TaJ |
|
(20.5.2020 18:56:47) Yuki, já jsem za 2 měsíce učení syna doma udělala zkušenost, že známky mu nijak nechybí...za tu dobu doma zatím kromě angličtiny nedostal z ostatních předmětů ještě ani jednu jedinou známku a přesto se celkem ochotně učí, zkoukne poslaná videa, vypracuje a pošle všechno, co má a pamatuje si z toho daleko víc, než když seděl celé dopoledne ve škole...a stačí nám na to cca 2 hodiny denně...jako jasně, něco ho baví víc, něco míň, ale to asi každého...
|
TaJ |
|
(21.5.2020 1:41:49) Kdoto, tak náš se taky neučí zrovna radostně a sám od sebe, ale zrovna přemýšlím, jakou má tedy motivaci, když známky to nejsou...Když chodil klasicky do školy, tak to pro něj bylo něco, co se musí nějak přežít, odpoledne už ho bylo téměř nemožné donutit udělat do školy cokoli, kromě nejnutnějších úkolů...přemýšlím, v čem je to teď jiné...že tu práci udělá, i když za to nedostane jedničky (nebo pětky v případě, že to neudělá)...možná to, že mu učitel napíše, že je to dobrá práce, že je vidět, že se doma snaží a dělá to dobře...taky má určitě svůj podíl to, že u toho nesedí tak dlouho, jako když je ve škole a přesto toho zvládneme stejně, možná i víc...a může si to rozložit, jak mu to zrovna vyhovuje, dělat nejdřív to, na co má chuť a pak to, co ho baví míň...a nebo někdy naopak, aby to nudnější měl už z krku...že teď dělá dobrovolně doma angličtinu i ve dny, kdy se neučíme a to i když je to něco, co nikdo moc nekontroluje...zatímco dřív byl fakt problém ho nalákat k čemukoli navíc, než co bylo nutné a zadané ze školy... Jako jo, pořád to není dítě, které by se učilo nadšeně, nějakou větší iniciativu z mojí strany nijak moc nevítá - když mu hledám zajímavá videa a stránky na procvičování apod...ale ty dva měsíce doma celkově jeho přístup k učení dost změnily k lepšímu a jsem zvědavá, to to udělá, až se pak zase vrátí do školy...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(21.5.2020 7:23:53) TaJ,a už ses syna zeptala, proč mu teď to učení nevadí tak moc?
|
TaJ |
|
(21.5.2020 9:50:10) Yuki, neptala jsem se ho úplně přímo, ale z toho, co občas zmíní, tak mi z toho vychází, že teď mu vyhovuje, že nemusí vstávat, někam jezdit, trávit celé dopoledne ve škole (a pak ještě dělat úkoly)...vyhovuje mu, že si to může rozvrhnout podle svého a dělat to v pořadí, na jaké má zrovna náladu a energii, někdy se o něco snaží a nejde mu to, tak to odloží a najednou druhý den to vezme a jde mu to v pohodě...že si to může dělat v denní dobu, kdy mu to vyhovuje, u něj třeba klasika, že paní učitelka na angličtinu pošle večer nové zadání na další týden, gramatiku, úkoly z PS, slovíčka na Quizletu apod. a on si to otevře a klidně v deset večer to všechno udělá, slovíčka umí během chvilky a druhý den jí posílá mail, že už to má všechno hotové, tak ona mu pošle něco navíc a on to zase třeba ten den pošle zpátky...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(21.5.2020 10:06:59) TaJ, prostě mu vyhovuje ta samostatnost, blbý je, že to úplně ve škole nejde, ale určitě by se tam taky dalo aspoň částečně v malých třídách toto zvládnout, daltonská výuka, aspoň někdy
|
TaJ |
|
(21.5.2020 10:53:19) Yuki, jo asi to tak nějak bude...na druhou stranu on nikdy nebyl a není dítě, které se něco učí rádo a samo od sebe, vždycky do toho potřebuje trochu popohnat, snad jen do té AJ ne...většina probíraných věcí ho moc nebaví, pořád diskutuje, že mu to stejně k ničemu nikdy nebude, že to nebude potřebovat...jako jo, sem tam ho něco zaujme, ale že by to bylo až tak, že by si k tomu doma sám hledal něco dalšího a chtěl to nějak rozšířit, to ne...on má prostě ten svůj mega zájem a bohužel, o vlacích se toho na základce moc neučí....momentálně si užívá toho, že jsme předevčírem s předstihem poslali všechnu hotovou práci mailem do školy a učitel ještě neposlal novou várku...takže si tu zatím ze simulátoru studuje řízení vlakového provozu, tak, jak to mají na obrazovkách dispečeři ve skutečnosti, posílá vlaky na různé koleje, hlídá celý ten provoz apod..., v podobných věcech se učí všechno rychle a snadno, ale běda, když mu začneš vykládat nějaké zajímavé věci, které s vlaky vůbec nesouvisejí...to většinou sice zdvořile přikyvuje, ale stejně vidím, že to jde mimo něj a vzápětí mi položí nějakou otázku kolem vlaků...
|
TaJ |
|
(21.5.2020 10:57:28) Yuki a zatím se nám daří do něj nějaké ty zajímavosti dostat hlavně tak, že na to jdeme přes ty vlaky...třeba teď ho ve vlastivědě celkem bavily kraje, krajská města a zajímavosti těch krajů a to hlavně proto, že spoustu těch měst zná, že leží na nějakých tratích, kudy třeba jezdíme, nebo kudy jel s nějakým vlakovým simulátorem, nebo že se podle těch měst a řek jmenují třeba nějaké rychlíky apod...
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(21.5.2020 11:58:56) TaJ, ale to je přesný, dokud mu to učení nebude dávat smysl, tak proč by se učil? pokud mu ukážeš, že má smysl pochopit dejme tomu otáčení točny na vlaky, aby do ničeho nenarazily a aby se trefily do depa, pak bude ochotný učit se i o kružnici
|
TaJ |
|
(21.5.2020 13:33:00) Yuki, jo, to máš naprostou pravdu a já se taky vždycky snažím mu to nějak přiblížit přes ty vlaky, ale u něčeho se ta souvislost hledá hůř, no..., třeba teď mají v přírodovědě člověka, lidské tělo...to ho krutě nebaví, nic mu to neříká, nezajímá ho to...souvislost s vlaky minimální...
|
HelenaPa |
|
(21.5.2020 13:35:02) TaJ - synek je v pětce? Když mi napíšeš mail, mohla bych ti poslat něco, co by ho třeba mohlo trochu zaujmout.
|
TaJ |
|
(21.5.2020 13:40:33) HelenaPa - ano, je páťák...jedou podle učebnic z Nové školy - duhová řada, Čtení s porozuměním...a moc děkuju, napíšu
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(21.5.2020 14:04:08) TaJ, lidské tělo se dobře motivuje přes nemoci, ale děcko nesmí být z nemocí vystresovaný předem
ne o když mělo nějaký úraz, teď zrovna dýchací soustava na COVIDu úplně úžasně, stejně tak srdce a mozek, když je to napadá taky, trávení kdykoliv, proč čistit zuby a už to jede, až po střeva, jak to, že čůráme vodu, kterou jsme před tím poslali do žaludku a ten přece pokračuje do střev, a na začátku puberty co se děje s tělem jenže možná k tomu zájmu ještě nedošel, to přijde, blbý je, že škola to chce TEĎ
|
TaJ |
|
(21.5.2020 15:52:34) Yuki, když moje dítě prakticky téměř nikdy nemarodí, úrazů taky moc neměl a tyhle věci kolem jeho těla ho prostě vůbec nezajímají...on se nají a napije, protože má hlad a žízeň a vlastně svým způsobem "musí", ale tím to pro něj končí, co se s tím děje a proč apod., to je mu úplně fuk...to je jako když jsme se mu snažili vysvětlit, proč je dobrý jíst ovoce a zeleninu, že jsou tam vitamíny, že něco je dobré pro oči (jeho odpověď - vždyť já vidím dobře ), něco zase pro jiné fungování těla...nenechal nás ani domluvit, nebude to poslouchat, ve škole si to z donucení poslechne, ale projde to jedním uchem tam, druhým ven...občas tam nějaká podstatnější informace zůstane, ale dál se o to nezajímá, jen na té nejnutnější úrovni...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(21.5.2020 18:18:42) nojo, když on o to teď nemá zájem, to je blbý, ale je fajn, že se dokáže aspoň snažit to zvládnout, i když ho to ještě teď nezajímá
|
TaJ |
|
(21.5.2020 18:27:47) Yuki, no právě, třeba o planety a vesmír se taky celkem intenzivně zajímal, ale ovšem zrovna v době, kdy to ve škole ještě nebrali...a potom už ho to ani v té škole moc nezajímalo...ten základ tak nějak věděl, ale už to pro něj bylo "mimo" a ničím ho to nelákalo...a předtím to byli dinosauři a pravěk...ale zase bohužel úplně v jiné době :-D. Co naděláme no...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(21.5.2020 19:03:39) úplně nevím, co s tím, když se neptkává v čase zájem dětí a čas podle školy, teda vím, nějak tu vnitřní motivaci zase najít, třeba udělat nějaký referát o něčem, co ostatní neví, nějaká zajímavost taky jsem teď dávala klukovi jinou práci než ostatním, podle jeho zájmu, k tématu, ale víc pro něho, udělal to hned, přitom tu původní odfláknul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TaJ |
|
(21.5.2020 11:11:13) 1234 - jo, asi na tom něco bude...on tedy od první třídy nikdy nebyl ze školy nadšený, nebavilo ho tam chodit a nikdy to nebylo takové to dítě, které by nám říkalo, že "paní učitelka to ale říkala takhle"...nebo že by ho někdy něco ve škole nějak zvlášť zaujalo...prostě se to učí, protože musí...ve škole ho bavila tak akorát výtvarka, tělocvik a pár let matematika...teď už ani ta moc ne...akorát snad ta AJ, ale zase, jen to, co dělají ve škole...aby se chtěl nějak sám zdokonalovat, koukat třeba na něco v AJ apod., to ne...baví ho to, ale udělá to, co je zadané a dál nic...a není to jen tím, že jde do puberty, měl to tak odmalička...
|
TaJ |
|
(21.5.2020 11:23:32) 1234 - já mám takovou zkušenost, že i když se u syna vystřídali za těch skoro 6 let už tři učitelé, tak i když se všichni celkem snažili (někteří víc, někteří míň, ale snahu měli všichni), tak stejně ho nikdo z nich nikdy nedokázal ničím zaujmout a motivovat tak, aby měl zájem si to nějak rozšířit, zajímat se o něco dál doma sám třeba apod...prostě od začátku udělá to, co musí, něco navíc jen výjimečně a hlavně ať už se může zase vrátit k těm svým vlakům
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(21.5.2020 11:27:43) Tak to bude asi tím, že už svůj zájem má...
|
TaJ |
|
(21.5.2020 11:35:26) Margotko, jo, svůj zájem má už od 2 let a žije jen pro něj...všechno ostatní je celkem nezajímavý a vedlejší...zas nevím, jestli je to úplně dobrý, být zaměřený takhle úzce...všichni v okolí mi pořád podotýkají, že by bylo fajn vést ho taky jiným směrem...jako kdybychom se už 10 let o to nesnažili, ale ať se snažíme, jak chceme, stejně nakonec všechno vždycky vrátí směrem k vlakům
|
|
|
TaJ |
|
(21.5.2020 11:41:12) 1234 - hele, on tam má ale od SPC potvrzenou poruchu porozumění při čtení, takže pro něj je bohužel opruz studovat a číst něco i o těch vlacích, jinak v běžném učení jsou problém slovní úlohy, větné rozbory, v delším textu se ztrácí, v delších větách někdy taky, často za chvilku neví, o čem četl, ztrácí se mu souvislosti...má to pro účely školy vedené jako poruchu učení...čtení nesnáší od doby, co se naučil sám číst...je to pro něj věc, která mu bere velkou část energie a asi i proto to učení moc nemusí, motivovat ho k jakémukoli čtení, je odmalička peklo...třeba na netu si o vlacích něco čte, ale kolikrát taky vidím, že z toho pobere jen část informací a ledacos tam prostě nevidí, nevyčte...
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(21.5.2020 12:04:15) 1234, samozřejmě je to o všech stranách, učitel - rodič - žák taky proto my teď nemívám už druhý rok normální rodičák, ale právě v tomto složení, všichni se na tom musí podílet, všech se to týká a všichni pro to musí něco udělat, každý má jinou roli, ale bez vzájemné domluvy a podpory a spolupráce to nejde, a taky tam musí být důvěra a dobrý vztah u spousty dětí funguje, když ví, že učitel a rodiče si rozumí, a taky funguje, když rodiče pochopí, že učitel děcku neubližuje nějakým nesmyslným nápadem, ale že ten nápad má nějaký smysl, který třeba doma nemusí být tak poznat, ale ve škole smysl dává a když pro změnu rodič dokáže učiteli říct, co na děcko platí, co ho baví, co nesnáší, to všechno je důležitý Učitel by měl být odborník na to, jak naučit, rodič zase odborník na svý dítě, měl by poradit učiteli, co s ním dělat a nedělat, aby to fungovalo, a dítě musí rozumět smyslu své práce
|
|
|
|
|
|