Kacka + 3 |
|
(26.1.2013 8:49:37) Resil jste tu, prosimm, nekdo nastup do 1. tridy u zdanlive nadaneho ditete? Mame sestiletou dceru, ktera od 4 let cte, dnes podle vyjadreni ucitelky cte na urovni zaku 2. tridy. Pise, pocita, zajima se obecne o vsechno, je extremne aktivni ve vsech krouzcich (hudba, sport, vytvarne cinnosti), vsechny nejblizsi kamaradky jsou jiz skolou povinne, s predskolaky nenachazi spolecna temata a blizsi vztahy tedy nenavazuje. Neni nikterak vyjimecna v nejakem konkretnim smeru, proste ji jde vsechno na co sahne, sama si ty veci vyhledava a uci se je. Zacinam mit obavu, ze kdyz takove dite prijde za dalsiho pul roku do 1. tridy, nebude spokojena. Resil jste nekdo moznost, ze by dite preskocilo 1. rocnik skoly po absolvovani nejakych rozdilovych zkousek? Byl nekdo na konzultaci v PPP s takovym ditetem?
|
N. | •
|
(26.1.2013 9:00:35) Osobni zkusennost nemam ,ale sousedi resili podobny pripad. PPP jim doporucila nastoupit do prvni tridy a pozdeji preskocit tridu druhou, protoze v prvni tride nejde ani tak o cteni, psani, ale hlavne o skolni rezim, v druhe tride uz se u deti predpoklada, ze jsou na skolu zvykle.
|
Kacka + 3 |
|
(26.1.2013 9:06:22) Me mrzi, ze jsem se nechala odradit pred rokem a nezasla s ni do PPP na konzultaci, mohla nastoupit do 1. tridy vloni. Ale zvitezil u me pocit, ze ji nechci zkracovat detstvi a jako ambiciozni matka ji nekam cpat. KDyz ji vidim dneska, byla by s holkama v 1. tride tak spokojena...
|
N. | •
|
(26.1.2013 9:19:42) Ti nasi sousedi taky napred zvazovali predcasny nastup ,lae to jim v PPP prave nedoporucili, kvuli socialni nezralosti a doporucili pak preskoceni druhe tridy, v pripade velmi vyrazneho nadani pak pozdeji treba i dalsi rocniky(ale ted je v te treti). Jak je na tom dcerka socialne?
|
|
|
Kamisi |
|
(26.1.2013 12:11:44) Tohle řešení mi nepřipadá dobré kvůli kolektivu, na který si dítě musí zvykat dvakrát.
|
Lída + 4 |
|
(8.2.2013 10:40:19) Kamisi, jak u kterýho dítěte... synek s tím problém neměl.
|
|
|
|
vf | •
|
(26.1.2013 9:02:15) Jestli chceš, napiš mi na babajaaga@seznam.cz, nedávno jsme toto konzultovali v PPP.
|
|
Termix |
|
(26.1.2013 9:17:52) Ano, řešila jsem to se starším dítětem. Četl sám s prozuměním od 4 let, je velmi šikovný na matematiku. Uměl psát, ale neuměl psací písmo. My jsme ale nechtěli, aby přeskočil první třídu, už tak je narozený uprotřed léta a šel do školy jako opravdu čerstvý šestileťák. Dopadlo to nakonec tak, že na čtení si v první třídě nosl vlastní knížky, a protože jsme měli z PPP doporučení na IVP a škola nám opravdu připravila výborný plán pro syna, už v první třídě dělal v matematice učivo pro třeťáky. Naše škola jede v nějakém projektu, mají na to peníze a díky tomu mám syn již druhý školní rok jednu paní učitelku na matematiku jen pro sebe a to celkem 3 hodiny týdně. Je tam opravdu hodně napřed a ted ve druhé má učivo z páté třídy. Nabídli nám přesočit druhou třídu, ale nakonec jsme se dohodli, že syn zůstane. Má ve třídě kamarády a to mi přišlo velmi důležité. Navíc i tak je tam nejmladší. A psycholožka nám sice přeskok schválila, ale zároveň s námi soihlasila v tom, že problémy mohou nastat v tom sociálnu za pár let. Ve vyšším ročníku se dá očekávat, že děti budou dřív dospívat a mohl by pak být outsiderem. Do prvouky nosí různé encyklopedie, momentálně se hodně zajímá o vesmir, paní učitelka mu připravuje různé věci, které si plní sám. Často ho využívá, aby dětem něco vysvětlil, přiblížil. Je to takové nenásilné a funguje to výborně. Máme ale obrovské štěstí jak na školu tak hlavně na paní učitelku. Dokonce mu posílá různé logické úkoly mailem. Syn navíc mluví výborně anglicky, chodil do anglické školky a pořád má soukromé lekce a i paní z angličtiny ho nenutí se učit barvy a zvířátka, ale nechá ho používat učebnici o mnoho úrovní vyšší, dokonce si sluchátkama zadává poslechová cvičení.
|
Kacka + 3 |
|
(26.1.2013 9:23:21) No me na tom prave nejvic desi ten socialni rozdil od ostatnich predskolnich deti. "Vyzkousela" ve skolce vsechny stejne stare kamaradky, ale zadny hlubsi vztah nenavazala. Intenzivne se prateli s dvema devcaty, ktere jsou ted v 1. tride skoly, kam bude chodit. Chodi s nimi na krouzky, travi volny cas ruznymi aktivitami.
|
Kaja222 |
|
(26.1.2013 12:45:44) uvedom si ale, ze kdyz ji posles ted o rocnik nebo o dva vyse, co to s ni udela az bude nekde na vyssim stupni. Bude ji 14 a ostatni budou resit problemy 16-17letych. To mi pripada o neco desivejsi nez to, ze ditko se bude v prvni tride nudit. Take jsme resili predcasny nastup a vykaslali se na to. Obe nase dcery ctou od 4let, pocitaji, vyhravaji matematicke klokanky... Ale ten kolektiv vrstevniku a kamaradu je dulezity. Ucitelka jim zadava ukoly extra.
|
Kamisi |
|
(26.1.2013 14:47:40) Huhu, v týhle situaci je teď přesně náš syn. Je mu 13 a půl, jeho spolužákům je 15 i 16. Nedělá mu to žádný problém. Prostředí věkově různorodé je přirozené prostředí. Zároveň i děti stejného věku mají své problémy a jsou různě vyspělé. Já sama jsem šla do školy v pěti letech a staršími spolužáky jsem nijak netrpěla. Tohle jsou všechno jen předsudky. Častý problém nadaných dětí je, že dítě v nižších ročnících díky vyšší vyspělosti si nemá se stejně starými spolužáky co říct, někdy to ale nevyřeší ani postup do vyššího ročníku. Dělení dětí podle věku je podle mne špatné a nepřirozené, nemůžu si pomoct. Naprosto vytržené z běžného života. Nikdy před tím ani potom se člověk nepotkává s výhradně stejně starými lidmi, ani v rodině, ani v práci.
|
Alternativní kvočna |
|
(26.1.2013 17:38:48) Kamisi, patřila jsem také k velmi chytrým dětem, ale průšvih byl, že mi puberta najela trochu později než vrstevníkům. Navíc ve třídě byla drtivá převaha děvčat oproti chlapcům. Šestá třída se ještě dala, ale sedmička/osmička byla fakt blbá
|
Kamisi |
|
(26.1.2013 19:33:56) No jo no, když bude nadané dítě mezi svými vrstevníky, může mít zase jiný problémy a dlouhodobější. Nějaký kompromis člověk udělat musí, když jsou pravidla nastavená tak jak jsou. Mimochodem, přeskočení ročníku synovi pomohlo jen na chvíli, stejně se celý první stupeň pronudil, pomohl až gympl, ve spoustě ohledech to ale bylo pozdě, protože přirozený zájem o některé věci mezitím ztratil při značném nuceném úsilí zapadnout. Prostě školský systém je nastavený pro průměrné děti, nedej bože aby někdo někam vyčuhoval.
|
|
|
|
|
|
|
rachomejtle |
|
(26.1.2013 9:19:21) tady v těch případech se hlavně řeší sociální zralost, aby si to dítě nepřipadalo ve starším kolektivu mimo, aby tam bylo spokojené, to bývá největší zádrhel, géniové jsou často sociálně pozadu
|
Kacka + 3 |
|
(26.1.2013 9:29:47) Ona rozhodne neni ten pripad genialnich deti, ktere vynikaji v jednom oboru nad ostatnimi.
|
|
|
Kreaty |
|
(26.1.2013 9:36:24) u nás to bylo a je jen nadání na matematiku a na počítače, ne na čtení, takže šla do školy o rok dřív, s tím, že čtení dopovídá jejich spolužákům a v ostatních předmětech vyniká, ale nějaká speciálka s indiv. přístupem by byla lepší,akorát tuhle školu jsme volili proto, že je malinká a má 4 děti v první třídě a 2 děti ve druhé, takže je jich 6 děti dohromady, ale paní učitelka ji neumí rozvíjet v tom co je dobrá a ona pak v těch předmětech zlobí
|
Kreaty |
|
(26.1.2013 9:37:33) odpovídá jejím
|
|
Kreaty |
|
(26.1.2013 9:38:49) Kacko, u nás je to jen jedním směrem, ale třeba si neumí zapnout boty
|
Kacka + 3 |
|
(26.1.2013 9:43:00) Tak u nas prave je to vsestranne. Od 5ti let si i zavazuje tkanicky. ;)
|
Zůůza | •
|
(26.1.2013 12:31:46) Tkaničky si zaváže i má čtyřleté dítko a starší sourozenec to měl také tak. Brala jsem to jako normu a ne že jsou geniální.
|
Petrajda |
|
(27.1.2013 20:24:14) U nás paní učitelka v MŠ začala zkoušet zavazování tkaniček až s předškoláky a s výjimkou 2 to z 20 dětí neuměl nikdo.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(27.1.2013 22:04:21) dost dobře nechápu, co pořád mají s těma tkaničkama, kdo z dětí má boty na tkaničky,? dávám suchý zip a tkaničky děcko fakt nemá kde ani vidět, až dorostou do velikostí, kde se hezký boty na sucháč nedělají, musí mít tkaničky a pak se to naučí, mám takový už dva, naučili se to oba, asi v 8-9 letech a na schopnosti zvládnout školu to nic neměnilo nejmladší taky nemá boty na tkaničky, taky to neumí, taky budu kupovat sucháče a učit ho to až to bude potřebovat a ne kvůli zápisu nebo pro krásný oči pančelky
|
|
|
|
|
|
Kacka + 3 |
|
(26.1.2013 9:46:26) Ale taky mame vyhodou male skoly se skvelym pristupem. V 1. tride jich bude 10. Je to malotridka jen 1. stupen a od 2. do 5. tridy casto pracuji spolecne. To me uklidnuje. Jen aby prave neskoncila tak, ze ve sve vlastni tride nebude mit zadne kamarady a bude vlastne "zit" zivotem spoluzaku z vyssich trid.
|
Kreaty |
|
(26.1.2013 9:52:16) malotřídky jsou výborné, ale právě paní učitelka by potřebovala ještě nějakou zkušenost s nadaným dítětem, snažíme se to rozvíjet doma, ale já ji také už nestačím, hlavně v počítačích a to mám konkrétně v tomto oboru vš vzdělání, jenže ona je nezatížená a postupuje intuitivně, ale potřebovala by občas něco poradit, ale na to nemám, pohybuje se už v moc vysoké sféře
|
Kreaty |
|
(26.1.2013 9:54:15) ještě mně jde o budoucí zaměstnání, ona je typická budoucí IT specialista, jenže je to holka a já vím, když jdu jako IT specialista někam na konkurz, jak se na mě dívají a vezmou raději muže, bojím se, že na tom bude stejně
|
Lída + 4 |
|
(8.2.2013 10:43:32) Mandalo, to asi chce líp vybírat, kam se hlásíš... Zkus si vygooglit třeba Veroniku Štorkovou.
|
|
|
|
|
|
gf fgfhf |
|
(26.1.2013 9:54:42) Asi bych kontakvotala školu kam by jste chtěli nastoupit a zeptala se v té škole, ředitelky, nějaké učitelky co má prvňáky, jak škola přistupuje k takovým dětem, a coby se dalo dělat, oni by ti měli poradit.
|
gf fgfhf |
|
(26.1.2013 10:11:57) Můj syn je zase víc na čísla, momentálně je mu 5 let a umí hláskovat čísla tak jak jdou za sebou od 0 -100, pochopil princip, že čísla se pořád opakujou. Naučil se sám od sebe sčítat od 0-10 ze začátku si to ukazoval na prstech, teď už hlásí rovnou výsledek bez ukazování na prstech. POchopil i princip té nuly, že je to nic. Odčítání to si zatím ukazuje na prstech, ale jen ty vetší čísla, menší čísla např 2-1. řekne bez ukazování. Sčítání nemá prolbém i přes tu desítku teda zatím do 20, ale to si musí ukázat na prstech, už teda tak nějak začíná chápat že stačí když si spočítá ty čísla dohromady a pak přidá tu 1 co označuje tu desítku, že by si to pak nemusel složitě ukazovat na prstech. Písmenka taky začíná poznávat, pozná tak půlku abecedy. Tak jsem taky zvědavá, jak to v té škole budeme zvládat, respektive aby se nenudil, prootže on jak se nudí tak strašně zlobí, musí být pořád něčím zabavený pak je v poho. Za týden nás čeká zápis.
|
Kreaty |
|
(26.1.2013 10:23:45) Schrink, tak tohle přesně umí moje dcera co popisuješ, ale má za sebou půlku první třídy, 6 jí bude v květnu, tedy abecedu už umí celou a lehce čte
|
|
gf fgfhf |
|
(26.1.2013 12:47:55) Tak já netvrdím, že je nějaký génius, jen mu ty čísla jdou sami od sebe, ale zase když by se považovalo za normální, že by to měli umět předškoláci, tak proč se to pak v té 1. třídě učí? To už by se mohly rovnou místo +-, učit násobilku. Umět poznat čísla od 1-10 to beru, poznat písmenka taky.
|
Kamisi |
|
(26.1.2013 20:04:16) Hlavně je srovnat..., aby se náhodou něčím nelišily.
|
|
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(27.1.2013 9:47:29) Já mám aktuálně tři prvňáky. Jeden při nástupu počítal do deseti, jeden do dvaceti, jeden do sta. Teď v pololetí ve stejnym pořadí napočítají do sta, do tisíce, do deseti tisíc.
Loni jsem měla prvňáka, kterej nastoupil s tim, že napočítá do tisíce a teď - ve dvojce - počítá "jen" do deseti tisíc. Pomalu ho dohání prvňák, kterej letos nastoupil s tim, že počítá do sta...
Můj syn u zápisu počítal do devíti, v první třídě do deseti tisíc, ve druhý do milionu. Teď je ve čtyřce a brzy dokončí učivo pětky. A to jen proto, že je živel a u ničeho nevydrží - kdyby byl soustředěnej, je úplně jinde. Třeba písemný dělení pod sebou pochopil asi za minutu a půl i s výjimkama. Ale kdybych do něj cpala jednu věc za druhou, tak s tim sekne, takže ho nechávám, on si hraje matematický hry s ostatníma dětma a občas, když se začne nudit, tak přijde, že chce ukázat něco novýho...
Chci tim říct, že to, do kolika někdo počítá v pěti, nemusí automaticky vypovídat o tom, jak na tom bude za dva roky.
Ale k zakladatelce: pokud je dítě všestranně nadané, je pro něj přeskočení třídy rozhodně smysluplnější, než u dětí úzce orientovaných. Varianta nástupu do první a přeskočení dvojky se mi teda moc nelíbí - kvůli zpřetrhání už navázaných vazeb. Kdybyys s takovým dítětem přišla k nám, asi bych Ti spíš navrhla, aby dcera šla rovnou do dvojky, ale s tím, že v době, kdy bude předškolačka a její budoucí spolužáci prvňáci, bych vám nabídla jednou týdně docházku do školy - my si to můžem dovolit, jsme montessorka, takže by nebyl problém s návazností. (Loni s námi akhle chodil jeden předškolák na tělák a výtvarku jen tak a jedna předškolačka s námi chodila denně celej červen, protože už se hodně těšila do školy a školka ji nebavila.) Kdybychom byli klasická škola, dávala bych vám nějakou práci domů - nějakej výtah z úkolů, který ve škole děláme (třeba každej tejden jeden úkol z matiky, jeden z češtiny, jeden z AJ a jeden z prvouky), aby se pak líp chytla, až nastoupí (nemyslim jen vědomostně, myslim i v pochopení systému - např. dělení na předměty, k čemu jsou písanky apod., protože to jsou věci, který už pro ostatní ve dvojce budou samozřejmostí), plus bych vám nabídla účast na školních výletech.
Zkus se na tyhle možnosti poptat u vás...
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(27.1.2013 9:50:39) Vlastně jsem ještě zapomněla na jednoho předškoláka, kterej k nám chodit jednou týdně, protože měl odklad pro nezralost a brali jsme to jako možnost socializace.
|
|
|
|
Kaja222 |
|
(26.1.2013 12:48:06) presne, ono je takovych deti fura, neni to zadny vyjimecny ukaz. A behem treti tridy jsou srovnane nastejno ;-). A naopak, tyhle chytre deti maji sice prirozeny intelekt, ale uci se, ze maji vsechno zadarmo. Byva pak pro ne sok se ucit ucit. To nic ve zlem nebo proti nekomu, to je proste tak. Tech extreme genialnich ditek zas tolik neni.
|
|
Jutta+L08/08+K04/10 |
|
(27.1.2013 9:21:31) Mandelinko přesně ... moje dcera bude mít 5 v srpnu, ale abecedu už zná celou několik měsíců, počítá prakticky do 100, ale ty dvacet, třicet ... jí musíme trochu podadit. Do desíti sčítá i odčítá, nízká čísla také bez prstů. A baví ji angličtina, chodí půl roku 1 x týdně + co pochytí z DVD doma bez nějakého mého velkého "tlačení". Jsem na ni pyšná, to jo, ale věřím, že dřív či později se to srovná i s ostatními a nepovažuji to za tak výjimočnou záležitost, abych ji považovala za nějak vybočující.
Tím ale nechci popírat, že nějaké procento dětí opravdu sklony ke genialitě mají. V tom případě bych šla za odborníky a poradila se o možnostech, jak pomoci v jejich dalším rozvoji
|
Kamisi |
|
(27.1.2013 11:43:48) Jutto, to je úplné nepochopení vzdělávání. Tady přece vůbec nejde o to, jestli je dítě geniální. Důležité je, aby mělo možnost ve věku, kdy mu to jde úplně samo, postupovat podle svých schopností dopředu a nejít zpátky, jak se to často v prvních třídách děje.
Když dítě, které má vyvinuté logické myšlení a počítá na určité úrovni, musí půl roku vybarvovat berušky 3+2 a další půlrok do dvaceti, když musí slabikovat s ostatními, když plynule čte s porozumněním, je to pro to dítě frustrující a špatné ze všech stran. V některých školách se děti musí úplně přizpůsobit nastavenému tempu. V jiných je třeba na čtení nechají číst si něco jiného, ale v matice už nerozvíjí dál logiku, nikdo se jim nemá čas věnovat. Nemluvě o dalších předmětech, vnímavější děti se chtějí věnovat i jiným věcem, než učení čtení, počítání a psaní, na to v prvních třídách není téměř žádný prostor. Takové dítě pak přestane mít přirozený zájem o nové informace a nové znalosti, je nucené dělat to co musí, ne to, na co má schopnosti a už vůbec ne to, co ho zajímá. A jestli někoho napadá, že tohle přece může dělat po škole, tak to je taky omyl. Dítě je často tak unavené a vyčerpané z toho, jak se musí přizpůsobovat a stagnovat, že už ani nemá sílu něco navíc tvořit, až ztratí motivaci úplně. Proto mluvit o tom, že se to časem srovná, je úplně mimo. Proč by se to mělo srovnávat? A nemluvím o tom, násilím dítě posouvat dopředu. Jen mu dát prostor, aby mohlo.
Je to stejné, jako když tě napadá software pro řízení firmy a někdo tě dokola nutí opisovat texty ve Wordu. Je to stejné, jako když chceš vědět, co je za planetou Země a někdo ti říká, tady je tvoje město a víc tě pro tuhle chvíli zajímat nesmí. Akorát jako dospělý člověk daleko víc můžeš ovlivnit to, co chceš. Děti cíleně učíme poslouchat, takže nakonec poslechnou.
S tímhle myšlením a školským systémem se jako společnost dál nikdy neposuneme.
|
|
|
|
Líza |
|
(26.1.2013 12:14:44) Schrink, tvůj syn je normální chytrý a šikovný dítě, myslím, že do první třídy tak akorát.
|
|
Kaja222 |
|
(26.1.2013 12:50:36) neboj, nudit se nebude. Umi toho dost, ale tohle umi hodne deti. A nejvetsi zahul je pro ty decka rezim a povinnosti. To ho zabavi dost ;-). Dobre je domluvit se s uckou, aby mu pripadne davala ukoly navic nebo cteni navic. Ale je pravdepodobne, ze stejne radsi bude pozorovat srumec ve tride a ucastnit se ho nez aby delal neco navic. Ta prvni druha trida je hodne hrava.
|
Juldafulda |
|
(26.1.2013 13:18:13) Kacko podle me jsi zavahala uz v tech 4 letech. Ono se to muze srovnat, ale taky nemusi.... Muj syn teda necte, ale zase ho zajimaji jine veci a se svymi kamarady vrstevniky si moc nerozumi.... Proste je uz trochu jinde, ale do skoly driv nesel, protoze hodne tezko ovlada svoje emoce a nebylo by to dobre.
zavolej si do PPP a objednej se, udelaji male vselijake testy a pak uvidis, jak na tom opravdu je....
|
|
|
|