magrata1 |
|
(9.3.2016 12:37:24) Oba s manželem máme uměleckou školu. On je lepší na jazyky a tupý na matiku a já opačně. Děti jsou mix. Nejstarší je po tatínkovi. To, že matika není její silná stránka, mě až tak netrápí, horší je to, že když jí něco nejde samo, zlomí nad sebou hůl a bez snahy na to kašle. Za měsíc dělá příjmačky a skoro nepočítá, přitom známky z matiky nemá nic moc. Navíc ke mně chodí dost cizích děcek na doučování, umím dobře vysvětlovat. I dcera, když jí to vysvětlím, vykazuje zlepšení. Jen by si to musela nechat vysvětlit a procvičit to. Tohle mě teda štve a i kdyby měla stejný přístup k jazykům, vadilo by mi to. Já, abych udělala anglinu na VŠ, jsem se ji učila pořád a všude, nepřipustila jsem si, že neprolezu. Učila jsem se i ve frontě u pokladny. Ona dělá cokoli, jen aby na matikú nesáhla Jsem zvědavá, kam půjde, jestli se nedostane na školu. Další dvě holky jsou ještě malé, těžko říci, co jim půjde. A samozřejmě víc kreslí a tvoří než většina dětí, protože to doma denně vidí a mají k dispozici materiály, které běžně většina dětí doma nemá. Ale nikoho do tvoření netlačím. Kromě těch jazyků mě baví skoro všechno, ráda je podpořím v čemkoli a pomůžu jim v hledání vlastní cesty. Jediné, co požaduju, je snaha i v oborech, které dají nějakou námahu a neskáčou samy do hlavy. Nemusí v tom perlit, ale aspoň prolézt tak, aby mohly dělat to, co je baví.
|
Monty |
|
(9.3.2016 13:26:32) magráto, "Ona dělá cokoli, jen aby na matikú nesáhla..." V tom nejsi sama. U syna je to ještě o něco pikantnější, protože ten se snažil své výsledky v matematice svést na nás, že se tomu jako málo věnujeme (což je samozřejmě nesmysl). Ale ani placený doučování nebylo k ničemu, protože on nebude počítat, prostě NEBUDE. Tak ať mi vleze na záda a začne si pomalu vybírat učňák.
|
magrata1 |
|
(9.3.2016 13:39:18) On má ještě chvilku čas na probrání nebo může jít na um. školu, kde se z matiky moc nedělá. Ale naše hvězda už čas na probrání nemá.
|
Monty |
|
(9.3.2016 13:47:54) magráto, pokud budou jednotný přijímačky na všechny střední školy, tak má smůlu stejně. Leda by ti ostatní uchazeči o uměleckou školu byli ještě větší matematická jelita než on.
|
magrata1 |
|
(9.3.2016 14:09:35) jsem zvědavá, jak to bude. Já ty jednotné příjmačky považuju za diskriminační u um. škol, pokud to nebude bráno tak, že stačí prolézt, napsat to na minimum a hlavní v rozhodování budou talentovky. Navíc si nedovedu představit, jak by to reálně probíhalo. Talentovky se dělají v předstihu.to proto, aby se v případě neúspěchu (který je častější než na jiných školách) mohlo dítě soustředit na normální příjmačky a vybrat si ze škol bez talentovek. Ale když nebude vědět, jestli se dostalo- neví, jak po talentovkách zamíchají kartama normální příjmačky, musí se rozhodnout, kterou školu si dá na první místo, protože tam s ním v případě úspěšně složených příjmaček budou počítat. Druhá škola jen doplní volná místa po příjmačkách. A co teď? Má si dát první gympl nebo tu vysněnou SUPŠ? Když se nedostane na SUPŠ, na gymplu už volné místo nebude a on si bude muset vybrat mezi školama, o které nemá zájem, přestože udělal líp zkoušky než ty děcka, co se ještě na gympl dostaly. Nevím, jestli je to pochopitelné, jak to píšu, snad jo.
|
Monty |
|
(9.3.2016 14:26:29) magráto, jo, souhlasím. Taky mi to přijde padlé na hlavu. Stejně jako jednotné maturity. Ono ani tak nejde o to, že by se to průměrně inteligentní člověk nenaučil, spíš je otázka, k čemu bude např. maturita z matiky gymnazistovi, který z toho gymplu chce jít třeba na práva nebo na fildu. Na základce to ještě chápu, i když v téhle podobě je to taky blbě, ale jsou to relativně malý a nevyhraněný děti, ale na střední? Jednotné maturity? Hovadina.
|
. . |
|
(9.3.2016 15:03:58) Monty, tak na gymnáziu, což je střední škola poskytující VŠEOBECNÉ vzdělání mi to přijde celkem ok. Padlejší na hlavu mi to přijde na těch SŠ, který jsou již samy o sobě zaměřený zcela mimo matiku, ani se z nich nemíří mohutně na VŠ. Jo a už to schválili koukám.
|
Monty |
|
(9.3.2016 15:06:20) Slupko, njn, ale všechna gymnázia nejsou všeobecná. Ono fakt nejde o to, že by to bylo nemožný, ale často je to úplně zbytečný.
|
. . |
|
(9.3.2016 15:10:30) Monty (respektive kdokoli, kdo o tom něco konkrétního může kompetentně říci), domnívám se, že všechna gymnázia poskytují všeobecné střední vzdělání, případné humanitní či jiné zaměření na tom nic nemění. Nebo se pletu?
|
Monty |
|
(9.3.2016 15:23:34) Slupko, jistě, ale asi bude trochu rozdíl mezi složením studentů na gymnáziu matematickém a na gymnáziu humanitním/jazykovém. I když tady asi ne, tady jsou samí univerzální géniové, kterým jde všechno a všechno je baví.
|
Rodinová |
|
(9.3.2016 15:27:25) No to zas prr, Monty
|
|
. . |
|
(9.3.2016 15:30:59) Monty, nejde o to, jací studenti kde jsou, ale z hlediska jakési smysluplnosti zákonů a vyhlášek pokud jsou gymply všeobecně vzdělávací ústavy (a domnívám se, že jsou), tak zas požadovat na všech všeobecné maturity mi nepřijde úplně mimo. Narozdíl od různých specializovaných středních škol. Zřejmě je řešení to střední školství víc diferencovat co do oborů - tedy mít více odborných SŠ a míň gymplů. Ty nechat pro ty fakt úplně nerozhodný a všestranný (pro mě to není nadávka).
|
Ráchel, 3 děti |
|
(9.3.2016 15:32:42) tak podle téhle logiky by se měla dělat maturita ze VŠECH předmětů
|
. . |
|
(9.3.2016 15:37:44) Ráchel proč ze všech? Z nějakého výběru, který zajistí tu všeobecnost. A do té dle mého nějaká ta matika (nebo logika nebo třeba fyzika) patří. Možná by se mohl dát výběr vždy z nějakého "koše" předmětů tak, aby byla ta všeobecnost zachována - jako (aspoň) jeden jazyk, jeden přírodovědný předmět, atd...
|
|
|
Monty |
|
(9.3.2016 15:32:51) Slupko, ale jo, vždyť já píšu jen, že to pokládám za zbytečné - u gymplu. U ostatních škol už je to vyloženě hovadina.
|
. . |
|
(9.3.2016 15:38:47) Monty no a já píšu, že mi to nepřipadá zbytečné - u gymplu, jelikož jde o podstatu toho pojmu "gympl".
|
Monty |
|
(9.3.2016 15:44:59) Slupko, jo, máme na to každá jiný názor.
|
Cimbur |
|
(9.3.2016 17:29:03) Monty, gymnázium bez matematiky přestává být gymnáziem. Chápu, že konzervatoristi matematiku nepotřebují, ale pro všechny exaktní vědy jí není nikdy dost! Je třeba naprosto tristní, že ani lidi biologicky vzdělaní nemají základní pojem o statistice a naprosto chybně interpretují různé údaje. Díky absenci matematické myšlení jsou také lidé velmi snadno manipulovatelní, protože nedokáží mnohé informace kriticky vyhodnotit.
|
. . |
|
(9.3.2016 17:30:49) "gymnázium bez matematiky přestává být gymnáziem." Děkuji ti náčelníku, že jsi se mě zastal.
|
Dooly. |
|
(9.3.2016 18:04:13) A proto třeba němci ani nic jinýho jako maturitu neuznaji,než. Tu z gymnázia
|
|
|
Monty |
|
(9.3.2016 17:33:02) Šmarjápanno, já tu přece nebojuju proti matematice, vůbec nic proti ní nemám. Pouze konstatuji, že ne pro každého je v životě/profesi potřeba tatáž matematika. Základy matematiky by měl mít každý, ale ta "nadstavba" je jaksi individuální a jednotné maturity to popírají.
|
. . |
|
(9.3.2016 17:41:03) Monty, ovšem dle stejné logiky ne pro každého je v životě/profesi potřeba tatáž úroveň češtiny. Proč by se z ní mělo maturovat? Například. Ve skutečnosti v životě/profesi je potřeba jen minimum znalostí získaných ve škole. Daleko podstatnější je schopnost se učit, hledat a nalézat souvislosti, logicky myslet, zorientovat se v řadě různorodých problémů, úloh. To se získá jen tréninkem mozku, nejlépe všestranným. Jazyky, matika, přírodní vědy, výchovy... vše má svoji nezastupitelnou funkci. Pokud má někdo maturitu, měl by být takto na nějaké úrovni rozvinut. Pokud má maturitu z gymplu, tak skutečně všestranně.
|
Monty |
|
(9.3.2016 17:52:22) Slupko, jako teorie hezké, ale já jsem spíš na tu praxi. A ten reálný život je poněkud jinde než teorie a prezentované myšlenky/předpoklady/popisy skutečnosti na Rodině.cz. Alespoň tedy ten můj a lidí v mém okolí.
|
. . |
|
(9.3.2016 17:55:27) Monty, tak zůstaňmě u té části mého příspěvku, který se týká praxe. Potřebují všichni středoškoláci v životě/profesi češtinu (a znalost literatury) na úrovni maturity? Má maturita z ČJ nějaký smysl, nebo je to na gymplu zbytečné a jinde hovadina?
|
Monty |
|
(9.3.2016 18:03:31) Slupko, maturita z češtiny je triviální záležitost. Znalost literatury spíš spadá do všeobecného vzdělání, součástí češtiny je v podstatě proto, že se na té střední škole něco učit musí a gramatiku zvládnou probrat už na základce. Schopnost umět se srozumitelně písemně vyjádřit je každopádně praktičtější pro více lidí, než kolik jich využije znalost kvadratických rovnic. Navíc nechápu, o čem se vlastně bavíme - ani ti, co mají maturitu, neodmaturovali všichni stejně. Prolézt se čtyřkou je pořád ještě legitimní.
|
. . |
|
(9.3.2016 18:14:21) Monty, tak dle mého schopnost matematického uvažování je stejně tak praktická pro všední život jako schopnost umět se srozumitelně písemně vyjádřit (často daleko důležitější, kdo dneska něco srozumitelného píše...).
O kvadratických rovnicích to není, i když maturita ano, stejně jako umět se písemně vyjádřit není o vší té gramatice, slohu a literatuře, ze které se maturuje.
Argument, že literatura je na střední proto, že něco se tam učit musí (a proto se z ní povinně maturuje), je v této souvislosti opravdu úsměvný
|
|
. . |
|
(9.3.2016 18:17:59) Monty, a ještě: "maturita z češtiny je triviální záležitost. " je argument pro Čj jako povinnou součást maturity? Co tím myslíš? Jako že celá maturita má být triviální? (tedy zde zřejmě myšleno jednoduchá, snadná)
Pro někoho je triviální čeština (všechny části), pro někoho matika. Fígl je v tom, že namáhat hlavičku si maturant má i s tím, co pro něj triviální není, a je to tak dle mého správně.
|
Monty |
|
(9.3.2016 18:39:05) OK, tak jinak. Když se přeneseme z virtuální reality zde, překvapivě dojdeme ke zjištění, že svět není plný renesančních lidí (vč. dětí), kteří si nadšeně trénují mozečky a dychtí po hlubokém všeobecném vzdělání. Troufla bych si tipovat, že pro značnou část studentů středních škol je škola nutné zlo a učí se proto, že musí. Mají-li se učit všichni totéž (jednotné maturity), k čemu potom je dělení škol na všeobecné (gymnázium) a odborné? Kromě toho, že příprava státních maturit zaměstná na hodně let hodně lidí, placených ze státní kasy?
|
. . |
|
(9.3.2016 18:49:28) Monty, nepřu se s tebou o vhodnost jednotných maturit (ohledně toho nemám jednoznačný názor, má to různá pro i proti).
Snažím se ti vysvětlit, proč považuji za zcela legitimní a vhodný požadavek maturity z matematiky na gymnáziu.
Ty jsi psala, že je i tam zbytečná.
Znovu se ptám: je tedy zbytečná na gymplu i maturita z češtiny? Skutečně si myslíš, že je praktičtější znát díla kdejakého velikána, než vyznat se kromě triviálních počtů i ve funkcích, statistice, ...?
kromě toho gymnázia by MĚL být prostor "plný renesančních lidí (vč. dětí), kteří si nadšeně trénují mozečky a dychtí po hlubokém všeobecném vzdělání. " - ke vzdělávání těch je gympl určený, a málo jiných se na ty víceleté i dostane.
|
Monty |
|
(9.3.2016 19:16:26) Slupko, psala jsem, že je zbytečná povinná maturita na všech školách. Na gymnáziu s konkrétním zaměřením by sice podle mého nemusela být, ale nijak mi nedere žíly, že tam je. Proti čemu jsem "protestovala" byla povinná maturita z matematiky na odborných školách a jednotné přijímací zkoušky na všechny typy středních škol.
|
. . |
|
(9.3.2016 19:21:58) Monty nikoli, psala jsi toto:
9.3.2016 14:26:29 Monty Re: ovlivnuje vase vzdelani vychovu deti? magráto, jo, souhlasím. Taky mi to přijde padlé na hlavu. Stejně jako jednotné maturity. Ono ani tak nejde o to, že by se to průměrně inteligentní člověk nenaučil, spíš je otázka, k čemu bude např. maturita z matiky gymnazistovi, který z toho gymplu chce jít třeba na práva nebo na fildu.
ODTUD se odvíjí naše debata. Stále se držím toho gymnázia. Bavily jsme se pak o zaměření gymnázií, o praktičtější schopnosti se písemně vyjádřit než matematicky myslet... mohu to zkopírovat postupně vše, ale při tvé fotografické paměti stačí, když si to zpětně promítneš
|
Monty |
|
(9.3.2016 19:24:39) Slupko, popis toho, co by se líbilo mně (ideální stav) není žádné doporučení na to, co by jak mělo být. To je konstatování. Ano, přijde mi rozumnější maturita více variabilní, i na gymnáziu, ale - viz níže - tam mi žíly netrhá, i když si to umím představit "lépe a radostněji".
|
. . |
|
(9.3.2016 19:34:51) Monty, je užší specializace u gymnazistů lepší a radostnější? Proč? K čemu je dobré snížit úroveň všeobecného vzdělání o znalosti například z čj, literatury a gramatiky? (Vezměme si za příklad gymnazistu, který se chystá studovat IT, a souvisle česky se již patrně zvládá vyjadřovat ze základky možná i z rodiny.)
|
Monty |
|
(9.3.2016 19:41:09) Slupko, v tom bude ten kámen úrazu. Všeobecné vzdělání totiž není jen matika a čeština. Maturita ze "všeobecného vzdělání" jaksi neexistuje. Což mi přijde škoda. To je totiž to, co se snažím říct. Student, který není renesanční osobnost ala Rodina.cz se buď soustředí na to, co ho baví a co chce jednou dělat, nebo na to, co musí, aby prolezl maturitou. Proto na spoustu věcí zcela záměrně dlabe, protože to přece "nepotřebuje vědět". No, nepotřebuje, stejně jako "nepotřebuje" (většinou) přístavek volný nebo lineární rovnice, otázkou je, jestli je to dobře.
|
. . |
|
(9.3.2016 19:46:27) Monty, není to jen matika a čeština, to snad dá rozum a maturity na gymnáziích, které se neskládají jen z těchto dvou předmětů.
Takže znovu. Pokud ti připadá lepší vynechat např. matiku u maturity na gymplu, připadá ti též lepší vynechat např. češtinu - obojí dle zaměření gymplu, případně zaměření jednotlivých studentů?
|
JaninaH |
|
(9.3.2016 19:51:23) Slupko, z fleku můžu jmenovat lidi, kteří by radši maturovali z matematiky než z češtiny z fleku, jsou moji spolužáci z matematického gymnázia. Opravdu tam bylo pár lidí, kteří měli s češtinou velké problémy.
|
|
. . |
|
(9.3.2016 19:56:54) Janino, díky za příklad z praxe (to Monty bere, tu realitu). Jasně, proto chci od Monty slyšet, co jí vede k přesvědčení, že maturita z češtiny je za a) triviální b) automaticky součást maturity narozdíl od matiky.
Teda možná, že ani čeština by neměla být povinná, to ještě mi ještě Monty nenapsal, co by podle ní bylo lepší a radostnější - maturita individuálního ražení obecně - bez ohledu na nějaké obecně uznávané všeobecné zastoupení věd, nebo čj ano a pak již jak kdo chce (školy).
|
Monty |
|
(9.3.2016 20:00:52) Slupko, žijeme v České republice, čeština je úřední jazyk (viz níže) takže lze předpokládat, že maturita z mateřského jazyka nějaké opodstatnění mít bude. Nejde o žádné uznávané rozložení věd, to je prostá realita země, kde se mluví česky.
|
. . |
|
(9.3.2016 20:16:33) Monty, prostá realita je, že česky mluvit a psát umí naprostá většina absolventů základní školy (měli by umět všichni tedy). Stejně jako sčítat, odčítat, násobit, spočítat procenta a trojčlenku. Píšeme ale o středním vzdělání, tedy se pohybujeme o stupeň výše.
Proč má člověk s maturitou lépe ovládat češtinu (a pro výplň času na škole se učit literaturu) než matematicky myslet?
|
Monty |
|
(9.3.2016 20:19:17) Slupko, čemu říkáš matematicky myslet? Je možné, že se chystají maturity z matematiky, které jsou zaměřené na to, aby absolventi uměli matematicky/logicky myslet. Ale moc tomu nevěřím. Vím, jak se běžně učila a učí matematika.
|
. . |
|
(9.3.2016 20:22:16) Monty, matika se učí nepochybně špatně. Jazyky také. Stejně tak nepochybně je velmi praktické umět matematicky myslet i dát dohromady smysluplnou větu v češtině a v cizím jazyce.
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(9.3.2016 19:52:38) maargitt, a podle tebe je cesta k řešení tohoto problému zavedení povinné (a tudíž nijak extra těžké) maturity z matiky? Já si to fakt nemyslím.
|
Monty |
|
(9.3.2016 19:56:26) maargitt, prima, takže gymnazista bude mít stejné znalosti z matematiky jako absolvent konzervatoře. Tomu říkám smysluplné zvýšení nároků.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. . |
|
(9.3.2016 19:24:03) Monty, a znovu se ptám, proč je maturita z matiky zbytečná, kdežto z češtiny není zbytečná.
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(9.3.2016 19:01:03) Monty, takže by se na SŠ mělo učit jen to, co studenty baví? To by se tedy výuka na většině škol skládala z povinně volitelného tělocviku a povinně volitelné informatiky (rozuměj volná aktivita na pc) Zbytek předmětů by mohl být definitivně zrušen. Pro těch pár podivínů, kteří by se snad zajímali o něco dalšího, by mohlo v každém krajském městě zůstat jedno gymnázium, aby se neřeklo
|
. . |
|
(9.3.2016 19:08:44) Anett kdeže tělocvik. Naše tělocvikářka na gymplu nechtěla nikomu pohyb vnucovat, takže se z 22 dívek cca 12 omlouvalo pravidelně, dalších 5 občas, spolehlivě nás cvičilo tak těch 5.
|
|
Monty |
|
(9.3.2016 19:14:08) Anett, to by se asi na školách neučilo nic, že. Tvůj výklad mého příspěvku jest... poněkud svérázný.
|
Ropucha + 2 |
|
(9.3.2016 19:22:53) Monty, mně zase přijde svérázné snižovat nároky škol jen proto, že málokterý student miluje všechny předměty. Ono se o tom posledních x let mluví pořád dokola, ale mně osobně nepřijde, že by nároky byly přehnané, možná spíš naopak. Pokud vím, existují dvě úrovně maturity a ta nižší je kritizována spíš pro svou nenáročnost.
|
Monty |
|
(9.3.2016 19:25:37) Anett, a o snižování nároků jsem psala kde, prosím tě?
|
. . |
|
(9.3.2016 19:28:06) Monty, no že neresenanční člověk by neměl být nucen maturovat z toho, co ho nebaví, a co nebude potřebovat. Maturovat jen z toho, co člověku jde a baví ho to, je nepochybně snazší, než z toho, na co student musí trochu máknout.
|
Monty |
|
(9.3.2016 19:29:24) Slupko, nikde jsem nepsala, že se má maturovat z toho, co někoho baví. Nevkládej mi to do úst.
|
JaninaH |
|
(9.3.2016 19:39:24) Maargitt, vidím to stejně.
|
|
|
Monty |
|
(9.3.2016 19:44:40) maargitt, to se mýlíš, není v tom vůbec nic osobního. Jo, ty jednotné přijímačky jsou v tomto směru zásadní problém, ale s mým názorem na povinnou maturitu z matematiky to nijak nesouvisí - to je prostě kravina par excellence.
|
|
|
. . |
|
(9.3.2016 19:42:37) Monty, již jsem tě citovala, jak jsi psala o gymnazistech, kteří nepotřebují maturitu z matiky, když jdou na práva (sic!) a k tomu jsi dále psala: "Když se přeneseme z virtuální reality zde, překvapivě dojdeme ke zjištění, že svět není plný renesančních lidí (vč. dětí), kteří si nadšeně trénují mozečky a dychtí po hlubokém všeobecném vzdělání." z A a B plyne C, tedy nechť budoucí právník či filolog nematuruje z matiky, jelikož není nadšen trénováním mozečku (kdyby byl nadšen, tož ať maturuje - dle tvých výroků výše).
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(9.3.2016 19:48:43) "o snižování nároků jsem psala kde, prosím tě"
Odstranit povinnou maturitu z matematiky je snížení nároků na studium, nebo ne?
|
Monty |
|
(9.3.2016 19:54:31) Anett, naopak. Povinná jednotná maturita je tím snížením nároků.
|
|
. . |
|
(9.3.2016 20:00:03) Monty, jednotná maturita nastaví minimum nároků i na učňácích a méně náročných odborných školách, uměleckým nastaví tu minimální laťku třeba v té matice... A vyšší úroveň absolventů si jednotlivé školy zajistí svými nároky studia.
Tedy celkově se nesníží, ale zvýší. Dneska pojem maturita nemá téměř žádnou výpovědní hodnotu, dokud není řečeno, odkud.
|
Monty |
|
(9.3.2016 20:06:58) Slupko, no, že většina "umělců" bude vyloženě nadšená, když se budou muset čtyři roky učit matiku, aby udělali maturitu na umělecký škole. A jsem dost zvědavá na praxi. Nejspíš se ještě kvalitně pobavíme.
|
. . |
|
(9.3.2016 20:19:03) Monty, proč by měli být nadšení z matiky? Proč by měli maturovat jen z toho, čím jsou nadšeni? Však sama píšeš, že se nemá maturovat jen z toho, co studenty baví.
|
Monty |
|
(9.3.2016 20:21:40) Slupko, protože se tu nebavíme o gymnazistech. Ani na uměleckých školách nejsou samé děsně zábavné předměty, ty pořád nechápeš nebo záměrně překrucuješ to, co píšu. Chodí na ně ovšem lidé, kteří mají umělecký talent a hodlají se tomu umění nějakým způsobem věnovat. Nečeká se od nich, že půjdou na matfyz. Takoví chodí obvykle na gympl. (Měla jsem ovšem použít jiný příklad, pravděpodobně to teď bude opět vnímáno jako projev osobní nespokojenosti s tím, že nebudu mít dítě s maturitou, i když mi o to fakt nejde.)
|
. . |
|
(9.3.2016 20:31:11) Monty, tož ať se na uměleckých školách nematuruje. Pokud ten umělec nebude schopen splnit ani nízké nároky jednotných maturit (z čehokoli), nechť je vyučený výtvarník. Nebo lépe výtvarník z ateliéru toho a toho, což by mělo mít v uměleckém světě a u zákazníků větší váhu, než nějaká maturita.
A jestli chce-potřebuje výtvarník na uměleckou VŠ, ať se celý ten systém změní, a na uměleckých VŠ není podmínka maturita, ale úroveň umění/nadání prokázaná při přijímačkách, doporučení z ateliéru, kde studoval dosud, atd...
Na umělecky zaměřeném gymnáziu každopádně maturita z matiky. Takový umělec, který jde na gymnázium, holt touží po všeobecném vzdělání. Jinak nemá smysl, aby tam lezl...
|
Monty |
|
(9.3.2016 20:32:55) Slupko, to by asi bylo ideální řešení, ale pokud vím, tak se nic takového nechystá...
|
|
Monty |
|
(9.3.2016 20:39:47) maargitt, matematika se občas hodí i zedníkovi, ale nemusí z ní kvůli tomu maturovat.
|
. . |
|
(9.3.2016 20:46:01) Tak matika a logika a počty se především hodí úplně každému, snáze se tou úrovní vyšší než ZŠ žije. (jedná se i o finanční gramotnost, schopnost vytvořit smysluplný časový harmonogram, dělat realistické plány všeho druhu, nakoupit přiměřené množství potravin............ jsou toho mraky)
|
Monty |
|
(9.3.2016 20:57:57) Slupko, v reálu jsou toho mraky, ale jak se tak dívám na státní maturity z matiky, tak tam s bídou polovina.
|
. . |
|
(9.3.2016 21:02:35) Monty, ale to jsme zase u toho, že maturita z ČEHOKOLI není pro reálný život optimálně nastavená.
Je to to samé z češtiny, z jazyků. Nebo máš pocit, že student, který odmaturoval z angličtiny, ji opravdu ovládá tak, jak ji potřebuje v reálném životě? (jiné předměty nezmiňuji, ale obdobně)
|
Monty |
|
(9.3.2016 21:06:21) Slupko, znovu - není, a jednotná státní maturita není v tomto směru optimalizace, ale nesmysl.
|
. . |
|
(9.3.2016 21:12:02) Monty, státní maturity nejsou optimalizace v žádném smyslu, to jsem zcela jistě nenapsala.
Ovšem matematika je na tom z tohoto pohledu stejně, jako jiné předměty. Proč jen proti ní používáš tento argument? Tak se nemá maturovat z ničeho, protože se to neučí dobře a požadované výstupy mají k reálné potřebě daleko?
|
Monty |
|
(9.3.2016 21:19:29) Slupko, protože matika na odborných/uměleckých školách v rozsahu, který by stačil na současnou podobu státních maturit, je prostě blbost. Možná tu budu v menšině, ale fakt mne nezajímá, jestli umí zdravotní sestra, která mí bere krev spočítat rovnici (x+3)−(7x⋅3)+12x=0, ani jestli to umí výtvarník, od kterého bych si chtěla koupit obraz, a nemyslím si, že je nutné, aby to ve škole brali na úkor třeba té praktické matematiky, o které jsi psala o pár příspěvků níž.
|
. . |
|
(9.3.2016 21:29:35) Monty, již jsme se o tom bavili dříve v jiné diskuzi - ten příklad, který uvádíš, nemá od těch praktických situací tak daleko, jak se tobě zdá. A mj. počítáním takových věcí se rozvíjí, trénuje schopnost spočítat (odhadnout, naplánovat) něco v reálu, o čem v době studia ještě nevíme, že budeme potřebovat, a nemůžeme se to tudíž naučit mechanicky. To je to "matematické" myšlení. Nejde o to umět spočítat zrovna diferenciální rovnici daného typu, ale natrénovat mozek i v tomto smyslu, nejen v daktylu...
|
Monty |
|
(9.3.2016 21:54:09) Slupko, není podstatné, jestli v tom ty nebo já vidíme smysl. Spíš je otázka, jestli je žádoucí omezovat možnost vzdělávání jen na ty, kteří ten smysl vidí. Ono by samozřejmě bylo nejlepší to tvoje řešení, tzn. změnit vnímání maturity jako něčeho, co je bezpodmínečně nutné, jenže to už dneska asi nepůjde.
|
. . |
|
(9.3.2016 22:00:24) Monty, domnívám se, že zrovna u umělců by to jít mohlo (bez maturity), proč ne? Pohled společnosti i mšmt se na to bude vyvíjet stále.
Ostatně ani podnikatelé maturitu v mnoha případech nepotřebují. Můj syn ji nepotřebuje ( )...
U zdravotních sester se domnívám, že maturita včetně matiky rozhodně smysl má.
Omezovat vzdělávání na ty, kteří vidí smysl v "nesmyslných" rovnicích nechci, raději bych byla, kdyby výuka matiky od první třídy byla taková, aby ten smysl všichni maturanti aspoň tušili nebo připouštěli.
|
Monty |
|
(9.3.2016 22:08:15) Slupko, viz níže - nevím o tom, že by se připravovala taková reforma. A jsem fakt zvědavá, jak to bude v praxi vypadat. Jak ty jednotné přijímačky, tak povinné státní maturity.
|
. . |
|
(9.3.2016 22:19:12) Monty, reforma se teď nejspíš nepřipravuje (i když kdo ví), ale pokud bude společenská poptávka po umělcích bez maturity, tak nějaké ty školy (jednotlivých mistrů) postupně vzniknou klidně zdola. Možná i na tu reformu dojde. Nemyslím si každopádně, že by to "bez maturity už dneska nešlo". Samozřejmě že to jde již dnes, a zítra, ach zítra, kdopak ví, ... hlavně že již nejsme na věčné časy se zemí, kde zítra již znamená včera...
Taky jsem zvědavá. I když mých dětí se to již netýká.
|
Monty |
|
(9.3.2016 22:28:04) Slupko, bez maturity to samozřejmě jde. Zatím jsou ale určité školy, které přijímačky ani maturitu z matiky neměly pořád školy, které maturitou končí. Nestanou se z nich učňáky. Takže mne zajímá, jak to bude teď vypadat na těchto školách a co budou dělat děti, které by dřív šly na střední a teď nebudou mít kam jít. Pořád mám pocit, že je za tím zase jenom byznys. Rodiče budou zase muset sáhnout do kapsy a zaplatit přípravu na Cermat, a tentokrát už prakticky všichni.
|
. . |
|
(10.3.2016 9:14:25) Monty, "Pořád mám pocit, že je za tím zase jenom byznys. Rodiče budou zase muset sáhnout do kapsy a zaplatit přípravu na Cermat, a tentokrát už prakticky všichni. "
to si nemyslím. Možná jsem naivní idealista, ale pevně doufám, že v tomto případě se opravdu snaží politici o nějakou smysluplnou koncepci vzdělávání. (jak se jim to daří, to je jiná otázka, ale popravdě - sama bych to řešit neuměla...)
|
Monty |
|
(10.3.2016 12:47:13) Slupko, já ti nevím. Možná jsem konzerva, která vyznává hodnoty, které nejsou momentálně in, ale když mám možnost aktuálně srovnávat přijímačky, co si dělá škola sama, a SCIO, tak mi fakt přijde, že SCIO je krok zpátky.
|
. . |
|
(10.3.2016 16:53:14) Monty, nevím, jaké hodnoty "které jsou momentálně in" máš na mysli. V jakém prostředí, mezi jakými lidmi,... Možná máš o těch "hodnotách in" poněkud zkreslené představy díky svému vesmíru. Možná bys byla překvapená, že dost lidí vyznává podobné hodnoty, jako ty (a možná ne, ani ty tvoje neznám). Každopádně:
Přijímačky, které si dělá škola sama, mohou být dobré i špatné, vhodné pro tyhle děti a nevhodné pro jiné. Stejně jako SCIO. Pokud se na ty školní dítě chce zodpovědně připravit, musí "něco dělat", stejně jako když se připravuje na SCIO. Pokud chce dítě přípravu opravdu zaměřit na danou školu, tak tam chodí na přípravné kurzy, které také něco stojí. Pokud chce dát přihlášku na dvě školy, má to 2x. Samozřejmě si škola, která chce a potřebuje, stejně přidá k povinnému základu svoje - talentovky, další testy, cokoli...
SCIO je fakt dobré tím, že jsou na tom všichni stejně, a to navíc předvídatelně. A mně osobně přijde i obsah a konstrukce těch testů docela ok, ale to již je věc názoru, a co komu sedne (možná SCIO staví na logice více, než je některým mozkům milé).
A dále k tomu přistupuje skutečnost, že střední školy podporuje stát. Je tudíž jasné, že chce mít vliv na to, jaké děti školy přijmou. Chce dát minimální laťku, pod kterou to dítě na střední školu prostě nepatří. Protože jsou školy, které naberou hodně dětí, které to studium bez užitku protlučou a nemají šanci odmaturovat. Úroveň maturit opět dle mého má mít možnost kontrolovat stát, jelikož to školství platí. I soukromé školy mají příspěvky, navíc jde i o status studenta a např. tedy zdravotní pojištění, úlevy na daních pro rodiče, atd...
Jak jsem psala již dříve - nemám jednoznačný názor, zda jsou jednotné přijímačky a maturity dobré/špatné, protože mají svá pro i proti. Teď jsem uvedla částečně důvody pro a částečně proč je vůle státu do toho kafrat legitimní.
Proti si sesumíruješ sama, a že by stát měl do všeho kafrat co nejmíň je pak věcí mého a patrně i tvého politického přesvědčení.
|
|
|
|
|
|
Marta. |
|
(10.3.2016 17:45:32) Monty, asi tě potěším. Novela školského zákona prošla včera v Poslanecké sněmovně třetím čtením a míří do Senátu. Dá se čekat, že žádné velké změny nenastanou. Co se týče jednotných přijímacích zkoušek na SŠ, tak ty budou, ale s výjimkou uměleckých a sportovních škol. Vypadá to nadějně, že by je tvůj syn dělat nemusel. Maturita z matematiky by měla být povinná v roce 2020/2021, ale vládním nařízením by některé školy měly dostat výjimku.
Rodiče domškoláků budou mít taky radost, individuální vzdělávání by mělo být možné i pro žáky na 2. stupni ZŠ.
|
. . |
|
(10.3.2016 20:22:52) Milado, je to koncipováno tak, že povinná matika by měla být až pro studenty, kteří půjdou na SŠ přes ty jednotné přijímačky. Což letos není.
|
|
Marta. |
|
(10.3.2016 20:30:28) Milado, máš to spočítané dobře, neměla. Ale kolem té matematiky je tolik neshod a nejasností, že je docela dobře možné, že se to zase odsune nebo to jiná vláda zruší Uvidíme.
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(10.3.2016 23:13:43) jéé, opravdu ještě nebude povinná maturita z matiky pro letošní kvartu? to synovi zatajím, jiank se na matiku vykašle :))
|
|
|
|
. . |
|
(11.3.2016 10:17:14) Monty, klid, jak píše i Marta, umělecké školy nebudou mít jednotné zkoušky ani tu maturitu z matiky (nejspíš, do nařízení se patrně nedostanou...):
"Jednotné přijímací zkoušky na střední školy se mají týkat testů z češtiny a matematiky. Výjimku budou mít střední školy s talentovou zkouškou, tedy konzervatoře, umělecké školy a sportovní gymnázia. Obory, pro které bude maturita z matematiky povinná, má stanovit vláda nařízením."
|
Monty |
|
(11.3.2016 16:03:28) Slupko, to zní nadějně. Jinak k těm přijímačkám - já nemám ráda testy, kde jsou odpovědi a), b), c). I kdyby byly sebevíc "na logiku". Je tam moc velká pravděpodobnost, že se strefíš, i když nevíš. Sama jsem takhle udělala řidičák, i když jsem v životě nedržela v ruce Vyhlášku (teda jo, držela, ale jen proto, abych přikreslovala do křižovatek lupiče a bouračky). Když jsem ale ve třeťáku na písemné testy z techniky nepřišla a musela je dělat ústně před policajtem, tak jsem se to opravdu musela naučit a dost dopodrobna. A i když neřídím, tak si z toho velkou část pamatuju dodnes, zatímco z Vyhlášky nevím nic. Proto si myslím, že testy bez odpovědí jsou "lepší". Tam se nedá do ničeho náhodně trefit, tam to prostě musíš umět/vědět. Takže když už jednotné, tak v jiné podobě.
|
|
|
|
|
|
|
. . |
|
(9.3.2016 21:36:13) Monty a taky mě u té zdravotní sestry zajímá, zda není prostě a jednoduše příliš hloupá. Třeba odebere šikovně krev, ale dá ji do blbého držátka, jelikož se zmýlí v účelu odběru. O omylech v rodných číslech a pravé/levé straně, na které se má provést zákrok, u zdravotníků asi známe historek dosti. Maturita mi zajišťuje (byť minimální) intelektovou úroveň toho člověka, co mi bere krev. Navíc zrovna u sester je ta matika v některých případech potřeba hodně (např. desetinásobná dávka inzulínu miminku je lahůdka, ovšem je to přeci jen desetinná čárka ).
|
|
|
|
|
|
|
JaninaH |
|
(9.3.2016 20:59:05) A hlavně matematika rozvíjí specifický způsob myšlení a rozvíjí přesnost, pečlivost, koncentraci. Uvědomila jsem si to tuhle, když jsem po mnoha letech měla spočítat pár jednoduchých derivací. Ta pravidla jsem si i po letech pamatovala, ale v každém příkladu jsem měla chybu způsobenou nepozorností a nedostatečnou koncentrací.
|
. . |
|
(9.3.2016 21:10:45) "matematika rozvíjí specifický způsob myšlení a rozvíjí přesnost, pečlivost, koncentraci."
Ano, to také. Ovšem je třeba přiznat, že u některých jedinců tento efekt nemá, alespoň ne při současném způsobu výuky a obecné averzi k matice (nikoli všeobecné, ale matematici mi jistě porozuměli ), která tomu v jejich myslích brání.
|
|
|
|
|
|
. . |
|
(9.3.2016 20:40:14) Maargitt, pokud umělec používá při své práci pc a programování, tak ho asi takový směr baví a naučí se to. Osobně se domnívám, že kvalitní umělec nemusí mít z matiky ani základy, pokud má někoho, kdo se o něj v praktickém životě postará. Může to být osobnost natolik logikou netknutá (a proto tak brilantní v umění), že tam ta maturita nemá smysl. Ten člověk prostě není "středoškolák", je to umělec.
|
|
|
|
|
Lída+4 |
|
(9.3.2016 20:57:38) Slupko Stejně tak jsem musela maturovat z češtiny, i když mě její středoškolský pojetí absolutně nebavilo a kdybych se tomu mohla vyhnout, tak to udělám.
|
|
|
|
|
|
|
|
JaninaH |
|
(9.3.2016 19:27:15) Anett, myslím si, že dvě úrovně stǎtní maturity chvíli byly, ale už nejsou.
|
|
Monty |
|
(9.3.2016 19:34:37) maargitt, taky si nemyslím, že je bůhvíjak složitá. Osobně bych brala, kdyby byla těžší, ovšem ne jednotná. Ostatně proto je taky lehká, že.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(9.3.2016 18:28:34) Monty, někdo by třeba raději spočítal padesát triviálních kvadratických rovnic, než by rozebíral jedno literární dílo Středoškolák holt má být člověk, který na určité úrovni zvládne všechno. Kdo toho není schopen nebo se mu nechce, studovat a maturovat nemusí, není to povinné. A jak sama píšeš, není nakonec nutné ovládat všechno na jedničku.
|
|
. . |
|
(9.3.2016 18:37:09) Monty, "Prolézt se čtyřkou je pořád ještě legitimní." - tak tak. I z té matiky. Aspoň tak.
|
|
Lída+4 |
|
(9.3.2016 21:14:48) Monty, zrovna pro mě byla maturita z češtiny ten největší vopruz. Učit se díla spisovatelů, co mě absolutně nezajímají - k čemu??? Stejně tak složitější větný rozbory - totální zbytečnost, nepotřebuje to nikdo kromě jazykovědců. Češtině jsem při přípravě věnovala možná nejvíc času, a stejně jsem pak dostala za tři (vytáhla jsem si zrovna období, co skutečně nesnáším). Všechno ostatní byla brnkačka - ruština, matika i angličtina (zrovna na tu jsem nemusela skoro ani sáhnout).
|
JaninaH |
|
(9.3.2016 21:22:37) Lído, přesně. Z úhlu pohledu praktické užitečnosti není mezi "jak lvové bijem o mříže" a grafem goniometrické funkce źádný rozdíl. Obojí může být pro život naprosto zbytečné a zároveň obojí patří ke všeobecnému vzděláni.
|
|
Monty |
|
(9.3.2016 21:27:16) Milado, OT, je to ještě horší, kromě mého otce (o kterém to sice nevím na 100%, ale obecně vzato je blbej dost) nemá syn v rodině široko daleko nikoho, kdo by měl takový odpor k matematice.
|
Monty |
|
(9.3.2016 21:42:27) maargitt, okoukat nebylo od koho a učitelka za to fakt nemůže.
|
|
|
|
Lída+4 |
|
(10.3.2016 13:49:14) Milado, jenže zrovna k tomuhle literárnímu období jsem měla takovej odpor, že jsem si příslušnou otázku nechala při učení až nakonec, a tudíž jsem se ji nenaučila.
|
|
|
|
|
|
|
|
Lída+4 |
|
(9.3.2016 21:17:41) Monty, to, co se objevuje ve státní maturitě z matiky, je právě jen a pouze ten základ.
|
|
|