| Anni&Annika | 
 |
(17.9.2014 22:44:47) Delete...nase mala ma rada matiku a asi je na ni sikovna...to ale nemeni nic na faktu, ze to ti ostatni nedavaji...75% je hodne na to, abych si myslela, ze je to trida neschopnych.
|
| Delete | 
 |
(17.9.2014 23:00:40) Anni, moje děti měly rády matiku, než potkaly učitelku, která by tobě a mandelince nejspíš sedla....trestala každou odchylku stupněm dolů...včetně nepodtrženého výsledku, chybějícícho datumu apod. Jedna z holek je bloknutá pořád, i když říká, že ji matika na gymplu baví víc, tak si prostě nevěří. A jak dopadnou ti, co neměli odvahu to na ten gympl zkusit právě kvůli horší známce z matiky, raději neodhaduju...děti s dys- poruchami jsou už prostě na čtyřkách a matiku, potažmo celou školu z duše nenávidí. A nemají kam z toho utéct .
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(17.9.2014 23:02:05) tak syna začala matika bavit po přestupu na DV :)
|
|
| Delete | 
 |
(17.9.2014 23:14:31) mandelinko,
i v matice existují úlohy, které mají více řešení a kde cílem je postup (znář Hejného matiku?) .
Plus třeba holka, která má ve škole trojku z matiky (ne moje, kamarádky dcera s poruchou pozornosti a všemi dys-) mi doma vyřešila úlohu z matematické olympiády a ještě ji to bavilo. Ve škole by ani nedočetla zadání .
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(18.9.2014 8:24:59) mandelinko, jenže právě tohle se děti na škole neučí - a měly by
|
| Monty | 
 |
(18.9.2014 10:10:38) Když vy od té školy z nějakého pro mne nepochopitelného důvodu chcete, aby dokázala měnit dětem charaktery.  Jsou lidi/děti, co jsou soutěživí, a pak ti, co nejsou. Jsou lidi, kteří chtějí být ve všem první a to, co nechtějí. Pak jsou lidi, co se rádi učí nové věci a jsou dychtiví po vědění, a ti, co to mají na salámu. Já nějak nevím, o co vám jde a co od té školy přesně chcete. Škola nenaučí být někým, kým nejsem a neměla by od dětí ani chtít, aby to předstíraly.
|
| Eržika. | 
 |
(18.9.2014 10:12:16) Nikoliv Monty, já chci od školy, aby respektovala odlišné charaktery dětí.
|
| Monty | 
 |
(18.9.2014 10:21:10) Eržiko, ale jak konkrétně? Ona je respektovat musí v tom smyslu, že je nepředělá. Ale už nemůže šít výuku na míru každému charakteru, to možná, když je ve třídě 10 dětí, ne 20 a víc. Mně někdy přijde, že tady je skupina rodičů, co mají malé génie, ale zlá škola s nimi nedovede pracovat - ale v reálu vidím spíš děti, které něco nebaví nebo jim to nejde a vůbec nemají chuť být v tom lepší nebo se o tom či onom něco dozvědět JINAK. Prostě je to nezajímá. Nevím jak kdo, ale já nevidím smysl to lámat nebo měnit, jako rodiči mi bude stačit, když z toho, co má na háku dostane trojku, jakkoli z toho nebudu mít radost, pokud vím, že dítě není hloupé a je to jen a jen nezájem a salámismus, a v tom, co ho bude bavit, ho budu podporovat. A ona ta "škola" to bude mít dost podobně.
|
| Lída+2 | 
 |
(18.9.2014 10:30:38) Monty_, to si nemyslím....., že by tu všichni psali, že mají děti geniální....
spíš naopak....
Spíš bych řekla, že škola ty rozdíli bez problémů během prvních 5-7let setře....všichni jsou si rovni.
|
|
| .Katka | 
 |
(18.9.2014 10:30:42) Ono ale záleží na tom, jestli ta trojka je za to, že dítě fakt na víc nemá i při maximální pomoci učitele, nebo jestli je za to, že se dítě nevešlo do úzkého prostoru vymezeného učitelem, který mu to ještě osladí. To známkování k tomu prostě svádí, pokud se používá jako odměna a represe.
|
|
| Eržika. | 
 |
(18.9.2014 10:31:42) Ale Monty, to vš, že to jde.
A jde to udělat tak, že je probíraná látka zkoumaný napínavý příběh. Momentálně je syn nadšen hmotou a jejími proměnami.
|
| Monty | 
 |
(18.9.2014 10:37:30) Eržiko, a umíš si představit, že na některé dítě nebude fungovat ani sebenapínavější příběh?
|
| Eržika. | 
 |
(18.9.2014 10:51:57) Monty, ano, například tvůj speciální syn.
Ale věř, že se to nestává. Děti navíc v průběhu nemusí sedět v lavicích a mohou si jevy prohlédnout a vyzkoušet pokusy. Málokteré odolá. (a neodolali ani rodiče - bylo to jako ukázka pro rodiče )
|
| Monty | 
 |
(18.9.2014 11:04:49) Eržiko, ale to vůbec není jen můj syn - takové děti vidím a potkávám často, prostě je něco nezajímá a klidně odejdou uprostřed poutavého vyprávění, které pět dalších dětí hltá s otevřenou pusou. Ony ty děti nejsou až tak odlišné od dospělých, když mluvíme o školácích. Já taky nebudu poslouchat sebepoutavěji podanou přednášku třeba o šití plesových šatů, protože mne to vůbec nezajímá. Proč myslíš, že by to děti měly mít jinak?
|
| Eržika. | 
 |
(18.9.2014 11:12:53) Monty, ale je setsakra rozdíl tiše poslouchat výklad učitele u tabule a psát si poznámky anebo si zkoušet pokusy na danou látku, vyvozovat z toho závěry a diskutovat o nich s učitelem a spolužáky.
|
| Monty | 
 |
(18.9.2014 11:15:55) Eržiko, pro toho, koho to nezajímá ani ne. Já ti rozumím a dokonce si i myslím, že ten "praktický" způsob výuky je lepší než sezení v lavici, jen nesouhlasím s představou, že by při plošném zavedení takového přístupu byly všechny děti najednou děsně spokojené, motivované a uměly všechny stejně. Navíc přece přesně to se "tepe" u státních škol.
|
| Eržika. | 
 |
(18.9.2014 11:19:05) Monty, já nikde nepsala, že by měly děti umět všechno stejně. Naopak, takto dojdou každé jinam, je stanoveno pouze minimum pro každý ročník.
|
| Monty | 
 |
(18.9.2014 11:19:44) Eržiko, ale to je na normální základce taky.
|
| .Katka | 
 |
(18.9.2014 11:24:42) Ano, a jako bonus stigma neschopného čtyřkaře.
|
| Monty | 
 |
(18.9.2014 11:32:27) Katko, stigma? Před kým jako?
|
| .Katka | 
 |
(18.9.2014 11:54:36) Spadlas z oblaků? Ty si nedovedeš představit, že se dítěti třeba někdo posmívá, že je blbeček? Že i když se mu něco povede, tak se to smete ze stolu, že to musí být náhoda?
|
| Monty | 
 |
(18.9.2014 11:58:32) Katko, no, tak to jsem asi spadla, protože tohle jsme nebrali vážně ani v dobách mé docházky na ZŠ - a někteří učitelé to fakt dělali. Proč podceňuješ přirozenou inteligenci a, řekněme, cit pro fair play u dětí? My jsme byli celkem průměrní grázlíci, spoustu spolužáků jsme "nemuseli", nebyli nijak oblíbení, ale proti urážení učitelem jsme je bránili a nikdy jsme tomu nepřikládali žádnou váhu. Nemyslím, že by to bylo v dnešní škole až tak moc jiný.
|
|
|
|
|
|
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(18.9.2014 13:23:01) tak především z toho prvního způsobu si děti pamatujou velký kulový, kdežto z toho druhýho si zapamatují aspoň něco. a i kdyby si nezapamatovaly nic, tak cvičí schopnost PŘEMÝŠLET, místo schopnosti jen tupě opakovat.
|
| Monty | 
 |
(18.9.2014 13:23:47) Ráchel, a ty neumíš vést děti k tomu, aby přemýšlely? To musí dělat škola? Já tohle od školy tedy fakt nečekám.
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(18.9.2014 13:25:33) Monty, umím, naštěstí. Škola by to měla dělat také - to je součást vzdělávání, že učím děti nad probíranou látkou přemýšlet,diskutovat o ní, docházet k nějakým závěrům. Bohužel řada učitelek jede stylem - odvykládat/vyzkoušet, což bohužel není vůbec efektivní způsob výuky.
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(18.9.2014 13:31:59) příklad: teď zrovna se synem "probírám" Reynka a Chagalla (byli jsme na výstavě s výborným výkladem pro děti). vytiskla jsem mu hromadu obrázků od obou, třídil je co je od koho. vybíral si od každého, který obrázek se mu nejvíc líbí, nadiktoval mi, proč. Lepí si do takových desek informace, napsal si tam data úmrtí/narození (zjistil si to z letáku z výstavy). Pak ho napadlo porovnat, kdo se dožil kolika let (matematika). Ještě to nemáme dodělaný, ale ještě bude hledat zajímavé body v životopisech, které mají oba malíři společné (Francie atd), pak bude zkoušet přijít na to, co je inspirovalo. Uděláme si taky monotyp.
Klasický způsob výuky: Zapište si: Marc Chagall, narozen, zemřel. Stěžejní díla:.... Zdroje inspirace:... Příště vás z toho vyzkouším.
Já z toho syna zkoušet nebudu, ale jsem si dost jistá, že to v něm zanechá podstatnější stopu, než klasická výuka.
|
| Anni&Annika | 
 |
(18.9.2014 14:23:29) Rachel..tohle se v cecach uci na zakladce? Jinak teda...tohle se delalo uz za me u spisovatelu, malire jsme fakt nemeli, ale nelze to delat u vsech, kteri se probiraji. a ta ucitelka nebre jen Chagalla a Reynka, ona toho musi stihnout vic. Nehlede na to, ze tvuj syn to taky nedela jeden den
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(18.9.2014 16:36:55) Anni, ne, nedělá :) Ale já to dělám, protože mi to připadá důležitý :) Byli jsme na výstavě, která se mu líbila.
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(18.9.2014 16:40:13) A jinak celkově k tomu přistupuji tak, že raději projdeme méně věcí, které ale bude mít opravdu nějak dobře zpracované, než seznamy informací, ze kterých bude mít kulový
|
|
|
|
| Monty | 
 |
(18.9.2014 14:27:38) Ráchel, ale o tom to celý je. Škola dává základ, ty jako rodič nadstavbu.
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(18.9.2014 16:37:26) problém je v tom, že často ta škola ten základ NEDÁ. ve škole by dítě došlo při klasické výuce k závěru, že Reynek a Chagall = nuda. přitom není problém to udělat tak, aby je to bavilo a aby se přitom něco naučily
|
| Anni&Annika | 
 |
(18.9.2014 18:14:36) Rachel, ale to je taky o zajmu a o zajmu v urcitem veku.... kdybych tohle vypravela sve strasi, i na tu vystavu kdybych ji vzala, i s ni vsechno delala stejne...protacela by oci. Ona tohle nemusi. Loni jsem zustala s holkama par dni v Praze. Hotel ma Male Strane, uzasne prostredi, vyravela jsem pribeh kazdeho domu, kazde pamatky, kazde sochy na Karlove moste....proste vsechno. Te male bylo 7 a protacela panenky /a to si myslim, ze vypravet zazivne umim/ a porad...mami, to staci. No a ta starsi? Ji bylo 27 a nestastne u toho vzdycky poznamenala. Mami, vypravis v nepravou dobu. Tehdy me to taky nezajimalo. Za to ted bych to hltala, kdyby me ta nase mala potvurka nechala.
Proste...skola ti muze dat zaklady. Ne kazdeho bavi to co spoluzaka. Rozvadet vsechno je blbost /na to neni cas/ a ucit jen kus, ale zazivne, taky neni to prave orechove. Proste jak psala Monty. Skola jim da ten zaklad a rodic to rozvine podle zajmu ditete.
|
| Anni&Annika | 
 |
(18.9.2014 18:18:12) pardon...ona tohle nemusela jako dite. /ne ona tohle nemusi/...ta starsi.
|
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(18.9.2014 18:19:24) Anni, mě přece vůbec nešlo konkrétně o Reynka či Chagalla tenhle příklad jsem dala proto, že zrovna to jsme dneska dělali, tak jsem si na to vzpomněla... klidně si to nahraď co já vím, třeba tématem "ohrožené druhy zvířat", to máš fuk. Dala jsem to jako PŘÍKLAD toho, že totéž se dá učit zajímavě, nebo totálně nudně. Ano, i když to bude učitelka dělat zajímavě, tak se najdou děti, které to "nebavííí". Ale klasický způsob nebaví prakticky nikoho.
|
| Anni&Annika | 
 |
(18.9.2014 18:30:05) ....tak exkurze jsou. Byli v cechach, jsou i tady. zrovna dnes jsem davala male 11,5 eur....jedou do nejakeho muzea a budou pect chleba. Je to sice v ramci nejake vyuky, ale zadarmo tu mame jen plavani....doposud porad neco platim...
|
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(18.9.2014 18:35:07) Šuplíku... uáááá, to byl PŘÍKLAD! Navíc - myslela jsem, že o vzdělávacím plánu si snad rozhodují školy, ne?
|
| .Katka | 
 |
(18.9.2014 18:46:08) Taky nechápu, jak to Šuplík myslí. Škola si dá cosi do ŠVP a pak si stěžuje, že to nestíhá? Ale to je jedno. Ráchel stejně měla na mysli metody, nikoli obsah. Ráchel totiž kupodivu učí ty proklamované "kompetence", co je jich sice RVP plný, ale ve školách skutek utek.
|
|
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(18.9.2014 18:40:37) jo a celé dopoledne jsme tomu fakt nevěnovali :) dneska tak max tu "vyučovací" hodinu. ještě doufám, že se mi podaří ho namotivovat na nějakou výtvarku v daném "stylu", což je teda vzhledem k jeho "individualitě" dost náročný
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Eržika. | 
 |
(18.9.2014 14:53:35) Monty, já jo. Mimochodem právě toto vede k neprostupnosti systému - tj. že děti mají naději pouze na vzdělání podobné jako mají rodiče. Bylo to součástí jakési studie evropského školství, kde bylo naše školství za toto kritizováno.
|
| Anni&Annika | 
 |
(18.9.2014 16:17:05) jezis, immer hin. Tak to mame s tema ceskyma zakladama nadeji. Dite by nemelo byt blbejsi nez my
že děti mají naději pouze na vzdělání podobné jako mají rodiče
|
|
| Ananta | 
 |
(18.9.2014 17:20:28) Eržiko, ale český systém je zcela propustný, mám pocit že to je málokde.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(18.9.2014 13:17:10) mi vadí, když některé učitelky zhnusí dětem i to, co je baví...
|
|
|
|
| .Katka | 
 |
(18.9.2014 10:23:02) Právě naopak, škola se snaží vyrobit jednotné jedince, kteří milují soutěžení, být pozadu je ostuda a koho učení nezajímá, toho donutíme, ať to stojí, co to stojí.
|
| Monty | 
 |
(18.9.2014 10:23:54) Katko, ale prd a šišky. 
|
| .Katka | 
 |
(18.9.2014 10:31:55) Došly argumenty?
|
| Monty | 
 |
(18.9.2014 10:36:35) Ne, nedošly, ale těžko můžu souhlasit s něčím, co je podle mne nesmysl. Škola chce od dětí, aby zvládaly látku, v nějakém rozsahu. A podle toho, jak ji zvládají nebo ne je hodnotí. Kde je jaký tlak na to, aby měly jedničky? Aby soutěžily? To je čistě věc rodičů, ne těch dětí. Proč bych měla chtít, aby mělo dítě samé jedničky nebo bylo v něčem lepší, když samo nechce, nemá zájem a daný předmět ho nebaví? Vždyť je to od malička, pořád se hodnotí, kdo kdy leze, sedí, chodí, používá nočník... myslíte, že to zajímá ty děti?
|
| .Katka | 
 |
(18.9.2014 10:43:17) Ne, děti to nezajímá. Zajímá to z nějakého záhadného důvodu rodiče a učitele. Na co se tak dospělí ptají prvňáčka? Spíš se zeptají "už máš nejakou jedničku?" než "už ses něco nového naučil?".
|
|
| Monty | 
 |
(18.9.2014 10:48:52) Katko, tak proč z toho viníš školu? Učitelé jsou taky jen lidi. Dobrý učitel může být zklamaný z toho, že chytrý žák na něco dlabe, podobně jako rodič, ale nebude ho ani dehonestovat, ani proti jeho vůli nutit k lepším výkonům. To, abys věděla, na co dítě má nebo nemá, co ho baví nebo nebaví je prioritně práce tvoje jako rodiče, ne školy. Stejně jako "motivace". Nemůžeme čekat od školy zázraky, ale neměli bychom ji ani vinit z něčeho, za co nemůže a co opravdu (obecně vzato) nedělá. Je samozřejmě možný, že nějaký špatný učitel nutí děti k soutěživosti a snaží se z nich dělat unifikované jedince, ale nedělá to KAŽDÝ učitel a není to vina školství.
|
| Monty | 
 |
(18.9.2014 10:50:39) Je to totiž jako vtipy o blondýnkách nebo o právnících. Jasně, jsou blbé blondýny, ale taky blbé brunety, zrzky... To, že dítě X má zrovna smůlu na špatného učitele prostě nerovná se "celé školství stojí za pytel sraček".
|
|
| .Katka | 
 |
(18.9.2014 11:00:24) Monty, špatný učitel jednoznačně JE vina školství. Jestli dítě ve škole něco baví nebo nebaví vychází značnou měrou také z toho, jak to ta škola dětem podá. To jako rodič konkrétního dítěte v konkrétní škole běžně neovlivním.
|
| Ananta | 
 |
(18.9.2014 11:07:35) Všude máš něco co tě nebaví a musíš to překousnout, aby ses dostala k tomu co tě baví, je to docela důležitá zkušenost, kterou je dobré udělat už na ZŠ, později to může víc "bolet".
|
| Monty | 
 |
(18.9.2014 11:09:56) Ananto, jasně, ale o tom já nepíšu. Jde mi o to, proč je tak hrozná představa, že má dítě z toho, co ho nebaví a co jen "překusuje" třeba trojku a kdo by ho asi tak nutil, aby mělo jedničku. Škola těžko, že.
|
| Ananta | 
 |
(18.9.2014 11:14:38) Nutit ho asi nikdo nemůže, ale musí znát důsledky té trojky, pokud se bude hlásit na výtvarnou školu, tak je asi jedno že má trojku s matiky, pokud na gymnázium, tak to může být problém, každopádně bych tlačila na výsledek odpovídající schopnostem nezávisle na baví-nebaví. Jak bych tlačila to nevím, nemám zkušenost, dcera už se ve dvou letech a pár měsících nenechá do ničeho tlačit, sama bych se ráda zeptala jak to řeší ostatní )
|
| Monty | 
 |
(18.9.2014 11:17:17) Ananto, bohužel nedotlačíš, pokud dítě samo nebude chtít. Mám o 9 let víc zkušeností než ty a nejde to.
|
| Ananta | 
 |
(18.9.2014 11:55:14) No jo MOnty, ale tvoje výchova je taky trochu jiná než je běžné, já hledám nějaký kompromis, nevím jak se mi to podaří.
|
| Ananta | 
 |
(18.9.2014 11:58:58) Monty, já vím, že je to trochu mimo rámec diskuze, ale mě se třeba příčí říkat "když budeš hodná, tak půjdeme na kolotoč, když si neuklidíš hračky, tak nepůjdeme..." atp., fyzické tresty jsou pro mě taky skoro nepřijatelné, to je takové symbolické plácnutí na zadek přes plínu, tomu se směje, ona je vůbec veselá kopa, jak si ale zjednat respekt že...
|
| Monty | 
 |
(18.9.2014 12:01:34) Ananto, brrr, nepoužívej slovo "hodná", to je děsný výraz bez obsahu. Ty činnosti se musí konkretizovat, ne schovávat pod vágní "hodná". Záleží na tom, co od ní chceš a proč to chceš.
|
| Ananta | 
 |
(18.9.2014 12:29:14) "hodná", to je děsný výraz bez obsahu"
vždyt píšu, že mám problém to říkat )
|
|
| Ananta | 
 |
(18.9.2014 12:30:07) Jistěže konkretizuju, ale když ji zavolám na oběd a ona řekne že ne, tak co mám asi dělat
|
| Ananta | 
 |
(18.9.2014 12:30:52) Já si to nakonec nějak vynutím, ale moc se v tom necítím.
|
|
| Monty | 
 |
(18.9.2014 12:31:42) Ananto, nic, prostě jí řekneš, že se jí teď a když nebude jíst teď, bude si muset počkat na svačinu a bude mít pravděpodobně hlad. Jednou zažité je lepší než 100x slyšené.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Lída+2 | 
 |
(18.9.2014 11:47:47) Ananta, jo takto nějak to pojal starší a mladší se už taky snaží.....spíš to vzít jako srandu....a vracet mu to stejným....
Sice jim znechutil předmět....,ale on zase nečeká, že ty jeho nachytávky bude někdo vědět, takže bude taky naštvaný....prý nemá radost dávat 1 a 2....
|
|
|
|
| Eržika. | 
 |
(18.9.2014 11:00:56) Ano, rodiče musí děti motivovat, jelikož motivace v podání školy často zní - když se to našrotíš/vypracuješ jak já chci a jak jsem to řekl, tak dostaneš dobrou známku.
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(18.9.2014 13:19:57) a když nebudeš mít dobrý známky, tak se nedostaneš na střední školu...
|
| Monty | 
 |
(18.9.2014 13:20:53) Ráchel, to tak úplně neplatí, ne všechny školy berou v potaz vysvědčení.
|
| Monty | 
 |
(18.9.2014 13:22:57) Ale i kdyby - co na tom, nedostaneš se jeden rok, dostaneš se druhej, dneska se snad už nepřijímá na školy na základě posudku, ale podle schopností a přijímačky se dělají z matiky a češtiny (nejčastěji). Nevěřím tomu, že by se dítě, které na to má schopnosti nedostalo na střední školu, i když to třeba nebude napoprvé.
|
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(18.9.2014 13:24:06) Monty, všechny školy, kam se dcera hlásila, tak bohužel v potaz vysvědčení braly. I když se dítě hlásí znovu "za rok", tak stejně chtějí opět vidět vysvědčení. Je to postavený na hlavu.
|
|
|
|
|
|
|
| Lída+2 | 
 |
(18.9.2014 10:59:48) .Katka, mě teda zajímá vždy co se učí....známky jsou byly a budou něco neobjektivního a nevypovívajícího o dítěti vůbec NIC....a většinou ani to jestli to umí....,nebo ne.....
Platilo to už za nás....a bohužel platí dál......nevím co by se muselo stát,aby to bylo jinak.
|
|
|
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(18.9.2014 13:18:15) já jsem děti podle toho, kdy lezlo nebo chodilo na nočník nehodnotila
|
|
|
|
|
|