Zuzana + kluk04, holčička06 |
|
(19.1.2012 16:44:45) Tak jsme byly u psycholožky pro potvrzení odkladu své opožděné holčičky (nar. srpen 2006), a dozvěděla jsem se, že v testu neverbální inteligence je dítě úplně mimo tabulky, kdesi v horních 5 % populace. Verbální schopnosti na 6 let. Mírně opožděná grafomotorika (z mého pohledu tedy děsný grafický projev, maluje jen vodovkama), vady výslovnosti. Levačka se zkříženou lateralitou. Dyslexie pravděpodobná. Psycholožka by ji poslala do školy. Myslela jsem, že bude odkladová, a proto jsem ji ani nedávala do předškolácké třídy. Zameškala půl roku přípravy. Vůbec nevím, co s ní. V matice už má nyní asi větší náskok, v psaní budou problémy určitě, ve čtení nejspíš taky. Jediné, co mě napadlo - nastoupit později a podle situace individuální plán na matematiku? Co myslíte?
|
HelenaPa |
|
(19.1.2012 16:54:19) 1) Udělají ti na vaší ZŠ individuální plán na "lepší" matiku? 2) Co na to učitelky ze ZŠ? Myslím, že taky dovedou poradit. Navíc ony budou muset s dcerou víc pracovat (podle případných SPU). Zkusila bych se zeptat i na jejich názor.
|
|
withep |
|
(19.1.2012 16:56:07) Téma odkladu se mě ještě moc netýká, ale jinak si myslím, že odklad by měl reflektovat spíš sociální zralost, schopnost soustředění a tak, ne? Tvoje dcera je v něčem popředu, v něčem pozadu, ale to je snad normální . Když dostane odklad kvůli čtení a psaní, zase bude ještě víc napřed v počtech a to taky není dobře (jen můj laický názor). Jinak teda z toho, že zmeškala 4 a půl měsíce předškolácké přípravy, bych se nehroutila
|
|
zerat |
|
(19.1.2012 16:56:42) Nejsem pražádný odborník, ale dítě bych do školy poslala. U dcerky ve třídě jsou taky dvě děti, které měly a stále mají tvrdou ruku a jeden kluk až do 1. třídy vůbec nekreslil, takže ani neuměl držet tužku - učitelka se prý úplně vyděsila když viděla jeho první grafický projev... Teď jsou už děti ve 2. třídě a přemýšlím, jestli tohle učitelka na nějakém z posledních rodičáků ještě nějak víc řešila, myslím, že ne. Já bych ji do školy asi dala, ale nemám zkušenosti s tou zkříženou lateralitou, ani nevím, co to vlastně znamená, takže tohle neřeším - to by mi musela dr. vysvětlit. Ale pokud ona radí poslat do školy, tak bych já osobně poslala.
|
|
Slunce+3 |
|
(19.1.2012 16:57:11) Podle toho co píšeš bych jí odklad dala,přece jen je v srpnu a vem si že tam budou děti pomalu o rok starší a je to velmi poznat ,můj syn je dubnový,byl šikovný,psycholožka o posílala do školy,ale kvůli časté nemocnosti jsme dali odklad. A řeknu ti,že mu to mooc prospělo,rychle se učí,nemá žádné ukoly,vše dělá ve škole i úkoly navíc,básničku o 5slokých se naučí za 15min.Chci tím říct,že holčička s ním ve třídě v červenci šla normálně v září a hoodně dlouho nestíhala tempo,tím že jich bylo moc odkladových a narozených po září byla skoro nejmladší a maminky hodně zápasila se vším a to neříkám ,že nebyla schopná se naučit básničku ani o dvou slokách.
Jak to cítíš ty dala by jsi ji?Já hlasuji pro odklad
|
Slunce+3 |
|
(19.1.2012 16:58:26) Omlouvám se za překlepy
|
|
blka |
|
(19.1.2012 17:12:06) Naše logopedka mi taktéž řekla, že moje dítě patří do školy, ale kvůli odkladovým dětem bude stále na chvostě, takže vlastně nepatří. Museli bychom mít nějakou třídu opravdu šestiletých dětí.
|
zerat |
|
(19.1.2012 17:16:23) Blko, mě přijde, že tohle je zbytečně démonizované. Moje dcerka je ve třídě jedna z nejstarších a vloni v 1. třídě měla min. jednu o dost i na pohled výrazně mladší spolužačku (drobnější, šišlala) a vím, že zpočátku měla problémy jen s tím, že byla hračička a občas vytáhla na stůl hračky a chtěla si hrát - třeba přerušila písemku a vytáhla hračky... Ale jinak nevím, že by s čímkoliv měla problémy - zapadla do kolektivu a i učení jí šlo naprosto stejně jako ostatním... podle mě by bylo škoda, aby čekala další rok než půjde do školy
|
|
|
Zuzana + kluk04, holčička06 |
|
(19.1.2012 17:41:00) Mám zmatek. Mám ještě syna, nastupoval jako čerstvě šestiletý, vede si dobře. Do dnešního dne jsem si myslela, že dcera je proti němu opožděná, ani jsem si neuměla představit, že by mohla někdy něco studovat, některé věci jsem si dávala za vinu (kojila jsem kdysi na radu doktorky, i když dítě bylo podvyživené apod.)... Říkala jsem psycholožce, že mi připadá hrozně pomalá a nesamostatná, ale psycholožka říkala, že mentální procesy jsou někde úplně jinde. Na začátku prý říkala, že ani „neví, jak se maluje pán“ a najednou se „rozjela“, rychle zvládla baterii abstraktních obrázkových testů IQ a dostala se mimo tabulky hodnocení (čili prý mezi horních 5 % populace). Když se na ni podívám, neumím si představit, jak sedí ve školní lavici. Neumím si představit, jak trefí do šatny. Proti klukovi mi připadá úplně out. Já ji na ten odklad stále vidím.
|
1kulička |
|
(19.1.2012 18:46:32) Zuzko, tak spíš se zeptej učitelek ve školce, jestli spolupracuje, mělo by to být v pohodě. Moje mladší dle mě nestále v oblacích nevnímající, neschopna se samostatně obléct (ne vždy, samo), něco po sobě uklidit. Ve školce klidně odpovídala učitelkám, že ona to a to dělat nebude, vždycky měla svůj plán. Za poslední rok ve školce jí ale učitelky chválili, jaké udělala pokroky (druhé pololetí). První třídu zvládá s přehledem, lépe než starší, která byla vždycky ochota sama, tvořivá, snaživá. Neboj, první třída zase tak náročná není, ikdyž záleží na učitelce. Ve spoustě školkách je příprava pro předškoláky nulová, kup nějaký pracovní sešit a uvidíš. Nezapomeň, že za půl roku bude tvoje holčička už uplně někde jinde, dle toho, co píšeš, je moc chytrá. Já pro ty odklady moc nejsem, dost mě děsí prvňáci, kteří jsou větší než lecjaký třeťák.
|
|
Beruška+J02A07T10 |
|
(19.1.2012 20:40:30) hele, tak je prostě jako můj syn nepraktický intelektuál, popisovala jsem ti ho už výše...
|
|
|
|
blka |
|
(19.1.2012 17:01:15) Jsme pozvaní do poradny příští měsíc a jsem zvědavá, co řeknou nám. Syn má taktéž velmi nevyrovnané nadání, je veden jako předškolák, nejmladší v jejich třídě, červnový. Chodíme i na předškolní přípravu s rodiči, v něčem v průměru, semtam zaperlí, ale jindy propadák. Logopedické problémy, naproti tomu výborná představivost. Jeho verbální projev je téměř na úrovni jeho o 2 a 4 měsíce mladšího bratra Ráda si přečtu reakce. Po fyzické stránce naprosto v normě.
|
|
terezie + tadeáš 05 + berta 08 |
|
(19.1.2012 17:15:11) asi bych šla normálně k zápisu , promluvila s učitelkou a jako poznámku uvedla, že zvažuješ odklad. na vyjádření máš do konce května. co na to říká logopedka? bývá pak už na trénování málo času a fixace chyb bývá větší. grafomotorika se dá trošičku dohnat. víc bych si asi lámala hlavu nad tou dyslexií a zkříženou l. že je napřed v matematice ještě nic neznamená. spousta dětí to tak má a pak třeba ve třetí třídě nepoznáš , které to bylo.
Syn - zvažovala jsem odklad, grafomotrika strašná, trošku citlivka a vyvalenej ze všeho nového. U zápisu prošel v pohodě. v poradně dle paní vše ok. Grafomotorika horší, slovní projev ok, zásoba slov ok. citlivka apod. je spíš povaha a bude to tak i za rok. ve škole je a je ok.
|
terezie + tadeáš 05 + berta 08 |
|
(19.1.2012 17:17:33) já to pak vyloženě nechala na poradně - verdikt zněl jasně . začít tento školní rok bylo mě i jednodušší - měla jsem domluvenou práci na hodně zkrácený úvazek a tak jsme měli půl roku volněji na zajetí . za rok už by to asi nebylo. i toto jsem zvažovala.
jsem ráda, že to rozhodnutí je za námi.
|
|
|
AsiD |
|
(19.1.2012 17:39:25) A co na to dítko? Těší se a chce do školy? Nebo je jeho přístup spíš vlažný? Na tom podle mě hodně záleží.. Mám srpňáka a do školy šel - pravda, žádný problém neměl. Ze začátku to bylo náročnější, ale to platí pro většinu dětí - všechno je pro ně nové a na všechno si musí zvyknout a naučit se. Učitelé to tak také berou - alespoň ta naše paní učitelka byla shovívavá a měla pochopení. Jak už jsem tady v nějaké diskuzi psala, dneska jsem ráda, že jsem ho do školy poslala. Ano, sociálně je slabší a hodně dětí je o rok, některé i o rok a půl starší, ale v učení mu to jde a do školy chodí hodně rád. Nechuť k psaní už překonal a zlepšuje se velice rychle. A tím, že není úplný premiant třídy, má také motivaci se zlepšovat a pracovat na sobě. Když jsem se ho ptala, zda se mu nestýská po školce (ta jeho původní se stěhuje do krásné rekonstruované budovy s parádním hřištěm), bez zaváhání odpověděl, že ne, že ve škole je to lepší. A tím, že není úplný premiant třídy, má také motivaci se zlepšovat a pracovat na sobě.
|
Zuzana + kluk04, holčička06 |
|
(19.1.2012 17:46:07) Dítě naprosto žádnou školu neřeší. Těší se nejvíc, když si může pustit DVD s Mickey Mousem nebo Medvídkem Pú.
|
AsiD |
|
(19.1.2012 18:02:30) No tak pokud se o tom nebavíte... nevím, já bych dala na psychologickou poradnu a svůj pocit... v tomhle ti asi nikdo na internetové diskuzi neporadí, protože má info jen chabé a zprostředkované...
|
|
|
|
helis78 |
|
(19.1.2012 17:52:41) Já bych dala hodně na učitelky u zápisu, jinak jsem spíše pro odklad, ten psaný projev bude zásadní a řešit pak to v průběhu roku, z mých zkušeností určitě ne.
|
Hilly. |
|
(19.1.2012 18:00:07) taky myslím, že grafomotorika je v našem školství v první třídě zásadní
|
Marika | •
|
(19.1.2012 18:07:44) Myslíš, že by nešlo obejít ještě nějaké odborníky a najít takového, co ti ten odklad doporučí? Nemusíš přece do školy dodat první papír, co ti kdo dá. Tedy jestli není tou psycholožkou ta z PPP, protože jak už tu proběhly diskuse, papír z PPP je nepostradatelný, druhý doporučující papír může být od kohokoliv - obvodního, logopeda, jiného psychologa.
Co člověk, to názor, to samé platí i u odborníků.
Podle mě by dítě mělo být se všemi znalostmi aspon v průměru, to že je dobrá v matematice jí bude na nic, kdyby měla sklony k dyslexii a má špatnou výslovnost, odklad by jí mohl pomoct. Takhle může mít s naučením čtení a psaní velké problémy a odnesete to celá rodina.
|
Marika | •
|
(19.1.2012 18:14:41) Zuzano a sociální zralost je další kapitola sama o sobě, důležitější než IQ nebo fantazie. Dítě musí být samostatné, musí si umět poradit, nebude mít pořád učitelku k dispozici, jako ve školce, po škole se pohybuje samo, učitelka jde po hodině pryč, nesedí tam s nimi a neřeší každý problém dítěte jako ve školce. Nezralé děti jsou skutečně ve škole jako ztracené. Já si to pamatuju ze svého dětství, odklad jsem neměla, tehdy se moc nedávaly, šla jsem v šesti, učení jsem zvládala, ale prostě tu sociální stránku ne. Z dnešního pohledu vidím, že jsem měla být ještě ve školce.
|
|
Katka+3 kluci |
|
(19.1.2012 18:21:10) Podle tvého popisu bych odklad dala, jako upřímně - než se ted nějak se školou trápit,mít horší prospěch, tak za ten rok dítě zase trošku vyzraje, zdokonalí se v mnohačem a pak se školou nemusí být takový problém. Neříkám, že to bude najednou lepší ve všem, ale určitý posun ku předu tam určitě bude. A u nás se odklady dávají dětem už i květnovým, tak proč né sprnovým? Mám syna červenec 2006 a nejdříve jsem byla pro nástup do školy letos, ale nyní jsem pro odklad (verbálně je šikovnej, velice dobrá pamět, ale zhoršená koncentrace, což je mi jasné, že asi bude i za rok). No já zkrátka vidím před sebou stále hravé dítě, jako školáka si ho fakt nedovedu představit, tak snad za rok. Taky to sama zvaž, at se zbytečně předčasně netrápíte, je to jen na tobě, ty to dítě znáš nejlépe
|
1kulička |
|
(19.1.2012 18:50:11) Katko, ale za půl roku se to ještě může hodně změnit, aby se ti ve školce nenudil...ta koncentrace u prvňáčků zase nemusí být nijak dlouhá, dostávají úkoly na několik minutek, často mění činnost. Moje naprosto nepozorné dítě nemá vůbec žádný problém. No, nechci ti do toho vrtat
|
|
|
Zuzana + kluk04, holčička06 |
|
(19.1.2012 18:26:08) Mariko,
psycholožka nakonec řekla, že to rozhodnutí nechá na mě. Čili když budu chtít, jedno doporučení k odkladu bude.
|
|
1kulička |
|
(19.1.2012 18:59:57) Na druhou stranu, celou druhou třídu se jen opakuje (čtení, psaní), malinko se zařazuje gramatika, ale opravdu jen malinko. Moje dítě má dyslexii a nikdo by to ani nepoznal, kdybych ji nenechala vyšetřit kvůli přehnané přecitlivělosti. Měla samé jedničky, četla špatně, ale četla, psala pomalu, ale psala. Teď ve druhé třídě není ani trochu pozadu (údajně to dohání inteligencí, jak jinka, že ). Měli ve třídě ještě další děti s různými poruchami latelarity atak - prostě mají úlevy a pracují tak, aby je to nedrásalo. Do školy budou chodit ještě dlouho a nacvičí to. Mě to zase přijde škoda, když "normální" dítě odkládá školu s tím, že za rok bude psát krásněji
Myslím, že spíš záleží na přístupu učitelky, aby dítě nezesměšnila.
|
|
|
Zuzana + kluk04, holčička06 |
|
(19.1.2012 18:16:28) Taky si říkám – první třída je hlavně psaní a čtení a jen okrajově matematika. Radši ať se jednu hodinu denně nudí, než aby dvě hodiny denně trpěla, že nezvládá. Syn měl tedy podobné nedostatky, ale v jeho případě z psaní byla prostě dvojka a nikdo se na něj nezlobil a čtení naskočilo výborně. Měl štěstí. On je ovšem pravák s dominantním levým okem. Což je podle literatury o něco výhodnější než naopak. No a taky syn byl ve všech směrem podstatně samostatnější, sociálně zdatný apod., takže jsem byla klidná, že všechno ostatní bude probíhat hladce.
|
Marika | •
|
(19.1.2012 18:18:47) Zuzano - znova - myslíš si, že musíš respektovat názor té psycholožky? Skutečně není šance zajít za jinou? Nebo je to ta z PPP a její postoj je nejvíc směrodatný?
|
Marika | •
|
(19.1.2012 18:26:05) Terezie, to je sice hezký, že rodič odklad chce, ale musí mít papír od odborníka, podle mě to bez něj nejde. Od letoška dokonce dva papíry od dvou různých odborníků.
Podle mě si nemůžeš prosadit odklad, pokud to nebudeš mít doložený.
|
|
|
Zuzana + kluk04, holčička06 |
|
(19.1.2012 18:34:10) viz výše. PPP ještě nemám - nemohla jsem se tam dovolat. Toto je psycholožka ze soukromé kliniky, která dělá pouze školní zralost a může vystavovat tento doklad. Tak trochu doufám, že PPP by třeba ani nebyla nutná.
|
Marika | •
|
(19.1.2012 18:58:42) Zuzano, v tom případě, když ti nakonec papír dá, i když s tím vnitřně nesouhlasí, sehnala bych si i ten druhý papír a odklad dala.
V dnešní době není prostor na experimenty, jestli se ne moc zralé dítě dorovná. Obzvlášť když dneska má spousta dětí odklad jen pro nic, nakonec bude nezralá mezi daleko víc vyzrálými dětmi,kterým často bude i skoro k osmi letům. Jak se v první třídě začne, co se týká vztahu ke škole, začlenění nebo nezačlenění do kolektivu, tak to často pokračuje dál. Ta sociální zralost má i vliv na to, aby navázala uspokojivé vztahy, nebyla někde na okraji kolektivu, protože z třídního outsidera, se zpravidla už hvězda nestane.
Pokud máš pocit, že by mohla ve škole trpět, není kam spěchat.
|
|
|
|
|
|
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(19.1.2012 19:23:02) Těžko říct, záleží i na tom, jak je na tom dcerka sociálně a v celkové školní zralosti. V matematice asi bude napřed ať jde do školy letos neno příští rok, psaní a možná čtení by mohl být ze začátku problém. jestli by ten rok pomohl, nevím, ale určitě vy se zlepšila výslovnost. Myslím, že pro Tvoji dcerku by asi byla ideální škola, kde je šamce na individuálnější přístup k dětem, bohužel pochybuju, že je takových škol moc a že je reálné takovou školu v okolí najít.
|
|
janina | •
|
(19.1.2012 19:35:01) Mám mladšího syna narozeného 28. července. Byla jsem vždycky proti odkladům. U syna jsem sociální ani jakoukoliv zralost neřešila. Přišel mi jako fajn kluk, občas jen trochu svůj. Má o tři roky staršího bráchu, který ve škole exceloval a jde mu to prakticky samo. Mladší syn je povahově odlišný a tím, že je mladší i trochu rozmazlený :), ale chytrý. Ani ve školce mě nikdo nepřemlouval k odkladu. Dnes je syn ve třetí třídě a já lituji, že jsem odklad nedala. Je nejmladší ve třídě - polovina dětí je zhruba o rok starší.Navíc je to třída složená z poměrně extrovertních až zlobivých dětí. Na konci první třídy jsem s ním musela navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu. Zjistili, že je dysgrafik a dysortografik, což jsem si podle školních výsledků domyslela. Učím se s ním každý den, procvičuju a je to hodně náročné. Některé věci jsou pro něj hodně těžké - písemný projev apod. Občas je trochu zklamaný, protože mu něco nejde, tak jako ostatním a on to vnímá negativně. Nevím, zda by v jeho případě odklad pomohl, ale já si tak trochu vyčítám, že jsem o tom víc nepřemýšlela a odklad nedala. Naštěstí máme výbornou paní učitelku, která se drží všech pravidel pro takového děti a snaží se ho co nejvíc chválit a motivovat.
|
|
...j.a.s... |
|
(19.1.2012 20:05:00) Já jsem proti zbytečným odkladům. Už takhle je základka o rok delší a pokud má dítě odklad, rázem je dva roky starší, když končí ZŠ než když devítka nebyla. A myslím, že pokud pokračuje ve studiu, tak pak je to na vysoké znát. Pak najednou ty roky chybí. Člověk začne o rok, dva později vydělávat a to nepočítám, že ne každé studium je hotové za pět let. V součtu to taky odkládá plánování rodiny. No možná bych odklady vyměnila za devítky a ty zrušila a místo nich prodloužila učební obory nebo střední školství jako takové.
|
|
Beruška+J02A07T10 |
|
(19.1.2012 20:34:17) můj syn je narozeý 25.6. šel nakonec normálně, byl malý, drobný, nesnášel malování - písemný projev dodnes je šílený - je ve čtvrté třídě, nejmladší ze třídy, vady ve výslovnosti taky nějaké měl - logo řekla ať ho dáme, ve školce řekly a´t ho dáme.. je naprůměrně inteligentní , ale jemná motorika mu pokulhává dodnes, rok odkladu by na tom nic nezměnil.
Jo mimochodem i ve čtvrté třídě má jako jeden z pár samé jedničky.
My finální rozhodnutí nechali na něm a on do školy chtěl jít. Do žádné přípravné třídy nechodil, ejn do obyčejné školky.
Jinak nastupuje se až v září, to je ještě 7 měsíců, dost času nato odstranit vady ve výslovnosti, a zapracovat na motorice.. někdo ale prostě tvrdou ruku má pořád, jak říkám dycky synovi každý nemůže být picaso, že...
|
Beruška+J02A07T10 |
|
(19.1.2012 20:37:09) jestli psycholožka dělala klasické posouzení a dcerka nijak sociálně nezaostává. tak bych ji dala, určitě není první dítě, které psycholožka viděla.. idkyž posoudit a rozhodnout se musíš sama... ale asi bych dcerku nepodceňovala.. kamarádka loni dala odklad synovi narozenému v srpnu - má všeobecnou patlavost.. už měl všechno z logo doučené, ale furt mluvil příšerně.. prostě mu to je fuk.. a co rok se s rokem sešel.. a stejně na tom není líp.. jako když mu na tom záleží a něco po mamce chce, tak krásně i vysloví.. ale jak jde o prd tak do drmolí a drkotá.. a ten rok na tom nic nezměnil.. jinak on už loni byl a pořád je moc šikovný zase na jemnou motoriku, je samostatný, a sociálně rozhodně zralý. Jsem zvědavá jak budou válčit, myslím, ale že kdyby ho do školy dala už loni, že to mluvení by bylo mnohem lepší, protože ve škole by ho to prostě donutilo
|
|
|
|