15.1.2016 20:18:23 irlev
Re: Děti s poruchami chování
Pozice učitele je "nešťastná" v tom, že je většinu času sám. To pak snadno svádí k tomu, že se ve třídě vzbudí dojem, že je jeden proti všem. Z takové pozice je velmi obtížné zavádět pravidla a přátelskou atmosféru.
Učitelé obecně také bývají hrdinové až do úplného vyhoření. Není bohužel zvykem absolvovat dostatečný počet supervizí, metodických hodnocení a obohacování. Stachanovci jsou slabý odvar.
A vedení škol často ze strachu o počet hlav, na které bude čerpat dotaci, zavírá oči před ráznými řešeními.
Netvrdím, že je to případ uvedené třídy, ale celkově to ilustruje stav našeho školství.
S dětmi s poruchami chování pracuju víc jak deset let. Ještě nikdy se mi nesešla stejná třída, nikdy žádná pomoc nezafungovala univerzálně, nikdy se neopakovalo zaujetí stejnou hrou v dalších letech.
Jediné, co funguje opakovaně je: být partner a být důsledný. Partner vedení školy, žákům, rodičům, kolegům. A důsledný k těm samým.
Při příchodu do problémové třídy:
1. udělám důkladnou analýzu vztahů ve třídě, pojmenuju s dětmi a dalšími zúčastněnými všechny problémy, nechám je navrhnout řešení (nikoliv zavést, od toho jsem tam já)
2. zjištěné sdělím všem (dětem, jejich rodičům) a nadnesu nová pravidla, která důkladně zdůvodním, jsem připravená na dotazy a "to nepůjde", argumenty musí mít sílu
3. vždy a za každých okolností dodržování pravidel vyžaduju. Nikdy nedělám, že neslyším. Věřím na sílu pozitivní motivace, povzbuzujícího dotyku a úsměvu. Při porušení pravidel jsem ale nekompromisní a přesně pojmenovávám, co se děje. Naslouchám, ale nenechám se přerušovat.
4. jsem sice parťák - ale hlídám si pozici toho, kdo rozhoduje
5. na každého si najdu čas
6. vyžaduju spolupráci vedení školy, hlásím veškeré podněty kompetentním osobám (metodik prevence, výchovný poradce, speciální pedagog, zástupce, ředitel), chci pravidelná setkávání, chci odborné posudky, chci závěry a při postupujících problémech se na předchozí řešení a závěry odvolávám. Nebojím se spolupráce s obcí, OSPODem, policií.
7. Hledám podporu v dokumentech školy - pokud je školní řád nedostatečný, nepostihuje problémy, které ve třídě jsou, tlačím na to, aby se upravil
8. stojím si za svým postojem a v konfrontaci jsem chápavá, ale asertivní
9. Hledám možnosti podpory z venku (dotační programy, besedy, práce s třídním kolektivem od externích lektorů)
10. Získávám rodiče na svoji stranu - osobní mail o dítěti, o úspěchu třídy, o prosté chvilce, kdy jsme si hezky ve třídě zazpívali nebo snědli bonbóny po úspěšně napsané pololetce - to dělá divy. Používám www stránky školy a třídy.
11. Vše, co řeknu, dodržím. Pochvalu, odměnu i trest.
12. A všechny děti si musí myslet, že je mám ráda.
Odpovědět