| Teka + 2 zlobiášové | 
 |
(12.5.2015 9:22:18) Náš druhák má potíže s násobilkou. Za poslední týdny přinesl trojky, čtyřky a místo jedničky mu najednou vychází skoro trojka. Je z toho na nervy, doma se učíme, procvičujeme, nemám pocit, že by to vůbec neuměl, i když někdy mi přijde že spíš tipuje výsledek... zase ho nechci drtit doma hodiny s násobilkou a úplně mu ji zprotivit.. Píšou písemky, paní učitelka diktuje příklady, píší jen výsledek, možná nestíhá, nevím... mají prý dvanáct příkladů, za pět chyb přinesl 4-. Není to na druhou třídu moc přísné?
|
| Alena | •
 |
(12.5.2015 9:32:41) A chape principy naobeni? Dokaze odhadovat priblizny vysledek? Pokud ano, pak je to jen o drilu, nasla bych nejakou on-line aplikaci, ktera ho kontroluje (ty usetris cas a je to take mnohem zabavnejsi, nez psat rukou), kazdy den par minut, a chvili to ma.
|
| sarmi | 
 |
(12.5.2015 9:37:23) memorovani rady nasobku ma svoje opodstatneni, napr. pri pozdejsim deleni se zbytkem ve 3.tride, takze jako basnicku naucit. nicmene ten princip nasobeni a deleni je opravdu nutny pochopit na nazornych pomuckach - knoflicich, zapalkach, kamenech apod. procvicovani napr. tady: http://skolakov.eu/matematika-2-trida/nasobeni-a-deleni/
|
| Teka + 2 zlobiášové | 
 |
(12.5.2015 9:43:19) On právě vyjmenovat za sebou umí, ale když jsou příklady na přeskáčku, plete...
|
| radka | •
 |
(12.5.2015 9:46:34) tak pořád procvičovat - na zastávce, cestou do školy, v dopravním prostředku denně a pravidelně základem ale je, aby chápal princip, co znamená to "krát" a pak už se to musí učit zpaměti, tedy aby to znal napřeskáčku, kombinované atd. my dělali nejdřív po číslech - násobky 2, 3 atd. s každým dalším číslem jsme opakovali i staré násobky napřeskáčku tak jsem viděla, které dceři nejdou a s kterýma nemá problém ty, co nešly, jsem dávala stále dokola, až si je zafixovala teď jsme vynechali procvičování a je to znát, budem muset zase cestou do školy říkat příklady
|
|
| Alena | •
 |
(12.5.2015 9:50:46) "On právě vyjmenovat za sebou umí, ale když jsou příklady na přeskáčku, plete..." to je prece neco uplne jineho. Kdyz vyjmenovavas radu, vnimas o kolik roste a mas nad tim kontrolu podvedomim pricitanim, to je uplne jina dovednost.
|
|
| sarmi | 
 |
(12.5.2015 9:51:06) no ono to chce opravdu nejrve pomalu ty lehci priklady natrenovat s nejakym nazorem (napr. ty knofliky 2 . 3 = udelat dve hromady po trech knoflickach, tzn. ze dvakrat sečte 3 knofliky a postupne priklady menit a zvysovat pocty), az teprve toto pochopi a umi si to predstavit, pak nastupuje trenovani samotnych prikladu. nekdy je dobre se odpichnout od prikladu, ktery znam, udelat si mnemotechnicko pomucku - tzn. kdyz vim, ze 4 .10 = 40, 4 . 9 je jen o 4 mene, ale musi uz vedet, ze v nasobcich 4 je cislo 36. kazdy se to uci jinam, ma jine figle, dulezite je chytit podstatu. a p.ucitelky bych se klidne zeptala, jestli je u syna problem v rychlosti nebo v tom, ze se nesoustredi nebo neumi...
|
| Teka + 2 zlobiášové | 
 |
(12.5.2015 9:55:15) Přesně jsem mu vysvětlovala s tím násobením devíti, ale asi ve stresu fakt nepoužije. Rodičák je za týden, tak už nebudu blbnout a vydrží to, určitě se zeptat chci. Je mi ho lto, přijde mi, že to není, že by to nechápal nebo vůbec neuměl, doma má chyb méně, i když taky to není stoprocentní. Hrozně řeší, že už nebude mít samé jedničky...
|
| Alena | •
 |
(12.5.2015 10:00:30) A jakou formou to doma trenujete?
|
|
|
|
| . . |
 |
(12.5.2015 9:57:34) Teko, "vyjmenovat za sebou umí" - moment, říká třeba 4-8-12-16...? To nestačí. Pro úspěch v písemce musí mít zautomatizováno 2 x 4 = 8, 3 x 4 = 12,... musí to odříkávat celé, a pak ty holt zkoušet střílet na přeskáčku, pokud jsou příklady diktovány, nebo ať cvičí doplňovačky, pokud to mají na papíru předepsané (forma udělá taky hodně). Pochopení principu násobení nemá bohužel pro úspěch při písemkách tohoto typu valný význam, protože chápající přemýšlející dítě to nestihne spočítat, i když dobře ví jak. Akorát je dobré, když je mu jasné, že šestinásobek bude dvakrát větší, než trojnásobek, a nenapíše tudíž absurdně malé číslo. (jak tu někdo psal - odhad výsledku)
|
| Teka + 2 zlobiášové | 
 |
(12.5.2015 10:05:11) JJ, to právě děláme, 1x3, 2x3, 3x3... takhle za sebou chyb nedělá. Velikost výseldku odaduje (21 místo 24). No, budem prostě cvičit. Méně chyb dělá ústně, než když píše výsledky na papír. Snažím se dodržet formu, kterou pak má ve škole, tj. diktuju příklady, on píše výsledky.
|
| Ajnod | •
 |
(12.5.2015 10:12:35) Teko, já se snažila taky kdysi dětem vysvětlovat např. to násobení devíti (že se jen odečte to číslo od násobku desíti) a akorát je to zmátlo. Dcera taky výsledky často odhadovala, u nás zabralo několikrát vysvětlit, že v matice se odhadovat nedá nic, že to musí vždycky vypočítat, aby se ten její odhad potvrdil...No nakonec to pochopila. Násobilka se musí opravdu naučit zpaměti a trénovat, trénovat. A přes prázdniny mezi 2-3.třídou to skoro všechny děti zapomněly a jelo se na novo. Já myslím, že syn klidně ty samé jedničky ještě mít bude. Držím palce!
|
| Dana | 
 |
(12.5.2015 12:32:56) S hrůzou jsem zjistila, že stejně neumějí násobilku žáci v páté třídě. Právě se to místo nazpaměť, učili jako řady,pořád odčítali nebo přičítali a trvalo to hrozně dlouho. Násobilku sice musí pochopit, ale stejně se ji musí naučit nazpaměť a to jak, když bičem mrská. Jenže dneska je ten trend, hlavně se nic nebiflovat nazpaměť. Vede to k tomu, že si děti nic nepamatují, protože paměť se musí trénovat. Prakticky stejné je to s vyjmenovanými slovy. Ty také nazpaměť neumějí a tak tápou a zase to hrozně dlouho trvá. Některé děti si nic nepamatují nebo špatně a chce to potom zvýšit úsilí a pořád to procvičovat.
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(12.5.2015 14:30:16) Dano, nesouhlasím - syn uměl násobilku nejdřív sčítáním a pak pomocí "záchytných bodů", násobky třeba 5 a další ,který se mu snadno pamatovaly, šel na to jenom přes logiku. Jenže měl ohromnou výhodu - bylo to v 1. třídě, kdy to po něm nikdo nechtěl. Takže během učení se ve škole si to zapamatoval všechno. Jenže pamatovat si to najednou nejde na rozdíl od těch, kdo s učí násobilku "jak když bičem mrská" míval sice chyby ze začátku, nestíhal (ne chyba, ale vynechaný místo v diktátu), ale když měl čas (a toho mu stačilo čím dál míň), tak uměl všechno a nedělal chyby
když se teď učí násobilku nejmladší, logiku nemám šanci použít, prootže na to nemá čas, takže opět případ toho, že umí zpaměti a tím pádem přes prázdniny zapomene a nebude umět nic, ale zase si říkám, že přes prázdniny třeba zkusím naučit ho tu logiku k tomu, ve škole ať dělá co musí, bohužel, ale musí tomu taky rozumět, to považuju za důlěžitější než to "umět rychle"
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(12.5.2015 14:39:18) jo a ještě dodám, že to po synovi nikdo nechtěl na rychlost, násobilku na diktát měli výjimečně, spíš měli dostatek času, aby použili logiku, nejde přece o to, jestli člověk umí něco rychle, ale jestli to umí - v tom vidím pořád ohromný rozdíl
samozřejmě nemůžu odvozovat pořád všechno, ale naučím s používáním spoustu věcí, zvlášť v matematice se dá odozovat dlouho a prospěje to porozumění
|
|
|
| Slonisko | 
 |
(12.5.2015 15:25:36) Dana "umět násobilku jako když bičem mrská" opravdu není nutné. Pro někoho je to snadné tak se to nazpaměť naučí, někomu víc vyhovuje to doppočítávání, protože to v hlavě prostě neudrží a pak dělá zbytečný chyby. trochu OT, manžel říkal že na téma "násobilka z paměti" jednou přišla řeč mezi jeho kolegy, a zatímco všichni matematici říkali, že oni rozhodně celou násobilku nazpaměť neznají, vštšinou si pamatují jen pár záchytných bodů a s jejich pomocí si dojdou k výsledku, tak lidi z ostatních oborů se hrdě hlásili k násobilce zpaměti.
|
| Dana | 
 |
(12.5.2015 16:17:21) Násobilku zpaměti samozřejmě není nutné znát, dá se dobře i odvodit, ale hrozně to zdržuje, když se později dělají složitější výpočty. Nakonec ji nemusíme znát dnes vůbec, když jsou kalkulačky. Je ale opravdu tristní pohled na páťáka, který má dělit bez kalkulačky a dumá a odvozuje např. kolik je 64 děleno osmi a trvá mu to, že člověk roste...
|
| Slonisko | 
 |
(12.5.2015 16:21:41) A je lepší když se ke (správnému) výsledku nějak dopočítá, nebo když rychle plácne že je to sedm?
|
| radka | •
 |
(13.5.2015 9:20:31) samozřejmě že má rychle plácnout 8 pokud procvičuje a procvičuje, zautomatizuje si celou násobilku
|
| jentak | •
 |
(13.5.2015 9:22:24) Jo, ale u druháka je na toto zautomatizování dost brzy - netuším, kam se spěchá - však na všechno je třeba čas, i na to zautomatizování.
|
|
|
|
|
|
|
|
| Alena | •
 |
(12.5.2015 10:17:49) "JJ, to právě děláme, 1x3, 2x3, 3x3... takhle za sebou chyb nedělá." to nedela nikdo, radu vubec nema smysl procvicovat, zbytecny cas.
|
| Teka + 2 zlobiášové | 
 |
(12.5.2015 10:21:28) No, a pak si vybrat radu :) někdo říká, procičovat řadu, někdo ne... prostě budem procvičovat všechno, snad to půjde. Nechci aby z toho syn stresoval, ale ani aby se na to vykašlal...
|
| Alena | •
 |
(12.5.2015 10:35:30) Chapu, je to nuda.Vazne bych se mrkla na nejakou hru, namatkou jsem nasla http://www.multiplication.com/games/all-games (teda ne ze by to byl nejaky vrchol estetiky nebo superzabavy, ale o trochu lepsi nez vysledky furt dokola by to mohlo byt, take to cislo vidis pokazde trochu jinak)
|
|
|
| . . |
 |
(12.5.2015 10:23:46) Aleno, má to smysl, tím musí začít, a až když to zvládá (s porozuměním, co je to "krát"), tak jednotlivé příklady napřeskáčku.
Teko, děláš to zjevně dobře, ale asi málo Známkování mi přísné nepřijde, násobilka má holt výsledek dobře nebo špatně, nic mezitím, a mít špatně třetinu příkladů je vážně sotva dostatečné. Cvičit, cvičit - udělej si kartičky, a co mu jde vyřazuj, co plete opakuj... jako slovíčka.
|
| Alena | •
 |
(12.5.2015 10:26:29) Tak radu dite evidentne davno zvladlo, proc to porad trenovat? to je opravdu ztrata casu.
|
| . . |
 |
(12.5.2015 10:27:59) Ok. Jestli řady zvládá bezpečně, tak už tím neztrácet čas.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Alena | •
 |
(12.5.2015 9:35:02) Me prijde hodnoceni nasobilkoveho drilu nesmyslne, jsem por neznamkovani. Ale pokud uz se na to hraje, tak za 5 chyb z 12 by - jak koukam po okoli - vetsinou byla cista kule.
|
| Kamisi | 
 |
(12.5.2015 10:19:43) Takhle se ty děti víc vystresují než naučí. Hejný by jim dal.
|
| Alena | •
 |
(12.5.2015 10:25:14) Tak to je spis o pojeti ucitelkou, jak to hodnotit ci nehodnotit :) Jinak synove jedou Hejneho, ja jsem jeho velky fanousek, podporuju logiku, ale myslim si, ze jestli si neco dril ve skole zaslouzi, tak je to nasobilka. A vidim, kde se k ucebnicim Hejneho dril nasobilky nepripojil a nektere deti jen bezmyslenkovite klouzou v nasobilkove tabulce, jake maji s ostatnima logickyma ulohama najednou problemy (nevidi za cislama moznosti rozkladu a podobne).
|
| Kamisi | 
 |
(12.5.2015 10:33:01) Ale to, že děti nevidí za číslama možnosti rozkladu, nemusí být tím, že si nepamatují násobilku nazpaměť. Lidi nejsou stroje, natož děti ve druhé třídě. Některé děti v tomto věku prostě na to nemají, aby si zapamatovaly násobilku, a aby zároveň chápaly její smysl, třeba na to nejsou vyzrálé, potřebují čas. V takovém případě se drilem a stresem z písemek a špatných známek to dítě spíš zablokuje.
|
| Alena | •
 |
(12.5.2015 10:37:28) Jak souvisi stres s pisemek s Hejnym? TO je snad o ucitelce? Drilovat se da beze stresu. Nemluvim o konci druhe tridy, ale treba o konci treti, kde neznalost nasobilky deti opravdu nesmirne zdrzuje a otravuje (priklad z okoli)
|
| Kamisi | 
 |
(12.5.2015 10:43:00) "Jak souvisi stres s pisemek s Hejnym?" Stres z písemek je opak toho, co Hejný v matematice propaguje. Slyšela jsem s ním nějaký rozhovor a o tom stresu právě mluvil jako o kontraproduktivním faktoru.
|
| Alena | •
 |
(12.5.2015 10:49:58) Mluvis porad o necem jinem, nikdo nikomu zadne desetiminutovky ve stresu nevucuje. Z pameti neznamena stres. Hejny je autor koncepce ne ucitel na vsech skolach, i ucitelka s Hejneho ucebnici muze dite totalne vystresovat a jina bez nej ne.
|
|
|
|
| Alena | •
 |
(12.5.2015 10:39:07) Pokud dite neni na nasobilku zrale, tak je samozrejme nesmysl ji ho ucit. Ale pokud na ni zrale je a chape ji, tak si vazne nemyslim, ze by ho 50 cisel pretizilo.
|
|
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(12.5.2015 20:33:40) oni sice bezmyšlenkově kloužou po násobcích , ale naučí se je, podobně jako my jsem hodně četli, moje děti taky, a tak nenapíšeme pravopisnou chybu, narozdíl od těch, kdo nečetli a učili se jen poučky je to jiný způsob učení, není špatný, jne je nezvyklý a já si myslím, že je i lepší
|
| Alena | •
 |
(12.5.2015 21:15:03) No prave kamaradky, co maji deti v pate ve vedlejsi skole rikaji, ze mnoho deti k tem nasobkum z pameti proste nedoklouzalo. I u synovce to vidim. Jezdi po tabulce automaticky a o cislu nepremysli a ani ho do pameti neuklada. Jak tu nekdo psal, tech prikladu k neustalemu procvicovani by muselo byt mraky. Pri prijimackach na gympl ten cas pak chybi. Fakt si netroufam rict, ze je to u nasobilky lepsi metoda nez memoring (a to jsem opravdu velky fanousek Hejneho).
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(12.5.2015 21:23:20) jo tak jestli je někdo budoucí zedník, švadlena nebo třeba docent dějepisu, tak ty násobky fakt jen přehlíží, ale ten i kdyby se to naučil, tak to zapomene i za prodloužený víkend, takže je celkem jedno, jestli klouže po tabulce nebo ne
|
| Alena | •
 |
(12.5.2015 21:31:56) Je mi jasne, ze te nepresvedcim, jen mam porovnani: a fakt to neni jedno.
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(12.5.2015 21:35:09) já mám porovnání taky, monmentálně mám druháka doma, který drnčí řady, ale pak to neumí použít, ve škole vidím děcka, páťáky, kteří uměli před pá lety odříkat násobky, ale neumí násobillku a neodvodí ani 3x2, prootže to je nikdo nenaučil, uměli to zpaměti - nejsem proti zapamatování, ale až tím, jak se to používá, napřed pochopit, to je základ
|
| Alena | •
 |
(12.5.2015 21:37:07) Tak to samozrejme, ucit nekoho z pameti nasobilku, aniz dite chape jak to funguje je zhuverilost.
|
| Yuki 00,03,07 | 
 |
(12.5.2015 21:38:44) no a právě takt ose to učí, ve druhé třídě se u nás momentálně procvičuje násobilka 6, teda zatím právě 6,12,18..., a to začali s násobením až někdy v březnu
|
| Alena | •
 |
(12.5.2015 21:42:44) Aha, tak to jsem nepochopila, oni nechapou jak se nasobi, jak se to odvodi a musi to umet z pameti?
|
|
|
|
|
| Dobra1 | 
 |
(13.5.2015 0:47:49) Ale ono to souvisí i s učiteli. Žák by podle metodiky k Hejnému sice měl používat tabulku při písemné práci, ale taky by měl s učitelem procvičovat hodně násobení na (ústních) slovních úlohách. My takhle počítáme vybavení v klobouku Boba a Bobka, u třech medvědů, u Čtyřlístku,... Takhle to děti baví.
|
|
|
|
|
|
|
| Anni&Annika | 
 |
(12.5.2015 10:30:08) no nevim, na hejneho nedam dopustit, ale jsem toho nazoru, ze na nauceni nasobilky lepe pomaha se to naucit nazpamet jako basnicku. Vysvetlit proc to tak je /kvuli pochopeni/ a pak proste naucit jako basnicku. Dokonce me prekvapila jedna nemecka kamaradka /je to doktorka/ ktera kdesi vystrachala, ze je to pry nej zpusob na uceni nasobilky..kdesi vedecky dokazane podle nejakych poslednich studii. Ma taktez jako ja dite ve 3 tride. A je fakt, ze co zna me dite nazpamet, v tom opravdu nedela chyby a ma nejrychlejsi vysledek.
|
| Kamisi | 
 |
(12.5.2015 10:40:41) "na nauceni nasobilky lepe pomaha se to naucit nazpamet jako basnicku" - to je možné, ale nefunguje to na každé dítě a už vůbec ne pod stresem. Když bych viděla, že nazpaměť to dítěti nejde, tak bych se víc věnovala tomu pochopení, rozkládání násobků, vizualizaci, ono se to potom líp spojí a dítě si to i zapamatuje, ale pokud si to neumí představit a nerozumí tomu, tak i když si to zapamatuje jako básničku, nebude to umět použít. A o stresu při pětiminutovkách, obzvlášť když to ještě nemá dobře zažitý a ví, že nemá šanci uspět na jedničku, ani nemluvím.
|
| Anni&Annika | 
 |
(12.5.2015 10:45:40) kamisi...me dite se teda pod nejakym stresem neuci ani nahodou. Proc myslis, ze to musi byt o stresu? Dite melo ve druhe tride hejneho, ktery to rozlozil a vysvetlil. A ucitelka nam k tomu doporucila, se tu nasobilku naucit jeste zpameti. Deti z toho samozrejme psali nejake desetiminutovky. Nedelalo se to ale vsehno najednou, ale postupne. Diky tehle pani ucitelce je me dite tady v Nemecku v nasobilce nejlepsi /ac teda uplne nazpamet celou jako ja opravdu neumi, neb v te druhe presla na nemeckou skolu a tady je to katastrofa/. A pokud pak dite nasobi vicemista cisla, je sakra znat rozdil mezi nazpamet a metodu rozkladu.
|
| Kamisi | 
 |
(12.5.2015 11:04:57) Možná se to dítě neučí ve stresu doma, ale ze školy ve stresu je. Vždyť to zakladatelka píše, nebo já jsem to tak pochopila. Asi žádné dítě nenechá v klidu, když dostává čtyřky z příkladů, které nezvládá. Já kritizuju postup učitelky ve škole, vyžadování jednotného postupu, drilu učení se nazpaměť něčemu, co dítěti momentálně nejde a hodnocení ho za to, místo toho, aby se hledal způsob učení jiný. Umím si představit, jak se to dítě po zážitcích ze školy učí doma násobilku s radostí a jak mu to snadno skáče do hlavičky. A Sarmi (jestli jsem to nespletla) tady píše, jak je takové hodnocení v pořádku. To podle mě NENÍ v pořádku. A Hejného jsem do toho zapletla proto, že má podobný názor.
|
| Anni&Annika | 
 |
(12.5.2015 11:14:26) Kamisi...no nevim. Ale prave doma, pokud mi to doma nekdo dobre vysvetli /a ve skole ne/, tak prave doma by to treba me bavilo. Ja tu mela jednu spoluzacku od male, co ma s mate problemy. Takze pribehla s ukolama k nam, neb pry ji to tak krasne vysvetlim, ze tomu rozumi. A je teda tak zapalena, ze prosi o dalsi a dalsi priklady
|
|
|
|
|
|
| Anni&Annika | 
 |
(12.5.2015 10:57:41) Shiro...tak scita muj manzel. Je Nemec a nikdy se neucil nasobilku nazpamet. Ma vystudovanou techniku s ekonomikou, ale dusi je to technik a matematik. Prekvapilo me, ze touhle metodou nasobi dost rychle. Presto neni tak rychly v nasobilce jako ja, co se to ucila v ceske skole nazpamet. Vzdycky je o pid za mnou. Vedle nej kdyz nasobim, vypadam jako maly genius /pri nasobeni vicemistnych cisel z hlavy/, ac teda matematiku fakt nemusim a nejsem ani dusi matematik
|
|
| Alena | •
 |
(12.5.2015 10:58:55) Take mam pocit, ze se nestaci Hejneho metodou probrat tolik prikladu odvozeni aby doslo k bezpecnemu zafixovani z pameti.
|
|
| Anni&Annika | 
 |
(12.5.2015 11:07:19) Aleno.....ty nasobky, co mala pouziva z odvozeni, tak v tech si neni tak jista jako v tech, co zna nazpamet. V tech nazpamet chyby nedela, v tech druhych obcas ano. Myslim ze je to tim, ze si to muzes rict nekolika metodama...6+6+6+6 nebo 12+12, 18+6 atd.. nebo 6, 12, 18, 24.... my se to jako deti ucili....4x6=24....proste cely radek. Ne jen nasobek. Tudiz vim, ze 4x6=24 a nemusim nad tim dumat a vim ze to je 6+6+6+6
Ja se porad chystam, ze s ni dojedu i ten zbytek, ale dite uz nacuchlo neemeckou skolou a tady je nejrychlejsi, tak ji to staci a nema chut delat neco navic.
|
| Alena | •
 |
(12.5.2015 11:08:59) Ano, mam stejnou zkusenost, z pameti chybu neudela, samozrejme kdyz scitas pet sest cisel je ten prostor pro chybu vetsi.
|
|
|
|
|
|