Zasoutěžte si s lékárnou Vitalpoint o balíček kosmetické péče pro nejmenší od Weledy.
Samarlu | 82737 |
19.4.2010 23:06:04
Tak zrovna teda na kolonizaci americkýho kontinentu mi přijde, že misionáři se tak akorát svezli na dobyvatelských lodích a zbytek byl dost v jiné režii...
Ne, vážně, považuju to za dost temný stránky dějin, akorát se mi při nasávání znalostí zdálo, že ta temnota jde odjinud než ze světa náboženství - pěkně "marxisticky" od touhy zvětšit "základnu" bez ohledu na to, na čí je to úkor. A kdo jedná bezohledně, vždycky si etickou zástěrku najde. Známe kromě "svatejch válek" i "misijní výpravy" a pokračuje to "pomocí spřátelených armád" a jinými lahůdkami. |
štěpánka |
• |
19.4.2010 22:52:14
Samarlu,
to je tedy fakt. Politikům už to o hlavu mlátit nelze, církvi ano. No, vidím to tak, že politici (lze je tak nazvat) a obchodníci šli ruku v ruce s církví. Křesťanské misie však leckde DNES a pravděpodobně i v minulosti dělají a dělali také dobrou práci (nemocnice a tak). |
Samarlu | 82737 |
19.4.2010 22:47:37
No právě, štěpánko, kolik staletí bylo křesťanské učení zároveň silným politickým nástrojem, podle mě třeba u dobývání Ameriky idea sehrála minoritní roli, narozdíl od rozpínavých choutek španělského královského rodu a touhy zbohatnout, ve které se madridští dvořané tak "skvěle" doplňovali s lidmi bez skrupulí jako byl třeba Cortéz...
Rozdíl je ten, že španělští Habsburkové už jaksi ze světa zmizeli a katolíci ne, tak se jim to může mlátit o hlavu dodnes, narozdíl od představitelů španělského státu... |
Samarlu | 82737 |
19.4.2010 22:43:01
No kromě výhrad duchovního rázu jsem přesvědčená, že víru do někoho namlátit je zhola nemožné. Jakož i ji z někoho vymlátit. Zůstane max. u povrchních projevů.
Jinak ad současná podoba šabatu (jak se to píše správně česky? Já teda nejčastějc používám ono slovo šábes - skloňuju šábesu, šábesu, šábes...to je jidiš, že jo?), to je zajímavý. Ještě jsem slyšela o termosce, co udrží teplý vařený vajíčko... Ale jinak jsem se zasnila nad literaturou, jak haličské hospodyně nosily hrnce se šouletem k pekaři, co nechal vyhasnout pec, ale ta dlouho držela teplo...já takový pece zbožňuju, doma ji sice nemáme, jen takový domácí sporák, ale přesto - domov bez topeniště, tomu prostě něco chybí...a věci pečené a vařené na dřevě jsou jinačí. Taky jsem si vzpomněla ohledně aktuální diskuse "věří nevěří, stejně je to dobrý žid" na chasidský příběh (asi z Bubera), jak chasidé kdesi v Uhrách natrefili na královnu Šabat, ale nepoznali ji, ona ani jidiš nemluvila... |
štěpánka |
• |
19.4.2010 22:42:42
Ráchel,
já nemám ráda to vnucování. Je mi líto. Někdo to může vidět jinak. Ty pozitivní změny, o kterých píšeš, obávám se jsou pozitivní právě z pohledu křesťanské církve a evropské civilizace. Ne z pohledu civilizací, které díky tomuto "polidštění" divochů dnes již v podstatě neexistují. Ne vše byla vina církví, samozřejmě. Mluvím o historii. Nevím co pozitivního může přírodním národům věřícím ve své bohy, bůžky, přírodu přinést jiná víra, související s tím, že už nemůžou lítat nahatý po lese, atd... (nedávno jsem viděla film Nový svět - inspirovaný příběhem Pocahontas. Měl velmi dobré hodnocení i mezi historiky. I když je mi jasné, že to byla umělecká licence, tak ta změna dcery náčelníka v křesťanskou manželku byla prostě k pláči - pro mě. O chování příchozích na americkém kontinentu nemluvě, ale vše nesouviselo jen s vírou nebo církví)) |
Ráchel, 3 děti | 76748 |
19.4.2010 22:35:50
Nebudu ani v nejmenším tvrdit, že historie křesťanské misie je bez poskvrny. Zároveň i v historii je řada příkladů křesťanské misie, která přinesla do daných národů skutečnou pozitivní změnu. Prostě to není až tak černobílé.
|
štěpánka |
• |
19.4.2010 22:35:44
ne vyskytují, VYSTUPUJÍ tam mělo bejt...
|
štěpánka |
• |
19.4.2010 22:23:27
Samarlu,
mě se tohle zrovna na židovství líbí. My jsme Židé a vy ostatní buďte kým chcete být. Naopak se mi nelíbí misionářství křesťanů - zejména jeho historie. Narážím na různé excesy "obracení na víru primitivních divochů". Vím že to je minulost. Dnes oceňuji třeba projekty křesťanských nemocnic v Africe i jinde, moc toho tedy zase nevím. Ale pochopila jsem, že stejnou výhradu máš vlastně i ty. Cituji: "Za sebe v tom vidím značný rozdíl proti kritizovanému přístupu "vy všichni věříte blbě a já vám to namlátím do hlavy chtěj nechtěj."" Nemluvím vůbec o tom, že se mi nelíbí, když v duchu tvého citátu vyskytují současní a skuteční lidé z mého okolí nebo zde na diskusi.... |
kopidlno | 83847 |
19.4.2010 22:16:02
Elleez,
moje učitelka ivritu zastávala názor že: "dokud židovská duše doufá" mora tova erec Jisrael mazal tov! a všem lidem zde pokoj a mír |
Samarlu | 82737 |
19.4.2010 22:13:39
Nestačí, musí v tom být velký kus poezie i v cílovém jazyce. Eisner o tom má jednu nádhernou kapitolu v Chrámu i tvrzi (tuším, že překládal poezii z 15 jazyků).
Jinak existuje sbírka překladů Havrana (E.A. Poe) i s komentářem, a je to dost zajímavý. Ale třeba ten čítankovej (refrén "jednou jen a pak už ne") je od Nezvala a znalci se shodují, že to je Nezval a jen trochu Poe. Což o to, Nezval je dobrej autor, ale... Jinak ad misijní poslání křesťanů - jestli to ještě někoho zajímá, katechismus praví toto:"Proč misie? Církev odevždy odvozovala povinnost a čerpala sílu své misionářské horlivosti z Boží lásky ke všem lidem: „Kristova láska nás nutí …“ (2 Kor 5,14). Bůh opravdu „chce, aby se všichni lidé zachránili a došli k poznání pravdy“ (1 Tim 2,4). Bůh chce spásu všech skrze poznání pravdy. Spása se nachází v pravdě. Ti, kteří poslouchají hnutí Ducha pravdy, jsou již na cestě ke spáse; avšak církev, které byla svěřena tato pravda, musí jít vstříc jejich touze, aby jim ji přinesla. Právě proto, že církev věří ve všeobecný plán spásy, musí být misionářská." Za sebe v tom vidím značný rozdíl proti kritizovanému přístupu "vy všichni věříte blbě a já vám to namlátím do hlavy chtěj nechtěj." Halt křesťanem se člověk nenarodí, Židem jo, mně zas přijde zvláštní, že Židi misie nedělaj, no, vždyť přece takhle spousta lidí nedostane "kompletní nabídku" a nezažije třeba ten jiný časoprostor a smysl šabatu, a jak k tomu přijde? Mně to teda jako nevadí, já se jen divím. |
Další akce nalezte zde
Další recepty nalezte zde
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.