Re: Problémy školství
Průměrné dítě na ZŠ může excelovat na VŠ. Jak to rozlišíš? Proč by průměrný žák měl jít na učňák, když podle mého názoru průměr je ta maturita na odborné škole? Průměrný žák na zš se bude asi na gymplu v některých předmětech trápit (možná i ve všech), ale na SOŠ, která je zaměžená směrem, který mu jde líp, maturitu zvládne. A to, že na průmyslovce bude třeba muset makat v jazyku, neznamená, že na tu školu nemá. Já jsem se s angličtinou trápila i na VŠ, jinak vše levou zadní. Kdybych si řekla, že chci pohodu, proč překonávat nějaký tlak, mohla bych teď být akorát tak v invalidním důchodu.
Problém podle mě je, že úroveň učňovského školství je nízká, ale nejen to. Myslím, že by se učňáky měly sloučit se středními školami stejného zaměření a na maturitních oborech se také zaměřit třeba na řemeslo, mít možnost na stavební průmce si dodělat třeba rok a získat výuční list ve zvoleném oboru (instalatér, zedník, klempíř...), jinde třeba stolář nebo frézař, umožnit učňům, aby si zdarma udělali třeba svářečský kurz a pod.
Rodiče průměrných žáků těžko odhadnou, jestli ten průměr je strop pro jeho pubertální dítě, nebo jestli se na SŠ "chytne" a bude třeba chtít pokračovat ve studiu. Když ho šoupnou na učňák, není moc pravděpodobné, že si dodělá maturitu.
Tady je problém s prostupností na středním stupni vzdělávání učňák - maturita, a to v obou směrech. A navíc pro humanitně nadané děti, které nejsou silné v přírodních vědách není nabídka prakticky žádná. Jsou jen ty gymply. Pak teda např. hotelovky, ale to je prakticky číšník s maturitou. Kam mají jít tyto děti?
Odpovědět