| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Montessori vs Respektovat a být respektován

 Celkem 97 názorů.
 Dýně . 


Téma: Montessori vs Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 9:16:28)
Svoje dítě jsem nechala na chvíli v Montessori herně, kde bylo vedené pedagožkou zabývající se Montessori. Přišlo mi, že na něj principy Montessori jaksi nefungují. Ano, klid ho směroval k tomu, že se dobře soustředilo,věci dávalo na své místo, ale jen po určitou dobu. Potom chtělo spontánně běhat a hrát si. Navíc na něj pedagožka zkoušela aplikovat příkazy ve stylu "ukliď to", které pronášela autoritativně tak, že skoro křičela(samozřejmě neposlechlo). Když si chtělo dítě něco vzít, tak to držela na místě mlčky bez jakéhokoliv vysvětlování(to se v Montessori dost praktikuje) a místo toho, aby to dítě respektovalo, tak se s ní o to začalo přetahovat. Pokud dítěti vysvětlím, že něco musí vrátit, protože už jdeme a pokud chced jít s námi má to uklidit, nebo že něco nesmí dělat, protože by třeba někomu ublížilo, chovalo by se nefér, tak to většinou pochopí a poslechne(většinou~;)).Taky třeba upoutám jeho pozornost a zeptám se ho, odkud dotyčnou věc vzalo, ono mi místo ukáže a když ho potom poprosím ať věc vrátí, tak to tam dá(tím, že místo ukáže je už vlastně půl práce). Takže se ptám, bylo nám "Montessori" jen nešťastně prezentováno, nebo máte negativní zkušenosti s chováním dítěte v montessori hernách i vy a nesedí vám?
Po tomto zážitku se rozhodně přikláním k RaR.
Chci jen dodat, že nejsem žádná šílená matka, co jede ve výchově jen podle knih. RaR jsem nečetla, ale jen jsem si z různých diskuzí zapamatovala to, že se mám k dítěti chovat slušně, dávat mu možnost volby a vysvětlovat..A ono to opravdu většinou funguje~e~
 Dýně . 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 9:35:22)
Tři roky
 Dýně . 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 9:59:18)
No spíš mi jde o to, dozvědět se, zda je tento postup běžný ve všech Montessori
 Dýně . 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 10:19:25)
Eleonor, jak to myslíš? Myslíš, že ve třech letech je příliš malé? Já už fakt nevím~d~
 Dýně . 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 10:30:48)
Eleonor, tak kvočna jsem pořádná:-) Ale musím se zastat sama sebe, že se mi celkem povedlo to, že dítě není žádný mamán a snažím se, aby si věci řešilo samo. Jako když jsem tam své dítě viděla, takové rozjívené a neposlušné, tak jsem začala přemýšlet, co dělám špatně, nebo kde je co špatně.
 daba+holčička 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 10:32:45)
já bych řekla, že některé děti příliš omezení nastartuje k revoltě, musím tamto, nesmím tamto, nedělám to dobře, pořád dokola... ta já se na všechno vybodnu a budu si dělat co chci, stejně se nezavděčím ~;)
 MiliP 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 10:35:40)
To je sice pravda, ale pravidla existují všude. Naopak Montessori mi přijde jako "systém", kde se naopak mohou děti co nejvíce vyjádřit svobodně. Nikdo jim neurčuje s čím a jak dlouho mají pracovat, nemusí hromadně malovat atd. Ale stále jsou tu pravidla, která se prostě dodržují. Učí se respektu k druhým - ale úplně jiným stylem, který se dá v pár řádcích těžko vysvětlit.
 Dýně . 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 10:37:38)
Dabo, asi si to teď trefila, taky mi to tak přijde. Pamatuji si sama sebe jako dítě v jeslích, kdy na mě úči něco houkly a já schválně neposlechla. Prý jsem byla velmi neposlušné dítě. A přitom jsem podle všeho opravdu mírná nekonfliktní povaha.~;)
Nesnášela jsem manipulace a tak jsem se vždycky sekla.
 daba+holčička 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 10:39:56)
Zorka mi od roka dělá to, že když někomu něco udělá, třeba zatahala neteř za vlasy a byla pokárána, že se to nedělá. Tak jí začala tahat víc a víc a to už ze msty, že kvůli ní byla hubovaná a byl z toho začarovaný kruh ~e~ V určitých situacích to dělá pořád, i když se spíš už urazí.
 Dýně . 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 10:39:10)
Eleonor, to mi ani nepovídej, tento pocit už jsem poznala~t~
 Marťuša,Kryštof 16,Emma 15 


příhoda :-) 

(4.6.2011 10:19:47)
To mi připomělo - syn šel do montessori školky taky ani ne 3-letý a hned na prvním vánočním se ujal role nalévače pití. POkaždé když vzal konvičku s pitím do ruky jsem nadskočila, paní učitelka mě jemně chytla za ruku, usmála se, já se teda zarazila a jen ho pozorovala očima. Zvládnul to úplně bez problémů, jednou něco ulil, došel pro hadřík a utřel to !!! :-).
 Jaděnka 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(5.11.2011 20:44:51)
:-)Mám dotaz ohledně Montessory školky, ráda bych svého syna přihlásila, ale nejde mi najít odkaz, můžete mi poradit (jsme z Prahy 9) a kolik školka popřípadě stojí. Děkuji moc
 Mirek_ 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(7.11.2011 15:18:41)
http://www.montessoricr.cz/organizace_find_mapaCR.php
 Marťuša,Kryštof 16,Emma 15 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 9:43:57)
Tak to si myslím, že je tvoje dítě ještě malinké a potřebovalo by se s těmi principy víc sžít. Samozřejmě je to hlavně o lidech a můžete narazit na učitelku, která vám nesedne, to co líčíš, zní trochu divně, nám tam to "prosím" většinou nechybí.m
 Dýně . 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 9:39:23)
Eleonor, spíš jde o ten přístup. Mělo by se snad třeba říct"ukliď to prosím", než jen "ukliď to". To "prosím" mi přijde celkem důležité.
 Pawlla 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 9:43:32)
No nechci zas a opět rýpat~;),ale "prosím" bych použila a používám,když po někom chci nějakou službu-dones mi prosím hrnek atd.Svoje děti vedu k tomu,aby si po sobě uklízeli,jsou to jejich hračky a když je rozházejí je normální,aby je uklidili.Proč bych je měla prosit?
 Dýně . 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 9:51:21)
Pawlo a když někde nechá kelímek od jogurtu tvůj manžel, kamarádka, tchýně..taky na ni zvýšeným hlasem houkneš "Uklidit"?
 Pawlla 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 11:50:23)
No spíš ten kelímek vyhodím sama,ale pokud mám pocit,že to dělá pořád tak řeknu ukliď si to.Dítěti,protože ho chci vychovat k tomu,že bude považovat za samozřejmé,že si po sobě ulidit,to budu říkat vždy.Pokud prosím,dávám mu najevo,že je to něco navíc jeho dobrá vůle a to by uklízení po sobě být nemělo.
 Dýně . 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 12:02:45)
Takže než poprosit tchýni, známého, kolegu z práce, tak to raději uklidit sama? Zřejmě kelímek zapomněli, tobě vadí, jim ne, tak je poprosíš, co je na tom divného? Tchýně a kolega by tě mohli poslat za autoritativnín"příkaz" kam slunce nesvítí a to by ti nemuselo být příjemné, že? Dítě už zpacifikuješ. Tohle jednání považuji za slabošské.
 Pawlla 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 13:23:34)
Nerozumíš,manžela,tchýni nevychovávám,dítě ano.A psala jsem,že i tomu manželovi,kdyby to dělal pravidelně,řeknu ať si to po sobě uklidí a rozhodně ho nebudu prosit,nicméně to je samozřejmá věc,nic o co bych se musela prosit a k tomu vedu děti,aby neuklízely kvůli mě,protože jsem je poprosila,ale automaticky věděly,že když ony něco vytáhnou,tak si to ony uklidí.
 Pawlla 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 13:47:29)
A ještě dodám,že p.učitelka má právo požadovat dodržování předem stanovených pavidel(což úklid hraček určitě je),otázka je co myslíš tím,že na něj houkla,jestli zvýšila hlas,nebo se jen netvářila dostatečně mile,to už nebudu posuzovat,u toho jsem nebyla.
 Dýně . 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 13:53:57)
Pawlo, nevím, jak bych ten příkaz popsala..přemýšlím, jestli se něco podobného objevilo v nějakém filmu..Asi bych to přirovnala k filmům o vojácích, kdy velitel roty řve na vojáky "lehnooout, vztyk"..Samozřejmě je to jen přibližné přirovnání
 Pawlla 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 13:59:52)
No to je právě to,že záleží na tónu hlasu atd.Samotné slovo prosím není nutné v případě,že má dítě plnit svou povinnost,ale určitě není adekvátní zvyšovat hlas,takže asi tak.
 Dýně . 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 14:04:05)
Pawllo, tak podle RaR by to asi bylo tak, že by si pronesla "ten svetr", či "péťo, kelímek od jogurtu"(kdyžtak mě někdo opravte)..to je napomenutí. Já tu neřeším, že mi někdo houkl na dítě, ale jestli ty postupy byly korektní v rámci této teorie, páč mi přišlo, že to moc nefungovalo.
 Pawlla 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 14:20:49)
Woody,no právě já na teorie moc nehraju,spoléhám na zdravý selský rozum,takže podle RaR moje rady nejsou stopro,ale nemyslím si,že je to na škodu.~;)
 Dýně . 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 14:34:01)
Pawlo, jj. To napomínání by asi ale teda mělo probíhat tak, že neřekneš "ukliď to", ale spíš "na stole máš kelímek od jogurtu"....při neuposlechnutí bych přitvrdila "co bude s tím kelímkem?"..no a potom už nevím, asi by přišla na řadu rákoska a klečení na hrachu~j~~t~ To jen tak rekapiluji, čeho jsem se tu dobrala:-)
 Pawlla 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 14:36:47)
Klečení na hrachu je zastaralé~;).Já to dělám jednoduše,Ty neuděláš,já neudělám a piš si,že já mám v zásobě dost věcí,o které dítě stojí,takže si snadno spočítá,že je lepší jet podle pravidel.
 Dýně . 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 14:45:20)
Tak to je ten dopad toho přirozeného důsledku:-) Tak to funguje i v životě mezi přáteli, kolegy atd.
Osobně nemám ráda třeba zakazování televize a chození ven. Pokud dítě nevynese koš, půjdu s ním tedy já, ale zase nebudu mít vůli s ním jít koupit v nejbližší době nové džíny, nebo boty, které by si tak moc přálo a budu na něj naštvaná..myslím, že děti nemají samy o sobě rády doma dusno a ten koš nakonec vynesou.
 withep 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 17:30:51)
Kelímek od jogurtu ~t~. Já jsem to celé nečetla a jen shodou okolností použila stejnou situaci ~:-D.
 Dýně . 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 19:39:42)
Withep, no jo, kelímky od jogurtu , to je mor většiny domácností~;)
 Dýně . 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 13:49:13)
Pawlo, ale uklidí si to, až uznají za vhodné, až si dohrají. Pokud z nějakého důvodu TY potřebuješ, aby si to uklidili hned, tak je poprosíš. Co je na tom tak těžkého k pochopení? Jsou to normální základy slušného chování
 Pawlla 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 13:53:06)
Já nepotřebuju,aby si uklidili dokud si hrají,ale když skončí tak je samozřejmostí,že to uklidí.Pokud to neudělají tak je neprosím,ale napomenu.Mě taky nikdo neprosí,abych dělala věci,které jsou samozřejmé a dané nějakými pravidly,prosba je na místě pokud od někoho něco chci,nějakou službu pro sebe.
 Dýně . 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 13:57:38)
Tak to mluvíme o trochu odlišných případech. Taky je něco jiného, připomenout sedmiletému dítěti "kelímek" a připomenout to dítěti tříletému.
 Dýně . 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 14:00:41)
Pawllo, pokud někam potřebuješ odejít a ony si hrají, tak je to taky něco jiného.
 Siddhártha 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 15:43:07)
Já teda své děti prosím, to, že uklízejí pro sebe, mají dávno vysvětlené. Jenže jsou to jejich hračky, jejich pokoj a jsem to já, komu se tamtudy špatně prochází, ony se tam orientují dobře, jsou to jejich hračky, ony si to chtějí nechat tak,jak jim to vyhovuje. Jsem to já, kdo chce změnu. Proto je podle mě na místě slovo prosím. Taktéž, když starší připomínám, aby po sobě dala nádobí do dřezu. V klidu ji poprosím. Příkazem z toho udělám spíš povinnost, která se musí plnit, protože to prostě máma chce.

K dětem se chovám jako k dospělým. Když od dospělých něco chci, poprosím (i manžela, který by denně nechával kelímek od jogurtu prostě poprosím, aby už to uklízel). TAktéž jim děkuji apod.
 Pawlla 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 16:56:39)
Sidharto a Tebe rodina taky prosí abys umyla nádobí atd?Já mám za to,že samozřejmé věci,jako sebeobsluha,uklízení věci,kterou jsem já vytáhla nevžadují prosbu,to má být samozřejmé a nevidím na tom nic vojenského.Já si tady na diskusi RaR někdy připadám,že žiju v úplně jiném světě.
 Siddhártha 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 17:24:40)
Pawllo, na diskuzi RaR si taky často připadám jako E.T.

Ale co se Tvého dotazu týče, ano, s manželem se prosíme o to, kdo co udělá, pokud jsou to činnosti, které jsou nás obou (pak ještě máme samozřejmě činnosti, která jsme si tak nějak přirozeně rozebrali a děláme je automaticky). Starší dcera mě taky prosí, např. včera mě proprosila, jestli ji zašiju dírku na šatech. ("Zašij to" bych fakt nepobrala, plus to, že děti jsou jako houby, dcera velmi rychle postřehne a použije a my se jen divíme, a ona nám pak jen řekne: "to říkal ten a ten taky tak).

Vůči dětem je to hlavně o příkladu. Já žádám a k tomu patří slovíčko prosím. Rozhodně při první žádosti. Při urgenci (pokud to není udělané do doby, která byla stanovena), už se samozřejmě nedoprošuju.
Dospělí mají jít způsobe chování příkladem. Pokud rodiče neříkají prosím, tak tím, že budu děcku jen říkat, že se prosím říká, ho to těžko naučím.

A nikdo nemluví o tom,že si má děcko dělat, co chce. Psala jsem o jiném pohledu na věc, konkrétně o pohledu dětském - dítě své roztahané hračky vnímá jinak, než dospělý. Ono má rozehranou hru, pro mě to už může být nepořádek.

A konkrétně příklad, který uvedla zakladatelka v příběhu. Pochopila jsem, že tam dítě bylo poprvé. Pokud je tomu tak, tak pak si myslím je na místě způsob žádosti s vysvělením (než pochopí, jaká pravidla tam platí). Třeba jen aby to uklidilo tam a tam proto, aby si s tím další děti mohly hrát, aby věděly, kde to najít.
 Pawlla 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 18:25:42)
Sid.,právě pokud to není automatické,což by úklid hraček měl být.~:-D
 *Niki* 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 19:12:14)
No, zní to zvláštně... o MOntesori nic moc nevím, o RaRB tak trochu, já jdu na výchovu spíše intuitivně, někdy dobře, někdy hůře, každopádně představa, že při prvním setkání na mé dítě někdo jen houkne příkaz, popřípadě gestikuluje, jakoby bylo hluchoněmé, mi extra příjemná není:)
Své děti o úklid a jiné samozřejmé věci žádám, někdy prosím řeknu, někdy ne, když nemám dobrý den, i houknu:) Občas i ten posunek udělám, ale já jsem se svými dětmi už několik let a to každý den, víme, co od sebe očekávat - někdo, kdo mé dítě vidí poprvé, by se dle mě měl chovat kultivovaněji a lépe ~;)

My máme výhodu, že naše děti zvládají jakoukoliv pedagogiku, dva z nich chodili rok do školičky, která k Montesorri přičichla, zvládají pak bez problémů i tzv. normální školku - i když doma moc důsledná nejsem a chyby dělám.

Popis situace v úvodním příspěvku se mi nelíbí, resp. ta situace, příkazy či posunkování, zvlášť, když dítě vidí tu učitelku či hlídačku poprvé... to mi skutečně pedagogicky zvládnuté nepřijde. To si může dovolit rodič, který jinak s dítětem komunikuje normálně, s respektem, ale ne někdo napoprvé.

Co se nějakých kelámků týče, z toho dělat vědu by mě nenapadlo. Buď to uklidím, nebo požádám někoho, komu to patří, nebo to necháme ležet, sama po sobě neuklízím hned, nemám tudíž takové nároky ani na ostatní. Ve školce to děti zvládají dobře, každý jednou pochopí, že jiní lidé, jiné chování a jiná pravidla. Kvůli tomu doma buzerovat nebudu.

Že by na mě manžel houkl ukliď to, nebo já na něj, si fakt neumím představit:) I když by to mělo být samozřejmé, že si uklízím svoje věci. Ale my obecně neděláme haló kvůli trochu nepořádku.

Takže sumasumárum, chování pančelky v úvodním příspěvku mi respektující nepřišlo, zda "montessorické" posoudit neumím.
Mé děti prospívají, když se k nim chováme s láskou a slušně, na pedagogice nesejde ~;)
 Siddhártha 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 19:23:47)
Pawllo, ale automatické je i uklízení dospělých. A přesto si nedovedu představit, že bych jen řekla "vysaj". Prostě tak, jak se chovají rodiče, budou se chovat i děti.

Zvláštní je, že po dětech se chce to či ono, aby hned vzládaly, chápaly.. a přitom kolem dospělých se nadělá tanečků a medomazání, až hrůza.

Nebo jiný příklad. Pokladní Ti má dát AUTOMATICKY i účtenku. Někdy se stane a automaticky ji nedá. Taky ji řekneš "dejte mi účtenku?".
 Pawlla 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 19:25:40)
No já jsem na tohle dost vysazená,možná někdy až moc~t~,pokud mám na něco nárok tak neprosím~d~.Vysávání je věc,kterou můžu udělat já,dcera neb
 Pawlla 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 19:25:40)
No já jsem na tohle dost vysazená,možná někdy až moc~t~,pokud mám na něco nárok tak neprosím~d~.Vysávání je věc,kterou můžu udělat já,dcera neb
 Pawlla 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 19:27:55)
nebo manžel.Ale pokud někdo jí jogurt,tak by si kelímek měl vyhodit bez toho,že ho bude někdo prosit a pokud to neudělá,tak potom to opravdu řeknu bez prošení a možná i důrazně.Nějak se mi to odkliklo,tak je to ve dvou příspěvcích.~d~
 Siddhártha 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 19:28:21)
Aha, tak to je pak jiná. Já si neumím představit, že bych to prosím neřekla.Přestože vím, že na to mám právo. Ale prostě poprvé to řeknu slušně a se slovem prosím nebo "mohla bych poprosit o účtenku...".

Vysávání byl příklad, kdy je situace, kdy to já udělat nemůžu (a pětiletá dcera nezvládne :-) )
 Pawlla 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 19:31:43)
Dáte mi účtenku?
Můžu dostat účtenku?
Ale to už je opravdu slovíčkaření,nemyslím,že je na tom třeba stavět,jednalo se mi spíš o původní příspěvek,který vyzněl tak,že dítě musíme vždy poprosit i pokud se jedná o věci,které by dělat mělo automaticky.
 Dýně . 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 19:40:43)
Pawllo, já myslím, že jsem tě nakonec pochopila:-)
 *Niki* 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 20:30:03)
Mor, kelímky? Vezmu, vyhodím. Co je na tom? :)
 Dýně . 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 21:01:12)
Nikitos, pokud na ně narázíš pětkrát denně na různých nečekaných místech, tak ti to časem začne vadit.Znáš to, tisíc nic umořilo osla~;)
 *Niki* 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(5.6.2011 16:58:06)
Mám tři děti, na kelímky a podobné věci narážím i častěji ~;)

Jinak slovním prosbám a vůbec komunikaci rozumí moje děti i před prvními narozeninami (že na to často pečou, je jiná liga:), já taky, takže posunky na nás nikdo dělat nemusí - pokud tedy nestojí sto metrů od nás a nechce nám i tak něco sdělit ~;)
 Siddhártha 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 19:44:53)
Musíme? Myslím, že nemusíme. Ale pro mezilidské vztahy je to přínos.
 Siddhártha 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 19:50:40)
A já jsem původní příspěvek o dítěti vztáhla na děti obecně. Protože na ně máme tyto nároky, přitom dospělí mezi sebou cukrujou a prosinkají i právě za ty činnosti, které jsou automatické. ~d~

Aby se tu pak neobjevila diskuze, kde nějaká žena pláče nad tím, že ji muž bere jako nábytek, že ji říká, at mu uvaří kafe, vypere... vše bere jako samozřejmost..., že to jsou automatické činnosti. Prostě se to tak jako dítě naučil.
 *Niki* 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 20:28:56)
MOžná by příště mohla zakladatelka na pančelku udělat taky pár posunků, popř. zařvat přiveďte mi dítě (bo to je taky samozřejmé a její práce, že), nebo jen ukázat prstíčkem a kývnout, co má dělat.
Panejo, to jsou věci.
 Dýně . 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 20:59:42)
Nikitos, u dítěte se předpokládá, že mluvenému slovu asi tolik neporozumí, jako posunkům. Moje dítě teda na svůj věk výborně mluví(a hodně) a rozumí i audiopohádkám, tak je to pro něj dost nezvyklé chování.
 withep 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 17:28:06)
Pawllo, já s tebou souhlasím ~;). Říkám prosím, když vyslovuju prosbu (podáš mi, prosím, ten hrnek?), prostě něco nad rámec povinností. Pokud připomínám něco, co by dítě udělat mělo, "prosím" nepoužívám. Ale taky to neříkám nijak direktivně, zvýšeným hlasem, formou příkazu (uklidíš si ten kelímek? zapomněl sis uklidit kelímek, kelímek zůstal na stole, ten kelímek,...). Prostě chci, aby si po sobě to dítě uklidilo, ale chci to proto, protože si po sobě uklízet má, ne jako důkaz bezvýhradné poslušnosti. Když je o něco prosím a ono to neudělá, je to v pořádku, když udělá, poděkuju.
 Pawlla 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 18:23:58)
Whitep,ano asi tak jsem to měla na mysli.
 Pawlla 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 16:58:23)
A ještě jednu poznámku si neodpustím.Jak se děti,které jsou zvyklé dělat jen to co chtějí a jim vyhovuje(jak píšeš)zařadí do společnosti?
 Siddhártha 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 15:35:02)
Elenor, sorry, ale mě by jako dospělou nasr..., kdyby mi někdo dával rozkazy typu "uklid to" nebo by něco mlčky držel. To je až provokace. Dítě potřebuje vědět, co se proč a jak dělá. Tohle mi přijde vhodné spíš na vojnu. ~a~
 withep 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 9:32:19)
Byla jsem se dvakrát mrknout v montessori školce. Nemám na to zcela vyjasněný názor, pořád jsem laik a už je to rok zpátky, ale připadá mi, že ten důraz na pořádkumilovnost je trošku přehnaný, všechno je tak úhledné a čisťounké... já si spokojené dítě představuju jako upatlané od hlíny, jak staví doupě z obyčejných klacíků a různého harampádí v tlupě dalších takových. Montessori mi připadá poněkud individualistické, všechna ta udělátka jsou dělaná tak, aby dítě samo pochopilo a samo mohlo pracovat. Samozřejmě pokud více dětí souhlasí, mohou spolupracovat, ale nějak se mi zdá, že samostatná práce je primární.

Nejvíc vždy záleží na učiteli (nevím, jak mu říkat, pokud je to pracovník v herně). Učitelka v m. školce teda taky málo mluvila a spíš ukazovala a gestikulovala, sice tam byly menší děti, které taky méně mluví, ale rozumí už dost. Moc vysvětlování škodí, ale málo mi zase připadá, že - jak to říct - uráží inteligenci těch dětí.

Mám někdy pocit, když nějaký přístup působí takto kostrbatě, že dotyčný (rodič, učitel,...) jede příliš podle něho, místo aby dal víc na přirozenost, instinkty, rozum.
 MiliP 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 10:19:56)
To uklizené prostředí má svůj význam - děti se mnohem lépe orientují v prostoru. To že pracují samostatně - záleží na dítěti. Koberečky jsou proto, aby se děti naučily respektu. Navíc se lépe soustředí na práci. Myslet si, že dítko takto tráví celý den - netráví. Jsou bloky, při kterých se pracuje. Zpracovávají projekty, hodně času by měly trávit venku. To že je tam pěstován hlavně individualismus mi zde přijde již jako velmi zažité klišé. Ano, dítko se učí být hodně samostatné.

Jinak k dotazu, nezdá se mi vhodné, že by učitelka křičela. Naopak Montessori je s RaR velmi propojené, což je můj dojem. Samozřejmě se dítko musí naučit v prostředí pohybovat, nezažila jsem, že by se učitelka s někým přetahovala.
 withep 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 12:46:57)
MiliP,

já jsem si s tou učitelkou asi nepadla do noty, proto píšu, že mám velmi zúženou zkušenost a nechci zobecňovat. Ona byla taková... na spousu věcí jsem s ní měla stejný názor, ale vadilo mi na ní, jak je strašně přesvědčená o své pravdě a má tendenci ji vnucovat ostatním.

Mojí oblíbenou knihou je Svoboda a hranice, láska a respekt od Rebecy Wild, respektující přístup je v ní hezky a přirozeně propojený s myšlenkami montessori pedagogiky.
 MiliP 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 12:53:24)
withep - ano, Monte zde není zažité, hodně často je to pokus omyl. Pokud si s někým člověk nesedne, je jedno v jaké je to oblasti. A u dětí jsme obzvlášť "háklivé". Jen je občas škoda, že podobné příhody hodně ovlivňují vnímání tohoto principu - což je přirozené. Je to stejné jako s myšlenkou zde na Rodině s ukázkami Monte. Nápad skvělý, ale bohužel se to zvrhlo v něco jiného a spíše to bohužel umocnilo pohled na ty co to dělají jako na neschopné matky. Nerada to vnucuji jiným, každý máme jiné zkušenosti a jsme jiní lidé, stejně jako máme jiné děti. My máme Monte 3 roky doma a myslím, že v mnoha směrech pomohla mně vnímat dceru jinak, umožnit jí vyvíjet se dle svého a ne dle "tabulek", dala jsem jí více důvěry. Ale to je moje cesta.
 fisperanda 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 9:36:35)
Já si pamatuju z Montessori školičky, že děti měly každý svůj kobereček, na kterým si hrály, a u toho měly terčíky. Když byl terčík zelený, mohl si přijít hrát kamarád, když byl červený, nesměl přijít nikdo. Tohle sem dcerce teda záviděla. Představovala sem si, jak přídu do práce a dám si na stůl červený terčík :)
Dcera byla v montessori spokojená, já sem se o jejich metody ňák zvlášť nezajímala, takže nevím o čem to vůbec je.
 Marťuša,Kryštof 16,Emma 15 


naše zkušenost 

(4.6.2011 9:40:30)
Nepíšeš kolik je dítěti let a kolikrát jste v té herně byli. Dítě si určitě musí na ty principy chvíli zvyknout, než všechno okouká a chytí. Obě moje děti chodí do montessori školy (po montessori školce), dobře u nás funguje spojení mladších a starších dětí - ty starší to ty mladší prostě naučí. Když si domluví nějaká pravidla a ostatní se podle nich (víceméně) chovají, tak se ty nové děti přidají.
Jinak bych řekla, že do montessori škol chodí úplně normální děti, které dokážou být zapatlané až za ušima, pracují rádi spolu, někdy samy, všechny ty pomůcky okolo jim jen pomáhají dělat to co nejvíc po svém.
Je to na delší diskuzi, ale třeba lidi co neměli rádi ve škole matematiku, se po prohlédnutí montessori matematických pomůcek chtěli znovu vrátit do školy :-). Martina
 Dýně . 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 9:42:53)
Martino, tři roky
 Marťuša,Kryštof 16,Emma 15 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 9:48:15)
Mám už děti ve škole, ale od kamarádek vím, že v "naší" montessori školce běží tenhle rok přidružená školička pro děti kolem 3 let, chodí tam pravidelně a účelem je, aby si právě zvykly na ten způsob, jak to chodí. Do školy berou přednostně děti, které jsou z montessori školky, což je samozřejmě pro ně jednodušší, děti jsou na ten způsob zvyklé.
 daba+holčička 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 9:44:30)
já zkoušela Montesorri kroužek s dvouleťačkou na hrnaici hyperaktivity a nedalo se to, předměty jí bavily, ale striktní vyžadování pravidel nás obě tak vysilovalo, že jseem tam přestala chodit. Zorka trávila většinu hodiny radši na chodbě, kde jí nikdo furt nebuzeroval.
 Marťuša,Kryštof 16,Emma 15 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 9:51:16)
s dvouleťačkou mi přijde jakýkoli kroužek předčasný :-)
 daba+holčička 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 9:55:44)
byl od 2,5 let - on v rámci MC nelze čekat, že tam budou chodit předškoláci - ti jsou ve školce ~d~
já ale myslím, že by to fungovalo, pomůcky je moc bavily a šlo jim to, jen to těm malým trochu přizpůsobit... třeba fakt nelze čekat, že malé dítě bude sedět na kružnici vytvořené na podlaze, když uprostřed hoří děsně zajímavá svíčka
 daba+holčička 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 9:57:07)
takhle malé děcko bych tam samotné nenechala, dost pomůcek bylo nebezpečných - drobné části, ostré
 Marťuša,Kryštof 16,Emma 15 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 10:05:59)
Už jsem psala výš, u nás ve školce vzniknul tzv."klubík" pro děti od cca 3 let, vedou ho asi 3 vyškolené maminky, děti tam chodí od září a učí se s těma pomůckama pracovat.
Ze svojí zkušenosti (cvičila jsem předškolní děti v sokole) mám pocit, že někde mezi tím 2-3 rokem dítě obrovsky sociálně dozraje, někdo dřív, někdo později, ale většinou to s těma 2-leťákama nešlo, pak najednou "lup" a v pohodě :-), martina
 Dýně . 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 10:10:58)
Tam byl porblém, že jsme tam měli ještě mladší děti a ty to narušovaly. Bylo to už potom neudržitelné, řev, pranice, hádání~d~ Stejně mám ale z této metody rozporuplné pocity, tak jsem si je tu chtěla ujasnit.
 daba+holčička 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 10:16:12)
woody, já bych řekla, že ta naše lektorka, nebyla na problémy připravená, snažila se je řešit tichou domluvou a když jí to bylo k ničemu, tak násilím mnou zprostředkovaným, jednou mě donutila Zorku držet na té kružnici, ta řvala jak tur, kroutila se. A ona se tupě usmívala a předstírala meditaci nebo co ~t~ Tuhle hodinu jsme strávily v šatně a hrály si se skládačkou - nechtěla tam vůbec jít. Já na to nemám hezké vzpomínky, pořád jsem jen honila batole, aby nebralo tohle, vrátilo tohle, uklidilo tamto, nekřičelo, nesypalo čočku na zem... Doma jsem pak pár podobných pomůcek Zorce udělala a hrála si s tím ráda - hlavně s vodou ~:-D
 Dýně . 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 10:22:32)
Dabo~t~. A Zorce bylo v té době 2,5, nebo dva roky? Nějak jsem to nepochopila. Asi byla fakt malinká, což je pochopitelné, že se chovala, tak jak se chovala. Jako já ty metody "pevného objetí" taky moc ráda nemám, připadá mi to jako vymýtání ďábla.~t~
 daba+holčička 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 10:23:19)
dva roky - je v lednu, nikdy nebude v září "celá" ~;)
 daba+holčička 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 10:25:32)
byla malá a nebylo to pro ní vhodné. Mě spíš přijde, že jí buď měla lektorka rovnou odmítnout, nebo jí dát nějaké úlevy. Takhle to nezvládla. Ale ona byla maminka jen s nějakým kurzem a bez zkušeností, na každého poučky nepasujou.
 Dýně . 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 10:25:02)
~f~vymítání, pardon
 Marťuša,Kryštof 16,Emma 15 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 10:24:13)
Když tohle popisuješ, tak si uvědomuju, že děti, které nechtěly přijít na elipsu, tak tam nemusely. Učitelky je takovým jemným zvonečkem svolávaly,když byl někdo hodně zabraný do práce, tak ho upozornily dotekem, že se něco děje, ale nechaly na něm, jestli přijde nebo ne. Těch co nepřišly nebylo moc a většinou se přidaly příště.Martina
 daba+holčička 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 10:27:04)
Tam to bylo blbý, že ta elipsa byla v místnosti, kdy byly i připarvené hračky, sešly jsme se v šatně, počkali až všichni doarzí a pak je slavnostně pustila dovnitř. Oni by se hned vrhli na ty věci, ale měly sedět a "rozjímat", to bylo fakt šílený ~t~
 MiliP 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 10:31:08)
Myslím, že bohužel to nezvládla. Jak psáno, děti na elipsu nemusí, mohou si pracovat. Pokud děti přijdou, většinou si nejdříve pracují, elipsa je později. Jinak myslím že 2,5 nejsou málo, spíše jde o koncept té hodiny, jinak by to mohlo to dítko bavit.
 daba+holčička 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 10:35:02)
Mili, taky mě přišlo, že ty pomůcky je zaujaly všechny. Já bych to pojala nejdřív bez tak striktních pravidel - elipsy... a až by si ty batolata všechny ty krásné věci vyzkoušely a zvykly si na to, tak bych postupně zaváděla pravidla - proč se kobereček roluje nahoru a ne dolu nepobíraly ani matky ~t~
 MiliP 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 10:40:58)
Dabo, snaha dobrá, leč ne vždy se to povede, že? Pokud jsou tam jen malé děti, které se s tím nesetkaly, dala bych méně možností. Elipsu bych naprosto vynechala. Zaváděla bych pravidla postupně - aby si na ně dokázaly zvyknout. Ono jen ukázat jak se s pomůckami pracuje, aby se eliminovalo vše a všude a nevytvořily si špatný návyk chvilku zabere. Btw. kobereček - měl by se rolovat shora dolů ;-) Je to kvůli koordinaci ruka okno na psaní a čtení.
 daba+holčička 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 10:42:58)
mili, vidíš, už si to nepamatuju, každopádně jsem byla ráda, že jsem v tom stíhání batolete nezapomněla, kterej je náš, takže jistě chápeš, proč mi to přišlo absurdní ~j~
 MiliP 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 10:46:27)
Dabo určitě. U nás je to zavádění trošku složitější, což je škoda, jelikož tvá zkušenost může odradit spoustu dalších. Navíc nerada ten systém obhajuji, jen proto, že nám vyhovuje. Kdyby to u vás bylo pojato jinak a ty jsi si nepřipadala jak dostihový kůň, možná by to bylo jiné. My pracujeme s Monte hodně doma, psala jsi, že jsi si něco vyráběla - my si vyrábíme prakticky vše a musím říci, že jsem ráda, že jsem měla větší štěstí, než tvůj zážitek. Kdyby tě něco pro děti zajímalo, klidně se zeptej. Já třeba naprosto miluji jejich matematiku, doufám, že se jí s dcerou konečně pochopím ~t~
 daba+holčička 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 10:53:15)
Já teda v té době byla jako dostihový kůň všude ~k~ naštěstí z toho malá zázračně vyrostla, dneska by to možná už zvládla, ale školky si člověk moc šanci vybrat nemá - jsem ráda, že jí vzali do blízké běžné a na kroužky není čas - už pracuju. A nakonec jí ta běžná vyhovuje, ráda zpívá, tančí, ráda si hraje se staršíma holčičkama s panenkama. Na ty soustředěné činnosti pořád moc není, až teď namalovala aspoň hlavonožce, to bylo radosti ~:-D A má tam mladé a moc hodné učitelky, které jí vyjdou individuálně vstříc, nechaj jí třeba v herně, když nechce hned zasednout ke svačině, pochovají, pomazlí...
Vadí jí větší množství dětí naráz, musí se po příchodu nejdřív trochu rozkoukat.
 Eržika. 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 11:53:29)
Ještě k slovíčku "versus" v tvém příspěvku.

V naší montessori pořádají pro rodiče kurzy RaR, tudíž je to zcela propojené.
 Dýně . 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 12:29:33)
Eržiko, nechápu jak to může být propojené, když v RaR se preferuje mluvení, vysvětlování a v Montessori minimum mluvení a gestikulace. Ve spoustě bodech to jde vyloženě proti sobě.
 MiliP 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 12:43:38)
To je nedorozumění. Už jsem to psala - v Monte je velký důraz na RaR. Respektující přístup k dětem, jejich podpora k samostatnosti, ohledy na individualitu a podobně. "Nemluví se" u předvádění pomůcky. Má to svůj důvod, děti se soustředí na to, co jim dotyčný předvádí - že se přesýpá z leva doprava, pomalu, jak se uklízí. Dítko vidí co se dělá - mluvení je zbytečné. Naopak, rozptyluje v danou chvíli pozornost, hlavně u malých dětí. Začaly by se soustředit na mluvené slovo a začalo by jim to unikat. Mám to odzkoušené na vlastní dcerce - a naprosto to funguje. Pokud se něco vysvětluje - a že se to dělá často, pojmy s tím spojené, je to poté! Jinak se mluví naprosto běžně, učí se vyjadřovat, přednášet. Je to znát i v tom, že jazyk se tam učí děti běžně od jejich projevení zájmu, což bývá hodně kolem 4 roku. Pracují na projektech a podobně, kde ta kooperace je velká. Takže se tam mluví. Pokud ale pracují, mluví se potichu, aby se nerušily ostatní děti. Učí se komunikovat právě třeba i na elipse.
 Dýně . 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 12:58:19)
Mili, ale jak si teda vysvětluješ, že paní učitelka na dítě křikla "uklidit", když si s věcí hrálo...Neproběhlo od ní žádné vysvětlení, že je to kvůli tomu, že jdeme domů. Nebo ta násilím držená mísa na místě(a následné přetahování o mísu s dítětem), když si ji dítě chtělo k sobě přitáhnout? (Měla být správně uprostřed, aby na ni dosáhly i ostatní děti). Podle RaR by se asi řeklo, že je potřeba ji nechat uprostřed, aby na ni dosáhly i další děti. Pedagožka ale nepromluvila a držela ji namístě.
Teď nevyvracím to, že je moje dítě nějak neposlušné..Je to tak půl na půl.
 MiliP 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 13:07:11)
Woody, psala jsem to někde výše. Bohužel to nezvládla ta učitelka. Neviděla jsem nikdy se nikoho přetahovat, a už vůbec ne křičet. Že to nevysvětlila je prostě problém. Asi se sama teprve "učila", jak to funguje. I když toto jsou základy. Nejdříve dítku předvedu, jak se s danou věcí pracuje. Normálně pokud je změna - upozorňují dopředu, aby se to dítko na to připravilo, uklidilo a podobně. Jinak Monte prostě funguje jinak, problém je, že pokud máš tuto zkušenost, může tě to dost ovlivnit, což se asi stalo a dle mého je to škoda. Neznám kde by na RaR byl kladen takový důraz jako v Monte - už tím, že mají Peacetable, jedním z programů je Grace&Courtesy ( neznám české ekvivalenty )atd.. Na jazyk je tam kladen velký důraz a na příkladné chování učitelek snad největší. ~;)
 Dýně . 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 13:15:26)
Mili, díky za názor. ~x~
 Eržika. 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 14:06:35)
Díky Mili, ano i ve škole je kladen velký důraz na respektující přístup, a příklad učitele...

Ve školce mě fascinovalo, jak učitelky ukočírují třídu (standardní) bez zvýšení hlasu.
 Dýně . 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 10:43:49)
Dabo, ještě jsem si na něco vzpomněla..Ve skautu nás dost potírali za hrubá slova...Třeba nám ve zpěvníkách přelepovali i výraz "vůl"...Jak se zpívá v "Bedně od Whisky" a jako starej "vůl" jsem naletěl. No a výsledek byl, že když byli vedoucí z dohledu, mluvili jsme jak dlaždiči, zpívali sprosté písničky "išla Nína išla do kravína" a hrozně jsme se tomu smáli. Dodnes si pamatuji na ten pocit euforického veselí, který jsme zažívali, když jsme mluvili sprostě.:-)
Věřím, že určitá striktnost může nastartovat něco podobného
 daba+holčička 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 10:45:11)
To je jasný, mamka měla známou a ta držela děti přísně na zdravé výživě, sníst někoho tolik bombonů naráz jsem ještě neviděla, když měli možnost, cpaly se dokud mohly ~t~
 MiliP 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 10:27:37)
Násilím držet na elipse? No tak myslím, že takto opravdu ne ~:-D Jinak co se pomůcek týče, každé dítko má možnost výběru, jsou koncipovány na dílčí kusy. Tedy trénují postupně jednotlivé části od lehčího až ke "konečnému" výsledku. Má zkušenost s dcerou je taková, že když si vezme něco, co není schopna momentálně "zvládnout", brzy toho zanechá a najde si jinou. Učitelka může doporučit něco jiného, ale zásadně nenarušuje výběr pomůcky. Ty děti na to přijdou sami. Výhoda je, že všechny mají v sobě zakomponovanou kontrolu chyby, které je dítko schopno odhalit a napravit samo - což mu dává pocit uspokojení. Tím, že jde po částech, zdokonaluje se - nebere si tedy úkol nezvladatelný, který by ho odradil, navíc si tím perfektně vše procvičí.
 Eržika. 


Re: naše zkušenost 

(4.6.2011 9:50:08)
Souhlas s Marťušou.

V naší montessori školce učily učitelky v čele s ředitelkou, která byla účou už jistě 30 let. Takže neměli nereálné požadavky. (někdy mám takový pocit z učitelek těsně vystudovaných) Na druhou stranu dokázaly děti zaujmout pomůckami a činnostmi montessori.

Děti byly vělově smíšené, od tří let.

Koberčeky s terčíky měli děti taky - bylo to super, dílko na nich vydrželo i do druhého dne, než jsem se etihla podívat.

Já taky závidím dětem pomůcky na matiku ~;)
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Montessori versus Respektovat a být respektován 

(4.6.2011 16:23:35)
No, já jsem montessori úča a RaR je pro nás nedílnou součástí fungování - Montessori bez RaR si nedokážu představit.

Nevim, jak se ta "vaše" učitelka tvářila a jakej volila tón - třeba je to fakt mimoňka, jen mě napadá, že někdy si rodiče RaR vykládají jako že se s dětma jedná v rukavičkách... Tak tak to není. V RaR se s dětma jedná na rovinu - rozhodně nebudu na dítě dělat ksichtíky a afektovaně se ho snažit motivovat. Já mu jen nachystám podmínky k tomu, aby mělo možnost normálně fungovat se vší svobodou a zodpovědností, který je s ohledem na věk schopno. Někomu to sedne hned, někdo potřebuje čas... někde to může dřít, pokud rodina je příliš opečovávací nebo naopak drilovací, páč pak záleží, jestli dítě pobere dvojí pravidla nebo má v hlavě guláš.
 Tatramelka+3 


Re: Montessori vs Respektovat a být respektován 

(16.4.2012 15:59:09)
Trochu jsem diskusi pročetla a jen to potvrdilo muj dojem. HOdně jsem stála o to dát dítko do Montesori. Vyzkoušeli jsme 3. Ani jedna se mi nezdála sladěná s tím, co jsem z příslušné literatury pochopila. Především majitelky/učitelky se oháněly ještě nedodělanými kurzy. Když jsem jednu zažila jak jedná se svým vlastním dítětem ve třídě, tak už jsme po druhé ani nešli. Nejsem pedagog a ani nemám žádný certifikát, ale poznala jsem 5 učitelek montesori a došla k závěru, že si najdeme především takovou školku, kde budeme mít vzýjemně dobrý dojem z chování učitelek a v případě, že si nebudu s něčím vědět rady, nebudu mít obavu se jí zeptat či si nechat poradit.

Myšlenka se mi strašně líbí, ale bohužel u nás mi to příjde spíš jen honba za prachama. I se mi stalo, že mi jedna z učitelek začala při druhé návštěvě vyprávět o charakterech dětí a vlivech jejich rodiču. Strašná neprofesionalita!

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.