| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Jak zničit školky v malých obcích

 Celkem 62 názorů.
 Vítr z hor 


Téma: Jak zničit školky v malých obcích 

(19.8.2024 14:31:27)
Plánované spojování škol v podstatě zruší samostatné mateřské školy v malých obcích.

Ředitelé základních škol nemají pro vedení mateřských škol vzdělání, školkové děti jsou pro ně příliš malé a neumějí s nimi pracovat. Všechny mateřské školy, které znám, a které byly připojeny ke školám základním, utrpěly. Základni školy jim odsály finance na vybavení, pomůcky, odměny. Učitelky ze spojených školek s vyšším vzděláním se přesunuly jinam (do samostatných školek). No, zeptejte se inspektorů…

Zřizovatelé jedné základní a jedné mateřské školy v obci nemají problém, proč ho hledá ministerstvo?

https://medium.seznam.cz/diskuze/zuzana-ruzickova-mensi-skoly-dostanou-na-slucovani-tri-roky-pak-prijde-podle-navrhu-zakona-vymaz-z-rejstriku-skol-80554
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(19.8.2024 14:57:04)
mšmt zoufale hledá, jak ušetřit, aby mohlo říct, že má peníze, který slíbilo

Bek možná tuší, čím žijí vš, ale o jiných nemá ponětí
 Vítr z hor 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(19.8.2024 15:11:59)
Stejne ty penize ze spojovani ve svem volebnim obdobi nevyzdime a ucitele mu u voleb po tomhle snad ani nemuzou hodit hlas…
 K_at 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(19.8.2024 16:47:18)
Vítr, je otázka, jak přesně se to tkne přímo MŠ.... Kolik těch malých škol má pod sebou ještě MŠ.

Jinak souhlasím, velká ZŠ s připojenou MŠ většinou znamená, že MŠ tahá za kratší konec sirky.

Můj přijímací pohovor kdysi dávno s ředitelkou ZŠ+MŠ se nesl ve stylu "a nenalévat dětem plné hrnečky a tak". To jsem pochopila, že nemá ani tušení, vo co go.
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(19.8.2024 17:34:46)
kat, už jsem Tě dlouho neviděla, jak se máš?
 K_at 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(19.8.2024 19:30:38)
Yuki, mám se dobře. Děkuji.
 Vítr z hor 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(19.8.2024 19:25:04)
Dotkne. Malá obec má celkem obvykle 1 ZŠ + 1 MŠ, obě samostatné. Pokud nemají každá 200+ dětí, tak je budou muset spojit.

Jedna obec smí mít podle návrhu 200- dětí ve škole jen tehdy, když je to jediná škola v obci.
 K_at 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(19.8.2024 19:43:30)
Vetře, možná bude ale jiná dynamika v tom, že už to byl samostatný subjekt. Učitelky už mají zkušenosti s tím, jak to šlape a co a jak. Nicméně rozumím, a přesně vím, co myslíš.
 Stáňa * 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(19.8.2024 19:50:31)
Naše obec má spojenou malotridku a školkou. Nevím v tom peobl3m, obojí funguje dobře, obec neustále do obojího investuje. Zrovna teď se dělá přístavba školky, aby měly děti víc místa.
 Vítr z hor 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(19.8.2024 20:03:51)
Treba to funguje. Ale nevidis dovnitr a nevidis pohyb krajskych zdroju penez, pedagogicke vedeni.

Viz treba:
“ V čem je sloučení škol minus?

"Zhoršuje kvalitu řídicí práce," učitelky měly jasno.

Málokdy zřizovatel, který uvažuje o sloučení škol, bere v potaz koncepci jejich práce. Jednotná škola už je dávno minulostí, každé zařízení - i předškolní - si staví svůj vlastní, speciálně zaměřený program. A teď si představte, že jsou sloučeny dvě školy, jejichž koncepce se radikálně liší.”

No a nebo si predstav zakladku, z niz leta utikaji deti do okolnich skol, ktera ma mizerne vedeni a ani 3. reditel za 10 let problem nevyresil. Pod ni zaradi skolku, ktera je slusne vedena, ma jasnou koncepci, ucitelky maji VS/VOS (to neni v nasem okoli bezne), ma nacpano detmi a lidi kvuli ni meni trvale bydliste, aby do ni dostali deti.
 MaMar 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 8:14:19)
Řekla bych, že situace v okolí Prahy se hodně liší od vzdálenějšího venkova :-)
U nás ubývají děti i ve školkách na našem maloměstě, a tím víc v okolních vesnicích. Není žádný problém umístit dvouleťáky, spíš už se ve školkách každoročně bojí, jestli se vůbec zapíše dost dětí, aby udrželi učitelky. Já bych se spojování zas tak nebála, už jsme před lety v našem městě zažili slučování středních škol, to tenkrát lidi hodně protestovali, ale nakonec vše funguje dál a nic moc se nestalo. Připouštím, že do financování apod. nevidím.
 EvaMarie 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 13:07:06)
Taky tak, na naší vesnici je ZŠ a MŠ spojená už víc jak jednu dekádu, funguje to dobře. Spokojení jsem my rodiče, personál i obec. Jedna z učitelek je vedoucí, ředitel ZŠ (a MŠ) ji respektuje. Na ZŠ máme i 2. stupeň, vedlejší vesnice ne, tak k nám dojíždějí přespolní. A na prvním stupni máme obvykle dvojtřídky, z čehož mají někteří rodiče obavy, a tak raději vozí děti do města (20 min autem). První třída je nehledě na počet dětí vždy samostatně.
 ivett30 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(19.8.2024 20:04:35)
S tím , že ředitele ZŠ nemají s vedením skolky zkušenosti a vzdělání na to souhlasím a většinou to řeší zvolením vedoucí učitelky, která je v tomto zastupuje a záleží to vždy asi na dobré spolupráci, aby to mohlo fungovat.
S rozdělováním financi na vybavení a odměny to vždy zalezi na moudrosti a spravedlnosti toho reditele , já si to například v naší malé ZS a MŠ nemohla stěžovat. Ale vím ,že rok před mou mateřskou nastala situace ,kdy na ZS bylo málo děti a paní ředitelka by jednu ucitelku ZŠ musela zcela propustit a vyřešila to tedy tak ,že všem zaměstnancům školy zkrátila úvazek o hodinu aby k propuštění nemuselo dojít. Nejvíc na to ukrácení nadavali Provozní zaměstnanci a inspekce tento krok taky neschválila a paní ředitelka byla odejita. Že učitelky s vyšším vzděláním z těchto spojených institucí odchazi,nemohu že své zkušenosti souhlasit, u nás si naopak dvě učitelky prvního stupně dodělaly předškolní pedagogiky, aby jako vysokoškolacky mohly nastoupit v naší MŠ.
 Vítr z hor 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(19.8.2024 20:29:07)
U nas uz VS ucitelky avizovaly, ze v pripade spojeni se ZS jdou pryc a budou hledat samostatnou skolku a klidne i dojizdet. Reditelky z okoli, z nichz udelali po spojeni vedouci ucitelky, uz bud prchly, nebo zkouseji konkurzy vsude mozne.

Jsme prstenec kolem Prahy, tady neni bezne mit MS ucitelky s VS jako v jinych regionech. Tady snadno najdou lip placenou praci… Vzdelane a schopne ucitelky odsaje Praha jako zastupkyne (aby delaly administrativu) a da jim osobko venkovskych reditelek. Postupne prevladaji dalkarky se SS, uz ani standardni SS nejsou k mani…
 ivett30 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(19.8.2024 21:50:30)
U nás například v sousední vesnici tvoří školku samé speciální a sociální pedagožky a ani jedna s předškolní pedagogikou, podotýkám ,že se opravdu jedná o klasickou MŠ nikoli specialno~:-D
 Vážný2 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 9:33:29)
Speckařka může učit třídu na výjimku, pokud je v ní dítě s poruchami. Soc.ped. nemá kvalifikaci na učitelku MŠ (jednu mám doma :-) ), může učit, ale vždy bude vysakovat jako nekvalifikovaná. Má kvalifikaci na AP, družinu, ... . Ředitel bude muset prokazovat, že na její místo hledá učitelku MŠ.
 ivett30 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 10:30:27)
Ano, ale u nás na těch vesnicích fungují stále školky jako rodinné podniky. A když má paní ředitelka dceru speciální pedagožku a její kamarádka dceru sociální pedagozku, tak tam děvčata mohou učit nejspíš dokud se nezmění vedení. A až tato situace nastane a paní ředitelka půjde do důchodu, věřím, že se ředitelkou stane jedná z ,,jejich děvčat", protože na vesnicích bývají tato místa často ,,dědičná" a pan starosta se nechce s nikým rozhádat.
 Vážný2 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 15:29:16)
Jojo, znám, snacha je bývalá vesnická učitelka MŠ a syn komunální politolog a politik. Pražák, co se zamiloval do vesnic na VŠ a odstěhoval se z Prahy.

Koneckonců na zřizovatele je i ČŠI krátká. A MŠMT je pouze poradní orgán ~t~ (Tedy taky přiděluje mzdově-provozní peníze a stanoví různé koeficienty výpočtu, ale ty peníze jdou, nebo alespoň za mých mladých let šly, ještě přes kraje.)
 ivett30 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 17:45:43)
No možná opravdu v tomto bude sloučení MŠ A ZŠ výhodné , protože najednou nebude zřizovatelem školky obec, ale kraj jako u ZŠ a už tam nebude možné , aby byly ve školce zamestnavany jen rodini příslušníci a známí a pan starosta schvaloval, protože je bezmala s půlkou obce taky do rodiny nebo prostě v dobrých pratelskych vztazích. Tím samozřejmě nechci očerňovat všechny pány starosty a paní ředitelky, protože chápu , že to co je běžné u nas na jižní Moravě by ve vesnicic h u Prahy asi neprošlo a chapu ,že to dokáže napáchat i spoustu neplechu.
 magrata1 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 18:56:07)
Ivett, ZŠ i MŠ mají zřizovatele obec/město, pod kraj spadají až SŠ
 Monika 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(19.8.2024 21:24:14)
No,nevím.Myslim,že to bude o konkrétních lidech jako všechno.A o tom,že lidé často nechtějí žádné změny.Moje děti chodily do MŠ spojené se ZŠ (v Praze to je docela časté)a žádný problém nebyl.MS měla normálně vlastní vedení,jen holt se vedoucí funkce nejmenovala ředitelka. Důvodem je úspora za administrativu,ne?
 Vítr z hor 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 6:12:07)
Administrativa bude stejna a budou ji kuset delat zrejme i titiz lide. Jen se to preleje pod jeden subjekt. Usetrilo by se, kdyby se to prestehovalo do stejneho baraku.

Proste ty skolky na vsi ztrati samostatnost a casto i odborne vedeni. A ve mestech se budou vytvaret kolosy. Skolka bude muset mit cca 8+ trid.

Vzhledem k tomu, ze je u nas pomerne husta sit skolek, byvaji logicky mensi, takze je to z velke casti zasahne.
 neznámá 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 7:55:28)
U nás to tak funguje, co pamatuji.
Administrativu dělá účetní ze školky, takže školka ušetří účetní, jídlo vozí školní jídelna, s ničím není problém. Ředitelka školky není oficiální ředitelka, ale vlastně tak funguje. Školka nijak netrpí, teď proběhla rozsáhlá rekonstrukce, učitelky neutíkají.

A je fajn, že škola i školka jsou propojené, školkové děti hodně navštěvují školu a mají představu, co je jednou čeká, znají učitelky ze školy a naopak školní dětí se dost vracejí do školky, vidí mladší kamarády a oblíbené školkové učitelky, neztratí kontakt.
 Půlka psa 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 8:08:54)
Tohle mi taky přijde fajn. Škola a školka mají společnou jídelnu, zahradu, společné akce, kroužky a jsou spojené na méně vytížené časy (ranní družina je ve školce, odpolední školka v družině atd). Všechny děti a veškerý personál z obou institucí se znají, takže školkové děti vlastně nemají při přechodu do školy žádný velký zlom. Pořád jsou ve svém a se svými a odpoledne si hrají s dětmi ze školky. Ty jsou sice mladší, ale jak je celá školka jednotřídka, tak se z předchozích let znají a kamarádí, protože byly spolu. No a teď jsou spolu aspoň odpoledne na hřišti na zahradě. A školkoví zase od těch větších ví, do čeho jednou půjdou. Ví, že se budou dopoledne učit s učitelkou Luckou a odpoledne budou na zahradě s učitelkou Aničkou. Přijde mi to hezký.
 Vítr z hor 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 9:19:57)
Jezismarja lidi, tohle neni o rajskem modelu jedne vzkvetajici instituce puvodne zalozene na zelene louce pod jednotnym uvedomelym a vznesenym vedenim v nadherne budove uprostred zahrady. To by musel nejdriv nekdo nekde postavit, najit pro to vhodne vedeni atd.

Znala jsem reditelku, ktere proste ke stavajici a skvele slapajici skole prihodili par dalsich budov a skol, ktere mely puvodne ruznoroda veleni - uplne ji to znicilo a do par let umrela. Ty pedagogicke tymy se za tu dobu proste neszily, ke konci to teda zacinalo fungovat (asi jako mala tovarna). Jinak to byla velice schopna zena, vzdelana a uznava odbornice. Ale najednou po ni ze dne na den chteli krizovy management, totalni prestavbu a praci 16 hodin denne, aby to vsechno dala dohromady.

Kde jsou normalni vztahy mezi skolkou a skolou, deti se znaji, setkavaji na spolecnych akcich a vubec jsou casto spolu. Kvuli tomu se nemusi spojovat nic. Nebo se podle teze logiky muzou spojit vsechny skoly ve meste, treba se tam pak ty deti budou mit radsi
~;)
 Monika 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 9:34:15)
Vetře,takže znáš 1 případ,kdy to neklaplo, a na základě toho předpokládas zničení MŠ na venkově? Ta "naše" spojená MŠ +ZŠ byly také původně samostatné a spojeni nic nezničilo... Prostě je to o lidech,jako vždy.
 Vítr z hor 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 11:08:29)
Aha, takze pokud reditel prezije, klaplo to 😅
 Buřt 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 13:23:42)
Vítr, ty umíš tak krásně přehánět!
 Půlka psa 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 14:02:20)
Větře, každá reorganizace je náročná. Vždycky jsou tam nějaké uražené ješitnosti a náročné slaďování, ale dělat se to holt musí, pokud to vede k výsledné optimalizaci.
 Vítr z hor 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 16:10:35)
Pulko, to chapu. Ale proste mi porad jeste vadi, ze zmeny se nedejou v ramci zkvalitneni skolstvi nebo zajisteni spravedlnosti v pristupu ke vzdelani.
Proste jediny duvod tehle akce je usetrit - za kazdou cenu, byt teda uspory budou minimalni (v podstate jen par reditelskych priplatku).

Jako rodici mi nejvic vadi, ze kdyz dam deti do skoly, nemam zadnou zaruku (vlastne ani pravdepodobnost), ze se tam pokusi naucit moje deti totez a v podobnou dobu jako kdekoli jinde v republice. Zalezi na tom, kde nahodou bydlime, nebo kde dokazu sehnat bydleni, kdyz zjistim, ze veci nejdou tak, jak jsem doufala.

No a tahle tsunami akce opet nema za cil kvalitu nebo efektivitu, ale jen zavrteni psem, aby se lidem ukazalo, ze se neco dela a usetreni trochy prostredku, ktere se rozhazuji jinde.

Proc treba nezavedou znovu vzdelavaci plany a nenasadi do akce vic inspektoru - jako driv, kdyz chodili na skoly nekolikrat rocne (mohli by fungovat misto nejasne myslenky clanku stredni podpory a byt mnohem ucinnejsim nástrojem kontroly).
 Blanče 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(22.8.2024 12:30:07)
Větře ty úspory jsou obrovské. Mám za sebou sloučení dvou základek a školní jídelny, která byla dříve samostatnou příspěvkovkou. První stupně jsou na opačných koncích dědiny, každá má svoji výdejnu jídla, 2. stupeň je uprostřed i s jídelnou a školní kuchyní. Co se týče platů, opravdu se ušetřily max dva platy vedoucích pracovníků, ale v reálu ani to ne, ptž tady byl historicky jen jeden zástupce a kuchyni vedoucí zůstala. Ale máme jednoho školníka, jednu účtárnu a mzdové, jednoho ajťáka, jsme velkoodběratel energií, tělocvičny nám zkontrolují za jedno cestovné, jeden GDPR člověk, jeden Wwistleblower, jedna doména a web .... V reálu to udělalo více než čtvrtinu provozního rozpočtu od zřizovatele a to máme vlastně víc "volných" peněz na provoz. Není tu problém s odborným vedením, ptž není školka (o jejich sloučení - jsou tu 2 - a případně zařazení pod školu se mluví taky) ale přesto je vedení úplně jiné, ředitel musel nastavit procesy na věci, které se dřív řešily na chodbě nebo u oběda, řídit 20 nebo 65 lidí je prostě rozdíl. A já si laicky, uznávám, myslím, že ředitelka školky bude prostě třetí zástupce, problematika 1. a 2. stupně je taky hodně odlišná. Proč by měl následně ředitel preferovat jedno pracoviště nechápu, tady na tom vydělaly první stupně, ptž se "dorovnávalo" vybavení tříd i družin, aby se někdo necítil ochuzen. Ano, kantoři doplácí z části na provoz ale letos díky hospodářské činnosti už ani to ne. Díky šablonám jsou pohodlné finance na jakékoli vybavení a podporu výuky, které si kdo vymyslí. školství je celosvětově nastaveno jako strašlivý žrout peněz a s vyžadováním dalších povinných plateb kolem (GDPR, BOZP, revize, kontroly...) se řítíme k situaci ve zdravotnictví - totální nedostatek personálu a na nástup do první třídy se buď bude čekat, nebo budou školy směnovat, ptž nedokáží udržet kapacitně dostatečné budovy. Ale zrovna tohle je asi na jinou debatu.
 Vážný2 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(22.8.2024 18:39:23)
Blanče, ale tohle už v rozumných obcích funguje i bez toho.

Mzdovku mají všechny zřizované organizace společnou se zřizovatelem. Asi se dá něco málo zefektivnit ve vedení ŠkJ, ale hospodářka je už tak na půl úvazek. V druhém je asistentka. A školka i tak vaří cca 120+ obědů. (4x28 dětí + zaměstnanci.) V jedné až dvou kuchařkách (podle nemocí doplňované hospodářkou a v nouzi uklizečkami) a to jsou možná jen na 3/4.

Problém je i v tom, že ředitelka MŠ má sníženou přímou ped. povinnost aby měla čas na ty papíry, jednání a vyjednávání. Co vím, tak zástupce v MŠ už toto má jen minimálně.

Web myslím má každá ze 10+ školek vlastní, ale funguje to. Ta naše ho musí mít i v ukrajinštině a vietnamštině. Komunikace s rodičii učiteli a část správy (třídnice, docházka, hodnocení dětí) probíhá v MČ stanovené aplikaci. Školník je jen na část úvazku, ale mákne si na zahradě, školce atd. Ty GDPR, revize atd. zajišťuje MČ. Koneckonců je budova jejich.

A je fakt, že se občas s inspekcemi dveře netrhnou. ČŠI, finance, hygiena (likvidace odpadů, co s plenami), ...

Ono to dopadne jako v letectví, na výjimku se posadí třetí dítě doprostřed a srazí se lavice. Takže přibyde ještě jedna řada.

 Vážný2 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(22.8.2024 18:43:21)
A ono je riziko, že někoho z politiků napadne ty jídelny outsourcovat nějaké komerční firmě, v důsledku čehož vzroste výrazně cena (firma musí vydělávat), zhorší se kvalita, dodržování spotřebního koše bude jen na papíru, ten to snese a dovoz bude selhávat. Znám to ze soukromé školy/školky, kam občas prostě přijeli kvůli zácpě pozdě o značný čas, bylo to studené, musely to vydávat pančitelky, občas se jim něco rozlilo.
 Půlka psa 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 6:17:35)
"Všechny mateřské školy, které znám, a které byly připojeny ke školám základním, utrpěly."

Máme školu a školku spojené a jsem s nimi moc spokojená. Školka je skvělá a škola taky. Škola má jen první stupeň, takže ve výsledku není ve škole výrazně víc dětí než ve školce. Školka má jen desítky dětí a celá škola taky, takže je nasnadě, že je to ta samá instutuce. Třeba je to jen malý vzorek, ale zjevně to funguje dobře už po mnoho mnoho let.
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 8:26:03)
jako rodič bych spojení mš a zš brala pozitivně...
pamatuju si, jak jsme na schola pragensis byly s dcerou unešené konceptem jedné školy, kde byla mš, zš a gympl dohromady, strašně jsem litovala, že je nemáme úplně snadno v dosahu a je to placená škola ~:-D
 Termix 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 8:34:29)
Moc nerozumím tomu, jak to zničí školky.
U kamarádky na vesnici, mají tam spádovou školu pro děti z okolních obcí, mají pod sebou i školku. A to už alespoň 17 let, protože tehdy tam nastupovala její dcera. Ona si to tehdy strašně pochvalovala. Přestup do školy pak byl pokaždé jednoduchý. Ranní družinu měli všichni ve školce, bylo to fajn i pro školní děti, že se do školky ráno vracely. Družinu po 15.hodině měly děti zase ve školce. Funguje jim to tam hezky.
 Vítr z hor 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 9:09:02)
Termix, ty skolky jsou vetsinou v jinych budovach. Dnes uz jsou predpisy tak sesnerovame, ze je narocne dostat do jedne budovy skolu i skolku.

Nekde samozrejme zustaly obe spojene, stejne jako existuji treba bytove skolky v Nuslich nebo na Vinohradech - v prestavenych bytech a bez zahrady. Jak to bylo zkolaudovane a zapsane, tak to zustalo. Verim, ze jsou takove konglomeraty, kde to fakt funguje dobre. Maji tam zajetou rutinu a jsou v pohode.

Kdyz ale zrusis samostatne skolce nezavislost a propojis ji s jakousi vzdalenou budovou, kde bude sidlit vedeni, ktere ani skolkove deti prakticky nezna, natoz aby melo specializovane vzdelani, tak ji poskodis.

Problem je taky v tom, ze se rozbori fungujici stav u velkeho mnozstvi skol a bude trvat hezkych par let, nez si to sedne. Jak k tomu ty soucasne deti prijdou? A co zamestnanci? Tohle bude dalsi krok, ktery v celem systemu narusi duveru - na mnoho let dopredu. Uz ted slycham - “Na tohle jsem nemusela studovat”.

Nevsimla sis, jakou medialni bouri vyvolava spojeni pouhych dvou skol stejneho typu? Zamestnanci odchazeji, rodice pisi petice, zastupitele se osocuji, lidi stahuji deti na jine skoly, kdyz to jde… Ted se chysta totez ve velkem. Jen holt za tim pro tuto chvili nejsou videt ty konkretni skoly, ti konkretni lide.
 Monika 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 9:16:57)
Vetře, ty děti zůstanou přeci pořád se stejnými ucitelkami (pokud neutečou v hrůze ze změny), nejspíš se jich sloučené vedení nijak nedotkne. Mě deti v takové spojené institucí ředitele školy vubec neznaly a ničemu nevadilo,že neznal on je...Samozřejmě můžou být individuální případy,kdy to bude debil a poměry v MŠ se nějak zhorší,ale klidně to může být i naopak, ne?
 Vítr z hor 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 9:23:45)
Vlastne jsem rada, ze moje deti uz jsou na gymplu a vsi te reorganizaci utekly. Jen jeste doufam, ze tam pani reditelka vydrzi do jejich maturity. Je skvela. Na reditelk fakt zalezi. A obavam se, ze kdyby ji chteli prihodit nejakou dalsi skolu (jak se uz v kraji nekolikrat stalo), tak by utekla do duchodu.
 neznámá 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 9:32:32)
Větře, jo, slučování středních škol vždy bouři vyvolalo, ale nakonec utichla a vše je v klidu a funguje.

"Uz ted slycham - “Na tohle jsem nemusela studovat” - To mi přijde poněkud přehnané, můj švagr na tyto stesky ve školství odpovídá "tak ses mohl lépe učit a mohl si také dělat traktoristu"

Mě ten krok přijde logický, jedna administrativa, stát tak ušetří uředníky.
 Vážný2 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 9:43:46)
Právě, problém je, že ředitel musí řešit spoustu individuálně-pedagogických situací a rozhodnutí. Od přijímání dětí, vhodná pravidla. Řešení situace dětí se SPUCh, kterých je v každé třídě MŠ několik. Posudky pro sociálku. Jednání s rodiči. Tím, že jsou děti menší, tím více vystupuje sociálně-pedagogická role ředitele (domluvit rodičům, poukázat na problémy v rodině a výchově...). Řešení stížností (rodiče jsou oproti ZŠ v MŠ každý den). Každodenní řízení, daleko detailnější než v ZŠ. (Učitelky MŠ mají často svoje malé děti, výpadky jsou velmi časté a hůře řešitelné.)
 Termix 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 11:45:32)
Větře, když se dějí změny, vždy to někdo "odskáče". Ale jak to chceš provést? Změny nedělat? A když zřizovatel potřebuje šetřit? Moje děti chodily do školky, která byla detašovaným pracovištěm jiné velké školky. Sice to není totéž, ale zřizovatel taktéž potřeboval šetřit. Fungovalo to naprosto výborně.
Vždy to bude o lidech, ale nemyslím si, že to školky zničí.
 Bouřka 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 9:02:01)
Ono to bude asi hodně individuální. Školka dcery byla přidružená k jiné instituci a nijak netrpěla. Školky v okolních městech jsou sdružené pod jedno vedení už léta. I dcery speciálka patří do konglomerátu úplně jiných institucí. Asi bude hodně záležet na spolupráci vedoucích učitelek a ředitelů/ředitelek.
 Vážný2 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 9:28:23)
Tohle nehrozí jen v obcích, ale i v MČ Prahy, že je tendence sloučit MŠ a ZŠ. Třeba kvůli jídelně, pozicím hospodářek, uklizeček atd. Možnost přesouvat AP.

JENŽE přesně: Ředitelka MŠ u nás pro MŠ žije. Je neustále ponořená v šablonách a grantech. Organizuje spoustu vzdělávacích i kulturních akcí. Má AP v každé třídě. Má integrované děti s PO 3+, s OMJ. Má stránky ve Vietnamštině.

Atd.

Školka je hodnocená mezi nejlepšími na MČ.

Nejbližší škola je pravý opak, rodiče utíkají.

Vztahy nejsou ideální.

Jakpak to dopadne, pokud se prosadí sloučení.

Pokud třídy přijdou na integrované děti o AP, tak prostě učitelé odejdou... Nebude-li snaha zajistit šablony, pak se nezajistí ani celé úvazky AP (někteří jsou také školními asistenty). Atd.

Myslíte, že ŠJ uvaří chutné jídlo pro MŠ i ZŠ? A kdo ho bude vydávat? Učitelky? Kdo bude mýt nádobí? Atd.
 neznámá 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 9:37:26)
Naše "jako" školková ředitelka také pro školku žije a je položená v grantech, to přece nic nevylučuje. Také máme integrované děti, možná více než je uplně běžné, profláklo se, že školka i škola je takovým dětem přívětivá, dojíždí k nám i celkem zdaleka.
Jídlo u nás vydává kuchařka, přiveze se ve várnicích a prostě se vydá stejně jako kdyby byla jídelna ve školce.
Nádobí se odveze a umyje ve školní jídelně. Proč by jídelna neuvařila chutné jídlo školku i školu?

Myslím, že hledáte zbytečné složitosti.

 Čumča. 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 10:00:47)
souhlasím, v naší obci to taky fungovalo dobře, jídelna a tak, jak píšeš ty

jenomže tam byl model, že lepší manažer (ze zš)s evidentními výsledky dostal za podřízeného horšího manažera v mš, ne obráceně~d~
 neznámá 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 10:30:52)
Ale u nás to není o lepší či horší manažerovi. Obě ředitelky prostě řeší své a bojují za své. Myslím, že obě jsou dost schopné, ale jsou schopné se domluvit.
Nejsem si úplně jistá, že škoková ředitelka řeší se školou (samozřejmě kromě věcí, které se školou k řešení jsou), vždy mluví o obci, takže si myslím, si řeší vše sama rovnou na obci jakožto zřizovatele. Funguje jak klasická ředitelka, i když v reálu ředitelka není.
 K_at 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 11:52:02)
Jen dodám - obecně - že posuzování toho, zda školka funguje z venku - tedy viděno z pozice rodiče - je jen jedna část množiny. Jestli to funguje i uvnitř v miliónech dalších věcí, to obvykle z venku vidět není.
 Čumča. 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 11:55:10)
to je pravda, Kat, ale rodič dítěte je ten koncový "zákazník-klient", který tam denně svěřuje dítě, takže tohle hledisko není zanedbatelné~d~, pro někoho (zřizovatele) je i nejdůležitější~d~ Právem.
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 12:08:15)
kat, ale to platí o všem... taky jako zákazník neposoudím na první dobrou, jak funguje uvnitř prodejna, knihovna nebo třeba autoservis... poznám to ale jako pravidelný zákazník a to podle toho, jak fungují dlouhodobě - kde to je špatné, tam se točí lidé, nemají zájem dělat cokoliv navíc, případná frustrace se projeví i v chování k zákazníkům...

takže co se tématu týče - ano, může být problém spojit mš a zš, pokud se stávající vedení nedokáže domluvit, někde je lepší pak třeba i úplně změnit statutára a vypsat třeba výběrko... určitě v tom hodně budou hrát roli konkrétní lidé, jejich kariéry, pracovní životy, třeba i uražená ješitnost, ale to přece nemůže být rozhodující kritérium... podstatné je, že pak škole bude třeba stačit polovina administrativních pracovníků, dostanou lepší podmínky v nákupech (větší subjekt, vyšší slevy), mají možnost skloubit potřeby obou škol...
 Termix 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 12:20:45)
Ale že to uvnitř funguje, poznáš. Prostě to vycítíš z atmosféry. A naopak. U nás rozhodně ušetřili na administrativě.
 K_at 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 12:22:01)
Termixi, sorry, nepoznáš. Fakt ne.
 Čumča. 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 12:32:06)
Kat, taky vidíš na dítěti, jestli je tam spokojené...máš třeba pochybnosti, ale spolkneš je, vidíš, že dítě ti z mš chodí spokojené

Já jsem třeba měla nedůvěru k učitelce na mš, která byla velmi emotivní, dramatická (všechno od ní bylo třeba dělit třema pro skutečnou informační hodnotu), spontánně třeba zavřela mš, když se tam vyskytlo dítě se spálou, prostě ji zavřela....Byla jsem fakt ráda, že na ni nyní ředitelka zš dohlíží.
 neznámá 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 13:10:17)
Zrovna toto celkem poznám, protože znám školní i školkové učitelky blíž a znám i obě ředitelky.

Já teda stále nepochopila, proč je sloučení tak zlé. Jo pořád budou špatné a dobré školky jako jsou teď, to se nezmění, akorát možná ty horší si polepší a naopak. V globálu bude vše při starém.
Stejně jako nakonec funguje i sloučení středních škol a učilišť.

Prostě je to změna, chápu, také nemám ráda změny. Ale proč by teda učitelky ze školky měnily zaměstnání, co se pro ně změní?
Ředitelky chápu, ty budou mít pocit, že si pohoršily, ale stále budou ředitelky, jen se jejich místo bude jmenovat jinak.

Já bych ještě vyzdvihla, že v naší školce je fajn, že propojení se školou funguje i na urovni zaměstnanců. Školková školnice funguje spíš jako asistentka, jako klasický školník funguje ten ze školy. Uklízí školní uklízečky.

 Vítr z hor 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 16:28:25)
Proc je zmena zla… samozrejme ne kazda zmena je zla, ale specialne spojovani a reorganizace skol je hodne bolave zemetreseni.

Vetsina zmen ve skolstvi je velmi pozvolna, protoze treba neni mozne snadno propustit mizerneho kantora, pokud neprovede neco zasadniho, ale treba jen ma slabe vysledky, nechova se dvakrat eticky a sice chlasta, ale nedari se ho nachytat. Kdyz se konecne treba po 10-15 letech podari vyladit pracovni kolektiv, sehnat tahouny, zbavit se toxiku a namotivovat lidi, aby se vzdelavali a chteli se sami zlepsovat, tak najednou prijde reorganizace a desetileti prace je v tahu.

Kdyz si clovek vybira povolani, taky se mu nechce jit do oboru proflakleho turbulencemi, neslavnymi platy a porusovanymi sliby. Takze kazde rozstourani se bude hojit jeste dlouho po jeho skonceni a konzolidaci.

Zazila jsem to nekolikrat jako zakyne, pozorovala u mych rodicu, deti a znamych - a vzdycky to bylo dlouhe a narocne obdobi. Kdo utekl, vyhral (zamestnanci i deti) a nevim, jestli to alespon v jednom pripade vedlo k zamyslenemu cili, byt si to samozrejme vzdycky nakonec nejak sedlo. (Slo o transformace jednotlivych skol z duvodu socialniho inzenyrstvi, experimentu nebo nestastne zmeny vedeni).

V nekolika pripadech jsem si myslela, ze to treba stvalo jen me nebo jine primo zasazene, ale prekvapilo me, jak moc to zasahlo i dalsi, takto mene prime ucastniky, a jak to v nich dlouho hlodalo, nebo co to poskodilo.
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 18:16:50)
Vítr, naopak zase tam, kde je ten kolektiv mizerný a nevyladěný, je reorganizace šancí to změnit... Některé školy na tom dost pravděpodobně i "vydělají"... jo, v některých případech to může být změna k horšímu, ale obecně jako systémové řešení to má smysl ..
 K_at 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 18:58:23)
Vrrrtaku, to ale jmenuješ právě jeden z pravděpodobných možných problémů - ředitel ZŠ dá přednost ZŠ. A pokud bude mít 1 ředitel v péči více subjektů (aby se ušetřilo), tak kolik lidí o to bude stát? A jakých?
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(21.8.2024 10:41:28)
Trochu mi celý problém připomíná situaci, kdy třeba my máme dvě budovy, první stupeň je jinde, ředitelství je na druhém stupni. A i kolegyně na tom prvním se cítí přehlížené. Přitom se tam snažíme chodit, jenže pak zase dávají najevo, jak jim je to na obtíž, že si připadají jak pod kontrolou :)
Samozřejmě jdou peníze na všechno, co je potřeba na obou budovách, ale není na ně tak moc vidět a opravdu nemůžeme vědět, co je trápí PRÁVĚ TEĎ. Je to o komunikaci. Trvalo mi dva měsíce přesvědčit kolegyni, aby volala okamžitě, když se objeví problém. Nechci být konkrétnější. Ale fakt to začala dělat a ulevilo se jí hodně.
Mít pod sebou školku, byla by to třetí budova, zase by to bylo o komunikaci a o tom, že mají o problémech mluvit a říkat si o pomoc. Naopak u nás by to bylo super, protože by mohla mnohem víc fungovat spolupráce školky a prvního stupně. Takto to dře, pokaždé z jiné strany, ale nedaří se to.

Navíc bysme byli větší, mohli bysme dosáhnout třeba na toho psychologa nebo sociálního pedagoga, návaznost lepší třeba při řešení problémových rodin nebo dětí s nějakým handicapem. Školník by taky zvládl i školku. Uměla bych si to představit jako funkční věc.

Jen by se musely vyřešit peníze, aby zůstaly. Ne že to spojí a najednou bude jedna velká škola se třemi budovami a stačí na to jeden školník, jeden ředitel. Školník by nestíhal opravovat a ředitel by se už úplně utopil v papírech.

Kdyby už konečně někdo snížil množství byrokracie, to by konečně mohlo pomoct. Pak klidně můžeme slučovat. Ale dokud je potřeba vyplnit každý týden tři tabulky, dva dotazníky a o každou korunu škemrat přes šablony = papíry a tabulky, který se vyplňují ještě zpětně a ještě nám to vrací, protože se úředníkům nelíbí sloh (opakovaly se slova, jedna šablona 4x pro různý ročníky, ale musela pokaždé být jinak napsaná zpráva), tak tímto způsobem se fakt nepomůže nikomu.
 Vážný2 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(21.8.2024 18:03:49)
No právě. Naše ředitelka má za to aspoň slušné odměny od MČ. A MČ je velkorysá i k zaměstnancům.

Ale představte si - školka se 4 třídami, 2x mladší, 2x starší, nacpaná díky tlaku obce na doraz, takže řeidtelka nemohla snižovat počet kvůli postiženým apod. dětem, jak ji zákon umožňuje. V každé třídě asistent, byť někteří jen na část úvazku. Někteří TH pracovníci dělají také asistenty, baví je to kvůli pestrosti. V každé třídě 1-3 děti s oficiálními podporami, pár dětí s odlišným mateřským jazykem, multilingvní, a dalších pár dětí, které by podpory potřebovali, ale rodiče váhají je vzít do PPP. Plus 1-2 děti s nějakými vážnými problémy v rodině. Školka má plavání, kroužky a skoro každý týden nějakou akci, jako divadlo, hasiče, policajty, výlet, akce s rodiči na zahradě, .... Každý rok je ŠvP. Atd. Na zahradě jsou úžasné vodní, hliněné a zahradní prvky. Atd.

A tohle znamená šablony, šablony, komunikaci s obcí, s PPP a SPC, ... Na každé dítě se píše co kvartál malý elaborát, jak se v čem posunulo. Děti se PO mají ještě speciální zprávy, ty jsou už na A4, myslím 2x za rok. A samozřejmě IVP.

Ředitelka školkou žije.

A ve srovnání s venkovskými i sousedními školkami je tahle daleko víc "hyperaktivní". To říkají i studenti na praxi.

Tohle se dá dělat přesně v kolektivu, jak je velký a jak je nastaven. Je to organismus. Pokud třeba odeberete kuchařky, tak vznikne řada problémů, protože se musí zajistit 3 jídla denně a pitný režim. A vydávání a sklízení ve třídách. Přesně v termínu. Školka oproti škole potřebuje také trvale uklizečky, protože jednak se snadno něco stane, jednak v nouzi nejvyšší dohlédnou na děti, když je třeba se vyčůrat a není asistentka. Uklizečky také upravují třídy na spaní atd. Když nejde voda ve třídě, tak se moc neděje. Ve školce to znamená, že si děti nebudou mýt ruce, čistit zuby, atd.

A pokud školu sloučíte, tak seberete peníze i prestiž ředitelce, ta nebude mít zástupkyni, protože jí bude sama. A úloha ekonomky (1/2 úvazek) a hospodářky ŠJ (1/2 úvazek) se nezmění.

 Čumča. 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(20.8.2024 9:58:31)
Vážný, to je hodně blbá situace, to je mi ředitelky mš neskutečně líto. Takto schopný člověk by neměl dostat nového šéfa - vyzní to pro ni jako trest "potřebuješ mít dohled". Anebo jí ředitel zš nechá zcela volnou ruku... Pokud ne, je to pro tu ředitelku mš fakt rána, demotivace~d~ Schopný manažer už nemusí zvládnout, že každý svůj krok musí obhajovat před novým vedením, jehož koncepce (podle výsledků zš) nebude úplně TOP.

 Dooly. 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(21.8.2024 9:18:34)
Vazny, syn chodil v CR do skolky jen pul roku a to pred 18lety
ale uz tenkrat to tam takhle bylo, skolka byla predelana cast ZS, proste to prestaveli na tridy pro skolku a jidlo chodila vydavat pani hospodarka,kt to mela asi na 3hod denne -vydavala jidlo, poklidila nadobi a sla domu
funguje jim to tam tak dodnes

kdyz vidim, jak rigidnenekteri trvate na zajetych vecech, tak si rikam,co byste delali v Nemecku,kde mi proste zavolali,ze dneska maji malo deti v druzine,tak daji syna do skolky,kt ma stejneho zrizovatele.At si ho pak vyzvednu tam.
mne na tom neprislo nic spatne,souhlasila jsem..proc by ne. A on byl rad,ze uvidi mladsi kamarady



 Vážný2 


Re: Jak zničit školky v malých obcích 

(21.8.2024 17:38:38)
Dooly: "co byste delali v Nemecku,kde mi proste zavolali,ze dneska maji malo deti v druzine,tak daji syna do skolky,kt ma stejneho zrizovatele.At si ho pak vyzvednu tam"

Tak asi nic, to by nikomu nevadilo, přesně jak říkáš. I když by se u nás toho báli, protože škola má za svěřené dítě zodpovědnost a tu vykonává skrze své pedagogické pracovníky. Nemůže ji snadno delegovat dále. Mohl by z toho být průšvih. (To je zase český právní pozitivismus, i jinak rigidní Německo je více přirozenoprávní, co vím.)

Ale u nás je situace ve školství velmi odlišná, než v Německu.

Oblast školství u nás získala postupně po roce 1989 velkou svobodu, která dost přesahuje to, co je v Německu. Bylo to hodně dáno svázaností škol komunistickými osnovami které z části obsahovaly ideologické ptákoviny, z části umožňovaly svou rigiditou neučit nic navíc. (Díky všem učitelům, co učili nad osnovy.)

Po listopadu se postupně zavedlo několik paralelních programů, vedle Základní školy, Národní škola a Obecná škola. Ty další byly volnější a školy měly více prostoru k vlastním přístupům. V tom vyrostly naše děti. Vedle toho vznikly ještě alternativnější školy Montessori, Waldorfské atd. A vedle toho školy podporující a zastřešující domácí školu. (Tu v Německu zrušili nacisté.)

Nakonec se zavedlo centrální hodně všeobecné kurikulum, "rámcový vzdělávací plán", který ale témata a cíle nečlení do ročníků. Na základě toho pak každá škola vypracuje "školní vzdělávací plán", což je jakýsi základ, charakter života školy/školky. Každá má svůj a mnohé dobré školy tak mohou realizovat výuku a výchovu po svém.

Rodiče mají svobodu zvolit pro dítě školu podle svého výběru, nikoli jen místní spádovou. Spádová škola (škola v jejímž školském obvodu leží bydliště dítěte), má pouze tu výhodu, že tam mají lokální děti přednost. Ale školy mohou mít i specializované třídy atd. Tím je dána v ČR pestrost školství. Pokud ale přijde populační vlna jako nyní děti Husákových dětí, tak samozřejmě je často rodič ten kdo tahá za kratší provaz a je rád, že mu dítě vezmou aspoň do spádové školy. Ale umožňuje to utéct ze špatné školy, pokud je kvalita špatná, dochází tam k šikaně nebo jiným útokům na dítě. Nebo pokud neumí třeba integrovat děti se specifickými potřebami, postižené apod.

Ta pestrost má i negativa: Pokud dítě přestupuje na jinou ZŠ, tak tam budou určitě rozdíly v tom, co se už učilo, nebo neučilo. Podle zákona to má zajistit nová škola resp. učitelé, aby se doplnily ty rozdíly. Ale stejně to obvykle spadne na rodiče. Nebo se to zanedbá, což mnohde nevadí a mnohde vadí (matematika, gramatika, chemie, ...). Navíc ta garance místa ve škole je jen v první třídě, takže, pokud se stěhujete, musíte si ověřit, že dítě bude mít kam chodit. Že ho nějaká blízká škola vezme.

Zároveň to znamená, že starosta obce, resp. školský výbor zastupitelstva je jediný pán školy. Inspekce se školy samozřejmě bojí, ale inspektoři nemají žádnou přímou páku na veřejné školy.

Je v tom hrozně moc českého individualismu, kdy každý má pocit, že si potřebuje vychovávat dítě po svém, vybrat školu, ovlivňovat školu, každý učitel si chce učit po svém atd. Jenže to je náš národní rys. Ohromné rovnostářství ve smyslu já pán-ty pán a do mého života, rodiny, domu, školy my nemá co stát, obec, sousedi, škola co kafrat.

V Německu jsem tu situaci vnímal daleko více ve smyslu, že po-pá od-do patří dítě spolkové zemi a ta si ho bude vyučovat, jak se jí zlíbí. A běda, když ho tam nepošlete. U nás mu nesmíte odpírat vzdělávání, zanedbávat ho, ale to filozofické pozadí je jiné.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.