímo u ní.
|
|
Půlka psa |
|
(14.12.2021 10:12:34) "To zaokrouhlení je pomoc, ne nutná část postupu."
Právě, že to je nutná část postupu a musí se tam povinně psát. V hlavě násobilku má, ale o to nejde. Jde mi o to, že nevím, co se tam povinně píše, když to nevychází. Jestli snižování /zvyšování postupně o jedna nebo zaokrouhlení prvního/ druhého/ obou čísel na druhou stranu a potom případné snižování/ zvyšování o jedna.
Kluk je totiž v karanténě, tak ho učíme my a musí to být se zaokrouhlením napsaným do výpočtu. Myslela jsem, že je na to možná nějaký zaběhlý postup, jak potom pokračovat, když to nesedí, ale pokud není, tak tedy do školy napíšu, že nevíme a poprosíme o vysvětlení. Z té učebnice mi to právě neplyne.
Domluvím se tedy přímo ve škole. Moc díky.
|
K_at |
|
(14.12.2021 10:15:19) Půlko, zeptej se učitelky. Ušetříte nervy a čas.
|
|
Lída+4 |
|
(15.12.2021 10:49:52) Půlko, já bych s tím učitelku rovnou na férovku poslala do háje. Vyžadovat konkrétní postupy a alternativy postihovat (i když jsou plně funkční) považuju za totální zvěrstvo.
|
|
|
|
byvala radka |
|
(14.12.2021 16:28:55) přesně, vy to totiž děláte automaticky, takže tě ani nenapadne, že je ten postup rozkouskovaný
|
|
|
Buřt |
|
(14.12.2021 10:02:43) Půlko, přece běžnej čtvrtťák nevidí hned kolik je třeba 95 / 17. Nebo ano ? Já si musím v hlavě udělat odhad. Udělám si 90/20 je 4 a půl, 90/15 je 6, zkusím pětku.Čtvrťák nemá v hlavě ani násobilku 15, tak udělá odhad 100/20, dle pravidel zaokrouhlování.
Přece abys to uměla vydělit, musíš umět z hlavy velkou násobilku. To mě přijde lepší to zaokrouhlovat a odhadovat než drtit děti velkou násobilku.
|
Lída+4 |
|
(15.12.2021 10:52:04) Buřte, to už je jednodušší si napsat násobky dělitele, a z toho pak vycházet.
|
|
|
Marika Letní |
|
(14.12.2021 10:03:30) "Ty vycházíš z toho, že ví, že 89/14 je 6, ale jak to ví? Já si třeba v hlavě udělám odhad 90 / 15, vidím 6. Ty děti ale běžně v hlavě násobky větší než 10 nemají."
Nejen děti, taky to v hlavě už nemám, protože velkou násobilku nepoužívám. Asi bych odhadla 80:10= 8 a snížila na 7 (baj voko). A pak korigovala dál, pokud by to nevyšlo.
Ale chápu, že matematický talent to vidí už třeba ve 3. třídě, na první dobrou. Ovšem výuka na ZŠ je přiměřená průměrnému mozku.
|
|
|
Marika Letní |
|
(14.12.2021 9:57:35) "Umí. Proč bych neuměl? Ví, že 45:11 je 4. Nepočítá to běžně jako 50:10. "
Já to třeba neumím. Nemám v hlavě kalkulačku. Takže bych si to tipovala pocitově....40:10=4 a pak dál korigovala, kdyby to nevyšlo.
|
Monika |
|
(14.12.2021 10:19:02) Mariko, tak 45/11 snad ví každý??? A 89/14 bych já taky z hlavy hned nevěděla, ale šla bych na to jako na 90/15, což je lehké. A myslím, že v tomto není mezi mnou teď a mnou ve 4. třídě rozdíl, tehdy jsem naopak asi počítala i rychleji vlivem praxe (teď bych ve skutečnosti těch 89/14 spočítala na kalkulačce, pokud bych měla po ruce příslušný přístroj)
|
|
|
|
|
Půlka psa |
|
(14.12.2021 9:28:02) No normálně si napíše, že 89:14 je šest, protože to ví a počítá zbytek. Ve školních úkolech to zapisuje jako 90:10, což ale vyjde devět a pak asi nastupuje nějaký mechanismus korekce. Korekcí o jedna by se na šestku dostal až ve třetí iteraci, resp až v šesté, pokud bude zkoušet čísla symetricky na obě strany. Když rovnou zapíše šest, tak to má daleko rychleji.
Já proti tomu v zásadě nejsem, je to taky validní postup. Pokud mu dovolí to takto nedělat v případě, že to ví rovnou, tak je mi to jedno, ale zajímalo mě, jestli se to tak teď učí plošně a hlavně, jak přesně se ten mechanismus korekce vysvětluje. Najdeš záporný zbytek, což nelze, a proto snížíš výsledek vždy o jedna nebo jaký má být přesně postup. Nic moc jsem k tomu nevygooglila.
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(13.12.2021 22:57:30) učebnice vypadá na nakladatelství Alter
dělení na prvním stupni je neštěstí, asi obecně, a nejhorší je, když učitelka vyžaduje ten jediný správný způsob, ten, který je ona naučila, bez ohledu na to, že to děcka nechápou
|
Buřt |
|
(13.12.2021 22:58:50) Mě ten postup přijde ok, upřímně nevím, jak vlastně jinak to čtvrťák má dělat ? Musí vyjít z toho odhadu no
|
Půlka psa |
|
(13.12.2021 23:12:23) U dvojciferného je to asi ok, ale u trojciferného dělitele se to stejně budou muset naučit normálně. Na desítky to tam moc nepomůže a na stovky bude násobit jak šílenec třeba desítky čísel než se trefí.
|
|
|
|
|
Buřt |
|
(13.12.2021 22:56:36) Myslím, že vím- To zaokrouhlení a ten výsledek po tom dělení zaokrouhlených čísel slouží jen k jakémusi kvalifikovanému odhadu. Čili těch 89:14 zaokrouhlíš na 90:10, vyjde ti 9 a teď zkusíš tu devítku vynásobit tím dělitelem 14 - dostaneš 9 krát 14 je 126, 126 je větší než 89, musíš zkusit nižší číslo.
Zkusíš třeba 7, 14 krát 7 je 98, pořád hodně, tak zkusíš 6. 6 krát 14 je 84, teď uděláš rozdíl 89-84 a máš 5 a víš, že je to dobře. Protože 5 je menší než 14.
On to v podstatě takový algoritmus je :) Je nutný dítě upozornit, že to zaokrouhlení slouží jen k prvotnímu odhadu. Protože dělit dvojciferným číslem neumí, ale to násobení umí, takže vlastně zkouší ty násobky.
|
Buřt |
|
(13.12.2021 22:57:45) Dcery to dělaj v pětce, dělí třeba pěticiferné číslo dvojciferným touto metodou, je to radost, kupa příležitostí, jak udělat chybu. Doufám, že tím numerika končí a začnou dělat něco zajímavějšího :)
|
|
Půlka psa |
|
(13.12.2021 23:10:02) Tohle jsem myslela tím algoritmem. Já vím, že se to dá dopočítat, akorát jsem nevěděla, jestli tohle je to, co po nich chtějí. Kluk přišel zmaten, protože to umí dělat standardní cestou po staru, jak jsme to dělali my a tady mu to nevycházelo. Možná ale ještě neprobírali, že když to nevychází, tak má střelit jiné číslo někde poblíž. Ale jestli tohle opravdu má být ten postup, tak bych byla asi raději, kdyby to mohl dělat po svém.
|
|
Marika Letní |
|
(14.12.2021 8:54:58) Ano, já to chápu jak popsala Buřt a tak to vidím i v té učebnici, co dala Půlka.
Postup popsaný synem je asi neúplný, protože to nepochopil.
|
|
|
Martina, 2 kluci |
|
(14.12.2021 6:08:01) Půlko, pokud dělíš postaru, zapisuje do toho "ocasu" pod dělencem jen zbytky po dělení. Metoda zaokrouhlovani je jen pro odhad "kolikrát se vejde delitel do delence", k ničemu jinému není. Já dětem říkala, že odhad "kolikrát se vejde" lze zaokrouohlovanim, zakryvanim poslední číslice u obou (pro mě děsný, ale přinesly si to z 1.stupne) nebo si může vypsat násobky delitele do řady a s nimi dělat celý příklad. "Dlouhý " ocas jen ukážu, ale je to otravny, přejdeme na "krátký " ocas = psát jen zbytky. A že je to otravná látka je taky fakt
|
|
libik |
|
(14.12.2021 9:46:18) Půlko, frajeřina je v tom, že zaokrouhlování má pomoci, není dogma. Takže zkusíš a když ti vyjde záporný zbytek, "zaokrouhlíš"(použiješ druhé číslo dobře dělitelné) druhým směrem.
Procvičuje se tím právě využívání různých technik a jejich kombinací a také zdravý rozum.
|
|
Lenka Pražanda |
|
(14.12.2021 10:39:43) Co na tom nechápeš? Je to normální dělení, jen vysvětlené hodně polopaticky. Matou tě ty pomůcky okolo. Třeba tento příklad: 8 202:19= budeš počítat stejně jak to znáš, jen si k tomu budeš dělat poznámky. V hlavě si řekneš 82:20 a to napíšeš do toho růžového rámečku nahoře. Pak počítáš normálně jako když si zatrhneš 82 a dělíš 19 = 4, zbyde ti 6. Sepíšeš 0, máš 60:19. V hlavě si řekneš 60:20=3. A takhle pokračuješ až na konec.
|
Půlka psa |
|
(14.12.2021 11:13:16) "Co na tom nechápeš?. Je to normální dělení, jen vysvětlené hodně polopaticky."
To právě imho normální dělení není. U toho příkladu v učebnici to funguje, protože je to speciální případ.
Z 82:19 vznikne 80:20, ale obojí vyjde 4.
U 82:16 už to fungovat nebude: 80:20 je 4, 82:16 je 5.
V tom okamžiku musí nastoupit nějaký mechanismus, jak poznat, že to není správně, a jak dospět ke správnému výsledku, ale nevím právě, na jakém postupu to ty děti učí. Syn to umí vypočítat bez problémů, ale jiným postupem, který nevede k zapsání čtyřky místo pětky. Tento způsob zápisu a opravy výsledku neznám, a tak se ptám.
|
Buřt |
|
(14.12.2021 11:59:43) Tak jeste jednou a polopate 1) Zaokrouhlim dle platnych pravidel 2) Provedu deleni, zapisu vysledek V, vysledek vynasobim delitelem a dostanu cislo X. - IF X > delenec --> V musim zmensit o 1 a zkusit znovu - ELSE IF X < delenec --> udelam delenec - X a dostanu cislo R (jako rozdil). IF R > delitel --> V musim zvetsit o 1 a zkusit znovu.
- timto zpusobem najdu spravne V. Pak pokracuju
|
Buřt |
|
(14.12.2021 12:00:58) Hele, o rok pozdeji budou delit treba 24 517 : 76 a to uz bez toho zaokrouhleni moc nejde, nasobky 76 v hlave nenosis.
|
Buřt |
|
(14.12.2021 12:01:55) JEste jedno upresneni: v tech iteracich nemen to zaokrouhlovani, ale ty vysledky V. Zaokrouhleni nech, jak jsi ho udelala v prvnim kroku - dle platnych zaokrouh. pravidel.
|
|
Půlka psa |
|
(14.12.2021 12:22:31) Buřte, tady vím, že je tam to 76 třikrát, nic si nezaokrouhlím. Ale i kdyby ano, tak tam nepíšu tu případnou chybnou hodnotu danou vlastně jen odhadem na základě zaokrouhlení. Ten zápis je zkrátka jiný, ale asi se musím vyptat ve škole, jak to chtějí.
|
|
|
Půlka psa |
|
(14.12.2021 12:16:16) Buřtě, díky. Já to takto chápu a taky bych to tak dělala, když už bych musela přes to zaokrouhlení. Jen jsem psala Lence, že zádrhel není v těch příkladech v učebnici, na kterém mi to popisovala, protože tam to zrovna vychází. Jde mi o zápis v případě, že to nevyjde. Myslela jsem zprvu, jestli na to není typizovaný zápis, který po nich dnes chtějí, ale asi není, tak se zeptám ve škole, jaký zápis té korekce mu mám ukázat. Všichni čtyři u nás doma to zapisujeme úplně jinak. Ani dcera, která chodila před několika lety ke stejné učitelce se zápis zaokrouhlením a postupnou opravou neučila a dělá to stejně jako my s MM. A předmětný syn to dělá taky tak. Dojdeme samozřejmě ke stejnému výsledku, ale jiným postupem.
Každopádně díky moc.
|
|
|
Lenka Pražanda |
|
(14.12.2021 12:17:02) U 82:16 už to fungovat nebude: 80:20 je 4, 82:16 je 5.
V tom okamžiku musí nastoupit nějaký mechanismus, jak poznat, že to není správně, a jak dospět ke správnému výsledku
Úplně jednoduše, 82:16 není 4, protože mu zbyde 18 a to je víc než 16. Takže se tam ta 16 vejde ještě jednou, tím pádem správně je 5. Je to tak trochu metoda pokus-omyl. Tvůj syn vynechává ten mezikrok, protože to umí vypočítat z hlavy. Zatím. Mě to jako malé také dělalo problém pochopit, protože jsem to věděla hned. Ale ve chvíli, kdy budou počítat větší čísla, už to z hlavy nedá.
|
Půlka psa |
|
(14.12.2021 12:30:48) "82:16 není 4, protože mu zbyde 18 a to je víc než 16"
Já to chápu, buď je ten zbytek větší než dělitel nebo je záporný a ani jedno nefunguje, ale šlo mi o ten zápis v případě korekce. A taky o postup korekce, protože jde dělat různými způsoby. Každopádně zapisovat si tam výsledek po zaokrouhlení imho vůbec není třeba, ať je to číslo jakkoliv velké, ale když to takto všechny znáte, tak se to tak zjevně učí. Dost mně to tedy překvapilo, dosud jsem se s tímhle zápisem nesetkala, ale věci se holt mění.......
|
Lenka Pražanda |
|
(14.12.2021 13:35:16) Nevím čemu říkáš korekce. Základem tohoto postupu je, že zbytek MUSÍ být menší než dělitel. Není záporný. Tvůj syn je génius jestli pěticiferné číslo vydělí dvouciferným z hlavy včetně zbytku. I já si dělám zápis. Učitelka hodnotí ten zápis. Pamatuju si, že výsledek bez zápisu neplatil i když to bylo správně.
|
Monika |
|
(14.12.2021 13:39:29) Lenko, Půlce ale právě jde o to, že ona neví, jak se ten zápis má správně udělat a myslela si, že je na to nějaké obecně známé pravidlo. Asi není (resp. nikdo jí ho neporadil), takže se zeptá učitelky a bude.
|
|
Monty |
|
(14.12.2021 13:55:14) Tak nemusí k tomu nutně být zápis, stačí si to pamatovat. U pěticifernýho čísla se nejdřív "zbavím" nejvyššího násobku dělitele. Dejme tomu, 14 056 : 13. 13 x 1000 = 13 000. To už necháš být, prostě máš tisícovku "stranou". Zůstane ti 1056 : 13 Nejbližší násobek třinácti je osm, krát deset je 80. Zbude 16, děleno 13 je 1, pak dopočítáš zbytek - 30 : 13 = 2 Výsledek 1 081,2. Na víc desetinných míst to teda asi z hlavy dá fakt jen génius, to je fakt.
|
Půlka psa |
|
(14.12.2021 14:27:31) Monty, tohle ale není ten postup se zaokrouhlováním. Tam právě musí být zápis, protože to tak škola chce. Funguje to tak, že příklad 94:15 zapíšeš jako 90:20, protože to zaokrouhluješ na desítky a pátrala jsem po tom, jaký je zápis první cifry výsledku pro případ, že zjistíš stejně jako tady, že máš dle předepsaného postupu zapsáno 4 místo 6.
|
|
|
Půlka psa |
|
(14.12.2021 14:11:49) Ale tam přece nejde o to, jak to dělat bez zápisu, ale jak to dělat se zápisem toho zaokrouhlení, když podíl po zaokrouhlení neodpovídá realitě. Já to s žádným zaokrouhlením nepočítám, takže tam zaokrouhlení nezapisuju, netuším, jak se to zapisuje a google nic neporadil, tak jsem se zeptala.
|
|
Půlka psa |
|
(14.12.2021 14:40:02) "zbytek MUSÍ být menší než dělitel. Není záporný."
Tohle mají v té učebnici mimochodem, pěkně blbě popsaný, protože záporný "zbytek" samozřejmě je menší než dělitel. Ten proces tam nedoběhl do konce a z toho důvodu řeším, jak se to má zapisovat. Ale z téhle diskuze mi žádný úzus nevyplynul, takže snad poradí škola.
|
Martina, 2 kluci |
|
(14.12.2021 16:00:13) Půlko, pokud je to max šestá třída, opravdu záporná čísla neberou, věta "zbytek je menší než delitel" je pro ně správně. Mást je tvrzením že mínus padesát je menší než plus deset je zbytečný. Ale pokud v té učebnici mluví o záporném zbytku, aniž by předtím brali záporná čísla...no, už jsem v učebnicích matiky viděla ledacos.
|
|
|
|
|
|
|
|
Okolík |
|
(14.12.2021 16:08:00) Půlko, moc nechápu, co vlastně řešíš. Ten návod z učebnice je jasný. Řeší se to normálně, jak jsme všichni zvyklí. Akorát než se s tím začne, tak se tam napíše to zaokrouhlené dělení. Takhle si to člověk podobné přemílá v hlavě. O případném záporném zbytku tam není nic. Jak už někdo psal, záporná čísla neznají... Synovi bych dojednala, že to zaokrouhlení psát nebude, neb to nepotřebuje a nelámala bych si dál hlavu ... My to tak při podobných příležitostech udělali - tu dohodu ve škole.
|
Půlka psa |
|
(14.12.2021 16:20:54) "moc nechápu, co vlastně řešíš"
Řeším to, jak mají zapsat, když zjistí, že jim ta první cifra nesedí. V té učebnici jsou samé příklady, kde to odpovídá, ale není tam vůbec postup zápisu pro případ, že to číslo vypočítané po zaokrouhlení neodpovídá realitě. Máme zadání "vypočítej se zaokrouhlením", ale jsou tam příklady jako 89:14, kde 90:10 vyjde jinak a nevím, jak to potom zapsat.
|
Okolík |
|
(14.12.2021 16:49:29) Já bych vyjednala dítěti výjimku. A nebo bych nad to 90:10 ( nebo rovnou místo toho) napsala 90:15. Např. Protože to zaokrouhlení 14, 16 apod na 10, 20, je moc "hrubé".
|
|
|
|
byvala radka |
|
(14.12.2021 16:26:24) pomůžeme si odhadem (v růžovém rámečku) dělám to tak automaticky, nikdy mě nenapadlo to zkoumat (prostě kolikrát se asi vejde druhé číslo do prvního no a na desítky se to líp počítá - samozřejmě v druhém kroku pak zjistíš, že ti to třeba 9 krát nevyjde, tak to bude 8krát) nevím, jestli chápeš mou úvahu...
|
|
Dobra1 |
|
(14.12.2021 17:08:41) Takhle počítat je blbost. Chápala bych to, kdyby to mělo ukázat, že takhle se správně dělit nemá, protože to někdy vyjde a někdy ne.
Ale v té učebnici je to dobře. Učí je, jak odhadnout to číslo, které má vyjít zaokrouhlením a pak si výsledek ověřit vynásobením odhadu se skutečným dělitelem. Takže tvých 89 : 14 se tedy počítá podle téhle učebnice takto: řeknu si 90:10 = 9 vynásobím 14*9 = 126. Takže je to moc. A vím, že výsledek je menší. Tak odhaduju dál. Ale pasovalo by mi víc, kdybych oboje zaokrouhlovala stejným směrem. Takže by to bylo 80:10=8, 8*14= 112, takže zase musím v odhadu snižovat.
Jen je to zbytečně komplikovaný postup. Raději učím odhadovat se zaokrouhlením jen dělence (tedy čísla, které dělím), je to rychlejší. V tvém příkladu by vznikl dotaz, kolikrát se mi vejde 14 do 90.
|
Dobra1 |
|
(14.12.2021 17:19:26) Důležité je domluvit se ve škole, jestli existuje jediný "dobrý postup". Neboli - pokud to umí jinak a dobře, proč se učit něco, co je pro něj težší, když to má být vlastně lehčí? To polopatistické vysvětlování je někdy kontraproduktivní. Dobrá učitelka uzná, že cílem není nadrtit se nějaký postup, ale umět postup, který je pro syna správný a dovede ho k výsledku.
Je to jako s vyjmenovanými slovy. Někdo se je naučí jen proto, že se to má, ale nepoužívá je - podívá se a ví. A druhý si jimi pomáhá pořád dokola něco zdůvodňovat, až najednou po sto prvé nemusí.
|
|
|
Dari79 |
|
(14.12.2021 19:56:16) Bóže, to je hovadina.
Dítěti bych to reálně zakázala používat a učitelce bych napsala, že s takovou výukou nesouhlasím...
Přirozeně inteligentní dítě na matematiku tuhle pakárnu nepotřebuje. Dítě nenadané na matematiku se tím jenom poplete...
Proč proboha?
My jedeme Frause a letos Hejného a zaplať pánbůh za to, zjevně... Hlavně se nikomu "nediktuje" jakýsi postup, který nedává žádný smysl...
Resp. nedává smysl takhle "otrocky". Samozřejmě, logika je podobná, ale přesto to takhle napsaná vypadá stupidně...
9857:37 člověk přirozeně řeší odhadem
čili řekne si 98:37, no 3 to nebude, to už je moc, takže 2 (ale fakt si to nepotřebuje přepisovat na 100:40) a pak si teda dopočítá 98-74, píšu zbytek 24, sepíšu 5, takže 245:37 - jo, to by 6 mohlo být (24:skoro 4) atd. To je podle mě smysluplnějsí, než snažit se vydělit 250:40... Ale řešit to přes nějaké "přísné" zaokrouhlování, to je blbina...
ano, děti se mají učit "realistickému" odhadu.
Viděla jsem malou sestřenku, která ve slovní úloze "spočítala", že tátovi je 128 let a vůbec jí nenapadlo, že je to krávovina z podstaty, že tam asi má nějakou totální krpu...
|
|
|