kikina80 |
|
(17.4.2012 21:14:09) Potřebuju radu nebo něčí názor, stejně si to budem muset přebrat po svém, ale alespoň zjískám jiný pohled na věc. Mám syna (druhorozený), je rozený v červnu - bude mu teď 6 let. Je šikovný, začíná číst, počítá do 100, sčítá odčítá do desti, zajímá a ptá se na spoustu věcí, obecně je dost bystrý. Ale pomalý v oblékání, tisickrát vše připomenout, nehlídá si své věci, nerad prohrává a když se mu něco nedaří, špatně to nese, radši se třeba ani hry nezúčastní, než aby prohrál (na tom se snažíme pracovat). Od začátku předškolní třídy se to ve mně láme, zda ho dát či nedat. Jedno veliké plus, které mě nutilo to řešit, že by měl naprosto suprovou paní učitelku (přesně na jeho povahu), další rok už by to asi tak nebylo, další plus je jeho zvídavost a znalosti, zájem o nové věci. Ale pak mnoho věcí, které mě nutí ho spíš nedat - ta jeho pomalost (ne v práci ve školce na tématu), ale spíš v tom oblíkání a podobnách věcech, je flegmouš, pak i kvůli mně - nastupuji v září do práce, dcera jde do třetí třídy a budu se jí muset víc věnovat, nejmladší syn do školky a ještě chci rozjet malý obchůdek, bojím se, že toho na mě bude moc, další mínus je, že syn do školy nechce, nechce (nepřál si pod sromeček) aktovku, říká, aniž bych ho nějak ovlivňovala nebo se ho přímo ptala, že by šel rád až za rok se svým kamarádem. Učitelky jsem se ptala na takové schůzce ohledně školy, říkala jsem jí, že zvažuji odklad a nerozmlouvala mi to, spíš, že mu to prospěje (obecně červnovým klukům) Zajistila jsem si posudek psycholožky - ta mi řekla, že syn je chytrý, že pracuje dobře, rychle, zvládl spoustu úkolů i pro starší děti a že pokud jsme ho chtěli dát do školy, tak po vědomostní stránce je naprosto OK. Ale pokud se mi zdá v té sociální slabší, tak mu rok navíc neublíží, ba naopak. Že teď, co by nejmladší ve třídě musel vynaložit větší usilí své spolužáky dohnat (asi sociálně) a pokud půjde o rok dýl bude on ten starší a ve výhodě a bude se moci soustředit více na učení a tak, ta myšlenka se mi celkem líbila. Navíc syn přišel s tím, že do školy se mu moc nechce. Tak jsem nechala vystavit papíry, v sobě to uzavřela, že půjde o rok dýl. Když jsem to přinesla do školky, už odklad potvrzený školou, tak paní učitelka mi říkala, že bychom ho měli do té školy dát, že je opravdu šikovný a že se bojí, že ten rok bude ve školce vymýšlet lumpárny - škoda, že mi to neřekla poprvé co jsme spolu mluvili. Říkala jsem jí, že už to máme uzavřené a už se tím nezabývala. Teď na mě "uhodila" zase druhá paní učitelka a říkala, že děláme chybu, že ve školce zakrní, že mu to ublíží, že když umí číst a počítat, že by měl do té školy jít atd. Ve mně se to pere, teď fakt nevím, synovi jsem to řekla, že ho paní uč. chválí jak je šikovný a že by do té první třídy měl jít, on říkal, že neví a že si to rozmyslí. Já nevím, výhoda je ta hodná p. uč. co by ho měla, to mě láká, ale oproti tomu to, že se mu nechce, pak to oblíkání a ta povaha (vím, že se může posunout dál) a navíc co já....příští rok bych se asi zbláznila. UF, kdo to dočetl až sem je borec. Napište mi něco......
|
jalinka |
|
(17.4.2012 21:20:46) Plně chápu. Řešili jsme letos totéž u červencové holčičky, naprosto stejná situace. Akorát já se teda rozhodla pro školu, protože v naší školce by opravdu už prováděla ty lumpárny, už teď tam v podstatě nechce tak moc chodit a jediný rozdíl tedy je, že ona do školy chce. Ale taky nevím, jestli jsme udělali dobře, to prostě v takových situacích asi předem vědět nejde a ukáže čas. Ale obecně myslím, že zvlášť klučinovi odklad neuškodí.
|
|
luthienka |
|
(17.4.2012 21:22:47) Jako bych četla o svém synovi - je narozen v srpnu. Intelektuálně byl nadprůměrný, sociálně na tom byl hůř - srovnalo se to během 2 let. Flegmatik je stále - to se nemění. Do školy šel, i když jsem v té době dokončovala VŠ. Dnes je v pohodě v kvartě na gymnáziu. Jako bývalá učitelka z MŠ bych opravdu dala na jeho učitelky - jsou s ním celý den, vidí ho v kolektivu, mají srovnání...
|
Ropucha + 2 |
|
(17.4.2012 21:32:35) Luthienko, také mám zkušenost, že se to srovná. Znám zářijové dítě, které šlo do školy v 5 letech, s učením nemělo a nemá žádné potíže, jen v první třídě bylo právě v té sociální oblasti znát, že mnoho spolužáků je o více než o rok starších. Ale přesně jak píšeš, během 2 let se to úplně srovnalo.
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(17.4.2012 21:48:59) Anett, náš mladej neměl v první třídě problémy ani v tý sociální oblasti ale to se dalo čekat, už dávno předtím se bavil hlavně se staršíma dětma.
|
Ropucha + 2 |
|
(17.4.2012 21:53:42) Jasně, některé děti jsou hodně vyzrálé i v této oblasti. Ale to jmenované dítko bylo opravdu ještě takové děťátko, sice bystré a komunikativní a všechno, ale oproti těm sedmileťákům ještě mrně s trochu jinými zájmy.
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(17.4.2012 21:26:02) Já jsem odpůrcem odkladů u normálních dětí. A tvůj syn JE normální dítě. Nemá žádné závažné problémy, kvůli kterým by nemohl zvládnout školní docházku, která je uzpůsobená pro průměrné šestileté děti. To, že je pomalý, nic neznamená, pomalých dětí je! Určitě by nebyl sám jediný z celé třídy, pokud ovšem všichni těm pomalejším nedají odklad. To pak vzniká začarovaný kruh, kdy i schopné děti jako tvůj syn raději nenastupují do školy, aby nebyly v nevýhodě oproti o rok zralejším dětem. Navíc, teď je duben, v září budou všechny děti zase už jinde, udělají ještě pokrok.
|
Pawlla |
|
(18.4.2012 5:37:57) Annet,ale odklad není podmíněn nějako dg,tam se posuzuje školní zralost normálních dětí a pokud zralé nejsou tak je odklad velmi dobrá věc.
|
|
|
Kolomana |
|
(17.4.2012 21:26:17) Udělej podle sebe, jak to cítíš ty, poslechni svou intuici. Nenech se ovlivnit. Pokud máš obavu, aby "nezakrněl" (sakra,hrozné slovo,nenapadá mě jiné...) dej ho třeba na výtvarku, nebo do hudebky nebo prostě někde, kde bude muset zapojit závity a aby si pomalu zvykal na povinnosti.
|
kikina80 |
|
(17.4.2012 21:30:10) KOlomana, já nemám strach aby !nezakrněl" to mají paní učitelky, já myslím, že při dobré motivaci a podnětech se to asi nestane, sám se hodně ptá. Spíš nevím, pokud mu dám odklad, tak jestli mu opravdu nemůžu ublížit.
|
luthienka |
|
(17.4.2012 21:39:36) Hrozí jedině to, že ztratí zájem poznávat nové věci. Protože školka zkrátka poskytuje vzdělávání v určitém rozsahu. Ano, můžeš se mu abys to kompenzovalal více věnovat - dělat pokusy, začít s ním pracovat na různých projektech,...
|
|
Delete |
|
(17.4.2012 21:40:53) Ublížit mu můžeš, i když ne třeba tou první třídou. Může se stát, že "přezraje" a potom se bude nudit. Ostatně už teď mu učivo první třídy kromě psaní, které mnoho dětí příliš nenaplňuje, nemá moc co nabídnout. A A může dojít k tomu, že bude ze školy znechucený a výsledky nebudou valné, i když intelektuálně by na to měl.
Jinak souhlasím s Helenou, představ si, jaké to bude za devět let. Ti skoro dospělí lidé už to prostředí základní školy "nedávají"......
Někomu ten rok navíc opravdu pomůže, ale u tvého syna mi přijde, že nějak není moc v čem....
|
|
|
Pawlla |
|
(18.4.2012 5:35:45) Přesně,jak může zakrnět dítě,kterí chodí do školky,kde má spoustu aktivit,nebo by mělo mít a doma se mu dostatečně věnují?To mi hlava nebere.
|
Ropucha + 2 |
|
(18.4.2012 8:27:37) Pawlo, jsou aktivity a aktivity. Nikdo netvrdí, že se ve školce bude nudit. To asi nebude, zabaví se. Když ne aktivitami, které mu poskytnou učitelky, tak si najde své vlastní aktivity. Ale to nemá nic společného s tím, že je evidentně zralý začít se učit (začíná sám od sebe číst, počítat ...) a bude s tím muset ještě rok a půl počkat. To mi připadá úplně šílené. Co bude za rok a půl dělat mezi čerstvě šestiletými dětmi, které se budou učit slabikovat? Vždyť teď je duben, ten kluk se klidně může sám od sebe naučit číst ještě do září, a pak bude ještě rok chodit do školky hrát si s mrňaty? Bude jinde, než kde by měl být, a v první třídě pak také tak. (A nejen ohledně čtení, ale ohledně všeho, vždyť náplň učiva první třídy je primitivní, snad jen to psací písmo je pro děti něco úplně nového.)
|
Ropucha + 2 |
|
(18.4.2012 8:51:20) Danielo, když u vás je asi trochu jiný systém vzdělávání, než v Čechách. Školka je trochu jiná a škola také, pestřejší a individuálnější (podle toho, co píšeš). Tam věřím, že se lze dítěti opravdu přizpůsobit, v našem systému to moc nevidím.
|
Ropucha + 2 |
|
(18.4.2012 9:08:39) Danielo, já ti nevím, mně nepřipadá česká základní škola od třetí třídy jako dril Já jsem kdysi školou proplula naprosto bez pocitu drilu, jediný dril začal v osmé třídě před přijímačkami na gymnázium, to jsme pořád dokola psali diktáty a počítali modelové matematické příklady. Jinak tak nějak normální, no nehráli jsme si tam, to je pravda, ale to jsem od školy ani nečekala. Ani u mých dětí (3. a 5. třída) nepociťuji dril, spíš bych jim ještě přidala, protože mi připadají nevytížené a flákající se, a mám strach, jak si budou zvykat na tempo na gymnáziu Doma načárají úkoly za pár minut, občas vytvoří nějakou prezentaci na PC, dvakrát do roka se naučí básničku, a to je veškerá škola
|
Ropucha + 2 |
|
(18.4.2012 9:21:26) Danielo, tak to je jasné, tři cizí jazyky jsou hned něco jiného. To je opravdu náročné. I když českým dětem by to také prospělo, učit se od mala více jazyků. A hlavně pořádně. Máme na 1. stupni povinnou jen angličtinu a výuka je často pochybné kvality.
|
Ropucha + 2 |
|
(18.4.2012 10:26:31) To je zajímavé s tou výukou ve Švýcarsku. My v Čechách pořád máme pocit, že na západ od našich hranic všechno funguje lépe, nejspíš to je zbytečný mindrák.
|
|
|
|
Lída+2 |
|
(18.4.2012 10:59:19) Danielo.....1-2h nad úkolama.....trochu přeháňka..tak dlouho se neučí dítě na prvním stupni a 2h se neučí ani syn na gymplu.
4. třída: úkol cca na 10minut...někdy dva 2x 10minut....slovíška se učí někdy průběžně...většinou v autě.....má je tam v krabičce ve dveřích. Doma se je asi neučí....někdy básnička.
|
Lída+2 |
|
(18.4.2012 11:28:50) Danielo...tak to je těžký.....yn hodně žije z toho, že si pamatuje výklad...tudíž" - pisy" se neučí vůbec.....většinu zná právě z encyklopedii....a i na tom gymplu kde učitele nezajímá, že dítě týden chybělo a píše písemku...tyhle věci jsou v pohodě.
Ale třeba na jazyky je tupoň....tak se šprtá slovíčka...nebo poslouchá......,ale zase nemívají moc úkolů...takže to je taky lepší.
A pak má další problém...přečte 4knihy měsíčně a má problém tu jednu napsat. Nebaví ho to.
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(18.4.2012 11:41:26) 1 - 2 hodiny domácí přípravy, to je na ZŠ opravdu hodně. To si vůbec neumím představit. Ale možná je to dobrá průprava na další studium, která chybí těm dětem, které to na ZŠ nezažily. Nevím, neumím to posoudit, u nás se nikdy nikdo doma tak dlouho nepřipravoval, uvidíme, co bude dál.
|
Tragika |
|
(18.4.2012 12:05:01) Danielo, ty bydlíš v Z? Syn tam studuje ETH a měla bych dotaz. Můžu?
|
|
|
|
|
|