| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Problém s porozuměním instrukcí ve škole

 Celkem 23 názorů.
 Bouřka 


Téma: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(19.4.2021 19:40:15)
Dlouho očekávaný návrat do školy vytáhl na povrch dlouhodobý problém s chápáním instrukcí u našeho 9 letého syna s AS. Nemá ho jen ve škole, promítá se to do všeho. Je nutné kouskovat na jednotlivé kroky, ověřovat, že instrukci dobře pochopil. Když se známá věc podá jinak, než je zvyklý, tak se ztrácí a nechápe, co se po něm chce. Obvyklý problém je při zadávání úkolů, kdy sice učivo umí, ale ze zadání nechápe, co se vlastně po něm chce. Při písemné formě je to ještě horší než ústně, čte mizerně, čtené informace vnímá špatně, něco přečte, ale z půlky neví o čem to bylo.
Dneska nastal problém při písemce, kdy nevěděl, jak se s úlohou vypořádat. Sice se ozval s tím, že neví, jak to má udělat, ale dostal vynadáno, že se to měl naučit. Ale učivo uměl, zaskočila ho pro něj nejasná forma. Jenže to paní učitelka nepochopila. Při distanční výuce to zadávání prostě vypadá jinak, navíc mu to doma přetlumočíme, pokud se nechytá. S výjimkou pár týdnů na podzim jedou distančně už rok. Učitelka se jim ve třetí měnila, sotva děti poznala a v distanční výuce, kde má asistenci, řada jeho problémů není zřejmá. Takže budu muset nějak diplomaticky sdělit paní učitelce, že ten 3.stupeň podpůrných opatření nemá pro nic za nic a potřeboval by to zohlednit zejména v těch písemkách. Ale vlastně nevím, co můžu požadovat. To co má v papírech je z 1. třídy a tam se přeci jen pracovalo jinak, takže je to zaměřeno na verbálno. Ale teď už hodně pojede písemno. Do SPC jdeme za pár týdnů, takže tam se domluvím, ale potřebuju to vyřešit rychle, protože těch písemek bude asi dost, aby se nahnaly známky.
 K_at 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(19.4.2021 19:43:44)
Bouřko, nemohou ti pomoci operativně formulovat v SPC? Telefonicky třeba???
 Bouřka 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(19.4.2021 19:58:12)
No nárok na asistenta měl, ale předchozí učitelka ho nechtěla, že si poradí, tak bylo jich 16. Ale od 3. je sloučili, takže jich je 30, původně jsem si říkala, jestli to nebude chtít přehodnotit, ale s ohledem na situaci to pak nebylo relevantní.
 Černá kronika 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(20.4.2021 7:09:17)
Bouřko, stačí sdílený, pokud už nějaký na škole je. Já jsem na škole jediná AP a jsem takto u více dětí. Při sestavování rozvrhu se kouká na to, aby se ty dvě třídy v důležitých předmětech co nejméně kryly a já mohla pendlovat. Navíc v té jedné třídě mám ty děti tři, kterým pomáhám, byť 3. stupeň podpory mají jen dvě děti. U nás mě učitelky ze začátku taky v hodinách nechtěly, ale postupem času změnily názor. Zjistily, že jsem tichá jako myška a nezasahuju do hodiny. To jsou podle mě největší obavy některých učitelů.
 CisloPi 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(19.4.2021 19:48:09)
Neměl by mít nárok asistenta, který by mu instrukce "upravil" právě tak, jak píšeš, že potřebuje?
 Monika 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(19.4.2021 20:23:23)
Prostě bych se spojila s učitelkou. Asi bych jí nejdřív nastínila problém ve stručnosti písemně (e-mail) a požádala o ústní konzultaci (telefon nebo nějaká ta konferenční platforma, případně tedy i osobně). Formulovala bych to jako žádost o podporu s tím, že předpokládám, že ráda vyhoví (když bude vědět, co je problém) a nikoliv jako stížnost nebo uplatnění "nároku" (alespoň prozatím).
 Bouřka 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(19.4.2021 20:49:54)
Tak s učitelkou se spojím, ale spíš mě zajímalo, jaké postupy se v takových případech používají - ústní zkoušení místo písemného, někdo s ním probere instrukce, upravné zadání...
 rišulka 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(19.4.2021 21:34:47)
"ústní zkoušení místo písemného, někdo s ním probere instrukce, upravné zadání..."

mělo by být, měla by být asistentka, vysvětlit, podat, navést, pomůcky, kratší zadání nebo delší čas, může být i oddělený prostor na práci. V běžné škole?
 rišulka 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(19.4.2021 22:08:56)
Báro, někdy to nejde, ale někdy se to dá vymyslet - třetí tř. je těžká, ta čeština, R psal písemky s asistentkou v kabinetě. Taky je praxe, že ty asistentky jsou většinou "sdílené", jedna pro více dětí, a vlastně ofi není pro děti, ale jako pomoc pro učitelku (hodně zjednodušeně). No a taky ty papíry z poraden, jsou plné pojmů na jedno brdo - individualizace, vizualizace, strukturalizace, tempo atd. Ono to pak moc individuálně nevypadá, podstatné je spíš to dítě znát a najít (osobní invence) mu cestu.
 Bouřka 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(19.4.2021 22:16:31)
Rišulko, jo v běžné škole, on ani jinam. nepatří, ty jeho problémy nejsou zase tak výrazné, má pár věcí, kde se zasekává, ale jinak vcelku funguje normálně. V SPC ho mám spíš proto, že primárně jsem řešila spíšvětší problémy v sociálnu a PPP bylo k ničemu, zatímco v SPC jsem měla dobrou zkušenost. Tam teprve vylezlo, že tam jsou i nějaké SPU, já spíš předpokládala, že je tam jen opožděnější vývoj. Ten problém s instrukcema je spíš o tom, že se kombinuje horší soustředění, špatná krátkodobá operační paměť a problémy se čtením. Plus potřeba mít věci formulovaný jak je zvyklej, jinak začne přemýšlet, proč je to jinak, co to znamená, co by měl teda změnit...
Paní učitelka působí vstřícně, ale nevím, jaké má zkušenosti s podobnýma dětma, takže než budou nové papíry, tak možná bude třeba, abych něco navrhla já. On je pro lidi hrozně matoucí, na jednu stranu vysoká inteligence, ale o to víc pak zaskočí, jak je v něčem "natvrdlej", i když jde o banální věc.
 rišulka 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(19.4.2021 22:31:22)
Bouřko, tak jí to podej jako mi tady. Máš ho nejlíp přečteného :) a říkáš to velice srozumitelně. Dál už budete stavět společně. Těžké jsou i ty okolnosti, tolik dětí, dlouhá doba doma, pitomosti s testama, je toho na něj moc.
 K_at 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(19.4.2021 22:34:14)
"Tam teprve vylezlo, že tam jsou i nějaké SPU, já spíš předpokládala, že je tam jen opožděnější vývoj. Ten problém s instrukcema je spíš o tom, že se kombinuje horší soustředění, špatná krátkodobá operační paměť a problémy se čtením. Plus potřeba mít věci formulovaný jak je zvyklej, jinak začne přemýšlet, proč je to jinak, co to znamená, co by měl teda změnit..."
Přesně takhle!!!! ~g~ držím pěsti ať je učitelka vstřícná a někam se hnete.
 Senedra 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(20.4.2021 16:24:54)
tak prostor zrovna teď, když je ve školách půlka 1. stupně a 2. stupeň vůbec, není problém. U nás je třeba maličký kutloch, kam chodí děti relaxovat, mohou tam třeba i psát písemku, máme pracovnu asistentek - dítě jde s asistentkou, píše test tam, v klidu, nemá třeba tolik omezený čas.

V PPP většinou doporučují dávat přednost té formě zkoušení, která žákovi lépe vyhovuje. třeba se dá kombinovat, dítě napíše test a učitel se ho pak zeptá na věci, které se mu v testu nepovedly. Případně je doporučena dopomoc prvního kroku - tj. dítě trochu nakopnout, aby pochopilo, co se po něm chce.
 Bouřka 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(20.4.2021 16:50:11)
Tak paní učitelka si ho v klidu přezkoušela v rámci doučování ještě než jsem jí psala. Prý ji bylo jasný, že to určitě umí. Ještě jsme si volaly a ujasnili si nějaké věci. Tenhle bláznivý rok nějak společně dotáhneme a uvidí se, jak si povede příští.
 Mariana +2 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(21.4.2021 0:40:22)
Bouřko tak to je super. Když je učitelka vstřícná a napadne ji to samu, tak to je skvělé.
Protože vymoci si něco kde není ochota, je i s jakýmkoliv papírem PPP těžký.

Ať se synkovi daří ~;((

Můj už má 14, a dost věcí se postupně naučil kompenzovat, přesto se stále s jeho úkoly vyskytnou výživné chvilky ~z~

 rišulka 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(19.4.2021 21:29:39)
Bouřko, to je mi líto. Tak to ale chodí, zápasila jsem s tím na třech školách. Na spec 1. st. byla podpora veliká, osm dětí, tři dospělí, na 2.st. je už větší tlak na samostatnost, ale přístup je velmi individuální. Papíry ze SPC jsme měli na rok, teď už na dva roky.
Pokud on má novou učitelku a je bez asistence, je to hlavně o komunikaci. Určitě ji oslov a vysvětli, jak vám to fungovalo za té distančky, zdůrazni, že dohled spc tam je, to je přece papírová věc. Jestli jsi v kontaktu s jinými rodiči, není od věci se poptat, jestli je vstřícná, pro případ, že s tebou zamete, abys byla připravená (omlouvám se místním učitelkám, v realitě se takové najdou). Už to, že je jich tam 30, je pro něj asi záhul, soustředění a pozornost tak pro něj není snadná. K tomu ještě testování a roušky, musí to být? To učení doma jste zvládali? S tím porozuměním by měli počítat, ale zrovna ty dobře víš, že je to prostě o lidech.
 Mariana +2 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(19.4.2021 22:55:15)
Já jsem měla syna podobný problém, byť tedy nemá AS, je dysortografik a dyslektik. Nicméně ten problém jsme měli - aby jednak pochopil správně zadání a druhá věc aby to dokázal interpretovat. Což byl písemně dost horor v druhé třetí třídě. Plus třeba stres z toho že neví co a jak, tak ty odpovědi v testech byly naprostý nesmysly a zmatky.

Měli jsme s paní učitelkou dohodu, že když když to takto zmatlá, tak ho přezkouší ústně, zda to umí nebo ne. A to dokonce i před tím než jsme měli papíry z PPP. Takže když se chce tak to jde.

Tohle byl vlastně základ co jsem v tom věku požadovala, aby byl zkoušen z toho zda danou věc umí a ne zda to dokáže napsat.
My jsme to tedy měli takto dohodnuté, že to nejdřív zkusí stejně jako ostatní, to proto aby si to "trénoval". Ale pak to prostě indiv.posoudila a případně neznámkovala a dala možnost jiným způsobem.
Takže tohle určitě požadovat můžeš.
Ale je otázka zda u vás to nechtít rovnou, předpokládám že na přetransformování zadání byste ve vašem případě možná měli mít asitentku.

Jo a syn sice asistentku neměl, ale ve třídě jednu měli pro jiného žáka, ale v případě potřeby pomáhala s něčím individuálním i jiným dětem, např. právě s tím zadáním, diktát s asistencí apod.
 Bouřka 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(20.4.2021 11:08:21)
Mariano jo, nějak takhle bych to viděla. Že by si to zkusil normálně s ostatníma a pak byl přezkoušen ústně tam, kde byl evidentně mimo.
 Dadulka,02/06,06/07 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(19.4.2021 23:10:26)
V první řadě určitě konzultuj s paní učitelkou ~;)
Potom koukni do papírů, píšeš, že papír má z 1.třídy..... určitě máte kontrolní vyšetření, nejpozději po 2 letech, takže od toho se odpíchni, příp.si požádej o nové, kontrolní, třeba tam vyvstane potřeba asistentky (třeba sdílené), ale asi by to pomohlo. On třetí stupeň znamená u každého něco jiného, mělo by to být právě v závěrech SPC.
 Delete 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(20.4.2021 1:41:35)
To klíčové sousloví bude "dopomoc prvního kroku", tedy ověření si porozumění zadání a kontrola, že dítě začalo pracovat správně. Pokud ne, je třeba včas zastavit, instrukce přeformulovat, ověřit porozumění.

U dysfatiků a u dětí s PAS je také velmi důležité ověřovat znalosti na známých cvičeních a známými metodami.

U slovně zadávaných úloh je pak vhodné dítěti zadání přečíst, slovní zadání doprovázet grafickým znázorněním, obrázky.

Dále rozfázování instrukcí a opět průběžné ověřování porozumění.

Existuje katalog podpůrných opatření, prošla jsem v rychlosti tu část pro děti s narušenou komunikační schopností (v běžné škole především dysfatici, kteří mají hodně společného s dětmi s PAS) a pro děti s PAS, opatření se hodně podobají a snad jsem z toho na nic zásadního nezapomněla. Ke stažení např. zde.
 Delete 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(20.4.2021 9:42:52)
A čtu, že ve škole nechtěli AP, ale u dětí s PO3 je to velmi účinné opatření a hodí se i při malém počtu dětí ve třídě.

Někdy se učitelé bojí, že AP buse dělat vše za dítě, nedochází jim, že jsou to pro ně prodloužené ruce, druhé oči a pomoc právě s těmi detaily jako ujištění se, že dítě opravdu ví, co má dělat.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(20.4.2021 10:28:10)
hlavně nechápu, proč by měl učitel rozhodovat o tom, zda v té třídě AP bude, nebo ne.
 Bouřka 


Re: Problém s porozuměním instrukcí ve škole 

(20.4.2021 11:06:06)
Delete děkuju, to je užitečnej odkaz ~R^

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.