libik |
|
(20.3.2018 16:12:31) Já bych řekla, že pro supernadané děti je soubytí s těmi zaostalci zase příležitost k nějakému sociálnímu zrání, které, jak vidno, doma nepochytí
|
Majákova |
|
(20.3.2018 16:17:07) Libiku, to máš zase naprostou pravdu. Co se týká sociálních dovedností, je velmi prospěšné, když se spolu setkávají různé děti a s různou mírou inteligence. Učívala jsem dříve výběrové třídy matematicky nadaných dětí a tam to sociálno často pokulhávalo. Neučilo se mi tam moc dobře. Prospěchově bez problémů, ale děti nadmíru sebevědomé, nadměrně ctižádostivé, soutěživé, sobecké, nekolegiální, necitlivé.
|
K_at |
|
(20.3.2018 16:43:37) Majakova, ja si nepamatuju, zda mas 1. nebo 2.stupen ZS??? Promin. Co vnimas ty jako cestu ke zlepseni pomeru ve tridach??
|
Majákova |
|
(20.3.2018 16:59:01) Myslíš poměru prospěchu žáků? Jako největší problém vidím v tom, že se mluví stále o inkluzi - děti zařazovat do běžných kolektivů, ale přitom běžné kolektivy nejsou, protože ti nadprůměrní odchází na G8 nebo G6. Ve třídách tedy opět není Gaussova křivka, ale jen žáci průměrní, podprůměrní, vždy i několik nevzdělavatelných, kteří už jsou za prvním stupněm na svém "stropě" vědomostí a dovedností. Tyto kolektivy ztrácí ty tahouny, žáci se přizpůsobují těm slabším, pomalejším, protože je to pro ně pohodlné. Nic je nežene. Naprůměrný žák, který neodejde na G, je v takovém kolektivu víceméně chudák a nudí se, krní.
Pokud se volá po zařazování žáků ze speciálních škol do běžných kolektivů, ať se tedy z těchto "běžných" kolektivů neselektují ti nadanější žáci na víceletá gymnázia. Pak teprve budou přirozené, běžné třídy, jak je rozložení lidí v běžné populaci.
A také vidím problém v honu za hezkými známkami. Žádný z rodičů si nechce připustit, že má dítě průměrné nebo podprůměrné. Už i trojky jsou známky, se kterými rodiče bombardují PPP a vidí problém. Učňovské školství je v úpadku, nemá kdo makat. Průměrné dítě ale není problematické dítě, je "jen" průměrné. Dnes ve školách "propadá" minimum žáků...mnohem méně než dřív. Dříve byly v každé třídě jedničkáři i propadlíci, tak jak to odpovídá běžné populaci. Dnes má každé druhé slabší dítě papír z poradny a rodiče to chápou tak, že dítě nemůže propadnout, přitom děcko nic nedělá - však má papír!!! Známky se uměle drží nahoře, učitele si nechtějí dělat konflikty s rodiči, klesají požadavky učitelů, klesá celkově úroveň. Celé naše vzdělávání jde do kytek. Škola je neustále tlačena do toho, aby požadavkům rodičům ustupovala.
Učím na 2.stupni.
|
K_at |
|
(20.3.2018 17:43:55) Majáková, myslím i z hlediska tebe, jako učitelky. Co by bylo i pro tebe přínosem, aby se lépe pracovalo, dalo se lépe věnovat těm potřebnýcm (je fuk, zda nadaným, nebo méně nadaným). Inkluze no comment - to je mi úplně jasný.
|
Majákova |
|
(20.3.2018 17:48:44) Kat, tak především si myslím, že děti s vážnější formou SPU, popřípadě děti velmi podrůměrné patří do rukou speciálních edagogů, kteří jsou k tomu náležitě edukovaní. Tyto děti v běžné třídě téměř nikdy nezažijí pocit úspěchu. Vyloženě potřebují práci v malém kolektivu. Děti jsou pak šťastnější. Také se mi dobře pracuje s dětmi, kde jsou také rodiče ochotní se mnou spolupracovat.
|
K_at |
|
(20.3.2018 17:54:07) Majáková, díky. Mně to jen zajímá, jak to vidí kolegové o několik levelů výš. hodně sil.
|
Majákova |
|
(20.3.2018 18:06:08) Kat, několik let jsem učila na 2. stupni v dyslektických třídách v rámci běžné základky. Dnes už tyto specky vůbec nejsou. Učilo se tam mnohem lépe, než když mám žáky se SPU v běžných třídách. Žáků ve specce bylo mnohem méně, max. 10. Vetšinou se výuka soustředila na zafixovávání základní gramatiky. Děti se nemořily rozbory souvětí apod. Spíše se soustředilo na motivaci k četbě, nacvičovalo se vhodné vyjadřování - ústní, písemné (vhodnost v situaci, sloh). Neříkám, že tyto děti v literatuře a slohu exscelovaly, to ne, ale bylo to pro ně snazší. Konečně měli i nějaké pěknější známky, motivovalo je to. Když se mezi nimi objevil sem tam nadanější žák, klidně jsem ho v rámci výuky připravila na přijímačky a dělala s ním věci navíc-měla jsem na to čas, protože mi to umožnil malý kolektiv. Navíc jsem měla i více času, protože jsem skoro pro všechny využívala stejné materiály. Teď si prakticky připravuji výukový materiál pro tři skupiny - pro běžný průměr, pro nadané texty navíc, pro SPU a podrůměrné zase úplně jiné (doplňovačky, spojovačky, skládačky, názorné přehledy atd.)
|
Majákova |
|
(20.3.2018 18:08:03) Sněhulko, nechce se mi vracet na začátek diskuze, tvé dítě je nadané v čem? Na co má IVP? Má hodiny navíc?
|
|
K_at |
|
(20.3.2018 18:19:40) Majáková, teď to bude znít asi strašně nabubřele. Ale tím, že školka je takovej počátek toho školního "potravního řetězce", tak u nás se moc dg nevyskytují. Na SPU je ještě x let čas. Ale to rozpětí vidím taky. Jen k tomu ještě jsou ty různé věkové nevyzrálosti navíc. Rodiče nic moc řešit nechtějí, děti, který jsou evidentně na první pohled prostě nestandardní, tak se tři - 4 roky tváříme, že je to ok. Protože rodič startuje na první náznak toho, že by něco nemuselo..... A my potom taky netušíme, jak teda pracovat, když diagnostiku prostě neumíme a nevíme, co přesně je za problém (něco odhadneme, jasně...).
|
K_at |
|
(20.3.2018 18:26:30) Pardon, zdůrazním NĚKTEŘÍ RODIČE. A konkrétně několik dětí vím, že by jim bylo lépe v menší speciální školce, protože by se jim věnoval někdo, kdo přesně ví co a jak a proč má dělat. Je mi jich líto. Protože tu šanci prostě nedostanou takovoou, jakou by bývaly mohly.
|
Bouřka |
|
(20.3.2018 18:34:03) Kat, to máš těžký. Já vím zase o případech, kde by speciální školka byla vítaná a smolík, nic takového v dosahu není (a nikdy nebyla, protože blahé paměti se to řešilo šoupnutím do ústavní péče). My tu smůlu budeme mít taky.
|
K_at |
|
(20.3.2018 18:49:20) Bourko, ja to chapu. Mne jde o ten aspon pokus. Aspon zjistit, jak na tom to decko je. Treba by melo narok na asistenta a taky konkretni info o tom, kde je problem. Aspon to.....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(20.3.2018 18:16:15) Mě by zajímalo, kde se berou ty davy podprůměrných. Chodila jsem na normální sídlištní základku na malém městě. Bylo nás ve třídě přes třicet. Kvůli nezvládání učiva odešli do pomocné školy dva nebo tři žáci. "Propadlíka" jsme měli ve třídě jednoho. Nadprůměrné dítě neumím definovat, ale kdybych brala žáky, co měli vyznamenání, tak takových bylo ve třídě šest, sedm. Všichni ostatní v rámci průměru zvládali učivo, někdo převážně na dvojky, někdo na trojky, dětí s nějakou čtyřkou bylo stejně nebo méně než těch s vyznamenáním. Syn chodí na normální základku v Praze a také jsem si za devět let nevšimla, že by měli ve třídě nějaké zvýšené procento nevzdělavatelných. Na 8G odešly tři děti z třiceti, na 6G tuším dvě, ale díky různým stěhováním a přechodům na jiné školy (obousměrně) je jich v té devítce něco přes dvacet. Fakt se tam neděje nic z toho, co je tu tak často popisováno. Nemají ve třídě nikoho s SPU, nikdy tam nebyl žádný asistent. V obou devítkách je poměrně vysoký počet dětí s dobrým vysvědčením. A ani od rodičů dětí z jiných pražských škol jsem nikdy neslyšela to, co tu (opakovaně) čtu. Je ta Praha fakt tolik odlišná od zbytku republiky?
|
K_at |
|
(20.3.2018 18:24:19) Monty, já teď asi budu hnusná. Ale naše generace byla v mnoha věcech asi prakticky šikovnější. Prostě nám ta hlava víc korespondovala se zbytkem těla.... SPU se nevedly, takže ty nadaní klidně mohli mít 3 na vysvědčení, protože dyslexie, dysortografie atd. A hlavně část těch děcek byla prostě v jiných typech škol. Dneska je máš v běžné ZŠ, tak jak píše Majáková. My jsme třeba běžně lítali venku, v tv nic nebylo, doma se mluvilo. Něco se četlo, nebyl kolem ten nestálej digitální šum. A milion dalších drobnejch věcí..... Například.
|
Monty |
|
(20.3.2018 18:29:22) Kat, no, já teda nevím, ale když si srovnám svoji základku a to, co vidím u syna, tak my proti nim dělali celkem prd. A ty výstupy jsou prakticky stejné. Věřím, že má vliv to, že rodiče nedávají děti do pomocných škol a na malých městech je menší výběr ZŠ (na venkově prakticky žádný), ale až takový, že je v každé třídě několik podprůměrných/nevzdělavatelných?
|
K_at |
|
(20.3.2018 18:32:08) Monty, ono ale nejde jen o to, co se dělá ve škole. Jde i o to, jak to dítě obecně funguje celkově - jako komplexní osobnost s nějakou fyzickou schránkou. Sorry, teď honem nevím, jak to mám vyjádřit.
|
|
|
|
|
Majákova |
|
(20.3.2018 18:32:05) Monty, to já ti nedovedu odpovědět. V minulé třídě jsem měla asistentku celé 4 roky. V tomto roce mám 4 IVP, to znamená děti minimálně s 2.podpůrným stupněm.
Když jsme měli školení, byla tam jako přednášející ředitelka PPP a ta říkala, že dost záleží také na tom, jak daleko je PPP od školy vzdálená. Že rodiče, kteří mají PPP v blízkosti, častěji PPP využívají. Nejhůř na tom bývají školy, které mají PPP v bezprostřední blízkosti nebo jsou přímo její součástí. Rodiče to prostě zkouší podle hesla, nic za to nedám, zkusím, ať mi děcko prověří. Je to blízko a je to zdarma. V dopise z PPP do školy nám přišlo, že ve velkém rostou případy, kdy dítě nemá prakticky žádné výukové problémy, přesto s ním rodiče do PPP jdou to zkusit, vždyť papír se hodí vždycky, PPP jsou zahlceny.
U nás na základce v 80. letech odešli dva žáci do zvláštní školy, ale zůstalo i dost čtyřkařů. Kde se berou dnes? Tak ono taky přibylo dost těch, kteří toho moc od přírody nepobrali, přesto se vůbec neučí. Známky jsou jim ukradené a rovněž jejich rodičům. Kde není motivace k učení ani v rodině, tam se těžko dělají nějaké pokroky.
|
Monty |
|
(20.3.2018 18:37:58) Majáková, ale čtyřkař snad není problematický jen proto, že má čtyřky, ne? Když je líný se učit a je mu to jedno, ale ve škole si to odsedí a nikomu v ničem "nepřekáží", tak to snad je jen jeho problém. Ostatním ve třídě to může být fuk. A učiteli vlastně taky.
|
Majákova |
|
(20.3.2018 18:44:44) Monty, tak "čtyřkař" nemusí být jen žák líný se učit. Vetšina je takových, co prostě méně nebo pomaleji chápou a tu čtverku mohou mít i při maximální snaze. Tyto děti pak logicky vyžadují více pomoci učitele, než dítě nadané. Když to řeknu úplně obyčejně a polopatě - je s nimi více práce. A mohou být mezi nimi klidně i děti s SPU, u kterých rodiče nepovažovali za potřebné PPP navšívit, papír pro ně není důležitý. Mám i žáky, kteří evidentně vykazují specifickou chybovost některé SPU, ale rodiče v PPP nebyli, nechtějí to. S těmito dětmi pak pracuji tak, jakoby SPU diagnostikovanou měli...já také na to nepotřebuji papír.
|
Monty |
|
(20.3.2018 19:30:06) Majáková, to chápu, že ne každý čtyřkař na to kašle. Ovšem, já nemám z druhého stupně (a vlastně ani z prvního) jinou zkušenost než tu, že učitel vysvětluje všem látku, pak z ní zkouší nebo dává písemky, a někdo holt napíše písemku na jedničku a někdo na čtyřku/pětku, takže nevím, v čem konkrétně je to víc práce pro toho učitele.
|
K_at |
|
(20.3.2018 19:34:42) Monty, no evidentne ta prace, jak Majakova pise, ze chysta praci pro 3 skupiny deti. Protoze proste nestoupne a neodvyklada neco nejak a nazdar.
|
Monty |
|
(20.3.2018 19:37:33) Kat, a to má každý dítě jinou písemku? Podle toho, na co stačí?
|
K_at |
|
(20.3.2018 19:43:40) Monty, deti s SPu a ivp by mit mely.. Resp.s IVP obecne, pokud je to doporuceno. Snad nekecam.
|
|
K_at |
|
(20.3.2018 19:44:46) Jinak tojsou veci, ktery sem pisou i Bara a Delete, jak pripravuji hodiny - na miru ruznym detem. Aby,se chytrejsi nenudily atd.
|
|
Majákova |
|
(20.3.2018 20:11:11) Monty, děti s IVP majá některé testy jiné, některé stejné...podle jejich konkrétní poruchy.
|
|
|
|
Senedra |
|
(20.3.2018 20:42:01) Monty, dítěti s lehčím SPU třeba zadám místo diktátu doplňovačku, s horším úplně jinou práci... Část dětí s IVP, s velkými problémy se třeba učí něco jiného, podle jiných učebnic...
|
|
|
|
|
|
Klauri |
|
(20.3.2018 18:41:58) Monty je. Já chodila na základku v menším městě, kde ve třídě bylo hodně šikovných žáků, ale i dost slabých. Chodili s námi i tři propadlíci a 2 dva další v sedmé třídě propadli. Na druhou stranu šest náš šlo na gympl a další na jiné SŠ, ale polovina na učiliště. Nebydlela jsem v žádné vyloučené lokalitě, ale fakt jsme ve třídě měli dost slabších žáků.
|
|
|
|
|
daba+holčička |
|
(20.3.2018 20:52:22) No moje dcera je ve třídě těch nenadaných a nejspíš tam brzy pochytí nějaký bojový sport, jinak asi nic
|
|
|