Re: Skupinová výuka na hudební nástroje
Ahojky maminky, tak tu brouzdám mezi kojením a protože jsem čitelka ZUŠ, tak chci jen něco malinko napsat - nepročítala jsem vás podrobně a do množství, tak možná to co napíšu už víte či to tu někdo psal.
Hudební nauka - tak ta má děti hlavně bavit a má splnit všeobecný hudebně i pohybový základ - a hl. vzbudit v dětech zájem o hudbu jako takovou - nebudu tu ciotovat osnovy - ty jsou z rojku 1981 - poslední revize - i tak jsou v tomto pokrokové, ovšem je tam spoustu ale....
Teoretický zájklad 7 ročníků byl stáhnut do 5 - je to hodně málo a v 5. r. mají být brány kromě hud. teorie i dějiny hudby - no naprostý nesmysl
Ovšem stejně jako základkám obecným i ZUŠkám byla nově ponechána volnost v tvorbě rámcově vzdělávacích programů - ty už na pilotních ZUŠkách fungují, na jiných se tvoří, myslím, že obecné datuk, kdy už se musí na všech ZUŠ jet podle RVP je září 2013?
Průzkum ukázal, že učitelé nástrijů nepotřebují vlastně teoretuické základy bez nástroje a že HN by měla plnit funkci obecného vhledu a společného muzicírování s radostí z hudby! Teoretické znalosti stupnic, intervalů apod. si nástrojaři nejraděj řeší u nástroje sami. Další znalosti nutné na přijímací zkoušky třeba na konzervatoře se řeší speciálním přemětem Příprava na komzervatoř či jak kr¨terá zuš si to nazve....
Takže zkoušení z not, diktáty - sluchové, škaredé známky z HN - to je naúprostá hloupost, která děti odrazuje a znepříjemňuje jim vztah k hudnbě a zanechává na nich černé nesmazatelné stopy!!!!!
Sama mám podobnou zkušenost - spoje děti jsem si dala k mé býva¨lé profesorce na konzervatoři - METODIČCE HN, KTERÁ VOLÍ I PODLE JEJICH SLOV "NEGATIVNÍ MOTIVACI" - sluchové diktáty s výsledkem 4 v 1. r.!!!!!výsledek nadšení a boje mojich děti nemusím psát.....
Většina skupinové výuky v rámci ZUŠ JE řešení třeba z časových či kapacitních důvodů - nevhodné, prot jsem ZUŠ a máme mít individuální přístup - něco jiného je komorní, orchestrální hra - je nutné děti učit i sopuhře - na což je zase v osnovách dobře bráno ohled a od určitého ročníku je v každém nástroji - i klavíru souborová, komorní či orchestrální hra součástí výuky a ,ěla by mít i samostatnou hodinovou dotaci - že to tak na všech ZUŠ není je zase otázka jiná....
Naprosto nesnáším kolektivní začátky třeba hry na zobcovou flétnu vrámci MŠ či jiných zařízení - učitel by musel být genius, aby vše uhlídal a naučil skutečně potřebné a tolik propagované zdravé dýchání - brániční (neumí ho mnozí studenti na konzervatoři.......prostě nejde uhlídat vše u vícero děti
Zobcová flétna je popelkou v naší republice, ještě stále zakořeněnou jen jako přípravný nástroj na jiné dechové nástroje či pro toho, kdo nechce či nemůže koupit dražší nástroj. Přitom v jiných zemích na ně existuje samostatné školství iod nejni¨žších stupňů po nejvyšší a že je jich velká škála druhů a specializací - tak to už se tuší i tady
no jde nám to trochu pomaleji, zvlášť ve rámci tzv. staré hudby, ale pokroky jsou.....
Tak se omlouvám za vstup, moc by mne celkově zajímaly vaše názory, tzkušenosti atd., ovšem moc toho nestík¨hám - při 4 dětech, částečné byť maluškém pracovním úvazku....
přeji všem hlavně RADOST Z HUDBY A S HUDBOU!!!!!
Odpovědět