19.11.2022 11:15:53 Yuki 00,03,07
Re: ospod- taky nemám dobrou zkošenost
Kat, škola za dítětem nemůže, nemůžeme se nikomu cpát do domácnosti, taky není možný to zakomponovat do přímé ped. činnosti, taky se nedá po učiteli chtít navštěvování rodin. Ještě si umím představit u učitele prvního stupně, že se o dítě postará ve škole mimo výuku jednu hodinu denně, to by ještě šlo, ale druhý stupeň se spoustou různých předmětů a proto různých učitelů už fakt ne.
Je obrovská nedůvěra kohokoliv "nestandardního" v stát a všechny instituce, včetně škol, nedivím se, je to vzájemný. A není to funkční. Ale nejsem odborník. To by museli řešit psychologové, sociologové a nevím kdo všechno. Neděláme to dobře. A nevím, jestli to dobře dělá kterákoliv jiný stát. Možná že jo, nevím.
Ta nedůvěra se dá překonat, ale ne v systém, jen ke konkrétnímu člověku a ten může hodně pomoct. Mám zkušenost s maminkou našeho pěstouněte. Jenže to chce zase víc lidí do systému, větší spolupráci všech, míň byrokracie a někdy všem stranám víc vysvětlovat, těm odborníkům dopřát supervize, psychology, aby oni sami měli víc sil a kompetencí a jistoty pro svou práci
a to stejný platí pro učitele. Pokud má učitel jednat s jakoukoliv nespolupracující rodinou, není na to vybavený, fakt není, nikdo nás to neučil, přečíst si někde něco nestačí. My umíme (většinou) učit standardní děti, ale neumíme jednat s dospělými. Vlastně je to velice podobný tomu, co mají doktoři. Taky se až teď na některých fakultách učí nějaká etika, jak mluvit s pacienty, jak s jejich blízkými - a toto chybí všem, bohužel mám dojem, že včetně sociálních pracovníků. To bych viděla jako základ , plus ty supervize.
Právě zpracovávám nějakou metodiku mšmt k problémovému chování, a tam píšou, že pedagogům, kteří se věnují dětem s problémovým chováním, třeba se sebepoškozováním, hrozí vyhoření, potřebují supervize, potřebují pomoc psychologa. Jenže kde to vzít? a supervize zadarmo, třeba online, to je z říše snů. Nemůžeme se potom divit, že do toho nikdo nejde dobrovolně, spoustu věcí nikdo neřeší, a když, tak blbě.
Podle metodik mšmt by toho škola měla dělat tolik, že fakt nevím, kdy bysme měli ještě čas učit, zvlášť když je potřeba řešit třeba vybírání peněz a podobný lahůdky.
To je systémová chyba, to nevyřeší jednotlivci a ani vyšší platy, i když bez těch budou utíkat i ti, kdo ve škole teď jsou, my totiž musíme jednat s rodiči a zvlášť s těmi problémovými, a s problémovými žáky a neumíme to a žádný dvouhodinový DVPP nás to nenaučí a nestačí, nenahradí třeba tu pravidelnou supervizi.
Odpovědět