Vítr z hor |
|
(22.11.2023 6:07:15) Skrty nejvic ovlivni deti. Lidi se o sebe postaraji, pripadne odejdou pracovat jinam. Po urcitou dobu bylo skolstvi lakavym zamestnavatelem, tak holt pro zmenu nebude. Ted se resi, jak budou skoly vypadat za 5-10 a vice let. Ted prichazeji o pristi ucitele, o jejich kvalitu a o soucasne kucharky a uklizecky.
Jenze dle clanku v novinach lidi stale nechapou, o co jde a navazeji se do ucitelu.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(22.11.2023 6:50:03) ten průměrný plat je něco, co by mělo ministra strašit i ve spaní, protože kdyby náhodou přemýšlel a podíval by se do tabulek, tak by zjistil, že to mají důchodci, a tech je ve školách čím dál víc, samozřejmě se to zvedne odměnami, ale na ty se spolehnout nedá zato se může spolehnout, že za pár let budou školy plný důchodců, za deset patnáct let nebude mít kdo učit
stejný je to s provozem, nikdo mladý se tam nehrne, uklízečky máme ve věku 50+, k tomu jednu důchodkyni, naštěstí byla ochotná to vzít, nikdo jiný se nenašel kuchařky máme těsně pod 50,
takže mají už ty nejvyšší možný platy, ale sehnat tam novou před pár lety bylo hodně těžký
ministr moc do budoucna nevidí a ani se nesnaží
|
K_at |
|
(22.11.2023 6:55:15) NO mě ještě před časem napadlo, jestli to není první krok je zrušení stravování jako celku. Dotované obědy, provoz kuchyní, platy... Jistě by to ušetřilo nějakou tu korunu.
|
|
Vítr z hor |
|
(22.11.2023 7:09:34) “ za deset patnáct let nebude mít kdo učit”
Bohuzel. Navic neznam jedine ucitelske dite, nebo dite z VS vzdelane rodiny, ktere by zvazovalo ucitelskou karieru. Maximalne jako plan B, “kdyby to nevyslo, tak muze aspon ucit”.
Je to snem deti uklizecek nebo matek na materske, ktere chteji upgradovat vzdelani z OA ci prodavacek s maturitou. Taky nam utekla pani postacka, kterou uz nebavilo, jak na ni rvali lidi za prepazkou, tak sla delat druzinarku a prihlasila se na PedF, ze jednou bude radsi ucit.
Uz to proste neni vysnene povolani divek ze stredostavovskych rodin jako driv.
|
K_at |
|
(22.11.2023 7:20:42) Větře, od jedné kamarádky učitelky teď dělá Dcera SŠ peďák. Hrozně si to přála. Jedna z mých kolegyň je z VŠ rodiny, z velmi prestižního oboru. Byl to její sen. Ale zároveň teď studuje i jiný obor, protože děti ji baví velmi. Nebaví jí buzerace a ředitelé a některé kolegyně. Chce mít alternativu. Od jiné kolegyně by dítě rádo učilo, prostě to s dětmi umí, ale jako OSVČ si vydělá násobně více - jo, maká jako ďas, ale příjmy tomu odpovídají a volno si naplánuje, jak potřebuje. Nicméně bavíme se o MŠ, kde není třeba být nutně VŠ. Některé kolegyně z MŠ šly na1.stupeň. Ta práce v MŠ je nezastupitelná. Umí 7delat výuku jinak, a rozumí tomu, jaké děti do školy přichází. A v rodině mám aktuálně studenta specky, zřejmě bude pokračovat na Mgr.
|
|
Alena |
|
(22.11.2023 7:50:24) "Uz to proste neni vysnene povolani divek ze stredostavovskych rodin jako driv." Vysnene povolani, to snad bylo za Minervy, ne? Ted uz to nic nedostupneho neni Nicmene podle osobni bubliny opravdu nelze usuzovat o pedagogicke fakulty je velky zajem. Samozrejme se ze statistik neda vycist, jestli to jsou vsechno deti uklizecek, ale vzhledem k jejich poctu bych to povazovala za vyloucene.
|
Delete |
|
(22.11.2023 8:19:46) "o pedagogicke fakulty je velky zajem"
Mimo jiné proto, že pokud mladý člověk zkousne, že se s ním jedná jako s vonucí, což po 13 letech ZŠ a SŠ pro mnohé není problém, protože jsou zvyklí a skoro nic jiného neznají, tak je pedagogická fakulta spíše jednodušší cestou k VŠ vzdělání. Stále tam chodí především ti, co se chtějí vyhnout matice.
Studentů učitelství matematiky a hlavně fyziky je prý čím dál méně.
Do škol pak míří sice poměrně vysoké procento absolventů, ale zdaleka ne všichni. A pak je čeká střet s realitou a kdo nemá vysloveně štěstí na školu, je do dvou let pryč. Koho nevyžene to, že se sotva uživí (a to by většina ještě dala, kdyby fungovalo to ostatní), toho vypudí zůstávající kolegové, kteří chtějí, aby vše bylo jak před 30 - 50 lety v kombinaci s rodiči, kteří většinou chtějí pravý opak, a systém, kde v tom ten mladý zůstane vlastně sám, zavalený hromadou povinností, na které ho škola ale jaksi nepřipravila, což je dovršeno pohrdáním a nadávkami veřejnosti na ty lajdáky, co za půlku práce "normálních lidí" dostávají dvojnásobný plat. Motivace mladého absolventa ped. fakulty proprat se s přeplněnou heterogenní třídou, individualizovat a diferencovat výuku, řešit problémy s chováním, jednat s institucemi, čelit stížnostem a napadání od rodičů (vůči mladým a méně zkušeným velice časté) mizí ze dne na den.
|
kosatka2 |
|
(22.11.2023 9:56:57) Situaci ve školství dost nahrává nevstřícnost trhu práce k ženám. Znám několik učitelek mezi kamarádkama, ale peďák nemají a dříve k tomu ani nesměřovaly. Jsou to: rusistka, hudební vědkyně, teoložka, scénografka, lingvistka, socioložka. Učit šly mimo jiné, že se to dá časově zvládnout s péčí o děti, před dětmi pracovaly jinde. Chodí na různé semináře a letní školy, doučují se to za pochodu...
|
|
|
Vítr z hor |
|
(22.11.2023 8:58:50) Aleno, v té mé osobní bublině, o které píšeš, a z níž usuzuji, je i mně osobně velmi blízký VŠ pedagog z té pedagogické fakulty, o kterou je velký zájem
Ví, kam absolventi směřují, vystudovaná škola není zárukou budoucí práce v oboru. O absolventy pedagogické fakulty je velký zájem, takže pokud nechtějí, na ocet nebo ve školství nezůstanou.
|
Alena |
|
(22.11.2023 9:22:10) samozrejme, ze absolvovani skoly neni zarukou prace v oboru, to prece netvrdim. Ze z pedaku jde rada lidi delat mimo obor ( stejne jako z ostatnich fakult) ale neni zadna novinka poslednich let, to je bezne. Presto si skolu lidi obecne vybiraji protoze k oboru inklinuji a tebou popisovany jev ze statistik proste nevyplyva.
|
Monika |
|
(22.11.2023 10:47:04) Aleno, já si tedy z "naší generace" pamatuji často jiné důvody výběru studia na pedagogické fakultě - mé některé spolužačky (i spolužáci) chtěli studovat VŠ, nebyli příliš vyhranění, věděli, že na náročné školy (resp. školy, o které byl velký zájem typu medicína, práva, ale i ekonomka) se asi nedostanou, takže se přihlásili ke studiu PF s aprobací dle jejich oblíbených předmětů, které se zároveň staly předměty maturitními (oblíbená byla kombinace zeměpis - občanská výchova) - aniž by předtím pojevili jakýkoliv zvýšený zájem o studium těchto předmětů nebo o výchovu dětí ... Další měli peďák (kombinace s dějepisem) jako záložní variantu, když se nedostanou na práva (nedostali) atd. Je tedy pravda, že ti "slabí" se tehdy na peďák ani nedostali a ti co to měli jako záložní variantu nakonec opravdu učí (netuším jak dobře, ale jsou to chlapi ) A taky je možné, že teď, když existuje mnohem víc různých možností studia na VŠ nebo VOŠ, tak třeba peďák tak často volba typu "chci něco studovat, tak peďák, ale učit určitě nepůjdu", nefiguruje tak často.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(22.11.2023 11:57:04) trochu se zapomíná na fakt, že učitelé nejsou jen z pajdy, ale taky z fildy a přírodovědy, to už tak snadný nebylo, měli jsme přednášky i zkoušky zároveň s odbornými, akorát jich pak ubylo a odborní se věnovali pokročilým odbornostem a my didaktice a dalšímu, ale ty první roky a taky přijímačky jsme měli stejný
|
babi_ |
|
(22.11.2023 12:31:06) A z matfyzu (a FTVS, ale ta není považována za náročnou).
|
|
Delete |
|
(22.11.2023 17:30:11) Na to se nezapomíná, ale řeč byla o zájmu o studium na ped. fakultách.
Z těch ostatních škol končí učitelé často na gymnáziích, oni tam už jdou s tím, že pokud budou učit, tak středoškoláky, bývají na tom velmi dobře odborně a složení tříd na gymplu je úplně o něčem jiném, ta práce je v mnohém o dost jednodušší než v běžné ZŠ. Tito učitelé také mají ještě celkem prestiž. Je to úplně jiný svět, mnohé z těch faktorů, které vedou k útěkům mladých ze školství, tam odpadají.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(22.11.2023 17:39:35) nás je tady většina právě z přírodovědy a fildy, na vesnické základce
samozřejmě že jsem taky chtěla na gympl, ale teď jsem spokojená s tím, že můžu trochu měnit životy lidí kolem sebe, snad k lepšímu, to by se mi na gymplu stát nemohlo, nebo aspoň ne tak moc
zdá se mi, že kdekoliv čtu o učitelích, tak jsou to ti z pajdy, kteří si nevěřili nebo neuměli a tak šli právě tam, ale ono to tak není
|
|
magrata1 |
|
(26.11.2023 10:00:58) Já mám vystudované učitelství pro SŠ, na SŠ jsem ani životopisy neposílala. Ani na ZUŠky. Mě baví ta práce s dětmi, na které má učitel větší vliv, baví mě to, že je to náročnější, baví mě podporovat děcka, co ani nevědí, že jsou talentované, rodiče je ženou do sportu nebo je nepodporují vůbec. Jsou to moje děťátka, můžu je dovést k nějakým dveřím a pomoct jim je otevřít. To na gymplu nebo SUPŠ není. Taky mi sedí věková skupina 10-14 let, s deváťákama už lehce trpím, ale ti mají naštěstí jen jednu hodinu týdně a mám je ve čtvrtek odpoledne a v pátek volno, takže se stíhám zregenerovat
|
|
|
magrata1 |
|
(26.11.2023 9:50:31) Já mám Mgr. učitelství na fildě. Pár předmětů nás učili lidi z pajdy, naznala jsem, že byla filda dobrá volba, úplně jiná úroveň, nebazíruje se na nabiflování názvosloví a pod., ale vyžaduje se více kritické myšlení, vhled a propojení různých informací... Dcera momentálně bude končit Bc. na fildě - mediteránní studia, přemýšlela, kam se přihlásí na magisterské, nakonec asi na FF učitelství francouzštiny pro SŠ, jestli bude učit, ještě neví. Jinak já mám štěstí na školu. Nikoho nezajímá, jak si učím, není třeba podlézat vedení, na požádání se mi ochotně dostane rady..., ale brala bych, aby tam bylo více akčních lidí. V předešlé škole se vyžadoval anální alpinismus (ředitel doslova jedné kolegyni řekl: "Paní kolegyně, já si vás tady teda příští rok nechám, ale musíte být více servilní." Nebyla, odešla). Byl tam ve všem bordel, slabá podpora, neúcta, bossing... Náš ředitel letos končí, modlím se, aby ten bývalý nešel do konkurzu, něco takového se proslýchá.
|
Senedra |
|
(26.11.2023 9:53:42) magráto, co bych za konkurz na naší škole dala...
|
|
Kaipa |
|
(26.11.2023 9:57:35) "Nikoho nezajímá, jak si učím."
Magráto, vím, jak to myslíš, ale tohoto přístupu vedení bych se trošku bála.
|
magrata1 |
|
(26.11.2023 10:02:52) No, je to asi zajímá, vědí, co dělám, ale nepindají mi do toho. A netlačí na mě, abych co 14 dní měnila nástěnky, aby lidi viděli..., což bylo v té minulé škole. Tam bylo hlavní, jak vypadají nástěnky, ne to, co to dětem dá.
|
K_at |
|
(26.11.2023 10:35:13) Magrato, nástěnky. No ano. A výzdoba. A ABY TO BYLO HEZKÉ! Vždy vzpomenu na ""výtvarníci" kolegyní - 25 identických obrázků na nástěnce. Ale bylo to HEZKÉ.
|
magrata1 |
|
(26.11.2023 10:44:54) Ano, běžně přípravy výtvarkářů spočívají v prolézání pinterestu. Taky jsem tam zpočátku hledala inspiraci, ale nějak to není nic pro mě. To mi připomíná, že brzy nastane to období, kdy bude na většině škol k vidění Paní Zima. Když jsem chodila na pohovory, byla fakt všude. A doufám, že to je práce těch, co výtvarku nestudovali. Doufám, že aspoň aprobovaní výtvarkáři rozvíjí kreativitu a nejdou ve šlépějí středověkých mnichů, kteří měli herbáře a bestiáře, z nichž kopírovali co nejvěrněji. Bohužel to tak hodně často vypadá.
|
babi_ |
|
(26.11.2023 11:05:48) Co je špatného na paní zimě? Zde pojetí 4,5 dítka:
Za "hezké" bych to neoznačila
|
magrata1 |
|
(26.11.2023 11:38:01) Měla jsem na mysli variace tady toho.
|
magrata1 |
|
(26.11.2023 11:44:34) A ani na tom není v zásadě nic špatného, ale když to dělají všude, je to trošku divné.
|
|
Senedra |
|
(26.11.2023 11:59:34) tak to u nás nevisí Ale zimní šály a čepice už ano.
|
|
|
|
K_at |
|
(26.11.2023 12:02:03) Magrato, no jo, Pinterest prolézám též. Prostě výtvarník nejsem. A chybí mi rozhodně to know how. Zase ale nesnáším opakování motivů, a profláknuté věci dělám jen v nouzi nejvyšší. A rozhodně teda díla dětí nejsou jak přes kopírák. Často se mi někdo zcela vychýlí mimo záměr. Cíl mám to, aby to děti bavilo, aby se přestali ostýchat a bát ti , co neumí. Většinou se to povede. Mají možnost si volnocasově stříhat, lepit, kreslit, někdy malovat, modelovat. A většinou se rozkreslí většina, ač to jsou občas i v 6 letech hlavonožci. Ale baví je to. Nebojí se. U letošních malých si 95% dělají prcci sami. Holt děláme jednu věc týden a víc. Stříhají, lepí, kreslí, malují, a jsou to většinou takřka individuální výtvory, u každého sedíme, koukáme, radíme. Podržíme nůžky, 100x je opravime. Takže výtvarně určitě žádná hitparáda, ale technicky se seznamují se vším možným.
|
magrata1 |
|
(26.11.2023 12:49:04) Já proti inspiraci kdekoli nic nemám, ale vadí mi plná nástěnka stejných obrázků. Aby po absolvování nižšího stupně děcka "neopisovaly", musím zpočátku dát každému jiné zadání - teď např. každý maloval jiné zvíře do ZOO nebo třeba kreslíme naše město, každý má nějakou budovu. Jinak by to dopadlo tak, že nejodvážnější by něco začalne a pak to pokračuje jako tichá pošta. Musím si je přeškolit z těch čepic a rukavic.
|
K_at |
|
(26.11.2023 13:03:39) Magrato, ano, opisování. Vidíš, tohle je dilema už roky. Vždycky jsou děti, co opisují od těch zručnějších. A já mám vždycky problém, jak to uchopit. Protože ten plagiátor se jinak do výtvarky nehrne. Neví, jak začít. Takhle to sice obšlehne, ale obvykle u toho probíhá nějaká komunikace s druhým děckem, dítě je hrdé, že to zvládlo. A zapojilo se samo od sebe a rádo. A já si mohu lámat hlavu, jak to příště udělat jinak a lépe.
|
magrata1 |
|
(26.11.2023 14:38:25) Než nekreslit nic, je lepší "opisovat". Puberťáci zase překreslují oblíbené postavy z her. Dcera to dělala taky, v duchu jsem úpěla, ale tak v 8. tř. přišel zlom a začala kreslit svoje věci a fakt dobře. V hodinách to kopírování zakazuju, jinak to neřeším a jsem ráda, že děcka kreslí.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(22.11.2023 17:43:31) Z naší třídy šly na pedagogickou holky se čtyřkama.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(22.11.2023 19:42:18) Inko, právě proto píšu o tom, že ne každý učitel je ten čtyřkař, který šel na pajdák, protože by se jinam nedostal
|
|
Majákova |
|
(23.11.2023 12:50:49) Inko, tak já mám vystudovaný 2.i 3.stupeň na FF, vyšla jsem z gymplu se samými jedničkami a na můj obor brali 1 ze 40 uchazečů. Nikdo se čtyřkami od nás na pajdák nešel, kdo měl čtverky, toho pobrala jen VŠ báňská v Ostravě.
|
K_at |
|
(23.11.2023 12:56:44) Pokud je důvodem 4 to, že je člověk hloupý, tak je to blbý. Ale myslím, že i ze 4kařů na ZŠ může být dobrý učitel MŠ, nebo 1 stupně. Asi nebude učit na 2.stupni matiku, fyziku, chemií třeba. Ale může být klidně přirozený pedagog od přírody, který bude zpívat, hrát, malovat, bude kreativní a malé školáky zvládne i s veškerou didaktikou a metodikou .
|
Žžena |
|
(23.11.2023 13:38:51) Tak já nevím, co je za pojem "čtyřkař", ale třeba dějepisář, který nás učil na střední, sám na gymplu propadl... a pak si udělal doktorát na fildě a ještě nějakou techniku na VUT. Ono je totiž hodně studentů, třeba kluků, co k jedničkám motivovaní nejsou, studujou stylem "co mne nezajímá, nechám běžet jen tak, abych prolezl" a neznamená to, že jsou marní pro studium. Čili i nějakej ten čtyřkař může být celkem slušný studijní materiál. Záleží na kontextu. Jinak pokud vím, můj muž taky na gymplu nějaký trojky měl. Ovšem jezdil na mezinárodní předmětové olympiády, na vejšku ho za to vzali bez přijímaček, a u doktorakých státnic se ho taky nikdo neptal, co měl na střední z dějepisu.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(24.11.2023 8:25:42) U nás to byly 3 holky, nešlo jim vůbec nic, ani matika ani jazyky. Dneska učí, jedná je ředitelka.
|
Okolík |
|
(24.11.2023 9:21:36) To je celkem zvláštní, Inko, vzhledem k tomu, jaký býval v naší generací nával (nejen) na ped. směry VŠ, že by se tam dostaly tak marné studentky. Zajímalo by mě, jaký konkrétní obor při své studijní neschopnosti vystudovaly ...
|
Delete |
|
(24.11.2023 22:54:05) K zájmu o studium učitelství a především absolvování magisterských studijních programů vedoucích k učitelství zajímavá čísla:
Po rozkliknutí jsou tam i tabulky podle fakult a odbornosti.
|
Senedra |
|
(25.11.2023 20:40:45) Delete, ještě by stálo za to zjistit, kolik absolventů nastoupilo do praxe a vydrželo třeba 5 let... Končila jsme VŠ na konci devadesátek a nikdo z oboru M - INF neplánoval jít do praxe. Všichni nastupovali do komerční sféry. Co vím, tak podobné je to třeba u jazykářů.
|
Delete |
|
(25.11.2023 22:58:19) To asi nikdo nezjišťuje....radši.
Ale to, ře roste počet žáků, ale klesá počet potenciálních učitelů je prostě fakt. A zejména čísla u učitelů odborných předmětů jsou dost alarmující.
|
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(25.11.2023 21:21:24) Nevim jaký obor která vystudovala, nepsala jsem, že byly neschopný, ale, že gympl prošly se čtyřkama.
|
petluše |
|
(26.11.2023 11:07:06) A musí mít pedagog na ZŠ samé jedničky na gymplu? Osobně ať má klidně 4, ale má pedagogický dar a má svou práci rád.
|
|
|
|
Kaipa |
|
(24.11.2023 9:37:50) Inko, my jsme +- stejně staré a dostat se na nějakou VŠ bylo dost náročný, platilo to i o pedáku. Ani všichni moji spolužáci z gymplu se na vysokou nedostali, o jiných středních školách ani nemluvím. Tvoje informace mě dost překvapila.
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(24.11.2023 9:44:55) "U nás to byly 3 holky, nešlo jim vůbec nic, ani matika ani jazyky. Dneska učí, jedná je ředitelka."
a "u nás" - mluvíš o zš nebo už sš? a taky co znamená "nešlo"? jako mít jedničky z matiky a z jazyků na zš je něco jiného než třeba na gymplu...
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(25.11.2023 21:11:21) Myslim ve třídě na gymplu.
|
|
|
magrata1 |
|
(26.11.2023 10:33:30) Mně na gymplu taky na první pohled skoro nic nešlo. Ve skutečnosti to bylo tak, že jsem na učení rezignovala, chodila za školu a pod., protože mi dost vadilo chování některých učitelů a to, že se vyzdvihovali kluci a ponižovaly holky, po holkách se chtělo, aby byly tiché, submisivní, biflovaly a nestály v cestě budoucí inteligenci (klukům). Do toho pár preferovaných komunistických dcerek - svazačky mohly být i akční. Na SUPŠ jsem měla bez učení samé jedničky kromě angličtiny. Na VŠ jsem byla (opět kromě angličtiny) mezi těmi dobrými studenty. A to jsem si na SUPŠ na sebe vydělávala , doma jsem teda nepřispívala na bydlení a jídlo, ale to jsem si zase celkem odpracovala na zahradě a pomocí v domácnosti, na bakalářském jsem byla na mateřské, dva ze čtyř let jsem pracovala na celý úvazek a ještě doma dělala masáže a připravovala děcka na talentovky. Čtyřky na gymplu nevypovídají vůbec o ničem.
|
|
|
magrata1 |
|
(26.11.2023 10:21:58) Já bych možná i řekla, že čtyřkař na gymplu (pokud ty čtyřky nemá vyšprtané), může být i lepší pedagog než jedničkář. Bude mít možná pochopení i pro méně bystré a živější jedince, nebude hrotit pubertální výbrky...
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(26.11.2023 10:34:02) To je určitě pravda.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Delete |
|
(22.11.2023 7:56:13) Tak z mých 4 dětí 2 šly učitelství studovat (z toho jedno má i pracovní zkušenost ze ZŠ, MŠ a dětské skupiny), jedno to zvažovalo jako možnost a jedno má rádo děti, ale nechuť ke školství ho dostihla ještě jako studenta, takže tato možnost nakonec odpadla.
Ale nakonec do školství nepůjde nikdo a i já jsem jednou nohou pryč.
U mě to tedy není o penězích, já měla příjem dost nadstandardní (ale taky to, co jsem dělala jen já, teď dělá několik lidí), ale je fakt, že u dcer to roli hrálo. Jedna odešla z VŠ po regulérně ukončeném roce studia s tím, že se jí to studium prostě nevyplatí (a znechucená přístupem na PedF), protože jako prodavačka s nástupním platem má těch peněz skutečně víc. A že si třeba někdy VŠ dodělá, ale rozhodně ne učitelství. Přitom ji pedagogika a psychologie hodně baví, teď si sama pro sebe nechala nakoupit hromadu literatury, fakt ji to zajímá. Druhá sice ještě dálkově obor studuje, ale už dělá mimo, jen tři dny v týdnu, což se jí se studiem skvěle kombinuje, a přitom za stejné peníze jako měla v MŠ a na ZŠ. Navíc si nemůže vynachválit fungování a lidský přístup v té firmě, a to tam jsou vysokoškoláci jen na nejvyšších postech, jinak často nekvalifikovaní dělníci. Ale se všemi se tam prý jedná skvěle, lidsky, což po jejích zkušenostech ze školství je jak balzám na duši.
Já jsem na školství dost zanevřela, sice tam stále ještě "přicmrndávám" za minimálku, ale už vůbec nemám problém s představou, že ho opustím úplně.
|
K_at |
|
(22.11.2023 8:05:44) Delete, a zrovna v tvém případě je to fakt nenahraditelná škoda, protože máš know how, které jen tak někdo nemá.
|
|
babi_ |
|
(22.11.2023 8:24:23) Delete, jak píše Kat - ty bys ve školství opravdu chyběla! Jestli tě podstata stále baví, co se uplatnit v některé alternativě, kde se i u vedení dá předpokládat nějaký smysluplný, účelný přístup? Nebo si založit soukr. školu, a vymazlit si ji po svém?
|
Delete |
|
(22.11.2023 8:51:48) To je právě to, co v dnešní době moc nejde. Mluvila jsem s bývalou ředitelkou a majitelkou té školy, co tam teď dělám a říkala, že znovu už by do toho nešla. Že stát takovým školám akorát hází klacky pod nohy. A to ona je vystudovaná učitelka a manžel právník (plus k tomu bylo několik dalších lidí), takže měli dost dobrou výchozí pozici a začínali v době, kdy se soukromým školám ještě celkem dařilo vznikat.
Alternativy jsou fajn, v Praze je jich dost, ale na normální každodenní dojíždění to je prostě daleko. Já teď jezdím 3x v týdnu na desátou, učím 8 hodin týdně a vracím se večer prostě proto, že 3 hodiny strávím cestováním. A to mám školu na pro mě velmi příznivém okraji Prahy.
Tady v okolí jsou jen tradiční a často dost tragické školy. Pro mě přístupem k lidem a k výuce nepřijatelné.
No a když teď vezmeš, co se má ve školství odehrát, tak i rozumní ředitelé budou nuceni k velmi nepopulárním krokům. Do toho prostě nepolezu, zbláznila bych se z toho.
Ale myslím, že se bude dát velmi dobře uživit doučováním těch, co do takto nastavených škol budou nuceni chodit. Jen mi to vůči těm dětem a rodičům nepřijde fér.
|
babi_ |
|
(22.11.2023 9:07:41) Možná se víc rozšíří domácí škola sdílená - tj. několik spolupracujících rodin, ti by možná také uvítali "doučování", a nebyl by to ten pocit "tyju z neschopnosti institucí" (i když řada rodin volí domškolu právě pro nepřijatelnost škol v okolí). Mám teď možnost sledovat uvažování několika rodičů předškolních dětí prostřednictvím syna (mám dvě vnučky) a jeho přátel, a ti hodně řeší, co s dětmi z lesních aj. alterškolek. Že posadit je za rok dva čtyři do frontální výuky nedává smysl. Takže alternativy včetně domškoly, ale nikdo není schopen a ochoten být trvale s dětmi doma, pracují i teď při těch malých. Takže by to "dali dohromady", a nějaká odborná dobře vedená výuka třeba té matiky by se jim určitě hodila a jsou zvyklí za kvalitu platit.
|
Beat |
|
(22.11.2023 9:23:07) Delete..”Ale myslím, že se bude dát velmi dobře uživit doučováním těch, co do takto nastavených škol budou nuceni chodit”.. to je asi pravdivé/ vtipné/ smutné konstatování.
|
|
Delete |
|
(22.11.2023 17:54:38) Tak jasně, že těch možností je dost, měla jsem několik nabídek dělat domácího učitele nebo průvodce domškolákům, akorát to zase úplně není na uživení, když to děláš třeba jen pro jednu skupinu. A čím víc jich je, tím hůř se to kloubí, je v tom hodně dojíždění a časových ztrát. Pak bývají problém prostory, málokterá ta skupina má svoje vlastní.
Myšlenku v tomto směru mám, ale potřebuju někoho, kdo by se na to podíval i z toho ekonomického hlediska a prostě mi s tím pomohl. A můj muž jaksi nemá čas, není to pro něj priorita. Pořád je to spíš něco jako hobby, než aby to nějak významně zvýšilo příjmy. Takže to mám v záloze jako možnost, ale na rozjezd sama nestačím.
|
|
Buřt |
|
(22.11.2023 18:27:03) Babi, taky mám kol sebe komunitu lidí z lesních školek a můžu jen říct, že se často do běžného školství vrací. Jednak na prvním stupni to fakt často už nevypadá jako frontální výuka, druhák z domoskol a různých domoskolackych skupin toho prostě děti často umí poměrně málo a rodičům to po čase začne vadit. Málokdo je natolik organizovaný a schopný, aby domoškolabk něčemu vedla. A poměrně často se taky objevuje fakt, že ty děti začnou samy do školy chtít, protože se cítí trochu jiné, vyřazené.
|
|
|
|
|
|
|
|
|