sovice |
|
(17.5.2018 11:51:50) Svynko,
do určitého věku děti s "nadáním od PB" prostě své vrstevníky válcují. Později se projevuje, kolik času a energie člověk dané věci věnuje. Samozřejmě dítě nadané a pracovité bude asi lepší i později, než dítě nenadané a pracovité, ale děti nadané, ovšem daný obor nerozvíjející, se začnou propadat v žebříčcích i pod ty pracovité ne tak talentované... Mám takové děti, poměrně všestranně nadané (nikoliv geniální ), propad jsem sledovala v různých oborech, které zůstaly mimo centrum zájmu, u obou.
Dospělí lidi, když dělají něco, co je baví, a věnují tomu energii, jsou v té věci obvykle dostatečně dobří. Ne třeba nejlepší, ale dobří, a je radost být s nimi v kontaktu. Tvoje děti snad do podobných lidí vyrostou a moje doufám taky a úspěchy na prvním stupni ZŠ budou zcela nepodstatné
|
kysnutá knedla |
|
(17.5.2018 12:08:26) sovice, áno, tiež si myslím, že talent je rozhodujúci v mladšom školskom veku a čím ďalej, tým viac je doležité potom aj vložené úsilie. Ale ak chce byť niekto špička, tak tam to bez mimoriadneho talentu nejde (Jágr, Sagan atd)
Ja "špičkové ambície" nemám, mňa teší ako moje deti nakládajú s neúspechom, resp. ten mladší (v staršom sa človek nevyzná, ptz sa do seba uzavrie). Napr. som jemu a dvom chlapcom (všetci prváci) robila detskú olympiádu. A neskromne musím priznať, že to, čo ma najviac nadchlo, bol prístup mojho syna. Keď prehral, tak to okomentoval v tom zmysle že "moc mi to nešlo, příště se musím víc snažit". Keď prehral jeho bratranec, tak machroval: "nechal jsem tě vyhrát, já bych to jinak dal... (pritom svoje maximum odviedol)" a keď prehral jeho spolužiak, toho reakcia bola úplne zlá, zničujúca. Bolo mi až úzko z jeho "já nikdy nevyhraju... nic neumím.... nic mi nejde..."
|
Alena |
|
(17.5.2018 12:25:19) A proc porad ten sport? Nechtěla bys třeba špičkového neurochirurga? Ten má ještě čas a nemusí mít ani hezký vysvedceni.
|
kysnutá knedla |
|
(17.5.2018 12:47:55) "A proc porad ten sport? Nechtěla bys třeba špičkového neurochirurga?"
Alena, ale ja vobec nemusím mať špičkové dieťa, ani neviem, či je to vobec dobré (tí špičkoví totiž obvykle nemajú čas na svoju rodinu). Mne by zatiaľ bohato stačilo, keby syn získal aspon jednu medailu na obyč. školských pretekoch a tým pádom by bol veselý.
|
...j.a.s... |
|
(17.5.2018 12:53:15) Svynko a mluvili jste o tom někdy ve škole? Já asi chápu, co myslíš. Dovedu si představit, že některým dětem může být líto, že jsou různé závody, ve kterých ani jednou nevyhraje... A v tom, co by mohlo vyhrát, se třeba nesoutěží. Nemáte na škole nějaké kategorie? Že by třeba v kategorii A soutěží ti nadprůměrní na sport a další zase v jiných kategoriích?
|
kysnutá knedla |
|
(17.5.2018 12:56:09) jas, to je práve ono - ten mladší je síce v triede neporazitelný v badmintonu a v udržaní sa (a zdvihoch) na hrazde. Jemu sa to ale nepočíta, lebo v tom sa bohužiaľ nesúťaží, a "není za to medaile"
|
Simeona+3 |
|
(17.5.2018 15:09:09) Na tohle jsou super kolektivni sporty. Kdy se dite musi snazit prispet svou praci k vitezstvi tymu, ale vitezstvi je sladsi nez v individualnich sportech (sdilena radost) a prohra zas tolik neboli...
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 15:13:39) U kolektivních sportů je malér, pokud je dítě opravdu nešikovné a týmu hru "pokazí". Z toho jsou ještě větší psychické újmy, než když si na soutěže a olympiády jezdí jen ti, kteří chtějí.
|
bdo |
|
(17.5.2018 15:17:59) Lassie, to se mi právě líbí u nás - všechny kroužky jsou zájmové. Děcka se učí, na pohodu soutěží (tam, kde je to předmětem dané aktivity a má smysl, v kreslení nebo recitaci fakt ne). Jen ti, co jsou fakt dobří, pak jdou do sportovního kroužku, kde se opravdu závodí. Ale mimo kroužek to nikdo nevyzdvihuje, nestaví na odiv.
|
|
Kudla2 |
|
(17.5.2018 15:22:10) "U kolektivních sportů je malér, pokud je dítě opravdu nešikovné a týmu hru "pokazí". Z toho jsou ještě větší psychické újmy, než když si na soutěže a olympiády jezdí jen ti, kteří chtějí."
Ano, přesně tak.
A největší "lahůdka" je to v případě, že je to třeba školní tělocvik a to dítě si to, že chce soutěžit, nevybralo, kdežto ti ostatní to "žerou".
Určitě je dobré zvyšovat sportovní trénovanost (to kdyby někdo chtěl namítnout, že to pro toho nemotoru aspoň bude motivace, aby se sebou začal něco dělat), ale tohle není úplně nejvhodnější cesta.
|
|
|
|
|
Alena |
|
(17.5.2018 13:07:33) " Že by třeba v kategorii A soutěží ti nadprůměrní na sport a další zase v jiných kategoriích?" to mi pripada ulet, to si jiste dite nevsimne, ze je zarazeno mezi "netalentovane". TO opravdu neni reseni. POdle me by soutezivost se skolou nemela byt spojovana vubec. Kdyz uz souteze, tak v necem neobvyklem,co kombinuje vic disciplin, je to spis spolecenska udalost, legrace. bez moznosti to "nacvicit" (kdyz vedle sebe ve skole beha clen atletickeho oddilu a dite, co se moc nehybe, nevidim v tom smysl). Ale jinak mi nepripada zdrave " keby syn získal aspon jednu medailu na obyč. školských pretekoch a tým pádom by bol veselý". Matka je smutna, protoze dite je smutne, ze prohralo? Pripada mi to uz fakt moc "kvocnovske". K zivotu negativni situace patri a je treba s nimi se vyrovnat. Tohle je prkotina. Odolnost vuci stresu u deti se rapidne snizuje a vlastnese tomu nedivim.
|
...j.a.s... |
|
(17.5.2018 13:11:34) Aleno, proč ne? Vždyť ve sportu jsou tyhle kategorie... ligy A, B... nebo pak junior, dorostenec, dospělý... Neříkám pojmenovat kategorie rovnou na "vynikající sportovci" a "ti druzí"... Pokud dítě chce soutěžit, tak ho možná víc nadchne soutěžit ve družstvu, ve kterém má šanci, než soutěžit s "vrcholovými sportovci" přes které se nikdy nedostane.
|
Alena |
|
(17.5.2018 13:13:17) Proc ne? Protoze to nefunguje. Mozna v materince. I v realu by se to delilo hodne obtizne. Pripada mi smysluplnejsi tleticke zavody skoly o medaile neporadat.
|
|
|
kysnutá knedla |
|
(17.5.2018 13:15:19) "Matka je smutna, protoze dite je smutne, ze prohralo?"
Alena, zveličuješ to. Smutná som nebola ani náhodou. Opakovala som mu, že sa dostal do výberu triedy, čiže medzi 3 najlepších (čo sa mne v škole na TV nepodarilo NIKDY). Cestou domov sme si "tajne" naplánovali "zmrzlinu podľa vlastného výberu" a celé následné odpoludnie bolo moc fajn. Len som sa holt na chvíľu zamyslela nad tými šampiónmi, nič viac v tom nehľadaj.
|
Alena |
|
(17.5.2018 13:18:56) svynko, nemyslim to nijak zle, ani si nemyslim, ze to zvelicuju. Ta pozornost vuci detem je proste dnes nadmerna. Jako deti jsem taky zazily soutezi mraky a nepamatuju se, ze by se tim rodice vubec zabyvali. Kdyz se v necem vyhralo, tak se reklo: dobry! Kdyz ne (coz je zjevne pravdepodobnejsi, nebot vitez je jen jeden), tak maximalne: aha.
|
|
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 13:16:16) Aleno, soutěživost je zdravá. Vede ke kvalitě. A je jedno v čem. Proč by něměli děti soutěžit ve škole. U nás se ta soutěživost díky feminizaci školství vytrácí je nezdravá, ale pokud se podporuje vhodným způsobemn, tak naprosté věšině prospívá. Ve spoustě zemí je v předmětech kromě známky i pořadí ve třídě.... a ty zěmě jsou úspěšnější.
|
Monty |
|
(17.5.2018 13:19:50) Z+2, já ti nevím, ony to ani všechny děti nevnímají stejně. Syn třeba spousta soutěží absolvoval nedobrovolně, od určitého věku pak prosil učitele, ať už ho tam neposílají. A u olympiád se vždycky ptal, jestli musí postoupit a dost se mu ulevilo, když mu bylo řečeno, že ne. Já to ostatně měla dost podobně, neměla jsem to vůbec ráda, bylo mi to až protivný.
|
Alena |
|
(17.5.2018 13:24:54) Ano, MOnty, dobrovolna soutezivost mi smysl dava. Povinna nebo nepovinne povinna ("prece tam jdou vsichni")nikoli.
|
|
|
Alena |
|
(17.5.2018 13:23:17) A ja si myslim, ze soutezivost do skoly nepatri. Skola je prostredi, kde ma dite ziskat sebevedomi,byt v bezpecnem prostredi. opravdu kazde dite zazit, ze kdyz chce, tak dokaze. Pokud se poradaji predmetove olympiady, kam muze jit kdo chce dobrovolne, tak je to fajn. Pokud naridis matematickou olympiadu cele tride a pak oslavujes verejne jedno dite, co je nejlepsi, nikoho to nepopozene. Pokud skola porada sportovni soutez pro zaky, kde se ucastni vsichni a vyhravaji deti z atletickych oddilu, nedava mi to smysl.
|
bdo |
|
(17.5.2018 13:28:22) Naprostý souhlas, soutěže do školy nepatří. Hlavně na prvním stupni je třeba podporovat sebepřijetí, ne stresovat děti tím, kdo je nejrychlejší nebo nejlepší. Například známkování samo o sobě je velmi poškozující a když je navíc veřejné, tak to je vrchol slendrianstvi.
|
Kudla2 |
|
(17.5.2018 13:30:14) Shrekyně,
já myslím, že poškozující je to známkování nadměrně prožívat. Samo o sobě bych ho nezavrhovala.
|
bdo |
|
(17.5.2018 13:50:13) Nemáš pravdu a kde se bere vzdělávání trochu vážně, tak na prvním stupni se neznamkuje vůbec a na druhém pouze ve spojení s rozsáhlým popisem, co zlepšit a jak. Známky jsou pro motivaci dětí poškozující.
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(17.5.2018 13:25:48) Zetko a jak vede ve skolstvi soutezivost ke kvalite?
|
|
bdo |
|
(17.5.2018 13:31:44) Zetko, jak měříš úspěšnost zemí prosím? Ke kvalitě soutěže prokazatelně nevedou, neboli nezvyšují úspěšnost jednotlivců. Maximálně ti pomůžou najít ty talenty a pár jedinců vyhecujes. Ty ostatní otravis. Jedine vnitřní motivace funfuje dlouhodobě. A to i ve sportu. Spousta talentů to díky tlaku nakonec vzdá.
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 13:33:59) USA, Australie, KOrea, Japonsko nakonec ástečně i Anglie, prostě úspěšný jsou. A proč by měla někoho otrýávit. Otráví jen jedince se špatným přístupem.
|
Kudla2 |
|
(17.5.2018 13:36:47) Ano, třeba hned to Japonsko, karoši náš vzor.
|
|
Alena |
|
(17.5.2018 13:41:05) V cem ta soutezivost ve skolstvi spociva? Kamaradka se nedavno vratila z USA, kde deti na prvnim stupni kvetly je otravena z ceske zakladky prave kvuli neustalemu porovnavani a soutezivosti. V USA nic takoveho neprobihalo.
|
|
bdo |
|
(17.5.2018 13:52:02) Syn chodí do americké školy, žádná soutěživost, žádné známky. Vůbec netuší, co to je s někým se srovnávat.
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 13:58:22) Shrekyně, děti poznají, kdo z nich je v něčem dobrý. I bez známek. Věřila bych tomu, že nevědí, co je to soutěž, pokud by ani nepsaly testy a učitelé se jich nikdy na nic neptali. Jinak se vždy pozná, kdo ví a kdo neví (kdo umí a neumí). Já jsem pracovala na britské škole - a tam se taky vidělo, kdo lépe rozumí a kdo ne. Kdo je šikovný na výtvarné činnosti a kdo na počítání.
|
Monty |
|
(17.5.2018 14:02:09) Lassie, něco jiného je sám to poznat a něco jiného je, když ti to někdo neustále "omlacuje o hubu".
|
|
bdo |
|
(17.5.2018 14:05:01) Lassie, záleží o věku. Syn je na prvním stupni a vzdělávání je dost individuální, takže syn opravdu neví, kdo nejlíp čte, nejlíp počítá atd. Učitel nevyvolává, ano ptá se, ale ne nejak systematicky, aby z toho děcka odvodily, kdo je pako a kdo hvězda. Jasně, že v pozdějším věku se to začne profilovat a to doufám, že už bude natolik vyspělý, aby pochopil, že se od výsledků v předmětu neodvíjí kvalita člověka.
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 14:07:45) Já jsem taky byla u malých dětí. Primárně tedy v nursery, u úplně malých, ale výtvarku jsem měla na 1. stupni. Syn chodí do běžné, vesnické základky - a děti mu říkají, jak hezky kreslí. Když jsou vědomostní soutěže, chtějí ho do týmu, protože vědí, že on ví. Dospělí také vnímají, kdo je na co dobrý, a to jim nikdo známky nedává. Prostě nežijeme ve vakuu.
|
bdo |
|
(17.5.2018 14:13:50) Však na tom, že si děti všimnou, ze někdo pěkně maluje, přece není nic špatného. Naopak je super, že umí pochválit. Bavím se o známkování a nadbytečné soutěživosti. Kdo bude první v matice, kdo nejlíp čte, kdo dostal vic jedniček atd. To že škola pořádá soutěž, do které se může přihlásit, kdo chce, s tim problém nemám, pokud je současně nabídnuto i dost aktivit nesoutěžních.
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 14:15:51) Shrekyně, reagovala jsem na to, co jsi psala.
"Vůbec netuší, co to je s někým se srovnávat."
Když dítě řekne, že jiné dítě umí hezky malovat a ono by to takhle nikdy nenamalovalo, tak se srovnává.
|
|
|
|
|
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 13:58:36) Shrekyně. To by mně zajímalo do jaké a proč si myslíš, že je americká. Protože ten systém známek mají obecně dost ustálený. Někde teda do F, Většinou do E. Je dáno kolik procent z testu je na jakou známku. Je dáno co známka znamená a v konečném důsledku se vytváří pořadí ve třídě. V předmětu i celkové. . Jistě nějaké altenrativní školy jsou, ale ve statním školství je tenhle trend naprosto nepřehlednutelný.
|
bdo |
|
(17.5.2018 14:06:58) Zetko, vím, že je americká, protože prostě je:D Nezijeme v ČR. V USA jsou obrovské rozdíly mezi státním a soukromým školstvím.
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 14:10:59) Shrekyně, ano to jsou. Ale brát pak jednu konkretní školu jako symbol USA a pominout to státní školství je trochu zavadějící. Ne. Ale i na těch středních a vysokých soukromých školách se pak ten mnou popisovaný přístup prosadí. Proto tak často se v informacích o konkrétním člověku, píše kolikatý byl v ročníku. To u nás většinou nikdo netuší.
|
Kudla2 |
|
(17.5.2018 14:12:17) A ty bys chtěl, aby se o tobě veřejně vědělo, kolikátej jsi byl v ročníku třeba v pravopise?
Jak je to s tímto tedy nevím, v Americe jsem nebyla (ale dost o tom pochybuju, že by to opravdu psali, maximálně snad o někom, kdo byl v tý třídě první), ale myslím, že se v Americe běžně říká, kolik ten kterej člověk vydělává, a odvozuje se od toho, jak je "dobrej". To si myslím, že je skoro stejná pitomost jako dělat nějaký třídní žebříčky.
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 14:16:31) Kudlo, klidně. Byl bych docela vysoko. A i kdyby ne, tak já s prohrama nemám problém. S nimi mají problém nevyrovnaní jedinci. K soutěžení jak výžhry, tak prohry patří. ty prohry motivují, k tomu aby se člověk víc snažil.
|
Kudla2 |
|
(17.5.2018 14:20:01) Tak každý není soutěžní typ a nikdo by neměl být do soutěžení, ať už vyhrávání nebo prohrávání, nucen.
Pokud to někoho baví, tak má x možností, sportů, olympiád, ale v tý základní třídě by mu měli s tím dát pokoj.
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 14:22:40) Kudlo, to je nesmysl. Život sám je soutěž. Náš způsob života je na soutěžení založený. Kdy jindy se to naučit než ve škole.
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 14:26:47) "Život sám je soutěž"
To si myslím. Je to pěkná bojovka a dokonce se i sbírají body. Za vyhranou bitvu se dostaneš o kus dál, za prohranou několik let stojíš.
Co se přístupu k dětem týče, nemyslím, že je dobré je přesvědčovat, že to tak není, že všichni jsou stejně dobří. Důležité je, aby jim někdo pomohl najít to, v čem jsou dobré ony.
|
bdo |
|
(17.5.2018 14:44:50) Lassie, ale nikdo přece nemluví o přesvědčování, že jsou všichni ve vsem stejně dobří. Jde o to, aby si zažili ve škole klid a pocit bezpečí (v rodině to beri jako samozřejmost, i když ne všude to tak je) a mohli se rozvijet tempem sobě vlastním. A že to, že neběží nebo nepočítají tak rychle, neznamená, že jsou méně hodnotné bytosti.
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 15:04:33) Shrekyně,
"Lassie, ale nikdo přece nemluví o přesvědčování, že jsou všichni ve vsem stejně dobří. Jde o to, aby si zažili ve škole klid a pocit bezpečí (v rodině to beri jako samozřejmost, i když ne všude to tak je) a mohli se rozvijet tempem sobě vlastním. A že to, že neběží nebo nepočítají tak rychle, neznamená, že jsou méně hodnotné bytosti."
já souhlasím s tím, co píšeš. To se nevylučuje s tím, co jsem napsala já. Děti vědí, všímají si. S tím nic neuděláš. Jistě, že není dobré , když učitel někoho vyzdvihuje a někoho shazuje, to se mi taky nelíbí. A už vůbec nehodnotím, kdo je více či méně hodnotný. Já naopak píšu o tom, že "hodnotný" je každý.
|
bdo |
|
(17.5.2018 15:13:11) No a proto by škola nemela tu soutěživost zbytečně zivit a podporovat.
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 15:17:34) Shrekyně, ale s tím taky souhlasím. Jediné, co jsem psala bylo, že si nemyslím, že by děti nebyly všímavé k nadání nebo schopnostem svých spolužáků (i bez známek a soutěží). To je vše.
|
Monty |
|
(17.5.2018 15:20:23) Lassie, ale to je něco jiného. O tom právě mluví i ta psycholožka Nováčková. Děti to vidí, vnímají, ale ve chvíli, kdy jim to předhazuje učitel nebo rodič, je to úplně jiná situace a rozhodně to většinu dětí pozitivně nemotivuje.
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 15:27:34) Monty, ale já jsem psala, že nesouhlasím s tím, aby učitelé někoho někomu předhazovali...
Já jdu se psem. Už mě bolí ruka, jak pořád dokola píšu, o čem jsem psala. Ty to znáš
|
|
|
Kudla2 |
|
(17.5.2018 15:23:44) Lassie,
ale všímavé tak nějak okrajově (jako že Pepík mutuje a nejde mu zpěv), myslím, že moc velký vzájemný porovnávání (ne jen tak orientačně, aby člověk věděl, jestli je "v normě") není dobrý k ničemu.
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 15:25:31) Kudlo, mě se to srovnávání taky nelíbí. Ale myslím, že lidi prostě vidí a slyší. Jinak se mi třeba líbí, že u přijímaček jsou čísla - že nikdo neví, kdo byl 39. a kdo až 142. Pouze se ví, že někoho přijali a jiného ne.
|
|
|
Monty |
|
(17.5.2018 15:33:26) zefýr, u nás byl průměr v předmětu na čtvrtletním hodnocení, ale nikdy jsem to nijak nestudovala, protože nevím, k čemu by to přesně mělo sloužit.
|
Monty |
|
(17.5.2018 15:47:06) zefýr, tohle jde mimo mě, já neviděla EŽK asi dva roky. A tak nějak počítám, že na střední syn nebude nijak usilovat o skvělé výsledky v předmětech, které jdou mimo něj, sám se na to těší, že se s tím už nebude muset nijak zaměstnávat.
|
|
bdo |
|
(17.5.2018 16:05:41) A jak průměr zbytku třídy souvisí s učením jednotlivce? Jakože ho to má motivovat být lepší než průměr? Studentovi přece může být úplně jedno, jak to mají ostatní. Buďto chce vědět víc, a maká, nebo je spokojený se svou úrovní znalostí. Jak čte Jean nebo Dimitrij je mi fuk, zajímá me muj syn, jestli ho škola baví, co nového by se chtěl naučit a jak ho v tom případně můžu podpořit. Synovi jeho slovní hodnocení vůbec neukazuju a ani mu neříkám, že něco takového existuje. Na druhém stupni to třeba budu vidět jinak.
|
Monty |
|
(17.5.2018 16:09:55) "Studentovi přece může být úplně jedno, jak to mají ostatní. Buďto chce vědět víc, a maká, nebo je spokojený se svou úrovní znalostí."
Shrekyně, to si právě myslím taky. Když bude Aničku bavit předmět, který já sama ráda nemám a necítím tudíž žádnou potřebu v něm vynikat, proč bych měla chtít být lepší nebo aspoň stejně dobrá jako ona?
|
bdo |
|
(17.5.2018 16:14:10) Jo, Monty. Jenže pro rodiče, kteří to jinak nezažili, je to často tak přirozené, že kdyby se veřejné známkování mělo odstranit, pořádali by snad demonstrace. Já tím, že jsem si to se synem zažila jinak, mám ten pohled úplně jiný, jinak by mi to možná vůbec nikdy nedošlo. Tak se to snažím aspoň šířit a když se jeden ze sta chytí a ta myšlenka se mu zalíbí, tak to bude můj úspěch.
|
|
|
|
bdo |
|
(17.5.2018 16:27:34) Zefyr, já to myslela obecně, pod tebe jsem to zařadila náhodně :)
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(17.5.2018 15:40:50) My máme taky průměr, pro mě to slouží k tomu, že když vidím, že náš vejlupek má z něčeho průměr 2,5 a zbytek třídy 2,8, tak si řeknu, že je to asi těžký, když bude mít zbytek třídy 1,2, tak že je asi nějakej problém u nás.
|
|
|
Kudla2 |
|
(17.5.2018 15:42:38) "Ale nevím jak by to na mě působilo, kdybych ji věčně viděla pod průměrem. A jak to působí na ty děti, které to vidí taky.."
Tak to záleží ale na vkusu každého soudruha, jak moc to prožívá.
Když to někoho frustruje (i když z toho nikdo nevyvozuje žádný důsledky, nešikanuje, nedělá ostudu, neohrnuje nos) , tak je otázka, jestli by spíš neměl zapracovat na svým vnímání světa a svým sebevědomí, případně na tom učení.
A nevím jak u vás, ale u nás to nevidí nikdo jinej než ten dotyčnej (vidíš průměr třídy a svůj průměr, ale už ne Pepíčka nebo Aničky.)
|
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(17.5.2018 15:33:02) Kazdy si asi vsimne, ze nekdo vyborne zpiva nebo dobre hraje fotbal nebo ze v necem vynika. Ale pokud jde o klasicke skolni ucivo, tak mi ver, že syn (chodi do alternativy) netusi, komu jak jde matika nebo vyjmenovana slova. Pokud nejsou znamky, nestavi se to jako porovnavani, ty deti ani nenapadne se potom pidit - a jak by to delaly?
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 16:16:59) Aleno, nemáš pravdu. Nepsala jsem o vyjmenovaných slovech, to nikoho nezajímá. Ale děti si všimnou, že na procházce někdo pozná každého brouka a strom, že někdo na výletě hraje dobře na kytaru a co se matematiky týče - tak tam ještě víc věřím k tomu, že dobří počtáři nazapadnou. Příspěvky se týkaly mimořádných výkonů a například dítě, které je úspěšné v biologické olympiádě, by bylo nepřehlédnutelné i bez té soutěže - jsou to většinou děti, které hodně čtou a zajímají se a to se neschová ani ve školním kolektivu, kde se neznámkuje. Pokud tam tedy nejde o přístup, který je také kritizován - a to je, že ty nadané děti se drží v průměru a nijak se s jejich nadáním nepracuje, protože cílem je mít děti ve stejné lajně.
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 16:22:15) Jinak bych dodala, že bych neznámkování uvítala.
|
Monty |
|
(17.5.2018 16:25:51) Lassie, bohužel většina rodičů známkování vyžaduje.
|
|
|
Len |
|
(17.5.2018 16:24:16) Lassie, asi jak ktere dite. Moje dcera treba hodne dlouho nevedela, jak na tom ktery spoluzak je. Vlastne asi az posledni rok si toho trochu vsimne. Ale mozna je jen nevsimava
Dneska teda dostala suplovaci ucitelka vyhazov primo ve tride, takze toho si vsimla a dokonce vedela proc, ale jinak skolni prostredi a kolektiv moc neproziva.
|
|
bdo |
|
(17.5.2018 16:25:30) Lassie, mas pravdu, děti jsou všímavé. Ale pointa je v tom, že pri absenci známkování z toho nevyvozuji žádné závěry. Ano, Anička krásně maluje, Petr rychle běhá a to ti řekne dítě naprosto přirozeně, bez jakékoliv zaste, zavisti nebo pocitu vlastní méněcennosti. Protože to vyplynulo přirozeně a nikdo jim to nepredhazuje. A navíc to, že někdo je třeba slabší, to už doma neslyším vůbec, protože tím, že se neznamkuje a nevyvolává veřejně, tak to prostě na první pohled patrné není. Snaha o průměrování je špatná, ke vsem dětem by se mělo přistupovat individuálně.
|
Len |
|
(17.5.2018 16:31:28) Shrekyne, ano, nevyvozuji zavery. Ja se napriklad minuly rok dozvedela, ze jeden spoluzak neumi cist (pak jsem se od maminky toho kluka dozvedela, ze ma extremni dyslexii). Nicmene opravdu z toho zadny zaver nevyvodilo ani me dite, ktere vyvozuje zavery ze vseho a jeste ke vsemu je strasne souteziva. Proste chybi to srovnavani, bere to jako fakt.
|
|
|
Alena |
|
(17.5.2018 16:31:46) Pisu to same, vyborneho zpevaka ci bezce poznas. Ale v dovednostech skolnich (a o otm jsem si myslela, ze je rec) si toho vsimnout nemusis. Proc by si mela odhalit vynikajiciho matematika? podle ceho?
|
Monty |
|
(17.5.2018 16:34:53) Aleno, no, jak kdy a jak v čem. Záleží jak na systému výuky v té které škole, tak na konkrétním dítěti.
|
Alena |
|
(17.5.2018 16:43:33) MOnty, ano, na systemu zalezi.
|
Monty |
|
(17.5.2018 16:47:52) Aleno, nejen na systému. Ono bude těžké "nevšimnout si" ve chvíli, kdy dostanou děti prostor se vyjádřit. Jestli za to dostanou známku nebo ne je úplně jedno.
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 16:49:42) "Ono bude těžké "nevšimnout si" ve chvíli, kdy dostanou děti prostor se vyjádřit. Jestli za to dostanou známku nebo ne je úplně jedno."
|
|
Alena |
|
(17.5.2018 18:21:39) Ano, proto je to vidět třeba v tom zpěvu. Ale jak je to vidět vte matice? Kazdy si počítá svy.
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 18:36:27) Neznám školu, kde by si v matematice "každý počítal svý". Asi taková bude, ale nemám osobní zkušenost. Naopak - u mnoha příkladů se děti snaží přijít na postup společně (na naší škole je Hejný, práce ve skupinách je tam běžná).
|
|
|
|
|
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 16:47:32) No ve škole se počítá a když je práce skupinová, na těžší příklady přijdou jen někteří. Nebo ne? Já nevím, jak výuka probíhá v alternativních třídách, jestli děti sedí po jednom a počítají si jen pro sebe, ale i na té mezinárodní škole, kde se neznámkovalo, se pracovalo skupinově.... Školní předmět je i přírodověda. U nás si děti pouštějí i na interaktivních tabulích filmy o přírodě, stejně ale přijde na nějakou společnou debatu. A tam se děti mohou dost projevit. Jiné dítě zase dobře konverzuje v cizím jazyce. Takže ano, asi si nevšimneš, že někdo neumí vyjmenovaná slova. Ale všimneš si, že čteš lépe, než ostatní - čtení nemusí být na známky, aby sis nevšimla, že někdo pomalu čte - pokud tedy v té třídě čtení nahlas nevynecháš. Zároveň souhlasím s tím, že si všimnout nemusíš - syn si nevšímá ničeho. Dlouho ani nevěděl, jak se jmenuje holka, se kterou sedí v lavici. Nezajímalo ho to. Někdy mám pocit, že tam ani nechodí. Ale dcera ví všechno, mohla by být špión. Len píše, že její dítě bere ty rozdíly jako normální věc. A já píšu to samé. Je to normální.
|
Monty |
|
(17.5.2018 16:52:15) Lassie, asi tak. Syn měl na ZŠ přezdívky typu "šílený biolog" od prvního stupně, prostě se to nedalo utajit. V rámci školy byl prostě "ten, co je dobrej na biologii". Nevím, jak by se toho dalo nevšimnout, to by nesměl za celých devět let otevřít pusu a nedělat jedinou prezentaci nebo referát.
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 16:58:55) Syn zase opravuje učitelku v přírodovědě. Že klíště patří mezi pavoukovce a ne hmyz, že štír není korýš, ale pavoukovec, a svinka zase je ten korýš.
|
Monty |
|
(17.5.2018 17:03:25) Lassie, jj, syn taky opravuje; naštěstí to od něj ti učitelé berou, asi vědí, že si nemůže pomoct. A je s tím spojena spousta veselých historek.
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 17:07:43) Děti jsou všímavé. Na všechno. Mně třeba synova spolužačka občas pošle zprávu, jestli vím, že měli úkol. Nevím. Tak mi pošle fotku zadání. Ví, že 5 z 10 úkolů si syn nezapíše. Budu jí muset dát nějaký kupon na knížku. Protože vím, že ráda a hodně čte. A to vím proto, že jí syn už několikrát půjčoval knížky. Takhle nějak se dozvídáme o druhých....tipuji, že děti to mají stejně.
|
bdo |
|
(17.5.2018 17:12:51) Zlaté děvče, takové si hýčkat!
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 17:16:52) No to mi povídej. Ona je hodně chytrá, ale taková uzavřenější. Holky ze třídy jí moc neberou. A je spokojená, že sedí v lavici s klukem (co má navíc rád přírodu). Ačkoliv syn tedy dlouho nevěděl, jak se jmenuje Omlouvá ho, že nastupoval do 1. třídy v listopadu a měl v prvním roce tolik zdravotních problémů, že tam spíš nebyl, než byl.
|
|
|
|
|
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 16:59:58) Monty, toho si ty děti určitě všimnou. Nebudou vědět, jakou měl syn známku z písemky, ale budou vědět, že o tom hodně ví.
|
|
|
Len |
|
(17.5.2018 17:05:26) Lassie, u nas se treba nahlas necte pred tridou, ale samostatne s asistentkou, kazde dite zvlast. Takze tohle nejde porovnat. Skupinove se pracuje, ale skupiny jsou vetsinou takove, ze ty deti maji obdobnou uroven znalosti. A tak dale. Porovnat je dost tezke. Driv dostavaly deti k slovnimu hodnoceni na konci roku ke kazdemu predmetu porovnani, kteremu rocniku jejich znalosti odpovidaji. To bylo zruseno, ted uz dostavaji jen podprumer, prumer, nadprumer rocniku, ktery navstevuji, nicmene prumery jsou celostatni, takze srovnani se spoluzaky neni.
Me dite si vsima zvlastnich veci, treba v jakem uhlu sedi spoluzaci k sobe vzajemne a z toho usuzuje vztahy mezi dotycnymi. Pripadne zkouma ruzne pravni dopady vseho mozneho, od chovani po vybaveni skoly. Na Cervene Lhote nas odbourala prohlasenim, ze ohrazeni travniku je ""lawsuit waiting to happen"" az pres to nekdo spadne. To ji bylo pet a jen se to stupnuje. Nicmene vykony spoluzaku ji moc nezajimaji, pokud tedy nekdo nepodvadi, zejmena pri sportu.
|
bdo |
|
(17.5.2018 17:14:24) Len, co to je za školu?
|
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 17:14:33) Len, to čtení jen s asistentkou je dobré. To se mi líbí. Ale ty skupiny se mi moc nelíbí. Přeci jen - mě třeba vždy motivovali ti lepší. Třeba do studia ve 35 (dvě děti - na konci studia 3) bych se nepustila, kdybych neviděla jiné, co to zvládly. Do mnoha věcí jsem se pustila proto, že se do toho pustil někdo jiný. A když to zvládl on, proč ne já. Kdybych měla kolem sebe jen lidi, co někdo dal "do stejné skupiny", tak ani neodjedu do UK. Protože jsem nedala dohromady holou větu. Ale chtěla jsem mluvit tak dobře, jako ta ópérka, co přijela z Londýna domů na dovču po roce v UK, a byla za hvězdu (ačkoliv tehdy mi bylo divný, že se snažila svému novému milenci přeložit do angličtiny jídelní lístek a nevěděla, jak se řekne cibule nebo vepřové maso...)
|
Monty |
|
(17.5.2018 17:24:27) zefýr, proč bys je ukrývala? Všímat si rozdílů/vidět rozdíly přece neznamená je nějak hodnotit, natož na škále 1 - 5...
|
Len |
|
(17.5.2018 17:32:48) Zefyr, ale to je jen jedna cast vyuky, ne veskera cinnost. Navic i skupiny mezi sebou casto spolupracuji, zalezi na projektu.
|
|
bdo |
|
(17.5.2018 17:34:53) Zefyr, u nas ve skole to je hodně barevné. Něco ve skupinkach (casto obmenovanych dle možností a potřeb), něco individuálně. Třeba když děti dělají na projektech, můžeš kombinovat úplně jinak, než kdyz vysvetlujes nejakou matematickou strategii. No a pak mají děti možnost párovat se samy dle uvážení a to je úplná paráda. Viděla jsem, jak dva kluci četli, jede slabikoval, druhý mu pomáhal, protože sám četl výborně. Bavilo je to oba.
|
K_at |
|
(17.5.2018 17:41:09) Shrekyně, to je Waldorf, nebo tak něco?
|
Marta. |
|
(17.5.2018 17:43:10) Kat, ale Shrekyně nežije v ČR.
Jinak jejich styl vyučování se mi moc líbí, jak to popisuje.
|
K_at |
|
(17.5.2018 17:44:59) Marto, ahááá! Nicméně mi to připomíná Waldorf, ale tam je to ještě asi více odlišné.
|
Marta. |
|
(17.5.2018 17:48:24) Kat, Waldorf je jiný. Mají trojročí, jednu třídní uč.od 1. do 9. tř, a nemají to tak individuální, jak píše Shrekyně. Waldorf znám zblízka, několikrát jsem v té škole byla. Záleží na konkrétním učiteli, jak vyjde žákům vstříc v tom, co potřebují.
|
K_at |
|
(17.5.2018 18:06:01) Marto, to máš pravdu.
|
|
Alena |
|
(17.5.2018 18:16:07) Trojroci ve waldorfu? To asi ne. Drží třídního az do devitky.
|
|
Marika Letní |
|
(17.5.2018 18:48:51) Marto "Mají trojročí, jednu třídní uč.od 1. do 9. tř"
To se snad vylučuje, ne? Trojročí má Montessori. Jednu třídní na 3 roky, pak se posunou do dalšího trojročí.
|
Marta. |
|
(17.5.2018 20:37:39) marko, já to popletla. Trojročí má Montessori, Waldorf má epochy a jednoho třídního celých 9 let, mají slovní hodnocení, nepoužívají učebnice.
|
|
|
|
|
|
bdo |
|
(17.5.2018 17:44:56) Ne. Nemají vyhraněnou metodiku, tvoří si svou vlastní a dost sledují nové poznatky a snaží se to předávat i na rodiče, aby tomu pristupu rozuměli. Plno prvků je z Montessori.
|
K_at |
|
(17.5.2018 17:45:38) Shrekyně, děkuji. Zní to výborně.
|
|
|
|
|
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 17:31:40) Mont, tak člověk je hodnocený pořád. Ty známky jsou jen viditelnjší.
|
|
|
|
Mr. Miçkey |
|
(17.5.2018 17:22:26) Ja jsem cetl vyborne uz pred zacatkem skoly, presto jsem pri tom cteni nahlas trpel jak zvire Ne cteni samotny, jako spis poslouchat, az to preslabikuje i dalsich 25 deti. Cist si sam neco jinyho jsem nesmel, musel jsem sledovat, kde ctou ostatni tim uporne pomaly tempem, jinak nasledovala poznamka, sileny, malem mi z toho hrablo, ten vnitrni pretlak mi zpusoboval az fyzickou bolest.
No a ve vyssim veku pri anglictine jsem zhusta necetl vubec, neb nez neco cist blbe öred tridou, prisla mi ta petka prijemnejsi. Obecne jsme pri ustnim zkouseni casto ani nevstali a nechali si dat 5, nez se jit ztrapnit pred tabuli.
Prinls nevidim zadnej
|
Evelyn1968,2děti |
|
(17.5.2018 20:38:46) poslouchat, az to preslabikuje i dalsich 25 deti
To bylo mučení, ještě v pátý třídě někdo koktal jako prvňák, já byla na konci knížky, byla jsem zvědavá.
|
|
|
Len |
|
(17.5.2018 17:23:36) Lassie, vidis, tohle ja treba vubec neznam. Jini lide me nemotivuji, nemam potrebu se komukoliv vyrovnat. Ke skole v pozdnim veku me namotivovalo to, ze je to fajn cil a pak uz v prubehu skoly fascinujici vyucujici, coz je neco, co jsem ve skolach predtim nezazila. A pak tedy Amartya Sen, ale tomu se vyrovnat ani priblizit nechci, to je ponekud nerealne, ale par setkani s nim je motivace k ""delani dobre"", k cemuz skolu potrebuju. Takze na mne pusobi spis ty cile nez dotahovat se na nekoho lepsiho.
Cteni s asistentkou je fajn, nam to pomohlo u obou deti hodne. U syna to je jasne a u dcery to odhalilo problemy se zrakem, podle asistentky na to cteni "divne koukala", toho by asi bylo tezke si vsimnout v plne tride.
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 17:32:25) Já se nechci nikomu vyrovnávat. Spíš mám tendence se podceňovat a nějaký takový hec mě vzpruží. Ale musím vidět, že to jde, že to někdo už zvládnul, i když měl podobné výchozí podmínky. V poslední době spíš hniju, dlouho jsem se do ničeho napouštěla, pořád řeším děti. Ale chystám se zase překonat. Říká se tomu plný pracovní úvazek
|
Len |
|
(17.5.2018 17:35:09) Lassie, hm, ani tohle nemam. Vnitrni motivace je to jedine, co mi funguje a to z uspechu (kdyz on to dokazal, tak ja taky) jinych lidi neziskam.
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 17:38:26) No ale já tu vnitřní motivaci mám taky. Bez ní to nejde. Nevybírám si obor studia podle někoho, vyberu si, co studovat chci. Ale je dobré vidět, že je to realizovatelné (s dětmi, prací a dojížděním).
|
|
|
|
|
bdo |
|
(17.5.2018 17:28:56) Ty skupiny jsou dobré v tom, že můžeš jet se všemi stejným tempem, nikoho nebrzdis ani nejsi brzděn. A dětem se to samozřejmě nekomunikuje jako lepší skupina, horší skupina. Navíc na každé téma může být úroveň dětí různá, tohle mi jde, tohle zase moc ne. Individuální studijní přístup, když je dobře sestavený, umožní vytěžit ze studia maximum. Pro každého.
|
Monty |
|
(17.5.2018 17:30:53) Shrekyně, no a co když je někdo na svém levelu vědomostí jedinej? Jak se to řeší v takovém případě?
|
bdo |
|
(17.5.2018 17:36:06) Jede si individuálně. Třeba v matice dostávají příklady dle své úrovně. Knížky na čtení taky. Atd.
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 17:38:11) A koolik taková škola stojí. Jako indivializovat vzdělání je samozřejmě super, ale personálně to msí být náročné.
|
bdo |
|
(17.5.2018 17:41:59) Tak samozřejmě je to dražší, kvalita holt něco stojí. Za prvé musíš zaplatit učitelům plat, který bude stejně zajímavý jako komerční sféra a za druhé jich musíš mít víc. Jinde důvod pro finanční rozdíly nevidím, sportovní zázemí, pomůcky, učebny srovnatelné s běžnou českou zakladkou.
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 17:47:31) Ale dávat podobnou školu jako příklad US školství je přeci nesmysl. Já taky naši školu, nebudu dávat za příklad Českého školství.
|
bdo |
|
(17.5.2018 17:51:57) Já ji nedávám jako příklad US školství, dávám ji za příklad všem :D Samozřejmě má taky svoje mušky, ale to, co slyším o českých školách, to jsou masařky.
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 18:02:41) Shrekyně, já mám děti taky v soukromé škole. Z mého pohledu skvělé. Děti do ní chodí rády. Všechny co znám . Strašně přátelská vstřícná a v neposlední řadě i velmi naučí. I u nás je spousta dobrých škol. Ale jinak se pracuje u nás se řídami do patnácti dětí a jinak ve státní kde jich je 30. To se těžko srovnává.
|
bdo |
|
(17.5.2018 18:19:03) To máš pravdu. Přesto si myslím, že se s českým školstvím dá pořád něco udělat. Ono by i těch peněz mohlo být víc, ale museli by rodiče víc řvát. Zatím se ozývají jen ojedinělé hlasy. Navíc spousta změn se dá udělat už jen změnou metodiky a přístupu. Přestat chtít rovnat děti do latě, přestat znamkovat na prvním stupni, prestat vnímám rodiče jako obtížný hmyz, kterému je vstup do školy zakázán. Třeba Hejného matematika je skvělá věc a ukazuje první slibné výsledky a učit podle ní může každá škola.
|
K_at |
|
(17.5.2018 18:22:35) Shrekyně, ale Hejného matika rozhodně není pro každého. Tady se s ní taky pracuje, ale po velkém boomu začíná mít kritiky, pokud si dobře všímám. A s tím rovnáním do latě - ono to někdy jinak nejde. Ale samozřejmě je "rovnání" a ROVNÁNÍ.
|
bdo |
|
(17.5.2018 18:34:32) Kritiky má, co jsem zaznamenala, tak hlavně z řad tradičních matematikaru. Zkus vygooglit výsledky, které nedávno zpracovala nezávislá studie. Nejen že děcka na Hejného metodě umi lépe počítat, ale meli lepší výsledky i z porozumění textu, což mi přijde jako naprosto úžasné propojení dvou zdánlivě vzdálených předmětů. Jinak s tím rovnanim do latě jsem myslela snahu o průměrnost, kdy skoly neumí pracovat ani s detmi nadanymi, ani s těmi pomalejšími. Hranice být musi, i když o jejich rozsahu a smysluplnosti by se taky dalo dlouze diskutovat.
|
K_at |
|
(17.5.2018 18:35:59) Shrekyně, aha, už rozumím rovnání. Shrekyně, nevím, myslím, že to je výborná alternativa. Osobně nejsem přesvědčena, že to je ideál pro všechny děti.
|
Monty |
|
(17.5.2018 18:38:24) Kat, pro všechny děti ne. Ona asi není žádná univerzální metoda, vhodná pro všechny děti. Osobně jsem ráda, že syn Hejného neměl, pro něj to fakt není. Bude to, stejně jako klasická metoda, vyhovovat jen určité skupině/typu dětí.
|
|
|
|
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 18:25:00) Ale jseně ,že se dá toho spoustu zlepšit i bez peněz, ale nemyslím si, že cokoliv z toho co píšeš je smospasitelné. Neznámkování je dobrá altenratia ve školách jako je vaše. Fungovalo by to i u nás ve škole. Ale nejsem si jistý, že by to fungovalo obecně. Hejného metodu může učit jen někdo kdo ji rozumí. U nás na škole díky přístupu funguje, ale zvlášť na prvním stupni může být pro učitelku velmi komplikovaná.
|
|
Marika Letní |
|
(17.5.2018 18:45:29) Shrekyně "Přestat chtít rovnat děti do latě, přestat znamkovat na prvním stupni"
Když to bohužel naráží na rodiče. Pokud budou chtít slovní hodnocení, musí jim ho škola dát. To mi řekla vedoucí učitelka na prvním stupni pražské státní školy. Naprostá většina rodičů ale nic měnit nechce, chtějí známky.
A já kolem sebe opravdu slyším, že známky chtějí. Opakovaně: nechci /nemám čas číst bláboly, na známky kouknu a vidím. Společnost na to není připravena.
Ti, co to chtějí jinak, volí alternativní školu. Většinou soukromou, inovativních státních je minimum a dostat se tam mimo spádovost nemožné.
|
|
|
|
|
|
|
|
Len |
|
(17.5.2018 17:44:56) Matiku jsme meli komplikovanou u obou deti, syn silny dyskalkulik, dcera by zase patrila tak o tri roky dal v podstate od zacatku, ale posouvali ji jen o tridu, maximalne dve a momentalne je ve sve tride, individualni ukoly a spoluprace na projektech.
V aj je to jednodussi skloubit ruzna nadani, minuly rok byla divadelni hra jako celorocni projekt, zase kazdy neco a vsichni se dost naucili.
|
|
|
Mr. Miçkey |
|
(17.5.2018 17:37:48) Muze do skoly chodit zhulenej na plech, cimz se priblizi urovni tech ostatnich a kdyz se bude nudit, mirumilovne usne
|
Monty |
|
(17.5.2018 17:38:37) Mickey, na to nemusí být ani zhulenej, zrovna nedávno syn říkal, že spí při angličtině, že to má povolený.
|
bdo |
|
(17.5.2018 17:39:32) No to je děsný. Pak že škola není ztráta času. Ale zase spánek je taky důležitý, to zase jo :D
|
Monty |
|
(17.5.2018 17:42:42) Shrekyně, tak on už je v deváté třídě, to už je dost jedno. Navíc je v té AJ úplně jinde než spolužáci, takže je lepší si zdřímnout než se nudit.
|
|
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 17:44:56) A tomu říkáš kvaliní základka. Tohle mi přijde jako naprosté selhání školy, a konkretního učitele. Zrovna v angličtině je zaměstnat dítě co je napřed neskutečně snadné.
|
Monty |
|
(17.5.2018 17:46:03) Z+2, ehm, já píšu o situaci pět týdnů před koncem povinné školní docházky, že. Nepsala jsem nic o tom, že tam prospal devět let.
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 17:49:43) Monty i te´d je to špatně. A to hodně. Vytváří to špatné návyky, ukazuje to lenost učitele.
|
|
|
|
|
|
|
|
Lassiesevrací |
|
(17.5.2018 17:36:14) "umožní vytěžit ze studia maximum. Pro každého."
To bych brala. Pokud by ta stejná úroveň ve skupině byla na všechny předměty.
|
|
|
bdo |
|
(17.5.2018 17:30:45) Jinak mě taky inspirují ostatní lidi, ale krátkodobě. Ta opravdu hluboká dlouhotrvající motivace musí být vnitřní, že to fakt chci. Ale tohle ma kazdy jinak.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bdo |
|
(17.5.2018 14:41:51) Zetko, co takhle, než si tvrdošíjně stát za svým, si přečíst pár studií o tom, že soutěživost a známkování k lepším výsledkům skupiny opravdu nevede?
|
Kudla2 |
|
(17.5.2018 14:46:18) Shrekyně,
já si moc neumím představit, jak lze SPOLUPRACOVAT ve skupině, jejíž členy pokládám de facto za KONKURENTY.
|
|
|
|
Mr. Miçkey |
|
(17.5.2018 15:11:56) Ze sis ze svyho zivota udelal soutez je tvoje vec nemusi to tak mit kazdy
|
|
|
Monty |
|
(17.5.2018 14:33:55) "Pokud to někoho baví, tak má x možností, sportů, olympiád, ale v tý základní třídě by mu měli s tím dát pokoj."
Kudlo, jj, myslím si totéž. Když to někoho baví a sám chce, ať si soutěží dle libosti. Neustálý soutěžení ve škole a hlasitý vychvalování "Pepíčka", co je nadanej nebo snaživej ostatní děti málokdy motivuje, spíš je to otráví.
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 14:36:50) Monty,normální psychicky zdrvé jedince to motivuje. Z patologických jedinců to udělá exoty a je to víc vidět. Neschopnost soutěžit často ukazuje na nějakou psychickou poruchu. Proto je zdravý přístup k člověče nezlob se, tak důležitý pro vývoj. Bohužel se to v naší společnosti často ignoruje.
|
Monty |
|
(17.5.2018 14:39:36) Z+2, tak v tom s tebou nesouhlasím. Vyzdvihování jednoho Pepíčka proti zbytku třídy fakt "psychicky zdravé" děti nemotivuje. Vcelku přesně to vystihla psycholožka Nováčková v tomto rozhovoru:
https://video.aktualne.cz/dvtv/novackova-skola-vyvolava-v-detech-stres-a-ohrozeni-podcenuji/r~c2dca7f69f4f11e58f750025900fea04/
Jen promile dětí reaguje na neustálé srovnávání pozitivně, nejčastější je rezignace, navíc to vede ke zhoršení vztahů ve škole, říká psycholožka Jana Nováčková. Chválení dětí může být kontraproduktivní, důležitá je prý zpětná vazba. Odměna je podle ní jako úplatek. Nováčková taky tvrdí, že zlepšování českého školství brání učitelé i rodiče.
|
Kudla2 |
|
(17.5.2018 14:45:07) Monty,
přesně.
Něco jinýho je, když já sama si řeknu třeba "ta Maruška má ale krásnou figuru a uběhne stovku v rekordním čase, jak ona to dělá? Jo, ona chodí na atletiku? To by se mi taky líbilo, musím se jí zeptat, kam chodí a jestli tam ještě berou"? a něco jinýho, když za mnou bude v jednom kuse chodit rodič a říkat "hele, ta Maruška má ale krásnou figuru a uběhne stovku v rekordním čase, zatímco ty se tady válíš jako knedlík a roztejká se ti zadek, měla bys taky chodit na atletiku" ?
A můžem třikrát hádat, co by asi bylo víc motivační.
|
Monty |
|
(17.5.2018 14:48:35) Kudlo, ano, to je výstižné. To neustálé vnucování "Marušky" prostě fungovat nemůže. Je to otravné, demotivující a navíc to často nevinně odnáší Maruška, která sama o nic takového ani nestojí.
|
bdo |
|
(17.5.2018 14:57:12) Ono s těmi olympiádami bylo i u nás takové nuceni nenuceni. Jakože moc bys mě potěšila, kdybys šla, moc by me mrzelo.. Ty, jako nejlepší žákyně v prirodopisu, bys přece... Je to forma nátlaku, zbytečná, hloupá, kontraproduktivní. Nehledě na to, že těm průměrným to nikdo nenabídl a třeba by si to zrovna rádi vyzkoušeli. Já jsem měla prospěch výborný bez práce a doteď si pamatuji ten hmatatelný strach ze selhání, kdyby příště byla z něčeho dvojka. Až na střední jsem to začala brát vic s rezervou.
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(17.5.2018 14:41:03) to jsou zas nesmysly.
Neschopnost (respektive neochota) soutěžit ukazuje třeba jen na to, že dotyčnej není tak snadno manipulovatelnej a to, jestli mu někdo zatleská na bedně, má zcela na salámu.
Je mi to mnohem sympatičtější než někdo, kdo třeba sportu obětuje celej život včetně profesního a osobního a pak, když se mu přestane vést, tak se jde věšet, protože nic jinýho nemá a neumí.
|
bdo |
|
(17.5.2018 14:53:14) Kudlo, přesně. A že těch ztroskotalych bývalých vrcholových sportovců není málo :(
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 14:56:36) Shrekyně, myslíš? Já ze svého okolí, žádného neznám. Táta je v síni slávy jednoho kolektivního sportu. Fungoval v zaměstnání a pořád i v 80 je baječný chlap, který je v několika zájmových organizacích ve vedení. Obecně platí, že ti co se prosadili ve sportu fungují i v normálním životě. Proč by neměli?
|
bdo |
|
(17.5.2018 15:03:22) Zkus mrknout na osudy některých baletek, gymnastek, kraslobruslarek..
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 15:05:10) Kterých? Jinak i mezi normálníma lidma co nesportují a nebo nesportují navrcholové úrovni je spousta selhání a lidských tragedií. Já se kolem sportu a sportovců pohybuju a neřekl bych, že jich je víc.
|
|
|
|
|
|
bdo |
|
(17.5.2018 14:46:35) Zetko, sorry, ale ty fakt nevíš, o čem mluvíš. Prezentujes tu čistě a jen svoje dojmy, nezakladas to na ničem objektivním.
|
|
bdo |
|
(17.5.2018 14:51:29) Člověče nezlob se miluju. Syn se naučil díky ní brát prohru nebo výhru vážně. Ale hrajeme, jen když máme chuť všichni, na zdi nevisi žebříček vítězů a nikdo nedostává vysvědčení ani medaile.
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 14:53:37) Shrekyně, ale já o tom co má viset na stěne nepsal nic a o tom zda je známkování dobré na prvním stupni taky ne. Já jen reaguju na odpor k soutěžení.
|
|
|
K_at |
|
(17.5.2018 15:04:39) Z, co to tu zase predvadis za "sportovni vykony"?!? Jako kdyz nekdo nevidi smysl v predhaneni se, ze je vadnej? Proc? Protoze ty si to myslis? Vis jak je otravny, protivny, mit v kolektivu dite, ktere neustale potrebuje byt ve vsem prvni? A kolik deti to vnima jako velkej stresor, ze ony nejsou tak sikovny, dobry, rychly, kdyz nejsou prvni? Dej pokoj se soutezivosti.
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 15:07:09) Kat, buhužel průšvih je v našich školkáchj, kde tu soutěživost v dětech nedokáží učitelky korigovat a usměrnit a držet zdravou. To je boihužel tak, ale na soutěživosti asoutěžích není nic špatného.
|
Kudla2 |
|
(17.5.2018 15:20:06) Na soutěživosti a soutěžích jistě není nic špatného, ale tak původně otázka nestála, škodlivé je cpát to všem a všude a za každou cenu.
Pokud člověk v něčem soutěží, tak si z toho jistě může odnést spoustu pozitivního, mimo jiné se naučit prohrávat i vyhrávat (protože ani to není samozřejmost).
Zažila jsem děti, co jsou vedené dost k soutěživosti (ctižádostiví rodiče) na jedné akci a byl to děs běs - neuměly vyhrávat ani prohrávat. Při prohře dostaly hysterák, když pak trochu zasáhnul organizátor do pravidel a de fakto tím poškodil jiný děti, aby tyhle dvě ta prohra až tak moc nebolela (což nebylo moc výchovný, ale organizátor je hodnej a má měkký srdce), tak se jim pak podařilo vyhrát a to zas naopak sklouzlo až do hnusnýho naparování a vysmívání.
To si myslím, že je zbytečný a je to škoda, ale myslím, že to jde naučit bez problémů i jinak, než že zesoutěžníme veškerý naše okolí.
|
|
K_at |
|
(17.5.2018 16:22:16) Z, vidim rozdil v hrave soutezivosti a v soutezi pro vitezstvi. A myslim, ze uplne zbytecne pausalizujes, co je nebo neni ve skolkach. Primarne ma byt aktivita o radosti, zabave. Mohou zavodit druzstva, i deti. Ale tak, aby porad slo o radost.
|
|
|
|
|
Monty |
|
(17.5.2018 14:42:50) "Já si myslím, že pokud dítě na olympiádu nechce, tak se na ni nedostane."
zefýr, ale dostane. Já nechtěla nikdy na žádnou a bylo mi to platné jak mrtvému menzes. Syn by teoreticky mohl nesouhlasit, ale nechtěl si dělat ve škole zle. Když věděl, že se od něj z obvodního kola už další postup nechce, nechtěl tím trávit čas, zvlášť když šlo o předmět, kterej nemá ani trochu rád.
|
Monty |
|
(17.5.2018 14:51:23) zefýr, nepsala jsem o nucení, ale o tom, že tam chodil nedobrovolně. A nešlo jen o olympiády, mnohem horší byly třeba soutěže v recitaci, protože tam ho posílala škola i ZUŠka a pak ještě fungovala nějaká soutěž "Praha 10 má talent" či co. Musel to obrážet všechno a dělal to strašně nerad, takže pak prostě požádal učitelky, aby ho tam už neposílaly.
|
|
|
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 14:52:27) Monty, tyhle kecy vede, protože podobně jako syn musí hrát k tomu tu hru, Já opravdu já, oprvdu jsem nejlepší, opravdu pošlete mně. To já přeci nemůžu. A tady chce nás informovat jak strašně dobrý syn, je když ho škola nutí proti jeho vůli k olimpiádám, aby zachránil její pověst. mně tohle chování přijde až patologické.
|
Monty |
|
(17.5.2018 14:54:02) Z+2, ty máš jako obvykle ve všem jasno. Takže asi nemá smysl o tom vůbec diskutovat.
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 14:57:23) Monty, ne. Tohle je mi jasný.
|
Monty |
|
(17.5.2018 14:58:07) Z+2, je ti to jasný tvojí optikou, chápu, že jiné nejsi schopen. Zkus se podívat na ten odkaz, co jsem posílala. Souhlasit s tím nebudeš, ale mohl by sis rozšířit obzory.
|
Z+2 |
|
(17.5.2018 14:59:34) Monty, jasně, že jiné než vlastní optiky nejsem schopný. To asi nikdo. To neznamená, že nevnímám, že lidi to mají odlišně. A někdo kdo se nenaučí normálně soutěžit v dětství i tak jako ty nebo syn.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(17.5.2018 14:41:35) "on za to Pepíček leckdy ale nemůže, že ho někdo ostatním předhazuje a často to není ani pro něj až tak dobré, protože ho děti pak nemají rády. "
Ano, to je taky pravda.
|
|
|