| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Diskuze : Hlavní : Máme doma školáka

  (?)
 Názory 110 z 25018  [Dalších 25008 >>]
Winky 152855
23.5.2020 21:59:26
Chápu tě.
Starší dcera v devítce se s učením a organizací popasovava statečně už tak od šesté třídy. Vlastně od jedněch prázdnin kdy zjistila, že její chaotická matka (pracující v té době - ó jaká ironie osudu - jako event coordinator) jí zvorala termíny letních táborů a tak si našla diář a do něj si vše zapisuje. systém si vytvořila sama a funguje jí. Dopomoc chce jen u větších akcí typu několikastránková prezentace, tě třeba dělá absolventskou práci, sama si vymyslela že ji napíše v angličtině. Tak to jí pomáhám s pravopisem, sem tam s úpravou atd. Nechá si poradit, je aktivní a sama si řekne co jí vyhovuje.

Mladší syn aktuálně v šestce. Od druhé třídy diagnostika poruchy učení "jako prase" (psycholožka je naše příbuzná). Syn je chytrej a šikovnej a na většinu věcí i trpělivej (ruční práce, výtvarno, hudba, sport), ale jak dojde na školu a učení, jako by mu někdo vypnul půl mozku. Plus zapomínání všeho druhu spolu s organizací na nule. Po jeho dvojité rediagnostice jsem musela uznat, že dost specifik sedí i na mě (nezvládám rutinu, počty a celková sebeorganizace je slabší). Syn má teda nejhorší tu češtinu, čtení skoro nic a psaní děs běs co se gramatiky tyce. Tedy drama nastává už v momentě, kdy si má přečíst zadání. Samostatnost je v tomhle nízká, buď abi číst nezačne, nebo to nedočte, nebo překrouti čtené, možnosti je víc :(( Už jen přechod na druhý stupeň byla celkem změna. Něco kupodivu k lepšímu (hlavně u chlapů učitelů), něco k horšímu (hlavně čeština s perfekcionistickou pančelkou).
No a teď do toho domškola. Myslela jsem, že to půjde, ostatně jsem ji měla kdysi s dcerou v cizině, ale to jsem byla doma a ona v druhé/třetí třídě. První dva týdny jsem doma byla, snažila jsem se. Pak jsem šla fulltime do práce a po třech týdnech zjistila, že syn nedělal nic (též tisknutí pouze v práci, doma stroj odmítá poslušnost a já nemám chuť to brát nekam na opravu ani kupovat nový). Škola měla Bakaláře už předtím, tak že budou vše zasílat přes ně. Ale pouze jako "komens", čili do zpráv. Což první týden šlo, druhý se to zaplnilo a od třetího týdne je v tom akorát maglajz. Některé přílohy se nedaly otevřít, někdy se nedalo na zprávu odpovědět resp nešlo nic přiložit. Když se člověk ozval, z poloviny byly reakce podrážděné, jako že "přece už jsem to posílala...". Když jsem skoku upozornila, že by úkoly mohou dávat do sekce "úkoly", právě aby tam byla kontrola odevzdání, nijak na to nereagovali. Jo jednou dali anketu, jestli jako mají děti možnost dostat se na PC a tak, ale úplně diletantsky udělanou, odpovědi pouze ano/ne.

K organizaci - nejdřív jsme psali papír s úkoly, odškrtávali. Ztratil se. Pak kalendář na stůl, zapomněl otáčet a dopisovat. Pak jsem občas něco zapomněla vytisknout já. Pak jsme se ztratili v čase a prostoru. Po Velikonocích začali ve škole ti aktivnější učitele (děkuju) vymyslet nové možnosti. Učitel matiky si založil Google classroom. Fajn, jenže nepoužívám Gmail. Tak jsem si ho zakládala a nechtělo mě to přihlásit, že prý už účet mám, heslo jsem samozřejmě nevěděla jeho obnova byla na telefon co jsem kdysi měla služební..., no prozradím že moje asi naposedme ověření je ve stylu "faktuzkurvanevim3".
Jo a doma nemáme PC, teda manžel má pracovní ntb. Takže jsme mohli jen když byl in s notasem doma. Pak teda synovi jsem něco stáhla na telefon (Word a PDF a tak) a zřejmě i nebo navíc, protože Google pay si stáhli platbu 2500 a nepodařilo se nám ji vyreklamovat....
Do toho paní cestinarka měla potřebu nás upomínat o úkoly a diktáty a posílala sedmistrankova zadáni (sice roztomilé obrázky, ale mě obcházely mrákoty jen jsem to tiskla). Anglictinarka začala jsem taky používat nějakou aplikaci na slovíčka, ti šlo naštěstí v telefonu.
Pak začaly po Velikonocích dobrovolné on-line konzultace přes zoom. To jsme taky vykoumali jak se přihlásit, a jemu jsem vytiskla rozvrh kdy má co, a ten den ráno mu připomenu, že se má zapojit. Bývají tam tak 1-4 děti na té hodině.
Ve finále to máme tak, ze úkoly dělám se synem v sobotu. Projedeme co má, co jsem vytiskla, co si kam nalepí a co musí odevzdat (když to najdeme). Co nás baví tomu se věnujeme (zeměpis - Afrika), co ne, udělá jen ti nejnutnější. Když je něco delšího, přípravu si dela přes den sám a večer/v sobotu to dodelame. Večer moc elánu nemivam, přijdu v půl šesté a chci se najíst, dojít si na WC, poslechnout si jak se děti měly, udělat jim něco k jídlu.... Někdy se k učení dostaneme v osm večer, někdy vůbec. Učení se trochu zredukovalo casem. Z předmětů jsou aktuální:
- MAT (fajn vysvětlení, video podpora, online testy, konzultace, zájem o studenty, zpětná vazba)
- CJ, (předlouhé zápisy, pravda hezký zpracované, ale odradí mě hned ze napíše hodinovou dotaci třeba 5 vyučovacích hodin), má splacanou mluvnici, sloh a literaturu, z každého zvlášť úkol)
- AJ, (celkem ok, zápisy minimalistické ale funkční, navíc aplikace na slovíčka)
- zeměpis (jednoduché prezentace a naskenované pracovní listy, jen kratičké úkoly, syna naštěstí zajímá)
- dějepis (jako zeměpis, plus odkazy na krátká videa na YouTube k tématu)
Přírodopis jen občas, mají děsnou učitelku bez jakékoliv invence, styl: udělejte si zápis z prezentace a už se tématu nebudeme venovat... (Z téhle její věty mě berou mory, jak pak mají mít děti nějaký vztah k přírodě, když ti zredukuje na dvě stránky a info že jim to k ničemu nebude).
Ostatni učitele se po jednom pokusu zdejchli a nedávají nic, ani jako dobrovolné úkoly, ani jako inspiraci. Prostě vymizeli a nijak se neprojevují....
Takže už to neberu jako nějaký mus a drama. Co stihneme uděláme, zbytek nikdo hodnotit nemuze. Ve výnosu ministerstva je, že nemohou hodnotit hůř než v pololetí, to už by muselo být extra problém. A příští školní rok se uvidí jak to poběží.

Musím ale říct, že v souvislosti s blížícím se vysvědčením jsem se zamýšlela nad možnosti jak to udělat, aby se rodiče mohou vyjádřit a taky "oznamkovat" svou školu, aby měli zpětnou vazbu. Zkusím se obrátit na místní MAP, třeba se toho chytnou.






Brambram,Gábi12/04,Marek10/06 15782
23.5.2020 19:02:29
Pracuju na manažerském postu, kolega mě navedl na aplikaci pro manažery na sledování termínu a vytváření nástěnek a já už mu dva roky blahořečím. Jmenuje se Trello https://trello.com/cs , registruješ se pomocí emailu. Můžeš sdílet s ostatními, dávat si tam termíny, pokud jí máš instalovanou i v mobilu, chodí ti upozornění i na mobil, že se blíží termín karty (třeba že za hodinu má odevzdat úkol, nebo za 10 minut být někde online). Mám dvě registrace, pracovní mail - pracovní, soukromý mail - soukromý. Sdílíme nástěnky v rámci rodiny, takže připisuju na nástěnku nákupu to co má muž koupit ( klidně i ve chvíli kdy zrovna v obchodě už nakupuje, pokud je tam teda online připojený), děti mi na nástěnku nápadů na dárky k vánocům hází odkazy co a kde by měl Ježíšek nakoupit, jednu nástěnku mám na narozeniny v rodině apod. Může si záznamy označovat štítky - mám hotovo, potřebuju pomoc od mámy apod. Jak říkám, pro mě geniální systém, nicméně stojí a padá s tím, že tam dcera nebo ty budete ty informace vkládat. Takže je i tak třeba sednout si večer k tomu a projít za ten den co přibylo, označit si minimálně termínem.
Katka a 2 výrostci 141251
23.5.2020 8:55:31
No ale tohle je super,jak jste to s reditelem zorganizovali.~g~ Nejde o to mít vysoce vychytanou techniku,jde o to,ze to je pro deti a rodice na jednom miste.Co by za to mnohde dali...
kreditka 85904
23.5.2020 8:50:25
Za mě začni nakoupeným tiskárny. Pokud možno se skenerem a kopírkou. Dítě si pak bude moci tisknout a skenovat samo a nebude muset čekat co mu doneseš po službě. Pak v tom má akorát binec - sama jsem chaotik, vím o čem mluvím. Pak jsou dobré lepící papírky na lednici. Každý den ráno může projít všechny ty aplikace kam mu chodí úkoly a buď vytisknout, nebo opsat na ty papírky. Splněné a odeslané úkoly buď škrtne anebo papírek vyhodí. Důležitá je kontrola aplikaci alespoň jednou denně a pokud se učitel v on line výuce zmíní o dalším meetu hned si to napsat na lístek a lístky lepit třeba na stul...

Další věc - proč děláš zbytečnosti typu žehlení...buď si objednej službu, nebo se na to vykašly. Pokud žehlení vyžaduje manžel, tak mu ukaž kde je žehlička s může makat....nebo zapoj děti (podle věku samozřejmě)
Tante Bante 147015
22.5.2020 23:13:04
Za sebe: mám daleko méně volného času a hlavně žádný čas o samotě, co jsme doma. Ale přesto jsem si odpočala. Prostě a krásně jen tím, že jsme nikam nechodili a byli doma. Začali jsme pravidelně spát, jíst (dvousečná zbraň), učit se s dětmi, práce na zahradě. Teď to začíná končit. A nechce se mi. Chce se mi být s mužem a dětmi a kopat na zahradě. Všechno roste jak blázen, jako kdyby nebylo sucho. Vím, že až naplno začne pracovní cirkus, vtáhne mě to zpátky, a zase se mi to bude líbit, ale že by bylo nejlepší se na to vykašlat. Už to pro mě nemá tu váhu, co dřív.
Tante Bante 147015
22.5.2020 23:02:12
~t~~t~~t~
Já teď kopu na zahradě, kde hodně let nekopal nikdo, a vykopávám úžasně nepochopitelné věci typu spodní prádlo i vzrušujícně pochopitelné typu trezor (zlomil se krumpáč). Doufám, že ostatky podobného nikým nepostrádaného manžela nevykopu ~t~.
Delete 8214
22.5.2020 20:57:37
Každámu vyhovuje něco jiného.

Já svým dětem posílala v začátku svoji tabulku a pak trochu kreativnější verzi z netu, ale princip podobný.

Návod jsem dávala, aby si vypsali na lístečky, co mají udělat. Třeba různé barvy podle předmětů, na každý lísteček jedno zadání.

Pak si udělat 5 - 7 sloupečků, podle toho, jestli chtějí (nebo potřebují) pracovat i o víkendu, a rozdělí si papírky do těch sloupečků pokud možno rovnoměrně. U mě nemají termínky, tak to je jedno, u termínovaných úkolů už v tuhle chvíli jde úkol zařadit tak, aby byl před termínem.

Ideálně nenaplňovat žádný z dnů nadoraz, aby se tam dalo doplnit nebo přesunout něco, co se objeví později nebo na to v dřívějších dnech nebyl čas.

Později, když už má dítě i představu, co mu jak dlouho trvá, se dá i počítat ne na počet lístečků, ale na délku úkolů...na lísteček si připíše odhadovaný čas.

Doporučila jsem jim psát si u toho "pracovní deník" a poznamenávat si, co stihli, co ne, proč, co se jim nedařilo, co stihli lépe, než mysleli...

Nechci od nich posílat žádné vypracované úkoly, ale celkem jsem trvala na tom, aby se od prvního týdne učili nšjak si to uspořádat. Klidně úplně jinak, než jsem popsala, ale aby to byla co nejvíc jejich práce.

Jsou to třeťáci, takže nějaká dopomoc rodičů tam bude, ale snažila jsem se, aby to šlo co nejvíc bez ní. Někteří vím, že to fakt zvládají a rodiče jim pomáhají jen v tom, že jim zadání vytisknou.
Jinde se to hodně snaží řídit maminky. Jedna mi osobně řekla, že dítě si plánuje samo, ale ona má pořád tendenci mu do toho zasahovat a výsledek je pak jenom horší. Jiná zase, přes upozornění, že děti opravdu nemusí vyplňovat všechna cvičení a že neočekávám, že během jednoho týdne zvládnou všechno nové učivo perfektně, že to tak nefunguje ani ve škole, měla potřebu donutit dítě udělat opravdu vše...

Takže zatímco děti zvyklé i ze školy si práci řídit dost samy se s tím celkem popasovaly, maminky jim v tom dělaly binčus ~t~.
A všechny děti, co mi poslaly sebehodnocení, mi napsaly jako jednu z výhod učení doma to, že si mohou samy rozhodnout, kdy co udělají (měly napsat 3 nejlepší věcí na učení doma).

No a co se týče chaotiků a x různých míst. Není to dobře, že to tak je, ale když už to tak je, tak se to nejspíš na poslední měsíc nezmění.
Takže bych si napsala ta místa, kam se úkoly zadávají, k nim předměty, které se tam zadávají a den, kdy se tam zadávají. Tohle se totiž moc měnit nebude a pokud ano, tak jen u minimálního počtu předmětů.
To bych měla někde na očích. Pokud je dítě schopné si to z těch míst dostat samo, tak bych to dala na oči jemu. A první krok by prostě bylo si v příslušný den z příslušných míst vypsat příslušná zadání do nástroje, který hodlám dále používat. Já jsem tabulková lsítečková, takže já bych psala lístečky a skládala je do tabulky. Někdo jiný by si je nakopíroval rovnou do elektronického kalendáře (to mě třeba prodí, to přepínání oken a kopírování z jednoho do druhého), nekdo zkupíruje do jednoho souboru z různých míst a pak krmí kalendář, někdo vypíše na jedno místo a pak přepisuje do kalendáře...
Ale to KDE, KDY a CO na začátku by mělo být stejné pro všechny způsoby.
* Liv 30003
22.5.2020 20:49:10
Sally,
Konec tvého příspěvku s dovolením budu používat. Plně vystihuje moje rozpoložení.


jestli mi ještě někdo bude vykládat, jak je to prima, jak má v karatnéně spoustu času a šlechtí růže čte hodnotné knihy a že bych se měla uvolnit a využít všechen ten VOLNÝ ČAS k relaxaci, tak bude obětí zemřelou v souvislosti s koronavirem, i když třeba nakažený ~n~nebude....
kruci 155576
22.5.2020 20:38:53
Cimbur, ja asi tusim, proc si "nemuzes" vzit OČR. Neni to neměnné. Da ses tim krasne zonglovat, po dnech. Jen musí ostatni videt, ze to myslis vazne a uz opravdu nemuzes. Aby jsi nakonec na te nemocenske neskoncila.

sally 3140
22.5.2020 20:38:23
Cimbur,
dýchej z hluboka a tu pomůcku VYBER S DCEROU. U nás jedno dítě má tabulku v počítači, v jeho systému se nevyznám, ale dítě je spokojené. Druhé dítě má papírový diář. První dítě kouká na papírový diář jako na dinosaura, druhému dítěti přijde tabulka v počítači nesmyslná, pže se do ní nemůže rychle kouknout třeba večer před spaním... Kamarádky dcera má přes celou jednu stěnu školní tabuli a na tu si to píše křídou. Dále jsou možnosti typu takový ten plánovač jako podložka na stůl (že to člověk vlastně pořád vidí a hned do toho píše), nebo kalendář na zdi, lednici.... V každém případě to znamená, že to do toho bude muset zaznamenávat z toho počítače - tj. mělo by to být někde dostupné z toho pracovního stolu.

Jinak posílám spoustu sil... my jedeme v zavedeném systému, na jedné platformě (jako že když dítě klikne na rozvrh, tak mu to rovnou otevře online hodinu), ale s různými "opatřeními" mi kromě té dětské školy přistálo ještě spousta dalších povinností a spousta z nich zabere mnohem víc času, než před tím. A jestli mi ještě někdo bude vykládat, jak je to prima, jak má v karatnéně spoustu času a šlechtí růže čte hodnotné knihy a že bych se měla uvolnit a využít všechen ten VOLNÝ ČAS k relaxaci, tak bude obětí zemřelou v souvislosti s koronavirem, i když třeba nakažený nebude....
 Názory 110 z 25018  [Dalších 25008 >>]

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2020 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.