kysnutá knedla |
|
(14.11.2024 15:10:21) Boli sme v škole na pohovoroch. okrem iného nám bolo povedané, že dcére nestačí bežná výuka matematiky. Máme sa snažiť rozvíjať ju a kompenzovať to, čoho sa jej v škole nedostáva. Eventuálne absovolvovať vyšetrenie v PPP a na základe doporučenia s dcérou ďalej nejakým sposobom pracovať. No, a moja otázka znie - mne sa dcéra nejaví nejak geniálne, len jej proste ide matika. Nie je to nadané dieťa typu, ktoré leží v encyklopédiach a má problém nájsť si "obyčajného" kamaráta. Je normálna. Úplne sa mi nechce trmácať sa do Tábora (100km), čo je najbližšia pobočka PPP, kde sa sústredia (aj) na tieto deti. Nestačilo by, keby len dostala pár úloh naviac, keď je už dcéra hotová a nudí sa? Paní učitelka to (konečne) začala praktikovať, školáčke to vyhovuje. Plus my, rodičia, sa možeme viac snažiť a trochu sa s ňou učiť. O papier z poradne nejde, ale čo ak by sme tam dostali nejakú doležitú informáciu? Nezanedbám niečo...?
|
Kaipa |
|
(14.11.2024 15:20:02) Já bych jela. Už jen proto, abych věděla, jak to s jejím nadáním je.
|
|
Chloé |
|
(14.11.2024 15:27:42) Hele, to zalezi, co od toho ocekavas. Potrebujes papir, ze mas chytrou dceru ? Pokud ne, tak bych se na poradnu vyprdla. Ale ja jsem laxni matka.
|
|
Alena |
|
(14.11.2024 15:29:10) "Nestačilo by, keby len dostala pár úloh naviac, keď je už dcéra hotová a nudí sa?" Ne. Dcera by mela pracovat jinak, ne jen delat dvakrat tolik pro ni lehke stejne prace. Muze se ucit jinak, delat logicke ci matematicke olympiady. Muze ji to nasmerovat k zalibe, studiu. Neachopnost si najit kamarady neni projev matematickeho nadani,
|
čajka |
|
(14.11.2024 15:32:03) Aleno, ano, to je pravda. Ale ta praxe... Dokonce ani škola, kde se sejdou nadané děti, nemůže úplně individuálně každého podporovat jak by bylo ideální.
|
Alena |
|
(14.11.2024 16:04:37) cajko, co je idealni. Skola sama vznesla podnet, ucitelka je ochotna delat neco navic, to je dobre.
|
|
|
|
čajka |
|
(14.11.2024 15:30:27) S nadáním je to různé. Ležení v encyklopediích je klasická představa, kterou spousta dětí nenaplňuje. Pokud jí stačí víc práce v hodinách, je to super jednoduché řešení pro všechny. Jen to asi nevydrží na celou ZŠ, ale pro teď určitě dobrý.
|
|
Vážný2 |
|
(14.11.2024 15:33:34) Tak určitě něco málo vám může poradna poradit a třeba napsat nějaký individuál. Ale v tomhle případě byste především vy museli mít jasno, co vlastně chcete.
Píšu jako člověk, který prošel MFF UK a předtím byl na mezinárodní fyzikální olympiádě, matematickém elitním gymplu, soutěžil v olympiádách a soutěžích, atd. Měl jsem kliku na poměrně slušnou základku v šíleném obvodě v Praze. Matika tam nebyla nějak speciální, ale do jisté míry si základka dávala záležet, že v prvních ročnících "vytěsnila" všechny problémové žáky (málem i mne). A tím se pak v navíc menších třídách lépe pracovalo. Normálně jsem chodil na tehdy volitelná MF praktika, jinak nic navíc. Moje čistá kreativní duše tehdy řešila příklady, jak ji napadlo. Ale vyhrál jsem obvodní kolo matiky a chemie a ve fyzice jsem byl myslím 2.-3. Už si nepamatuju.
A známý matematický gympl si mne pak pozval na pohovor, zda bych ještě nezměnil přihlášku k nim, že oni mají talentovky z M a pokud je udělám, tak už kvůli olympiádě nemusím dělat Čj a jsem přijat. (Vtipné, za MO mi odpustili jenom Čj.) Tak samozřejmě šance navíc, takže jsem pak tam 4 roky studoval. Tam už to bylo daleko odbornější a olympiádnější a taky od nás ze školy byl skoro vždy někdo na MMO a často na MFO. To už byl rozvoj talentu.
Jak to vidím: Jednak problémové úlohy s * od učitelky, prostě nějaké doplňkové, aby se nenudila. Možná i učitelce sehnat vhodnou knížku nějaké zábavné matematiky. Jednak hledat kroužky MF na DDM, apod. A pak existuje v ČR velká tradice soutěží, nejen olympiády, ty jsou pro starší, ale třeba různé tzv. "korespondenční matematické semináře" které organizují obvykle fakulty. (My jsme jako třída v Praze tehdy založili pro ZŠ Pikomat a opravovali jsme to už na G. A bylo s tím spousta srandy.) To jméno Pikomat převzaté ze Slovenska je jednou z možností, i když Junior kategorie v Praze je 1.-6. třída. Takže určitě jí spoustu věcí nepůjde vyřešit. Ale je třeba se nevzdávat. Tak od 4. třídy bych zkusil Z5 kategorii matematické olympiády, pokud jí to ještě bude bavit.
A samozřejmě matematický klokan, to za nás ještě nebylo. Má katergorie už od 2. třídy.
https://pikomat.mff.cuni.cz/junior
BTW. Jste z ČR, nebo SR? Protože ta tradice korespondenčních seminářů byla snad ještě silnější na Slovensku než u nás. A rádi jsme pak jezdili během G na sústreďka na V Slovensko.
|
kysnutá knedla |
|
(14.11.2024 15:42:24) vážný, prečítam potom (už sa teším), idem odviesť tú moju dračicu na krúžok
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(14.11.2024 19:10:16) Vážný, na Slovensku sice spousta věcí začala, ale už je to stejný, co se týká pikomatu, na ten je ještě moc malá, to až tak 5. třídě, i na olympiádu je ještě čas, ve 4. třídě možná
teď může dělat klokana, i pro starší kategorii, může dělat v aplikaci Včelka, ta nabízí úkoly podle schopností a může dělat úkoly pro nadaný děti, ale pravděpodobně bude potřebovat pomoc dospělých, aby zvládla třeba způsob zápisu, to člověk sám nevymyslí
|
|
|
Monika |
|
(14.11.2024 15:34:06) No, já bych byla zvědavá, co mi (škole) poradí Asi bych dceru zkusila objednat, tipuju, že na ni dojde řada někdy na jaře a uděláte si pěkný výlet do Tábora, je to moc hezké město? Ale moc bych tedy nečekala zázračné rady pokud jde o využití matematického talentu, možná spíš něco o kompenzaci třeba těch sociálních potíží. Ale to bych osobně zkusila řešit snahou zapojit dítě do nějakých koníčků, klidně zcela nematematických, jako sport (kde se mohou krásně promíchat různé děti), skaut, sborový zpěv a tak. Z těch, kde by mohla využít vysokou inteligenci (což bude asi důvod těch matematických úspěchů) pak možná šachy, případně nějaké zapojení do akcí Mensy?
|
kysnutá knedla |
|
(14.11.2024 15:41:08) Asi som sa nevyjadrila jasne - dcera kamarátov má (samých chlapcov a občas jedno dievča). Na krúžky chodí, čiže socializuje sa dost - hokejbal, karate, fotbal, atletika, kone.
ad úlohy naviac - nedostáva viac rovnako náročných úloh, dcéra vravela že "Paní učitelka mi chodí do třetí třídy pro jejich úkoly, ale ani ty mi někdy nestačí."
|
Dari79 |
|
(14.11.2024 19:34:28) Já pořád nechápu, jak může učitelka na prvním stupni "neumět" pracovat s dětmi na různém stupni vývoje.
Tak to je snad jasné, že někdo nastupuje do první třídy a umí plynně číst a jiný nepozná ani 5 písmenek. Stejně jako někdo umí v první třídě už násobit a jiný nesečte 2+2. Tak snad se s tím nepotkává poprvé, ne?
Chápu, že jestli má 25 dětí ve třídě, že nemá na nějakou indivindi práci čas, ale to teda ani papír z PPP nevyřeší.
Ségra dávala do první třídy svého syna a učitelka na první třídní schůzce (v půlce září) řekla všem rodičům: "my už si je tu srovnáme, aby všichni byli na stejné úrovni" - to mi přišlo jako vrchol neprofesionality - abych s nima neměla práci, tak je "odindividualizuji" - někteří holt budou doma makat jak fretky, aby se "posunuli dopředui", někteří se budou nudit, aby "počkali na ostatní".
Takže učitelka - když si přinesete papír, pojedu s ní individuálně, jinak ne, asi bude někde uprostřed.
Osobně bych čekala na prvním stupni učitele jen ty, kteří umí s dětmi pracovat dle jejich stupně vývoje a dovedností, i bez papírů. Ale to je holt asi pořád ještě utopie.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(14.11.2024 19:42:21) ono je to složitý
není problém pracovat s dítětem s iq 100, je radost pracovat s dítětem s iq 130, a dá se pracovat s dítětem s iq 70. jenže když je dáš všechny dohromady a k nim dalších 25 někde mezi nimi, včetně dětí s ADD a ADHD, dětí nevychovaných a pár dětí z problémových rodin bez zájmu, k tomu minimálně jedno dítě týraný,a dva tři cizince, tak může být učitel třeba Zlatý Amos, bude to vždycky špatně
|
Dari79 |
|
(15.11.2024 6:15:00) No, a to je ono.
Pak je otázka, jestli ti ten papír k něčemu bude. Když ti pak učitelka řekne, to přece (kpo 20 letech praxe) poznám i já, že je to dítě inteligentní a proti půlce třídy je napřed a myslí mu to, ale já bohužel, kvůli velkému objemu práce a problémovým dětem, bohužel nemám čas se mu věnovat a rozvíjet ho, jak by potřeboval...
Tj. vracíme se smyčkou k mé první větě - jestli si půjdu pro "papír", tak je pro mě rozhodující, k čemu ten papír má sloužit.
Osobně bych šla pro papír, kdybych nebyla s učitelkou ve shodě - klasika - třeba by učitelka tvrdila,že je moje dítě hloupé, ale já bych věděla, že je inteligentní a že se "hloupě" projevuje, protože ....
Kdybych naopak já i učitelka viděla, že dítě má talent na ..., nebo že je nadprůměrně inteligentní a ve škole se při běžné prvostupňové látce nudí, tak na co ten papír mít?
A neříkejte mi, že prvostupňová učitelka dneska NEUMÍ učit různé druhy dětí, že na to chuderka potřebuje návod z PPP. Pak je otázkou, co na své pracovní pozici dělá. Mnohem častěji věřím, že buď nechce (však my si ty děti srovnáme do stejné řady, to je jen ambiciozní matka - klasika - holt jedináček, tak si maminka do něj dává své ambice...) nebo prostě nemůže, protože nestíhá.
Já jsem se (vědoma si inteligence našeho dítěte) proto zcela vědomě rozhodla pro malou soukromou školu s individuálním přístupem, protože pro mě děsivá představa, že mi dítě budou učit písmenka, když se už dávno naučil sám číst, nebo naopak ho budou buzerovat, že nepíše krasopisem (když má od narození mizernou motoriku rukou, a to i po letech Vojtovky a jiných nápravných cvičení). Jak jsem psala, individuálku na klíčové předměty měly ještě loni v 7. třídě, takže nikdo si pro papír chodit nemusel, děti postupovaly tempem, jaké pro ně bylo optimální... Běžně to v učivu, v těchto vyšších třídách, bylo půl roku + i -. My třeba v matice měli obvykle tak od ledna už k dispozici učivo dalšího ročníku (tj. cca 8 měsíců napřed), a to Frause - Hejného, tj. přemýšlivé. Žádné sloupečky počítání. Mají v rozvrhu několik bloků "samostatné práce", kdy si pracují vlastním tempem na vlastní úrovni, učitel je tam k dispozici, prochází si je individuálně, poradí, když se zaseknou, dovysvětlí, co nepochopili... + pracují "v hnízdech", kde jsou spolu děti na podobné úrovni. Tj. na tom prvním stupni - třeba v té první třídě, měli hnízdo, kde se děti učily fakt první písmenka a jiné hnízdo, kde si už v knížce četly děti, které prostě už před nástupem do školy číst uměly...
|
K_at |
|
(15.11.2024 6:47:36) Dari, jsem nesmírně šťastná, že víš úplně přesně, jak to ta učitelka má dělat. Co má umět a co ne. Takoví rodiče jsou požehnáním každé učitelky. Ještě že většina učitelů na ZŠ nejdou právníci, že by ti velmi fundovaně poradili, jak máš dělat svou práci a k čemu jsi sakra studovala.
A jako unavená a nastydlá učitelka ti při pátku říkám - jdi do háje.
|
Markéta |
|
(15.11.2024 11:28:20) Však zakladatelka píše, že to učitelka neumí, že si to mají zařídit rodiče mimo školu a dále si svoje dítě rozvíjet.
Já, stejně jako Dari, bych čekala od školy něco více, než informaci, že rozvoj (možná) mimořádných schopností je na rodičích.
Ale možná špatně chápu, co píše zakladatelka.
|
Ropucha + 2 |
|
(15.11.2024 11:49:59) Markéto, já to vidím stejně. Pokud to není jen nešťastná formulace, pokyn "kompenzujte, co škola neposkytuje" od třídního učitele by mě spíše nadzvedla. Jestli to bylo formulováno "rádi bychom s vaším dítětem odborně individuálně pracovali a vyšetření ppp nám v tom může pomocí", je to v pořádku. Já mám nadané dítě už dospělé, takže se za ty roky mohlo ledacos změnit, ale ani "papír" z ppp, ani zařazení do speciální třídy pro nadané děti mu nic speciálního nepřineslo. Individualizace přístupu byla chabá, místy vyloženě nevhodně volená. Dítě si svou potřebu intelektuálních podnětů kompenzovalo ponejvíce samo, četbou a pestrým aktivním životem. Činí tak dodnes, výhodu má v tom, že studium mu neodčerpá veškerou kapacitu a stíhá paralelně mnoho aktivit.
|
|
Vítr z hor |
|
(15.11.2024 11:51:00) Markéto, Dari, informace od školy, že si myslí, že je dítě nadané, je v dnešní době spíše zázrak. Školy jsou tak zahlcené administrativou a výzvami vyplývajícími z různých ad hoc společenských/politických objednávek a nápadů, že učitelé mají co dělat s plněním toho, co se na ně valí.
Vím, že rodiče "by čekali" od škol spoustu věcí, zejména někteří vzdělanější to umějí opravdu hezky formulovat, ale je to často nereálné. Z vývoje v posledních letech a ze zpráv o dalších hezkých nápadech ministra školství vyplývá, že školství směřuje k pouze základnímu vzdělávání pro průměrného žáka, ber nebo nech být, s prioritou utratit co nejméně peněz a udržet to aspoň jakés takés zdání, že veřejná služba funguje.
|
Markéta |
|
(15.11.2024 13:56:16) Rodiče většinou asi očekávají od školy to, co deklaruje. Když si otevřu stránky základky, kam chodili oba kluci, dočtu se, že škola nabízí všem žákům individuální přístup a klade důraz na speciální vzdělávací potřeby žáků. A myslím, že takhle to má skoro každá základka. Tak buď to nabízí, nebo ne. A pokud ne, nemá to deklarovat.
|
K_at |
|
(15.11.2024 13:58:39) Marketo, ale my nevíme, co bude učitelka dělat. Ona potřebuje taky třeba vědět, co a kam a jak směřovat. Ano, školy deklarují mj to, co se tak hezky po nás chce. A pro co jsou málokde ty optimální podmínky.
|
|
Čumča. |
|
(15.11.2024 14:17:15) Markéto, malá Knedli přeci měla individuální přístup, dostávala látku z vyššího ročníku, a už ani to nestačí... Je prozíravé nechat na odborném pracovišti její další směřování, od toho jsou přeci specializace. Taky bych chtěla, aby moje dítě bylo v rukou někoho, kdo s má s talentovanými dětmi dlouholeté zkušenosti - s takovým mentorem se taky bude cítit nejlíp, a o tom to je, ne? Aby byla malá Knedli dlouhodobě spokojená, motivovaná, šťastná.
|
|
Vítr z hor |
|
(15.11.2024 15:17:37) Jj, to mě vždycky fascinuje. Je pozoruhodné co si rodiče představují pod výrazy jako "individuální přístup" a "klade důraz na speciální vzdělávací potřeby žáků".
Takhle škola se snažila - a pořád je to málo. Podotýkám, že škola může pouze doporučit návštěvu školského poradenského zařízení, ale místo rodičů tam s dítětem jít nemůže, a když si to rodič nepřeje, nebo jen nepodepíše, tak se škola ani nemá šanci dozvědět, co školské poradenské zařízení zjistilo.
O individuální přístup se SNAŽÍ povinně každá škola a taktéž musí respektovat speciální vzdělávací potřeby žáků. Tyto potřeby však vyplynou z dotyčné zprávy školského poradenského zařízení, kam dítě vezmou rodiče (až samozřejmě na nějaké maličkosti, co si může škola naordinovat sama, což taky každá škola ze zákona dělá).
No a pak je dobré si představit v reálu tu třídu se 30 žáky, 1 učitelem a rozpočítat si vyučovací hodinu (45 minut) na počet žáko-minut.
Nestačí? Tak příklad:
V přípravných třídách je 10-16 dětí, děti jsou zde na doporučení školského poradenského zařízení, tedy VYŠETŘENÉ odborníkem, s doporučující zprávou a určenými a popsanými případnými speciálními vzdělávacími potřebami. Často jsou přítomny tzv. hraniční odkladové děti, které by možná tu běžnou první třídu taky daly. Kolektiv je věkově homogenní.
V mateřských školách je až 28 dětí, vyšetření a doporučení mají jen nejkřiklavější případy s nejpečlivějšími rodiči, pokud tedy jsou (což v poslední době opravdu jsou). Třídy bývají často heterogenní, tedy věkově namíchané (každý věk má svá specifika, přípravy do takové třídy musí dělat učitelky mnohem komplexněji.
Výzkum ukázal, že absolventi přípravných tříd jsou lépe individuálně připraveni na ZŠ a vykazují menší míru školního neúspěchu. Hypotéza, že přípravné třídy jsou účinnou přípravkou na ZŠ s vysokou mírou individualizace vzdělávání a předcházejí školnímu neúspěchu, se potvrdila.
MŠMT situaci vyhodnotilo a závěr ministra školství? ZRUŠIT PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY. (Tj. opravdové individualizované vzdělání je sice účinné, ale drahé, tak ho zrušíme, stačí to jenom deklarovat.)
|
K_at |
|
(15.11.2024 15:31:55) Vetře, přesně tak. Hodíme to v plné míře na MŠ. To jsem zvědavá, jakou úžasnou podporu dostaneme. Minule se poradna vyjádřila, že rodiče musí schválit, zda může PPP doporučit AP k jejich dítěti. A rodiče řekli ne.
Dítě s retardací? No problem. Rodiče nikam nechtějí? Nebo nemusí donést zprávu z PPP? Mají se objednat k psychologovi a jim se nechce? No tak nic. Vždyť o nic nejde, ne? Však školka je takové nízkoprahové zařízení, kde se hodné tety o děti postarají.
|
Vítr z hor |
|
(15.11.2024 15:53:48) "To jsem zvědavá, jakou úžasnou podporu dostaneme."
Jakou podporu? Učitelky s VŠ už hledají, kde nechal tesař díru a shánějí jiné zaměstnání a rekvalifikace (bojí se, že až budou připojeny MŠ k ZŠ, základky odsají peníze na odměny a učitelky ve školkách i s VŠ budou mít míň než prodavačky v Lídlu). Ty co zbydou, budou učit k tomu všemu ještě angličtinu
Příhoda: Kdysi jsem se pokoušela umístit dítě s DS a těžkou MR a mnoha přidruženými diagnózami vč. toho, že dítě potřebovalo osobního asistenta, neboť nebylo schopno bez pomoci ani udržet hlavičku vzpříma (celé dny trávilo na kočárku, protože nemohlo ani chodit).
Podle MŠMT mohlo na přání rodičů klidně do běžné MŠ, vždyť ten asistent... atd. a hlavně inkluze (!).
Místní speciální MŠ ho odmítla, neboť mohla přijímat pouze děti, které jsou schopny samy chodit. Vysoce specializovaná MŠ v Praze by ho vzala, ale tam rodiče nechtěli (nemohli?) dojíždět.
Tak jo, jak píšeš, hodné tety v běžných narvaných MŠ to zvládnou (tenkrát naštěstí maminka naznala, že to je nereálné).
|
K_at |
|
(15.11.2024 16:36:49) Větře, úplně mimo téma, my jsme vlastně přemýšlely i o tom, jaký propastný rozdíl je první den MŠ. Umíš si představit, že přijde prvňák do ZŠ, rodič řekne "od 18 měsíců chodí do školky, je zvyklé, přijdu odpoledne, na shledanou"? Nebo přijde běžně 20 minut po zavíračce? Nebo zřizovatel řekne "žádné ředitelské volno nebude, mám tady 5 dětí, které potřebují být ve škole či družině. I kdyby bylo 1, otevřete!" Jasně, věk dětí a tak dále. Ale ať se teda už MŠMT rozhodne, co ty školky jsou.
|
|
|
|
Markéta |
|
(15.11.2024 16:24:50) Trochu se v tom ztracim. Ucitelka poznala, ze diteti nestaci bezna vyuka matiky. Krome toho, ze diteti doda ulohy z vyssi tridy, nic dalsiho delat nemuze, dokud to nema potvrzene z poradny?
|
Vítr z hor |
|
(15.11.2024 18:00:10) Zprava z poradny je nejen pro ucitelku, ale i pro rodice. Ucitelka uz treba nemuze v ramci hodiny vic. Nestiha, nemuze ucit jednoho na ukor celku, ulohy navic jsou treba nedostacujici. Na zaklade doporuceni z poradny muze ziskat extra cas ucitele (penize), extra pomucky (penize), ucitel dalsi tipy pro praci s ditetem.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(15.11.2024 19:40:58) Markéto, ten "papír" může znamenat třeba dva tisíce na pomůcky a další peníze třeba na dvě hodiny týdně individuální péče mimo třídu, klidně po vyučování, škola nemá nekonečný zdroj peněz a učitelé nechtějí pracovat zadarmo, kupodivu
a kromě toho z toho papíru učitel přečte, na co má dát pozor, kde přidat, kde hrozí problém, co rozvíjet a taky jaký pomůcky použít, učitel nemůže znát všechno, odborník v ppp má větší přehled
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(14.11.2024 19:43:07) Dari, ale ta učitelka nemá většinou kouzelnou lupu, kterou vidí do dětí. Ona nepozná jen tak, že tady je budoucí dys, tady budoucí nadaný student, tady student s obojím a tady máme nekompenzovanou dysfazku. Jinými slovy trochu si to představuješ jak Hurvínek válku, řekla bych. Učitelka má zájem, prosí o spolupráci. Díky bohu za to.
Respektive ty vidíš, že asi tady je ten a ten problém. Ale potrebuješ to prostě ověřit. I třeba s doporučením, co ideálně dělat. Které ty oblasti jsou silné a které oslabené.
|
|
Čumča. |
|
(15.11.2024 21:00:03) "Ségra dávala do první třídy svého syna a učitelka na první třídní schůzce (v půlce září) řekla všem rodičům: "my už si je tu srovnáme, aby všichni byli na stejné úrovni" - to mi přišlo jako vrchol neprofesionality - abych s nima neměla práci, tak je "odindividualizuji" - někteří holt budou doma makat jak fretky, aby se "posunuli dopředui", někteří se budou nudit, aby "počkali na ostatní"."
Dari, promiň, ale to je dost možná zcela uměle vyvolaný problém a zásadní nepochopení toho, co učitelka říkala (a kdoví, jak dobře to tvoje sestra interpretovala). Učitelka tím mohla myslet, že se s nimi v první třídě pracuje hodně individuálně, protože každé dítě potřebuje přitlačit v něčem jiném a jiné dává s přehledem - a na konci té první třídy je předává do dalšího ročníku splňující základní standard prvňáka. Vůbec nemusí jít o nějaké odindividualizování dítěte.
Nejsem si jistá, jestli nejsi rodič, který z titulu rodiče dítěte na soukromé škole s despektem hledí na cokoli, co státní škola dělá (uměle si tak potvrzuje, že soukromá škola byla nejlepší volba). Přitom na rovinu - nemáš s tím žádnou vlastní zkušenost.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(15.11.2024 21:49:34) co se týká učitelů, já jsem se šla zeptat ředitele školy, jak si škola poradí s nadanými dětmi, už s diagnostikou šel mladší do první třídy a starší do třetí, já jsem v té době o nadání nevěděla vůbec nic a moje učitelská praxe byla půl roku před mateřskou před devíti lety, takže jsem se šla opravdu jen ptát a domlouvat, co je potřeba
on mi na to řekl, že škola žádný nadaný děti nikdy neměla a nemá a ani mít nechce tak jsme začali hledat jinou školu, mezi tím starší syn zažíval šikanu od spolužáků i učitelky a já se svými tehdejšími znalostní jsem vůbec nevěděla, co dělat a jak mu pomoct
řeči o srovnání během prvního roku nebo dvou jsem slyšela fakt hodně, i přes ty papíry z ppp
takže věřím tomu, že učitelka mohla být stejně blbá jako kdysi ta synova
|
|
Marko + 2 |
|
(15.11.2024 22:04:10) Čumčo, ale ono "to se srovná", směrem k dítěti, které je napřed, se používá celkem často. A pokud nadané dítě podporu nedostane, tak než se ve škole dostane k něčemu pro něj zajímavému,tak už může být tak rezignované, že jeho vysledky vypadají úplně průměrně a učiteli se tak jeho výrok potvrdí. Mně učitelka na moji informaci na třídní schůzce ve 3. nebo 4. třídě, že syn se v matematice nudí, odpověděla:"Já mu dám, že se nudí!!!"
|
|
Dari79 |
|
(15.11.2024 22:33:38) Nene, myslela to přesně tak, jak jsem napsala.
Synovec už je v sekundě na gymplu, takže na té základce strávil už 5 let, takže jak to myslela, se ukázalo dostatečně v průběhu.
Příkladem naší školy jsem chtěla jen ukázat, že když se chce, tak to jde. I bez papírů a nejen na prvním stupni.
Ale právě proto jsem psala, že to byla soukromá škola + 15 dětí ve třídě, čímž jsem chtěla říct, že chápu, že učitelka s 25 dětmi různých úrovní a obtíží to jistě má těžší, a to i kdyby byla motivovaná. Samozřejmě i ve státním školství je spousta skvělých učitelek...
Ale to, že ve školství je furt - i na prvním stupni - dost učitelek, které se o to ani nesnaží, to je asi fakt, ne? Já jsem své dítě toho ušetřila, ale mám samozřejmě známé, kamarády, rodinu..., kde všichni mají děti a tak snad jsem toho slyšela dost. Nejsem žádná elita odtržená od reality, starší syn chodil na normální základku a pak šel na 8 letý gympl, ale malý byl specifičtější + zrovna se ta soukromá (naštěstí) u nás otvírala a vyhovovala nám v mnoha věcech (přístup, začátek školy, bloková výuka, neznámkování...), jsem fakt velmi šťastná, že to takhle pěkně vyšlo. Velký syn prošel komplet státním školstvím a letos bude promovat, takže bez úhony. Ale malej by v blbý státní škole trpěl, rozhodně mnohem víc - je (byl) prostě jinej.
|
K_at |
|
(15.11.2024 22:39:52) Dari, Jo, tomuhle rozumím.
|
|
|
|
|
|
|
čajka |
|
(14.11.2024 15:41:09) Když testování, tak kvůli sobě, ve škole toho žádný výsledek stejně moc nezmění. Pokud je učitelka rozumná, tak papír nepotřebuje, pokud rozumná není, tak papír stejně nepomůže. Mě to ale pomohlo své dítko pochopit, protože jsem tomu nějak pořád nevěřila. Ale spíš než PPP bych si udělala už větší výlet do Prahy do www.centrumnadani.cz, kde jsou ty testy dost komplexní a zasvěceně ti pak poví vše, co tě může zajímat.
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(14.11.2024 18:18:31) Rozhodně jeďte, s nadáním je to složitější, než to někdy vypadá.
Dostávat úkoly navíc stejného typu, jako už udělala, je nesmysl. Třeťácké úkoly fajn, lepší, ale může dělat klidně i v rámci počítání do deseti úkoly vyžadující logické úvahy, kreativní řešení, různé hříčky, paradoxy, prostě potravu pro nadanej mozek.
Zkuste se vyloženě vydat za někým, kdo se na nadání specializuje. Doporučuju docela i skupinu Nadané děti na FB.
|
|
Len |
|
(14.11.2024 18:26:32) Mam nadane dite, od prvniho stupne chodila o tridu az tri vys na matematiku i jine predmety. Na stredni uz mela skupinu pro nadane. Urcite bych za tim sla, zvlast, kdyz je skola ochotna.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(14.11.2024 19:03:24) úloha navíc ji velice brzo přestane bavit a přestane to dělat, potřebuje jinou práci a učitel potřebuje trochu návod, jakým způsobem na to jít
učiteli to dá dost práce, pokud bude mít škola v ruce doporučení z ppp, může dostat nějaký peníze navíc
|
Yuki 00,03,07 |
|
(14.11.2024 19:23:36) ppp může poradit, co rozvíjet, buď přímo v matematice, nebo taky jinde, možná to bude logika, možná čtení, možná paměť, a nebo třeba sluchový vnímání, pochopení textu...
|
|
|
Dari79 |
|
(14.11.2024 19:24:51) Za mě je taky hlavně otázka - co má být cílem?
Škola s ní je ochotná pracovat víc/jinak, jen když si přinese papír?
Za mě - papír pro papír je nesmysl, zvlášť na prvním stupni. Buď škola (rodiče) to vidí a jsou ochotní pracovat, pak papír nepotřebuješ. Nebo ti ani papír nepomůže, protože to budou ignorovat...
Naše škola jela matiku a češtinu individuálně ještě loni, tj. do 7. třídy včetně. Až letos, v osmičce, najeli všichni na stejnou výuku ve stejnou dobu (tj. až letos se někdo nudí a někdo trochu nestíhá). Angličtinu jedou individuálně doteď. Němčinu naopak jedou společně všichni (tam nemají ve třídě větší rozdíly).
|
Dari79 |
|
(14.11.2024 19:26:38) Myšleno jeli individuálně i bez jakýchkoli papírů. (ale je to teda soukromá škola s 15 dětmi ve třídě)
|
|
Alena |
|
(14.11.2024 21:38:28) Skola muze byt ochotna pracovat a nevedet jak.
|
|
|
K_at |
|
(14.11.2024 19:26:04) Nemusí to být PPP. Může to být třeba psycholog s povědomím o nadaných dětech. Jinak nadané dítě opravdu nemusí být divný malý profesor. Nespěchala bych na to, ale zase proč nezjistit víc? A jak píše Yuki, nadání v kterých oblastech? I ta matematika je velký vesmír. A souvisí s ní další dovednosti. A učitelka chce možná i lépe zaměřit a identifikovat prostě nadané dítě.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(14.11.2024 19:37:38) kat, sehnat psychologa je těžký a psycholog se specializací na nadání? možná v některých ppp, takže bych řekla, že právě ppp je nutnost
ještě jedna maličkost, která je jednoznačně pro ppp, u části nadaných dětí se zároveň s nadáním objevuje taky nějaký problém, nějaký dys, a protože nadaný dítě je chytrý, dost dlouho to kompenzuje, ale mnohem lepší je vědět, jestli tam problém je a pracovat s tím, protože jinak se to na druhým stupni začne projevovat i v tom, co před tím šlo výborně, třeba v té matice
|
|
|
TaJ |
|
(14.11.2024 21:23:25) Pokud s tím nejsou ve škole problémy, nepotřebujete pro školu papír a vy sami jste schopní a ochotní s ní nějak pracovat a nějak ji v tomhle směru rozvíjet, tak bych to asi zatím nechala být. A třeba bych tam zašla časem, ale pokud máš teď pocit, že to není potřeba...
|
Alena |
|
(14.11.2024 21:37:06) " nepotřebujete pro školu papír" Ale navsteva poradny/centra pro nadane prece neni pro potvrzeni nejakeho papiru, ktery se nekam zalozi. Precti(te) si Yuki (je i mozne na dite dostat financni prispevek). Odbornik ti muze poradit, jak s ditetem pracovat, na koho se obratit, jake pouzivat zdroje . Rada prvostupnovych ucitelek by sama nedala tezsi ulohy z prijimacek pro pataky (to neni despekt, zaber prace maji obrovsky), natoz aby vedela, jak pracovat s nadanymi matematiky, druhak, tretak uz muze byt v logice dal nez vyucujici a ji napadne treba jen zadavat tezsi nasobilku.
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(14.11.2024 21:38:50) Knedli, těžko říct. V prvních ročnících ZŠ je myslím ještě hodně dětí, pro které je učivo příliš lehké. U dcerky to může být tím, že je prostě "jen" přirozeně inteligentní, trošku se pronudí prvním stupněm a na gymnáziu pak bude pro ni učivo přiměřené. No a nebo to může být tím, že je opravdu výrazně nadaná, v jednom směru nebo ve více směrech, a to by vám v té poradně řekli a sepsali by konkrétní doporučení pro školu i pro vás. Pak je otázka, jestli by se škola těmi doporučeními v praxi řídila, a dále je otázka, jestli vy rodiče (a samotné dítě) máte o cílené rozvíjení nadání zájem.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(14.11.2024 22:54:12) no a tak se nám ztrácí nadaný děti, ony se totiž na prvním stupni nenaučí ani pracovat, ani se učit, ani nebudou nadšený a učení je nebude bavit a pak přijde ta chvíle, kterou učitelky vystihují větou "ono se to srovná, má jen ambiciózní matku" a pak je o tři roky víc, osmá, devátá třída a najednou je na vysvědčení víc trojek než jedniček
a učitelky si potvrdily, že měl jen ambiciózní matku
a ne, ani na naší škole se mi nedaří to změnit
|
Čumča. |
|
(14.11.2024 23:55:21) Yuki, ty jsi dneska docela rozpumprdlíkovaná Kdo nejde s tebou, jde proti tobě.
Já si hlavně myslím, že učitelka měla na pohovoru víc vysvětlovat Knedli, jaký je účel toho postupu. Je dobré, že se jí tady dostalo dobrého osvětlení a uvedení do souvislostí, že slyšela reálné příběhy. To jsou věci, které běžný rodič na první dobrou prostě neví. Učitelka má s rodiči lépe pracovat, na tohle si má prostě vyhradit čas. Spousta rodičů by byla vyjevená a překvapená. A to je ze strany té školy špatně.
|
K_at |
|
(15.11.2024 5:49:01) "Yuki, ty jsi dneska docela rozpumprdlíkovaná Kdo nejde s tebou, jde proti tobě."
Ale prosím tebe, a kdepak??
|
Čumča. |
|
(15.11.2024 12:53:49) no, to vyjádření "a takhle se nám ztrácejí nadané děti" bylo ve vlákně na Ropuchu, a ta nenapsala nic, co by znamenalo "jen ať se nadané děti ztratí"
|
Ropucha + 2 |
|
(15.11.2024 13:02:27) Čumčo, buď to bylo chybně napojené, nebo mi to též příliš logicky nesedí, ale už je to myslím jedno. Knedli tu najde řadu užitečných postřehů a za sebe mohu zopakovat, že do Tábora bych bez obav vyrazila. V Praze najde specialisty na nadané děti každopádně též.
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(15.11.2024 7:54:35) jako učitelka, výchovná poradkyně a zároveň rodič nadaných dětí smekám před moudrostí, znalostmi a zkušenostmi a myslím, že do této diskuse už nemám čím přispět
|
Čumča. |
|
(15.11.2024 13:18:55) Yuki, ty by ses ale neměla nechat takhle unést. Já jsem přeci psala a myslela to úplně vážně:
"učitelka měla na pohovoru víc vysvětlovat Knedli, jaký je účel toho postupu. Je dobré, že se jí tady dostalo dobrého osvětlení a uvedení do souvislostí, že slyšela reálné příběhy."
Vážně jste jí napsaly spoustu informací, které by měla vědět.
K čemu je ale odbornost, zkušenosti, když se s Alenou necháte unést frustrovaným výkřikem Kat a začnete z toho dělat kovbojku. To téma je Knedli a ne vaše, není o vašich frustracích a emocích, které neudržíte na uzdě.
Jak vás může takhle zbořit věta "myslím, že měla učitelka Knedli celou věc víc vysvětlit"
Vždyť se vůbec nic nestalo Laikové i odborníci napsali, co si myslí. Nic víc.
|
K_at |
|
(15.11.2024 13:41:34) Čumčo, ty jako zdejší hysterka no.1 mi tu nepiš o frustracích.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(15.11.2024 13:48:01) Čumčo, pryč bych se neměla nechat "unést"? jako že když jsem učitelka, tak jsem za učitelku i na diskusi a mám se podle toho chovat? to jako fakt ne, já tady diskutuju a předávám svoje zkušenosti, nic víc, diplomacie mám v práci víc než dost, tady fakt nemám chuť chodit po špičkách, nevidím k tomu důvod
prostě sdělím svůj názor, jako každý jiný
akorát někoho hrozně štvou učitelky, z principu, ale to není můj problém
že je toto způsob, jak školy přicházejí o nadaný děti a pak o ně přichází celý národ, to je prostě fakt
teď jsem se nechala unést tvou narážkou na svou profesi, už jsem několikrát zvažovala ukončit existenci Yuki, o které se ví, že je učitelka, ale vždycky si pak řeknu, že to není můj problém a nový nick by nebyl můj, že to nechám tak
|
Čumča. |
|
(15.11.2024 13:59:09) "Čumčo, pryč bych se neměla nechat "unést"? jako že když jsem učitelka, tak jsem za učitelku i na diskusi a mám se podle toho chovat? to jako fakt ne, já tady diskutuju a předávám svoje zkušenosti, nic víc, diplomacie mám v práci víc než dost, tady fakt nemám chuť chodit po špičkách, nevidím k tomu důvod"
Yuki, spíš šlo o to, žes neměla důvod se rozjitřit, vyrobila sis ho sama Mně to třeba u tebe hrozně mrzí. A Knedli to nepomůže
"prostě sdělím svůj názor, jako každý jiný"
tak ale nech i ostatní, slepě nestartuj
"akorát někoho hrozně štvou učitelky, z principu, ale to není můj problém"
Yuki, to spíš ty nezvládáš jakoukoli zmínku o "škola něco dělá špatně" a to se vůbec nejedná o tvoji školu
"že je toto způsob, jak školy přicházejí o nadaný děti a pak o ně přichází celý národ, to je prostě fakt"
popsalas ten proces dobře, příčiny, prapříčiny a jejich důsledky atd. Ano, dítě se zanedbaným talentem potom opravdu vykazuje průměrné výsledky a někdejší pedagog si může gratulovat, že měl pravdu. Je dobře, žes to takhle popsala, málokdo z nás si tyhle důsledky po letech, na dalších stupních vzdělání umí představit
"teď jsem se nechala unést tvou narážkou na svou profesi, už jsem několikrát zvažovala ukončit existenci Yuki, o které se ví, že je učitelka, ale vždycky si pak řeknu, že to není můj problém" Yuki, tvoje profese tady není žádný problém a nikdo po tobě nejde, fakt ne, přečti si ta vlákna třeba zítra znovu Nechala ses rozčílit názorem někoho, kdo s tebou sympatizuje a dal to najevo
|
K_at |
|
(15.11.2024 14:10:56) Yuki se nikde nerozčílila. A i kdyby, tak co jako?
|
|
|
|
Kaipa |
|
(15.11.2024 13:56:01) Asi jsem mimo, ale nepracuje Kysnutá ve školství? Nestuduje dokonce "na učitelku" MŠ? Protože pokud ano, měla by mít alespoň elementární povědomí o tom, co tady diskutujete. Osobně absolutně nechápu, že v postavení Kysnuté (dobře situovaná fungující rodina) může být překážkou 100 km (což bych plně chápala u matky samoživitelky - peníze, čas, logistika). Být to moje dítě, neváhám ani minutu a pak se od závěru odborníka odpíchnu.
|
kysnutá knedla |
|
(15.11.2024 14:16:34) Kaipa, na rovinu - na tieto veci potrebujem (môjho) chlapa. Nejazdím autom. Blúdim, strácam sa. Vnútorne od 1.chvíle sice cítím, ze by bolo fajn “vedieť”, ale na jednej strane obava z komentára typu “další matka, která si myslí, ze má doma genia” a za druhé - neochota MM. Asi mu dám prečítať túto diskuzi.
|
Čumča. |
|
(15.11.2024 14:20:40) jasně, dej mu to přečíst, mělas štěstí na lidi, kteří vědí, co píšou a hlavně: celé je to veskrze pozitivní věc, že má malá Knedli nadání, zplodili jste prostě chytrou holku a můžete se jen a jen radovat a být pyšní
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(15.11.2024 14:22:58) "na jednej strane obava z komentára typu “další matka, která si myslí, ze má doma genia” "
knedli, akorát jsem to chtěla psát a chápu i tvého muže jo, člověk si připadá tak trochu nemístně, že má přiznat, že si myslí, že má nadané dítě a skoro podezírám muže, že kdyby šlo o syna, byl by mnohem ochotnější (nic ve zlém ) berte to s mužem tak, že v pp vás nikdo nezná (výhoda, že nejedete vyloženě v místě bydliště), tak nebude v sámošce trousit, že knedlovi si myslí, že mají doma génia, uděláte si výlet, zajdete na dobrý oběd, na nějaký ten nákup, uděláte si příjemný rodinný výlet a můžeš nenápadně zmínit, jak strašně ty baby z pp obdivují chlapy, co sem se svými dětmi přijdou, jak je to pro ně vždycky vzor dokonalého chlapa a otce
|
|
K_at |
|
(15.11.2024 14:29:06) Knedli, to je volovina. Vás tam posílá škola. Můžeš i požádat paní učitelku o krátké shrnutí důvodu, proč vás tam posílá. Může napsat a zalrput do obálky. Při objednání termínu (počítej klidně třeba 2-4 měsíce) to rovnou sděl, že na žádost ZŠ.
|
|
Čumča. |
|
(15.11.2024 14:30:41) Knedli, a vaše učitelka vám nedala nějaké písemné doporučení, kde by zároveň bylo vypsáno, jakou látku vyšší třídy dcerka zvládá? Vyjádření zš bych od ředitelky zš určitě chtěla Protože ty tam s dcerkou jedeš jako doprovod, jako zákonný zástupce, která jedná na doporučení školy.
|
Alena |
|
(15.11.2024 14:55:24) Poradna nepotrebuje informaci od skoly jakou latku dite zvlada, dite tam jde na vysetreni intelektu. Doporuceni skoly neni potreba.
|
Beat |
|
(15.11.2024 15:03:30) Knedli, určitě ji objednej, ať běží termín a jak pojedete se uvidí.. Budete mít čas na to, se rozhodnout. Zda autem, nebo to lze jinak . Žijeme v zemi s hustou dopravní sítí a neříkej mi, ze když jsi dojela ze Spiše do Čech k nám, ze nedojedeš do Tábora či Prahy. Vlakem, busem..
A Rose radí takticky na chlapa, tak to taky můžeš zkusit, když by to nešlo normálně
|
Rodinová |
|
(15.11.2024 15:06:06) Jsem uz psala, at vymysli manzelovi v Praze atraktivni program, urcite by se neco naslo
|
kysnutá knedla |
|
(15.11.2024 15:22:31) Reagujem strašně neadekvátně tomu, čo mi píšete Vy, ešte som ani všetko neprečítala, sakra. Ale prišiel syn po týždni a zajtra letí preč, tak chcem byť tak trochu k dispozici a asi dúfam, že aspoň niečo si nebude vedieť zbaliť, zaistiť sám a budem počuť “mamííí, nevíš náhodou…”. Skrátka, asi chcem byť ešte niekomu užitočná 😆 No a manžel - už je nalomený dosť, a to som mu prečítala asi len 3-4 příspěvky (od Yuki). Na viac nebol čas. Ale do Prahy sa mu nechce. Tak v pondelok zavolám do Tábora. Učitelka nám sama vcera navrhla, že jej napíše doporučenie.
|
Čumča. |
|
(15.11.2024 15:46:58) "No a manžel - už je nalomený dosť"
To bylo naprosto jasný, vůbec jsem o vás nepochybovala, jen jste si to potřebovali nechat utříbit. To nabízené doporučení od učitelky bych si nechala vystavit určitě.
|
|
MaMar |
|
(15.11.2024 17:21:31) Musím říct, že tuhle diskuzi dočítám trochu udivená, že se z doporučené návštěvy poradny dělá takové "drama" - nevím, jestli je situace natolik odlišná v různých regionech, ale já učím na vesnické malotřídce, nemáme dohromady ani 20 dětí, a každý rok doporučujeme nejméně 3-4 žákům návštěvu PPP. Co pamatuju, žádný rodič to neodmítnul, to jedno dopoledne na cestu do okresního města si vždycky našli. Objednat dítě si musí rodiče, poradna pak ale po škole chce vyplnit dotazník ohledně potřeb dítěte, píšeme, co už pro něj vzhledem k jeho individuálním potřebám děláme v současnosti, a v jakých oblastech by nám mohly pomoct výsledky vyšetření. Nejvíc dětí do PPP chodí kvůli podezření na specifické poruchy učení, ale také jsme měli nadaného žáka. A když pak máme vyjádření poradny, snáz se shání peníze (nevím přesně z jakých zdrojů je ředitelka získává), měli jsme možnost nabídnout dětem individuální doučování, nebo tomu nadanému pomoc s přípravou na přijímačky na osmiletý gympl. Pochopitelně je potřeba doporučení PPP (nebo SPC) pro dítě, které potřebuje asistenta pedagoga, také ale dokonce na doporučení ČŠI využíváme nějaké zdroje na druhého pedagoga ve třídě, kde se sešlo hodně náročných dětí. Samozřejmě jde jen o pár hodin týdně, ale i to pomůže. Také škola získá peníze na nákup učebnic a jiných materiálů, teď jsme to měli na žáka, který má v hlavních předmětech snížené výstupy podle praktické školy, určitě by ale šly pořídit i vhodné materiály a pomůcky pro žáka nadaného. K tomu všemu je ale potřeba "ten papír"
|
K_at |
|
(15.11.2024 17:43:33) MaMar, tak to gratuluju. Obávám se, že je velmi mnoho rodičů, kteří do poradny nedojdou. A to ani ve městě s MHD u domu. Nebo se nedozvíš výsledek vyšetření, neboť rodič nesouhlasí s předáním zprávy škole.
|
MaMar |
|
(15.11.2024 17:54:52) Kat, možná mají v MŠ pocit, že jsou děti ještě malé a je to zbytečné? Ale u nás ve škole nic takového opravdu nepamatuju. Třeba rodiče doufají, že papír z poradny jejich dětem zajistí pohodu po celou školní docházku, to nevím , ale chodí tam a výsledky vyšetření také vždy dostaneme. Máme hodně dětí s různými specifickými potřebami, některé přestupují z velkých škol v okolí i do vyšších ročníků, tak možná už ti "naši" rodiče tuší, že jejich dítě není úplně standardní
|
K_at |
|
(15.11.2024 18:04:15) MaMar, to bude ono. To jsou ti, co jsou happy, že našli malinkou podporující školu. To bude součást té ochotné spolupráce.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(15.11.2024 19:30:10) Čumčo,ty jsi fakt vedle,
Knedli, a vaše učitelka vám nedala nějaké písemné doporučení, kde by zároveň bylo vypsáno, jakou látku vyšší třídy dcerka zvládá? Vyjádření zš bych od ředitelky zš určitě chtěla Protože ty tam s dcerkou jedeš jako doprovod, jako zákonný zástupce, která jedná na doporučení škol
třeba pomůže vysvětlit, jak to chodí
učitelka nedává nic rodičům, ale výplní dotazník poradně a na dotaznících většiny poraden je i kolonka, jestli je to na žádost rodičů, nebo školy, součástí je nejen jak se děcko učí, ale taky jak se chová, jak je na tom sociálně
rodiče většinou ten dotazník dostanou k přečtení a podpisu, ppp pak po vyšetření dá jeden papír škole a jeden, většinou malinko konkrétnější, dá rodičům škola si pozve rodiče, udělá nebo spolu udělají plán podpory, založený na doporučení ppp a zároveň na potřebách a možnostech učitele a dítěte, rodiče se s tím seznámí, můžou doplnit, upravit a podepíšou, tím je to závazný, včetně kolonky s povinnostmi pro rodiče
nejpozději po roce, u těžších odklonů od průměru po třech měsících, se vyhodnotí, jak to funguje
|
Čumča. |
|
(15.11.2024 20:17:33) yuki, dávej prosím tě do uvozovek, co není tvůj text vložilas můj odstavec do svého textu, který tím pádem nedává smysl
a nezlob se na každého, kdo přesně neví o spolupráci mezi zš a PPP, jaká kolonka, podpis a po jaké době přezkoumání
vždyť vůbec o nic nejde, učitelka jim včera písemné doporučení zš nabídla, Knedli si ho s sebou vezme, nikdo dál nerozporuje, co se bude dít potom
|
Yuki 00,03,07 |
|
(15.11.2024 21:43:14) Čumčo, je se nezlobím a právě proto jsem to vysvětlila, aby lidi věděli
|
|
|
|
|
Kaipa |
|
(15.11.2024 14:36:09) Kysnutá, taky mám orientační smysl na nic, ale v době navigací to je v pohodě. Ale jestli se necítíš, holčička je i tatínkova, ne? A na komentáře se z vysoka...
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(15.11.2024 7:59:00) Cumco, placas. Yuki presne popsala reakci na zanedbane nadane dite (ambiciozni rodic). Jinak melas rovnou napsat, zes u te debaty ve skole byla.
|
|
|
|
|
Vranice |
|
(14.11.2024 23:28:14) Zkus se domluvit na centrumnadani. Dělají i akce pro rodiny s nadanými dětmi, měli by umět poradit, jak dítko rozvíjet.
Je fajn, že se škola snaží pracovat s nadaným dítětem. Můj syn to štěstí neměl, na matice se na prvním stupni nudil, vyrušoval, dostával počítat "sloupečky" příkladů navíc. Paní učitelka na můj dotaz, proč nemůže řešit slovní úlohy odpověděla, že sloupečky se líp opravují. Dnes je syn na střední a matika s tělocvikem jsou jediné předměty, z kterých má jedničky bez přípravy.
|
|
Buřt |
|
(15.11.2024 9:07:51) Ahoj Knedli, já bych tam asi jela. Zdá se mi skvělý, že to učitelka iniciuje. U holek je nadání často neodhalený - právě proto, že jsou sociálně zdatnější a tudíž se často, jak jsi napsala, nijak geniálně nejeví. U kluků to zas může být leckdy naopak - ne každej divňous je génius.
Podpořila bych jí v tom, bejt nadaná na matiku je skvělá věc. Podchytila bych to. V pubertě třeba nebude chtít vyčnívat a bude to nadání maskovat - to taky často chytrý holky dělají a je to škoda.
Myslím, že tady to genderové hledisko nezmínil, tak s tím přicházím.
|
kysnutá knedla |
|
(15.11.2024 9:49:43) Všetkým ďakujem za názory, príspevky. Prečítať som stihla, ale reagovať stihnem len krátko (než kolegyňa spraví s deťmi formativní hodnocení).
Manžel do toho ísť nechce, vraj bude dceru učit praktické věci typu “vypočítej kolik peněz budu mít z 20tis když je zhodnocení 5%”, násobenie atd
Asi sa mu nechce do Prahy (tam by asi boli výsledky relevantnejšie než v Tábore).
Repertoár bude ale musieť rychle a poriadne rozšíriť keďže toto vypočítá ešte než začne Advent
Mňa by pohľad odborníka zaujímal, ale neviem, či zatlačiť na pilu, alebo to nechať…🤔
|
Rodinová |
|
(15.11.2024 9:56:30) Knedli, a co vylet do Prahy zkombinovat s nejakym pro manzela atraktivnim programem ?
|
|
Alena |
|
(15.11.2024 10:00:44) "Mňa by pohľad odborníka zaujímal, ale neviem, či zatlačiť na pilu, alebo to nechať" Knedli, ty o tom pises jako o manevrech, jako byste se rozhodovali, zda dat dceru na dvouletou vojnu :) Vzdyt je to jen navsteva odbornika, ktera muze byt jen jedna zastavka v peknem vylete do mesta. Manzelova predstava o rozvoji nadani v podobe vypoctu uroku a nasobilce, mi pripada trochu usmevna. Tve dite dela radu sportu, proc? Ze by na to melo talent a bavilo ho to? Nestacilo by jen tak cvicit doma podle sveho? :) Me vzdycky prekvapuje, jak se nikdo nepodivuje nad rozvojem hudebniho, vytvarneho ci sportovniho talentu, ale resit ten intelektualni je povazovano za neco zbytecneho az trapneho.
|
K_at |
|
(15.11.2024 13:37:29) “Tve dite dela radu sportu, proc? Ze by na to melo talent a bavilo ho to? Nestacilo by jen tak cvicit doma podle sveho? :) Me vzdycky prekvapuje, jak se nikdo nepodivuje nad rozvojem hudebniho, vytvarneho ci sportovniho talentu, ale resit ten intelektualni je povazovano za neco zbytecneho az trapneho."
Aleno,tohle mě přesně napadlo včera jako druhá myšlenka.
|
K_at |
|
(15.11.2024 13:48:55) Jo a ještě dodám obecně: Pokud má vaše dítě talent například na sport, hudbu, zpěv, výtvarno či třeba jazyky, budete očekávat, že vám to kompenzuje ZŠ? Asi těžko, co? Protože světě div se, většina rodičů nějak chápe, že to úplně nelze v rámci běžné výuky na ZŠ dosáhnout. Paní učitelka možná v tuto chvíli sama neví, co všechno by mohla nabídnout. A pokud by měla malá Knedli opravdu třeba i ten trapný papír, mohou třeba v součinnosti s PPP doporučit tvorbu ivp a požadovat tak pružnější výuku matriky ve škole - třeba docházku do vyšších ročníků a tak.
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(15.11.2024 10:02:24) jestli píšeš o Táboře, tak jste nejspíš z jižních Čech nebo okolí, tam doporučuju České Budějovice, nevím konkrétně, ale některá ppp se na nadání specializuje
vyšetření trvá jedno dopoledne a můžete vědět, co rozvíjet a kde je případný problém
Mimo jiný totiž nerozpoznaný nadání může vést a často vede k depresím, samozřejmě ne teď, a taky k problémům ve vztazích, problémům s hledáním zaměstnání a práci a tak dál Fakt nestačí doma občas spočítat jeden dva příklady za den
Jihočeská síť podpory nadání
Mgr. Michaela Robová koordinátor podpory nadání tel: 771273654 tel: 771273654 E-mail: michaela.robova@npi.cz Koordinátor podpory nadání
|
Ropucha + 2 |
|
(15.11.2024 11:23:38) Yuki, troufám si říct, že táborská ppp si s nadaným dítětem poradí kvalifikovaně
|
Yuki 00,03,07 |
|
(15.11.2024 11:53:14) Ropucho, já neznám Tábor, ale Knedli psala, že se jí nezdá, tak posílám i další možnosti
|
Ropucha + 2 |
|
(15.11.2024 12:22:19) Yuki, Knedli váhala, protože má do Tábora kus cesty, ale do Budějovic nebo do Prahy má úplně stejně kus cesty a já bych jí s klidným svědomím doporučila jet do toho Tábora
|
kysnutá knedla |
|
(15.11.2024 12:55:23) Bývame blízko ČB. Triedna nám doporučila Strakonice. Tam mi povedali, že Tábor. Tábor či Praha - to už nie je až tak velký rozdiel. Ak sa rozhoupeme, tak myslíte ze radšej rovno Prahu?
Som v práci, píšem a čítam nesústredene
|
Ropucha + 2 |
|
(15.11.2024 13:53:44) Knedli, ještě jen technická poznámka, lhůty jsou dlouhé, nepočítej, že když kontaktuješ pracoviště (kdekoliv), obratem vás bude čekat cesta. Na plánování budete mít spíše měsíce než týdny.
|
|
|
|
|
|
|
Monika |
|
(15.11.2024 11:53:22) Knedli,bez manžela byste to s dcerou nezvladly? Být Tebou,tak ji objednam a uvidis
|
|
Čumča. |
|
(15.11.2024 13:27:19) Knedli, nenechte to plavat Je to o tom, aby se na hodinách matematiky nenudila. Existuje tolik materiálů, kterými bude nadšená. Ty hodiny matematiky by ji do budoucna jenom krušily. Dostane jiná zadání, třeba aplikace na notebooku, na míle vzdálená sloupečkům v sešitě a bude štastná. Bude mít výuku matematiky ušitou na míru, bude to pro ni zábava, otevře se jí jeden nový svět, který by jinak nenašla. O tom to je.
|
|
|
|
Pruhovaná |
|
(15.11.2024 10:08:02) Ježiš. Mít dítě nadané na přírodní vědy a matematiku zvlášť je doslova klika, kterou nemá každý. V poradně vám upřesní, jak a jak moc je nadaná a třebas i nasměrují a poradí, kam dál a jak konkrétně s ní pracovat. Na vás pak bude, zda se jí budete chtít opravdu věnovat. Buď ji v tom budete chtít podpořit, nebo se na ni vykašlete, necháte to být a necháte to na škole (nebo ji budete učit procenta a úroky, což pravděpodobně pochopí během chvíle - a co dál? Matematika je mnohem víc).
Jednoduché.
|
Buřt |
|
(15.11.2024 10:16:59) Právě, proč nějak úroky, na tom není žádné intelektuální dobrodružství.
|
|
|
Vítr z hor |
|
(15.11.2024 11:40:30) Knedlo, když si učitelka všimla, že je dcera výjimečná, vyplatí se prověřit skutečný stav. Nadání si většina učitelů málokdy všimne - to prosím neznamená, že jsou špatní, ale že projevy nadání jsou skryté a učitel prostě obvykle není specialista v oboru psychologie či speciální pedagogiky. Navíc na případné individuální vyšetření prostě nemá ve své praxi čas (odborníci v PPP dělají cca 2 děti denně, to by učitel musel přestat učit třídu na třičtvrtě měsíce, že). Také je dobré, když dítě vyšetří nezávislý člověk, který ho nezná a má šanci zachytit nebo jinak vyhodnotit projevy, které už učitel/rodič přes své brýle nemá šanci vidět.
Termín vám stejně hned tak nedají, takže se třeba ke konci tohoto školního roku máš šanci dozvědět něco, co ti někdy v budoucnu pomůže v budoucím směrováním dcery.
Pár úloh navíc jen tak střelených od boku může dceru zbytečně zahltit, nebo jí třeba jen zaplácnout čas něčím, co ji moc neposune. Čas dětí je nenahraditelný, vyspívají, učí se, zapomínají a rozvíjejí se strašně rychle. V PPP se dozvíš info především pro tebe, papír je vedlejší (leč i nyní může hrát větší roli, než si člověk myslí). Mimochodem jsem letos sháněla jeden starý ztracený "papír", o němž jsem si myslela, že to je jen zbytečnost (3 roky starý doklad o kurzu cca 11-2 let starého dítěte) - a že jsem ho sehnala, dcera možná jen díky němu nepromeškala životní příležitost. Jdi do toho.
|
|
Marko + 2 |
|
(15.11.2024 21:52:14) Knedli, u toho rozhodování mezi Táborem a Prahou musíš vědět, co za výstupy chceš. Pokud chceš oficiální papír pro školu, tak musí být z PPP, což třeba zde zmíněné Centrum nadání v Praze není, ale zase tam za peníze dostaneš pro sebe podrobnější zprávu o nadání dítěte než v PPP. Ale skola se tím řídit nemusí, ani na žáka nedostane žádné peníze na pomůcky nebo hodinu intervence navíc. V Táboře má na starosti nadané pí psycholožka Janoušková, byla jsem u ní se synem a je moc milá, když se rozhodnete pro Tábor, chtěj přímo k ní. A neboj, určitě se tam na vás nebudou divat jako na ambiciozniho rodiče. Paní Janoušková má sama nadanou dceru. V doporučení bude pro školu, jak mají s dítětem pracovat, ale stejně záleží na učiteli, jak moc se tím bude řídit. Synovi tenkrát napsali nějaké peníze na pomůcky (i s vypsanými tituly, co by bylo vhodné koupit, např. Matematika pro bystré a nadané žáky apod.) a také domlouvali se školou možnost chodit na matematiku do vyššího ročníku (aby se kryly hodiny matematiky).
|
|
|