Vítr z hor |
|
(7.10.2020 18:25:56) Prechod na 2. stupen je pro nektere deti tezky. Neboji se nekoho z ucitelu, z deti? V poradne se da domluvit i nejake konkretnejsi vysetreni, muze mit problem treba jen s nejakou slozkou pracovni pameti, v tech vseobecnych testech to treba dokaze kompenzovat. Nema v anglictine nejake davne zameskani, ktere nikdy nedohnala? Nejaky dysproblem? V 11 letech nejvyssi cas k reseni. Asi bych se znovu objednala do ppp...
|
kachna_ |
|
(7.10.2020 18:31:22) Větře, má v angličtině zameškání, které nikdy nedohnala. Já mám stálou nabídku od kamarádky, že mi pomůže, kdybychom nezvládaly (dcera chce sama), ta angličtina není nic nového, já jí uváděla spíš, že jsem nevěděla, zda to nemá souvislost s tím pravopisem. Dysortografii, dyslexii jsem nikdy neviděla v praxi, netroufnu si ani odhadnout.
|
Vítr z hor |
|
(7.10.2020 18:52:26) Dohánění v angličtině je na hodně dlouho, takže jako jednu z prvních věcí, které můžeš udělat, je sehnat doučování. Když bude jednou týdně, počítej, že nějakého zlepšení si všimneš možná po pár měsících (za školní rok nasbírá cca 35–40 hodin). Když začne hned a bude mít dobrého učitele, mohla bys mít příští rok klid (samozřejmě bych doučování nevzdávala a pokračovala, i kdyby byla dcera už dobrá, mj. protože jí tak zvedneš sebevědomí a angličtina se jí v životě neztratí).
Občas se jako dysporuchy (nějaká to klidně může být) tváří úplně jiné problémy, na které přijde jen odborník, to se takhle nedá říct (třeba porucha pozornosti, kterou může mít i dítě, které pokojně sleduje učitele a tvrdí, že dává pozor, může mít problém s držením ruky nebo těla, se svalovým napětím, neudrží v paměti současně 1+ věc, porucha sluchu...)
|
|
Lída, 2 děti |
|
(9.10.2020 15:52:50) Zkusila bych kontaktovat poradnu nebo se i obrátit na nějakého speciálního pedagoga. Ono ve 2. třídě to nemuselo být také úplně poznatelné. To co popisuješ mi připomíná projevy dcery, která je dysortografik a má problém s pozorností. A zvlášť po dlouhé školní pauze, kdy minulý školní rok byli doma a nyní jedou i docela dost rychle. Dcera doma fungovala dobře a s mojí pomocí jí učení celkem šlo. Letošní rok je to fakt mazec. Angličtina, co jí na konci školního roku šlo, jako by tam nebylo, psaní, pravopis, přepisy např. v domácích úkolech je fakt hrůza.
A je tedy fakt, že já jsem se obrátila na poradnu na konci 2. třídy, do poradny jsme šly na začátku 3. třídy, tam říkali, že buď dozraje a nebo že to bude porucha učení. Na kontrolu jsme šli v polovině 4. třídy a je to porucha učení.
U dcery je možné, že to prostě zvládala, klidně, pokud je to jinak šikovná holka, prostě to si to kompenzovala a nemuselo nic moc být poznat. 6. třída je fakt přelom, více učitelů, více předmětů, více učení, dlouhá pauze ve škole kvůli kovidu a je možné, že najednou už to nebude zvládat bez pomoci. Ne nadarmo např. psycholožka Křejčová vydala knihu Zvládáme specifické poruchy učení, která se vyloženě věnuje zvládání poruch učení na 2. stupni. I ty děti, které to předtím dávali dobře, ale nějaký problém měli, najednou zase začínají dělat více chyb, mají problém s učením, se soutředěním se. Tu knihu určitě zkuste, třeba i jen to přečtení pomůže to nějak řešit. Držím palce, určitě to zase zvládne. Existují i knihy paní Jucovičové např. JAK SE UČIT S DÍTĚTEM SE SPECIFICKOU PORUCHOU UČENÍ A S PORUCHOU POZORNOSTI. Ta je také super, tam jsou dobré rady, jak se s dětmi učit a co funguje.
|
|
|
Aninabe |
|
(7.10.2020 18:35:56) Větře, já si vždy kladu otázku, co v té PPP doporučí. Jak to tomu dítěti pomůže. Ve finále to končí stejně u toho, že je třeba najít nějakou metodu, jak se to vykompenzuje. Navíc ty děti jsou letos po distančce fakt trošku mimo. Mám pár podobných dětí na starosti a upřímně, dg. mě nijak zvlášť nezajímá. Resp. ono je to na dítěti poznat, přečíst černé na bílém si ji nepotřebuju. Snažím se vždy zjistit, co přesně dělá potíže a nějak to dítěti podat, aby to pochopilo. Nebo najít metodu, která bude vyhovovat.
|
Vítr z hor |
|
(7.10.2020 18:59:15) Jsou školy a vyučující, které diagnóza ani doporučení z poradny nezajímají a neřeší je. Ale i v takovém případě to může být vodítko pro rodiče, třeba jak s dítětem pracovat, ŽE s dítětem pracovat, proč a co mu činí potíže, co jde kompenzovat, a s čím nemá cenu se zabývat, protože by zlepení v dané oblasti bylo neúměrné námaze.
Už mnohokrát jsem viděla, že učitel/asistent měl naprosto jasno, v čem je problém, ale v PPP ukázali na něco úplně jiného a jedině s tou informací se dal vykompenzovat problém.
|
Aninabe |
|
(7.10.2020 19:08:20) Větře, je to možný, já potkávám spíš opak. Že PPP něco doporučí, to dítěti sice pomáhá překonat problém ve škole, ale nepomáhá mu nějak se s ním poprat bez pomůcky. Nenavádí na zapojení kompenzačních mechanismů. Nechci být konkrétní, ale takový případ taky řešíme, hledáme způsoby, jak to podat, aby to fungovalo, rukama, nohama, na prstech, ale aby se dítě dopočítalo. A celkem to funguje, zlepšení vidět je.
|
Vážný2 |
|
(7.10.2020 23:02:31) Tak už si nepamatuju úplně přesně, co doporučovala poradna a co vymyslel učitel (řekně v 3.-5. třídě), ale byly toho haldy: - delší čas na práci (měl ještě na gymplu: občas problém s přestávkami, nebo i dalšími hodinami, pokud učitel přišel s delší písemkou ke konci hodiny - dopisoval třeba v kabinetu, na chodbě a ti další to nebyli ochotní akceptovat) - doplňovačky (otrava pro učitele, musí tvořit test 2x) - diktáty, kde psal každou druhou, nebi i třetí větu (musel ho u těch vět samozřejmě učitel upozornit) - z počátku písemky s nácvikem předem doma - psaní v klidu mimo třídu (v kabinetu - to se asi normálně nesmí) - z počátku společný nácvik čtení nahlas paralelně s rodičem s okénkem a jinou, nesylabickou metodou čtení (genetickou) oproti třídě - všechny písemky předem hlášené - cca 1-2 hodiny týdně "pedagogické intervence" dnešními termíny, no prostě až dvě hodiny týdně doučování učitelem - vtipný byl jeden dr. z PPP, který říkal: Nadiktujte mi, co vám funguje a já to tam škole napíšu. Vy to víte daleko lépe než já. Ve čtvrté už měl pravdu.
|
|
|
|
|
|