Libiku,
namátkou, nemám čas hledat nic, co by se tvářilo fundovaněji.
"Všechny tyto genderové předsudky a stereotypy znevýhodňují jak dívky, tak chlapce. Omezují je, leckdy zesměšňují, nedovolují jim rozvinout jejich talent a aspirace.
Čím to je, že se na technické obory skutečně hlásí méně dívek než chlapců? Vliv na to může mít nedostatek podpory a povzbuzení ze strany učitelů na základní škole, roli ale hraje také genderová socializace, tedy potřeba jedince zapadnout do skupiny a nevybočovat z ní.
Podle Heleny Skálové na tom mají podíl i rodiče, kteří se k dítěti od jeho nejútlejšího věku chovají genderovaně. Ať už vědomě, nebo nevědomě rodiče zaujímají postoje, které jsou v souladu s jejich hodnotami, a ty potom dětem předávají. Děti si vytvoří představu o tom, jak by měly jako dívky, nebo jako chlapci vypadat, jak se chovat, a tuto představu se potom snaží naplňovat. Pokud se jim ji naplňovat nedaří, jsou frustrované. Živější, temperamentnější dívka si může připadat divně, jemnější chlapec se cítí nepříjemně.
Děti také velmi citlivě vnímají signály ze svého okolí. Například u holčiček, které se opakovaně setkávají se stereotypem „dívky nemají talent na matematiku“, se vytrácejí aspirace a motivace. Helena Skálová doplňuje: „Proč by měla holčička o něco usilovat, když jí od malička všichni říkají, že to není důležité, že to stejně nebude nikdy potřebovat a že na to nemá buňky?“
V sociologii se tento fenomén nazývá sebenaplňující proroctví. Vysvětlit by se dal na příkladu banky, o níž se rozkřikne, že krachuje. Lidé si z ní začnou hromadně vybírat úspory a banka pak skutečně zkrachuje. Genderové stereotypy fungují velice podobně. „Točíme se v kruhu a dá se těžko odlišit, kde je příčina a kde je následek,“ říká Skálová.
Genderové stereotypy mohou úplně stejně jako dívky znevýhodňovat i chlapce. Do jejich školního hodnocení se může promítnout rozdílný vztah učitelů k chlapcům oproti dívkám, například v matematice mohou mít na chlapce větší nároky a hodnotit je přísněji."
https://junior.rozhlas.cz/snehurka-neumi-spocitat-vysku-trpasliku-aneb-genderove-stereotypy-ve-skole-8051753