| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Hraniční ADHD, dysgrafie a dysortografie u třeťáka

 Celkem 36 názorů.
 00 


Téma: Hraniční ADHD, dysgrafie a dysortografie u třeťáka 

(30.9.2017 16:53:16)
Zdravím. Už jsem tu psala ohledně synových školních záležitostech. V lednu po pěkném vysvědčení, ale zároveň dalších velkých výkyvech jsem syna obj.do PPP. Tam jsme šli na konci května.(mezitím jsem stihla hovor s psychiatr.kvůli případnému adhd - dala mi dotazníky na sledování chování a práce doma a ve škole.)

Mezitím učitelka napsala plán podpory - výuka klasicky ve třídě, možno nabídnout doučování (nikdy nenabídla ani nedoporučila),hodnocení známkou (slovní hodnocení p.uč. psát neumí, možná ani nechce -myslím i ost.dětem), učební pomůcky- běžné jako pro třídu,indiv.přístup, rozčlenění úkolů,odpočinek, motivace.

Po vyšetření v PPP, kde tedy vyšla dysgrafie, dysortografie a ADHD (se kterým jsme se měli dostavit zase k psych.). Chtěla jsem se s p.uč. sejít ještě před prázdninami, abychom si o závěrech vyšetření promluvily. Napsala mi jen, že s PPP mluvila a dohodli se, že dál pojede dle svého plánu podpory - takže mi tak nějak schůzku zamítla jako zbytečnou. Neřešila jsem a nechala na nástup po prázdninách. Zeptala jsem se na setkání při tř.sch. v září, jak tedy bude vše probíhat, ohledně papírů s PPP a dys a dys. A zase mi bylo řečeno, že neví o čem bychom jednali, že máme jít přeci znova k psych. (ale tam se řeší max. ADHD - probrali jsme s MUDr. v červnu- vyšlo hraniční ADHD, že tedy pozitivní motivace, režim, řád, chválit chválit.) - nemám od ní žádný papír, řeknu si o něj nyní.

A teď otázka - vím, že má syn zkrácené diktáty. Nyní opakovali starou látku, diktáty 2, 3, 4. A v těch diktátech jsou samozřejmě chyby, které patří k jeho dysgrafii a dysortogr.
Nevím, jestli píše do doplňovacíh listů, jestli ho zkouší ústně z gramatiky. Jen vidím, že známky z diktátů jsou hodnocené s chybami jeho dys. Zapomenuté čárky, tečky, y a i jak kdy s ohledem na měkké a tvrdé souhlásky aj. učivo.
Je pravda, že v matice a prvouce mu mluvnické chyby nehodnotí.

Na netu sice hezky píšou, jak hodnotit slovně, jak zkoušet hlavně ústně, že spíše označit dobře napsané než značit chyby. Neřešit sklon písma, různou velikost písmen ve slově apod. Ale červeně to v sešitech svítí vždycky.

Jak a jestli vůbec hodnotí, známkuje učitelka vaše děti s podobnými poruchami? Vidím syna i doma, že i přepisu textu, při mém diktátu a času na kontrolu fakt x chyb nevidí a řekne, že už to má ok napsané.

A já pořád nevím. Jestli je to jen mnou, že hledám mouchy tam kde nejsou. Možná jsem už od 1.tř. za matku potížistku, protože jsem dala najevo podiv nad řešením M úlohy. Protože jak jsem se přesvědčila nyní, jede se opravdu dle knížky a instrukcí k ní, jak má být cvičení správně vypracováno. Ale že se dá někdy zadání pochopit jinak a tedy i jinak vypracovat... cvičený opičky asi.
S ředitelkou se mi mluví dobře. S p.uč. moc ne.

Měla by syna učit tento rok a pak jiná kolegyně. V květnu máme jít zase do PPP, jak se návrhy ujaly atd. A čekala jsem, že se budeme nějak s učitelkou setkávat - plácnu 1x2měsíce, a proberem, co zabírá nezabírá, posun doma, ve škole. Že se snad i o komunikaci s rodiči píše ve školní zprávě. Ale tady teda nevím.

Vím, že jsou učitelky, které vůbec papír z PPP neberou. Nevím, co chtít, jak a na co se ptát. Nevím,jak má p.uč. odstupňované známky - syn napsal diktát, chyběly 4 čárky nad písmenky - za 2. Další diktát, chybělo 8 čárek nad písmenky, zase 2.

21.zari
Opět květen
na stomě věšak štěstí, dekuji vjetrýk
pjekně úsmněv květak

za tohle dostal 4.

Je mi jasný, že z tolika chybami, to není ani na 3. Takže když vlastně není slovní hodnocení, tak syn bude nosit 2,3 někdy 4. S tím, že možná na výzo dostane taky 3 - kterou podle jeho dřívějších strachů možná obrečí a bude ve stresu.
Taky vidím, že dokáže x slov napsat dobře...tak to bere p.uč.,že starou látku a pravopis má ovládat i přes dys? Že je to jen otázka tréninku doma a doma, že se toho lze zbavit?
Nevím, jak jsou hodnocené děti bez dys - jestli dostanou 3 za méně chyb než syn.
Na druhou stranu spolužák s část.Aspergrem a nějakým dys, chyběl mu háček nad e v celém diktátu a dostal taky 2. Já nějak pořád nevidím, kde je ta motivace od p.uč., i když vlastně sama nevím, jak bych sama hodnotila, asi to není jednoduchý.

Nevím, jsem nejistá.
Jsem ráda, že víme proč se chyby dějou, za nápovědu, jak se synem pracovat ( i když někdy je to fuška). Nechci z něj dělat chudáčka, který má nosit jedničky i když si je nezaslouží. Nevím,jak se vyjádřit - já doma poslouchám synovi smutné a ponižující se komentáře, že se snaží, ale že to má zase s chybami, že je blbej, že má 3,4. Co mám říct - p.uč. to ví, že se snažíš, ale za tolik chyb ti lepší známka nepatří nebo co?

Děkuji za váš čas a příspěvky.


 Lída+2 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(30.9.2017 17:07:01)
A bude hůř...díky poruchám syn nedokáže dobře říci pravěké lidí, některého typu....a když je napíše má provázené slabiky....pritom to umí....

Jo jo, těžký život navždycky.....já se některé dny pristihnu , že čtu tam a zase zpět a vůbec mi to neprijde divné....

Musíš ho naučit si pomoci...kontrolovat sám sebe....ono se to roky trochu srovná.

Jinak syn se jakési úlevy dostal poprvé při prijimakach na gymplu. A na něm, když si zrovna vzpomenou...pořád jim mění jazykare....takže si půl roku zvyká a pak to funguje...a pak dostane jinýho.
 Nessie a příšerky 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(30.9.2017 18:41:11)
Kdoto, s tím papírem z PPP si na tom trvej! To není věc, co patří do katalogového listu. Škola by měla mít pověřenou osobu (většinou je to výchovný poradce), který se závěry vyšetření seznámí všechny učitele dítěte a ideálně jim doporučení z papíru nakopíruje. Ať to má škola zavedené jakkoli, vědět to musí všichni.

Se známkováním je to složitější. Zažila jsem i přístupy, že veškerá podpora spočívala v tom, že dys dítě mělo posunutou známkovací hranici. To je špatně.Ale já mám problém se známkováním obecně, takže tohle se mi špatně řeší.
 Firenza 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(30.9.2017 18:42:32)
Kokesibobesi, přijde mi jako bych tvůj příspěvek psala já o mém synovi. Téměř identické problémy i postup p. uč. Jen na to PPP vysetreni jsme čekali ještě o dva měsíce dele.....jedine štěstí je , že syn si to školní hodnocení moc k srdci nebere , takže z toho není nešťastný. ....asi tě ale nepotesim , když napíši, že u nás se situace zlepšila až když p.ředitelka třídu rozdělila na dvě. Tj je teď 13 děti ve třídě , mají novou p.uč. kterou ta práce baví a děti ji zajímají a rodiče ji neobtěžuji a ještě k tomu mají ve třídě p. asistentku. Každopádně já se synem se stejnými obtížemi pracovala minulý rok tak , že jsem mu ten který gramatický jev vysvětlila , procvicila a když to pochopil tak pro mě OK.samozřejmě , že ale nebyl schopen třeba při diktovani slovní úlohy z mat. to napsat správně. Tak to mi nevadilo. Ale znal ten pojem a které pravidlo se k němu váže ( např předpony "vy" ) a uměl mi to kdykoliv vysvětlit , jak a kde se to pravidlo používá. A to pro mě bylo dostačující. Na známky a poznámky jsem po prvním pul roce už nereagovala ani dítě nehubovala . Měla jsem sama co dělat , abych pod vedením bývalé p.uč. neztratila motivaci kluka něco naučit.
Hlavně se nenech rozhodit.
 Tante Bante 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(30.9.2017 18:52:56)
Jaký stupeň pedagogické podpory má tvůj syn stanovený?
Od toho se odvíjí všechno ostatní včetně hodnocení. Pokud PPP dala dysortografii, mělo by být hodnocení tomu přizpůsobené. Dysgrafie obvykle bývá jen, že se nehodnotí úprava a psaní, což ve třetí třídě je už stejně out.
Učitelka se s tebou asi nechce bavit, protože se tě bojí. Zkus na ni jít po dobrém. Pokud jí nedůvěřuješ, dej dítě k jiné učitelce.
 00 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(30.9.2017 20:00:10)
myslela jsem že má 2,stupen.. přímo psáno ..převažující stupeň PO : 2, změna stupně : ne
identif.znevýhodnění: 07M0000

Nevím proč by se mě bála? Je to starší učitelka, mluvím s ní slušně a ne často. Jen možná působím ráznějším dojmem, že se ptám, když mě něco zajímá, že se mi moc nelíbí ta její nalajnovanost a menší ochota ke změnám a komunikaci.
Jinak mají od každého ročníku jednu třídu, přeřadit nelze. Max.na jinou školu. Nechci to brát, tak že ona je ta špatná. Jen z ní nejsem úplně nadšená, když tedy máme řešit synovi problémy. Nevím, jak budeme fungovat, až učitelku dostane jinou, až jich bude mít víc.
Asistentka ve třídě je kvůli spolužákovi, takže kluci sedí spolu a pomáhá oběma.
 sarmi 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(30.9.2017 18:59:41)
Má syn v Doporučení z PPP stanovenou hodinu SPP?
 00 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(30.9.2017 20:01:24)
Co to je?
 sarmi 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(30.9.2017 22:17:43)
TO je hodina Speciálně pedagogické péče, kterou v případě dysortografie PPP doporučuje. Ale protože ti to nic neříká, tak ji pravděpodobně do Doporučení nedali, což je škoda. Dysortografie potřebuje speciální reedukaci, jde hlavně o oslabení sluchového vnímání, které je potřeba pravidelně trénovat... Opravdu to v Doporučení není? Projdi si to znovu, co tam přesně máte ohledně hodnocení a doporučení pro výuku.
 00 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(30.9.2017 22:34:33)
Opravdu tam nic takového nemáme. A vlastně loni jsme doma procvičovali ve výuk.programu Včelka, což učitelka věděla. Tam jsou tyhle jevy. Jenže syn neměl každý den náladu, do toho skoro pořád oprava diktátu, nějaké dopisování ze školy, sem tam úkol. Teď jim nějaké přidali. Takže na školu máme vymezenou hodinu, i s nějakým opakováním slovním - prvouka, aj atd. Ale taky aby měl čas na svoji hru a relax. Ona ta Včelka je dobrá, ale když cvičil víc věcí najednou, je to na hodinu.
 00 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(30.9.2017 20:07:03)
V plánu podpory od učitelky nic takového není.

Z PPP je..indiv.přístup a opatření 2.stupně

specif.chyby nehrnout do klasifikace,jen je vyznačit, což mi ale z těch diktátů vyplývá, že ona hodnotí

že by ho zkoušela ústně, se syn nevyjádřil, nosí prostě známky ze čtení a diktátů, z doplňování v sešitě apod.

A že přínosná bude spolupráce s p.uč.... jak, když ona nevidí důvod. Ale ok, donesu papír ještě na ADHD a pak si snad promluvíme. Přemýšlím, že bych to spojila i ředitelkou, která je učí cizí jazyk.

 HelenaPa 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(30.9.2017 20:13:06)
Škola je povinna přihlížet doporučení z PPP. Takže pokud má syn dysortografii, měl by buď místo diktátu psát doplňovačku (a pak ještě všechny chyby pro jistotu ústně zdůvodnit, jestli to je opravdu něco, co neví, nebo jen projev dysortografie). Nejsem češtinář, ale přesto myslím, že by nemusel být problém počítat chyby stylem: 15 správných ze 20 možných. Tedy pokud je diktát na vyjmenovaná slova, tak hodnotit jen vyjmenovaná slova a zapsat takhle. Chápu, že učitelka opraví všechno, aby syn viděl, jak to má být dobře. Ale jde to opravovat jinou barvou, ta červená přece jen strašně bije do očí. Kolegyně třeba opravuje "dys- diktát" tak, že opraví úplně vše a nakonec napíše jen počet těch "důležitých" chyb, byť je tam ještě spousta drobností.

O IVP může rodič zažádat i z jiného důvodu, než že ho doporučila PPP. Takže pokud myslíš, že by to synovi pomohlo, tak o něj požádej.

V angličtině dys- žáky nechávám psát, toleruji fonetický přepis, když chtějí psát déle, nechám je. Ale většinou odevzdávají i dřív než ostatní. Když mi test donesou, hned na něj kouknu a ještě se jich přeptám. Často mi řeknou, že se to neučili nebo že fakt nevěděli, ale někdy si ty body navíc ústně vyzískají. V podstatě si díky tomu s celou skupinou řekneme hned správné řešení. Takže to ani moc "nezdržuje" chod hodiny.
 00 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(30.9.2017 20:16:34)
Učitelka chybí vyznačí, a dá známku. Tipuju to tak, že teď vlastně opakovali ě-je, velká malá písmena, takovou všehochuť a že to bere, jako látku probranou a tedy by ji měl znát.
 HelenaPa 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(30.9.2017 20:26:56)
Nemá syn v doporučení třeba používání přehledů učiva? Že by si ty starší věci mohl dohledávat?
Rozhodně tady ti těžko někdo vysvětlí proč vaše učitelka známkovala tak, jak známkovala. Opravdu se zkus domluvit s ní.

Ještě mě napadá - to, že neumí psát slovní hodnocení, není důvod proč by ho syn nemohl mít. Samozřejmě kvalita asi bude na pováženou. Ale zkus kouknout do vašeho školního řádu, mělo by tam být napsáno jak a kdy je možno žádat o slovní hodnocení. A pokud rodič požádá, škola mu vyhoví. Tam není možnost "mně se nechce" nebo "to neumím".

Navíc poslední dobou se čím dál více doporučuje formativní hodnocení, u dys- obzvlášť. Když to zjednoduším, tak zhodnotit, co zvládl, co se povedlo, srovnat s tím, co už uměl dřív (tj. o kolik se OPROTI SVÝM PŘEDCHOZÍM VÝKONŮM zlepšil / zhoršil) a doporučit, na co se zaměřit dál.
 HelenaPa 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(30.9.2017 20:33:13)
Taky možnost, hned je to vidět. Já ale třeba červenou opravuju hrozně nerada, používám zelenou. Po červené sáhnu jen pokud někdo ze žáků píše zeleně nebo mi zrovna dojde zelená náplň.
 00 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(30.9.2017 21:00:37)
Vidíš, já si tyhle vaše nápady poznamenám a přednesu je paní učitelce, co na to řekne.
 00 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(30.9.2017 22:02:59)
No jo, jenže dětem s dys si myslím klasické probrání nestačí. Vždyť slov je tisíce. Loni začali probírat tvrdé měkké souhlásky, ě-je, teď si to zopakovali a ještě budou.
Vyjmenovaná slova říkala učitelka budou probírat 3roky a až pak se dá čekat nějaký výstup. A vidím,že syn zvládá někdy na 1 v doplňování, jinak je to 2,3. A hlavně výkyvy. Doma mi píše slova, chybí mu stále někde čárky a při opravě něco najde a něco prostě nevidí vůbec. A to je to. Že jakoby nejde o to, jestli to probírali a opakují, nebo nová látka. Chyby tam u dys budou pořád, ale ne, že by schválně.

Ona možná známkuje to co vidí, že tedy někdy to napíše dobře a druhý den to samé může napsat s chybami. Ale není to jeho truc ani naschvál.
 sarmi 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(30.9.2017 22:22:26)
Specifická chybovost u dysortografie vychází z oslabení sluchového vnímání (skupiny dytyny/ditini, délky samohlásek, hranice slov atd.). Ostatní jsou chyby gramatické, které nesouvisí s poruchou, je možné se je naučit zdůvodňováním - např. ty párové souhlásky - dub nebo dup - píšu b, protože jsou 2 duby (mluvíme-li o stromu). Vyjmenovaná a příbuzná slova jsou taky gramatika, ale je těžké pro hodně dětí i bez poruchy, najít kořen slova a odvodit příbuznost s vyjmenovaným slovem. Je to běh na dlouhou trať.
Specifické chyby, které by měly být označovány zpravidla zeleně se nesmí počítat jako chyby.
Výčet, co tam patří by mělo obsahovat Doporučení.
 00 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(30.9.2017 22:37:20)
V doporučení to je napsané asi jinými slovy a ne tak jednoznačně. Ve psaní nehodnotit specif.chyby, ty jen vyznačit.


To zdůvodňování dub-dup to syn celkem ovládá a dělá. Je tam opravdu problém v tom, že x krát neslyší dlouhé krátké, měkké tvrdé... ale někdy jo.
 sarmi 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(1.10.2017 9:12:44)
Tak chybějící délky by měly být právě označeny zeleně a nepočítat se mezi chyby. U i-y jde jen o slabiky dytyny/ditini, případně sykavky. Ale u íček, které si může odůvodnit (další měkké a tvrdé slabiky, vyjm. slova nebo koncovky podst. jmen), tam nejde o specifickou chybovost, ale o znalost.
 sarmi 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(1.10.2017 10:10:39)
Dryjádo, vím, co píšu :-). Pokud by to byla porucha užití veškeré gramatiky, proč by se tedy měla značit specifická chybovost od ostatního? Základem je oslabení sluchového vnímání, tam si dítě nezdůvodní, "neslyší to", jinde si zdůvodnit může = znalost.
 sarmi 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(1.10.2017 16:02:22)
S tím také souhlasím, jen bych čerpala i odjinud, než z wikipedie ~;).
 sarmi 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(1.10.2017 17:31:24)
Ono je i zvláštní, že klukovi v PPP nenavrhli hodinu SPP. Přece nečekají, že se porucha sama od sebe zlepší. Jen hasí úlevami její dopad, ale na místě je reedukace. ~d~
 sarmi 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(1.10.2017 16:01:07)
Souhlasím.
 00 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(1.10.2017 20:24:29)
Z nadpisu je vidět, že syn má kombinaci toho všeho. A výkyvy jak ve správnosti, náladě jsou znatelné.
 sarmi 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(1.10.2017 16:00:34)
Ale to s tebou souhlasím, samozřejmě, že musí znalost ověřovat také ústně - nepsala jsem, že ne.
 00 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(1.10.2017 20:32:51)
No a právě to vypadá, že syn žádné ústní zkoušení nemá.

Já si vaše postřehy dám dohromady na papír, a až dostanu další vyjádření k ADHD, poprosím učitelku i s ředitelkou o schůzku - dopsání více detailů do jejího plánu, aby mi pořádně řekla, jak kdy za co syna hodnotí a motivuje. Jestli zkouší ústně atd. A že bych se ráda setkávala pravidelněji. S tím, že tedy doma přidáme v trénování.


Jak jsem psala, dostal dvojky za zapomenuté čárky nad písmenky. Jednou nenapsal 4, podruhé 8 čárek nad a,e. Ta zelená tužka je nějaké "nařízení" nebo dobrovolnost učitelky? A dostane tedy vždycky "jen" dvojku? Nebo spíš otázka bude, jestli učitelka v čj dává všem jedničky jen za naprosto bezchybný výkon. Jakože nesmí chybět nic a nic napsat navíc.
 sarmi 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(2.10.2017 15:11:37)
Jak jsem psala, dostal dvojky za zapomenuté čárky nad písmenky. Jednou nenapsal 4, podruhé 8 čárek nad a,e. Ta zelená tužka je nějaké "nařízení" nebo dobrovolnost učitelky? A dostane tedy vždycky "jen" dvojku? Nebo spíš otázka bude, jestli učitelka v čj dává všem jedničky jen za naprosto bezchybný výkon. Jakože nesmí chybět nic a nic napsat navíc.


Tak - dysortografik určitě diktáty psát může. Ale pokud nasolí velké množství chyb, je dobré tyto chyby, resp. správnost ústně ověřit. Ta zelená barva se doporučuje k rozlišení specifické chybovosti od gramatické chybovosti. Proto by paní učitelka neměla počítat chybějící interpuknci - to je typická dysorto chyba. Tuto značit (zakroužkovat) zeleně, ale nepočítat do klasifikace. Nemusí dostat "jen"dvojku, může klidně i trojku - pokud ty chyby jsou gramatické a pokud ústně nezdůvodní správnost.
 00 


ještě mě napadlo 

(30.9.2017 20:20:34)
Až se s p.uč. sejdu (spojím to možná i s ředitelkou, která syna učí cizí jazyk a o PPP samozřejmě taky ví) .... a jestli všechno podrobněji probereme, její známkování atd., můžu - nebo spíš, má povinnost po mojí slušné prosbě, aby to všechno vyřčené sepsala i na papír, k tomu plánu podpory třeba. Jakože záznam pro další konzultaci v PPP aj. potřeby. Ředitelka mi to tak nějak odsouhlasila, že možná bude lepší mít všechno na papíře.
Ale to by pak napsala, že za 5 chyb hrubých dává 4? Nebo jak? Když v papíru z PPP je vlastně nehodnotit? Asi si budeme muset ujasnit, jak moc se bude řídit doporučením a jak moc bude hodnotit po svém.
 HelenaPa 


Re: ještě mě napadlo 

(30.9.2017 20:32:14)
Už jste spolu ten její PlPP vyhodnocovali? Měl by se vyhodnotit nejdéle po 3 měsících. Pokud funguje, lze v něm pokračovat dále bez přechodu na IVP. Ale ten váš zjevně nefunguje. Navíc bys ho měla odsouhlasit a mít doma kopii. Jako zákonný zástupce žákasmíš požadovat, aby do IVP uvedla některé věci - třeba to hodnocení diktátů. A pokud už to budeš mít na papíře, tak je to pro všechny strany závazné.
Pozor, do IVP se dávají i požadavky na domácí přípravu - co budou s žákem doma dělat rodiče.

IVP by neměl být bič ani na učitele ani na rodiče, spíš taková osnova, čeho se všichni budeme držet, aby žák byl co nejúspěšnější.
 00 


Re: ještě mě napadlo 

(30.9.2017 20:58:11)
Učitelka napsala svůj plán podpory koncem února = výuka klasicky ve třídě, možno nabídnout doučování (nikdy nenabídla ani nedoporučila),hodnocení známkou (slovní hodnocení p.uč. psát neumí, možná ani nechce -myslím i ost.dětem), učební pomůcky- běžné jako pro třídu,indiv.přístup, rozčlenění úkolů,odpočinek, motivace.

To bylo ještě před PPP. Po ní, jak jsem psala, mi jen zdělila, že s PPP mluvila telefonicky a shodli, že pojede dál podle svého plánu. Což vlastně vylučuje doporučení z PPP - co se týče hodnocení.

V PPP jsme byli v květnu, tudíž před koncem šk.roku.
 00 


Re: ještě mě napadlo 

(30.9.2017 20:59:28)
Ten její jsem odsouhlasila v tom únoru, brala jsem to jako vlaštovku ke změně přístupu, když ještě nebylo ofiko vyšetření a papír z PPP.
 kachna_ 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(1.10.2017 8:49:50)
kokesbobes,
to mě mrzí.
Dcera prakticky žádné úlevy doporučené nemá (1. stupeň), ale taky mi jí je líto, když mi přinese červené cvičení a půlka chyb je tím, že poplete plus a mínus.
To zelené značení chyb se mi líbí.
A ještě dcera byla strašně ráda, když jsem slovně ocenila to, že popletla + a -. To jsem si říkala, že i požádám paní učitelku, aby dělala, že prostě poukáže na to, že si je vědoma, že to dcera blbě přečetla.
Našla jsem na netu diplomovou práci Vítězslavy Stodolové, https://theses.cz/id/h75wo0/STAG66926.pdf?furl=%2Fid%2Fh75wo0%2FSTAG66926.pdf;so=nx;lang=en;info=1;isshlret=a%3Bjejich%3B;zpet=%2Fvyhledavani%2F%3Fsearch%3DIntoxikace%20a%20jejich%26start%3D53, třeba se ti bude také hodit.
No a změny školy nelituju.
 00 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(1.10.2017 9:01:08)
děkuju, mrknu na to
 Mariana +2 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(1.10.2017 19:15:20)
~6~~6~ jako bych viděla ty synovy diktáty.
Je silný dysortografik, plus asi hraniční dyslexie

Třetí třídu už máme teď za sebou tak můžu napsat co pomohlo u nás. Uvidíme co čtvrtá.

Já tedy mám vyšetření z PPP ještě postaru a tehdy jsem nežádala, resp. odmítla IVP, jelikož s učitelkou v první a druhé třídě to fungovalo dobře a z poradny doporučili vlastně to co už dělala. Ty úplný zmatky mu neznámkovala, jen napsala počet chyb, a doma jsem pak trénovali. Diktáty měl možnost dopředu doma si zkusit. Neopravovala červeně apod.

Mně tedy určení dg. hlavně pomohlo v tom rozklíčovat, v čem je problém a uvědomit, že syn to "neslyší" stejně jako já a slyšet některé věci prostě nebude.

U nás pomohl dril. "Dozblbnutí" trénink psaní těch slov dokola, bylo to fakt náročný ale teď s odstupem času vidím že se to hodně zlepšilo, už to i někdy dává smysl. Podle mně to pořád "neslyší", jen se naučil jak se to píše. Ono to jde strašlivě pomaličku, takže i já to vidím až zpětně. Ale když jsme trénovali 2 měsíce třeba slovo vlk, tak .... uf

Podle mně je tohleto důležitý, najít tu cestu JAK, jelikož to prostě bude potřebovat v životě. Mně tedy na tohle navedl brácha, který má asi to samý co syn i stou adhd, akorát tehdy se to nediagnostikovalo, pomohl mi pochopit jak to syn vnímá a jak se to naučil on.
Dril a ta kontrola sebe sama. To pomáhá na háčky, čárky.

Ve třetí syn dostal novou učitelku, to bylo ze začátku trošku sešup, ale pak si to vcelku sedlo. Ale tehdy začal schytávat ty 3 i 4. Už jsem taky někdy nechápala ten styl toho známkování, zda to vždy zohledňuje. Na druhou stranu byly i lepší známky, měli hodně testů jen na doplňování, ústní zkoušení a tak, což mu jde líp. Takže na vysvědčení i přes ty čtyřkové diktáty měl dvojku (k mému vcelku překvapení).

Upřímně v té třetí jsem čekala větší horor, vzhledem k tomu učivu. Ale kupodivu paradoxně ty vyjmenované slovy mu šly celkem dobře. Ono to je vlastně i logický, tady se má čeho chytit, odůvodnit. Kdežto to co má zjistit "sluchem", to je problém. Vyjmenovaná slova šla líp, ovšem ty tvrdý/měkký souhlásky s tím válčí stále.

Co u vás považuju za varovný že učitelka nemá zájem se sejít, to se mi ještě tedy nestalo. A to nemáme z poradny plán, jen prostě taková obecná doporučení. Přesto jsem s učitelkou několik obsáhlých hovorů vedla, ku prospěchu věci. A obě tedy o to samy měly zájem si promluvit.

Učitelku bych tedy asi k dohovoru tlačila. Tak přeju pevný nervy. ~6~
 Mariana +2 


Re: Třeťák - hraniční ADHD + dysgrafik, dysortografik 

(1.10.2017 19:26:15)
Ještě jedna rada - zeptej se zda ve škole nemají nějaký dyslektický kroužek. Mně to tedy řekli v PPP až když jsme tam bylo podruhé, že škole na to můžou poslat peníze. Nevím proč ne už při prvním vyšetření, ale teda od té třetí tam syn chodí. Dělají tam věc zaměřené na ty konkrétní potíže, to mi přijde dobrý.

A známky teda už od první třídy vůči naprosto neřeším. Jen pokud něco vyloženě zlajdá, třeba matiku, která mu jde. Přesto to chápu že pokud by dostával pokaždé známku ať dělá co dělá, tak je to šíleně demotivující, to jsem si hlídala. Jinak jsem mu k tomu řekla, že známku ukazuje pokud mu něco nejde, tak abychom věděli co trénovat. A každému jde něco jiného, a málokomu jde všechno hned a bez snahy.
No a jemu prostě ty písmenka přeskakují, tak je musí trénovat víc než ostatní. jiným zas nejde něco jiného.
A chválila jsem ho i za trojku diktátu, no a, pokud se snažil.

Co jsem tedy hlídala od počátku aby neschopnost napsat text měla vliv třeba na další předměty. U testů z prvouky jsme měli s učitelkou dohodu, že ho to nechá napsat jako ostatní (to jsem chtěla záměrně, aby prostě si to zkusil, aby se hned nespoléhal na nějaké úlevy, že se ani nepokusí).
Ale pokud to zmastí, tak aby ho vyzkoušela ústně a známkovala to co umí, ne to co zvládne napsat.

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.