| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Rozvíjení, zahnívání a uplatnění

 Celkem 103 názorů.
 Filip Tesař 


Téma: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 13:00:47)
Předesílám, že se nevymezuju proti kroužkům, víceletým ani normálním gymplům, snahám dát dětem do života to nejlepší. Ale zajímá mě to, co je za tím dál:

Co je cílem rozvíjení dětí? Hlavně ve smyslu, o kterým se tady debatuje, to znamená rozvíjení, ke kterým jsou využívaný kroužky a výběrový školy, tj. určitej vzdělávací nadstandard. K čemu mají sloužit? K tomu, aby se dítě v dospělosti co nejlíp uplatnilo? Ale co je to uplatnění? Vydělávat hodně peněz? Dosáhnout úspěchu v očích druhých? Získat zajímavý zaměstnání, nebo takový, který co nejpřesněji odpovídá osobním zájmům? Dosáhnout toho, aby člověk mohl snadno získávat a měnit zaměstnání? Zařadit se zaměstnáním mezi jiný vzdělaný lidi, mezi příslušníky stejný třídy („nejít k lopatě“ nejen jako k fyzický a špatně placený práci, ale i mezi „lopaťáky“).

A mimo zaměstnání? Chápu sport, ve smyslu tělesný údržby. Ještě něco? Má hudba, výtvarný vzdělávání atd. sloužit ještě něčemu jinýmu, než prostýmu využití pověstný „hřivny“: má-li dítě určitý schopnosti, je namístě je rozvinout v souladu s jeho mezema – ale je ještě něco za tím? Má rozvíjení zajistit dítěti v dospělosti spokojenej život – a jak? Dostatkem peněz, materiálním pohodlím, dostatkem volnýho času, různorodostí zájmů… jinak…?
 Sam01 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 13:12:32)
Filipe,
v zásadě od každého trochu.
 Tante Bante 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 13:17:30)
Hudba, kromě toho, že rozvíjí matematické myšlení a další takové věci, je krásná, je v ní obrovská morální síla, útěcha, naděje, B.h.... celý svět. Už pak nejsi nikdy sám.
Pokud by šlo o "údržbu", tak hudba je údržba duševní, duchovní a fyzická dokonce taky.
Podobně je to i s jiným uměním včetně literatury.
S kroužky neporadím, sama nevím.
 Fren 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:05:03)
Pěkně si to napsala o té hudbě : pak už nejsi nikdy sám~R^.
Byli jsme na Vivaldiánu,krásný příběh,krásná hudba,perfektně to měli zpracováno;Vivaldi si původně taky stěžoval,že ho Bůh nevyslyšel či neposlouchal a pak mu bylo vysvětleno,že mu to Bůh vrátil v té jeho skvělé hudbě,která tu bude mnoho dalších století... a hned jsme doma vytáhli stará CD s Vivaldim,které jsme nikdy neposlouchali - a fakt,najednou se nám to začlo moc líbit~;).
 Filip Tesař 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 22:32:33)
Tante, já vidím v hudebnu a výtvarnu jednu moc důležitou věc: rozvíjení symbolickýho uvažování. Symbolično je pro celkovej rozvoj, pro vnitřní rovnováhu hrozně důležitý. Třeba schopnost vidět kolem sebe určitej řád a sebe v něm.

V tom je důležitá aktivní účast, na technický úrovni přitom až tak nezáleží. Technická stránka je důležitá pro požitek, to samozřejmě. Ale i člověk, kterej sám není žádnej mistr, může díky líp vnímat krásno a objevovat ho kolem sebe.

V tý souvislosti je určitým nebezpečím teatralizace ("zdivadelnění"), kdy aktivní účast na umění se přenáší jen na určitý lidi, ostatní jsou jen posluchači a diváci. Není to špatný samo o sobě, ale není dobrý, když to převáží. V tom směru může sehrát pozitivní roli dobře vedenej kroužek (ale rodiče od něj nesměj očekávat jen tu teatralizaci: dítě předvede koncert atd.). Koneckonců, kořen slova kroužek (ve významu kruh osob) odkazuje vlastně na společný úsilí.

A máš pravdu, takový zpívání může bejt fest tělesná údržba - zkuste si pravidelně zpívat do kroku. To se plíce pocvičej!
 Suza007 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 13:20:05)
Pro mě jsou kroužky prostě jen zajímavá náplň volnýho času s tím, že u dětí navíc je to možnost, jak je seznámit s různými možnostmi, které život nabízí (hudba, tanec, výtvarka, pohyb, koně) a aby si tak mohly snáze vybrat, čemu by se v životě rády věnovaly. Škola je orientovaná hlavně na vědomosti a ta umělecká složka mírně řečeno pokulhává, takže tam si myslím, že kroužky jsou fajn. Zastávám kroužky spíše volné, bez přísné drezury.
V dnešní době můžou být kroužky i možnost, jak se setkávat s kamarády a netrávit čas na pc, což je taky fajn.
Nevnímám kroužky jako něco, co má dětem pomoct k lepšímu životu ve smyslu pracovního uplatnění a finančního zabezpečení.
Co se týká víceletého gymnázia, tak až to bude u nás aktuální, řeknu svůj názor, ale nechám dětem volbu, co chtějí a co nechtějí. Obě jsou ze silných ročníků, takže počítám, že nebude nijak snadné složit přijímací zkoušky. Gymnázium má proti jiné střední škole výhodu, že pokud chce dítě studovat VŠ, má mnohem větší výběr. Když bude studovat jako střední školu ekonomku, tak pak se těžko bude hlásit na práva, resp. hlásit se může, ale bez hodně práce navíc, nezvládne ani přijímačky, protože mu budou velmi chybět znalosti dějepisu.
 TaJ 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 13:24:40)
Suzo, vnímám to úplně stejně, vystihla jsi to dokonale:-), už k tomu v podstatě nemám co dodat...
 Mandara 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 13:30:58)
Pro mne je to jednoznačné - kroužky i určitým typem vzdělání chci podpořit dítě, aby rozvíjelo to, na co má talent, co ho baví a co ho bude bavit celý život (ať už práce nebo volnočasové aktivity). Moji rodiče to mysleli výběrem kroužků i školy dobře, nicméně vybírali podle sebe a já na to neměla nejmenší vliv - podle toho to taky dopadlo.Dohánět v dospělosti to, co má šanci člověk začít už v dětství, je hodně náročné a často i nemožné.
 77kraska 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 13:31:32)
ano, dyt si na to odpovidas sam :-)

ja odddeluji asi 3 slozky:
- priprava na zajimave a naplnujici povolani
- telesna udrzba, jak tomu sam rikas
- co lidem dela radost ve volnem case - vytvarniceni, hudba, tanec

no a jeste je domacnost, takze rodice by meli dite ucit zakladum vareni, pece o domacnost, kluky trochu kutilstvi a tak....mj. na to jsou taky krouzky :-)

 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 13:34:26)
Filipe,
kroužky v předškolním věku jsou v podstatě jen "hlídárna", jak psala Žžena. Neškodí to, ale většinou to žádný valný smysl nemá. Výjimkou je vrcholový sport, ale do toho se pouštět nechci, k tomu mám celkem negativní postoj. ~;)
Možnosti předškolních kroužků můžeš celkem snadno ukázat dítěti sám nebo prostřednictvím kamarádů, známých, kteří se nějaké aktivitě věnují. Pak je i pro dítě snazší se samostatně rozhodnout, jestli to chce zkusit v kroužku nebo ne. Malé děti je obvykle snadné nadchnout, ale to nadšení samo o sobě ještě neznamená, že to dítě u dané věci vydrží nebo mu to někdy k něčemu bude.
Ve školním věku beru jako prioritu školu, takže kroužky už bych brala jen u věcí/oborů, které dítě prokazatelně zajímají, baví a které jsou nějak potenciálně smysluplné. Pokud kroužek vyloženě na relax, úplně stačí jeden, není třeba mít jich pět a víc.
Navíc si myslím, že skutečný zájem bez kroužku nezakrní. Mně zájmy vydržely od dětství, aniž bych chodila do jakéhokoli kroužku a synův "klíčový" zájem rovněž bez kroužkování drží desátým rokem a nezdá se, že by polevoval. ~;)
 TaJ 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 13:46:57)
Monty, tak já ty kroužky fakt beru jako možnost, kde si může dítě vyzkoušet všechno možné, aby poznal, co ho bude bavit...protože ne vždycky mají rodiče možnosti a čas dítěti všechny možné aktivity ukázat...a každý nemá hromadu známých, kteří by dělali všechno možné a mohli ho do toho uvést...a třeba můj syn v předškolním věku tyhle aktivity odmítal, do žádného kroužku by nechtěl, ani moc nechápal, co to je...a teď, když už začíná mít o spoustu věcí zájem a sám si o kroužky začíná říkat, tak já prostě nemám čas to všechno zkoušet s ním....a spoustu věcí ani neumím, takže to nechám někomu, kdo tomu rozumí a dokáže to těm dětem ukázat...neberu kroužky jako hlídárnu, ale jako možnost, aby si vyzkoušel něco, co já mu ukázat neumím a nestíhám, když jsem v práci...na mateřské by bylo času dost, jenže to zase on neměl o většinu z toho zájem...začíná ten zájem projevovat až teď, když začal chodit do školy....a to já už chodím do práce a toho času tolik není....a pak jsou věci, které on spíš vezme od cizích lidí a v kolektivu podobně nadšených dětí, zatímco se mnou by se do toho nepustil...
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 13:50:43)
"... pak jsou věci, které on spíš vezme od cizích lidí a v kolektivu podobně nadšených dětí."

Tino,
tohle je taky důležitý faktor a zatím ho tu nikdo nezmínil.
Jsou děti, kterým vyhovuje kolektiv, který jsou třeba soutěživý, extrovertní, a ten kroužek je baví ani ne tak proto, co tam dělaj, ale pro tuhle omáčku. Anebo je baví vyniknout, být lepší, něco dokázat.
Dítě, který je introvertní a soutěžení naopak nesnáší, nebude z kroužku nadšené a radši by si i skutečný zájem rozvíjelo samo nebo s někým, koho zná a komu důvěřuje.
 TaJ 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:57:15)
Monty, můj syn je tak nějak napůl - extrovert rozhodně není, velký kolektiv mu nevyhovuje a v zásadě není ani soutěživý....ale on třeba je hodně úzkostný a do spousty věcí se jakoby bojí pustit, i když by vlastně chtěl, ale když se dostane do menšího kolektivu dětí, které to baví, tak z něj ty obavy tak nějak spadnou a pak si to ohromně užije....samozřejmě ho nenutím do něčeho, o co nemá vůbec zájem...letos si vyprosil výtvarný kroužek, tak ho bude od září mít (doteď po žádném kroužku netoužil) a možná bude mít ještě sportovní ve škole, to taky říkal, že by ho bavilo, ale ten ještě nevíme, jestli otevřou...
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 13:52:36)
Šuplíku,
třeba proto, že knížku, hudební CD nebo obraz doma na rozdíl od žíněnky a švédský bedny máš. ~;)
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:06:01)
Šuplíku,
to měl být vtip, s tou bednou. ~;)
Na nástroj nehraju, takže to dítě nenaučím, ale myslím, že kdo to umí a má ten nástroj k dispozici, tak ho do toho nějakým způsobem zasvětit může.
Ale třeba zrovna divadlo klidně, syn odjakživa používá mnou doporučené postupy a "fígle" a vzhledem k tomu, že prakticky každý rok vyhrává recitační soutěže to asi nějaký efekt má. U divadla je spíš problém v tom, že je poměrně málo kusů pro jednoho herce, takže kroužek ti nabídne to ostatní obsazení. ~;)
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:12:36)
Šuplíku,
pořád chodí, ale dost často se radí se mnou. Možná proto, že jsem jako dítě taky vyhrávala všechny recitační soutěže, i v ruštině. Asi se to dědí. ~;)
 Filip Tesař 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 16:01:21)
Šuplíku, opožděně: to "Chápu sport, ve smyslu tělesný údržby... atd." jsem psal s tím, že tak zněl nejčastěji zmiňovanej smysl sportovních kroužků v předcházející diskusi. Což chápu - ale měl jsem to napsal jinak, aby byla zřetelná ta perspektiva, navíc pro mě samotnýho sport je víc, tělesná i duševní aktivita jsou různě propojení, navíc různý formy tělesný aktivity jsou prostě příjemný, některý až neuvěřitelně... Ale zajímalo mě, co si ostatní myslej o dalších, třeba o umění. Hudba a zpěv i výtvarno podle mě hrajou velkou roli v abstraktním myšlení, tudíž sloužej duševnímu rozvoji, kromě toho jsou ovšem taky zatraceně příjemný... Tak aspoň tolik.
 Brita 
  • 

Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:02:23)
Monty, nevidíš žádný rozdíl mezi tím, když si pustíš CD a když jsi naživo na koncertě? Navštívila jsi vůbec někdy nějaký koncert? A kolik máš doma obrazů? A jaké úrovně? Je pro tebe totéž návštěva divadla jako zhlédnutí záznamu téhož představení v TV? A přijde ti stejné být Julií na jevišti jako v křesle před obrazovkou?
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:10:32)
Brito,
to je další zajímavý jev v diskusi na Rodině, který se mi jen tak neomrzí. ~;)
Napsat, že dítě předškolního věku lze kulturně rozvíjet bez kroužků podle některých účastníků znamená pouštět si doma z cédéčka Evu a Vaška a na zdech mít pověšený reprodukce plakátů od Muchy (v lepším případě).

 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:14:22)
Šuplíku,
psala jsem to v příspěvku ze 13:34:26.
Protože čtu všechno, co je v diskusi, do které přispívám, tak to předpokládám i u ostatních. ~;)
 Brita 
  • 

Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:18:20)
A co tobě visí na zdi, mimochodem? Originály od Filly a Picassa? Tím chci říct, že v domácích podmínkách ne vždy dáš dětem to, co můžou získat jinde. Jistě, spoustu věcí jsme děti naučili "svépomocí"(např. perfektně lyžovat apod.), jiné věci jsme svěřili zájmovým kroužkům (tanec, hudební nástroj, orienťák,...) a řekla bych, že jsme udělali dobře. Ovšem chceme-li se nad smysle všeho hlouběji zamyslet, pak ano, i bez tance a orienťáku dítě živo jest. Potom by ovšem bylo třeba nastolit otázky, co teda má v životě člověka nějaký smysl, či lépe jaký smysl má život sám.
 Brita 
  • 

Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:39:14)
šuplíku, takže i ten kroužek může mít smysl sám v sobě, nebo ne?~;) A nebude to málo vzhledem ke smyslu života.
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:25:13)
Brito,
momentálně nic, já si do bytu hned tak něco nepověsím. Než abych se dívala nějakou krajinku při západu slunce, mám radši holou zeď. Obrazy ze starého bytu by se musely přerámovat, sem se nehodí; ty starožitné ani přerámovat nejdou, tak holt nevisí. Jen Cyrila Boudu si vzal syn do pokojíčku. ~;)
 Brita 
  • 

Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:37:18)
Monty, a z toho vyplývá co?~;)
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:42:36)
Brito,
nic, jen odpovídám na otázku.
Vysvětlení "vedení ke kultuře" viz níže. ~;)
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:41:26)
No, ale teď vážně - opravdu si někdo myslí, že ke "kulturnímu rozvoji" dítěte pomáhá nějaký kroužek? A jaký konkrétně? To jsou nějaké kroužky, které s předškoláky vymetají koncerty, divadla, seznamují je s literaturou a výtvarným uměním? Vždyť to 99% dětí v tomhle věku vůbec neocení. To je práce pro rodiče a v reálu vypadá tak, že kdo tomu sám "hoví", ten k tomu děti vede, protože jsou toho součástí, a kdo ne, tak děti do podobného kroužku stejně neposílá, protože v tom nevidí žádný smysl.
Neumím si představit, že někdo, kdo sám nechodí do divadla/na koncerty/na výstavy nebo nečte knihy posílá děti do kroužku, aby ho to "naučili" tam. To je přece nesmysl. Dítě z rodiny, kde se na tohle nehraje, se dostane na podobné akce max. se školou.
 Brita 
  • 

Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 15:01:16)
Monty, my třeba nejsme nijak extra hudebně zaměřený, manžel sice chodil do hudebky, ale já pořádně neznám noty a místo zpěvu veju jak vlk na měsíc, přesto (nebo právě proto) jsme dceru (když projevila zájem) dali do hudebky a v předškolním věku do taneční školy. Své ovoce to nese, je veeelmi úspěšná, což by bez těch institucí rozhodně nebyla.
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 15:21:35)
Brito,
pak je ale otázka, co to je "hudebně zaměřený" a jestli je nutný hrát na nástroj proto, aby měl člověk vztah k hudbě. Já si třeba myslím, že ne. Sama poznám tak notu celou od půlový a odliším houslový klíč od basovýho. Matně tuším, co znamenají křížky v partituře, znám základní terminologii typu andante, largo, allegro a na klaviatuře najdu stupnici C-dur a přeťukám "Ovčáci, čtveráci". Víc nic. A fakt nemám pocit, že mne to v čemkoli jakkoli omezuje nebo že bych byla šťastnější člověk, kdybych toho uměla víc. Na můj vztah k hudbě to nemá naprosto žádný vliv.
Syn má výborný sluch - taky proto mu jdou jazyky, pro ty je sluch celkem důležitá věc. Hrát ale nikdy na nic nechtěl a když byl nucen (poté, co byl jeho sluch babičkou odhalen), brzo toho nechal. A to, že na nic nehraje opět nemá naprosto žádný vliv na jeho vztah k hudbě. Mít rád hudbu prostě neznamená muset na něco hrát. Ať už dobře nebo špatně. Je to možná hezký koníček, ale se vztahem k hudbě jako takové to vcelku nesouvisí a není to životní nutnost. ~d~
 Brita 
  • 

Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 15:26:02)
No, v názvu tématu je také slůvko uplatnění, takže jsem to celé nevztahovala jen na lásku k něčemu. Je fakt, že hokej miluje kde kdo, ale většina jen pasivně u televize. Pokud tohle stačí, proč ne. Takže ano, proč ne.

P. S. Dneska jsi se ale rozjela s těmi smajlíky.~;)
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 15:30:45)
Brito,
jasně, uplatnění. Ale kolik lidí se uplatní jako profesionální hudebníci? Hraní na nástroj má většina lidí jako koníček, jen je to složitější na obsluhu než chození na hokej. K chození na hokej stačí mít nohy a vstupenku. A je to koníček možná ušlechtilý, nicméně nesouvisí se vztahem k hudbě jako takové, ten lze mít, i když nezahraješ ani na triangl.
 Brita 
  • 

Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 15:34:23)
Celé jsi to zúžila jen na vztah...dobře, ale podle mě by se měl ten vztah nějak naplnit. Já mám například velmi vřelý vztah ke středně propečenému hovězímu steaku, ale pochybuju, že by mi stačilo se na něj dívat v knížce. Občas si ho ráda dám v restauraci, občas ho sama připravuju. A navíc - pokud by mi ho nikdo nedal ochutnat, vztah bych si jaksi utvořit nemohla.
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 15:41:04)
Brito,
jenže u steaku je to trochu něco jiného. Copak každý, kdo rád čte, musí být zároveň spisovatel? Nebo každý, kdo má rád divadlo, musí někde vystupovat s ochotníky?
Navíc, hodně lidí četba přivede k tomu, aby si zkusili něco napsat, možná i to divadlo někoho inspiruje k tomu, aby si to vyzkoušel... ale to už se pohybujeme v trochu jiné věkové kategorii a nebude se to moc týkat předškoláků. Spousta kluků třeba začne chtít hrát na nástroj kolem puberty, protože chtějí hrát v kapele a dělat tak dojem na holky. ~;)
Což je v podstatě to, o čem tu už asi čtvrtý den píšu. Je fajn, když někdo na základě zkušenosti sám dospěje k tomu, že chce něco zkusit. Už není tak moc fajn, když ho do toho tlačí rodiče v době, kdy si sám ještě žádný vztah ani vytvořit nemohl. A z hlediska zájmu je úplně jedno, jestli to zkusí v deseti nebo v padesáti.
 Brita 
  • 

Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 16:03:31)
Pokud začnu s něčím v deseti, mám za optimálních podmínek šanci se v té dané činnosti uplatnit. Pokud začnu v padesáti, není to u některých oborů lidské činnosti vyloučené (u jiných ano), ale je to mnohem méně pravděpodobnější. Ale ano, i v 50 můžu napsal skvělou knihu. Jen ten Wimbledon asi nevyhraju (jistě, kdo z nás vyhrál Wimbledon, ale pokud by těm vítězům nikdo v dětství tenis nenabídl, seděli by zrovna jako my ostatní jen u televize.) A i když nevyhraju, dá mi to spoustu věcí do života. Třeba vytrvalost, cílevědomost, trpělivost, naučí mě to vyhrávat i prohrávat...a nic z toho není k zahození.
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 16:08:16)
Brito,
ale už v těch deseti je to jiné než ve čtyřech. Ono to v těch čtyřech většinou neublíží, to už jsem psala, jen nějak nemůžu uvěřit tomu, že ve čtyřech dítě něco samo chce, že to není primárně iniciativa rodičů, kteří doma toho vítěze Wimbledonu tajně chtějí mít. Ve čtyřech je dítě zkrátka malý na to, aby mohlo "vědět" a málokdy má něco, co by se dalo nazvat skutečným zájmem.
 Brita 
  • 

Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 16:26:26)
Monty, nechci paušalizovat, ale moje dcera už v nějakých 3 letech VĚDĚLA, že chce tancovat. Tak jsme jí to umožnili a dobře jsme udělali.~;)
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 16:28:17)
Brito,
taky nechci paušalizovat. Mému dítěti jeho koníček ze tří let vydržel dodnes a v životě na žádnej kroužek tohoto typu nechodil. ~;)
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 16:37:09)
Milado,
takže nechodit na kroužek = péct na to?
Zajímavá logika. ~;)
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 17:02:30)
Milado,
není třeba. Synovi není pět nebo šest, jako v případě tvého dítěte a šachů, takže si ty možnosti umí dávno najít sám nebo je na ně někým upozorněn. Neřekla bych, že by mu absence kroužku v něčem uškodila. Čas od času ho vídám, jak se baví s přírodovědci a byť sama přírodovědec nejsem, neřekla bych, že není v obraze. ~;)
 susu 
  • 

Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 16:17:29)
Monty, třeba mně hudební vzdělání docela chybí. Nezabrnkám ani ty Ovčáky. Ráda zpívám, ale i můj velmi necvičený sluch mi říká, že holt nejsem Navarová ani Bitová, a když pěknou písničku mrším, tak mě to dere uši i duši. A možná by nějaký ten rok zpěvu na LŠU dost pomohl. A kdyby ne, protože ten hlas je třeba mizerný, tak aspoň výuka nástroje by mi pomohla si to aspoň zahrát. Ale protože naši preferovali sportovní kroužky, jsem nuceně odsouzená nikdy nebýt ani amatérsky nadšeným interpretem, ale jen pasívním příjemcem. Pořád si říkám, že to jednou na důchod změním, ale kdo ví,... Takže za mě určitě aspoń zkusit, není nutné být Paganini nebo cokoli jiného, ale moci uspokojit svou potřebu vyjádření hudbou. A to chce opravdu ten kroužek, který ti řekne jak na to. A je jedno,jestli to bude kroužek na lidušce nebo soukromě, ale v každém případě nestačí neinformovaná pomoc či nepomoc rodičů.
Pro jiné obory to platí stejně.
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 16:20:57)
susu,
ale vždyť to, o čem píšeš, můžeš "dohnat" prakticky kdykoli. To jen na Rodině jsou zájmové aktivity limitované věkem šesti let a pak utrum. ~;)
Pokud se tím nechceš živit, je úplně fuk, kdy začneš. A u toho živení je to vlastně často taky fuk, kromě vrcholového sportu, ten se třeba v těch padesáti začíná blbě.
 susu 
  • 

Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 18:26:23)
Monty, možná je jedno kdy začneš, no ale pokud ti to vyhovuje a dítku také tak proč ne ve 4 letech?
 susu 
  • 

Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 18:27:44)
No a čím dřív začneš, tím dřív si to užiješ. A tím víc máš i možností zkusit i něco jiného.
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 18:38:21)
susu,
a to je právě to, čím si nejsem tak jistá.
Že si dítě ve 4 letech opravdu vědomě užívá v kroužku a jestli by si nemohlo úplně stejně užívat někde na hřišti.
Pořád se mi tam objevuje ten prvek soutěživosti, porovnávání, potřeby (primárně asi rodiče, i když i samy děti to často mají "v sobě") nad někým v něčem vynikat. Na hřišti to tak dobře nejde a doma v obýváku taky ne. Zatímco člověk, kterýmu jde o ten samotný zájem a potřebu srovnávání a neustálý konfrontace s někým mít nemusí. Což právě ve 4 letech až tak často není, jsou to ještě víceméně povrchní zájmy.
A jak to tu čtu, tak to tam asi bude a možná proto jsem na opačný straně "barikády". Nesoutěživí lidi prostě tu potřebu nemají a nepochopí.
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 18:51:49)
maargitt,
no asi proto, že většinu dětí v tomhle věku je dost lehké pro něco nadchnout. Moje třeba ne, to je negativista a poměrně těžký introvert, ale co tak vidím kolem sebe děti v tomhle věku, obvykle to tak bývá. Pro mne není nadšení ještě zájem. Ale to je zas o tom, co už jsem ti psala - mám to posunutý věkově jinam, malý dítě ještě neberu tak vážně jako větší. U malého dítěte se může všechno ještě desetkrát změnit. To, že je dneska něco takhle neznamená, že to tak bude i zítra. Zažila jsem to u sebe, u svých kamarádů, u syna, u jeho kamarádů, u dětí kamarádů... a sama jsem na to jako rodič několikrát nalítla. ~;)
 TaJ 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 18:57:15)
Monty, tak ale každý zájem většinou začíná nějakým nadšením pro něco, ne? Tak to přece hned předem neutnu, když nevím, jestli z toho ten zájem časem fakt vznikne.... Já to mám tak, že kdyby v tom věku syn na nějaký kroužek chtěl, tak bych ho klidně dala, ať si něco vyzkouší a užije....jenže on nechtěl, no tak jsem ho nenutila....začíná si o kroužky říkat až teď, v 7 letech a taky vlastně teprve bude zkoušet, co by ho bavilo....u něj je to ale asi posunuté i tou dysfázií...
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 18:58:35)
"Tak to přece hned předem neutnu, když nevím, jestli z toho ten zájem časem fakt vznikne...."

Tino,
to je pořád o tom samém - nemusím to utínat, ale nemusím taky hned běžet dítě hlásit do kroužku. ~;)
 TaJ 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 19:04:57)
Monty, jo, je to pořád o tom samém - a to o tom, že doma na spoustu věcí dítě samo nepřijde, samo se to všechno nenaučí....a já tak všestranná taky nejsem....tak jak se má ten jeho zájem potom dál rozvíjet? Když mu nakoupím tuny barviček a nebudu mu sama umět ukázat, co a jak s nimi (nebo jakoukoli jinou věc), tak udělá pár čar a půjde od toho....zatímco když mu někdo ukáže, co se s tím dá všechno dělat, tak ho to bavit nejspíš bude dál....a já opravdu neumím všechno a nemám neomezeně času...bohužel...i když bych ráda...
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 19:07:56)
Tino,
asi právě hledáme tu hranici, kdy dál. Dokdy stačí doma a kdy je třeba dítě někam postrčit. ~;)
 TaJ 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 19:21:51)
Monty, já myslím, že tohle není o věku....já prostě když vidím, že dítě má o něco zájem, tak se mu k tomu snažím poskytnout všechno, co by mohlo jeho zájem rozvinout a rozšířit - koupím knížky k tématu, pomůcky apod...no a když na to pak už nestačím já, tak ho klidně zapíšu do kroužku, když bude o to stát...a asi bych ani neřešila, kolik je mu let...takže já to nemám tak, že bych si řekla, že ve 4 letech je brzy, nebo v 8 pozdě...
 TaJ 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 18:50:20)
Monty, tak zrovna ale s tou potřebou srovnávat a předhánět se jsme se na hřišti setkávali dost často, až mi to lezlo na nervy....a nemyslím teď hovory maminek, ale to, že každou chvíli se nějaké dítě předvádělo, že ono vyleze výš, rozhoupe se výš, postaví lepší stavbu z písku, sjede odvážněji klouzačku....a tohle syn zrovna fakt rád neměl, to spíš až teď začíná pomalinku ta soutěživost přicházet...ale okolo 4-5 let ho to nebralo....a ne všechny kroužky musejí být soutěživé - třeba ta výtvarka mi přijde prostě o tom, že se spolu s dalšími dětmi, které to taky baví, naučí pod vedením někoho kdo to umí nějaké nové techniky a fígle, které já bych ho asi nenaučila...že bude mezi lidmi, kteří mají nadšení pro stejnou věc a třeba se od sebe něco naučí i navzájem....
 Sam01 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 18:51:38)
Monty,
malé děti chtějí třeba na tu výtvarku,protože je baví vyrábění. Nebo na sportovní kroužek,protože mají rádi pohyb. Nemyslím si,že v tomhle školkovém věku by to apriori bylo o tom někomu to nandat.
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 18:53:12)
Sam,
ale to by je bavilo doma nebo na hřišti stejně jako na kroužku, ne?
 Sam01 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 18:57:29)
To asi těžko. Já dítěti kolektiv stejně starých dětí doma nenahradím a ani nejsem,tak kreativní,abych s ním tu výtvarku dlouhodobě dělala.
Jistě taky jsme doma něco vyráběli,ale já na to moc nejsem. A navíc od dětí přišla ta poptávka na kroužek "šikulka" ve školce. Proč jim to nedopřát?

Já opravdu nevidím nic špatného na profesionálně vedeném kroužku.

Dětem jsem kroužky nikdy nenutila. Jenom jsem jim nabízela a pokud byl zájem,tak jsem je v tom podpořila. Něco bylo ve školce něco mimo. Nemám s tím problém. Nemyslím si,že je nutné si kvůli zájmům dítěte doma zřizovat dílničku,sportoviště nebo hudební sál. Navíc od profesionálního trenéra nebo učitele se naučí mnohem víc,než ode mě.
 Sam01 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 19:00:15)
Monty,
v osmi letech si moje dcera řekla,že chce dělat nějaký sport. Ten sport dělá i teď,kdy jí táhne na 15 a bude ho dělat dalších x let pokud o to bude mít zájem.
Je to její rozhodnutí,její výhry i prohry.
Já s ní na led jít můžu(chodila jsem),ale rozhodně jí nenaučím ani skoky ani piruety ani nic dalšího.
Navíc je to ti o tom,že to musí dělat dobře,aby se nezranila. To já jí opravdu nedám co dostane od trenérů.
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 19:03:51)
Sam,
ale já tu píšu o čtyřletých, ne o osmiletých.
Mezi čtyřletým a osmiletým je celkem velký rozdíl.
A hlavně - je to každýho věc, kdy dává děti do kroužku. Mně jen zajímá proč, protože mi to prostě přijde ve 4 letech brzo a nemám s tím dobrou zkušenost. Tak se ptám a analyzuju. ~;)
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 19:11:29)
maargitt,
ale já nepíšu o tvé dceři, myslím to obecně. ~;)
Rozdíl mezi rozhodnutím čtyřletýho a osmiletýho prostě je. Ono to jistě může i některému čtyřletému vydržet, ale pravděpodobnost je o dost menší. Právě proto, že ve čtyřech se dítě nadchne snadno a v osmi už tak moc ne.
 TaJ 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 19:32:23)
Monty, tak u toho třeba nevydrží a nadchne se zase pro něco jiného...a co je na tom špatného? Tak si aspoň vyzkouší víc věcí a časem přijde na to, co je pro něj to pravé, ne? To je normální, že se zájmy průběžně mění a je jedno, jestli jsou dítěti 4 a nebo 9 let...někdo se hledá dlouho...ale i když něco bude dělat jenom chvíli, tak mu to vždycky něco dá, něco se trochu naučí, získá větší rozhled...to taky není k zahození...
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 19:41:44)
"...ale i když něco bude dělat jenom chvíli, tak mu to vždycky něco dá, něco se trochu naučí, získá větší rozhled"

Tino,
a právě tohle podle mne v těch 4 letech tak úplně neplatí, pokud to bude dělat "jenom chvíli".
 Sam01 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 19:44:37)
Monty,
to,ale přece nikdo neví jestli dítěti ta záliba-dovednost vydrží jenom na čas nebo jestli se tomu bude věnovat a rozvíjet to dál.

V životě člověk dělá spoustu neužitečných věcí a některé jsou příjemné a užitečné.

Třeba když malé dítě naučíš sportovat nebudeš muset později řešit,že má nadváhu a dřepí u tv nebo pc.
U dítěte,které má třeba horší motoriku tou výtvarkou podpoříš jeho rozvoj,což byla i u nás moje motivace. i když teda syn chtěl a dcera taky. Oba bavila keramika i vyrábění.
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 19:56:50)
Sam,
právě že to neví. A podle mne se mají věci dělat buď pořádně, nebo vůbec. Jinak je to ztráta času i peněz. Takže zájem, dokud nemám podezření, že by mohl být trvalejší a že by ho dítě mohlo dělat pořádně podporuji max. tím, že mu nebráním v tom, aby se tomu věnovalo doma nebo někde venku. ~;)
 TaJ 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 22:05:22)
Maargitt, tak ty korálky chápu, ale proč nesmí fixy, vodovky...? Dneska přece jsou různé netoxické, modelína se dá udělat i domácí, kterou můžou i ochutnat bez úhony...nebo to může mít někde schované před sourozenci a vytáhnout to třeba když spí, nebo nejsou doma...
 TaJ 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 23:41:55)
Maargitt, no jo, to chápu, ono s více dětmi je to asi složitější...my máme v tomhle navíc asi výjimečné dítě, protože jeho nikdy nenapadlo malovat na zdi, nebo na oblečení, nemá rád, když je někde něco, co tam nepatří, takže už z tohohle důvodu by na to nikdy nečmáral, stejně tak nikdy nedával korálky a podobné věci do pusy (on tam tedy nedával moc ani to jídlo~;) )....navíc většinou si k tomu tvoření sedneme spolu, tak to mám trochu pod kontrolou....ale stejně vidím, že ten výtvarný kroužek mu prospěje, protože já taky spoustu věcí neumím, nebo na to není tolik času...
 Sam01 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 20:07:34)
Monty,
v tom se právě rozcházíme. Já si myslím,že vyzkoušet se má "všechno".
Proč dítěti nerozšířit obzory?
Mě za to těch pár korun stálo.
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 20:09:25)
Sam,
no, já myslím, že naší babičce ne. Byly to peníze vyhozené oknem a nezůstalo po tom vůbec nic. ~;)
 Sam01 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 20:11:20)
Monty,
to nemůžeš říct. Babička určitě měla radost,když ti to dopřála.
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 20:12:08)
Sam,
mně ne, synovi. A radost tedy opravdu neměla. Ale my jí to říkali (tím myslím exmanžel a já). Nevěřila nám. ~;)
 Sam01 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 20:17:08)
Tak asi špatný výběr kroužků.
Já mám keramiku od děti schovanou a vím,že pro děti to byl přínos. Bavilo je to i když z nich hrnčíři nebudou.

Podle mě je dobré ukazovat dětem nové věci a motivovat je k vyzkoušení.
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 21:32:59)
Šuplíku,
ale k čemu to je? Nechtěl na nic hrát předtím, nehraje ani teď. ~;)
 Ema 
  • 

Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 22:02:09)
Monty, jak receno, tady nejde JENOM o to hrani.

VSECKO, co v zivote delas, z Tebe dela toho, kym se stanes. Kdybys jediny detail neudelala, nebudes ten clovek, ktery jsi.

 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 22:08:46)
Emo,
tak na to v předškolním věku fakt nevěřím. ~;)
 Ema 
  • 

Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 22:11:04)
Monty - to, co se naucis v predskolnim veku, je prevazna cast toho, co dela tvou osobnost.

 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 22:38:02)
Šuplíku,
no a zhruba o tom to je. Když zabírá v ZUŠce, kde je omezený počet míst to jedno místo dítě, který to dělat nechce, nemůže to dělat jiné, které by třeba chtělo. Začít něco a po čase se na to vykašlat, protože mě to vlastně až tak nebaví je ztráta času toho, kdo mne to učí i moje vlastní. ZKUSIT si to zkrátka můžu i jinak, tu zkušenost "tohle mne nebaví" nemusím získat na úkor někoho jinýho. Proto si myslím, že je ve 4 letech brzo a zvlášť v případě, že dítě ani nijak extra nechce. Pokud je kroužek přímo ve školce, tak je to úplně fuk, ale když je to opravdu nějaká "výběrová" záležitost, je to jiná situace.
Jo, a co se týče přírodovědného kroužku... opravdu si nemyslím, že je to něco, co by syn potřeboval nebo po čem by toužil. Není týmový hráč a řekla bych, že to má "hozené" dost jinak, než si asi představuješ. Na to žádné kroužky nejsou, to je taková cesta osamělého lovce. A když ho občas slyším rozebírat tu přírodovědu s někým dospělým, kdo ji má třeba už vystudovanou, řekla bych, že jde správným směrem. ~;)
 Ema 
  • 

Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 20:16:34)
Jenze to vlastne nevis, Monty. Nevis, co to v nem vzbudilo, protoze nevis, jaky by byl a jake zajmy by mel, kdyby si to nevyzkousel.
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 20:43:55)
Emo,
nevzbudilo to v něm nic, prostě to byla jen zbytečná otrava.
Hudbu má rád pořád, sluch mu zůstal, jen nehraje na žádný nástroj a nejspíš už ani nikdy nebude. ~;)
 Líza 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 21:10:36)
To ve 12 nemůžeš vědět.
 TaJ 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 22:14:20)
Monty a co je u tebe to "dělat pořádně"? Vždyť přece nemusí dělat tu věc hned na bůhvíjaké úrovni, ale prostě se s tím seznámit, zjistit, jestli ho to bude bavit a jestli mu to půjde....to fakt neberu jako ztrátu času a peněz...mimo to, dá se vybrat i tak, aby to nestálo tisíce...výtvarný kroužek nás bude stát 700,- za pololetí, což mi nepřijde nijak ruinující suma, to během roku utratím za jeho různé výtvarné pomůcky určitě víc...
 TaJ 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 19:54:18)
Monty, tak u toho třeba dlouho nevydrží, ale minimálně bude vědět, že něco takového existuje a není vyloučené, že si za nějakou dobu vzpomene a vrátí se k tomu....ale když nebude vědět, že něco takového je, tak jak se k tomu samo od sebe dostane? To myslíš, jako že ve 4 letech je škoda dítě něco učit podporovat ho v jeho zájmu, protože ho to stejně za chvíli přejde? Aspoň takhle na mě ten tvůj přístup působí....že prostě buď se o to má zajímat pořádně, aby to k něčemu bylo, jinak nemá smysl se v tom nějak víc angažovat? Tak já to mám tedy trochu jinak....
 Ema 
  • 

Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 20:14:48)
Tino, nemuzu to pripojit na tvou reakci, nejak mi zlobi pocitac.

Ja si myslim, ze pro male deti je vyborne, kdyz se vedou k tomu, ze se ve volnem case da neco zajimaveho delat. A ze zajimavych veci je plno, ze se to muze prozkouset a kombinovat, naucit trosku od mnoha veci, potkat ruzne nove lidi, se kterymi se spratelimi uz juen proto, ze mame stejny zajem, ze ten umi neco a ja to od nej odkouka, druhy umi neco jineho, to odkoukame my dalsi - nejen vedouci, ale i eti se uci a obrusuji pri stejnych zajmech. A nejde tady o to nekam dite upichnout a kolik to stoji, ale dat mu tu prilezitost zjistit, jestli je to neco, co by ho bavilo.
To je, Monty, jako by te postavili do obrovske knihovny, protoze jsi ctenarka a mas rada literaturu. A ted v ni sama hledas to, co te zajima, protoze jsi ctenarka a vis sama.
Jenze to v te knihovne sama nenajdes, potrebujes, aby te nekdo zavedl do oddeleni, kde najdes veci, co rada ctes, a jeste k tomu cestou ti ukazuje jine knizky, ktere si prohlidnes a zjistis, ze to ci ono taky neni marny. A jeste si o tom popovidas s lidmi, kteri v tom jinem oddeleni jsou, nabidnou ti dalsi, knihovnik ti prida jine informace o podobnych knizkach, a tak. Samozrejme, ze bys si podle kartoteky tu tebou vybranou knihu taky nasla. Ale tohle kolem te urcite nejakym zpusobem obohati daleko vic a najdes nove spisovatele, o kterych jsi nemela tuseni. Pak si muzes cist co chces.
 Sam01 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 19:33:16)
Monty,
tak tedy protože to moje děti v těch čtyřech letech bavilo. Oba rádi vyráběli,tak proč jim nedopřát výtvarný kroužek. Oba bavil sport,tak proč jim nedopřát sportovní kroužek. Navíc syn měl tolik energie,že skutečně bylo potřeba ho utahat.
 Fren 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:00:18)
Je přeci nesmysl říct,že děti chodí do kroužků proto,aby si zajistili život na vysoké noze.

Chápu,že jsou rodiče a nebude jich málo,které to chápou jako nějakou svoji prestiž a nacpou dítě všude možně.To je špatně.

Ale jinak za tím není třeba hledat žádnou vědu: ml.syn projevil zájem o elektroniku a chtěl se přihlásit i do el.kroužku,tam tam někoik let chodil.Zrovna jako přišel s tím,že chce chodit do juda,ok,chodil,moc ho to bavilo a dotáhl to vlastně až k černému pásku.Pak,už nevím jak přišel na řadu keyboard-chtěli se učit hrát oba kluci,tak chodili oba na tento nástroj,starší si k tomu přidal na LŠU i trubku a dál se starší syn x let věnoval běžeckému lyžování,nějakou dobu hrál florbal,tenis,záv.plaval.
Jsem osobně ráda,že kuci projevili zájem o hudební vzdělání,protože my jsme oba tedy hudební hotentoti,mladší,když pak byl na sš si pořídil kytaru obyčč a později elektrickou,naučil se sám hrát a dosud si rád zabrnká.Takže třeba tady ta hudební oblast u nás byla jen o rozšířen obzorů,ne že se tím bude jednou živit.

Když si to takhle uvědomím,tak se mi to zdá taky hodně kroužků,co každý měl,ale dělali jen to,co oba chtěli,v pohodě stíhali,jediné, na čem jsme my trvali je aby uměli plavat.To jsem zjistila u mladšího,že snad ve 3.třídě se ještě furt drží u břehu,tak ten panečku jel,i přesto že nechtěl,musel chodit nějakku dobu do plavání,než to perfektně zvládnul.
 Fren 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:13:26)
Každý na skauting není,tak není ani co by tě mělo mrzet přeci,mají zas holt jiné zájmy.No a hlavně že jsou děti zdravé,kroužek,nekroužek.Co si budem povídat.
 Fren 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:22:56)
Moc dobře vím,co je skauting a mám k němu vztah asi stejný jako tvoji kluci.~k~

A i přesto jako chápu,že tě to mrzí,ale chtěla jsem tím říct,že to je tak všechno,co s tím lze udělat z tvé strany.
 Fren 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:40:51)
dnes je toliko zájmových oblastí,že není v lidských schopnostech vše znát dopodrobna,ale pokud se tím člověk fakt nezabývá,tak si úplně postačí s rámcovým věděním oč v tomto případě jde.A je to i případ skautingu. Zrovna tak je to s létáním do vesmíru - takový příklad,když teda chceš- všichni víme oč jde,ale do podrobna zná problematiku jen hrstka vyvolených,že.
 Filip Tesař 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:22:41)
Děkuju za odpovědi, a co ty lepší školy? Omlouvám se, že to strkám do kroužků, ale navazuju na tu dlouhou předchozí debatu. Založil jsem vlastní, protože ta minulá se zúžila na osobní polemiku.

Osobně jsem za život vystřídal řad zaměstnání, počítaje v to i brigády. Můžu říct, že institucionalizovaný vzdělávání mi pomohlo jen okrajově. Přiznám, že jsem chodil na tehdy (70. a 80. léta) převážně na tehdy výběrový školy (od 3. na jazykovku a pak na gympl), i když myslím, že nesnesou srovnání s dnešníma skutečně výběrovejma školama. Zdůrazňuju: nejsem vůbec proti tomu, dávat děti na lepší školy. Uznávám, že lepší školy skýtaj víc podnětů, asi i větší studijní klid, sejde se tam víc lepších pedagogů. Učí se ale v zásadě podle téhož mustru, lišej se spíš způsoby, než cíle vzdělávání.

Když se ohlížím nazpátek, nejvíc mi škola asi dala na prvním stupni. Pak jsem se učil vědomostem, který využívám dodnes, s narůstajícím důrazem buď paralelně, nebo později sám, od základky po vejšku. Neříkám, že škola byla nanic, k něčemu rozhodně byla, poskytovala přece jenom určitej rámec, přístav, ale mohla poskytnout podstatně víc.

Dobrej učitel je lepší než dobrá škola, dobrejch učitelů se zákonitě najde víc na dobrý škole. Ale i dobrá škola poskytuje jen málo skutečnýho pochopení probíraný látky. A český vejšky – samozřejmě, úroveň je nevyrovnaná, některý školy, jako medicína, vyžadujou podstatně víc faktů a jsou i mezinárodně na slušný úrovni, některý obory, co já vím – třeba neurochirurgie – rozhodně. Obecně ale absolvování český vejšky, jedno jestli Karlovky nebo UJAK-u nikoho samo o sobě moc nepozvedne, akademický tituly je lepší v porovnání se slušnejma západníma školama o řád snížit (náš magistr jako bakalář, doktor jak magistr). Ale přitom nejsou nijak špatný, profesoři taky nejsou tak špatný – ale opět nabízej málo pochopení, a to i když porovnávám různý obory, třeba humanitní s přírodovědnýma. Vejšky u nás z tohohle pohledu zpravidla (ne vždy, ale převážně) zůstávaj takovejma vyššíma základkama. A lepší vejšky jsou výběrový vyšší základky. Proto si myslím, že dostat dítě na lepší školu samo o sobě nemusí nic zajistit, o vzdělání v pravým slova smyslu se člověk musí zasloužit převážně sám. Ať už ve škole, nebo mimo ni.
 Fren 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:29:45)
Uf,v mnohém s tebou nemohu souhlasit,ty máš asi vzdělání od všeho trochu,že - neurochira,UJAK,...~:-D,jakbka, hrušky,všechno jedno.A zsadně nesouhlasím s tím,že např.teechnické vzděání na VUT je rovno nějaé vyšší střední či vyšší základce,jak píšeš ty,to je fakt pěkná blbost. Zkus is vystudovat strojárnu na VUT či informatiku tamtéž a budeš mluvit jinak~a~
 Filip Tesař 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:39:50)
S technickejma oborama máš asi v zásadě pravdu Fren, to je v lecčem podobný, jako s tou medicínou. Jinak stavárnu na ČVUT vystudovat mně velmi blízkej bratranec, kterej za ty roky vystřídal několik firem, velkejch i malejch, domácích a německejch, nějaký základní srovnání má, a nejen on, není to jedinej člověk, co má ČVUT/VUT, co znám. Ale ona ani každá technika taky nemá srovnatelnou úroveň, a na západ od nás je řada technickejch škol, ze kterejch podle zveřejňovanejch závěrečnejch prací vycházej absolventi trochu jinýho druhu než u nás.
 Fren 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:46:33)
...na západ od nás je řada technickejch škol, ze kterejch podle zveřejňovanejch závěrečnejch prací vycházej absolventi trochu jinýho druhu než u nás - ano,to máš pravdu a proto je taková poptávka po technicích našich.A mnozí naši lidé jsou takoví fachmani,že jim západáci nesahaj ani po kotníky - mluvím zde o skutečném případu techniků a jejich tech.myšlení z konkr.něm.firmy vyrábějící ložiska. Naším velkým mínusem je stále málo sebevědomí a schopnost prosadit se. Ti němečtí nácci jsou schopní odborně jen z poloviny co naši lidé,konkrétně naši technici v této něm.firmě,ale dohání to širokýma ramenama přes celý záda.
 Filip Tesař 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:42:09)
Díky, Maargit.
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:48:39)
maargitt,
já přece s nikým nebojuju. ~;) Jen mne baví přemýšlet nad argumenty, který mi přijdou mimo mísu a navrhovat protiargumenty. V tom není osobního ani ň.
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 18:55:04)
maargitt,
to, že se zájmy dítěte mění není reálný argument? Nebo co přesně máš na mysli?
Názory na pitomosti typu kroužky jsou vždycky subjektivní, ať už si je utváříš na základě zkušenosti nebo nějaké příručky. Tak čím chceš argumentovat?
 Monty 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 18:57:43)
No a proč ne? Pastelek, vodovek, temper, barevných papírů a podobných blbinek jsem nakoupila tuny. ~;)
 TaJ 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 19:00:02)
Maargitt, no já jsem synovi i ty hromady papírů, krepáků, lepidel a barviček celkem ráda nakoupila, občas spolu doma něco děláme, ale vidím, že ho to prostě pod vedením někoho, kdo to umí, baví daleko víc:-)
 Ema 
  • 

Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 19:23:53)
Monty, ty krouzky nejsou jen nejakym nucenim deti do ruznych cinnosti, ktere je nezajimaji, nebo jakymsi hlidanim. Tuhle diskuzi i tu predeslou jsem jen tak bezne prohledla, ale jaksi jsem nenasla jeste jine "reseni", proc na krouzky chodit.
Dite muze bavit plno´veci a delat to samo, bez nejake ucasti jinych. Ale na plno veci samo neprijde, ze by neco takoveho vubec existovalo. Je proste zapotrebi, a by mu to nekdo ukazal. Kdyz v okoli podobny zajem nevidi, tak se proste k tomu tezko dostane. Takovy krouzek muze otevrit oci, ze existuje neco jineho, co mne bud bavi nebo nebavi, bud u toho zustanu a hledam dalsi cestu, nebo se poohlednu po necem jinem. Dite se k tomu samo nedocte, jako treba dospely, ktery cirou nahodou objevi nove obzory, ze jo. Nekdo mu musi otevrit dvere.
Krome toho, ze diteti ukazu, ze existuje tohle, na co treb bude chodit jen par mesicu, tak mu ukazu, ze vubec neco existuje. Ze existuje prostreny stul zajmu a z Tech zajmu si muze a nemusi neco vybrat, co ho bude bavit.U ptostreneho stolu sedi dalsi, kteri si vybiraji stejne veci, nebo jine, inspirujou a ukazuji dalsi moznosti.
K tomuhle se sama tezko dostanes, kdyz cirou nahodou neco sama objevis.
Byt s lidmi, ktere bavi stejna vec a kteri ji diskutujou, spolecne neco delaji a rozumi si, to taky neni k zahozeni. Dospely si takove veci muze najit sam, ale nekdy taky neni schopen, diteti se musi pomoct nejaky zajem najit. Moje deti mely kazdy rok 2 zajmy, u nekterych vydrzely delsi dobu, neco delat prestaly, bud je to nebavilo, nasly neco jineho, nebo to nebyo casove/financne mozne. Vsechny chodily na jeden hudebni nastroj nejaky cas - syn mi to do dneska vycita. Dcera jeste sama dal hraje a dostala k tomu i sveho partnera. Jen tak pro sebe. Holky chodily zpivat, pak s tim prestaly, dneska zpivaji dve nich v ruznych sborech. Syn hral od 5 fotbal, byl na to nadany, ale ja nemela cas, tak prestal. Dneska je ucitel telocviku a vystudoval sportovni psycholoogii. Jelikoz v 7 letech jeste neumel kotrmelec, bez toho fotbalu by zrejme ani o sportu neuvazoval, byl dost nesikovnej jako malej.
Moje matka byla desne sikovna na vsechny rucni prace, diky tomu nas uzivila, kdyz lidem po praci sila a pletla. Ja to od ni okoukala, ve treti tride jsem si upletla kostkovane podkolenky (a jelikoz jsem v rucnich pracich ve skole nenavidela nesmyslne veci k nicemu, nevysivala jsem radky jednoduchych stehu dle instrukce, pancelka mne narkla, ze lzu, kdyz jsem rekla, ze jsem to pletla ja.) Na krouzek jsem chodila jedno pololeti, naucila jsem se tam delat strih, coz mne nebavilo, jeste dneska striham podle satu, polozenych na latku na zemi.
Kazdy jsme jiny. Chodila jsem na Lidusku malovat, do sboru zpivat, tancovat lidove tance, cvicit gymnastiku, veslovat, na reci tu a tam, a k tomu jsem vedla i deti. A kdyz deti byly male, pamatuju se, ze jsem prohlasila, ze za vsecko, co jsem kdy delala, jsem nejakym zpusobem nekde dostala zaplaceno - vsim se si vydelala v nejakem obdobi potrebne penize. A jeste mne to vedlo k dalsim zajmum, protoze jsem se takhle naucila, koloik toho na svete existuje, co by se dalo vyzkouset, jestli mne to bavi. Tak jsem zkousela dal, deti to videly a mely zajem taky zkouset.

Takze to otevirani dveri k zajmum, ktere se kombinuji, a hlavne ta schopnost komunikovat s lidmi o stejnych zajmech, neni to marne.
 TaJ 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 19:34:34)
Emo, přesně tohle jsem měla na mysli - že dítě na spoustu věcí samo nepřijde, někdo mu to musí ukázat, že to existuje...a když to neumím já, nebo někdo jiný z rodiny, tak k tomu právě dobře poslouží třeba ten kroužek:-)
 Ema 
  • 

Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 20:28:59)
Jako lahudku, Monty:
diky te Lidusce a malovani jsem si vydelala peknych par tisic - jednu dobu, kdyz jsem nemela praci, jsem zdobila lidove skandinavske kusy nabytku (teda ne nejakou antiku, ale necojsem si dostudovala a naucila jsem se michat barvy a opravovat vzory, ze si lidi mohli ty skrine, hodiny a ruzne drevene nastroje davat do pokoju).

Jo, a ackoli jsem z Prahy, naucila jsem se tady malovat kraslice, ackoli jsem je videla jen na pohlednicich. Kolegyne ve skolach ocekavaly, ze o Velikonocich budu s detmi ty kraslice malovat, tak jsem se to naucila. A privedlo mne to k prostudovani ruznych publikaci s technikami z ruznych slovanskych zemi a prednasela jsem o tom v muzeich a na kulturnich akcich - coz taky diky tomu, ze jsem dostala zajem o malovani a kresleni diky Lidusce a byla jsem schopna se to potom sama naucit. A to jsem do ty Lidusky zas tak dlouho nechodila. Platilo nam topeknou radku let dovolene.

Takze kdo vi, k cemu ty ctyrlete deti vyslapnou nejakym hloupym pulrocnim krouzkem.
 Ropucha + 2 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:55:18)
Filipe, já beru dobrou školu jako šanci. Sama o sobě samozřejmě nikomu nezajistí kariéru, to je vždycky na člověku samotném. Ale z dobré školy vidím tu cestu snazší.
A já osobně, přestože jsem k žádné valné kariéře nezamířila, jsem ráda, že jsem studovala na dobrém gymnáziu. Učitelé i spolužáci mě do života rozhodně v pozitivním smyslu ovlivnili a inspirovali, i když na první pohled to není nijak patrné.
 Monika 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 15:11:34)
Pokud ten vztah "kroužky" (tj. nějaké zájmy provozované organizovaně) a budoucí zaměstnání chceš posuzovat pragmaticky, tak mně třeba v pracovním uplatnění určitě pomohlo, že jsem se naučila vycházet s lidmi, se kterými mě pojil třeba ten zájem (kolektivní sport), ale jinak byli třeba dost odlišní, což se v naprosté většině zaměstnání dooost hodí. Taky jsem 2 z 5 dosavadních zaměstnání získala díky zprostředkování známými z tohoto sportu (další pak přes spolužáka, poslední 2 normálně "na inzerát") Prostě tě zájmy zařazují dalším způsobem někam do společnosti. A pak jsou záliby jako třeba golf nebo tenis, kde je získávání užitečných kontaktů celkem typickým průvodním jevem :-) A rozhodně znám rodiče, kteří vedou děti ke sportu právě s tímto účelem. Když si třeba jsi schopen zahrát se šéfem dobře golf, máš plus :-)
 Filip Tesař 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 15:56:30)
To je zajímavý, Moniko.
 Ropucha + 2 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 14:43:31)
Filipe, já osobně to beru tak, že chci dítěti pokud možno zprostředkovat to nejlepší, co mu zprostředkovat mohu.
Nemyslím si samozřejmě, že je to záruka šťěstí na celý život, ale myslím si, že je to třeba solidní základ, na němž se mu bude dobře stavět, když bude mít zájem.
 nordica 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 15:01:27)
Pro mne to bylo u mého syna jednoznačně tohle: "Získat zajímavý zaměstnání, nebo takový, který co nejpřesněji odpovídá osobním zájmům?" - tj. rozvíjet a podporovat to, co ho zajímá a k čemu inklinuje. A potvrzeno životem - povedlo se a já už druhý rok poslouchám, jak je syn ve své práci štˇastný a jak ho naplńuje (což se, pochopitelně, pozitivně odráží i v jeho soukromém životě a vztahu). Jinak ještě i ta stránka "údržby" je důležitá, a pokud jde o hudbu, tak ta dá hodně i člověku, ze kterého nikdy nebude profesionální hudebník. Tante Bante to krásně napsala hned na začátku téhle diskuze. Takže za mne - kroužky a zájmové aktivity rozhodně! nejsou zbytečné. (jen všeho s mírou :-)
 Merylin5 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 16:06:42)
Dobré otázky, podle mě žádný rozvíjení v tom smyslu jak píšeš neexistuje - takhle trénovaný dítě a dítě, který si po většinu dětství hrálo na zahradě, můžou nakonec stát na stejný startovní čáře.

A ano, pouze rozvíjení pro účel "využij to, co ti Pánbu nadělil" je na místě, ostatní je omyl, iluze.
 nordica 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 16:57:26)
Medvědice, omyl! Moje dítě ještě prožilo štˇastné dětství bez počítače, tabletů, ipodů apod. Hrabalo si bunkry na okraji Prahy se staršími kamarády. Ale taky mělo přirozený talent na jazyky a úžasnou zvídavost. Takže opravdu žádný trénink, jen podpora jeho zájmů. Pochybuji, že by jeho současné povolání mohl vykonávat někdo, kdo strávil dětství a mládí pouze hraním si na zahradě. Ale je každého věc, zda dítě podpoří a bude ho rozvíjet, nebo ho nechá jen tak být, hlavně at´si hraje a nic se po něm nechce.
 nordica 


Re: Rozvíjení, zahnívání a uplatnění 

(3.7.2015 21:08:00)
Buchli, kromě největších mrazů jsem nerozvážela, chodil všude pěšky a později jezdil kus dál vlakem. Taxikáže jsem fakt nedělala. Ale to byly ještě doby, kdy se člověk nebál pustit dítě někam samotné. Dneska to mají rodiče daleko komplikovanější.

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.