Carlin |
|
(20.1.2012 10:58:29) Nevíte prosím, jak je to v případě předčasného nástupu do první třídy a potřebou potvrzení z PPP? Náš ředitel ho požaduje. Syn je narozený 3.9., takže to je opravdu jen o pár dní. Paní Phdr. z PPP byla ve školce a zájemcům dělala testy školní zralosti. Tak jsem na ně syna přihlásila, abychom nemuseli někam jezdit. Syn je prý zvládnul, ale u předčasného nástupu prý tyto orientační testy nestačí a je potřeba podrobné vyšetření. Takže musíme přeci jen do PPP jet. Prý kdyby se narodil 31.8., tak mi klidně napíše, že odklad není potřeba a nastoupit může. Chápete tu logiku??? Pracuju na plný úvazek, starám se o dvě děti, jsem těhotná, ale musím se harcovat do PPP kvůli něčemu, s čím nikdo (psycholožka, učitelky) nepolemizuje - totiž, že syn do školy nastoupit má.
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(20.1.2012 11:17:48) Carlin, co naděláš U syna při zápisu absolutně nikdo nepochyboval, že na nástup do školy má (on je na konci září), dělali si legraci, že by mohl rovnou do třetí třídy. ale papír jsme stejně donést museli.
|
|
Jana, Terezka 5/03, Miška 1/06 |
|
(20.1.2012 11:18:04) hlavně moje zkušenost s PPP, kterou mám teď čerstvě, je špatná ... byli jsme tam s tím, že dceři byla doporučena třída pro mimořádně nadané děti a já jelikož se nemůžeme rozhodnout jsem chtěla tohle nějak zkonzultovat s dalšími odborníky. Udělali jí klasický test školní zralosti (o tom, že podle mého jsou to věci, které opravdu o dětech nevypovídají, navíc, její resumé se lišilo od toho, co mi řekl psycholog z té speciální třídy, i to, co jsem měla vypsáno ze školky, takže to podle mě vůbec nejsou relevantní informace), řekla mi, že génius není (ta věta mě málem dorazila, vůbec jsem si nepřišla potvrdit žádnou nadpřirozenou schopnost, své dítě znám, a proto váhám), že je ve vyšším průměru školní zralosti a do školy nastoupit může takže jsem vůbec nedostala odpověď na svoji otázku. Pak pletla páté přes deváté, že má jít do normální třídy, zeptala jsem se jí, jestli ji slyšela číst a viděla počítat, prý to ne, na to při vyšetření není čas, tak jestli prý mám ale pocit, že je na tom dobře, tak individuální plán na normální škole, tak jsem jí řekla, že to je o učiteli a ne vždy se toto podaří dojednat a ona mi řekla, že ji mám dát do té speciální třídy ... prostě vařila z vody ... ztratila jsem tam zbytečně dvě hodiny, malou to vystresovalo a naprosto zbytečně. Tak pak mi navrhla další pedagogický test, který už se zaměřuje na to, co já přímo potřebuju vědět, nechápu, proč jí rovnou neudělali tento ... jak říkám, jsem nespokojená s celou PPP a jak jsem slyšela v okolí, to jsou většinou všichni. Tak kde je ta chyba?
|
Carlin |
|
(20.1.2012 11:24:37) No já už u této paní (ke které spadáme) byla s dcerou, když jsme váhali, jestli víceleté gymnázium nebo zůstat na ZŠ. I dceřina učitelka říkala, že se jí zdá, jestli dcera není dislektik, který to maskuje vysokou inteligencí. Dcera vynechává písmenka, spojuje slova, háčky a čárky neřeší,.... Je zbrklouš a všechno honem, honem, aby to bylo hotový a je to na výsledku vidět.
Paní v PPP po půlhodinovém testu prohlásila, že dcera je chytrá, jem přespříliš pečlivá a pomalá . Já zírala, o jakém dítěti to mluví!
Takže k této instituci taky nemám moc důvěru. Jen nechápu, proč na odklad krátky test školní zralosti stačí a na předčasný nástup ne. Úroveň takového výsledku musí být přeci ta samá.
|
Jana, Terezka 5/03, Miška 1/06 |
|
(20.1.2012 11:33:14) ano, právě proto by mě taky zajímalo, proč se s tím tolik nadělá, když ty výsledky jsou stejně zkreslené
|
|
|
Katka33 |
|
(20.1.2012 11:46:22) Ahoj a nenapsala bys mi, která PPP to byla?
|
morgain |
|
(20.1.2012 11:50:04) S PPP nemám nejlepší zkušenosti, to souhlas.
Ale řekla bych, že se s tím tolik nadělá, protože je na to zákon, škola ho těžko může obejít. A v zákoně prostě musíte stanovit datum od kdy do kdy co ano a ne. Že je to v praxi někdy opruz, nepopírám, ale zase anarchie nemůže být.
|
|
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(20.1.2012 11:47:41) Jano, já mám s PPP velmi podobnou zkušenost, taky s nadaným synem. Žádali jsme o předčasný nástup do školy a vůbec to nebylo jednoduché, kdybych neměla v ruce několik potvrzení od lidí, kteří jsou podle mne daleko kompetentnější, než nějaká mladá, čerstvě dostudovaná holka v PPP - ona by snad doporučila ještě odklad . No nakonec tam napsala spíše neutrální vyjádření a ředitel školy si to vyložil jako souhlas. Ale proplout vším tím papírováním je teda fakt boj.
|
Jana, Terezka 5/03, Miška 1/06 |
|
(20.1.2012 11:51:07) my už máme tedy přímo vyjádření z té speciální třídy, že mají zájem, aby tam nastoupila, jen mám trošku obavy, protože je sociálně na tom hůře, ať jí to nesemele ... ale mohla jsem si tady tu zkušenost odpustit ... stejně ji nejlépe znám já a učitelky ve školce, podle toho se nakonec asi rozhodneme. Navíc mi přišlo, že právě jsou zaměřeni na děti s odkladem (samozřejmě, je jich více) a s dítětem s opačným problémem si neumí poradit
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(20.1.2012 12:08:38) Když jsme se do toho boje pouštěli my, třídy pro nadané děti neexistovaly. Jediná možnost byla zařadit syna do běžné školy mezi běžné děti. Předčasný nástup mu velmi prospěl, byť se stejně co se učiva týče toho moc nového nenaučil. Zatímco se ostatní děti učily číst a počítat, on se učil sociálním dovednostem, protože tam byl opravdu značně pozadu. Během roku udělal obrovský pokrok, dodnes obdivuju jeho učitelku.
Abych řekla pravdu, zásadní problém mi přijde v celém systému. Je zbytečně obrovský skok mezi školkou a školou, přitom ty děti zrovna v tomhle věku jsou strašně různé a "zralé" na školu jak je pojímaná, jsou v každém ohledu jinak. Některé je perfektně motivované a chce se učit, ale nevydrží se soustředit tak dlouhou dobu jak je podle tabulek záhodno. Jiné je soustředěné při hře, ale na nové informace ještě není připravené.
Věřím tomu, že kdyby byly do školek a škol zavedené například prvky montessori, mohl by se omezit stres okolo nástupu do školy a úspěšnosti dětí minimálně v prvních třídách. Ono je totiž nakonec úplně jedno, v jakém pořadí a jak rychle se základním dovednostem ve škole děti naučí, daleko důležitější je, jestli se rozvíjejí tempem, kterým jsou schopné, což naše školství absolutně neumožňuje a dochází tak k frustracím i těch pomalejších, ale i těch rychlejších.
|
|
|
|
|
Kája + 4:-) |
|
(20.1.2012 11:56:40) Mě to celkem překvapuje, protože podobnou zkušenost nemám. Dcera nastupovala o rok dřív (i když je to 3 roky zpátky), a je mladší o dost. Je až konec října. Stačil plošný test zralosti ze školky, kde bylo v závěru že doporučují nástup a šmidra. Nikdo PPP nechtěl, koneckonců doteď při pokynech k zápisu je v popisu zdůrazněno že děti narozené do 31.8. daného roku musí, děti mladší (do 31.12.) mohou a vyjádření PPP se vyžaduje u dětí, jejichž rodiče budou žádat odklad. Tak já nevím, že by to bylo závislé na benevolenci ředitele?
|
Carlin |
|
(20.1.2012 12:29:06) Kájo, asi to je fakt na tom řediteli. Syn je v sociálních dovednostech taky dost mimo. Ostatní děti ho moc nezajímají, vystačí si sám. Ale tohle se asi žádným odkladem nevyřeší.
|
|
ajka | •
|
(20.1.2012 12:34:58) Bohužel řeším podobný problém. Navíc nikdo nemá relevantní informace. Paní ředitelka ve škole chce papír z PPP nejpozději v den zápisu do školy, v PPP mi nechtějí dceru vzít dříve jak v dubnu.. Je to začarovaný kruh a hlavně nikdo nic neví. S odklady problémy nejsou, ale pokud se dítě narodí "hloupě" "až" v září, jsou s tím akorát problémy.
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(20.1.2012 12:38:43) PPP jsou teď zasypané těmi odklady, to je logické. Zkus se s ředitelkou školy domluvit, ono by jí to lejstro mohlo taky stačit až v dubnu po zápisu, pro ní by mělo být důležité, jak dítě uspěje právě u toho zápisu. Aspoň si otestuješ její vstřícnost.
|
|
blka |
|
(20.1.2012 12:45:41) Vždyť v té listině z ministerstva je napsáno, že doklad o odkladu dodat do 31. 5! Paní ředitelka si vymýšlí svoje termíny.
|
|
blka |
|
(20.1.2012 12:51:52) Aha, už to chápu, vy chcete doklad pro předčasný nástup... Problém bude v množství žáků, kteří mají do školy nastoupit. Já sama jsem předčasně zaškolená, u zápisu jsme v řádném termínu nebyli. Doma jsem udělala rozruch, jaktože děcka ze školky byly u zápisu a já ne. To byl pro rodiče jasný signál, že asi do školy patřím. Už tehdy jsme museli na vyšetření, jsem narozena na konci září. Ale naštěstí mě shlédla jen dětská doktorka, udělala rychlý test školní zralosti s kresbou, opsáním věty a těmi tečkami a byla jsem přijata do školy. Blahořečím rodičům, že to pro mě podstoupili, o rok níž bych se mi vůbec nelíbilo. Přesto jsem si tam našla kamarádku - je narozena o 4 dny dřív než já, ale ji rodiče do školy nedali.
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(20.1.2012 13:00:09) Já jsem do školy nastupovala hooodně dávno a zápis mě taky minul. Mámu nasměrovaly učitelky ze školky přímo k ředitelce školy, o prázdninách jsme u ní byly na pohovoru a v září jsem nastoupila do školy. Ovšem, byla jiná doba, tehdy se na psychology nehrálo vůbec.
|
A & D |
|
(20.1.2012 13:09:45) Pravda, za komancu by nas syn odklad na 99% nedostal a skoncil by ve zvlastni.
|
|
ajka | •
|
(20.1.2012 13:10:50) Paní ředitelka je velmi vstřícná, jedná se o školu/školku dohromady a paní ředitelka je velmi milá a maximálně se snaží. Proto jí chci i já vyhovět, když jí na kraji řekli, že potřebuje k zápisu (u dětí, které jdou do školy rádoby dříve) hodnocení z PPP. A na druhou stranu chápu PPP, že jsou přeplněné, když je teď trend dávat děti o rok později. Chjo, nakonec mi v PPP řeknou, že dcera není zralá a bude vymalováno..
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(20.1.2012 13:17:34) Ajko a nemohla by to vyšetření v PPP popostrčit právě ředitelka ze své pozice, když to tak spěchá? Určitě se i v PPP stane, že se jim někdo z vyšetření omluví a 2 měsíce jsou dlouhá doba, věřím, že se to povede.
|
|
|
|
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(20.1.2012 14:00:01) Ajko, ředitelka si vymejšlí nesmysly. Potvrzení z PPP stačí klidně v květnu.
|
|
|
|
Beruška+J02A07T10 |
|
(20.1.2012 13:10:36) já to teda moc nechápu, měla jsem pocit, že odklad se dokazuje... není to podle zákona, žer dítě narozené po 31.8. dostává odklad, to je jen taková pohodlnost českého školství, mimochodem proběhla někde v tv - nevím kde, moc na ni nekoukám. ale určitě sem pochytila informaci, že děti které dovrší buď v prvním nebo i ve druhém pololetí první třídy 6ti let, mohou normálně na stoupit, o žádných papírech z ppp nebyla řeč... když je zralý, tak na co papíry... ty se snad nosí, když dítě potřebuje odklad.. ???
tady je to opravdu jak v kocourkově
|
ajka | •
|
(20.1.2012 13:15:25) Beruško, ono je to právě tak, že nikdo pořádně neví, jaká je ta správná (dle zákona, vyhlášek a pod.) cesta u dětí, který chtějí jít do školy dříve (byť o jediný den, než jim bude 6 let). Aby to bylo oficiální cestou a paní ředitelka neměla problémy, když jí přijde inspekce. Já chápu, že to chce mít vše v pořádku. Ale nechápu, že nikde nejsou schopni říct, jak by to mělo být.
|
Jedůfka / 99,00 |
|
(20.1.2012 13:22:36) Ajko, tady je ke stažení nová novela školského zákona. Nemám teď čas jí studovat, třeba se něco potřebného dozvíš:
http://www.msmt.cz/dokumenty/skolsky-zakon
|
|
|
Jarka | •
|
(20.1.2012 14:12:01) Beruško, děti narozené po 31.8. nedostávají odklad, ty prostě ještě nedorostly k plnění povinné školní docházky. Povinnost školní docházky se vztahuje na děti, které dovrší šesti let do této doby. Kdo se narodil později, nemá odklad, ale prostě se na něj vztahuje povinnost jít do školy až další září. Pokud rodiče i přesto chtějí dát dítě do školy dřív, tak mohou. Dřív u dětí narozených září až prosinec stačilo to, že jsou dostatečně fyzicky i psychicky vyspělé, teď už je v zákoně přímo povinnost, že musí mít doporučení k předčasnému nástupu z poradny. Zas na druhou stranu oni kolikrát ten papír ředitelé škol stejně chtěli i dřív, aby něčím tu dostatečnou vyspělost měli doloženou.
Takže ano, papír z poradny musí mít jak děti, jejichž rodiče chtějí odklad, tak i děti, jejichž rodiče chtějí předčasný nástup.
školský zákon §36 (3) Povinná školní docházka začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne šestého roku věku, pokud mu není povolen odklad. Dítě, které dosáhne šestého roku věku v době od září do konce června příslušného školního roku, může být přijato k plnění povinné školní docházky již v tomto školním roce, je-li přiměřeně tělesně i duševně vyspělé a požádá-li o to jeho zákonný zástupce. Podmínkou přijetí dítěte narozeného v období od září do konce prosince k plnění povinné školní docházky podle věty druhé je také doporučující vyjádření školského poradenského zařízení, podmínkou přijetí dítěte narozeného od ledna do konce června doporučující vyjádření školského poradenského zařízení a odborného lékaře, která k žádosti přiloží zákonný zástupce.
|
|
|
Miri30 |
|
(20.1.2012 13:12:59) No jo, aktuálně řeším stejný problém. Nenaděláš nic. V zákoně je to napsáno
|
ajka | •
|
(20.1.2012 13:16:25) Miri, a vy jdete k zápisu a až zpětně doložíte hodnocení z PPP. Nebo vám ho vydají ještě před zápisem?
|
|
Carlin |
|
(20.1.2012 14:07:07) Nám naštěstí dovolili k zápisu jít a ten papír dodat až zpětně. Jen mě štve, proč ten papír nemohla vyplnit paní z PPP ve školce když tam byla a u syna zjistila, že zralý je. Proč tam ještě musím jet.
|
ajka | •
|
(20.1.2012 14:33:27) Jedůfko, děkuju!!!!!
|
|
Delete |
|
(20.1.2012 18:37:55) Carlin, rozdíl je velký. Ten plošný test školní zralosti je jen velmi orientační, na ten podrobný by u všech dětí nebyl čas... Taky jsem to řešila, zkušenosti jsem už popisovala, zejména se spádovou PPP. Pro ilustraci, jak to probíhalo ve školce.... Paní zjišťovala, proč chci dát dítě do školy dřív, ne že by nebyla zralá, ale přišlo jí to zbytečné....Tak jí říkám, že ona chce, že si neumí moc hrát, že jde jen o os dnů, o které jsem přenášela.... Tak že bude ve třídě nejmladší, že není nijak velká...Říkám, že půjde do Montessorky, kde se učí děti vlastním tempem, jsou tam věkově smíšené třídy, neznámkuje se, takže vlastně většina možných rizik, že něco uspěcháme, odpadá... A paní na to, proč do alternativní školy, že ty jsou snad jen pro postižené, ne? Ona tedy že o Montessori nic neví.... Ale že je to stejně jedno, že mi doporučen stejně nenapíše, to že by musela být holka génius (což není).....
Tak jsem šla nakonec sem. Holku tam proklepli, mně všechno popsali, vysvětlili, co je třeba dopilovat, doporučení napsali a bylo....ale pravda je, že i cestou to bylo na celé dopoledne....
U dalších dětí jsem to už měla jednodušší, měli jsme školku s SPC, takže testy udělali holkám tam, dvojčatům proto, že jsem chtěla vědět, jestli ta jedna není výrazně nezralejší (pak bych je dala do školy, ale zvolila domácí školu, jinak měly nastoupt do Montessori, nakonec šly do běžné ZŠ a zvládly to v pohodě), u poslední opět kvůli předčasnému nástupu. Díky tomu, že to bylo ve školce, tak mi udělali testy dokonce dvakrát, takže jsem věděla nejen stav, ale i vývoj, což považuju také za důležité...
|
Katka33 |
|
(20.1.2012 22:03:55) Ivo, myslíš že tam budou nakloněni dohodě a ten odklad mi napíšou? Přece jen, soukromé zařízení jinak jistě uznáš, že tebou uváděná rizika se syna prostě netýkají, snad jen to pozdější osamostatnění a to ho stejně nejspíš čeká vzhledem k VŠ. On je prostě rozdíl risknout předčasný nástup u dcery a to do Montessorky a ještě mít v záloze domácí vyučování než předčaný u kluka do standardní ZŠ bez jakékoliv zálohy.
S devítkama souhlasím, třeba je v rámci úspor zruší
|
Delete |
|
(20.1.2012 22:17:42) Katko, dala jsem do školy předčasně i tu nejmladší, je narozená na konci října, šla do běžné ZŠ a nad domácí školou jsem u ní neuvažovala (i když ona by si klidně dala říct, úkoly chce dělat nejradši v mé přítomnosti )...u té první jsem to řešila jinak, protože jiná možnost byla....ostatně, jak píšu všude, Montessorka je moje srdeční záležitost a mít tu možnost, choděj tam všechny moje holky, i když byla každá jiná a měla každá jiné potřeby....ale štěstí měla jen ta první....
V té Pražské PPP jsem byla spokojená, byli tam moc příjemní a přišlo mi to na rozumné úrovni, co do hlloubky a kvality vyšetření, ptali se na vývoj od těhoteství až do těch pěti let, ptali se i na důvody a kam půjde a upozorňovali na rizika a doporučení do školy napsali....takže myslím, že přístupní jsou a hlavně seriózní....teda alespoň před těmi pěti lety byli.... Obecně se odklady dávají ochotněji, takže nevidím důvod, proč by ho nedali...a jde o kluka a u těch jsem tedy přístupnější k odkladům i já . Oni jsou ti kluci jiní, nejde ani o tu zralost, jako spíš fungování, pro ně je klasická škola ještě větší zátěž, holčičky bývají více nakloněné dělat to, co se má, kluk dělá raději to, co chce....
Jo, kdyby se alespoň v těch prvních třídách nechaly ty děti bez stresu ze známek nebo kdyby jedničku neměl jen ten, kdo je dokonalý od přírody, to by ubylo starostí a lítání po všech čertech, co?
|
Katka33 |
|
(20.1.2012 22:28:41) Ivo můžu se tě ještě zeptat, proč je Montessori tvou srdeční záležitostí? Přiznám se, že o tom nic moc nevím, ale sympatické mi ty školy nikdy nebyly. Ale je to jen můj pocit, ničím neodůvodněný. Byly ty nabyté znalosti srovnatelné - lepší - či horší v porovnání s normální ZŠ? Ještě jsem nenarazila na nikoho, kdo by měl osobní zkušenost s obojím. Jinak si každý stojí za svou volbou, to je jasný
|
Delete |
|
(20.1.2012 22:47:24) Katko,
no holka pak po přestěhování přecházela do třetí třídy běžné ZŠ a měla jen jiné znalosti z prvouky, ale to se může stát i v rímci přechodu ze dvou jiných základek, to učivo není rozepsané po ročnících....Třeba z anatomie měla znalosti mnohem větší, na druhou stranu neznala třídění ovoce a zeleniny, protože v Montessorce t bylo na pořadu dne až později....
A proč je mi Montessorka tak blízká?
1)Vzhledem k tomu, že třída bývá věkově smíšená je celkem jedno, jestli je dítě o pár měsíců mladší nebo starší, menší nebo větší, nikoho to tam nezajímá...... Každé dítě má svůj týdenní (měsíční, roční) plán, podle kterého pracuje. Děti se nesrovnávají vzájemně, protože každý dělá něco jiného v jinou dobu a hlavně pracuje svým tempem. Tím pádem dítě, které vyniká v matematice, může klidně přeskočit učivo, které zvládá a může se věnovat jinému a navíc je prostor pro zaměření se třeba na češtinu, která mu může jít hůř. Není tam rozvrh hodin, takže když dítě zrovna nemá chuť počítat, jde psát nebo se učit y/i nebo se věnuje prvouce, podmínkou je právě jen to, že za ten týden (měsíc) splní vše....ale kdy co, to je spíš jeho věc a učitelka jen dohlíží na to, aby se něčemu vysloveně nevyhýbalo a pokud se to děje, tak hledá cesty, jak odpor překonat, ale nikdo nenutí dělat všechny děti totéž ve stejnou chvíli.....
|
Delete |
|
(20.1.2012 22:47:55) omlouvám se, odeslala jsem dřív
|
|
Delete |
|
(20.1.2012 23:13:05) A proč je mi Montessorka tak blízká?
1) Vzhledem k tomu, že třída bývá věkově smíšená je celkem jedno, jestli je dítě o pár měsíců mladší nebo starší, menší nebo větší, nikoho to tam nezajímá......
2) Každé dítě má svůj týdenní (měsíční, roční) plán, podle kterého pracuje. Děti se nesrovnávají vzájemně, protože každý dělá něco jiného v jinou dobu a hlavně pracuje svým tempem. Tím pádem dítě, které vyniká v matematice, může klidně přeskočit učivo, které zvládá a může se věnovat jinému a navíc je prostor pro zaměření se třeba na češtinu, která mu může jít hůř.
3) Není tam rozvrh hodin, takže když dítě zrovna nemá chuť počítat, jde psát nebo se učit y/i nebo se věnuje prvouce, podmínkou je právě jen to, že za ten týden (měsíc) splní vše....ale kdy co, to je spíš jeho věc a učitelka jen dohlíží na to, aby se něčemu vysloveně nevyhýbalo a pokud se to děje, tak hledá cesty, jak odpor překonat, ale nikdo nenutí dělat všechny děti totéž ve stejnou chvíli..... Tohle ale může být nevýhodné pro děti s ADHD, protože těm se lépe pracuje, když mají pevný rozvrh, co kdy bude....proto se Montessorka pro tyto děti nedoporučuje, i když myslím, že při spolupráci s učitelem by se i to dalo zvládat....ale nevím, to by řekla spíš JENA...
4) Neznámkuje se. Dítě se hodnotí podle toho, jaký udělalo pokrok tom kterém předmětu, nesrovnává se s ostatními.
5) Dítě se učí víceméně samo, na většinu učiva jsou pomůcky, které umožňují osvojit si nové učivo, procvičit ho i zkontrolovat správnost, takže dítě není ve stresu, že zase udělalo chybu a ostatní to vidí a ještě bude potrestané horší známkou...prostě zkouší tak dlouho, až tu chybu přestane dělat....
6) Učitelka děti vede, pomáhá najít činnost, když si nevědí rady, sestavuje plán, motivuje, pokud to to dítě potřebuje....ale není to dozorce, který chválí a trestá, takže dítě pracuje proto, že pracovat chce a ne proto, že mu hrozí nějaký trest nebo že touží po pochvale....
7) Předměty jako výtvarka, hudebka, tělocvik mají děti společně napříč ročníky, takže je opět jedno, jak dítě kreslí nebo zpívá, i páťák může dopadnout hůř než prvňák a ty děti to vědí a vědí, že zase páťák umí líp něco jiného, jsou zvyklé, že každý je jiný a každý umí něco jiného...odpadá tak vysmívání se pro to nebo ono....
8) Základy přírodních věd, různé pokusy a projekty dělají děti také bez ohledu na ročník, takže se učí spolupracovat, není pravda že Montessori je čistě individuální záležitost, jak se s tím často setkávám. Naopak, spousta věcí, třeba i ta práce s pomůckami, různé hry a pak právě ty pokusy jsou stavěné na práci minimálně dvou, často i více a děti to také společně víc baví....a nikdo jim nebrání to dělat spolu, zatímco v běžné škole dítě nesmí ani pípnout, aby nebylo za zlobivce....
9) Děti jsou samostatnější, od začátku se učí, že ony jsou zodpovědné za to, co dělají. Je to jejich plán, jejich práce. Práci na doma většinou nemají, případně si ji berou samy, když třeba vidí, že něco nestihly a chtějí to dodělat....a hlavně se pochlubit rodičům . Ale žádné výhrůžky, že úkol bez podpisu jako by nebyl .
10) Práce je mnohem efektivnější, protože nikdo na nikoho nečeká, až s otevře učebnici, najde správný sešit....nikdo se neudí a nidko není ve stresu, že na něj ostatní čekají....Někomu trvá déle otevřít sešit, ale cvičení zvládne za chvilku....někdo je pomalý celkově, ale nechybuje..tak proč by měl vypočítat stovku příkladů, když stačí dvacet? No akdyž učivo zvládne, jede se dál, nemusí se čekat, až ho zvládne alespoň většina třídy....a když to někom déle trvá, no a? Tak prostě pojede pomaleji, však má před sebou pět let, během kterých se jistě vyskytne spousta učiva, na kterém ten čas zase nažene....
11) Rodiče bývají více zapojení do dění ve škole, pořádají se různé akce, které vedou k seznámení, různá vystoupení pro rodiče, kde opět pracují děti ve skupinách. Na besídky je zvaná celá rodina, žádné jen pro třídu a v době vyučování.....U nás se všichni znali se všemi....
12) Dítě nebývá ze školy unavené, i když je jen jedna přestávka (u staršíc dětí, které mají výuku i odpoledne, pak dvě). Tím, že si děti mění činnost podle vlastní vůle a ve chvíli, kdy jim to vyhovuje, není třeba je nijak aktivovat. Prostě dělají, dokud je to baví, dokud jim to jde....a pak buď samy od sebe nebo i na doporučení učitelky si jdou třeba na koberec číst nebo psát na tabuli nebo psát do písku nebo něco zkoumat...prostě změní i místo, rozhýbou se....
Asi bych toho vymyslela ještě víc, ale tohle je takový ten základ.....
|
|
|
Delete |
|
(20.1.2012 23:19:21) Katko,
čím míň člověk o věcech ví, tím větší nedůvěra, to mi přijde celkem přirozené....
Jinak mně třeba nejsou sympatické školy Waldorfské, ale uznávám, že pro mnohé to může být dobrá volba....Ono strašně moc záleží, co od školy člověk chce....
|
Katka33 |
|
(20.1.2012 23:59:49) Ivo děkuji
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|