(18.9.2021 12:58:28) Jak nejlépe přirozeně začlenit anglický jazyk do běžného života, když se narodí děti? Jedna kamarádka od malička preferuje kurz Helen Doron - děti dochází od 3 let. Druhá má manžela, který na syna odmalička mluvil jen anglicky (je to Čech). A přestal, až když šel syn do bilingvní základní školy. Další zase pouští pohádky a písničky v angličtině (třeba Disney), a koukají s nimi.A střídavě na dítě mluví česky / anglicky - jak si vzpomenou. Pak jsou názory, že dítě se má nejdřív naučit pořádně rodilý jazyk, a až na základní škole přidávat cizí jazyk. Další názory jsou, že dítě je jako houba, a už od malička zvládne obojí - češtinu i angličtinu. Co se osvědčilo vám?
(19.9.2021 7:34:44) souhlasím - děti jsou skvěle motivované, když touží pochopit, co jejich oblíbený filmový hrdina říká
A taky zabírá "miláčku, prosím tě, vyzkoušel bys mě z angliny, tady z toho překladu, tam jsou jevy, co mi moc nejdou". To děti rády, opravovat rodiči špatný slovosled a na konci mu dát 2 mínus. K použití je skvělá učebnice, kde je na jedné straně český text, na druhé anglický překlad. Dítě se nenamáhá, ale stejně se mu v hlavě dělá dobrá paměťová stopa.
(24.9.2021 21:15:04) Malinko nerozumím. Správný učitel by měl při výuce jazyka mluvit na žáky cizím jazykem, i když sám je Čech. Samozřejmě u začátečníku a výuce gramatiky lze přejít na češtinu, ale měl by asi používat anglický jazyk, pokud ho učí, případně jazyk, o který jde. Učit v češtině a zcela se vyhnout konverzaci v angličtině nebo vyučovaném jazyce obecně, to mi přijde divné.
Pokud někdo jazyk opravdu umí, tak si snad troufne anglicky (německy, španělsky atd.) mluvit. Pokud moc neumí, pak je asi lépe "učit" česky. Přečteme a přeložíme článek, uděláme gramatické cvičení, vyzkoušíme slovíčka. Ale i na sš jsem zažil, že trošku anglických vět tam padlo.
U vlastních dětí je trošku potíž, aby se nenaučily jazyk dospělého s jeho chybami. Na druhou stranu, pokud dítě bude sledovat anglické filmy, pohádky atd., poslouchat písně v angličtině, tak nějaké chyby rodičů tímto lze eliminovat. Ovše asi ne vše, určité konverzační obraty jsou jen v živé řeči, čtení knih a sledování filmu je nikdy moc nerozvine. Je lepší mluvit "pidgin" English a plynně, nebo nemluvit skoro vůbec, těžko to ze sebe soukat, ale "nemít chyby"?
Korekce chyb. Prof MUDr Antoš, známý chirurg, původně jako dítě ovládal angličtinu, česky se učil později, protože vyrůstal za války v Anglii. Potom se vrátil do Čech - a angličtinu zapomněl, znovu se ji musel učit. Je tedy tolik podstatné, aby se dítě nenaučilo "chybnou" angličtinu rodiče, který sám vyučuje jazyk jiné?
(18.9.2021 13:58:12) Nejhorší je nemluvit na dítě vlastním jazykem. Nechápu to ani pokud se rodiče přestěhují do zahraničí a nemluví na děti rodným jazykem.
(18.9.2021 15:38:04) osvedcilo se mi najmout RODILOU MLUVCI a udelat si doma kurs: 2 deti (jedna moje a jedna kamaradka) na jednoho rodileho mluvciho 2-3krat tydne po dvou hodinach - a to delat dva roky.....sice to stalo penize, ale od te doby obe holcicky rozumi vsechno a celkem slusne i mluvi ...byly tehdy myslim ve 4. a 5. tride.....AJ mely od skolky a pak chodily do jazykove skoly, kde mely vyuku AJ od prvni tridy, ale nemely rodileho mluvciho (toho mely az v 9. tride)...... osobne bych rekla, ze AJ v MS jim nedala vubec nic a AJ na prvnim stupni ZS celkem malo
na kursu s rodilou mluvci se hlavne mluvilo....trochu cetlo, prevypravely se clanky vlastnimi slovy...
sama mluvim anglicky, ale nechtela jsem, aby dite chytlo muj priserny prizvuk, takze sama jsem ho neucila nikdy
(18.9.2021 15:47:59) A vy chcete vychovat specialistu anglofila?
V dnešní době je angličtina všude, takže pokud dítě není vyložený antitalent (pak by tuplem nedávalo smysl ho týrat od narození) v 15 dokáže angličtinu používat. A to včetně introvertů rp. přírodovědně zaměřených jedinců.
(18.9.2021 15:51:09) Nechci zakládat speciální téma, ale můj momentální zeť umí rusky (taky španělsky a anglicky a je to Francouz), takže mi svitla naděje, že bychom si mohli vyměnit nějaké základní konverzační fráze, to ale asi nefrčí, co?
(18.9.2021 16:02:01) libik, rustina frci velmi, moje dcera ji ma jako druhy jazyk na SS, pak uz ma jen AJ...a velmi ji to bavi, maji rodilou mluvci 3 hodiny tydne...a taky nekolik ruskych spoluzaku, dost rustinou zije
ja jsem ji taky oprasila, to jsem tady psala uz vloni, videla jsem nekolik ruskych serialu na Netflixu v puvodnim zneni s titulky a zacala jsem rusky zase psat a cist (psat a cist teda planovane - s ucebnici a pracovnim sesitem)...v praci to nepouziju, ale je to sranda
(18.9.2021 16:29:55) Sedmikrásko, já právě ruštině (psané i mluvené) překvapivě rozumím. Vysvětluju si to tím, že s ruštinou nás tůrovaly v dětství. Jenže když mám mluvit, vytvářím divné legrační věty.
(18.9.2021 16:37:16) libik, u nas uz roky pracuje Rus (mluvi cesky) a ja se neustale snazim na nej mluvit rusky....vzdycky se smeje a po chvili radeji prechazi do cestiny....kdyz mluvi Cech rusky a moc to neumi, tak z toho casto vyleza slovenstina nebo nejlepe jakasi obecna slovanština
(18.9.2021 16:39:52) Sedmikrásko, mě jednou oslovila na lavičce žena z východu, abych jí dala cigáro, tak jsem rozjela ruštinu jak při maturitě, posléze jsem pochopila, že mi nerozumí ani slovo
(18.9.2021 16:38:00) Někdo mi říkal, že mu dobře funguje italki. Jsou online konverzace s rodilým mluvčím. Zaplatíš 150 nebo 200 a hodinu si s někým povídáš. Klidně pokaždé s někým jiným. Nejsou to učitelé, ale většinou obyčejní lidé, ale na konverzaci je to vlastně to, co potřebuješ. Funguje to v mnoha jazycích, nejen v ruštině. Osobní zkušenost nemám, ale několik lidí mi říkalo, že dobrý. Dokonce se můžeš stát lektorem češtiny, ale asi na to není moc poptávka.
(18.9.2021 16:41:24) Pulko, to je dobre, kopiruju si
ale na poradnou konverzaci v rustine bych se napred musela naucit tisice slovicek :-(...ja uz neumim ani slovicka z kuchyne a domacnosti, natoz slovicka z politiky a voleb
(18.9.2021 16:43:50) Když je za to platíš, tak by měli konverzovat dle tvých témat, zájmů a schopností. Nemyslím, že musíš zabíhat do politiky jenom kvůli tomu, že je to Rus.
(18.9.2021 16:48:19) ja bych celou hodinu v rustine neumela konverzovat ani o sobe a sve rodine :-(...nemela bych dost slovicek...zvladla bych, kdo cim jsme a ze mame psa a babicku a dedu a kdo sbira znamky (sabirajet marki)...nic slozitejsiho bych nezvladla
(18.9.2021 16:43:51) mne prijde, ze jazyk je hodne o slovickach....a uz tezko se mi nova slovicka cpou do hlavy....u televize mam na nova anglicka slovicka sesit a slovnik, ale uz ani slovicka z filmu mi nelezou do hlavy
(18.9.2021 18:07:02) Přes italki jsem si sehnala "babysitting" od prvního dne lockdownu. Musela jsem do práce, školy ještě neučily, tak aby si s dětmi někdo povídal, a aby měly aspoň nějakou činnost. Prostě dětem každý den někdo zavolal – tu z Johannesburgu, tam z Istanbulu či z Dusseldorfu akorát v těch prvních lockdownech furt někde vypadávala elektřina nebo net. No aspoň to bylo trochu dobrodružnější a stálo to pár korun.
(18.9.2021 18:03:14) Kamarádku žijící v cizině zachránila ruština – díky ní našla práci, protože v dotyčné zemi nemluví rusky skoro nikdo. Já už nemluvím, ale když jsem si nedávno pustila nějaké video s Navalným, tak jsem se za chvíli přistihla, že se chechtám a rozumím Mám pár knížek v ruštině, kdysi jsem si je přečetla, ale je to většinou dost divný výběr a už by mě to možná ani nebavilo (třeba Pratcheta )
Pro mě už mrtvý jazyk, ale rusky mluvící kamarád občas prohodí, abych nezapomínala jazyk nepřítele, ещё чуточку?
(18.9.2021 15:58:52) Libiku, jj, přijde mi podobně ujetý tlačit dnes do dětí angličtinu popsaným způsobem, jako kdyby nám za totáče pořizovali rodiče lekce s rodilým mluvčím ve slovenštině.
(18.9.2021 16:06:00) MOnty, mne to uplne ujety neprijde
na nasi zakladce byly mezi detmi obri rozdily v AJ...nekdo neumel ani pozdravit a predstavit se a jiny uz cetl beletrii - resilo se to na kazdem rodicaku a skola ani nebyla schopna vytvorit na jazyky skupiny, kde by deti byly aspon jakz takz na stejne urovni....proste ani v dnesni dobe se nekteri lidi-deti k AJ prirozenym zpusobem nedostanou.......co ja znam pubertaku naprosto nedotcenych anglictinou!
(18.9.2021 16:17:20) "co ja znam pubertaku naprosto nedotcenych anglictinou"
Věřím, že to tak je, ale vůbec nějak nerozumím, jak se to někomu může stát. Teda jako rozumím, pokud někdo žije v chudobě bez telefonu, bez elektroniky, bez internetu a necestuje, ale to je nejspíš naprostá menšina dětí.
(18.9.2021 16:34:53) Pulko, kdyz rodina nema Netflix a kouka po vecerech na ceske televizni stanice, rodice jazyky neumi a nepripadaji jim dulezite, dite ve skole nejak proleza a pocita se s tim, ze pujde na ucnak....tak proste vyleze ze zakladky a anglicky neumi ani trochu, no...
(18.9.2021 16:35:36) Tak Půlko, jistěže je dost dětí nedotčených angličtinou, v rodině to je tak, jezdí se do Chorvatska a pracuje se manuálně, ale to je v pořádku a to asi nejsou rodiny, které by měly (a viděly) důvod pořídit nemluvněti rodilého mluvčího. Pokud mladý silák vycestuje za těžkou prací placenou v dolarech do Kanady, však on už se nějak dorozumí, jinak to nepotřebuje.
(18.9.2021 16:42:13) Však já chápu, že se pracuje manuálně a jezdí se do Chorvatska, ale já neměla na mysli vliv rodičů. Spíš nechápu, že se něco nepochytí z koukání na Netflix, z her, z googlení ohledně nejnovějšího milence Billie Alish nebo co já vím....
(18.9.2021 16:54:51) Sedmikrásko, opravdu Netflix dává křídla? Mé skrovné televizní potřeby čétečko naplňuje vrchovatě, teď jdu mrknout na Nového papeže dvojku, prý je to mimořádný, zvlášť vizuálně (mimoděk tvořené živé obrazy jako součást děje)
Večer mám večírek, jestli mě budou hosté málo bavit, dám si nějaký sport nebo historii.cs Nejsem ani intelektuál, ani televizní maniak, ani fanda fantazy, takže zítra bude Václav Moravec, večer Ochránce a v týdnu, koukám, jede nějaká Strachovina, to miluju, do toho zprávy, publicistika, možná nějaké krimi, když bude nálada, vyďobnu něco na Artu.
(18.9.2021 17:10:26) libik, my uz mame jen Netflix, zadne televizni kanaly....vsechno ostatni jsem zrusila....zpravy si precteme na netu, ceske serialy nas nebavi....jedine jeste uvazuji o CNN, ze bych si ji poustela k praci
ja si Netflix poustim denne aspon chvili vecer....peclive vybiram, na co budu koukat...pred spanim jeste ctu
koukam na Netflixu spis na filmy....serialy tam hrozne natahuji a kdyz si clovek ty hrdiny oblibi, tak by s nima pak musel stravit mesic
kdyz jsem Netflix zapojila, tak ze zacatku jsem v nem jela jako silena....ted jsem uz pomerne disciplinovana
(18.9.2021 17:11:52) Dobře, tak jsou i filmy s titulky, co jsou zadrmo. Pak je tady youtube atd. Chápu, že nedotčenost angličtinou existuje, ale plošně si to nedokážu představit. Mé děti někdy koncem prvního stupně úplně přirozeně rozuměly/ rozumí běžným tématům v mluvené i v písemné formě. Jako rodiče jsme lemplové, takže nikdy nebyly na žádné mimoškolní angličtině, mluvíme na ně doma česky a jsou absolventy malotřídky v Horní Dolní.
Jejich prababička na ně tedy sice mluví česko anglicky, protože jinak neumí, ale jednak se vídají párkrát ročně a druhak je to komická konverzace na téma "Prawni už se vařijooooo a vem si žufánek toho cornu", což nevím, jestli někomu pomůže. V anglicky mluvící zemi byli každý jen jednou, když se nad vidláky slitovala Unie a zaplatila jim výlet do GB z nějakého fondu na podporu vzdělanosti na chudobném venkově. A stejně umí, protože internet.
(18.9.2021 17:19:08) Pulko, ale mate doma pomerne podnetne prostredi a taky mate elektroniku apod.
jsou pubertaci, co furt litaji venku a neposedi u niceho....ti se proste anglicky jaksi samospadem nenauci....kor kdyz pak zacnou chodit na brigady a jsou bud na brigade nebo na ucnaku
(18.9.2021 17:21:49) Já vím, že máme elektroniku i relativně podnětné prostředí, ale mobil, wifinu a film s titulky má dostupný skoro každý. Vím, že jsou výjimky, co ne, ale těch bude třeba 5% nebo 10%. Výjimka imho nezakládá na masy lidí, co jsou angličtinou nedotčeni. Jestli je po základce třeba půlka lidí, co neumí prakticky nic, tak ten vliv internetu asi není až takový, jak bych si laiky myslela.
(18.9.2021 17:28:26) Holky, já nevím, co vás tak zneklidňuje na představě, že dítě, jehož též kvalitním podnětným prostředím je např. rodinná farma, neumí anglicky
(18.9.2021 17:34:14) Mě to nezneklidňuje ani trochu, ať si každý mluví anglicky jak chce. Jen se divím čistě z hlediska statistiky, protože těch dětí odříznutých od technologií imho zase tolik není. Ono se to ve městě málo ví, ale i děti z farmy koukají do youtubu a neznají jen pevnou linku se šňůrou.
Bardi o tom dokonce pějí písně: https://www.youtube.com/watch?v=iyAL7LQYeRI
(18.9.2021 19:57:03) Pulko, nejsem schopna ty pubertaky nedotcene anglictinou kvantifikovat....ale z dcerina okoli jsem jich poznala dost....proste nekvaknou, kdyby se rozkrajeli....navic k AJ pomalu ziskavaji odpor a tudiz se ani nebudou divat na film s titulky....a pozdeji to uz nedozenou
(18.9.2021 17:47:19) Pulko myslím že kliknutí na mobilu a přečtení pár slov v aj není znalost angličtiny která je použitelná.
Vzhledem k minimální výuce aj ve škole a málo dostupné filmové tvorby v původním znění v TV se nedá spoléhat že aj nějak dopadne sama. Ze školy znají pár slov a dají dohromady sotva větu. Je to jako když jsem se učila já. Dvě tři hodiny týdně se skupinou ve škole a bez rodilého mluvčího je zoufale málo. Pár samouků přes počítačové hry je na tom později ve veku sš líp ale jak to sleduji tak pokud dítě nechodí do bilingvní školy nebo rodice neplatí intenzivní kurzy tak se o dobré úrovni nedá ani snít.
(18.9.2021 17:51:07) "Pár samouků přes počítačové hry je na tom později ve veku sš líp ale jak to sleduji tak pokud dítě nechodí do bilingvní školy nebo rodice neplatí intenzivní kurzy tak se o dobré úrovni nedá ani snít."
Ale houby. Moje dítě nechodilo do bilingvní školy, nikdo mu neplatil žádný kurzy, a fakt si nemyslím, že by ve srovnání s dětmi rodičů, co do toho narvali fůru času a peněz neobstál.
(18.9.2021 18:11:59) Mariko, za prvé nevím, proč sem zase taháš nějaké "geniální děti", a za druhé, podobně je na tom s angličtinou i třeba syn mojí kamarádky, který bydlí ve Vyšných Vlkodlakách, do školy chodil v Nižných Vlkodlakách a placené kurzy ani žádnou bilingvní školu neviděl ani z rychlíku. Astrobiologii by sice nečetl, protože ho to nezajímá, ale zas si čte v AJ jiný knihy, co ho zajímají. Ano, ty děti musí chtít a mít o to zájem, samozřejmě na tom tak dobře nejsou všechny, ale když ten zájem mají a chtějí, tak se prostě bez těch placených opičáren obejdou.
(18.9.2021 18:26:45) Monty tvé geniální dítě jsi sem přihrála ty. A tohle co píšeš (když mají snahu tak se naučí anglicky sami), to je jen obdoba tvého názoru, že gympl není potřeba a může se doučit látku sám, nebo cos to tu roky propagovala (nejde o přesnou citaci).
To co vidím kolem sebe já, tak aj ze zš prostě nestačí k tomu, aby dítě umělo jazyk na slušné úrovni. Čím starší dítě je, tím hůř se jazyk dohání. Tím míň se mu chce pracovat na jazyku, který mu nejde, kterému nerozumí. Ne každý je jazykový talent a má vnitřní motivaci. Přesto je i pro ně znalost cizího jazyka důležitá a tak to rodiče nechtějí podcenit a čekat, jestli se dítě samo doučí na sš na slušnou úroveň při hraní počítačových her nebo už ne. Takže chápu snahy rodičů začít včas. Jde o to jak.
(18.9.2021 18:38:55) libiku to je právě to, že pro skladníka aj nemůže být důležitá, protože to jinak nejde, když ji neumí, musí si poradit jinak. Najít dabovaný film, návod v češtině, cizinci na ulici jen zamávat a na dovolenou do zahraničí jet do Chorvatska nebo jen s cestovkou, protože se prostě nedomluví. I kdyby moje dítě mělo být skladníkem, chtěla bych, aby umělo jeden cizí jazyk tak, aby pro něj nebyl problém aspoň pasivně.
(18.9.2021 18:46:26) libiku to je jiná diskuze. Já jen říkám, že i pro skladníka nebo prodavačku má cizí jazyk přínos, celoživotní. A na rozdíl od integrálů se cizí jazyk dá naučit poměrně snadno, když se začne (intenzivně) včas.
Pokud jde o změny ve školství, tak bych byla pro výuku jen jednoho cizího jazyka za to intenzivněji, přidávat druhý cizí povinně na zš je nesmysl a kontraproduktivní.
(18.9.2021 18:50:58) Snadno a přitom intenzivně... to je protimluv ne? Intergrály nic včasného a intenzivního nevyžadují, IMHO jsou snadnější, než jazyk.
(18.9.2021 18:53:51) babi intenzivně myslím, ve frekvenci výuky, denně ve škole např. Nebo v cizojazyčném prostředí je to taky intenzivní. Integrály se nenaučí předškolák ani školák na zš. Cizí jazyk jo, v tom je právě rozdíl.
(18.9.2021 19:04:19) Mariko, no ale sumárně stojí jazyk daleko více času, než integrály, aby v osmnácti člověk uměl. Dle mého je jazyk daleko daleko náročnější na čas. Zbytek je kdo je na co nadaný...
(18.9.2021 19:10:10) babi jazyk se naučí každý, integrály ne. To je ten rozdíl. Víc času jo, ale ten čas není nutně jen výuka nad učebnicí, jazyk se dá naučit životem v cizojazyčném prostředí jen tak mimochodem. Že by se někdo mimochodem naučil integrály jde těžko, spíš vůbec.
(18.9.2021 19:28:35) mariko, integrály se také naučí každý, pokud se v matematice bude pohybovat od dětství. Pokud na dítě nikdo nebude mluvit cizím jazykem, tak se ten jazyk také mimoděk nenaučí. Jde jen o to, že obvykle víc lidí mluví než si hraje s matematikou. Pokud je dítě v jednojazyčné rodině, kde nikoho znalost cizího jazyka nezajímá, tak má stejnou šanci se mimoděk naučit jazyk jako integrály.
(18.9.2021 19:45:09) Babi přijede 7 leté dítě z Ukrajiny a za rok umí česky, chceš říct že za rok umí integrály? Asi těžko. Možná je nebude umět nikdy, i když se je bude učit, protože na to nemá IQ. To je podstata toho co jsem psala.
(18.9.2021 20:12:43) Mariko, a podstata toho, co píšu já, je, že když české dítě zůstane v česku v nepodnětné rodině, tak se anglicky nenaučí, i když bude mít aj ve škole.
(19.9.2021 9:56:30) Babi právě že s tím co je ve škole se anglicky nenaučí ani v podnětné rodině. Protože neznamená že ten kdo se spoléhá že bude stačit výuka ve škole a neplatí nic navíc je nepodnětný rodič.
(19.9.2021 9:59:48) Mariko, to je pravda...znam i deti z hodne podnetnych rodin, kde rodice spolehali, ze dite chodi na jazykovou skolu a tam se jazyk nauci....a zjistili az nekdy v 8. tride na dovolene v zahranici, ze dite si neumi anglicky koupit ani zmrzlinu
(19.9.2021 10:38:16) Mé děti z nepodnětné rodiny (jazykovým směrem, mýt ručky jsme je naučili) umí jazyky dle svých potřeb, nejstarší má google překladač, prostřední v cizím jazyce asi i přemýšlí, jelikož jak je rok dlouhý, tak na Čecha nenarazí a umí k tomu další jazyky, no a malé dítě se domluví anglicky a chce se zlepšit, nicméně je radostné, že jeho střední škola má druhý jazyk nepovinný.
(19.9.2021 11:22:29) LIbiku, proč píšeš o svých dětech a nepodnětné rodině? Vždyť je to nesmysl. Nepotnětná rodina, resp.prostředí je prostě terminus technicus a je to v praxi průser.
(19.9.2021 11:51:13) A k tématu, známá dávala holku od školy do té Helen Doron a umí anglicky moc pěkně. A nepřijde mi to taková křeč jako mluvit na ní doma anglicky.
(19.9.2021 12:28:41) Tak u nás to taky začalo Helen Doron, skončili jsme současně celá skupina, protože ještě jeden rok robota Bottyho by nedaly děti ani matky, jazykovka nebyla ochotná toto proskočit. Jinak to bylo skvělé. Pak to byla kombinace lektorky a Netflixu.
(19.9.2021 12:01:56) dabo, moje dcera se zase o poznani zlepsila v AJ diky vseobecne nanavidenemu TikToku....tam to fakt vyzaduje znalost AJ a taky rychlost chapani, je to strasne rychle....na mne nekdy az moc
(19.9.2021 12:46:33) Sedmi, tak pro tebe je angličtina denní chleba, takže ji pokládáš za důležitější než osoba, která si občas zagooglí, když chce pochopit oduševnělý citát, který někdo napíše na Rodinu.
Stran jazyka budeš podnětnější než já.
Ale nejhorší z podnětných rodin jsou ty, kde rodič realizuje své nenaplněné ambice. (to už není na Sedmi, pochopitelně)
(19.9.2021 13:18:28) libik, ja zadne nenaplnene ambice nemam
no je fakt, ze AJ je pro mne odmalicka dulezita....jako mala jsem dostala ze Zapadu kazetu s pisnickami Beatles a tak dlouho jsem ji hrala na kazetaku, az jsem chtela rozumet textum....a od toho se to cele odvinulo
ted vnitrne resim, jestli mam poslat dite na rok do USA
(19.9.2021 15:27:01) babi, my uz meli na rok v Americe na stredni skole nevlastniho syna, takze jsme tim vsim jednou prosli, vcetne ruznych pochybnosti a drobnych zadrhelu
na nej to melo trochu negativni vliv, ze se tam naucil prokrastinovat u serialu na internetu....anglictinu mu to dalo, ale hodne uz zapomnel
(19.9.2021 15:47:34) Sedmi, no je fakt, že výsledek je závislý na mnoha věcech - jaké je dítě, u koho je, na jaké škole, jaké lidi potká... u nás to v obou případech, ač probíhaly diametrálně odlišně, mělo výborný dopad v získání nadhledu a tolerance. Taky spousta inspirace - možné způsoby, jak přistupovat k životu a všemu v něm zásadně jinak, než viděly do té doby doma a v okolí (to jsou ty pověstné bubliny, z těch opravdu razantně vypadly). Navázaly kamarádství, která si drží dodnes.
(19.9.2021 16:34:36) babi, u nas nektere dopady na dite byly negativni, nektere pozitivni - pokud mohu soudit
hodne mu to dalo - rozhled, zkusenosti, suverenitu v chovani....jeste po letech na to vzpomina a zije z toho, ale tak to ma kazdy, koho znam, ze byl na pobytu v US
na druhou stranu predtim to byl normalni cesky kluk v bunde a mansestrakach...od Ameriky se dost "stroji"...nakoupil tam hodne obleceni a dost jede v obleceni a botach...byl v takove konzumne zamerene rodine a neco z toho v nem zustalo
(19.9.2021 17:35:21) Sedmi, my se teď o studium v cizině hodně zajímáme, a co jsme sbírali ty zkušenosti, tak se mi to s tou prokrastinací moc nezdá. Naopak ta holčina, která tam byla (v USA, říkala, jak měli v podstatě povinnou mimoškolní činnost, nějaké kroužky, připravovali divadlo a dostávala se domů až večer. A že tam pořád bylo něco dobrovolně povinné.
V jakém věku chce dcera jet? Moje to plánuje příští rok, kdy bude ve druháku na SŠ, no zdá se mi to brzy, ale prý se takhle jezdí. Jen místo USA teď zvažuje Singapur, a celkem se mi to zdá i jako lepší volba.
(19.9.2021 17:51:24) Renko, tam se normálně poflakovat dá. Dobrovolně povinné třeba i nějaké věci jsou, ale nevyhodí tě, když je neabsolvuješ. Já třeba některé trimestry odpolední činnost neměla a nestalo se nic. Ony dokonce i ty povinné školní předměty lze nesplnit a nepošlou tě předčasně do Evropy, natožpak nějaké kroužky.
(19.9.2021 19:05:59) Kdyz jel na vymenu synovec, tak nejaky student z te party, co prijela k nam, byl pristizen s jointem - a okamzite letel domu. Takze za jointy se zpet posila. Nesplnene predmety muzou podle me zajimat maximalne mistni skolu po navratu domu, pokud by je nahodou uznavala.
(19.9.2021 17:52:19) Renko, ten pobyt musi byt ve veku 17-18 let, takze tretak na SS....syn mel odklad, takze jel ve druhaku....ale to jsou info skoro 15 let stare
(19.9.2021 18:30:16) No, nepustila, rp. jakékoliv řeči o středoškolském výjezdu bych zažehnala v zárodku. A zase znám ji natolik, že vím, že by té touze nepropadla do té míry, aby by se nedala ovlivnit.
Hele, mně jedno světoběžné dítě docela stačí.
Vidím ty Erasmy či co to je asi tak jako brigády, nezabije ale ani nijak zvlášť neposílí. Myslím, že mé francouzské dítě by stejně šťastně dokázalo žít v Plzni nebo v Praze, kdoví, jestli ne šťastněji
(19.9.2021 18:34:22) No jo, když my odmalička říkáme, jak je vzdělání resp. znalost jazyka důležitá. Osobně si můžu stokrát myslet, že jí nic neuteče a taky bych ji radši měla doma, ale je to prostě sobecký důvod. A na druhou stranu, teď na SŠ tam pojede na rok a vrátí se domů, ale co znám ty, co tam šli později, ať pracovat nebo studovat, tak tam vesměs zůstali. Kamarádce se tam dcera vdala, ta to nese fakt těžce.
(19.9.2021 18:44:57) Renko, tvoji kamarádku chápu a myslím si, že všude chleba o dvou kůrkách. Já nevím, co tak jiného od těch Singapůrů a dalších destinací čekáte
A to, že dítě zakotví tisíce km od rodné hroudy je blbé nejen pro matku, ale i pro to dítě. Vím, o čem mluvím.
Tohle krajánkování v situaci, kdy můžeš hovořit online téměř všemi jazyky od rána do večera, je zbytečné. Jistě, pořád jsme oproti UK nebo i té Francii chudá země, ale zas tak rozdílné životní úrovně potomek za hranicemi málokdy dosáhne. A za jakou cenu
(19.9.2021 18:50:05) libiku, ačkoli tomu asi moc nevěříš, tak jinde je to fakt jiné. Poznat to odtud nelze. Je potřeba to zažít. Je to nejen jiný jazyk, ale i jiná mentalita, jiná rodina (jiné rodiny - syn prošel tuším tři), jiné podnebí, jiné zákony... jako rozhodně to ke štěstí obecně netřeba, ale kus vzdělání to je, a to pořádný.
(19.9.2021 18:52:13) libik, o tom by se dalo velmi diskutovat
treba mne bylo v Anglii hodne dobre....v te dobe....fakt jsem tam byla stastna...jeden rok na postgradualu na zacatku 90. let
nekteri moji znami maji v cizine takove pracovni zarazeni, ktere by tu mit nikdy nemohli, protoze ty firmy/instituce tu ani nejsou nebo tu maji jen malinke pobocky
(19.9.2021 18:57:33) "maji v cizine takove pracovni zarazeni, ktere by tu mit nikdy nemohli, protoze ty firmy/instituce tu ani nejsou"
Přesně tak. K tomu trochu mířila dcera. Jenže to je pak ta situace "vnoučata v Japonsku", kterou (sobecky) nechceš ...pravda je, že i vnoučata potřebují prarodiče, nejen prarodiče vnoučata. Na druhé straně žádná vnoučata nemusí být tu ani tam, děti si holt žijí svůj život, co my rodiče už jim do toho...
Další podstatná věc je, zda dospělé děti volí cizinu proto, že tam byly rok na střední, nebo proto, že tam na střední rok nebyly.
(19.9.2021 19:03:26) babi, do te "nasi" americke rodiny jezdi ceske deti cele roky....a nektere si tam rovnou domluvily, ze tam po maturite pujdou na vysokou
(19.9.2021 19:16:18) Sedmi, dcery rodina je asi něco podobného, i když dcera byla první. Synovi ale rodina "vybouchla", takže byl nejdřív pár týdnů v nějaké provizorní, pak u samostatně žijící důchodkyně, a pak si ve škole našel kamarádku, do jejíž rodiny infiltroval. Ti to vůbec neměli v plánu, ale byli s tím v pohodě. On je fakt neskutečnej
(19.9.2021 19:01:45) Libiku, já bych právě nechtěla, aby se tam dcera usadila. Sama mám tátu za velikou louží, ve městě, kde zrovna jsou studijní pobyty, ale tam dcera nechce, že chce být naprosto samostatná a že by na ni doma mluvili česky. A co od toho čekáme? Zejména plynulou angličtinu a ona chce poznat prostě život jinde. Když prožije jeden školní rok tam, kde se mluví anglicky, dá jí to určitě hodně z hlediska toho jazyka. VŠ by ráda studovala v Dánsku, ale také v AJ, takže i proto potřebuje umět jazyk na té správné úrovni.
Upřímně, ty bys v 16 nejela, kdybys měla tu možnost? Já ano, dnes už ne.
(19.9.2021 19:07:32) Sedmi, já byla dobrodružné povahy, já bych jela hned. V 16 žádné povinnosti, ve 25 už jsem byla těhotná. Nicméně naše rodina nebyla v takové situaci, aby to bývalo šlo. Moje spolužačky tam šly vesměs po maturitě jako au-pair, studovat nikdo. A některé se tam vdaly.
(19.9.2021 19:11:08) kdyz mi bylo 16, tak byl jeste socialismus
ja jela ve 25 uz jako pracujici....byly kolem toho tahanice, jestli mi zamestnavatel da neplacene volno nebo jestli musim dat vypoved...nastesti tam byla jedna osvicena clenka vedeni, ktera mi zaridila placene volno....tehdy tam byla vyplata jeste velmi nizka, nikoho to moc nezatizilo a ja jsem se vdecne vratila do stejne prace
(19.9.2021 19:18:25) No za mě právě socialismus skončil a asi se hned studijní pobyty nekonaly. Je ale fakt, že naše rodina by si nic takového tehdy dovolit nemohla. My jsme v jiné situaci, děti vědí, že na studium mají něco našetřeno, takže jediný důvod, proč je nepustit, by byl ten náš sobecký. I když bych taky raději měla děti pod svými křídly, tak jim bránit nebudu, když vyjet chtějí. Nejstarší té možnosti nevyužila, ti mladší jsou jiní.
(19.9.2021 19:21:38) Renko, jasne, nebylo to hned.....ja jsem jezdila do UK autobusem a ten byl plny au-pairs....jinak se nedalo dostat do ciziny, roky 1992 a 1993
(19.9.2021 19:18:21) Sedmi, jela, ale nedostala bych to volno. Resp. přišla bych o většinu klientů, takže by se mi to moc finančně nevyplatilo. Tak leda kdyby někdo z rodiny vyhrál ten jackpot ve Sportce.
(19.9.2021 19:20:04) MOnty, ja jsem rada, ze mam nejakou zivotni stabilitu, konecne zrekonstruovane bydleni, domaci zvire atd. .....urcite nemam chut nekde rajzovat, i letosni dovolena byla trochu otravna
(19.9.2021 19:28:29) 77mi, ja bych jela, nevim teda, kam bych deti dela. Ale mozna nejradsi s nimi Uz ted mi tu planuji, kde by chtely jednou zit a vymysleji, jak vytunit planovani kariery. Chtely by studovat aspon rok v cizine, jenze ja na to nemam a tatinek neda. Tak hledam nejlevnejsi moznost. Zatim to vypada na Francii, pokud trochu pritlacim na stavebni sporeni, ale nedokazu si predstavit, ze by odjely obe najednou - a byly by doma uz jen necele tri roky.
(19.9.2021 20:13:07) Vetře a nebylo by řešením studium v Dánsku? Dítko o tom uvažuje na poslední 2 roky střední kvůli IB maturitě, to bych tady nezaplatila. V Dánsku bych platila internát dle příjmu a vyšlo by to velmi rozumně.
(19.9.2021 20:29:25) Kaliope, díky za tip, zkusím se jich zeptat. Ale obecně zatím žádnou příchylnost k Dánsku neprojevovaly. Máš prosím tip, kde najdu informace?
U jedné by to teoreticky šlo i na ty poslední dva roky, druhá ale uvažuje o takovém VŠ studiu, které bude nejpraktičtější v ČR a ať pak případně odejde tam, kam ji srdce táhne. Takže zatím vypadá odjezd nejlépe na druhák.
(19.9.2021 20:47:45) Vetře, scandinavianstudy.cz, přes ně to bude dítko případně vyřizovat, jinak si našlo školy s IB programem a hledalo, co by mu nejlépe vyhovovalo, hlavně nabízené předměty a přímo na stránkách škol je vždy i tabulka odstupňovaných cen za internát. Jinak Dánsko je pro dítko jen cesta studia v angličtině, pak to bude zřejmě MatFyz.
(19.9.2021 21:10:46) Kaliope, diky! Dceram je jazyk celkem fuk, hlavne, kdyz to bude anglictina, francouzstina nebo spanelstina. Ale jednu cekaji prijimacky a tezke studium, pokud to neprehodnoti (od 5 let si jde za svym), takze ji bude na VS nejlip doma. No a druha zatim vubec netusi, co by chtela studovat nebo dokonce delat, ale s obavami sleduji jeji umelecke sklony. Mozna z toho bude FF, ale zivit se bude IT nebo grafikou, odleti do tramtarie a bude kreslit komiksy, bude tvorit animovane filmy v horoucich peklech, nebo bude sedet doma za kamny, prodavat pojisteni sousedum a po vecerech louskat Aristotela v originale.
(19.9.2021 21:49:04) Vetře, tak být to dle přání dítka, tak je to fyzika na Oxfordu, ale získání stipendia moc nadějně nevidím, tak aspoň umožním tu střední školu v zahraničí.
(19.9.2021 19:04:47) Libiku, no, upřímně řečeno, já fakt myslím, že synovi s jeho "specializací" by bylo v zahraničí líp. Myslím pracovně. On to sice ví taky, ale zatím vyhrává lenost. Což se může změnit při první zahraničí stáži. Vím, že do USA nechce, hypoteticky mluvil o Kanadě nebo Austrálii. Uvidíme.
(19.9.2021 20:19:06) Libiku, nevím, kolik jich chodí sem, mám dojem, že ty, co sem chodí nijak nešťastně nepůsobí, ale samozřejmě nemůžu mluvit za ně. Mimo Rodinu neznám nikoho nešťastnýho, kdo žije trvale v zahraničí. Znám naopak dost těch, co se po pár letech vrátili a nespokojení byli docela dost. A pokud jim do toho nehodila vidle událost typu rodičovství nebo nutnost péče o seniora, tak se snažili co nejdřív dostat zase někam pryč.
(19.9.2021 20:20:51) Tak ona není nikde tráva zelenější. Což tedy nevím, jestli zrovna zjistí děti během studijního pobytu. Spíš jde o to, že se tam často ty dospělé děti zamilují a kvůli svému partnerovi chtějí žít tam. Ono se to stalo i mojí neteři, ale tím, že ještě nebyla plnoletá, musela se vrátit a přeci jen jí tady ta láska na dálku přešla.
A je fakt, že ta první generace, která tam zůstane, prostě nezapadne. Jejich děti už to pak mají jinak. Taky to vidím v přímém přenosu, můj táta žije přes 20 let v Kanadě, původně odešel pracovně, dnes už je v důchodu. Se svou druhou ženou, o dost mladší, takže ještě založil další rodinu. A ty děti už jsou tam doma, ale oni ne a tady už taky zázemí nemají. Žijí dost izolovaně, tam se hraje na různé postavení ve společnosti, členství v klubech atd. , ty nůžky jsou tam hodně široké. Nás přemlouvali, abychom tam žili také, no ani za zlaté prase ne.
Studijní pobyt SŠ ale vnímám jako zkušenost, ne aby to nastartovalo zájem žít jinde.
(19.9.2021 20:35:54) Renko, přesně takhle tam zůstala moje Liběna, napřed s 1. chlapem, pak s 2., to se prostě ve dvaceti plus stane raz dva. A vždycky je za rohem nějakej cizojazyčnej převozník či utěšovatel, nevymotáš se z toho. A právě uteče těch 10-15 let, kdy si buduješ pracovní a dospělou pozici a kotvíš, dáváš životu směr.
Ona když přijede domů, tak akorát blbne s holkama z gymplu, jinak je, skoro bych řekla dezorientovaná.
Myslím, že už tu není schopna žít. A je to škoda.
Na Vánoce poletím jako debil někam do západní Francie.
(19.9.2021 20:43:59) Libiku, buď ráda za tu Francii, to je ještě pořád skoro za rohem. Kamarádky dcera se vdala do USA, přitom měly takový výjimečně blízký vztah, jenže zamilovanost je silnější. A kamarádka fakt brečí, ne tedy před ní. No a do USA je to prostě složitější, už ji rok a půl neviděla, jen po internetu, až budou třeba vnoučata, budou to cizí lidé, stejně jako můj táta pro děti není dědeček.A je fakt, že pořádně není doma ani tam a tady už taky ne.
Ale zajet si do Francie nebo oni sem, to ještě není tak složité. Proto já i vítám touhu dcery studovat VŠ v Dánsku, protože taky je to ještě blízko, kdyby se zaláskovala tam.
(19.9.2021 20:51:01) Renko, jasně, ale to bych potřebovala rodinkářskej plat, abych si střihla 10x ročně Francii, já vidím dítě 2x do roka a jestli se dočkám vnoučat, budu pro ně taková divná paní, co divně mluví a vaří divná jídla
(19.9.2021 21:14:08) Mám kamarádku, které se dcera vdala na Nový Zéland, a ty byly v kontaktu denně. Stejně tak, jako si denně aspoň volala se starší dcerou žijící tu. Nakonec tedy mladší dcera po letech přitáhla manžela sem, vnouče se narodilo už tu. Předtím létaly sem a tam na střídačku. Nákladné samozřejmě, a s Covidem by to nešlo už vůbec, ale nějak to tehdy dávaly. Silná všednodenní vazba.
My se s dcerou vidíme i slyšíme max. jednou za dva týdny (mezitím někdy nějaká sms, video, odkaz... určitě ne denně), i když do/z práce jezdím prakticky kolem ní, ale rozumíme si perfektně.
Já tedy nesdílím všedně s nikým nic. Nemám takové kamarádky. Moji přátelé (a vlastně i děti) mi stačí jednou za čas, zatím se "nezapomínáme"
Nejvíc "jinak" jsou na tom asi opravdu ta vnoučata, která znají od narození babi/dědu jen přes monitor. To nemůže být na roveň poňuchání a různým spolužitým drobnostem. Moji přátelé to tak mají. Vnuci za mořem. Žádná hitparáda to není, i když vnuci žili asi rok v batolecím-školkovém věku v ČR. Kluci ani neumí česky, takže i když se na střídačku navštěvují a mezitím videochaty, stojí to za starou belu
(19.9.2021 20:49:31) "to se prostě ve dvaceti plus stane raz dva"
přesně tak. Proto je z pohledu přesunu dítěte do jiné země bezpečnější ten SŠ pobyt do 18, kdy se dítě prostě vrátit musí, nehledě na to, že ještě i k rodičům zpátky chce, i když je zamilované v jiné zemi. Syn se tam taky zamiloval, ale věděl, že zůstat tam nezůstane. I tamější jeho děvče to vědělo.
Směrovat dítě, dokud je "v naší moci" k domácímu krbu s veškerou volností je fajn, ale pokud ho to jen trochu táhne do světa, tak to pak jako dospělé zrealizuje daleko efektivněji (a možná tak trochu i proti své vůli) právě díky již dospělým partnerským vztahům. Ve dvaceti je dost těžké se jim vyhnout, řekla bych.
(19.9.2021 20:22:54) Libiku, myslím, že štěstí obecně nesouvisí s tím, jestli zůstaneš v ČR nebo půjdeš do zahraničí. Mám víc kamarádek/spolužaček, které žijí v zahraničí (vesměs vdané a s dětmi, normální rodiny) a řekla bych, že poměr radostí x starostí mají v průměru tak stejně, jako kdyby zůstaly tady. Jedna se snad po 15 letech (a po rozvodu) vrátila (ta je tedy bezdětná), ze začátku byla úplně bez sebe, jaké je to "zase doma" super, ale myslím, že už se to zase srovnala do toho samého "všude je něco" ... Ale mít zkušenost s alespoň krátkým životem v zahraničí plus praktické užívání cizího jazyka, to vidím u všech těch známých, co to absolvovali a vrátili se, jako velké plus ...
(19.9.2021 20:29:03) Moniko, dcera je socioložka a ve své vědecké práci se věnuje tématu východních imigrantů na západě. Nejde o skoky z mostů ( i když i ty se zadaří), ale je to prostě specifická skupina lidí s nějakými problémy.
(19.9.2021 21:48:07) Libiku, nejsem si úplně jistá, jakým způsobem příspěvkem o Lendlovi a Kunderovi reaguješ na můj o tom, že poměr radostí a starostí v životě obvykle až tak nezávisí na místě, kde žiješ (pokud fakt neutíkáš odněkud kvůli nebezpečí ohrožení života). Jakože myslíš, že Lendl a Kundera byli v emigraci jen šťastní? Že neměli ty Tebou (a koneckonců i mnou) zmiňované "specifické problémy"? Já myslím, že Kundera má problémy dosud, Lendl možná už ne ty plynoucí z emigrace, ale nějaké nejspíš taky mít bude ... Do zahraničí možná utečeš před komunisty nebo před chudobou, ale jiné problémy si vezmeš s sebou ...
(19.9.2021 23:07:43) Moniko, myslela jsem to spíš tak, že celebrity světové proslulosti (ne)zapadají jinak a z jiných důvodů a je asi jedno , kde žijou.
(19.9.2021 19:53:05) Libiku, mně tady to středoškolské studium v cizině strašně moc dalo. Jestli něco ovlivnilo můj život k lepšímu, tak to bylo tohle. Ale moje dítě, které je v tomto věku, jet nechce. Prý až na vysoké na Erasmus. Přiznávám, že sobecky jsem spíš ráda.
(19.9.2021 20:15:57) Tak já si nakonec myslím, že středoškolák je tam za dost striktních podmínek, někdo za něj prostě má odpovědnost. Nevylučuju, že se mu tam může líbit ani, že si matka odpočne.
Ale nevidím to jako nutný schůdeček ke štěstí, naopak si myslím, že sš je doba, kdy se zásadně formují vztahy mezi rodičem a dítětem a že takové už jsou víceméně napořád.
Moje dcera vypadla z republiky před 10 lety, to už byla asi bc, do té doby jezdila taky na nějaké výměnné pobyty, moc si to nepamatuji.
(19.9.2021 20:22:46) Libiku, a kdyby ti dítě nemluvilo o ničem jiném? Kdyby jeli jeho kamarádi a ono by o to taky hodně stálo? Zrovna zákazem vztah rodiče a dítěte neupevníš.
(19.9.2021 20:30:53) No jo, Libiku, tahle dcera je strašně cílevědomá, má své vize a o tom studiu mluví od primy. Navíc je na gymplu přímo k tomu pobízejí, u nich taky pořád nějaký zahraniční student je. Nejstarší na to byla moc pohodlná, taky to zvažovala, ale pak se jí nechtělo. Tahle by to nesla jako křivdu, kdybych jí nepustila.
(19.9.2021 20:35:30) "Tahle by to nesla jako křivdu, kdybych jí nepustila."
Všichni, koho mají kolem sebe moje děti, buď studovali/žili nějakou dobu v zahraničí, nebo se sem/tam přestěhovali, nebo jsou potomci migrantů v první či druhé generaci . Takže těžko můžu očekávat, že jim to nebude připadat normální, nebo že by se nenaštvaly, kdybych jim to zatrhla (a že mají mou krev, tak by nejspíš jely stejně - a nejspíš ještě dál...).
(19.9.2021 20:23:39) Možná se to změnilo, přeci jen to jsou věky, ale já si tam dělala úplně, co jsem chtěla. Neměla jsem teda žádný blbý nápady. Snad jen, že občas jsem nešla na první hodinu nebo dvě do školy a jinak nic. No ale v zásadě mě nikdo neřešil, mohla jsem vyvádět, co jsem chtěla, akorát já to nedělala.
(19.9.2021 20:24:45) Myslím, že za ně nikdo odpovědnost nenese. Mají na výběr bydlet v rodině nebo v rezidenci, což je v podstatě něco jako VŠ kolej. Určitě je nikdo nehlídá.
(19.9.2021 20:38:33) libiku, striktní podmínky jo - jak moc, to záleží na státu, rodině, škole. Souhlas.
Od čeho by si ale měla odpočinout matka 16 - 17 letého dítěte? Jako odpovědnost ještě má (to ovšem i když je tam, však ho tam pustila, cokoli se stane jde tak jako tak za ní...), ale nic namáhavého to již není, člověk je to prakticky hotový včetně rodinných vztahů, aspoň tedy u nás - plus tedy jsme schopni vztahy dále rozvíjet i na dálku, asi u rodičů ten trénink z vojny... Tak velké dítě je doma celkem s výhodou. Od "košů" po duševní pohodu. S dětmi máme vztahy opravdu pěkné - možná je to situací, ale řekla bych, že by byly obdobné, i kdyby MM nezemřel. Jakou roli v tom hrálo poznání i jiných rodinných konstelací, přístupů, vztahů, obvyklého chování... těžko říct. To se nedá namodelovat, ozkoušet, co by kdyby... Jestli se vztahy do té bezva dnešní podoby zformovaly tehdy, a budou tak už napořád, tak ok.
A ještě tedy "může líbit" - tak když tam dítě chtělo, na seminářích předem zjistilo od starších účastníků, do čeho zhruba jde, tak pravděpodobně se mu tam líbit bude, a jak děti vypadaly během pobytu, co říkaly, psaly... a co říkají teď, tak opravdu líbilo. Samozřejmě někdy i ve smyslu zážitek nemusí být kladný, stačí že je silný (nesmí být příliš negativní, to už pak pochopitelně neplatí). Obě hodnotí pobyt jednoznačně kladně.
(19.9.2021 20:48:50) Babi, jak říkám, já si středoškolské pobyty nepamatuju, vím, že byla nějakou dobu v Limoges a každé prázdniny od 17 jezdila na francouzské workcampy. Přála jsem jí to, byla happy, teď je jí skoro 33 a nevím, nedohlédla jsem konců, myslela jsem, že se jednou vyblbne.
(19.9.2021 20:57:07) libiku, jak "neznáš"? Během té střední to byly v součtu roky, nebo proč? Nebo až teď těch posledních deset let se to změnilo? Byly jste po tu dobu stále v kontaktu (řekněme aspoň týdně), ale "na dálku" vám to na blízký vztah nestačilo, nebo nebyly?
Ono tedy jak se i tu lze často dočíst dospělé děti se někdy s rodiči "v podstatě neznají", i když bydlí v jednom městě - nemusí to být fyzickou vzdáleností
Škoda, že ti nepřijde šťastná. Ale opět - je to místem, kde žije? Tím, že to není "doma"? Ještě se najde, děvče, někomu to trvá déle, zvlášť když mu životní vývoj (dle mého často dosti samospádný) drobet háže klacky pod nohy
(19.9.2021 21:01:57) Babi, chybí nám spontánní řešení nějakých věcí, předvádíme si reporty "já šťastná, ty šťastná", neumím si představit její reálie, chybí mi samozřejmost pohybu mého dítěte v mém životě.
(19.9.2021 21:24:26) libiku, jsme jiné. Chápu, co píšeš. Když dcera byla již dospělá rok v Japonsku, měla jsem taky jen vágní představu... a jak píšeš, reporty z obou stran "vše v pohodě". ALE jakmile jsme se daly někdy déle víc do řeči - ať na dálku nebo pak ještě lépe napřímo, tak jsme "navázaly tam, co jsme minule skončily", tedy řešíme věci v rodině, mezi přáteli, v tuzemské politice, planetárních problémech... pořád stejně intenzivně a se vzájemným porozuměním (včetně obligátních názorových sporů a mírně odlišných přístupů plynoucích z povah). Známe se, i když jsem třeba dva měsíce nevěděla, co vlastně jí (vegetarián v zemi, kde ten pojem většina obyvatel nechápe, respektive nepovažují ryby a králíka za maso), a ona neslyšela upřímné slovo ode mě o tom, jak (momentálně) prožívám ztrátu. Věděla jsem ale, že něco asi jí, a ona věděla, že do zpěvu mi asi není. Držíme stejnou vlnu i když komunikujeme relativně málo. Když vezmu co vídám kolem.
Víš co, možná to je tím kontrastem, že dvě děti máš stále doma, jen to jedno je pryč, úplně samostatná jednotka... co?
(19.9.2021 22:51:27) Babi, no ano, svým českým dětem jsem po ruce, mám šanci si všimnout, že něco potřebujou, kdyby jen uvařit čaj a říct "na to se vykašli"
(19.9.2021 22:03:16) Libíku, z vlastní osobní zkušenosti ti moc dobře rozumím. Ani já na SŠ děti do světa nepustím. Ale my to už doma probrali. Ani jedno z gymnázií mých dětí by je nepustilo do vyšších ročníků, museli by tedy o ročník níž a to by nechtěli. A nikdo z jejích tříd o tom taky neuvažuje. Odjela jsem hned po maturitě a byla v zahraničí sedm let. Tady jsem přetrhla vazby, já to potřebovala, ale tam jsem úplně nezapadla v ani jedné z těch zemí a tady mi dlouho trvalo znovu zapadnout. Teď nedávno tady byli známí, co se pp dvaceti letech vrátili z USA. Tam nezapadli a tady už taky moc není na co navazovat. Děti pustím na Erasmus, bránit jim nebudu, teda stejně nebudu moct, budou dospělí a dělat si to, co budou chtít, ale budu moc doufat, aby mi tam nechtěly zůstat. Navíc jedno by chtělo do Ameriky a druhé do Japonska. Nechci si to ani představit.
(19.9.2021 22:58:01) Termix, mam ruzne starsi pribuzne reemigranty....vetsinou nepatri nikam, i kdyz tam zili dlouho...tam nikdy poradne nezapadli a odtud se dost odrodili, s nami nemohou najit spolecnou rec...rodiny maji rozpadle nebo zadne, vetsinou je to smutne....ale to byly jine pribehy nez dneska, oni se nesmeli vracet a vsechny vazby bolestne zpretrhali
ted je to jine...lze litat sem a tam, volat si po skypu atd.
(19.9.2021 23:11:12) Ono taky moc nejde lítat sem a tam, například pro naši rodinu stojí letenky, abychom se podívali za dědečkem kolem 100000 Kč, když to tedy chceme o prázdninách, protože když už se vydáme na 9000 km dlouhou cestu, tak ne na týden. Děda už ze zdravotních důvodů létat nemůže, takže v Čechách byl naposledy někdy v roce 2014. Skype, to prostě není ono, když chybí ten opravdový živý kontakt.
A taková ta rozpolcenost, tady už domov nemám a tam jsem do určité míry pořád cizí, tam je pořád, i dnes. A to, i když žije v komunitě, kde to vypadá, že je lidé přijímají, ale má to prostě své limity.
Já ale zase chápu, že ty děti nelze držet doma, když finance jsou a jediný důvod, jsou naše obavy. Jenže ony stejně jednou odejdou a vím, že tohle může být velký vklad do života. Navíc u nás z okolí děti jezdí, někdo třeba na kratší dobu, ale na Maltě byly dvě dcery kámošky už myslím někdy ve 13 letech na prázdninovém kurzu. A zvládly to. A na gymplu jim to přímo doporučují, zkoušky se budou muset dodělat, ale se studiem jim vyjdou vstříc, nestává se, že by musely děti opakovat ročník.
Já bych jim přála, aby se podívali do světa, ale aby pak zakotvili někde v dostupné vzdálenosti.
(19.9.2021 23:11:55) Sedmikrásko, já myslím, že teď je to stejné, skype neskype.
Zrovna jsem měla setkání s emigrantkou, žili v USA, finančně se jim dařilo dobře, on tam ale zemřel, tak se vrátila domů. Rodiče jí mezitím zemřeli, s širší rodinou se vztahy přetrhaly, kamarády v podstatě nemá.
(19.9.2021 23:18:02) ja mam vzdalene pribuzne, jejichz dve dcery se provdaly do Spanelska, a porad nekdo cestuje z CR k nim nebo ony ze Spanelska sem....ale do Spanelska se da dojet autem nebo celkem levne doletet
prijde mi to o dost jine, nez kdyz prastrycove vypraveji, jak je ceske urady nepustily na pohreb maminky pred rokem 1989
(19.9.2021 23:22:29) Tak po Evropě je to pořád ještě skoro brnkačka, to se dá. I když, jak přijde určitý věk, tak už to taky není snadné pro ty starší osoby a může pak ta tíže cestování padat jen na ty mladší, což zažívám u nás. Ale jako za Evropu bych ještě byla ráda.
(19.9.2021 23:30:51) No, to samozřejmě je dost jiné, ale
Sedmi, já ani dcera nemáme peníze ani dovolenou na to abychom pořád cestovaly sem tam. Kolik myslíš, že vyjde takový prodloužený víkend? Letenka pro 2 lidi(já a sestřička), TGV, něco přivezeš, někam zajdeš.
Prostě tento způsob života je pro rodinu našich poměrů nad poměry, což jsme si měli ujasnit na začátku.
(24.9.2021 21:18:56) Osobně si myslím, že není nutné nějaké krátké pobyty v zahraničí. Spíš jde o to se co nejvíc vystavovat jazyku. Skutečný přirozený jazyk, ne učebnice. Např. sledovat zpravodajství, pokročilejší může i filmy. Na youtube je řada filmů, jde si to pustit znovu, člověk se pak naučí poslouchat ty herce, někde to umí i dát text, ne vždy správný, i tak to pomůže. Taky to chce číst v angličtině, současné knížky, noviny, zpravodajství na internetu ap. Případně si lze přes internet s někým psát. Tam najednou nevadí udělat nějaké chyby, spíš chci něco sdělit a neřeším, jestli něco vyjádřím špatně. Korekci mi je odpověď z druhé strany.
(19.9.2021 23:39:22) Sedmi, my nemusíme počítat každou korunu, přesto by to třeba konkrétně pro nás nebylo finančně dostupné. Moc bych si přála být jednou babičkou. Opravdovou. Ne Skypovou. Hlídat vnoučata když zakašlou, když budou rodiče chtít do kina ... ne intenzivně dva týdny a pak půl roku či rok nic. Moje děti nemají prarodiče. Moje rodiče ani neznají, tchán zemřel ještě před tím, než jsem začala chodit s mým manželem a tchýně je 86letá paní, co žije na druhém konci republiky, kde si užívá hlavně pravnoučata. Mým dětem prarodiče strašně chyběli. Nechci to poslat i do další generace.
(19.9.2021 23:42:54) Termixi, chapu....ja si ani neumim predstavit, ze nekdo nema prarodice nebo se s nimi nestyka, mne zemrela babicka teprve pred 10 lety, moje dcera ji jeste zazila jako prababicku na chalupe a mame spoustu fotek....
(19.9.2021 18:39:08) libik, styskani bych prekonala....ja jsem spatne nesla jeji letni tabory a soustredeni a skolky v prirode....cim byla starsi, tim jsem to nesla lepe
toto bych vydrzela....radeji bych, aby jela do UK, to je bliz, ale zase je to slozitejsi, jak si pamatuju od syna
moje matka spatne nesla, kdyz jsem sla na kolej, to mi bylo cerstve 18 a pritom jsem kazdy vikend jezdila domu
(19.9.2021 18:44:50) Ono je to dneska s těmi komunikačními možnostmi jiné, defacto jsme se jako rodiče s dětmi "viděli" častěji, než kdyby byly na intru.
(19.9.2021 18:42:08) Tak mně přijde, že děti žijí šťastněji v Praze díky té zkušenosti. Jsou si jisté, že jim "ve světě" nic neutíká... ale nejely prvně až na Erasmus (období VŠ), ale právě v těch 16, takže se vrátit nejen chtěly, ale i musely. Dcera tedy pak během VŠ byla ještě rok v Japonsku, půl roku v Německu a pár měsíců v Lucembursku, ale tendence někde žít trvale mimo ČR ani moc nemá, delší dobu leda kvůli práci. Tu hledala původně jaksi celosvětově. Jak se dozvěděla, že bude mít neteř, tak zámořské nabídky zaměstnání vyřadila z užšího výběru Bude to spíš věc nátury, než pobytu někde... syn měl třeba o USA dost iluze, takže teď je v klidu, kdyby tam odletěl dospělý s úmyslem realizovat americký sen, možná by tam fakt uvízl
(19.9.2021 18:21:47) Dcera právě pojede v 16. Neteř také jela v 16 až do Austrálie. A od dcery ze třídy půjdou celkem 4, z toho dva do Německa (to bych brala, to je za rohem), jeden do USA a dcera asi tedy ten Singapur. Prý je druhák nejvhodnější doba z hlediska školy, no ale zase nejsou plnoletí. Přeju jí to, ale zároveň se taky obávám.
(19.9.2021 18:27:52) Takže odjíždí v 15, nebo má narozeniny o prázdninách, tedy těsně. Vycházím z toho, jak to měly děti - odlétaly v půlce srpna tuším, vracely se koncem června.
(19.9.2021 18:30:20) Vlastně máš pravdu, teď jsem si uvědomila, že tam 17 oslaví, jsem jí ubrala rok. A neteř je narozená v sprnu, tak ta tam narozky neslavila, ale moje ano.
(19.9.2021 17:54:00) Renko, zalezi, jak to ktere dite pojme
nase to pojalo ponekud minimalisticky, zapsalo si lehke predmety a odpoledne uz toho moc nemelo, spis s rodinou porad nekde popojizdeli, na jidlo a na nakupy a tak
(19.9.2021 17:54:20) Jo, jezdí se v tom školním roce, kdy je studentovi 17, tedy není dospělý, ale ani moc mladý. Druhák (sexta) je na to poměrně vhodný i ze studijního hlediska v ČR - během třeťáku se pak student v klidu "srovná" na svojí škole, než jde do maturitního ročníku.
(19.9.2021 14:38:53) Jinak teda většině textů Beatles rozumím, ale nic moc se od toho neodvinulo, natož celé... Přeložím si e-mail od kolegy i bez gůglu, ale odepsat si již bez kontroly někým znalým netroufnu. Nikam se to nehýbe, protože jsem líná i koukat na ty filmy (ostatně nekoukám ani na české - jo výjimka teď Zátopek...) a nic mě nenutí (v práci používám málo).
(19.9.2021 11:37:07) Libiku, obávám se, že se tu s pojmy "podnětná" vs. "nepodnětná" rodina pracuje velmi volně. Mnozí diskutující zde žijí v představě, že "podnětná" rodina je ta, která děti nekompromisně nutí do toho, co je z pohledu rodiče nutné a žádoucí, "nepodnětná" je jakákoli jiná od "až nasypeš slepicom" po "dělej si, co sám uznáš za vhodný".
(19.9.2021 11:41:53) Monty, nikoli "než nasypeš slepicom", ale "až nasypeš slepicom".
To je ten případ, co tu psala... a teď nevím nick - ta nadaná tenistka, co dostala hromadu práce k udělání, než bude moci odejít na utkání. To je např. ke sportu poněkud nepodnětné prostředí.
(19.9.2021 12:34:24) Sedmi, já jsem vyrůstala v rodině, kde se nabízelo, ale nenutilo. Tudiž zřejmě také "nepodnětné". Dokonce, když jsem si vybrala nějaký kroužek a přestalo mě to bavit (nebo ani nezačalo), prostě jsem tam přestala chodit a doma neřekl nikdo ani "ň". Pamatuju si, že jsem i vydyndala kytaru, že budu chodit na kytaru, kam začala chodit kamarádka, protože toužila být učitelka v MŠ a tam se tehdy nějak očekávalo, že bude umět na nástroj. Asi týden nebo dva poté, co jsem tu kytaru dostala se na to kamarádka vybodla, protože jí to nešlo, a ta kytara se dodnes někde válí v garáži nebo ve sklepě.
(19.9.2021 12:35:54) Babi, při "sypání slepicom" je lhostejné jestli až nebo než, protože to je chvilinka. Nechtěla jsem rafinovaně říct "napřed práce, potom jazyky", spíše jsem popsala rodinu, kde se obecně nezahálí (nefetuje, nekrade), takže je nějakým způsobem asi podnětná, ale nemluví se tam anglicky (či jinak)
(18.9.2021 19:13:21) K tomu skladníkovi...myslím, že to psala Valkýra, že na tohle místo je u nich ve firmě požadována aspoň nějaká znalost angličtiny
Pro mě je neuvěřitelná nefunkčnost toho systému, že nejsou schopni udělat napříč ročníky skupiny podle úrovně a nic změnit ani po těch letech, kdy je jasné, že tohle nefunguje, Naopak, děti mají cizí jazyky dva, a neumí pořádně ani jeden na MŠMT asi fakt sedí banda dementů
(18.9.2021 19:30:26) "Pro mě je neuvěřitelná nefunkčnost toho systému, že nejsou schopni udělat napříč ročníky skupiny podle úrovně a nic změnit ani po těch letech, kdy je jasné, že tohle nefunguje, Naopak, děti mají cizí jazyky dva, a neumí pořádně ani jeden na MŠMT asi fakt sedí banda dementů"
To je do krajnosti dovedená blbost extremistů inkluze. Prostě "není fér" děti dělit podle úrovně, "jsou potřeba tahouni" a "děti se nejlíp učí od sebe vzájemně". Kdyby tuhle debilitu (nedělit podle jazykových úrovní) vytáhla nějaká jazykovka, tak rychle zkrachuje.
Otázku nefunkčního systému výuky jazyků jsem řešila s různými specialisty a vzdělanci od logopedů po školní inspektory – a hádej co: NIKDO Z NICH NEUMĚL POŘÁDNĚ ŽÁDNÝ JAZYK, ale všichni plamenně hájili totéž. Dítě se nemůže učit jazyk, pokud má logopedickou vadu, nemůže se učit jazyk než se naučí číst a psát česky, nesmí učit rodilý mluvčí, pokud nemá v ČR uznanou pedagogickou kvalifikaci, třídy se nesmějí dělit podle úrovně, oni to doženou, my jsme nikdy jazyk nepotřebovali, hlavně, když budou umět češtinu a matematiku, jazyk se naučí jen ten, kdo má TALENT (a oni ho holt nemají)...
(18.9.2021 19:41:34) Vlad., k pláči a k nasrání to rozhodně je.
Jedna taková nám třeba rozbila systém, kdy jsme se domluvili s ostatními rodiči a s obcí, která dotovala soukromý kurz všem dětem. Celá třída chodila ke stejnému rodilému mluvčímu ve školce a v 1. třídě, kromě JEDINÉHO dítěte (jeho otec byl kamarád logopedky, která s jazyky nesouhlasila). Když v 2. třídě začala angličtina ve škole, ředitelka pravila, že se kvůli tomuhle jedinému dítěti musí všichni začít od začátku, děti dostaly omalovánky a celý rok poslouchaly "takže kolo se řekne bajk" a vybarvovaly...
(18.9.2021 18:34:33) Mariko, no tak asi proto, že neznám jedinýho člověka, co by něco dobře ovládal bez "vnitřní motivace", jen proto, že mu rodiče zaplatěj kurz nebo že chodí na nějakou školu. Ostatně, i na té škole přece nemají všechny děti stejné výsledky, tudíž to pravděpodobně nebude tak jednoduché, jak je zde předkládáno. Placený kurz nebo "bilingvní škola" je pouze nabídka cesty, nikoli jistota dosažení cíle.
(18.9.2021 18:43:14) Monty v případě jazyka to neplatí. Protože když bude potenciálně nemotivované dítě chodit do bilingvní školy nebo mít konverzaci s rodilým mluvčím od mladšího školního či předškolního věku (nebo odjede s rodiči na pár let do zahraničí), tak se ten jazyk naučí ať chce nebo nechce ještě dřív, než se stihne stát nemotivovaným. To je podstata toho, začít včas.
(18.9.2021 18:50:55) Monty proč by měl dobře naučení jazyk po 10 letech ve škole zapomenout? To ho najednou začne ignorovat? Vtip je v tom, že když už rozumíš a mluvíš tak se to udržuje snadno, protože se nemusíš přemáhat a snažit, protože tam není blok toho začarovaného kruhu, kdy vede k odporu k cizímu jazyku, stresu z neporozumění a obavy mluvit, že udělám chybu. Což se dětem / lidem stává, dost často i těm motivovaným.
(18.9.2021 19:00:53) Mariko, píšu "když ho nepoužíváš". Pokud vypadne nemotivovaný dítě z motivovanýho prostředí a nebude s tím jazykem v kontaktu (např. bude "dělat skladníka"), tak ho zapomene, možná ne úplně, ale ta úroveň půjde prudce dolů. Bez osobní iniciativy či "vnitřní motivace" totiž nefunguje nic.
(18.9.2021 19:06:16) Monty tak že bych se bála, že to jednou zapomene, protože si najednou přestane pouštět filmy a číst zprávy v aj, když už to x let umí jen proto, že je najednou skladník? A proto mu nedala tu možtnost a předem rezignovala na to, aby se ten jazyk na dobré úrovni potomek naučil?
To moc smysl nedává. TO je jako kdybych ho neučila jezdit na kole, plavat, lyžovat, že pak jednou nebude jezdit a zapomene to.
(18.9.2021 19:10:17) Mariko, jo, tobě to nedává smysl, protože jsi zjevně rodič, co motivuje. Já jsem rodič, co dává přednost "vnitřní motivaci" a podporuju dítě až v tom, o co projeví zájem samo. Na to, abych někoho něco učila proti jeho vůli jsem jednak moc líná a druhak nemám v okolí zrovna moc případů, kdy by to k něčemu bylo.
(18.9.2021 19:19:23) Monty já si hlavně myslím, že jazyk funguje na jiných "dráhách", protože ne každý se naučí integrály nebo chemii, ale jjazyk se naučí každý. Každý tu schopnost má. Koho odvezeš do cizí země nebo bude bilingvní chodit do školy/ky, se ten nový jazyk naučí. Pokud se to stane v dospělosti jde to mnohem víc ztuha, proto je lepší začít včas a nečekat, jestli později nalezne motivaci a překoná překážky, když v tom mladším věku je to téměř "zadarmo".
(18.9.2021 19:34:06) Zrovna cizí jazyk (a i mateřský) dost ochabuje, pokud ho člověk nepoužívá. Diplomati, kteří se stěhují každých pár let a vláčejí s sebou děti, ti v klidu řeknou, že jejich děti se naučily 5 jazyků a 3 zapomněly.
(18.9.2021 19:42:53) Vítr ale o naučení 5 jazyků se nebavíme, to není úplně běžná situace. Já pozapomněla násobilku (nešla mi tak rychle) a zase ji oprášila s dětmi. Ochabuje i to lyžování, dokonce chůze, když budeš jen ležet. To ale není důvod nedat potomkovi šanci se naučit cizí jazyk líp než jen pár hodinami na zš, které bohužel nestačí.
(18.9.2021 20:04:36) Marko, ale na z te opravdu vysoke urovne ciziho jazyka (skoro jako rodily mluvci...ale s prizvukem) se snadno klesne na nizsi uroven (dobre mluvici nerodily mluvci), kdyz clovek v cizim prostredi prestane zit
u nas byla holka ceska reemigrantka z USA, tehdy 30+....sef si porad stezoval, ze kazdy mesic se ji anglictina zhorsuje, ze ji musi opravovat pisemnou anglictinu cim dal vic...nakonec ji vyhodili :-(
(19.9.2021 9:58:55) 77 to je zajímavá historka ale přijde mi jestli ji spíš nevyhodili kvůli něčemu jinému než aj. To by museli vyhodit i ty Čechy kteří nemají aj ani na úrovni té emigrantky.
(19.9.2021 10:04:36) Mariko, ona se tam dostala s tim, ze mluvi a pise jako rodila mluvci, kdyz zila cca 8 let v Americe a studovala tam druhou VS...s tim ji tam brali a podle toho tehdy mela vyplatu....no uplne jako rodila mluvci ani na zacatku nemluvila, ale hodne dobre psala....a vsechno ji to potom upadalo a delalo to "zlou krev" - a proste vsechno kolem ni se nejak pokazilo, asi nejen ten upadajici jazyk.....nasla si pak mnohem lepsi praci a delala na nas dlouhy nos
(18.9.2021 16:21:59) Na dítko si v první třídě neustále stěžoval učitel angličtiny, že vyrušuje, nudilo se. Angličtina dítku na prvním stupni něco dala jen jeden rok, když si ty lepší brala asistentka zvlášť a to dítko nijak extra napřed nebylo, ve třídě byly děti i z anglické školky. Jen chodilo od mala na Helen Doron, od páté třídy mělo soukromé lektorky jednou týdně. Na gymplu má angličtinu jako druhý jazyk, ale hodně pomohl Netflix. Teď je dítko v kvintě a čeká na výsledky CAE.
(18.9.2021 17:48:59) Mariko, nedá se to srovnat leda v tom, že té slovenštiny bylo kolem nás o něco míň, už proto, že některé komunikační kanály ještě neexistovaly.
(18.9.2021 17:52:17) Monty stále je to jen pasivní, nikoliv aktivní používání jazyka.
Já mám srovnání kolem sebe. Když jsem četla pár vět v aj, co psal sedmák, který patří k lepším žákům slušné pražské zš, tak to byla bída. Maminka si myslela, že mu bude aj od první třídy ve škole stačit, nestačí. Oproti jeho mladšímu sourozenci, kde se už poučila a který začal chodit do Akcentu, je to nebetyčný rozdíl. A v tomto duchu to vidím i u dalších dětí a vyjadřují se tak i jiní rodiče.
(18.9.2021 17:57:12) To ne, ale i to dotčení jen výukou na zš je v praxi "nedotčen", když nedají dohormady větu a nerozumí ničemu, co jim řekne rodilý mluvčí.
(18.9.2021 18:12:40) V poslední době mě překvapuje, kolik je lidí/dětí, kteří se angličtině aktivně brání. Odmítají nedabované filmy, odmítají mluvit při hodinách, odmítají přečíst krátký návod v angličtině. Buď "to je těžký", nebo "si to neužijou", nebo "se jim to nelíbí". Myslím, že to je docela dobrý způsob, jak se nenaučit prakticky nic.
(18.9.2021 18:31:10) "A co je tak divného na tom, že prodavačka dá přednost nedabovanému filmu a očekává, že návod k výrobku bude dle zákona v češtině?"
Divného nic, jen ji to hodně omezuje. Já když potřebuju něco zjistit (třeba recenze o kuchyňské robotu nebo zkušenosti s filtrací bazénu), tak informace na netu v čj sice jsou, ale je jich zlomek oproti těm v aj. Cizí jazyk prostě otevírá celý svět. Tedy půl světa, protože by se ještě hodila v současnosti čínština nebo španělština, či arabština.
(18.9.2021 17:56:24) Mariko, jenže se Slovákem nebylo nutné aktivně komunikovat ve slovenštině, protože ti rozuměl stejně dobře jako ty jemu. U angličtiny to z pochopitelných důvodů nefunguje, Američan zřídka zařadí Prahu správně na mapu, že. Pokud by čistě náhodou česky uměl, bude to fungovat podobně.
(18.9.2021 18:00:07) libiku právě proto mi přijde srovnání aj a slovenštiny mimo. Jednak jí bylo kolem mnohem víc od (našeho) jakživa a nebyla potřeba slovensky mluvit. Takže mi přijde liché spoléhat se u aj na to, že jí je kolem dětí hodně a tak se naučí jako my slovensky bez jakékoliv snahy. Co vidím kolem sebe, bez intenzivní snahy nad rámec zš nelze čekat, že bude aj na komunikační úrovni.
(18.9.2021 18:08:07) Mariko, a já si zase myslím, že dnešní děti mají nespornou výhodu v přítomné angličtině, takže pokud chtějí a potřebují, zvládnou ji podle toho.
Ti, co jsou takzvaně nedotčení, budou podobně nedotčení dalšími předměty, co jsou jim v reálu k prdu.
(18.9.2021 18:04:29) Mariko, cože je pasivní používání jazyka? Myslíš jako, že mluvit přes internet s rodilým mluvčím při hraní hry nebo v rámci nějaké jiné tématické online konverzace je něco "míň", když to není za prachy? Že se člověk aktivním denním používáním cizího jazyka ten jazyk nenaučí používat, protože to zajistí jen "bilingvní škola"? Já teda nevím, ale teď nedávno mi zrovna syn ukazoval poznámky z nějakýho online semináře přírodních věd, co sjížděl o prázdninách, má je komplet anglicky a fakt to nejsou semináře o tom, jak dělají zvířátka. Že čte v originále Dawkinse, Goulda, knihy jako Handbook of Astrobiology, což opravdu není leporelo, ale asi osmisetstránková odborná bichle, to je pochopitelně známka nedostatečné "úrovně", kdyby měl soukromého učitele, byl by jistě někde "dál". Svatá prostoto.
(18.9.2021 18:08:09) Monty "Myslíš jako, že mluvit přes internet s rodilým mluvčím při hraní hry nebo v rámci nějaké jiné tématické online konverzace je něco "míň", když to není za prachy? "
Ty nečteš, co píšu, že ti, co hrají hry se naučí aktivně? Tak hlavně, že se směješ. Pasivně jsou ti ostatní, kteří občas vidí video na yt nebo netflixu a poslouchají výuku ve škole, kde se na ně dostane říct větu párkrát týdně a nejsou tedy schopni vést v aj rozhovor, běžně konverzovat.
(18.9.2021 17:54:14) Mariko, slovenština byla jazyk, jímž se běžně komentovaly události, v televizi byla hojně zastoupená i v hraných kouscích.. A televize tehdy měla čestné místo v každé domácnosti, Netflix jsme neměli.
(18.9.2021 18:33:14) S tou slovenštinou je to tak, že naše české děti mluví se svými sestřenicemi na slovensku anglicky, protože je to pro ně jednodušší. Mě by to vůbec nenapadlo, s jejich rodiči konverzujeme česko slovensky.
Děti dokonce i s mou babičkou, která nemluví česky, ale obzvláště komickou jihomoravštinou, mluví napůl anglicky, protože jinak vůbec neví, o čem je řeč a pro obě strany je to tak snažší. Přitom tam mi taky nepřijde, že je to nářečí vlastně skoro cizí jazyk.
(18.9.2021 15:59:27) Neměla jsem žádné podobné ambice, takže jsem vyčkala na školu a snáším znechucenè výlevy potomka, který výuku cizích jazyků miluje stejně jako jeho matka, která by to s klidem odložila na střední školu. Druhé dítě samo pochytalo angličtinu z tabletu ze všech svých her a videí, a i když ji zvládá dle svých omezených možností, tak furt umí líp anglicky než česky, i když se snažíme, co můžem. Nějak je to ten jednodušší jazyk, i když ho zná jen zprostředkováně a všichni okolo mluví česky. Tak si vyber
(18.9.2021 17:12:09) Myslím, že normálnímu dítěti stačí cizí jazyk až později, určitě si nemyslím, že dítě nějak zvýhodní, když nerodilý mluvčí bude na mimino žvatlat v cizím jazyku...
Ano, dítě je jako houba, myslím, že od 3 let začne se zcela přirozeně učit první cizí slovíčka atd. Prostě postupně.
Můj muž tedy není Čech, čili my jsme to řešili a nakonec je řešení tedy takové, že každý mluvíme od mimina na dítě jen svým jazykem (i další příbuzní z jedné nebo druhé strany - každý prostě mluví tak, jak mu zobák narostl). Čili dítěti se to neplete - buď mluví jako máma nebo jako táta... + nekazíme mu řeč naší vlastní nedokonalostí v cizím jazyku... Česky samozřejmě umí líp, je to jednoznačně jeho mateřský jazyk, protože holt tak mluvím já + chodí v ČR do školy a předtím i do školky... Ale knížky měl (má) v obou atd.
(18.9.2021 17:54:46) První dva roky jsme mluvili na děti každý svým rodným jazykem. Mezi sebou jsme mluvili, jak nás zrovna napadlo. Podle mě je důležité, aby děti měly kvalitní řečový vzor a širokou možnost aktivní i pasivní praxe v jazyce.
Znám celkem dost případů, kdy rodiče, jak píše Monty, vymýšleli kokotiny – a nezažila jsem, že by to dopadlo dobře. Když mluvili tvrdohlavě jazykem, který nebyl jejich rodný, děti měly neskutečně chudou slovní zásobu a omezené vyjadřovací schopnosti. Jazyk totiž zraje s člověkem a lidi používají pro různé příležitosti různé výrazové prostředky. U dětí, kterým rodiče vnutili jazyk, který neznali extrémně dobře od dětství, jsem měla pocit, že jim prostě sebrali kus dětství. Děti mluvily celkem slušně – zhruba jako omezený google translator.
Ve školce začaly chodit jednou týdně na angličtinu (vlastně jen konverzace) k bezvadnému rodilému mluvčímu a chodí dodnes. Zhruba v 7 letech jsem jim začala pouštět filmy v angličtině s titulky, prostě jsem jim zatajila dabing, protože bych ho nevydržela. Od 4. třídy mluví celkem normálně i anglicky, což je jejich 3. jazyk a zároveň první cizí (nerodný). Než se dožily gramatiky ve škole, samy si ji odvodily. Jediné, co neodvodily, byla některá nepravidelná slovesa
Aktuálně je jim 13, učí se 5. jazyk (poslední dva klasickým způsobem) a mezi sebou mluví jak Minions (matlají všechno dohromady, jazyk volí podle příležitosti obvykle z těch prvních 3, osoby, s kterou mluví, podle toho, co je aktuálně nejvýstižnější...). S ostatními lidmi jazyky spolehlivě oddělí a mluví celkem slušně. Velmi pečlivě rozlišují i příležitosti, kdy smí/nesmí mluvit sprostě.
Tenhle postup tedy můžu označit za osvědčený, bylo to celkem plánované a snažila jsem se vystříhat toho co jsem na vlastní oči (soukromě i pracovně) viděla, že nefungovalo, nebo že to děti poškodilo.
Zkráceně: v raném věku neničit děti nerodilými mluvčími, nezatajovat jim rodný jazyk rodiče a zřetelně oddělovat jazyky (spojovat je například s lidmi, situacemi atd.)
(18.9.2021 18:23:19) Mluvit na děti anglicky (natož jiným jazykem) doma nás ani nenapadlo. Já mluvím blbě, manžel sice dobře, ale se špatným přízvukem a nevím, jak by zvládl takovou tu běžnou "domácí" slovní zásobu. Pamatuju, jak vyprávěl, že bavili s jeho americkým šéfem o dětech a manžel musel koloběžku předvádět pantomimicky, netušil, jak se to anglicky řekne Pořídila jsem nějaké pohádky v Aj, ale musím říct, že se to moc nechytilo. Syn se pasivně velmi dobře naučil "na tom blbém internetu", aktivně netuším, jak na tom je. Dcera je zatím myslím trochu "zaseklá", obávám se, aby nedopadla jako já - ve škole jedničky, v praxi nepoužitelná. Ale zase ona má takovou uvolněnější povahu, myslím, že to časem dá. Ve škole mají obě děti konverzace s rodilým mluvčím tuším od 2. třídy, mají pěkný přízvuk, rozhodně lepší než manžel Jako druhý jazyk mají od 5. třídy španělštinu (vybrali si sami), syn už tedy vlastně 4. rok, ale nejsem schopná ověřit jak jsou na tom (kromě toho, že mají jedničku na vysvědčení), ze Šj nevím vůbec nic
(18.9.2021 18:25:30) Jo a pokud jde o další podporu, mockrát jsem uvažovala o najmutí rodilého mluvčího pro děti na konverzaci (třeba společně ještě s jednou rodinou, tak pro ty 3-4 děti), ale nějak se nic nenaskytlo a já byla zatím pohodlná intenzivně hledat.
(18.9.2021 21:39:10) moje děti anglicky nijak dobře neumí, tak nevím zda mám právo radit, ale všechny popisované způsoby mi přijdou ujeté. Možná bych zpětně dala dítě do nějaké dobré anglické školky (nebo předškolního kurzu) a pak dbala na to, aby ji mělo od první třídy + k tomu opět nějaký kvalitní kurz 1x týdně. Ale další opičárny bych nepodnikala. Starší dcera se docela zlepšila díky netflixu, mladší je jazykově nadaná, tam to půjde skoro samo, u synů netuším (jeden s aj ve škole začíná, druhý je prvňák a ještě ji nemají). Mladší dcera byla ve třetí, když jsem jí začala platit soukromou angličtinu (starší v šesté), zlepšily se celkem rychle. Jediné, na co bych určitě moc nespoléhala je český školní systém výuky. Mladší dcera má čtvrtou učitelku angličtiny a odhaduji, že to bude i letos stejný propadák jako ty tři předešlé.
(19.9.2021 13:41:54) Moje dítě od malinka poslouchalo anglické písničky, a taková ta krátká videjka pro nejmenší děti před usnutím - hlavně z toho důvodu, že v češtině tehdy nic podobného ani nebylo. Ve třech letech se ukázalo, že ty písničky umí krásně a bez přízvuku. Tak od 4 let měla ráda videa youtuberů, jak si někdo hraje s normální mi hračkami a vypráví k tomu příběh. To bylo taky jen v angličtině. Musela jsem si sní pak na to hrát, ale dcera vyžadovala angličtinu, takže jsme si hráli, jakože si hrajeme, nebo jakože natáčíme video a vše anglicky. Chodila taky na kroužek od těch 3 let, kde se mluvilo česko-anglicky, protože tam byly děti cizinců. Kolem těch 4 let občas něco anglicky sama řekla a já se s ní snažila vést rozhovor v angličtině, stejně tak moji příbuzní. V jejích 5 jsem už nestíhala její slovní zásobu, která se prostě přirozeně zvětšovala, protože na nejrůznější videa koukala stále. Bavily jí dinosauři, nebo vždy 10 největších/nejzáhadnějších ....čehokoli (zvířat, zvuků, podvodních tvorů), to koukala pořád dokola, až to uměla nazpaměť. Musím říct, že nebyl můj záměr mít dvojjazyčné dítě, ale ona k tomu tíhla. V češtině moc podobných videí není a už vůbec ne pro menší děti (teda aktuálně nemám přehled). Starší dcery klasicky pubertálně opovrhovaly českými interprety, muzikály, vše muselo být v originále a malá jim to žrala, chtěla být jako ony. Některé filmy chce pouštět v češtině, někdy zas jen v angličtině, slovní zásoba není určitě taková, jako kdyby žila v Anglii, ale mluví jako rodilý mluvčí - bez přízvuku a plynule. Dokonce se jí líp popisují některé situace v angličtině, než v češtině, spontánně na mě mluví anglicky, když mi chce něco říct. Je to super, bude mít mnoho výhod, že se takto nenásilně sama naučila. Ale je plachá, ve škole si všimli krásného přízvuku, ale jinak se nerada předvádí a vlastně neumí překládat, jak je ve škole vyžadováno, takže zas tak nevyniká (asi). Ale dokonce čte anglicky lépe než česky, což sama koukám, protože s češtinou a čtením jsem tu zakládala nejedno téma.....a nikdo jí to neučil. Myslím, že je to prostě o zájmu.
(19.9.2021 13:51:27) "Ale dokonce čte anglicky lépe než česky, což sama koukám, protože s češtinou a čtením jsem tu zakládala nejedno téma.....a nikdo jí to neučil. Myslím, že je to prostě o zájmu."
Kuličko, ano, je to o zájmu, o té "vnitřní motivaci". Moje dítě taky dává přednost čtení v AJ, i poznámky si píše spíš anglicky než česky, a zatímco u češtiny mě každou chvíli žádá, abych mu něco zkontrolovala, protože má ve zvyku ignorovat interpunkci nebo velká/malá písmena, angličtinu si necháváme opravovat od něj, i psanou, a to manžel řadu let pracuje pro korporáty, kde je angličtina firemní jazyk a používá ji denně. Když něco překládám a nejsem si jistá nějakým idiomem, ptám se na to syna (který mi pak obvykle laskavě naznačí, že je teda dost trapný "něco takovýho neznat"). Když si někdy ve třinácti vyžádal během nemoci DVD Monty Pythonů v originále, tak jsem mu fakt záviděla, že je něčeho takového v tomhle věku schopen, protože to rozhodně není úplně jednoduchá angličtina. Netuším, jak "líp" by na tom asi tak mohl být po absolutoriu "kurzů od batolete" a "lekcemi s rodilým mluvčím", pochybuji, že by tam vůbec nějaký rozdíl byl zaznamenatelný. Byly by to jenom zbytečně vyhozený peníze.
(19.9.2021 14:47:43) Tak o zájmu... někdo dcerce ty písnička a ta krátká videjka v angličtině pustit musel. To je ten podnět. Nabídka. A pak bere nebo neber. Tvoje schopnost a ochota (a příbuzných) vést s ní hovor v angličtině, to už je sakra podpora... Jako ne každé dítě by se takhle "chytlo", ale zdaleka ne každé má vůbec tu šanci.
(19.9.2021 16:56:28) Babi, jasně že ne každý rodič může vést hovory v cizím jazyce, to je první předpoklad. Ale ten zájem je v tom, že jí to prostě BAVÍ mnohem víc, než cokoli jiného a je to věc, kterou může provozovat denně. Ode mne by se moc pěkný přízvuk nenaučila.... mám sousedy, co na sebe doma mluví česko-rumunskou angličtinou a jejich dítě neumí ani 10% toho, co moje dcera (holky jsou spolužačky, takže vím). Mluví tak spolu doma, protože manžel je Rumun a moc česky neumí. Ale jejich dítě prostě asi neobjevilo kouzlo internetu a dostupnost a kvalitu informací v angličtině - ono stačí mrknou na wikipedii, kolik je textu u stejného tématu v AJ a kolik v ČJ. A tím nechci, říct, že je to špatně, naopak, je fajn, když děti baví mnoho jiného než internet. Já to snad ani jako návod nechci dávat, jen jako zkušenost, ona zase dcerka o to víc tráví času na tabletu/TV než jiné děti, které třeba baví sport a jezdí na zápasy. Sportovní nadání sice má, ale je tak úzkostlivá, že do kroužků odmítá chodit. Takže to pořád považuji za "z nouze ctnost". Tohle je zájem, dost široký, který může bezpečně provozovat bez nějakého diskomfortu. Jako spíš mne to samotnou nepřestává udivovat, protože třeba číst anglicky se učili teprve pár základních slov (je ve třetí třídě), ale když vidí někde nějaký text, tak to prostě přečte, má pro ten jazyk cit. Jsem zvědavá, jak jí půjde třeba další cizí jazyk a jak to dokáže využít :)
(19.9.2021 17:10:50) Ono mě to právě už i občas štve, že na mě skoro pořád mluví anglicky, takže už jí odpovídám česky a často jí i říkám, ať mluví na mě česky, protože ona pak třeba ve škole není schopná normálně vyřídit svoje záležitosti. Odpovědět učitelce celou větou a tak.... prostě jí přijde, že mluvit anglicky je nejvíc super.
(19.9.2021 19:20:55) Kulicko, u nas je to to same. Uz me to stve, tuhle mi prisla stiznost i od spanelske ucitelky francouzstiny, ze dcery furt melou anglicky (spanelsky umi mnohem lip, takze by pro obe strany bylo jednodussi a slusnejsi zvolit ji, ale anglictinu maji i tak velmi dobrou - uz loni nejmene c1 - a pripada jim vic cool). Anglickou tlustou bichli prectou do 3 dnu, cesky je cist moc nebavi. Obecne je nebavi nic, co po nich chci - vznesla jsem totiz prani, aby pres prazdniny nacetly neco do ctenarskeho deniku. Jednu dceru velmi povzbudilo, kdyz jsem ji zakazala predcitat mi v nemcine (nerozumim a vecer fakt na neco takoveho nemam nervy), takze od te doby vsude tahala nemecke komiksy.
(19.9.2021 17:18:40) Kuličko, jestli je ve třetí třídě, doporučuju sehnat na čtení knížky od Michaela Rosena. Na Amazonu je toho plno, a má i videa na YouTube. Vlastně je to prakticky jedinej beletristickej autor, kterýho syn na základce četl. Píše i vtipný básně. Moje oblíbená je tahle:
I Love to Do My Homework
I love to do my homework, it makes me feel so good. I love to do exactly as my teacher says I should.
I love to do my homework, I never miss a day. I even love the men in white who are taking me away.
(19.9.2021 18:10:37) Mě štve, že na mě táta nemluvil arabsky. Teď se ji snažím naučit samostudiem a výsledky jsou doslova tristní. Mrzí mě to, ráda bych ji uměla, ale nejbližší učitel je 80 km daleko a to je na mě moc.
(19.9.2021 19:05:05) Syn bol tak protivne dieta ze dostal iPad hned ako to bolo mozne cca v 3r. Jedine co ho zaujimalo boli videa v anglictine. A potom Minecraft, kde si hladal navody ako co budovat a chodil za dcerou ako sa co povie v AJ. Opakoval co pocul. Vdaka tomu bol v 8r komplet bilingval ...anglictinu - gramatiku, slovnu zasobu, vyslovnost, prizvuk... mal na urovni rodneho jazyka (potvrdilo preskusanie v jazykovke pri nabore v ZS). Ale asi to nie je idealny pripad.
Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.
Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti. Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.