Terinka2 |
|
(12.4.2012 11:29:30) Nechci vypadat za hysterku, jen mi to spíš lehce vrtá hlavou, tak mě napadlo, jestli někdo neměl podobnou zkušenost. Jde mi o syna. Je mu 3,5roku a vím že je ještě malý na to po něm chtít nějaké extra výkony.Jde mi o to, že syn není schopen si některé věci zapamatovat. Příklad-jak se jmenuje babička? Nevím!! Tohle je babička Petra a tohle babička Lenka. Jak se jmenuje babička? .....Nevím!!!... Můžete u něj sedět půl hodiny a opakovat mu to pořád dokola a on Vám stejně řekne nevím, nebo se teda zamyslí a pak s výrazem "jen to tipuju a vůbec nevím jak to je" teda jedno jméno řekne a někdy se trefí někdy ne.. Navíc tohle se stejnou věcí s ním řešíte třeba 3x do týdne a on si to stejně není schopen zapamatovat. Nejdřív jsem si myslela že si ze mě dělá srandu, nebo prostě trucuje, ale on je fakt v pasti a neví. Teď to máme kvůli barvám. Není schopen si zapamatovat která je modrá a která zelená. Rozezná je od sebe, že jsou to jiné barvy (už jsme to několikrát zkoušeli, jestli třeba není barvoslepý) ale prostě si není schopen zapamatovat která je která. Ale nejhorší je, že mu řeknete-tyhle tepláky máš zelené jako travička. Jakou mají teda ty tepláky barvu??......nevím!!! Navíc si to už začíná uvědomovat, takže když se ho zeptáte na něco co neví tak nahodí zoufalý výraz, protože je z toho sám špatný. I když to uděláme v rámci hry...atd. Zapamatovat si básničku nebo jen jeden verš (na velikonoce aby řekl Hody, hody doprovody-nereálné) tak to je už naprosto neřešitelná záležitost. Nechci aby to vypadalo, že na něj nějak tlačíme...to spíš naopak. Jen jsme si právě všimli, že není schopen si někdy zapamatovat i naprostou banalitu, jen tak aby ji po nás zopakoval. Navíc můj bráška je disgrafik . Jen mě napadlo jestli by někdo neměl třeba tip na to jak na něj. Nebo jestli se takhle nemůžu projevovat právě nějaká porucha učení. Vím že je ještě malý na nějaké vyšetření a diagnozy, ale spíš, že bych si mohla včas nastudovat jak na něj, aby se mu věci lépe pamatovaly a lépe učili. Nechci aby si připadal např. ve školce že je hloupý nebo tak něco.Pardon za ten elaborát, zkoušela jsem zkrátit ale víc už to nejde...
|
Pawlla |
|
(12.4.2012 11:35:01) Nebo soustředění?A co říkají ve školce pokud chodí?
|
|
Dáňula |
|
(12.4.2012 11:35:57) Být tebou, smířím se s tím, že mám doma ignoranta a hotovo. Nějakou diagnozu bych v tom nehledala, ono se to srovná, jen mu teď ještě ty jména a názvy nepřijdou důležitý, když ví, o co/koho jde i bez nich(barvy rozpozná, babičky taky).
|
|
třeba já | •
|
(12.4.2012 11:41:02) mám doma dítě, které se projevuje podobně, ale myslím, že si z nás akorát dělá srandu a když chce, tak to ví. Ale na požádání říct básničku či určit barvu, nebo říct, kdo z rodiny je na fotce... tak to ani náhodou, buď mlčí, nebo uteče, nebo schválně řekne nějakou blbost. ale pak když to po něm nikdo nechce, tak se najednou ukáže, že to vlastně umí. Jak na něj neporadím, přeju pevné nervy a ať se to časem srovná.
|
Terinka2 |
|
(12.4.2012 11:56:04) Tohle jsem si nejdřív myslela taky, že to ví a jen provokuje. Ale on to fakt neví. Teda ty jména babiček už dneska jo.....to byl jen příklad z doby když byl fakt prcek. Ale když jdeme určovat barvy tak ho to baví, pozná a pojmenuje červenou, žlutou, černou i bílou. Někdy trefí i fialovou....ale prostě jak dojde na modrou nebo zelenou tak se zatváří smutně a řekne nevím. Pak znovu ukážu na červenou a on zase ožije a nadšeně správně určí červenou. Takže ho to baví a je rád když to ví správně.Mě jde spíš o to, že opravdu nedokáže zopakovat to co mu řeknete. Když ho prostě chci cíleně něco naučit a sednu si k němu a řeknu "tohle je letadlo" a hned na to se zeptám " co je to?" tak on je prostě v pasti a neví. Ale časem si to většinou "někde" naposlouchá nebo se to naučí od starší dcery a pak to ví. A navíc je z toho smutný, že to neví. To že nebude Einstein s tím počítáme, je to číslo. Taky se moc nedokáže delší dobu soustředit.. Nechceme po něm žádné extra výkony, jen nám vrtá hlavou to, že opravdu nedokáže zopakovat banality...
|
Katka +3 |
|
(12.4.2012 12:09:29) No ona je otázka, jestli je smutný z toho, že to neví, nebo proto, že cítí, jak tě to mrzí a zneklidňuje.
|
|
Pawlla |
|
(12.4.2012 12:26:50) Terinko,v tomhle věku by se měl učit jen formou hry.Takže pokud je smutný,že něco neví,je to špatně,neměl by to tak vnímat,netlač na něj a zklidni se hlavně Ty,ať z Tebe necítí zklamání,že něco neví.A taky jak píšou holky,nelámej nad ním hůl předčasně,může být velmi chytrý a úspěšný,to teď nepoznáš.
|
sarmi |
|
(12.4.2012 12:58:24) souhlasim. ve 3,5 letech neni treba drilovat barvy (a jine) nazpamet. v 5 letech bych zpozornela, ale v tomto veku fakt jeste ne. muze citit vas tlak na opakovani a blokne se. nas bystry, ale svojsky, mladsi syn je neco podobneho. chodim pro nej do skolky po obede a kdyz se ptam, co meli prave na obed, skoro nikdy to nevi. ma skoro 4 roky. starsi syn byl totez.
|
|
|
Kaja222 |
|
(12.4.2012 13:08:19) ja nevim, me prijde, ze to tu vesmes zensky bagatelizujou. Jedna vec je nezapamatovat si basnicku nebo veci ktere ho nezajimaji a druha vec je, ze mu ukazes a pojmenujes obrazek a on ho obratem neni schopen pojmenovat.
ja bych teda minimalne zpozornela. Ono to urcite nijak nehori, ale zase bych se neuklidnovala stylem "on z toho vyroste", pac mozna ano ale mozna take ne...
|
Pawlla |
|
(12.4.2012 13:12:36) Ano,protože zakladatelka je vynervovaná už dost,spíš potřebuje uklidnit.
|
Kaja222 |
|
(12.4.2012 13:15:19) nojo, nas taky kdekdo uklidnoval stylem "on se rozmluvi, to bude dobry, kluci mluvi pozdeji, to pak pujde naraz". Ja to falesny uklidnovani tezce nesnasim. Naopak si myslim, ze je spravne zpozornet a problemem se zabyvat a nekde se poradit a ne pred nim zavirat oci. A rady z babincu na netu od zenskejch, ktery problem nepotkaly, ale vi ze je to v poradku, ty jsou fakt k nicemu.
|
Lída+2 |
|
(12.4.2012 13:18:29) huhu - holky03+05+11, kluk09
já se synem chodila od 4let ke klinický psycholožce.....a i ona to nijak nedramatizovala......právě proto jsme přišli na to co jsme přišli.....i naučenou báseń zapoměl....NUDA....
Ale jak říkala....časem se musí naučit, že i věci co ho nebaví.....je potřeba dělat.....proto jsem třeba trvala an tom, že vystoupí- kdyby bylo po jeho ani nevystoupí....i když to uměl perfektně.
A nikoho tady falešně neuklidňuju.....prostě kluci jsou zaostalý.....
|
|
Pawlla |
|
(12.4.2012 13:21:11) Tak já jsem určitě nepsala,že je stoprocentně v pořádku,psala jsem,že může být.Pokud půjde na vyšetření nic nezkazí,ale já třeba vidím problém v tom,že on sám už je nejistý,vnímá ten tlak z její strany,takže jemu by teď opravdu víc než vyšetření pomohlo,kdyby se ona uklidnila a změnila přístup.
|
Lída+2 |
|
(12.4.2012 13:25:39) Pawllo jo to si myslím taky.....to mi řekla ta psycholožka taky...., že jsem na to šla úplně blbě.....
Jo a můj syn ještě v druhý třídě....zkoušel jestli se tu báseň musí opravdu učit.....prostě se jí nenaučil.....a myslel si, že by to prošlo..... Takže dostal za 3...prootže jen tím odposlechem jí z půlky uměl..... od tý doby se je naučí a nerad to recituje...i úča říká, že ztuhne......
|
|
|
adelaide k. |
|
(12.4.2012 13:41:47) Huhu, zlidni jo, předpokládám že zakladatelka má svůj rozum.
|
|
|
|
sarmi |
|
(12.4.2012 13:13:33) pokud si maminka opravdu neni jista, at zkontaktuje detskeho psychologa a bude vedet na cem je spis, nez kdyz si precte tady, ze nektere stejne stare deti to mely podobne a vyrostly z toho.
|
|
Lída+2 |
|
(12.4.2012 13:15:46) huhu - holky03+05+11, kluk09
víš proč- dělá to naschvál!!!!!!! měla jsem to doma...amám pořád....,ale ve věku 3,5let...prostě vzdorovitě mlčel...ono je to né nadarmo období vzdoru , že
|
Kaja222 |
|
(12.4.2012 14:34:54) tak jasne, tvuj kluk to naschval nejspis delal. Kde ale beres jistotu, ze to dela zakladatelcin kluk? Na zaklade svoji zkusenosti?
Jedna vec je psat svoji zkusenost a druha vec je rikat - u nas to bylo tak, takze u vas to tak take bude ;-).
|
Lída+2 |
|
(12.4.2012 15:13:38) huhu - holky03+05+11, kluk09
protože mě to nenapadlo v první chvíli víš.....,protože jsem si v jeho 2 letech myslela to samé co zakladatelka(ona si to přečte a zamyslí se ne)...vlastně až v těch 4 jsem prokoukla, že to dělá opravdu schválně.....
Napsala jsem to, protože to podle toho co napsala třeba ani nenapadlo víš....
Ale stejně bych jí poslala tam co jsem byla já. Sice je to otravné sezení.....trvající dost dlouho pro dítě a pro oba rodiče pak extra,ale celkem to pomohlo......na některé věci...neříkám, že na všechny.
A neboj taky mi každý říkal, že tahat staršího na LOGO v 2,5 letech je brzy jak jsi psala...a nebylo....jenže třeba by mi pomohlo si něco málo přečíst....
Po tom co jsem měla třeba s dětskou DR(můžu být ráda, že jsme nedopadli jak Milli holčička).....si nyní čtu na netu o všem i když jsem DR změnila. ale není nad to se dovzdělat.
Díky podobný diskuzi jsem našla synovi paní na DYS poruchy, kde jsem ho objednala a procvičováním jsme mu odstranila úplně DYSlexii, kdybych si tu nečetla...tak to má doteď....protože manželovi odborníci z PPP řekli: " A co by jste s tím chtěl jako dělat?"
Takže bych to shrnula: důvěřuj,ale prověřuj.
A asi bych to být tebou tak neshazovala....co tu píšem.......
|
Kaja222 |
|
(12.4.2012 15:24:39) ok, promin. asi mam stesti, ze jsem narazila na dobre odborniky, zatimco rady mamin uplne mimo, tedy, ze maminy na netu se s oblibou vyjadrujou k necemu co nevidely ani z rychliku. Ale mas pravdu, obcas se i tady vyskytne nekdo kdo ma stejny problem prozity... rozlisit to ale z prvnich prispevku byva tezke.
|
|
|
|
|
adelaide k. |
|
(12.4.2012 13:39:22) Huhu, jenom popisujemne svoje zkušenosti
|
|
|
|
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(12.4.2012 11:41:07) Buď je ignorant anebo není zrovna inteligent základní byrvy by už mohl znát - tj. modrá , žlutá, červená, zelená, černá a bílá
jmény babiček ho netrap, babi je prostě babi - spíš ho nauč jméno, příjmení a zkus adresu
|
1kulička |
|
(12.4.2012 12:22:18) Tak ti nevím, moje holky byly a jsou velmi bystré už od malinka, ale adresu mají problém si zapatovat i dnes (7 let), v tomhle věku ani náhodou. Jinak myslím, že porucha učení se projevuje jinak, to co popisuješ, mi spíš připadá, jako že má malý jiné zájmy, k odlišení modré a zelené jistě časem dospěje. Kluci mívají pomalejší rozkvět určitě je dobře, že to nepodceňujete - zkuste se pro svůj klid pozeptat ve vaší PPP (při školce), třeba vás uklidní, že naprosto v pohodě. Jinak právě géniové se projevují v útlém věku jako mimoňové, co nic nechápou, tak bych flintu do žita neházela
|
|
|
Katka +3 |
|
(12.4.2012 11:51:02) Můj starší syn se v životě nenaučil jedinou básničku, není prostě ochoten reprodukovat text slovo od slova, ale dokáže ho převyprávět a vystihnout hlavní myšlenku. To mi přijde pro život důlěžitější než papouškování. Jména babiček jsem nikdy neřešila, dlouho děti jmenovaly babičky podle místa(babička hradecká, babička šumperská, babička, co bydlí na kopci), barvy připadají chlapcům absolutně nedůležité dodnes(12 let a 9 let), holčička ve 3,5 letech spolehlivě pojmenovala pouze "žůžovou". Myslím, že spíš než o pozornosti, je to o prioritách. Mně když někdo sdělí něco pro mě absolutně nedůležitého, taky to projde beze stopy.
|
|
Kaja222 |
|
(12.4.2012 12:21:14) zeptala bych se doktorky co si o tom mysli. mozna doporuci vysetreni u psychologa (je to pohodove vysetreni formou hry) a oni poradi. Jestli ma problem, pak je dobre to resit a diagnoza prece jenom pomuze rodicum se zorientovat a lepe s ditetem pracovat.
Do MS chodi? Co rikaji tam?
|
|
kotyk |
|
(12.4.2012 12:32:56) Syn byl přesně to, co popisuješ. Až na drobný detail, on má naprosto úžasnou paměť, jen do ní odmítá ukládat věci jako básničky a písničky
Babička a dědeček jsou i nyní pořád babička a dědeček, když potřebuje rozlišit, použije domácí zvířectvo. Babičky to neřeší, jsou rády, že jim neříká "teto" . Barvy se naučil celkem pozdě a spokojeně si vystačí se základní paletou. Posil nervy a vydrž. A neboj, není to ani o ignoraci ani o inteligenci. Každý máme vlastní tempo učení a jiné zájmy.
|
Lída+2 |
|
(12.4.2012 12:38:19) kotyk taky mám ten dojem...paměť má dobrou,ale používá si ji jak on chce....a né jak vyžadují ostatní.
A písničkya básničky- to je jak sprostý slovo. NAučí se to...je zkoušen a okamžitě zapomíná. Nedávno se shánel po tom do kdy je hudební výchova...a jestli by se jí na gymplu nezbavil dřív.....
beru to tak, že né každý má to šaškování rád.
|
Meta |
|
(12.4.2012 12:45:31) "ale používá si ji jak on chce" To je normální. Můj mladší syn uměl ve 4 letech 300 Pokémonů - vyjmenovat, přesně popsat co který dělá, jaká má vývojová stádia. Násobilka ovšem byla ještě páté třídě NAPROSTO NEZAPAMATOVATELNÁ
|
|
|
adelaide k. |
|
(12.4.2012 12:43:02) Kotyk, jo, přesně!
Zná víc dinosaurů než si kdy já budu schopná zapamatovat (se svojí, bez chlubení, víc než slušnou pamětí). Pamatuje si všechny jména z Cars 1 a 2 Ty "naše" záležitosti mu asi nepřijdou tak zajímavé.
|
|
|
Lída+2 |
|
(12.4.2012 12:35:20) Terinko jako by jsi mi popisovala mladšího syna před pár lety...... on to říká,aby měl od všech pokoj a nechali ho napokoji, odmítá se věnovat něčemu takovýmu jako určovat barvy a podobně.........tohle platilo u mého 100% než jsem na to přišla trvalo mi to dva roky.
Básničku-odmítá ze sebe dělat šaška.(tohle mu zůstalo....a nemá to moc rád dodneška...učí se je s odporem a ještě větším to recituje před třídou) a hlavně se stydí.
časem teda vyplavala dyslegie(ta cvičením zmizela) a dysortografie.
A myslím, že na závěry je berzy, klinická psycholožka poznala teda DYs poruchu v jeho 6letech,ale nevěděla ji 100%
|
|
adelaide k. |
|
(12.4.2012 12:41:06) Terinko, mám jednoho takového kouska doma. Je mu pět a že není úplný ignorant na básničky a pohádky se projevilo ve třech kdy mi spontáně odvyprávěl budulínka. Do té doby nic.
Nedělal paci paci, ani jak jsi veliký, zpíval jen když sám chtěl a pokudmožno když ho u toho nikdo neviděl. V tomhle mu hodně pomohla školka, ale pořád nesnáší "organizovnou" zábavu. Ne že by se nedokázal zapojit, ale nejde mu to od srdce. Hodně velký pokrok udělal mezi 4. a 5. rokem. I to s těma babičkama známe. On perfektně zná rodinné souvislosti, umí vyjmenovat babičky, děděčky, strýčky, tety i bratrance a sestřenice, ví kdo je čí rodič, prarodič... ale když se ho zeptáš která z těch babiček u nás byla včera na návštěvě, tak řekne že ta co "bydlí ve žlutém domečku"/"dává mi čokoládu"/"má pejska"/... nevím proč to tak je, ale beru to tak jak to je.
Hlavně mysli na to že je fakt malej. Má moře času to začít zvládat. Ono je to těžký, pokud je to první dítě, tak mají rodiče tendenci tlačit ho dopředu, protože ještě nevidí dál. Když máš k tomu třeba školáka tak si u tříleťáka řekneš "je malej" a jsi víc v klidu
|
Lída+2 |
|
(12.4.2012 12:45:00) adelaide k. jo organizovaná zábava- KARNEVAL něco kde byl jen po dobu kdy vystupoval se třídou a pak chtěl domů. A asi 10x se ujištoval, že jen co vystoupí tak půjdeme.....
Brala jsem to jako fakt a neřešila.
|
adelaide k. |
|
(12.4.2012 12:47:34) Lído, jo, to je dost přesný.
|
|
|
|
Lída+2 |
|
(12.4.2012 12:41:15) Terinko a pokud Ti příjde, že nějaká stejně stará holčička je na tom líp. odečti u ní dva roky a vzpomeň si ajk se chovala....a tak se bude chovat Tvůj syn.
prostě jsou pozadu o 1-2roky.
|
Katka +3 |
|
(12.4.2012 13:37:57) ...nebo o víc. Mám dva kluky(12 a 9 let) a čtyřletou holku a často mám pocit, že v těch otravných praktických záležitostech je na tom dcera líp než bráchové. Například je z té trojky jediná, která se sama od sebe před odchodem ven oblékne a obuje adekvátně počasí. Miluje písničky a básničky, nemá problém si cokoliv s kýmkoliv zařídit... Vždycky si libuju, co nervů jsem si ušetřila tím, že se mi děti narodily v tomhle pořadí, protože být první holka, myslela bych, že jsou oba synové retardovaní.
|
|
|
karma |
|
(12.4.2012 14:11:12) Já bych cvičila pamět tak, že bych opakovala např slova (např ŽIDLE, KALHOTY....AT TO ZOPAKUJE) a procvicovala bych. ono se to nezda, ale pro děti to není tak lehké..kdyby zvládal, dala bych slova 3: oKNO, PTÁK, PONOŽKA. at nejsou slova propojená významem, asociací-prostě nezávislá. Prostě na procházce se takhle chvíli bavit. Zvětšovala bych pasivní slovní zásobu tak, že např řekneš TJ LETADLO, pak PODEJ MI LETADLO, DONES LETADLO TÁTOVI, POLOŽ LETADLO TAMHLE...BLA BLA BLA. A furt bych vše komentovala (to jsou ponožky....dáme pastu na zuby tady na ten kartáček...atd) Neptát se hned co to je? Myslím, že dítě se cítí frustrováno, když nedokáže odpovvědět. Než se zeptám CO TO JE, napřed musíš nový pojem zažít, upevnit...si myslím.
|
sarmi |
|
(12.4.2012 15:07:30) souhlasim se sisan, tohle se doporucuje i pro deti, ktere treba nemluvi - vsechno komentovat, porad dokolecka opakovat. zdarec kolegyne!
|
karma |
|
(12.4.2012 15:44:04) Zdar! ...a tím člověk nic nepokazí, max matku bolí v krku a občas vypadá blbě (já to měla tak zažité-ty komentáře furt a všude- že když jsem šla okolo popelnic, kde bezdomovec něco lovil a to něco mu upadlo, řekla jsem bezelstně "A BÁC".
|
sarmi |
|
(12.4.2012 19:19:50) a bac! ten hledel, co? znam, znam
|
|
|
|
|
|