Anča123 |
|
(24.3.2011 13:49:03) Chtěla bych se s Vámi podělit o zajímavý zážitek z Montessori školky, kam naše 2,5 letá dcera nově chodí na 1 den v týdnu. Včera jsem ji tam vedla, poprvé na téměř celý den. Když jsem se s ní loučila, ujistila jsem se automaticky - Budeš hodná? Jo, budu - zněla odpověď. Večer mi manžel vyprávěl, že se při vyzvedávání pí učky ptal, jestli byla Ani hodná - stejně jako já z pí uč cítil nesouhlas se zadáním BÝT HODNÁ. Jak to máte vy? Chcete po svých dětech, aby byly hodné?
|
Anča123 |
|
(24.3.2011 13:51:00) Aha, proč?
|
16.5Salám&Lajka14 |
|
(24.3.2011 13:52:29) Madlí, pokud to znamená "poslouchat dospělé na slovo, i když po mně chtějí blbosti", tak nechci, aby byl HODNÝ.
|
Zuuuza |
|
(24.3.2011 13:52:47)
|
|
adelaide k. |
|
(24.3.2011 13:53:47) Monty, to právě záleží, co se pod tím myslí Každopádně je to trochu vágní požadavek
|
|
Pawlla |
|
(24.3.2011 13:57:50) Monty,ale to je přece hloupost.Každá rodina má svá pravidla a každý vychovává dítě určitým způsobem,protože každý jsme individualita a ty děti taky."Být hodný" znamená chovej se tak,jak Tě vychovávám.Pokud dítě nevychováváš k slepé poslušnosti každého dospělého,tak si to z toho nevezme.Mě to opravdu příjde jako slovíčkaření a hledání problému,kde není.
|
|
|
|
. | •
|
(24.3.2011 13:51:15) Ne, chci aby v životě dokazal být sám sebou.))
|
|
|
Eva + Klárka2/07 |
|
(24.3.2011 13:51:39) Tohle nesnáším a nepoužívám. Co znamená být hodná? že se nebude prát nebo křičet nebo co?
|
Bberi |
|
(24.3.2011 13:53:07) To by mně nikdy nenapadlo dceři říct... K čemu to? Jakože ,když jí to řeknu, bude hodná?...A když zapomenu jí to říct,bude zlobit? To je krawina!
|
hbf |
|
(24.3.2011 14:43:17) Inteligent ví (včetně malého dítěte) ví, jak je to myšleno. Když někomu řeknu "neser", taky mi nejde o zastavení jeho peristaltiky ...
|
Pawlla |
|
(24.3.2011 14:44:37) hbf,přesně
|
|
|
|
Anča123 |
|
(24.3.2011 13:56:14) Soudě dle komentářů své malé dcery už ví, co považujeme za to být hodná (půjčovat hračky, pomáhat ostatním, nevztekat se, atd). Já dokážu odůvodnit, proč bychom po dětech neměli chtít, aby byly hodné. Nepotřebuji od vás tedy vynadat, co to máme za podivné požadavky . Jen mě zajímalo, jak to v reálném životě máte vy.
|
Pawlla |
|
(24.3.2011 14:02:20) Madlí a co jsi čekala na této diskuzi?
|
|
Limai |
|
(24.3.2011 16:35:00) Mě třeba vždycky připadal naprosto pitomý požadavek aby se dítě nevztekalo.Proč by se proboha nemohlo vztekat?Můj syn byl teda jako miminko taky neskutečně vzteklý,ale mě mnohem více udivovalo kde se to v tak malinkém člobrdíkovi bere,než že by mi vadil samotný vztek.Má to snad na něco zásadního vliv,když si dítě ulevuje vztekem?Přijdete kvůli tomu o bydlení,nebo o práci,či snad dítě dostane kvůli vztekání vážnou nemoc,nebo v sámošce kvůli tomu zlevní chleba?Pokud se vztek neprojevuje tím že rozmlátí co je v dosahu nebo nezkope lidi kteří jsou zrovna v jeho okolí,případně neubližuje sobě(jako že by se třeba ze vzteku bodalo nožem apod.),připadá mi takový požadavek úplně absurdní.
|
|
|
|
Balbína |
|
(24.3.2011 13:53:19) když jí vyzvedávám, neptám se, zda byla hodná. Bývá hodná. Spíš mi udělá radost, když ve školce stropí nějakou lumpárnu, řádí. Teď je to lepší, ale dřív až přehnaně uznávala autoritu, neuměla se ozvat, striktně dodržovala pravidla. Ale když jde na návštěvu ke kamarádce, tak jí taky řeknu, buď hodná, ale hned dodám, aby si pěkně hrály, nedohadovaly se kvůli kravinám a když bude něco potřebovat, ať se nestydí a kamarádčině mamince si řekne.
|
|
Pawlla |
|
(24.3.2011 13:53:31) No jasně,ale to je zase slovíčkaření.Já myslím,že tohle slovní spojení"být hodný" se používá hodně a každé dítě ví přesně co si pod tím má představit.Paní učitelka není od toho,aby vyjadřovala nesouhlas,to bych se ohradila.
|
Bberi |
|
(24.3.2011 13:55:01) Pawlo:Prroč by p.uč nemohla vyjádřit nesouhlas?...
|
Pawlla |
|
(24.3.2011 14:00:51) V tomto případě,jestli řeknu svému dítěti buď hodný nebo měj se hezky je snad moje věc.
|
Myšutka* |
|
(24.3.2011 14:18:10) Pawlli, já jsem měla si hodně štěstí na učitelky, ale nikdy mi nevadilo, když mne upozornily, že z jejich pohledu dělám v něčem chybu. Jsou s mým dítětem několik hodin denně a podílí se na jeho výchově celkem dost vysokou mírou. Tedy je na místě spolupráce. Já jim taky klidně řeknu, že se mi něco nelíbí. Jistě záleží i na formě, jak se co řekne atp., ale rozhodně mi nevadí, když mi učitelka něco vytkne. Párkrát se to stalo a poctivě přiznávám, že měla pravdu.
|
Pawlla |
|
(24.3.2011 14:21:43) Myšutko,kdyby se mi učitelky snažily mluvit do mojí výchovy,tak to by mi vadilo hodně.Spolupráce,ano,v tom smyslu,aby moje dítě ve školce fungovalo,ale jak mu co říkám je čistě moje věc a vadil by mi i jen špatný pohled.
|
Myšutka* |
|
(24.3.2011 14:44:01) Já to tak neberu. Ale jak jsem psala, máme super učitelky a pokud mi něco "vytýkaly", tak takovým způsobem, že to bylo spíš jako nabídka k zamyšlení. Prostě mi nevadí, když si někdo všimne, že něco dělám špatně. Vadilo by mi, kdyby mi učitelka "diktovala", že to nebo ono mám dělat tak a tak. Když mi řekne, že to a to by mohlo působit tak nebo onak a že by mohlo pomoct dělat to jinak, tak mi to nevadí.
Ale je to také dané tím, že syn má poměrně nezvyklou psychickou poruchu a několik let jsme si s učitlkou vyměňovaly nové informace a knížky atd. a pátraly, jak mu pomoct. Kdybych od ní nepřijala kritiku, projevilo by se to ve výsledku negativně na synovi, ale ona také mnohokrát přijala kritiko ode mne.
|
Pawlla |
|
(24.3.2011 14:47:11) V tom případě to máme každá jinak,kompetence učitelky jsou jasně dané,moje výchova už je osobní věc,do které učitelka nezasahuje,tak jako já se nezajímám o její osobní život a postoje.
|
Myšutka* |
|
(24.3.2011 14:52:49) Asi tak - pokud by mi chtěla kecat například do toho, co děcka jedí, nebo co si oblíkají atd., tak mě to nadzvedne. Pokud mě ale například upozorní, že děcko učím držet tužku špatně, tak poděkuju a nechám si to ukázat.
Každý máme ty hranice jinde, je to přirozené. Ono je taky jiné, když máš dítě ve školce, kde je celkem 36 dětí ve dvou třídách a s učitelkou se znáš už dobrých 8 let. A hodně nás spřátelila snaha pomoct synovi.
|
Pawlla |
|
(24.3.2011 14:55:54) Tak jistě,učitelka je odborník a má co mluvit do toho jak dítě drží tužku,tak samo pokud má dítě problém ve školce,musí to učitelka řešit,já jsem se vyjadřovala k tématu,kdy učitelka dala najevo,že se ji nelíbí co tatínek řekl,to přesahuje její kompetence.
|
|
|
|
|
|
|
|
Anča123 |
|
(24.3.2011 14:02:52) Bberi, pí uč se spíš tvářila nesouhlasně, než že by něco řekla. Já jí to vůbec nezazlívám, spíš mě to přimělo k zamyšlení. Sama sebe vnímám jako v podstatě dost demokratickou matku. A ač je dceři 2,5, zlobit umí. Zatím naštěstí řádí spíš doma, když u toho nejsme, bývá podle slov ostatních hodná (a už je tu to slovo zase). Pro pobavení - večer telefonovala dcera s babičkou - že uhádnete, co se jí babička zeptala jako první? Tak co, jaké to bylo ve školce? A byla jsi tam hodná?
|
|
|
Táňa254 |
|
(24.3.2011 13:55:26) Já dceři neříkám, aby byla hodná, říkám jí, aby se měla ve školce hezky a aby si to užila Pokud by zlobila, jsou tam učitelky a ty si poradí
|
|
|
Zd a tři |
|
(24.3.2011 13:53:57) Já si teda pod tím představuju nedělat nic šíleného, v zásadních věcech poslouchat dospělého. Říkám to taky.
|
|
Grainne |
|
(24.3.2011 13:54:01) Hm, buď hodnej na maminku používám až ve chvíli, kdy jsou o hlavu větší, než já, coby ironii, když se jim neche zvednout zadek a posbírat si špinavý prádlo. Nedovedu si představit, jako malé, roztomilé školkové dítě může nebýt hodné.
Ještě přidávám poučku, že nemají provokovat nad únosnou míru, ale to až později.
|
Katka +3 |
|
(24.3.2011 14:13:53) Malým neříkám nic, velkým připomínám, aby nezapomněli na slušné vychování. Být hodný mi přijde jako velmi vágní zadání.
|
|
|
Zuuuza |
|
(24.3.2011 13:55:11) Když vedu syna do miniškolky, tak mu vždy popřeju, ať se má hezky. Když ho vyzvedávám, ptám se, jestli se měl dobře...
|
|
agnes+2 |
|
(24.3.2011 13:55:12) občas to dětem taky řikám, ale už při tom jak to říkám, cítím jak je to absurdní. Můžeš třeba řikat, chovej se slušně, ale tam jsou přece taky různá kritéria, co ještě je a co neni slušné. Možná neni potřeba řikat nic a až případné prohřešky řešit. Dítě asi bude vědět, co je ještě správně a co ne. A my bysme měli dát najevo, že důvěřujeme jeho úsudku. Od té doby co synkovi(3,5) dávám větší svobodu v rozhodování a konání se chová zodpovědněji
|
Novoli, Naty 11/08, Sisi 05/11 |
|
(24.3.2011 13:58:12) někde jsem se dověděla, že tak malé děti vlastně neví, co to je být hodný... Já tedy nevím, ale nepoužívám tohle spojení. Spíš se snažím konkretizovat... přesně stanovit, co dělat nemá. Ale třeba to někdo má jinak
|
Mišyčka a Minimišyčka |
|
(24.3.2011 14:00:40) Tak já jí říkám, aby nezlobila, nezlobí
|
|
Marije |
|
(24.3.2011 14:07:18) Také z tohoto důvodu jsme dali dceru do školy o rok dříve. Ve školce jsme slyšeli stále, že je strašně hodná. Ona je ale také velmi šikovná, vnímavá ... ovšem kritérium "být hodná" stálo nade vším a dcera za to získávala body (velmi snadno). Ve škole se musí více snažit a pro její rozvoj to bylo jedine plus! Jo a stále "je hodná" Takže když slyším (zejména nějakou učitelku) říkat, že je hodná, tak se bohužel, asi netvářím moc nadšeně... Hodná musí být jen na babičku!
|
|
|
|
MarkétaP + 4 dcerky |
|
(24.3.2011 13:59:58) Že se paní učitelka z Montessori tvářila nesouhlasně docela chápu, je to takové typické nálepkování, které je poměrně proti duchu montessori výchovy, a o rodičích dávajících děti do montessori zařízení se obvykle předpokládá, že principy znají a používají.
Ani nevím, jestli to na děti používám. Většinou, když se s nimi loučím, jim říkam "užij si to" a při vyzvedávání se učitelky případně ptám "jak se jí dařilo?" Že se bude chovat podle tam daných pravidel považuju za samozřejmé a navíc jako úkol tamního pedagoga (nebo vychovatele atd).
Občas asi a napůl v legraci používám "a nezlobte babičku".
O nejstarší dceři si myslím, že je hodná až moc, s úlevou kvituju každý projev svobodného vzdoru :)
|
|
Inka | •
|
(24.3.2011 14:00:10) Být hodný trošku zavání být blbý. Nepoužívala jsem.
|
16.5Salám&Lajka14 |
|
(24.3.2011 14:01:06) Jo, to říkávala nebožka babička - hodný rovná se hloupý.
|
Pawlla |
|
(24.3.2011 14:03:11) To je,ale vaš pojetí a vaše věc,že to tak vnímáte,ale není snad nutné plést hlavy i dětem.
|
Anča123 |
|
(24.3.2011 14:07:16) Pawlo, zajímalo mě, jak to mají ostatní, co říkají svým dětem, jestli také nálepkují, jako já, nebo jaké používají formulace. Markéto, souhlasím, takhle jsem si reakci pí uč přeložila. Faktem je, že naše volba školky nebyla na základě používání Montessori metody.
|
|
|
|
|
Čekatel na smazání |
|
(24.3.2011 14:03:38) To je stejný slovíčkaření, něco jako když někam leze dítě a řeknete mu nespadni.
Používáme to, ale účinek je roven významu tohoto slova :)
|
Čekatel na smazání |
|
(24.3.2011 14:05:06) Používám teda to nespadni, ve smyslu dávej bacha. Ve školce buď hodný n eříkám, kdysi možná nezlob, dnes mu říkám, užij si to.
|
16.5Salám&Lajka14 |
|
(24.3.2011 14:10:46) Být hodný se původně používalo ve smyslu být něčeho HODEN. Jasně, je to slovíčkaření, nicméně otázka zněla jasně - říkáte nebo neříkáte. No, já to neříkám, toť vše.
|
Čekatel na smazání |
|
(24.3.2011 14:13:29) V tomhle případě taky neříkám a neříkal jsem.
|
|
|
|
Winky | •
|
(24.3.2011 14:10:40) jj ale horší je si od toho odpomoct a odvyknout si to říkat. Většinou to zaznamenám pochopitelně u jiných než u sebe ale když už i u sebe tak se tomu musím smát. Je fakt že "nespadni" je pokyn úplně k ničemu Hrozně se mi líbíla scéna z filmu Ronja dcera loupežníka, když malou Ronju (ca 8-10 let?) pouští otec náčelník loupežníků poprvé samotnou do lesa a říká jí: "a dej pozor abys nespadla do řeky" a ona se ptá "a co mám dělat když tam spadnu?" "musíš plavat", a pak "dej si pozor aby ses neztratila" "a co mám dělat když se ztratím?" "musíš najít správnou cestu" krásně vysvětleno ¨to je přece jasný jak facka
|
Anča123 |
|
(24.3.2011 14:15:08) Winky, Ronja mě pobavila!
|
|
Simeona+3 |
|
(24.3.2011 14:42:14) A nejen to, protože měla Ronja dávat pozor, aby nespadla do průrvy, která dělila hrad na půlky, tak trávila hodně času tím, že přes tu průrvu skákala sem a tam, aby přece mohla dávat pozor. Protože dávat pozor někde daleko nemá cenu.
Ad téma-neříkám, říkám "měj se hezky" nebo "užij si to".
|
|
|
|
boží žena |
|
(24.3.2011 14:06:49) já jo a znamená to, aby nevyváděla to co obvykle vyvádí když zlobí
ale spíš je to taková fráze
|
boží žena |
|
(24.3.2011 14:11:05) dcera teda do žádného přesškolního zařízení nechodí, tak nespadám pod zadaní dotazu..
ale když jde k babičce tak to občas použiju nebo měj se hezky atd..
|
|
|
Carlin |
|
(24.3.2011 14:09:00) Tak syn ze školky přišel s tím, že bude hodný. Protože si tam říkali, že kdyby byli zlé děti, mohli by z nich vyrůst zlí rodiče (rozumněj dospělí).
U něj je hodný opakem od zlý, tedy rozhodnutím se pro dobro. Asi jsem to v těhotenství přeháněla se Star Wars
|
|
Feliz |
|
(24.3.2011 14:12:11) To jsem snad nikdy nepoužila. O psovi říkám, že je hodný, nekouše Na rozloučenou říkám měj se fajn, neprovokuj pančelku a u oběda se nepřejídej, ať zase nepozvracíš auto.
|
|
withep |
|
(24.3.2011 14:14:25) Nechceme .
|
|
rotrecka |
|
(24.3.2011 14:14:40) Já spíš říkám: chovej se slušně
|
Pawlla |
|
(24.3.2011 14:18:55) No ono je to jedno,jestli řekneme "buď hodný" nebo vyjmenujeme co si pod tím představujeme,nebo použijeme "chovej se slušně",děti znají svoje rodiče a vědí co tím myslí,během dne samozřejmě už na to nemyslí a kolikrát ani nedodrží,nejsou z umělé hmoty.Takhle to řeší jenom dospělí a podle mého názoru zbytečně.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(24.3.2011 14:57:30) Já v tom rozdíl vidim.
Myslim, že chovej se slušně občas taky použiju, i když spíš asi "A víš, jak se máš chovat v divadle, že jo?"
Kdyby šlo o školku a měla bych obavy, že hrozí, že dítě bude dělat něco, co rozhodně nemá, byla bych konkrétnější, protože "Buď hodnej." je strašlivě širokej pojem. Vycházim teda z toho, že běžnýmu dítku to nemusim vůbec říkat, protože takový ty běžný blbosti si s nim učitelka vyřídí na místě a dítku extrémně živýmu nebo třeba i agresivnějšímu nemá smysl dávat tak širokej úkol, protože je nad jeho síly to zvládnout - takže tam bych to třeba zúžila na připomenutí, že nemá nikomu ubližovat. Teprve až zvládne tohle, má smysl přihazovat další nároky, který nejsou tak akutní - jako třeba že si po sobě uklízíme apod.
Čili buď hodnej je podle mě příliš abstraktní, zavání to slepou poslušností (narozdíl od slušnosti, kdy je klidně možný vyjádřit nesouhlas, jen to chce nějakou vhodnou formu) a je to nálepkování, do kterýho mimochodem velmi často spadají dětí, který prostě jen nejsou tak temperamentní a nemají na svym chování jinou zásluhu, než tu, že se zrovna vyskytly v prostředí, který jejich typ chování považuje za žádoucí, aniž by to mělo nějakej objektivní důvod.
|
Tenna /2 |
|
(24.3.2011 15:10:21) "...nálepkování, do kterýho mimochodem velmi často spadají dětí, který prostě jen nejsou tak temperamentní a nemají na svym chování jinou zásluhu, než tu, že se zrovna vyskytly v prostředí, který jejich typ chování považuje za žádoucí, aniž by to mělo nějakej objektivní důvod."
Přesně tak. To je případ klidných dětí, většinou holčiček, ve školce a ve škole - kluci jsou často ti "zlobiví". Přitom se chudáci jen nedokáží přizpůsobit prostředí, které násilně a celkem nekompromisně potlačuje jejich přirozenost.
|
|
|
|
Anča123 |
|
(24.3.2011 14:19:44) Možná se v tom moc pitvám. Začala jsem na základě toho zážitku přemýšlet, jestli je to jen bezvýznamná hláška, kterou jsme si přinesli z našeho dětství, nebo jestli tím své děti postupně zvykáme na to, že žádoucí je být taková ta ovce, co nevybočuje.
|
boží žena |
|
(24.3.2011 14:29:44) dle mého je to fráze
|
|
boží žena |
|
(24.3.2011 14:31:08) navíc dle mého je dobrý "být hodný", je pravda, že si pod tím každej představí něco jinýho s ovcí v řadě bych to nesrovnávala
|
|
|
|
Prostě Anna |
|
(24.3.2011 14:18:41) Dle mého je to slovíčkaření. Každej to máme nastaveno jinak. Neutrálně mi vyznívá fráze Rotrečky - chovej se slušně. Tím se nikdo neurazí Mně osobně vadí víc fráze "polepši se" Ale uznávám, že je to jen osobní názor.
|
|
Raduza |
|
(24.3.2011 14:31:11) Je to jen hláška. Každý si představí něco jiného . Někdo to řekne o dítěti, které kouslo kamaráda jen 5x, zatímco jindy ho kousne 10x, někdo o miminku, které spí celou noc .... Třeba když mluvím o svých dětech taky říkám, že jsou hodní . Ve školce říkám užij si to, když ho tam náhodou vedu nebo třeba večer a odpoledne se ho ptám jak se měl. Ale třeba hodnocení třídní učitelky ve škole pro dceru je: je hodná . Možná by bylo lepší, kdyby až tak hodná nebyla . Neřešila bych to. Zjistím co používá "montessori" švagrová .
|
Anča123 |
|
(24.3.2011 14:42:10) Bromelie, to prosím zjisti, zajímalo by mě to.
|
|
|
zerat |
|
(24.3.2011 14:40:27) Já ani nevím přiznávám. Spíš mám dojem, že se ptám až při vyzvedávání, jak bylo ve školce/ škole a příp. se zeptám, jestli nezlobila... Při loučení spíš říkám, kdy si pro ni přijdu. Ale na buď hodná, poslušná... nevidím absolutně nic špatného.
|
|
karma |
|
(24.3.2011 14:47:42) NECHCI!!! A irituje mě, že to po něm chtějí všichni okolo (dědečci i babičky se s ní loučí vždy slovy "...a bud hodná". A strašně mě tohle kategorizování točí i jinak, co začala chodit do školky, sama hodnotí děti, které JSOU HODNÉ x ZLOBÍ. což je vlastně hodnocení pí uč: chlapečci paušálně zlobí (v překladu tzn hrají si, běhají) Nebo chlapeček Samir (turek, který nerozumí česky) zlobí furt! Doma musím tyhle debilní výroky uvádět na pravou míru (Samir nezlobí, nerozumí, cítí se asi špatně...) Já jsem speciální pedagog, hodnotit takhle blbě děti, které učím, neříkám jim nic jiného. Fuj, úplně jsem se rozčílila. Nic proti otázce.
|
|
VERI + V6/08 + bříško |
|
(24.3.2011 14:49:34) V zásadě to vypadá jako slovíčkaření, ale není tam zádrhel v tom, že "Být hodný nebo být zlobivý" je hodnocení osoby a "Chovat se slušně" je hodnocení jednání.. tedy jinými slovy: Anička není zlobivá, ale udělala něco zlobivého.. neříkám, že se mi to vždy 100% daří, ale snažím se synovi říkat, že to co udělal nebylo správné, a vyhnout se hodnocení, že je zlobivý
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(24.3.2011 15:08:06) Veri, jo jo, to, že označuješ celý dítě, nikoli nějaký konkrétní chování, je princip nálepkování.
|
|
|
koxtry |
|
(24.3.2011 14:49:53) Ne, nechci aby byly hodné - fakt nevím, co bych si pod tím "být hodný" měla představit. Stejně tak po nich nechci aby "nezlobily". Co to je? Nevztekat se, neházet pískem po kamarádech, vyhovět všem a na každého se pěkně usmívat? A když zrovna nemá náladu nebo mu vztek tak nějak přijde jako dobrý ventil napětí? Jak znám synka, radši by si překousl jazyk, než by dal průchod vzteku, kdyby ráno uslyšel pokyn - A BUĎ HODNÝ! To si na svědomí nevezmu, nehledě k tomu, že by si to schoval na doma a vztekal se za mé asistence. To radši ať se to vyřeší hned.
|
|
*Niki* |
|
(24.3.2011 14:50:47) Mě by zajímalo, proč jsi dala dceru do Montessori školky
Já se dětí ptám, zda byly hodné paní učitelky. Většinou prý jsou, tak dobrý
|
Anča123 |
|
(24.3.2011 15:01:55) Mono, protože znám pí ředitelku - je to moje kamarádka, známe se delší dobu, věřím jí, vážím si jí.. Takže důvěřuji jejímu odhadu, jaké lidi si vezme do týmu.
To je vtipné, že se někdo při čtení tak mírumilovné diskuse někdo tolik rozčílí :). Také se snažím dceři říkat spíš svůj názor na konkrétní skutky, než nálepkovat ji, slova být hodná a zlobit ale používám. Jinak jsem taky úča, ale podobná témata mě zas tolik do varu nedostávají.
|
|
|
withep |
|
(24.3.2011 14:51:17) Podle mě to není slovíčkaření, které řeší jen dospělí. Moc dobře si pamatuju, jak jsem velmi citlivě vnímala v útlém dětském věku, co jak kdo řekl a jak to myslel (hlavně matka).
Buď to něco znamená, a pak z toho taky plyne, že pokud jindy neřeknu "buď hodné", je dítěti dovoleno "být zlobivé". Nebo to nic neznamená a dítě to zbytečně mate a řekla bych, že i ponižuje. Neříkám dětem, co mají dělat, a už vůbec ne, jakými mají být. Očekávám, že budou takové, jaké jsou, že se od přírody budou chovat správně, pokud bude vše kolem nich v pořádku. "Zlobení" je ve skutečnosti buď reakcí na to, že je něco špatně, a pak je na místě to napravit, nikoliv nutit dítě, aby svou přirozenost potlačovalo. A nebo vyžadováním/testováním hranic, a pak je na místě hranice vytvářet a střežit, nic víc nic míň. Chovat se správně samozřejmě zahrnuje spoustu věcí, které děti od přírody neumí a teprve je to učíme. Nicméně to, že určité chování (např. nepatlat se v jídle, podělit se s ostatními) zatím nezvládly, bych rozhodně nenazývala zlobením.
|
Tenna /2 |
|
(24.3.2011 15:05:49) Také v podstatě nevím, co to má být "zlobivé dítě". Asi že nejedná v souladu s našimi požadavky? Ale v takovém případě je namístě uvažovat, jestli je to v jeho silách, jestli naše požadavky nejsou přemrštěné. I já samozřejmě takové požadavky mívám a vztekám se, že je děti nesplňují, ale pak, když si to zpětně v klidu rozmýšlím, uznávám často, že chyba byla ve mně. Děti nejsou loutky, je přirozené, že se nebudou chovat zcela podle našich představ, i když nám to kolikrát hodně komplikuje život.
|
|
boží žena |
|
(24.3.2011 15:12:42) tak je pravda, že já to beru jako frázi dítě to může vnímat jinak
|
|
|
Roya |
|
(24.3.2011 14:53:21) Také mě nesmírně vadí (ne kvůli sobě, ale kvůli dítěti, dětem) věčné otázky okolí - "Je/byl/a hodný/á?" - a to prosím už u miminka! Jak by miminko mohlo nebýt hodné? Já vnímám slovo hodný jako opak zlého. Zlobivý, což je zřejmě opak k tomu významu, o kterém je v diskusi řeč, je výraz bezmocného rodiče; žádné (přinejmenším předškolní) dítě se nechová úmyslně tak, aby někoho "zlobilo"; zlobí se rodič sám, a je to jeho volba. Jak psala Monty, hodný = poslušný - ne, to opravdu od svých dětí nechci.
|
Roya |
|
(24.3.2011 14:54:28) Také MNĚ vadí...
|
|
Siddhártha |
|
(24.3.2011 19:17:55) Royo, to já jsem šílela, když se mě hlavně příbuzní ptali, jestli je dcera a později syn, hodná/ý. A to prosím ve smyslu, jestli moc nebrečí, nevzteká se a pod.
|
|
|
Tenna /2 |
|
(24.3.2011 14:57:11) Chci po svých dětech, aby se chovaly slušně, tzn. uměly poprosit, poděkovat, dát přednost, aby nikomu vědomě neubližovaly, nebyly vulgární atd. Frázi "buď hodný/hodná" jsem nepoužívala a ve školce jsem se nepídila, zda "byli hodní". O jednom z dětí jsem věděla, že do konfliktu s učitelkami a jejich požadavky nepřijde. O druhém jsem naopak věděla, že do konfliktu každopádně přijde - proto, že je hlučný a hyperaktivní, ovšem se zlou vůlí to nemá nic společného, takže to pro mne neznamená "být zlobivý (tedy nebýt hodný)". Při loučení jsem jim říkala "ahoj, měj se hezky".
|
Anča123 |
|
(24.3.2011 15:09:09) Díky za příspěvky do diskuse, pádím vzbudit svoji hodnou holčičku a půjdeme zlobit na hřiště. Večer dočtu. Díky za vaše názory.
|
|
|
Radka + 2 | •
|
(24.3.2011 15:08:13) Nikdy jsem při odchodu nežádala, aby byli hodní. Řekla jsem jim „ahoj“ a dala pusu. Když jsem si je šla vyzvednout, tak když byl čas, povídala jsem si s učitelkou o tom, jací ve školce jsou, jak se chovají, jak se projevují - tedy ona vyprávěla :) Maximálně mi hlásili, že syn opět nic nejedl…
|
|
fisperanda |
|
(24.3.2011 15:13:05) Dceři říkám každý den ráno, aby byla hodná, a znamená to aby nemlátila ostatní děti. Což moc dobře ví, co znamená "být hodná". Kupodivu to zabírá.
|
Blanče |
|
(24.3.2011 15:27:24) Měj se (užij si to, pěkný den) a pamatuj na slušné vychování (nebo strýčka Navrátila). U pravidelných akci většinou jen první půlku, dovětek u jednorázovek, víkendovek táborů, pobytu u babičky) ..jen já už mám děti velké - co jsem říkala dřív si nepamatuju.
|
|
|
Encarna |
|
(24.3.2011 15:32:34) Tohle spojení nepoužívám, popravdě trochu mě dráždí. Cejtim z tý věty trošku tlak, jakože koukej moc nevybočovat,prostě drž ústa a krok. Důležitý pro mě je, aby byl spokojenej malej. Spíš mu při loučení říkám, užij si to ve školce, pěkně si s dětma pohrajte. Tuhle mladej volal na dědu - "dědo ať se Ti v práci daří", tak jsem měla radost, že používá tohle spojení a né to obligátní "buď hodnej".
|
Siddhártha |
|
(24.3.2011 19:20:18) Encarno, mi to zase přijde, jakože se to dítě má neustále kontrolovat, jestli když při hraní běhá, jestli to už není moc, jestli může ještě tohle, nebo už raději ne, aby to ostatní nepovažovali že není hodné.
|
|
|
Gertruda |
|
(24.3.2011 15:41:12) "slušně se chovej" ve smyslu Ivánka (zdrav, poděkuj, pouštěj starší sednout atd.). myslím, že je to jenom věta a důležité je vnitřní rodinný výklad. My se často loučíme nějakým výkřikem typu "nazdar, kryso" a věřím, že nesouhlasný pohled naší paní učitelky je v podstatě stejného druhu jako pohled té vaší.
|
|
sally |
|
(24.3.2011 16:23:47) Být hodná je velmi vágní a pro dítě nemusí být moc pochopitelné => dítě stojí před úkolem, který pro něj není zvládnutelný, tím pádem ho to může stresovat a může si připadat jako "nemožné", protože tohle nemůže zvládnout. Dítě zvládne zadání typu "když paní učitelka řekne, že se máte oblíkat, tak se běž oblíkat a snaž se obléct co nejlépe samostatně", nebo něco jako "když bude chtít někdo půjčit hračky, tak se s ním musíš domluvit" nebo "musíš sníst alespoň kousek svačiny". Být "hodné" je příliš abstraktní.
|
|
Nika89 |
|
(24.3.2011 17:48:43) Možná by bylo lepší říct buď rozumný a chovej se slušně. Ovšem teď už záleží jestli dítě ví, co to znamená.
|
|
Teraza Horáková |
|
(24.3.2011 18:34:28) Madlí, - diskuzi nestíhám, angažuji se jinde.... ale tohle nepoužívám, je mi totiž nejasný význam.
Fakt ne.
|
|
myš | •
|
(24.3.2011 18:52:24) Já si myslím, že malé děti ani pořádně nevědí, co to znamená být hodný, je to příliš široký pojem. Takže bych neříkala třeba tříleťákovi "buď hodný", spíš nějaké konkrétnější věci, pokud by už měl nějaký problém s chováním. A určitě je vhodnější nenálepkovat a nehodnotit osobu dítěte, ale hodnotit to chování samotné.
A jinak to taky moc nepoužívám, sama jsem byla takový ten "hodný" typ a zpětně bych radši byla klasický "zlobič".
|
|
Siddhártha |
|
(24.3.2011 18:58:38) Tohle svoji dceři neříkám, ani by mě to nenapadlo. Já ji vždy přeji, aby si ten den užila a pěkně si hrála.
Bud hodná - to je výraz, který popravdě nesnáším. Když už, tak ji říkám, když je třeba s babi, aby ji poslouchala kvůli bezpečnosti.
|
|
malostranska |
|
(24.3.2011 19:56:12) Rikal diteti, at nezlobi , nebo at je hodne me prijde jako reflexni veta, ktera se proste rika... jakoby uz predem se pocita s tim, ze dite zlobit bude. Taky je zajimavy pojem "byt hodny/a/, nebo nezlobit. Co to konkretne znamena? Pro dite asi neco jineho, nez pro rodice. Osobne bych se podobnych vet vyvarovala.
|
|
maaf |
|
(24.3.2011 21:51:34) Nechci a vadí mi, pokud to po ní chce někdo jiný. Ona je opravdu "hodná"=poslouchá paní učitelku, kam ji posadíš, tam ji najdeš, ohleduplná k ostatním, pomáhá bez vyžádání, věčně se hlídá a neustále potřebuje od někoho zpětnou vazbu, že je hodná=akceptovaná, když ji nemá, tak snad ani neví, jak se má cítit. Tchýně ji miluje. Ona dělí děti na hodné=poslušné na slovo a zlobivé, ošklivé=všechny ostatní. Mladší dceru nesnáší, protože ta se řídí hlavně svými pocity, a akceptuje pouze ty požadavky, u kterých pochopí, proč jsou důležité.
|
|
Chiwule | •
|
(24.3.2011 22:28:34) ...zrovna dneska jsem poprvé vědomě u dcery tuto frázi (pro mě) použila. Když jsem si přečetla celou diskuzi, která byla hodně zajímavá, dost jsem si poopravila názor, rozhodla jsem se nadále NEPOUŽÍVAT! Asi to bude těžké, protože jsem také takový ten prototyp "HODNÉHO=POSLUŠNÉHO" dítěte, ale tím spíš...
|
|
cinnamon |
|
(18.4.2011 19:44:49) Ano, chci to po dítěti, ale asi to chápu v trochu jiném významu. Učím ji, aby nad požadavky přemýšlela, aby byla přiměřeně asertivní (bránit se proti nespravedlnosti, agresi, odmítnout to, co nechce), ale když po ní chci, aby byla hodná, nemyslím tím, aby tyhle věci vypustila a poslouchala na slovo. Když chci, aby byla hodná, rozumíme tím, aby byla k druhým laskavá a neubližovala jim. Beru to tak, že každý z nás se v různých situacích rozhoduje, zda být hodný (laskavý, velkorysý), nebo zlý (agresivní, sobecký). Takže můj požadavek znamená - neubližuj druhým. Ne protože by dcera byla tyran nebo k němu měla našlápnuto, ale jako připomínka toho, jací se snažíme být.
|
|
|