JaninaH |
|
(31.5.2018 17:40:20) Ach jo, celé to byla hloupost. Souhlasím s Šuplíkem, že se na to měl ministr vykašlat, teď si na tom bude brousit pero kdejaký pisálek. Přitom snad každému musí být jasné, že 1) kdo neznal ustálené rčení, slovo “čas” se mu z kontextu nabízelo a 2) kdo propadl z testu, nevěděl i hodně jiných věcí. Nemůžu si pomoct, dělá to na mě dojem “účelovky”.
|
Monty |
|
(31.5.2018 17:48:29) Janino, tak že by zrovna Steigerwald byl "kdejaký pisálek"...
|
JaninaH |
|
(31.5.2018 17:54:56) Monty, kdysi jsem ho četla ráda, bejvávalo... Tohle je podle mě blábol, sorry.
|
Monty |
|
(31.5.2018 18:01:04) Janino, njn, někomu zas přijde jako "blábol" ten didaktický test. Mám ho tu otevřený. Otázek, které by testovaly znalost PRAVOPISU je tam všeho všudy pět. Většina je naprosto neúčelný balast, totálně odtržený od reality, možná tak ještě porozumění textu, i když to je příšerná slabota testovat u maturit.
|
|
|
Žžena |
|
(31.5.2018 19:20:40) Buchli, já jsem Ti už psala, že nad tím, co má didakťák testovat, jsem se zamýšlela, a že učivo to bejt nemůže, když není skutečně jednotné. A to není, RVP je vágní výčet kompetencí, ale konkrétní seznam požadavků na učivo v něm prostě NENÍ.
|
Žžena |
|
(31.5.2018 19:33:28) Ono to vlastně koresponduje. RVP stanovuje vágní kompetence, didakťák vágní kompetence (co na rom, že jsou vrozené -jako IQ) testuje. To učivo se z toho nějak zcela vytratilo... no a když se na to podíváme kritickým okem, ty kompetence vlastně taky
|
|
Z+2 |
|
(31.5.2018 19:37:24) RVP nejsou vůbec špatná myšlenka. Ale bohužel strašně záleží na tom jak konkretně a jasně jsou vypracovány. A maturita by logicky měla testovat ty kompetence, co RVP říká, že se mají studenti naučit. Že maturita testuje porozumění textu je logické. V mezinárodním srovnání jsme v tom v spodních patrech řebříčku.
|
Žžena |
|
(31.5.2018 19:38:53) Z+2, a přečetl sis ten RVP?
|
Z+2 |
|
(31.5.2018 19:53:11) Žženo, dík , že jsi mně přinutila to udělat. Panebože! To je něco tak strašně pitomého, že se nechce věřit, že existuje tvor co to vytvořil. Četl jsem teď dva pro odoborné vzdělávání. A chápu, že tohle testovat je skutečně obtížné. Jako jestli někdo tuší co se konkrétně mají ty studenti naučit, tak to je obdivuhodné.
|
Žžena |
|
(31.5.2018 19:59:16) Z+2, rádo se stalo. To je počteníčko, že? No a teď řečnická otázka: jak tento dokument, alias stručný výčet obecných zbožných přání, může určovat směr, obsah a kvalitu našeho vzdělávání? A jak mohou vypadat výsledky, co z něj vychází? No jako dnešní maturita!
|
|
|
|
Monty |
|
(31.5.2018 19:40:51) Z+2, řebříček je kytka.
|
Z+2 |
|
(31.5.2018 19:54:19) je a vypadá jak žebříček.
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(31.5.2018 19:34:24) zefýr, ne, není to o učivu; a tam, kde o učivu je, je toho buď zoufale málo (pět otázek na pravopis), nebo je to naprosto zbytečné - apozice, metonymie, rým obkročný, několikanásobný podmět atd. atd. Stejně jako Buchli mám ze všech těchto debat pocit marnosti až k zoufalství, protože jsem dnes a denně konfrontována s tím, jak strašlivá je úroveň psané i mluvené češtiny u lidí se SŠ i VŠ vzděláním. Ale my budeme testovat u maturity, jestli je slovo preromantismus termín, archaismus, slangové slovo nebo expresivní slovo. To je fakt základní znalost, bez které nelze žít, natož něco studovat. Neskutečný, fakt.
|
Monty |
|
(31.5.2018 19:40:08) "Každopádně to vypadá, že to je fakt ptákovina ta maturita v této podobě."
zefýr, však to tu melduju už delší čas.
|
Monty |
|
(31.5.2018 19:59:55) Zefýr, tak teď aspoň vidíš sama, že je to ptákovina.
|
Monty |
|
(31.5.2018 20:13:58) zefýr, kromě toho, jestli se to dá naučit bych se ptala i na to, k čemu to je. Podle mého názoru to není k ničemu. Proto nechápu, proč to vůbec je a proč ještě někdo demonstrativně nevyplenil sídlo MŠMT za ty hrůzy, co z něj po léta vychází.
|
Žžena |
|
(31.5.2018 20:30:09) Monty, je to k ničemu. Testuje to něco, co šikovnější dítě "v sobě má" už v sedmé třídě ZŠ a co do velké části těch ostatních naše školství nezvládne "nalejt" ani během celé středoškolské docházky. Jde o to, že tohle není podstata choroby našeho školství, to je jen symptom. Důsledek ujetýho centrálního konceptu.
|
|
Monty |
|
(31.5.2018 20:42:07) Žženo, však taky proti centrálnímu konceptu a jednotnému přijímacímu řízení i maturitnímu testování ala CERMAT tady protestuju měsíce, ale pořád mám pocit, že to příliš velké části populace nevadí a pokládá to za "správný", což mě skoro děsí.
|
Žžena |
|
(31.5.2018 20:48:10) Monty, možná od problémů centrálního konceptu zbytečně odvádíš pozornost debatami o rčeních a Karolině Světlé, což jsou vlastně banální jednotlivosti, vcelku podružné příklady čehosi, ale když se veškerá polemika zabývá jimi, nedostane se už k jádru pudla.
|
Z+2 |
|
(31.5.2018 20:51:32) Žženo a není to úplně jedno. Jako vnímám moc rodiny, ale nemyslím si, že byy byla schopná ovlivnit ministerstvo školství.
|
Žžena |
|
(31.5.2018 20:52:34) Souhlas.
|
|
|
Monty |
|
(31.5.2018 20:53:24) Žženo, to je možné, protože mě to lpění na podobných kosočtvercovinách prostě irituje. Nemůžu si pomoct. To je jako z Cimrmanových oborových anekdot. "V tomto případě by síra musela být osmimocná, což je pro chemika něco tak nepředstavitelně směšného..." Pro mě je zase nepředstavitelně směšné, i když spíš v tragickém smyslu, že by někdo fakt mohl klást rovnítko mezi všeobecnou vzdělanost/všeobecný přehled a povinnou četbu krásné literatury.
|
Monty |
|
(31.5.2018 21:37:24) zefýr, jenže to se takhle zjednodušeně nedá říct. Lidé primárně (aspoň tedy dobrovolně) nečtou beletrii proto, aby se o něčem poučili, ale aby si přečetli příběh a nějak si ho emocionálně zpracovali. Starší a náročnější čtenář zase vědomě nebo podvědomě vnímá, jak je kniha psaná, jak má věrohodné dialogy, situace, jak pracuje s vytvářením atmosféry napětí atd. Ten "všeobecný přehled" tam sice někde někdy je, jenže dá se najít i jinde, nemusíš kvůli tomu nutně číst beletrii, abys ho získala. Beletrie neslouží primárně jako zdroj informací, rozhodně ne pro čtenáře, který čte, aby měl "zážitek". A když se podíváš na to, co se dneska nejvíc čte/kupuje za knihy, tak to nic moc "informačního" opravdu není. Severské detektivky, romantická literatura, fantasy, to jsou oddechovky, co z toho chceš pochytit pro nějaký "všeobecný přehled"? Na to je mnohem lepší sledovat dokumenty v TV nebo na YT.
|
Kudla2 |
|
(31.5.2018 23:28:06) a už jsme podivným oslím můstkem od děl klasiků (které jsou technicky vzato beletrie) u brakové literatury (která je technicky vzato taky beletrie)
Asi není úplně totéž, kdy si přečtu Angeliku nebo Věčnou Ambru, a když si přečtu Nanu.
A bez ohledu na to, z čeho se dělá nebo nedělá maturitní zkouška, tak člověk, kterej NEZNÁ ŽÁDNÝ klasiky (přičemž nikdo nevyžaduje, aby je znal VŠECHNY) a NEČTE nebo čte jen málo nebo jen úzce zaměřený knížky, tak prostě NEBUDE vzdělanej.
A upřímně řečeno, pokud někdo bude mít fakt načteno a bude mít ty komplexní znalosti, po kterejch voláš, tak přece maturitu i v její současný podobě musí dát s jedním prstem v nose a druhým v zadku.
Nevšimla jsem si, že by tu někdo obhajoval tupý biflování bez pochopení, ale dejme tomu, že by ta maturita byla přesně na to nastavená. To by pak člověk, kterej o tom má skutečný vědomosti, s ní neměl mít problém, ne?
Pokud se navrčím nazpaměť třeba co napsal Karel Havlíček Borovský, tak můžu technicky splnit požadavky maturity, která bude nastavená stylem "vyjmenuj 3 díla KHB" nebo "které z těchto děl KHB nd/napsal". Ovšem pokud jsem nic od KHB nečetla, tak to mnohem snadněji zapomenu a navrčet se nazpaměť seznam názvů, který mi nic neříkaj, opravdu nebude k ničemu.
Ale pokud si od KHB něco přečtu, ideálně víc věcí, tak přece stejný zadání (vyjmenovat 3 díla KHB) dám s prstem v nose a ještě s porozuměním věci.
Chápu, že někomu vadí styl "nauč se nazpaměť X děl, který jsi ale nemusel ani otevřít", to mně vadí taky. Ale do nejdelší smrti nepochopím, jak někdo může obhajovat, že není nutný číst, a zaštiťovat se tím, že biflování nemá smysl. No nemá, ale to přece lze naopak vyřešit tím, že čístu budu, a ne že se z toho budu snažit za každou cenu vykroutit.
|
Grainne |
|
(31.5.2018 23:45:52) ...a ja furt zila v domneni, ze cetba beletrie patri taktez k vseobecne vzdelanosti...
Ze ta inteligence a elita mj. vynika proto, ze neleni cist a nejen kvuli "zazitkovosti" a blahemu pocitu oprosteni se od starosti vsedniho dne - jen kvuli tomu bych klidne beze ztraty mohla cist vyhradne Rodina.cz
Priznavam, ze spisovatel(ka) brojici proti vyznamu cteni beletrie, mi myslenkove ponekud unika, asi starnu, blbnu, nebo neumim cist.
|
Kudla2 |
|
(31.5.2018 23:49:39) "Priznavam, ze spisovatel(ka) brojici proti vyznamu cteni beletrie, mi myslenkove ponekud unika, asi starnu, blbnu, nebo neumim cist."
No to je nás tady asi takovejch víc.
Beru nezvýhodňování beletrie na úkor divadla, hudby, baletu, obrazů... ale pokud se bavíme o ČEŠTINĚ, tak ty obrazy a balet jsou trochu z jinýho oboru, a pokud se bavíme o všeobecným vzdělání jako takovým, tak přece není řešení vyhodit beletrii (klasiky), ale naopak zařadit tam NAVÍC to malířství apod.
|
Grainne |
|
(31.5.2018 23:53:48) Kudlo, myslim, ze cteni cloveka dost casto dovede prave k rozsireni vnimani umeni a kultury, tedy i do divadla, nebo vystavy a dal, neco si precist o danem predstaveni, ci umelcich...
|
sovice |
|
(1.6.2018 0:01:48) Nu, vesnické děti z menších usedlostí by mohly uplatnnit příměr kouká jako husa do flašky; sportovci jako puk; kanálníci a správci rašelinišť jako klacek z bahna; zjara či na podzim si zemědělci mohou připomenout i vyorané myši; nemocní, lékaři a lékárníci mohou hledět jak bacil do lékárny; snad každý někdy nakupuje a může vzpomenout na chleba z tašky...
Lehkou záhadou pro mě zůstává sůva z nudlí - že by realita záchranných stanic pro dravce?
|
sovice |
|
(1.6.2018 0:05:33) A vůbec, sůva z nudlí... hledí jako nudlová sůva či jako sůva v nudlích hledící z nich?
|
K_at |
|
(1.6.2018 6:06:12) Sovice, pred mym dusevnim zrakem je ona suva vzdy ponorena v mise nudli.
|
|
Konzerva |
|
(1.6.2018 11:07:00) "A vůbec, sůva z nudlí... hledí jako nudlová sůva či jako sůva v nudlích hledící z nich?"
Sovice,
zrovna od tebe bych čekala erudovanou odpověď takříkajíc z první ruky.
Ale je fakt, že tohle přirovnání mi vždycky taky vrtalo hlavou, jak na něj někdo přišel. Někde letěla sova, zranila se, spadla do mísy s nudlema a hospodyně jí tam našla?
Ale že to taky může bejt sůva vyrobená z nudlí, to mě do teď nenapadlo.
|
|
|
|
|
|
Z+2 |
|
(1.6.2018 6:09:08) Grainne, spisovatelka Monty snad už ani není, ale to je nepodstatné. Jen vidí situaci objektivněji. Tvářit se, že čtení je nějká povznášející se zábava je dost úlet. Vlastně nechápu proč si to někdo myslí? Jo může trošičku rozšiřovat obzory, ale to jen za předpokladu vhodného přístupu. Ale to je tak všechno.
|
|
Monty |
|
(1.6.2018 7:56:05) Až na to, že proti četbě nic nemám a nikdy jsem ani nic takového netvrdila. "Brojím" proti povinné maturitě z literatury, nikoli proti četbě. A k tomu si dovoluji tvrdit, že literatura není jediná a nejvyšší umělecká forma na světě, aby měla nějaké výsadní postavení ve vzdělávání.
|
Kudla2 |
|
(1.6.2018 8:01:49) " Až na to, že proti četbě nic nemám a nikdy jsem ani nic takového netvrdila. "Brojím" proti povinné maturitě z literatury, nikoli proti četbě."
Vážně? Já jsem to pochopila tak, že tvrdíš, že vůbec není nutný číst jakoukoli beletrii (do čehož se řadí i veškerá "světová literatura").
"A k tomu si dovoluji tvrdit, že literatura není jediná a nejvyšší umělecká forma na světě, aby měla nějaké výsadní postavení ve vzdělávání."
Tak to jistě ne, ale nemělo by se to tedy řešit spíš zařazením i těch dalších uměleckých forem do vzdělávání, než vyhozením i této?
|
Monty |
|
(1.6.2018 8:04:54) Kudlo, tak nutné to není, ale závadné taky ne. Učit se o literatuře na základní/střední škole má. Stejně jako o hudbě, výtvarném umění, divadle atd. Nemá být povinná četba a maturita z literatury, nic jiného od začátku netvrdím.
|
Kudla2 |
|
(1.6.2018 8:24:23) A přijde ti smysluplné učit se O literatuře, aniž by člověk tu literaturu čet (aspoň část)?
To byl totiž důvod, proč se mi literatura na škole nelíbila - bylo to přesně to biflování seznamu autorů a děl, aniž by člověk ty díla musel byť i jen otevřít.
TO je pak ta pravá ztráta času. Kdybychom aspoň četli a rozebrali pár ukázek, tak byť by ty ukázky byly na první pohled nudný a samotný by nás ani nenapadlo se jima zaobírat, tak dobrej učitel by nám to mohl přiblížit tak, že i kdyby se nám to i nadále nelíbilo, tak bychom aspoň zhruba pochopili, o co se jednalo.
|
Monty |
|
(1.6.2018 8:28:06) Kudlo, vy jste ve škole v hodinách literatury nečetli žádné ukázky z literárních děl?
|
Kudla2 |
|
(1.6.2018 8:29:42) Monty,
na střední prakticky ne, a pokud ano, tak se nám k tomu nedostalo žádného výkladu, a bez toho to byla jen děsivá nuda, protože některý věci prostě určitý vysvětlení potřebujou.
|
|
|
|
|
|
Grainne |
|
(1.6.2018 8:14:49) Monty, proc? To bys musela stejne tak brojit proti ....napriklad geometrii v matematice
Nebo etologii chovu krav, ci Africe, nebo starovekym dejinam.
Kazdy z nas ma ve vzdelani cast, bez ktere by se prakticky obesel, aniz by to melo nejaky zasadni dopad na jeho dalsi vzdelavani, ci profesni zivot. Maturita, mimo jine, muze cloveku i v pozdejsim zivote umoznit pripadne "prehodit vyhybku" a venovat se, at uz v zajmech, ci profesne, necemu jinemu. To uz je smysluplnejsi maturity zrusit uplne.
|
Monty |
|
(1.6.2018 8:27:00) Grainne, ale to vůbec není totéž. Nejde o to, bez čeho by se kdo obešel. Jde o to, že stejně jako matematika se vyvíjí i umělecké formy a literatura už prostě není jedinou uměleckou formou, která by měla demonstrovat nějaké "všeobecné vzdělání". My naopak "vynecháváme" všechno kromě literatury. Jenže literatura je jen jedna z uměleckých forem. Maturovat pouze z literatury je naopak na té úrovni jako maturovat POUZE z geometrie a všechno ostatní vynechat. Člověk, který poctivě přečte 20 knih ze seznamu k maturitě, ale neví prakticky nic nebo zhola nic o Antonínu Dvořákovi, Josefu Mánesovi nebo Miloši Formanovi podle mě žádné "všeobecné vzdělání" nemá. I kdyby ten seznam přečetl celý dvakrát.
|
Kudla2 |
|
(1.6.2018 8:32:08) a je důležitější přečíst a pochopit knížku, nebo znát životopis autora?
Kolik knížek jsi v životě přečetla a u kolika z nich znáš podrobnosti o autorovi?
Jistě že je to s výhodou znát obojí, ale myslíš, že třeba u Starce a moře je nutný znát ještě celej Hemingwayův životopis, jinak to neplatí?
|
Monty |
|
(1.6.2018 8:39:25) "Kolik knížek jsi v životě přečetla a u kolika z nich znáš podrobnosti o autorovi?"
Kudlo, to je na mě? U všech, mě to vždycky zajímalo. Jenže já v tomhle směru nejsem typický čtenář, už jako dítě jsem nečetla kvůli příběhům, ale kvůli reáliím. Po "příběhové stránce" mě v krásné literatuře nezaujalo skoro nic. Zajímaly mě reálie nebo zpracování. Včetně reálií o autorovi.
|
|
Z+2 |
|
(1.6.2018 9:00:23) Tak povědomí o životě autora a autorovi obecně dodává knížce další rozměr. Člověk si může představovat, že tuší proč píše, tak jak píše.
|
Monty |
|
(1.6.2018 9:04:29) Z+2, navíc je to často stejně zajímavé nebo i zajímavější než samotné knihy. Kdyby se třeba ve školách při výuce používala tato kniha, určitě by to pro studenty bylo přitažlivější než běžné biografické údaje z učebnic. A možná by to i vzbudilo zájem o četbu.
|
|
|
|
Grainne |
|
(1.6.2018 8:39:42) Monty, co si pamatuju, tak zevrubne tohle ucivo bylo probrano uz na ZS. Polemizovat o rozsireni stredoskolskeho uciva ve chvili, kdy se ochota k ziskavani znalosti spise zuzuje, mi nepripada uplne idealni a delat to na ukor te "tradicni casti" uciva.....no nevim. To by se za chvili nemusel ucit nikdo nic, co mu nejde pod nos.
Navic, neprobiha zminka o "jinych druzich umeni" zrovna v literature, pri probirani temat literarnich stylu v danem case? Pripadne totez, neni soucasti dejin i kultura? Ac pravda, na odbornych skolach uz dejepis nebyva, nebo jen v minimalnim rozsahu, ale nemyslim si, ze by stredoskolske ucivo az tak uplne opomijelo kulturu obecne.
|
Monty |
|
(1.6.2018 8:43:14) Grainne, tak možná na tvé ZŠ. Na mojí třeba taky. Ale já se o tom dost často bavím i s jinými lidmi a ti to měli jinak. Záleží na tom, na jakého narazíš učitele. Což ostatně platí dodnes. Proto mi ten esteticko-výchový blok na středních školách nepřijde vůbec od věci. Protože nejde jen o "dějepis na odborných školách". Z dějepisu se povinně nematuruje.
|
Grainne |
|
(1.6.2018 9:21:11) Monty, pak ale neni treba brojit proti maturite z literatury, navic cesky jazyk je pro vsechny typy skol zalezitost spolecna, protoze je to vec spolecna nejen vsech zaku, ale cele spolecnosti. Bylo by vhodnejsi usilovat o rozsireni vyuky o tu "kulturni cast", jina umeni, jine souvislosti, zavest povinne diskuse, namisto nabiflovani vycteneho hodnoceni del. Tady ano, to bychom se zrejme shodly beze zbytku. To chybi, krome toho, ze kultura a umeni obecne kultivuje, tak take seriozni diskuse podnecuje zajem o konkretni dilo a to se v nasem skolstvi moc neumi a nepestuje.
To ovsem neni nutne podmineno vypustenim literatury z maturitnich zkousek a uz vubec neni nutno specialne kvuli tomu vypustit z testu prislovi. Jinak, ja jsem jeste radikalnejsi, s klidnym svedomim bych vypustila statni maturity, protoze biflovani zbytecne rozptyluje od podstatnych veci. Vyuky i toho zminovaneho vseobecneho rozhledu.
Pak by logicky odpadla diskuse na tema, co je na tech testech nejpitomejsiho, protoze vsechno a jeste tam maji trapne chyby.
|
Monty |
|
(1.6.2018 9:23:26) Grainne, tak státní maturity pokládám od začátku za hovadinu non plus ultra, o tom snad ani není potřeba diskutovat.
|
Grainne |
|
(1.6.2018 9:33:55) Monty, no tak prave proto "vycucnout" si z toho zrovna prislovi, postrada smysl.
Nekdo je ma rad, nekdo jiny ne, ale to neni relevantni argument k jejich zachovani, ani vypusteni, prislovi ...existujou... bez dalsiho. Nema smysl do toho cpat city a pocity.
|
|
|
Grainne |
|
(1.6.2018 9:29:50) Kdyz tu uvahu jeste rozsirim, tak samozrejme spojeni literatury a jazyka samotneho je tradicni pojeti - neuci a nezkousi se jen ceska literatura.
Borit jistou tradici jen proto, ze literatura a umeni se vyviji...no ono se vyviji vsechno a tryskem. To by se dal odargumentovat i kterykoliv odborny predmet, nac by budouci ekonomove meli maturovat z ekonomie, kdyz jim v tom zakonodarci do roka a do dne (do tydne), udelaj paseku.
Je treba mit vzdelani jako zaklad pro budouci moznost rozvoje. Osobniho i profesniho. Maturita je, rekneme, jakasi tradice, ktera stale udrzuje nejaky rad vzdelavani. Jinak by se jiste naslo dost argumentu k uplnemu zruseni maturit, pochopitelne.
|
|
Kudla2 |
|
(1.6.2018 9:42:08) Grainne
Já si myslím, že úkolem školy je (mimo jiné) odhalit tomu člověku věci, o kterých by neměl bez školy ani tušení, že by se o ně třeba mohl zajímat.
Třeba ty zatracované diskuse na téma "co tím chtěl básník říci" - co jiného je to než diskuse o tom, jak dotyčný to dílo vnímá, jak ho vnímaj ostatní, případně jim do toho učitel může vnést nějaký kontext, za jakých podmínek ten básník to dílo tvořil,což může leccos osvětlit.
Samozřejmě že pokud z toho necháš jen tu formu, tak z toho může vylézt karikatura typu "hrdobci" z Marečka, ale kvůli tomu by se to myslím nemělo šmahem zavrhovat.
|
Monty |
|
(1.6.2018 9:43:29) Kudlo, diskuze na téma "co tím chtěl básník říci" jsou jistě fajn, taky tu nikdo netvrdí, že by se to mělo vypustit z výuky. Bavíme se o tom, k čemu je z toho MATUROVAT.
|
Kudla2 |
|
(1.6.2018 9:58:22) Zefýr,
tak nějak.
Navíc pokud bude mít ten maturant nepovrchní znalosti, což by člověk považoval za žádoucí, tak ty otázky, který musej v téhle podobě být nutně zjednodušující musí zvládnout s prstem v nose, ne?
Třeba zařadit spisovatele do správnýho období - můžu se to nabiflovat nazpaměť, což bue otravný a nespolehlivý, nebo si můžu říct - Neruda a Němcová - no tak Němcová v Babičce píše, že babička jako malá holka dostala dukát od císaře Josefa II, ten žil ve druhý polovině 18. století, je k tomu potřeba přičíst 2 generace. Podle portrétů chodila oblíkaná tak a tak, což odpovídá zhruba biedermeieru, a ten byl přibližně tehdy a tehdy.
Neruda píše, že u ní byl na návštěvě jako mladej student a že k ní měli úctu jako ke spisovatelce, která už něco dokázala, tj. byli současníci, ale ona musela být o něco starší.
Což už je spousta indicií k tomu, abych to dokázala určit možná ne na rok přesně, ale zařadit to do správnýho období.
A bez četby i jejich děl bych z toho prakticky nic nevěděla a musela se to biflovat.
|
Monty |
|
(1.6.2018 10:04:52) Kudlo, to by se ale muselo vyučovat "kontextově". Ty vycházíš z toho, že je to snadný "pro chytrýho" se zájmem o humanitní obory. To ale není obecná definice maturanta.
|
Kudla2 |
|
(1.6.2018 10:07:31) Monty,
no, ale třeba už jen to, že si přečteš Babičku a Nerudu, je přece pár střípků do toho kontextu, po kterým voláš.
A jistě by se to dalo zjednodušit tím, že by jim někdo vycuc jen ty ukázky, respektuji, že můj přístup je spíš nadšenecký a nelze ho v takovém rozsahu vyžadovat plošně.
|
Monty |
|
(1.6.2018 10:09:13) "A jistě by se to dalo zjednodušit tím, že by jim někdo vycuc jen ty ukázky..."
Kudlo, ano, a navíc je nenutil z toho maturovat. Přičemž výuka by mohla být zachována, pouze inovována.
|
|
|
Grainne |
|
(1.6.2018 10:10:43) Monty, ba ne. Jsou lide, se vztahem k matematice a logice, kteri si ty souvislosti naopak prevadeji do cisel, ktera si pak dobre pamatuji. To je podstata stredoskolskeho vzdelani - naucit se vyuzit sve vlastni vlohy a schopnosti. To se sice primo neprednasi, ale vine se to prubezne celym vzdelavanim.
|
|
|
Grainne |
|
(1.6.2018 10:07:39) Kudlo, presne tak, nuti a uci to cloveka hledat souvislosti. Coz je pri dnesnim prutoku informaci doslova zlaty poklad vzdelani. To je, myslim, jadro celeho tematu.
|
JaninaH |
|
(1.6.2018 10:16:13)
“Coz je pri dnesnim prutoku informaci doslova zlaty poklad vzdelani. To je, myslim, jadro celeho tematu.”
Grainne, naprostý slouhlas.
|
|
|
Konzerva |
|
(1.6.2018 11:21:56) "Třeba zařadit spisovatele do správnýho období - můžu se to nabiflovat nazpaměť, což bue otravný a nespolehlivý, nebo si můžu říct - Neruda a Němcová - no tak Němcová v Babičce píše, že babička jako malá holka dostala dukát od císaře Josefa II, ten žil ve druhý polovině 18. století, je k tomu potřeba přičíst 2 generace. Podle portrétů chodila oblíkaná tak a tak, což odpovídá zhruba biedermeieru, a ten byl přibližně tehdy a tehdy."
Kudlo,
já myslím, že babička dostala dukát od Ferdinanda Trotla, ne od Josefa II.
A pokud dostanu za úkol pohovořit o Montynině oblíbeném Kříži u potoka a jeho autorce Karolině SVětlé , vzpomenu, že měla vztah s mladým Nerudou a jsem doma.
|
Kudla2 |
|
(1.6.2018 11:30:27) Konzervo,
ne, od Josefa II, schválně si to dohledej.
Jestli myslíš Ferdinanda Dobrotivého, tak od toho by mohla dostat dukát maximálně tak Barunka (narozen cca o 20-30 let dříve než ona), a z okolností (koukal dalekohledem do dálky a z rozhovoru bylo patrný, že je příčetnej a že v tom terénu není jen tak pro zábavu) bylo jasný, že to pravděpodobně asi nemohl být on.
|
Kudla2 |
|
(1.6.2018 11:34:05) "A Josefa císaře jste osobně znala?" ptal se jeden z mléčů babičky.
„Jakpak bych byla neznala, vždyť jsem s ním mluvila, vždyť mi tuhleten tolar vlastní svou rukou dal," řekla babička, berouc na granátech zavěšený tolar do ruky."
|
|
Konzerva |
|
(1.6.2018 12:15:23) Kudlo,
tak jsem se na to podívala a máš pravdu, byl to "císař Josef", čili to musel bejt Josef II.
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(1.6.2018 9:47:22) Monty,
no tak dejme tomu, že si takto rozebereš toho Nerudu - myslíš, že pak bude pro Tebe takovej problém maturovat "z něho" tím, že prokážeš nějaký znalosti o něm? Vždyť je díky tomu rozboru budeš mít poměrně slušný a u matury budou pravděpodobně chtít jen zlomek.
|
Monty |
|
(1.6.2018 9:54:48) Kudlo, vždyť tu nikdo (nebo aspoň myslím, že nikdo) netvrdí, že je to problém. Jde o to, jaký to má smysl a k čemu to je. Jasně, z něčeho se maturovat musí, dokud tu zkoušku máme. Ale proč je to zrovna tohle a vypadá to takhle? To je to, o čem tu snad týden vedeme spory. Proč je jednotná maturita obsahující literaturu a proč vypadá tak, jak vypadá. Protože na všeobecných školách si v nějaké formě - jiné než je ta stávající - umím představit smysluplnou maturitu, jejíž součástí bude literatura. Na odborných školách a učebních oborech s maturitou, kde je úplně jiný obsah vzdělávání má přece daleko větší význam právě ten "všeobecně přehledový" blok než povídání o Nerudovi. Ty děti mají omezeně dějepis nebo ho nemají vůbec, výchovy kromě tělocviku taky ne, pro předměty typu "občanská nauka" (ať se to jmenuje jak chce) platí totéž. Ty nemají nárok "přičuchnout" k všeobecnému přehledu? Moc to nesedí s tvou teorií o "fachidiotech". Když nechceš mít v populaci "fachidioty", tak je potřeba tomu to školství uzpůsobit, ne dělat všechno pro to, aby se bez zájmu nadrtili něco k maturitě, následně to vypustili a se "zbytkem" se neměli šanci ani letmo seznámit.
|
Grainne |
|
(1.6.2018 10:04:45) Monty, vzhledem k tomu, co pises Kudle... Myslim, ze budeme muset pripustit, ze cast obyvatelstva, vcetne te, co odmaturovala, zustane "kulturnimi idioty" celozivotne. Povznaseni, tedy kulturni, jim prijde zbytecne a balastni.
S tim nic nenadelas, s tim nic nenadela zadna skola, myslim, ze je to dano zakladnim zalozenim toho konkretniho cloveka. Naproti tomu nekdo, kdo k tomu "ani nepricich", tu cestu muze najit pozdeji. MM je toho zarnym prikladem.
|
Monty |
|
(1.6.2018 10:08:04) "...budeme muset pripustit, ze cast obyvatelstva, vcetne te, co odmaturovala, zustane "kulturnimi idioty" celozivotne"
Grainne, stejně jako část obyvatelstva, včetně té co odmaturovala zůstane "idioty" na fyziku nebo zeměpis, jenže ty nikdo nestresuje povinnou maturitou. Takže se nabízí buď povinnou maturitu "z literatury" napříč spektrem zrušit nebo přizpůsobit očekávaný výstup reáliím 21. století.
|
Grainne |
|
(1.6.2018 10:16:00) Monty, to promin, ale zrusit literaturu, to uz muzes zrusit rovnou stredoskolske vzdelavani jako celek. Pak tedy odborne skoly budou vyucovat vyhradne odborne predmety a gramatiku. Myslim, ze dalsi pokles vseobecneho rozhledu si spolecnost nemuze dovolit.
Chte, nechte, i nejake to moudro a moralka se v tech dilech skryva a ac to casto vypada, ze bobankum z toho ani za nehtem nezustalo, neni to uplne pravda. Byt se diskusne nepovznaseji rozpitvavanim Nerudy, nebo Baby z ledu, jsou schopni to pojmout, pochopit a poucit se.
|
Grainne |
|
(1.6.2018 10:17:24) Protoze maji ten ZAKLAD.
|
|
Monty |
|
(1.6.2018 10:17:46) Grainne, tak znova, nebavíme se o zrušení VÝUKY literatury, ale MATURITY z literatury.
|
Grainne |
|
(1.6.2018 11:11:20) Monty a ja ti vysvetluji, ze aby "se uracili", je treba ten motivacni tlak - v podobe zkousky (maturity)
Berme na vedomi, ze pro vetsinu mladeze jisteho veku je vize zivotniho poslani a pojeti zivota vubec, jen tak bezcilne vlat zivotem, trousit okolo sebe obaly od pozivatin a jedinou kulturou ta vyhradne uznana jejich komunitou.
Jakkoliv jsem byla benevolentni rodic a podporovala osobni rozvoj = nezakazala, ani negativne nekomentovala dethmetalovy koncert, dalsi sirsi rozvoj bych jim neodpustila. K tomu se ty paky v podobe maturity hodi.
Jasne, o "svataku", kdy je vystresovany nejen sam maturant, ale caso i cela rodina, by si ten stres a nervy asi rad odpustil kazdy z nas prave vypustenim a omezenim vetsi casti uciva. Jasne, nervy z prijimacek, nervy z pisemek, nervy z maturit....no ja to chapu, ale uplne hladce a po dobrem by nefungovalo nic.
|
Monty |
|
(1.6.2018 11:29:09) Grainne, no a já jako rodič nevidím jediný důvod k tomu, aby moje dítě četlo Komenského nebo Flauberta. Obecně nevidím důvod, proč by jakékoli dítě - zvlášť to, které normálně čte, jen neshledává nic přitažlivého na dílech klasiků - mělo být nuceno kvůli nějaké zkoušce ztrácet čas něčím, co mu vůbec nic nedá. Kdo čte, ten bude číst, kdo nečte, tak mu epizoda "20 knih k maturitě" kromě dočasného opruzu žádné kulturní prozření nepřinese. Zvlášť když to podstatná část maturantů stejně řeší tím, že si přečtou rozbor díla na netu.
|
Kudla2 |
|
(1.6.2018 11:32:41) nikdo nechce, aby tvý dítě četlo Komenskýho, Flauberta ani jakýhokoli jedinýho konkrétního autora.
Podporuješ-li ale tezi, že číst je vlastně zbytečný, pak nechápu tvůj údiv nad tím, že "lidi dneska neuměj pořádně psát". Vždyť jsou to spojený nádoby a je logický, že kdo moc nečte, tak bude mít daleko spíš problém i s psaním.
|
Monty |
|
(1.6.2018 11:35:36) Kudlo, vždyť to tu opakuju do zblbnutí. Je JEDNO, jestli čteš knížky od Cílka nebo od Šabacha. Z hlediska "učení se češtině" je to prašť jako uhoď. A češtinou z 19. století dneska nikdo normálně nepíše.
|
Kudla2 |
|
(1.6.2018 11:38:11) Není to jedno, Monty.
Sama jsi psala o tom, že některý dnešní knížky jsou odfláknutý a je v nich spousta gramatických chyb.
Takže asi není tak úplně jedno, jestli si přečtu takovouhle knížku nebo knížku od autora, kterej píše fakt dobře.
A navíc si ty "svoje" knížky přece můžu přečíst taky NAVÍC, pokud budu chtít (a jako bonus z nich nebudu muset maturovat
|
Monty |
|
(1.6.2018 11:40:43) "Takže asi není tak úplně jedno, jestli si přečtu takovouhle knížku nebo knížku od autora, kterej píše fakt dobře."
Kudlo, tak já Cílka pravda nečtu, ale nemyslím, že v jeho knihách bude významné množství chyb. Navíc není jen Cílek, že. Mmch., "fakt dobře" píší i někteří autoři nebeletristické literatury.
|
|
|
|
|
Grainne |
|
(1.6.2018 11:37:52) Monty, no a? On kdyz nekdo cte a to, co mu neni uplne blizke, nekde "obslehne", tak proste tu praci odvedl v pozadovane kvalite. Kdyz nekdo necte vubec, nema ani na to obslehnuti dostatecny rozhled a u te zkousky je to znat.
To uz je takovy odraz dospeleho zivota, ne vsechno, co "musime", je povznasejici a uzitecne.
Nemyslim, ze by stredoskolak musel byt usetren uplne vseho, co mu neni pohodlne. Je to vek, kdy se, opet mimo jine, pripravuji na realitu dospeleho zivota.
Beztoho s nimi vstup do samostatneho zivota docela zamava, jak jim svou toleranci umetame cesticky, vic bych uz opravdu neumetala.
To je ovsem nesdelitelna zkusenost rodice, ktera te teprve ceka.
|
|
Kudla2 |
|
(1.6.2018 11:39:39) "Zvlášť když to podstatná část maturantů stejně řeší tím, že si přečtou rozbor díla na netu. "
Takže pokud část lidí podvádí, tak to budeme řešit tak, že ty požadavky pro jistotu úplně zrušíme?
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(1.6.2018 10:31:03) "Povzbuzování žáků, aby četli takové texty, které jsou jim blízké, může představovat efektivnější způsob, jak zvyšovat jejich čtenářskou gramotnost, než je nutit do čtení náročné literatury za každou cenu a ostatní zdroje podceňovat."
Zefýr, no, a tohle je zhruba to, co se snažím už x dní (marně) vysvětlit.
|
Monty |
|
(1.6.2018 10:44:03) "No jo, ovšem lepší by byla ta literatura, jenže to se našim dětem moc nechce, takže to vymyslíme jinak:)"
Zefýr, to moc nechápu. Jaká literatura by byla lepší?
|
Monty |
|
(1.6.2018 10:46:46) Zefýr, knihy ale nejsou jen beletrie, natož jen povinná četba.
|
JaninaH |
|
(1.6.2018 10:55:01) Zefýr, zajímavý článek. Také se tam píše toto:
Podle jejich názoru se v hodinách českého jazyka věnuje neúměrná pozornost výuce a neefektivnímu procvičování gramatiky, popisu jazykového systému a ovládnutí lingvistické terminologie, zatímco je dlouhodobě podceňován význam ústního i písemného vyjadřování a porozumění textům; v rámci literární výchovy se žáci učí zpaměti seznamy děl a jejich autorů, aniž by díla četli. Učitelé téměř opomíjejí přípravné aktivity před čtením textu, které rovněž napomáhají jeho pozdějšímu porozumění, ve výuce pak používají čítanky s úryvky z děl, žáci však nejsou dostatečně vedeni k tomu, aby si navykli číst díla celá. Ve většině zemí je přitom běžnou praxí důkladné přečtení jednoho literárního díla a následné přemýšlení o něm, nebo dokonce jeho rozbor a posouzení s důrazem na vlastní porozumění a propojení znalostí a zkušeností z jiných oblastí. V české výuce se s takovou aktivitou setkáváme spíše výjimečně. Náročnější čtenářské aktivity jako posuzování, syntéza nebo hodnocení nejsou většinou považovány za úkol výuky jazyka a z důvodu kvantity probíraného učiva na ně není čas.
O tom rozebírání děl mluvil přece Tomáš Sedláček. Taky mi o tom vyprávěla známá, která rok studovala v USA. To by se mi líbilo, tohle chybí. Přimět lidi číst je podle mě zásadní.
|
|
Monty |
|
(1.6.2018 10:59:27) "Ve čtení beletrie zaostáváme a dělá nás to hloupějšími."
Zefýr, no a to je přesně to, s čím dost zásadně nesouhlasím. Četba beletrie nikoho neudělá chytřejším, pokud ji jenom přečte. Může (ale nemusí) tě někam navést. Jenže to může i spousta jiných knih nebo uměleckých forem.
|
Monty |
|
(1.6.2018 11:19:16) zefýr, a co kdyby si o tom "bonusu navíc" rozhodoval každý sám? Jak píše Kudla, "podle vkusu každého soudruha"?
|
|
Konzerva |
|
(1.6.2018 11:28:55) Monty,
ten článek píše o tom, že se má číst všechno - knihy, beletrie, časopisy apod.
Ty si myslíš, že je beletrie zbytečná a kdo nechce, ať jí nečte a na jeho přehled a jazykové schopnosti to mít vliv nebude.
Oba články, jak ten o gramotnosti tak ten od toho pána včera, ti za pravdu nedávají. Nesouhlasí s vypuštěním beletrie, jen požadují rozšíření okruhu čteného a jiný způsob výuky.
|
Monty |
|
(1.6.2018 11:29:53) Konzervo, po sto padesáté, nepíšu o vypuštění beletrie z VÝUKY, ale o vypuštění literatury Z MATURITY.
|
Monty |
|
(1.6.2018 11:37:28) zefýr, a to se nemůže číst v hodinách? Třeba ve formě ukázek? Já myslela, že se to tak celkem běžně dělá. Koho to zaujme, může si to přečíst celé. A hovořit lze i o ukázce, v tom problém nevidím. Navíc děti samy dělají referáty z četby, které pak přednáší ostatním. To je přece také výuka. Pokud si tu četbu vyberou samy, tak i smysluplnější, než když musí číst něco, co jim někdo vnutil.
|
|
|
Konzerva |
|
(1.6.2018 11:46:52) "Konzervo, po sto padesáté, nepíšu o vypuštění beletrie z VÝUKY, ale o vypuštění literatury Z MATURITY."
Monty,
je-li to podstatná součást tohoto předmětu, a dle mého je, tak to do maturity jakožto shrnující zkoušky patří.
|
X__X |
|
(1.6.2018 12:12:45) je-li to podstatná součást tohoto předmětu, a dle mého je, tak to do maturity jakožto shrnující zkoušky patří.
tak samozřejmě, pokud je maturita "český jazyk a literatura", tak tam ta literatura patří. pokud by byla maturita jenom "český jazyk", tak ta beletrie u maturity být nemusí. jestli má škola předmět "český jazyk a literatura" nebo jestli má předmět "český jazkyk" a zároveň předmět "literatura" (tedy jedna maturitní zkouška se skládá ze dvou školních předmětů), to už je na rozhodnutí ředitele školy.
|
Konzerva |
|
(1.6.2018 12:18:51) Já si právě myslím, že literatura je součástí jazyka.
U cizího jazyka taky budu předpokládat, že student něco z jejich literatury přečetl, byť v překladu a v menším rozsahu než z rodného jazyka.
|
Monty |
|
(1.6.2018 12:22:41) Konzervo, no vidíš, a moje dítě třeba čte v cizím jazyce knihy v originále, jen to zase není ta skvělá a nepostradatelná beletrie.
|
...j.a.s... |
|
(1.6.2018 12:28:28) Monty, to se mu bude hodit, ale před tím bude muset projít i tím, co jeho oblíbené není. Každé vzdělání obsahuje to preferované a pak něco, co je opruz. Pokud by měl postoj, že opruz ne, tak taky nic ve výsledku vystudovat nemusí.
|
|
...j.a.s... |
|
(1.6.2018 12:29:52) Monty, když tak pořád kopeš do beletrie, máš vůbec gymnaziální maturu? Máš VŠ?
|
Monty |
|
(1.6.2018 12:33:06) jas, pokládat maturitu z literatury ve stávající podobě za nesmyslnou je "kopání do beletrie"? To jako myslíš vážně?
|
...j.a.s... |
|
(1.6.2018 12:43:38) Monty, celý týden tady píšeš, jak je beletrie blbá a jak je natvrdlé očekávat její čtení a diskuzi o ní. Ale další den se s tebou hádat nebudu. Máš v tomhle názory jak puberťák. Myslím, že kdybys prošla dřinou gymplu a VŠ, mluvila bys jinak. Takhle se jen puberťácky stavíš proti jakémukoliv šprtání, protože jsi tím nikdy neprošla. Je to vlastně i docela k smíchu. Gympl nemáš, VŠ taky ne, ale budeš pořád plácat o tom, jak je šprtání nepotřebné. Možná právě proto VŠ nemáš, protože tam bys brzo zjistila, že je to dřina a zdaleka to neobsahuje jenom to, co se učit chceš.
|
Monty |
|
(1.6.2018 12:48:27) "Monty, celý týden tady píšeš, jak je beletrie blbá a jak je natvrdlé očekávat její čtení a diskuzi o ní."
jas, pokud jsi prošla gymnaziálním a následně vysokoškolským vzděláním, porozumění psanému textu tě tam zjevně nenaučili. Mmch., neznám jediného gymnazistu, natož vysokoškoláka, který by obhajoval současnou podobu státních maturit. A pokud jde o "dření" a "šprtání" na gymplech a VŠ, to raději ponechám bez komentáře, možná bych byla ironická víc, než bych chtěla.
|
Grainne |
|
(1.6.2018 13:10:33) Monty, no ja se domnivala, ze otazku statnich maturit jsme uzavreli vsichni ve shode. Ovsem cesky jazyk a literatura jsou prednetem ustni zkousky na vsech typech strednich skol.
Nemuzes si k argumentaci vycucnout, co se ti hodi, ve chvili, kdy je to irelevantni a jeste navrch pouzit jako argument pro vseobecnou otazku "neznam nikoho....".
Pripadne muzes, samozrejme, muzes vsechno, ale tezko to lze brat vazne.
|
Monty |
|
(1.6.2018 13:15:39) Grainne, já ovšem s útoky ad hominem nezačala. OK, mohu je ignorovat. Ale zrovna se mi nechtělo.
|
Grainne |
|
(1.6.2018 13:35:56) Monty, tak to opravdu nepitvam, co od koho zapusobilo jako utok. Nicmene, ano, gymnazialni vzdelani a nasledne studium VS docela dobre umoznuje vnimat celou siri souvislosti vzdelani. Byt v budoucnu nic z toho profesne nevyuzijes, vzdycky mas kvalitni zaklad, na kterem muzes vybudovat i cokoliv jineho.
Na druhou stranu chapu, ze clovek, velmi zamereny odborne, to bude vnimat jinak, protoze hledi z jineho uhlu pohledu a zivot ho nevystavi zadne zkousce v badani a patrani po sobe samem, nebo ma "skolu pro skolu", protoze ma natolik vyznamny talent pro neco, kde se mnohem vic ceni talent, nez skola. Takovi jedinci jsou ovsem vyjimecni a vzdelani nemuze byt vytvoreno pro vyjimecne individuality, to by prisli zkratka ti ostatni.
Samozrejme nechci rict "kasleme na vyjimecne", ale na to v obecnem vzdelani moc prostoru neni, tam je treba hledat jine cesty.
|
...j.a.s... |
|
(1.6.2018 14:09:25) "gymnazialni vzdelani a nasledne studium VS docela dobre umoznuje vnimat celou siri souvislosti vzdelani. Byt v budoucnu nic z toho profesne nevyuzijes, vzdycky mas kvalitni zaklad, na kterem muzes vybudovat i cokoliv jineho." Grainne , pouze to nelze vysvětlit někomu, kdo VŠ nemá a trvá na tom, že upřímný úzce zaměřený zájem vyváží celé VŠ vzdělání. Nebo jinak, kdo neuznává přínos VŠ, automaticky nevidí rozdíl mezi úzkým zájmem a absolvovaným terciálním vzděláním.
|
Monty |
|
(1.6.2018 14:13:04) Jas, ale to je nesmysl, co píšeš. VŠ vzdělání není všeobecné a i když v rámci oboru obsahuje něco, co člověka až tak nebaví, má to obvykle nějaký význam. Žádná "všeobecná vysoká škola" neexistuje.
|
Konzerva |
|
(1.6.2018 14:55:21) Maargitt
|
|
. . |
|
(1.6.2018 19:18:11) Osobně proti studiu VŠ obecně celkem nic nemám. Smysl to má podle jednotlivých škol, spíše tedy oborů, lidí, co tam učí.........
ALE
maargitt, co se týče tvých bodů, tak to vidím úplně jinak:
1) disciplínu dá jen tomu, kdo k ní má sklony, ostatni si vyberou něco vhodného pro svůj naturel, navíc je otázka, nakolik je "disciplína" hodnota sama o sobě (jako ne že by se mnohdy nehodila, ale...)
2) je velmi pravděpodobné, že co je pro současnou vědu marginálie, z toho může ajnštajn v dohledné buducnosti udělat díru do světa
3 - 5) se daleko spolehlivěji získá v praxi, respektive mimo akademické prostředí (kde má často pravdu pan docent bez ohledu na cokoli)
Že ti kukají, jak bys měla vidět svět, je nesporné a plyne to velmi hezky i z toho, že považuješ body 1 a 2 za kladný přínos studia na VŠ.
|
|
|
|
...j.a.s... |
|
(1.6.2018 14:25:38) Monty, o žádné všeobecné VŠ nepíšu, pouze píšu, že úzký zájem v určité oblasti nenahradí absolvované VŠ vzdělání. Může ho rozvinout, ale ne nahradit. A taky píšu o tom, že lidé bez VŠ mají kolikrát problém tohle vidět, protože tím VŠ vzděláním neprošli a mají pocit, že celé VŠ vzdělání lze nahradit samostudiem.
|
Monty |
|
(1.6.2018 14:27:32) jas, vzhledem k tomu, že to píšeš jen ty a nikdo jiný asi nemá smysl se k tomu vyjadřovat a rozpoutávat naprosto zbytečnou diskuzi o ničem.
|
...j.a.s... |
|
(1.6.2018 14:29:04) Monty, pořád nechápu, co ti na tom připadá "o ničem".
|
|
|
|
|
|
...j.a.s... |
|
(1.6.2018 14:22:02) Grainne, k tomu významnému talentu. Zažila jsem na VŠ jednoho talentovaného, který měl opravdu neobvyklé znalosti již při nástupu na VŠ. Měl své oblíbené téma, k němuž měl načteno a pomalu mohl pedagogům sekundovat v téhle oblasti. Stačilo mu vystudovat a mohl se svému tématu dál věnovat odborně. Ten student paradoxně nikdy nedostudoval, protože ten další odborný základ oboru ho nezajímal nebo zajímal, ale nic mu nepřišlo dost dobré. Spousta věcí mu přišla zbytečných nebo nedostatečných, a tak nakonec z toho diplom nemá. Možná by ho zachránilo jiné prostředí, ale možná by to bylo totéž. Až moc si byl jistý svým talentem, až ho předběhli ti, co sice nebyli tak talentovaní, ale vydrželi i ten opruz a dneska z toho mají diplom a pracují ve svém oboru.
|
|
|
|
|
|
|
Grainne |
|
(1.6.2018 12:43:42) Monty, ja bych nerekla "kopani do beletrie", ale nepochopeni ucelu stredoskolskeho vzdelani v sirsich souvislostech.
Je fantasticke a samozrejme jsem i ja, jako matka, pysna na to, ze moje dite cte zajmove texty v originale. Muze byt, ze to casem uplatni i profesne.
Muze byt, ale nemusi. Pak se sirsi zaber hodi. Cetba beletrie a prace s jazykem se hodi i pri prekladani, nejen umeleckych del.
|
|
|
|
Konzerva |
|
(1.6.2018 12:34:44) "Konzervo, no vidíš, a moje dítě třeba čte v cizím jazyce knihy v originále, jen to zase není ta skvělá a nepostradatelná beletrie."
A to se bezpochyby projeví až bude maturovat z dotyčného jazyka, že nebude mít problém s gramatikou a porozuměním textu, když došprtá ještě ta slovíčka, která v té odborné literatuře nebudou.
Ale schopnost číst v cizím jazyce populárně naučnou literaturu moc nesouvisí se čtením beletrie v rodném jazyce.
|
Monty |
|
(1.6.2018 12:36:17) "A to se bezpochyby projeví až bude maturovat z dotyčného jazyka, že nebude mít problém s gramatikou a porozuměním textu, když došprtá ještě ta slovíčka, která v té odborné literatuře nebudou."
Konzervo, ta slovíčka, která nejsou v odborné literatuře jsou i na jiných místech než v beletrii. V jakémkoli jazyce, platí to i pro češtinu. A rozhodně se nebude muset nic "šprtat".
|
Konzerva |
|
(1.6.2018 13:01:59) "Konzervo, ta slovíčka, která nejsou v odborné literatuře jsou i na jiných místech než v beletrii. V jakémkoli jazyce, platí to i pro češtinu. A rozhodně se nebude muset nic "šprtat". "
Monty,
jak se naučíš psaní y ve vyjmenovaných slovech, když se je nebudeš šprtat (tj. naučit se, která to jsou a trénovat jejich psaní) a nebudeš je mít načtené z toho, co čteš?
|
Monty |
|
(1.6.2018 13:04:56) "...jak se naučíš psaní y ve vyjmenovaných slovech, když se je nebudeš šprtat (tj. naučit se, která to jsou a trénovat jejich psaní) a nebudeš je mít načtené z toho, co čteš"
Konzervo, když ty si pořád myslíš, že vyjmenovaná slova se používají jen v beletrii, to je potom těžké. Samozřejmě, že se je naučíš i četbou bez "šprtání". Sama jsem se je nikdy neučila, měla jsem je načtené. Ale jestli je načteš v povinné četbě nebo nějaké jiné četbě je prostě jedno.
|
susu. |
|
(1.6.2018 13:19:33) Já jsem se je teda učila. Měla jsem také načteno, ale až po vysvětlení vyjmenovaných slov to začalo dávat nějaký smysl a byla jsem s to napsat i mně nové slovo většinou správně, protože jsem si to odvodila.
|
|
Konzerva |
|
(1.6.2018 14:52:16) MOnty, ale už jsem ti psala, že když čteš populárně naučnou pro určitý obor, tak tam určitá slova prostě nenajdeš.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grainne |
|
(1.6.2018 11:29:09) Monty, jedna "technicka", to by se ty "bonusy" musely zacit vyucovat na stejne urovni, jako literatura. Neralne, to by totiz, mimo jine, museli ucit aprobovani ucitele. Zajistit prostory a pomucky uz je jen takova "malickost".
Nic proti vyuce "bonusu" jako volitelnych predmetu, ale uprimne, ktere typy skol, kdyz zohlednis zamereni, velikost, prostory a finance, na to ma kapacity i jen jako volitelny, natoz hlavni predmet? K tomu jsou urcene a specializovane umelecke skoly.
Byt mas predmet "cesky jazyk a literatura", vyucuje se obvykle oboji zvlast, hodina cj a hodina literatury.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|