| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Děti s poruchami chování

 Celkem 61 názorů.
 Tečka. 


Téma: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 17:49:53)
V návaznosti na předešlé diskuze bych se Vás chtěla pozeptat, jaké máte zkušenosti s dětmi s poruchami chování. Bylo zajímavé číst vaše příspěvky ohledně nastavování hranic takovým dětem, kdy někdo šmahem odsoudí učitele, že výuku nezvládá, oproti ojedinělým nickům, které tak nějak přiznávaly, že učitelé nemají až tolik možností. Vždy jsem se domnívala, že vstřícným přijímacím přístupem, takovým laskavým, ale pevným vedením, prostě ve zkratce - mám tě fakt ráda, jsi úžasné stvoření, ale tohle chování není ok, takže na tom společně zapracujeme - lze víceméně úspěšně pracovat s každým dítětem. No a teď jsem se pracovně setkala s takovými dárečky, že ve svém věku nestačím hledět ~e~
Představte si nevelkou třídu dětí (1. stupeň ZŠ), kde každé z nich má nějaké své potřeby, vlastně žádné není schopné samostatné práce delší než pár minut (a to jen, když je dobře. Když je hůř, každé potřebuje individuální dopomoc). Do toho dvě děti hodně agresivní, prakticky nemotivovatelné. Rodiče by i spolupracovali, ale vypadá to, že již rezignovali, péče se smrskla na zkoušení nových léků a prosté přežití. Odměny ani tresty nefungují - žádná odměna není dostatečně motivující, děti nemají prakticky žádné zájmy, koníčky, tresty a postihy jsou jim u zadní části těla.
Jak byste zkusily/i s touto skupinkou (nebo jednotlivými dětmi) pracovat, coby nově příchozí, lhostejno z jaké pozice.
Děkuji za postřehy :-)
 Vítr z hor 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 18:15:17)
Asi nejvic zalezi na pristupu rodicu. Ucitel muze byt svaty, ale kolikrat nepomuze, ani kdyby se rozkrajel.
Je take dost dulezite, kde ma puvod porucha chovani/agresivita.
Treba v potizich s porozumenim (vyvojova dysfazie, mentalni retardace, porucha soustredeni, nedoslychavost...), z vychovy v rodine (nedostatek duslednosti, domaci nasili, telesne tresty, agresivita rodicu, alkoholismus), kvuli poruse AS...

Dale musi rodic spolupracovat, aby byl vysetren duvod potizi (pokud se tedy jedna o nejake poruchy, ze), poskytovat skole zpravy z vysetreni... Ucitel musi mit na cem stavet.

Uz z toho vyplyva, ze nekdy to ucitel fakt vyresit nemuze.
 Beruška+J02A07T10 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 18:16:10)
musím říct, že jako matka dítka s adhd a autistickými rysy, selhávají v případě jaký popisuješ zejména rodiče
chápu že to je dost náročné - já třeba už více jak 8 let pořádně nespím, dceři bude za 14 dní 9 a není schopná být doma ani 5 minut sama, není schopná být ani v místnosti sama, musí mít neustále asistenci -
asistenta nepotřebuje ve škole... ale je to náročné a rodiče prostě nemůžou jenom tak hodit flintu do žita, musím říct, že za těch devět let jsou "držkou v hlíně" ryla už mockrát, ale když zlomí hůl nad dítětem rodiče, tak jak si mají poradit ostatní a jak ty děti mají najít sílu ještě bojovat.
Mě v těhle chvílí hodně pomáhá si pořád dokola opakovat to, že to dcera nedělá schválně a taky to, že když je chvíli klidu, tak si ji maximálně užít.

protože spolupráce se školou je věc jedna, ale s takovýmhle dětmi se musí doma pracovat a pracovat ikdyž se vám nechce a některé věci omýlat opravdu do zblbnutí, u některých dětí to je třeba agrese, u jiných je to nesoustředění, vyrušování, vykřikování a chce se to obrnit velkou, ale opravdu velikou dávkou trpělivosti a tak jako potřebuje dítě průvodce k dospělosti, tak o to víc děti s poruchami učení potřebují těmito stavy provést a tím průvodcem musí být v první řadě rodiče. Nemůžou prostě jen tak složit zbraně a zkoušet léky, a čekat jestli zaberou. ~Rv
 Dana 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 18:32:57)
To se můžeš přetrhnout a stejně nic nezměníš. Čím dřív si to uvědomíš, tím lépe pro tebe. Rozhodně to nijak extra neprožívej a nenos si problémy ze školy domů. Mysli hlavně na svoji pohodu, nejsi nějaký poskok pro děti, z kterých díky i nezájmu rodin,stejně nic kloudného nebude. U každého takového dítěte by měl sedět asistent, a není tvoje chyba, že nesedí. Ty nejhorší nech propadnout, když stejně nic neumí a nijak se o to nesnaží.
 Tečka. 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 18:42:44)
No on tam jeden asistent je, ale jaksi se nedaří najít způsob, jak ty děti přimět k součinnosti ... Už se tam vystřídalo x pedagogů, úspěch nevalný ~:(
 . 
  • 

Re: Dďż˝ti s poruchami chovďż˝nďż˝ 

(15.1.2016 18:52:08)
Je to smutne cteni, v podstate na kazdem agresivnim diteti, co jsem kdy videla, se nejak podepsali rodice (i kdyz treba jen pasivitou, neresenim, protoze si ani nevsimli, ze by meli). A to se zatracene spatne resi. Velmi priblizne a anonymne:

- dite s vaznou ocni vadou, nenosilo bryle, protoze mu pry vadily, tak mu je rodice par let nedavali... (kdyz se podarilo bryle zavest, problem ustal)
- dite s tezkou PMR, coz rodice ani lekari nezaznamenali, pul roku v bezne MS, nez rodice uverili, zacali resit vysetreni a navazne podklady pro AP, mezitim vsak dite napadalo ostatni a vztahy ve tride byly na houby (nevyreseno, AP sice pomohla vyrazne, ale deti uz ex-agresorovi neuverily a bal se ho, coz ho stvalo, takze obcas bouchl) (podobny pripad takrka pres kopirak zazila snad uz kazda MS, to je podle me jeden z argumentu, proc u nas integrace proste nefunguje a ani nemuze fungovat)
- dite s poruchou pozornosti a agresivnim otcem, matka diteti (ani sama sobe) neverila, hledala zastupne duvody (strava, priduseni...), kdyz uverila, ze je dite inteligentni, zazracne se zmenilo
- rodice telesne trestajici dite zadali totez po skole (jen mu jednu vrazte, nebojte se), pomohly nekonecne pochvaly za kazdou blbost a po nekolikaletem vyjednavani s rodici zrejme omezeni telesnych trestu v rodine
- dite z rodiny, kde je bezne nasili napric generacemi, casem po intenzivnim usili skoly doslo k mirnemu zlepseni, prislusne SVP ma terminy za 3/4 roku, takze se nijak neucastnilo, neprislusna SVP odmitla, OSPOD si nevedel rady (take bohuzel opakujici se model)

Nic moc ~:(
 Yuki 00,03,07 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 19:20:42)
Zefýr, ten formulář je zajímavý

takže když mám ve třídě nezvadatelný agresivní děcko, který nespolupracuje ani s asistentem a děcka se ho bojí a učitel ani asistent s ním nenou, tak je možný napsat hlášení, předat vedení a vedení začne přemýšlet, co s tím?
to zní zajímavě, a fakt to vedení vymyslí řešení?
 Delete 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 19:21:22)
Ale předpokládám, že učitel by měl být schopen zajistit tu bezpečnou třídu.

To by bylo možné, pokud by bylo možné to nebezpečí odstranit. Pokud je nebezpečí neustále fyzicky přítomné, není v silách jediného člověka zajistit bezpečí dvaceti až třiceti jiným. Zejména když se nesmíš dítěte prakticky jakkoliv dotknout.

Pokud není, tak bych to hlásila, sepisovala a požadovala pomoc.

To dělám už půl roku. Marně.

Přeci nemusí učitel zvládnou nezvládnutelné, ne?

Zdá se, že musí.

My máme kouzelný formulář- Oznámení o závadách se to jmenuje- a na něm se nadřízeným sepisuje proč nebylo možné to zvládnout tak, aby to proběhlo dle jeho nařízení a předpisů.

To my máme taky. Pro školníka. A na "porouchané" lidi se to nevztahuje.
 Delete 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 19:44:23)
zefýr,

to je právě to, co u nás nelze...nesmíš dítě z výuky vyloučit. Takže zavolat rodičům, ať si ho odvedou, je jen zbožné přání ~d~.

Jinak to "mé" dítě, je agresivní "jen" slovně, zato velmi účinně, takže agresivními se potom stávají ostatní citlivější děti.

Navíc je problém, že to dotyčné dítě absolutně nerespektuje jakákoliv pravidla, takže potřebuje permanentní dohled, což znemožňuje dohled nad těmi ostatními.

Cesta na tělocvik a zpět přes půl obce (silnice, železniční přejezd) je potom peklem, kdy prostě nevíš, a nemáš možnost jakkoliv ovlivnit, co se stane ~7~.

 Vítr z hor 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:17:49)
Zmineni specialiste maji tak dlouhe objednaci lhuty, ze to je skoro stejne, jako by neexistovali.
 Delete 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:18:17)
beru to z pohledu, že agresivní je v nějakém záchvatu- záchvat je jiný stav- je to nemoc. Něco jako teplota...co? Na to by to uhrát nešlo?

Ne, protože ta slovní agrese a vlastně nic se neodehrává v záchvatu. Děti s ADHD nemusí mít záchvaty, naopak, ty nejhorší věci často vyvedou ve chvíli, kdy to naprosto nečekáš, protože ti přijdou v pohodě, nikde nic, co by je mohlo rozhodit...a bum...
Je to často o tom, že oni i vědí, že je to špatně, později, když to s nimi řešíš, ale v tu chvíli, kdy je to napadne, tak nedokážou ovládnout své chování, ani jim nestihne dojít, že dělají něco špatného...jednají naprosto impulsivně, bez rozmyslu...

slovní agrese- na to neexistuje nějaký speialista, který přijde a pohovoří? U nás ve třídě paní byla, letos zase.

Nepomůže s těmi dotyčnými o tom mluvit. Oni vědí, že se to nemá. Ale pořád platí to, že není v jejich silách to ovládnout...nebo...to dělají cíleně, protože vědí, že to způsobí nějakou akci, a oni potřebují, aby se pořád něco dělo. Plus hodně brzy naprosto s přehledem lžou, popřou i to, u čeho je chytíš, často opravdu věří tomu, co říkají, hodně z toho si opravdu nepamatují, pokud se to něco odehrálo třeba před hodinou, půl dnem, včera...jenže vlastně nikdy nemáš možnost to řešit s rodiči nebo i jen s vedením okamžitě ~d~.

Zrovna na ten tělák by se hodilo to OoZ, že tam nelze prostě chodit. Vyřešte.

Bohužel, tělocvičnu ředitel nepostaví, že jo...Řeší se to dlouho, někteří lidé v obci jsou stále přesvědčení, že tělocvična 15 minut od školy stačí...
Necvičit nelze. Cvičit ve třídě nelze kvůli bezpečnosti.
No a chodit za každého počasí na hřiště? Na to už tu bylo moc diskuzí o tělocviku venku, než abych uvěřila, že si tohle někdo dovolí provozovat. Nehledě na to, že by nedošlo k planění RVP ~l~.
 Delete 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:38:13)
zefýr,

jenže shledat nezpůsobilého mi je nanic. Dokud poradna nenapíše a kraj neschválí asistenta, můžu si tak akorát dupat nožkou...

Pokusy zajistit jiný doprovod selhaly.
 irlev 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:23:35)
Delete, není třeba vše zvládnout sám.

Dítě opakovaně mluví vulgárně - řeším přes výchovného poradce, zvu si rodiče na výchovné komise, nechám dítě, ať si samo vede zápisky o svém chování ...

Mluvit pomůže - nebraň se návštěvám zvenku - je to další člověk, od kterého je možné se učit

Přesuny do tělocvičny - "velmi ráda budu docházet do tělocvičny, ale bezpečnost dětí je ohrožena, žádám o pedagogickou podporu", tlač na vedení, ať pošle i družinářku (může jí to dát na DPP), tlač na rodiče, ať chtějí to samé (školská rada - jejím prostřednictvím lze tlačit i na zřizovatele), pozvi maminku, co je nezaměstnaná, ať chodí s tebou ...
 Delete 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:35:16)
MajaZrzka,

na vedení tlačím, jeden den přislíbí, že se mnou půjde jeden z nich (oba muži, o to lépe, že), druhý den čekám zbytečně v šatně, protože zapomenou...tohle je prostě zoufalství.

A problém je právě to, že kromě tělocviku nejsem s tou třídou v kontaktu, mám vlastní poměrně problémovou třídu (zrovna dnes proběhla sociometrie z PPP), tam samozřejmě s rodiči spolupracujeme, řešíme, někam se posouváme...

U té druhé třídy spolupracuju s třídní, s bývalou i novou, rodiče jsou ve škole každou chvíli, zapojení jsou všichni (v té třídě se nás střídá 6 učitelů, i když vedení bylo varované, že to nebude dělat dobrotu), i výchovný poradce, dítě konečně bylo vyšetřeno a diagnostikováno...

Ale můj problém je fakt v tom, že je vidím 1x týdně 90 min, z nichž skoro polovinu musím trávit mimo uzavřený prostor.
Už nemůžu...
 irlev 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:37:27)
Delete, psala jsem k tomu - je to bohužel nesmysl organizovat takto úvazky. Zástupcové budou asi vejlupci. Jistě to uslyší pan ředitel na pedagogické radě!
Chraň sebe. Z vyhoření se těžko vystupuje.
 Delete 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:41:06)
MajoZrozko,

žádní zástupci. Tohle je veledílo pana ředitele a jeho zástupce. Úvazky mám dojem, že přímo ředitele.

A ohledně problémů s dotyčným žákem chodím od začátku rovnou za panem ředitelem, bo pan zástupce...ale ne, nebudu sprostá.
 irlev 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:44:54)
Delete, špatný. Smrdí vám to tam bohužel od hlavy :(
A co zástupce za učitele ve školský radě? Nemohl by to nadnést?

Osobně bych vyžadovala teď na pedagogické radě do zápisu, že situace je neudržitelná z hlediska bezpečnosti (čistě i pro vlastní krytí). Tlačila na spolupráci s třídní té třídy, protože ve dvou se to lépe táhne.

Ono - i když ty kroky nepovedou ke změně v systému, nebudeš aspoň za ovečku, co to utáhne, páč učitelé to holt vždycky nějak zvládnou ... a to ti dá sílu.

 Delete 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:59:28)
MajoZrzko,

zástupcem za učitele ve školské radě je pan zástupce ředitele ~d~. Druhým zástupcem je potom další druhostupňový učitel, který dotyčného nezná.

Bohužel smutnou pravdou je to, že všichni kompetentní nemají ánunk o prvním stupni, o tom, jak se tam pracuje, co za problémy se řeší...
Jedna z kolegyň měla několik let ve třídě kluka s velkými problémy, a ano, s asistentkou, ale spolupráce nebyla ideální, takže docházelo k problémům, na které kolegyně opakovaně upozorňovala. Zbytečně.
Nyní je dotyčný hoch na druhém stupni a to je najednou fičák, protože dotyční zjistili, že any tam ty problémy fakt jsou.

Jenže bohužel, nyní opět nepřipouští, že by to mohlo být tak vážné. Nebo nevím, prostě slíbí pomoc, a pak zapomenou. Netýká se jich to...

Zase se začínám dostávat do varu. Dneska zástupce ředitele sjel moji asistentku za vlastní chybu, ta se z toho málem složila...a tohle se děje furt. Mně už tedy od něj ne, myslím, že od doby, kdy jsem vybuchla ve sborovně a ostře se proti jejich jednomu nápadu ozvala před celou sborovnou, si dává bacha na to, co a jak mi říká. Ale celkově s námi dole (myšleno na prvním stupni a v družině, s některými i na druhém stupni) jedná jak s vonucemi...bez minimálního vhledu do situace.
 irlev 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 21:02:45)
Delete, tak to je situace směřující do pekel a je mi to velmi líto.

Kdy byla poslední inspekce?
Kdy bude končit ředitelovi funkční období?
Odbory nemáte?

Zřizovatelem je větší město nebo malá obec? Známý zastupitel, někdo v radě města, na odboru školství?
 Delete 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 21:07:44)
Kdy byla poslední inspekce?

Nevím, jsem tam druhý rok, ale vzhledem k loňským problémům a inspekcí na podnět rodičů se čeká, že dorazí letos. Proto jde vše stranou a řeší se jen to, aby byly v pořádku papíry, a to tak, že strašně a v totálně nezvladatelných termínech.

Kdy bude končit ředitelovi funkční období?

Začalo před necelým rokem.

Odbory nemáte?

Ne.

Zřizovatelem je větší město nebo malá obec?

Malá obec.

Známý zastupitel, někdo v radě města, na odboru školství?

Ne, a já nejsem místní, dojíždím.
 irlev 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 21:11:27)
Delete, tak snad inspekce bude hloubková a nebude se jen babrat v papírech, ale to je odvislé od inspektora, který přijde.

Pokusila bych se ve spolupráci s třídní učitelkou apelovat na rodiče žáka, případně na ostatní. Většinou i ten neschopný ředitel tváří tvář rodičovské deputaci řešení najde.

A na pedagogické radě bych nechala do zápisu uvést i to, že ředitel a zástupce slibují pomoc, kterou pak nedodrží. To se bude pro inspekci hezky vyjímat v souvislosti s větou o bezpečnostních rizicích při venkovních přesunech.
 Delete 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 21:19:32)
MajaZrzka,

A na pedagogické radě bych nechala do zápisu uvést i to, že ředitel a zástupce slibují pomoc, kterou pak nedodrží.

Tak to se obávám, že na tohle nemám. Otevřeně jít s nimi dvěma najednou do konfliktu nedokážu. A to si piš, že zejména pan zástupce by z toho udělal tóčo. Já jsem ráda, že mě nechává napokoji ~f~.

A ještě smůla...v den, kdy je ped. rada, supluju v družině. Vůbec nevím, jestli se na ped. radu dostanu alespoň na chvíli...
 irlev 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 21:25:11)
Delete, já to chápu. Ten boj je velmi náročný a problém bude v organizaci, která je tebou téměř neovlivnitelná.
Nová třídní bude jistě dobrá a povede třídu tak, aby se situace uklidnila.
 Delete 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 21:39:28)
Majo,

doufejme. I když se obávám, že to nějaký měsíc trvat bude a navíc situace toho kluka se hned tak nezmění, takže s ním problémy budou pořád.

No a ta moje třída...taky tam mám jednoho takového, maminka má za sebou hodně těžké prázdniny, takže sama přišla s dotazem, jestli s klukem nemá někam zajít (už jednou jsem jí to navrhovala, na to nereagovala)...plus mám ve třídě tu asistentku, sice ne pořád a k jinému dítěti, ale rozhodně se s tím dá pracovat.
 Delete 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 22:09:37)
zastavila bych se 10 minut před odchodem ze školy v ředitelně

10 minut před odchodem ze školy ještě učím ve své třídě, následně vedu třídu přes celou školu do šaten, tam čekám na "dozorové" děti, co nechodí do družiny, ty odvádím až do jídelny. Mám to tak tak, abych stihla doběhnout ke třídě a odvést je do šatny se zazvoněním na hodinu.

a vlídně sdělila, že za 10 minut s dětmi odcházíme do tělocvičny a na pana ředitele (zástupce) čekáme v šatně. kdyby nedorazil naháněla bych ho mobilem a připomněla mu, že čekám a sama nikam mimo budovu nejdu.

Tak mě nenapadlo, že nedojde ani jeden z nich. No a když jsem na ně čekala, tak jsem se dozvěděla, že oba pánové prostě odjeli pryč. Nahánění mi v tu chvíli bylo prd platné.

Navíc mám po tom tělocviku dozor u šaten, takže cokoliv řešit hned je nemožné. A jindy taky. Se vším se musí běhat za nimi, oni za námi na druhý konec školy nedojdou, a když dojdeš k nim, tak tam nejsou, nebo tě prostě nepřijmou, nebo je tam fronta a na tebe nedojde...

A bezpečnost?

Jednou mi dotyčný hoch vysadil dveře v šatně (mezi šatnou a sprchami), otázka vteřin, o které jsem se zdržela zavíráním dveří tělocvičny. Nasadit se mi je nepodařilo, tak jsem ihned po příchodu do školy sháněla někoho na pomoc, protože po mně tam šla další třída a tam volně postavené dveře, o kterých nikdo netuší. Jenže jsem musela stát u těch šaten, že jo...Pan zástupce proběhl a odmítl se se mnou bavit s tím, ať si zavolám správci tělocvičny. Že na něj nemám telefon, ani možnost si ho někam jít najít, mu bylo jedno, prý snad umím používat PC ~d~. Vůbec mu nedošlo, že se k PC dostanu nejdříve za půl hodiny, což už jaksi bude jedno, vzhledem k tomu, že další třída už odešla, a já na dotyčnou vyučující neměla telefon, abych ji upozornila.
 Delete 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 22:17:19)
Nevím.

Ale já fakt nepůjdu sama do něčeho takového.

To spíš dám tu výpověď ~d~.
 Kaja222 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:48:38)
delete, u nas se uvazky deli podobne. Druhostupnacky maji hlavni predmety a dorovnava se to vedlejsima predmetama (pracovky, vytvarka, hudebka) na prvnim stupni. Druhostupnacky jsou z toho nestasne, protoze jsou zvykle na starsi deti, ktere byvaji "civilizovanejsi", ale na druhou stranu jsou rady, ze maji uvazek, tak si nestezuji.
 Tečka. 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:06:30)
Ano, přesně, jak píše Delete.
Slovní agrese, která vždy rozhodí ostatní děti, fyzické útoky lze ve dvou dospělých eliminovat, i když ne úplně 100%.
Del, jak s takovým dítětem něco děláš? Myslím učení.
 Delete 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:22:16)
Tečko,

mám ho jen a pouze na tělocvik. A je to peklo, protože na něj nemám ani tu minimální páku a hlavně možnost ho zaměstnat a udržet v nějakém omezeném prostoru.

Jinak jde o dítě velmi inteligentní, navíc v jednom směru vysloveně nadané, přesto i v tomto směru nic nedělá a neexistuje způsob, jak ho donutit, pokud tedy sám neusná za vhodné, že by něco udělat mohlo.

Když se pak rozhodně něco dělat, tak je jak neřízená střela, výsledek je mu naprosto fuk.
 irlev 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:32:21)
Delete, pokud ho máš pouze na tělocvik, je to poměrně závažná chyba vedení školy v rozdávání hodin. Není vůbec rozumné to takhle plánovat.
Bohužel nezbývá než tlačit na zástupce, ať příště při sestavování úvazku používá více hlavu.
 Kaja222 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:38:28)
delete, a jak to resi tridni ucitelka? Ta z toho musi byt sediva, ne?
 Delete 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:46:02)
xb-1,

bojuje, jak se dá. Vzhledem k tomu, že nastoupila v prosinci po tom, co předchozí třídní po třech měsících odešla (ne kvůli třídě, jiné důvody), má co dělat zaběhnout se v rozjetém vlaku. Ale fakt se snaží, má ještě ten počáteční elán, což je výhoda, navíc dobré srdce, takže po té předchozí třídní si děti rychle získala.
 Kafe 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 19:20:42)
Vím, jak pracovat se svým dítětem (ADHD a dysfázie). Rodiče určitě ví, na co to dítě reaguje pozitivně.
 Tečka. 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 19:54:02)
Tut, tak samozřejmě nikdo nečeká, že budou tyhle děti 5h vzorně sedět v lavici s rukama za opěradlem židle a ani nepípnou. Ale dokáží alespoň nějak spolupracovat, komunikovat, lze se s nimi dohodnout na nějaké činnosti. Řeč je tedy o dětech s běžným, max. lehce podprůměrným intelektem.
Ale asi tedy existují i takové poruchy, kdy jakákoliv domluva není možná ~d~ Nebo jsme všichni kolem nekompetentní?
 Vítr z hor 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:20:43)
Nekompetentni je system. Takove dite se prece bez dospeleho profesionala 1 to 1 nesmi dostat do tridy. Jenze to je jen teorie, ze, u nas to proste nefunguje...
 irlev 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:27:40)
Tečko, někdy kolektiv třídy překročí hranici a zpátky do normality nechce.
To je práce pro odborníky, nechte si poradit, vypracovat důkladnou analýzu vztahů, evaluaci, připravit si "bojovky" pro utužení kolektivu .... ale citlivě a s výbornou znalostí konkrétní třídy.

 Zaiza 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 19:22:13)
Já mám syna s expresivní dysfázií , bez poruch chování, jen se snadno unaví a pak reaguje emočně. Po nástupu do školy jsme byli v šoku- do školky chodil bez problémů- neboť se ho kolektiv pokusil vyšoupnout a nenápadně šikanovat- přesně vystihli, co mu vadí a zaťali drápky. Pak bouchnul fakt hodně ( chytil někoho pod krkem) a kupodivu to pomohlo- po výměně názorů s učitelkou jsme se shodly, že to není typické chování, třídu si pohlídala a pak se to uklidnilo. Navíc syn není dobrá oběť pro šikanu- je velmi inteligentní a když mu někdo něco udělá, tak si okamžitě stěžuje na všechny strany, velmi hlasitě a všem- jen hned po nástupu do školy mu nedošlo, co se vlastně děje, proč jsou na něj spolužáci oškliví, byl fakt dost v šoku, když mu došlo, že ho úmyslně provokují, aby vyváděl.... .. .... Pak se do kolektivu včlenil a oni mu přiznali, že jim vadilo , že špatně mluví a chce se s nimi kamarádit....
Jen chci předeslat, že tzv. Normální děti umí být pěkně zlé- na syna se nezaměřili ADHD a agresivní děti, ale zlaté , hodné dětičky....
 Kafe 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 19:27:46)
Zaizo - můj dysfatik s ADHD měl ve školce také problém. Děti se k němu chovaly jako k panence na hraní (on jak panenka tedy i vypadal), furt ho chtěli krmit, dávat mu pít, apod.. To ho děsně rozčilovalo. Dětem se kvůli tomu vyhýbal. Do toho si hodně nesedl s učitelkou, (respektive ta učitelka zjistila, že jsem v opačné politické straně, než ona, a dávala to malému sežrat). Naštěstí se mi podařilo vyběhat logo školku a tam ho přendat, jinak by se tam snad zhroutil.
 Zaiza 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 19:30:41)
U nás byl problém ve škole o to větší, že školka naprosto úžasná, bohužel šel do jiné školy než spolužáci ze školky, dali jsme ho tam kvůli integraci- nakonec to funguje už několik let skvěle- sice nemá extra kamarády, ale baví se s ním a netrápí ho.Ale ten začátek byl šílený.
 Kukurice29+3. 


Liško prosím 

(16.1.2016 8:55:42)
Můžu se zeptat, jak jste byli spokojeni s logo školkou? Skutečně tam pomůžou? Ten den v té školce probíhá nějak jinak? Syn dostal ted doporučení do logopedické školky, protože nemluví ve 3 letech jen pár slov a i ty mu nejdou rozumět. Neumí příliš hýbat jazykem do stran a dolů bez problémů, ale nahoru to neumí. Měl krátkou uzdičku pod jazykem.
 Kafe 


Re: Liško prosím 

(16.1.2016 9:21:57)
Kukuřice - byli jsme spokojeni. Je tam malý počet dětí ve třídě (u nás 10 na 2 učitelky). Děti mají skupinové terapie a jednou týdně individiuální s logopedkou. Pak dělaly i různé cviky na rozvoj motoriky, apod.. Malému se tam moc líbilo, i když nějak velký pokrok hned neudělal (ten až poté, co dostal stratteru na ADHD a mohl se na mluvení soustředit). Paní učitelky byly skvělé a děti měly opravdu rády. Možná co by ti mohlo vadit, že některé děti mají i snížené IQ, ale na druhou stranu - tím jak jich je málo ve třídě a 2 učitelky na ně + logopedka, tak je čas na všechny.
 Kukurice29+3. 


Re: Liško prosím 

(16.1.2016 9:44:34)
Děkuji. Já jsem najednu stranu ráda, že se mu bude někdo věnovat v tomhle směru. Já se mu sice věnuju maximálně, ale nejsem logoped. Ale doufala jsem, že ho dám do Montessori, ale zase nevím jak by mu tam pomohli s mluvením a to je nejdůležitější, aby se naučil mluvit a pak neměl problém se spolužáky ve škole.
 TaJ 


Re: Liško prosím 

(16.1.2016 10:30:34)
Liško, máme podobně pozitivní zkušenost - syn s expresívní dysfázií chodil 2 roky do speciální školky (logopedickou jsme měli moc daleko) a probíhalo to přesně, jak píšeš, věnovali se jim strašně moc, počet dětí u nás to samé, jednou týdně logopedka, každé dítě mělo IVP a pracovalo se s ním podle potřeb....Byly to úžasné dva roky, měli skvělé paní učitelky a celkově atmosféra ve školce moc fajn... Vůbec si neumím představit, že by syn byl v klasické školce - za prvé by nedával ten počet dětí, vadí mu větší hluk, ztrácí se v tom, nedokáže se tak soustředit...a za druhé právě by tam neměl tu péči, co měl tady...jasně, dalo by se to řešit tím, že bych s ním tu logopedii a další věci obíhala sama...ale to by nám ubralo hodně z volného času a tady to měl prostě komplexnější, paní logopedka, speciální pedagožka i psycholožka byly vlastně součástí školy, takže viděly děti denně, i když s nimi zrovna ten den neměly sezení...prostě tím, jak byla denně ta školka provázaná s jejich SPC, tak měly o těch dětech daleko lepší přehled jaké dělají pokroky, než kdyby je viděly jednou za čas...
 TaJ 


Re: Liško prosím 

(16.1.2016 11:01:16)
Jo, určitě záleží na školce....jinak u nás taky nebyla žádná spešl třída, ve třídách to bylo různě namíchané - sešel se tam třeba lehčí autista, lehčí mentální retardace, ADHD, různé typy dysfázií...ale vždycky se snažili tu třídu tak namíchat, aby to fungovalo...byly tam 2 paní učitelky a asistentka, která byla sice psaná pro jedno konkrétní dítě, ale pomáhala obvykle i ostatním dětem...jinak Jiřík měl taky problém, když měl být v jiné třídě...problém bylo i ráno, když byly někdy dvě třídy chvilku spojené, než přišla jejich paní učitelka....děti znal, učitelky od vidění taky, bylo jich tam ráno jen pár a stejně byla pokaždé scéna...
 Delete 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 19:36:00)
Zaizo,

jenže tohle není o poruše chování, tohle se prostě občas děje a dá se to určitými postupy řešit. Taky mám ve třídě dysfatika, taky se mu někteří zkoušeli smát, povedlo se mi to i díky asistentce zachytit hned na začátku, vyřešit (velmi důrazné "ne" takovému chování), vysvětlit...
Maminka, jinak velmi úzkostlivá a právě od začátku hodně se obávající vyčlenění z kolektivu (nechtěla kvůli tomu ani tu asistentku), říká, že kluk je ze školy od začátku nadšený, že tam chodí moc rád...takže myslím, že se to podařilo vyřešit správně.

Porucha chování je to tehdy, když běžné, a často všechny, způsoby, jak dítě usměrnit, selhávají. Pak je jedinou možnou ochranou těch ostatních separace. Často stačí jen dočasná, chvilková, ale vždycky to znamená, že na to musí být minimálně dva dospělí. A ti jsou jen málokde ~7~.
 Zaiza 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 19:48:44)
Ano, ale kdyby jsme to s učitelkou neřešily a synovi nedošlo, co spolužáci úmyslně dělají, tak by ho provokovali dál, on by občas bouchnul, někoho praštil a někdo by ho pak tady řešil, co je to za šmejda, že je agresivní a ubližuje hodným chlapečkům a holčičkám....jako ona to nebyla legrace, fakt v afektu chytil spolužáka pod krkem- a to nemá s agresivitou žádné problémy, ale ty emoce prostě nezvládl
 Delete 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:01:03)
Zaizo,

však jo, to je běžné, pokud se problém nepodchytí, ale ani na jedné straně nejde o poruchu, protože jakmile zasáhneš, většinou to má efekt. U něčeho, co trvá déle, sice náprava také trvá déle, ale ta možnost, jak pomoci, tam je.
 Beruška+J02A07T10 


Re: Děti s poruchami chování 

(16.1.2016 8:59:32)
zaizo,
todle chápu,
nejmladší má expresivní dysfázie, je ale hodně inteligentní, nikdy nebyl nijak výrazně agresivní, jako poštouchl se se sourozencema.. nebo tak ale na cizí ne...
když nastoupil do školky ve třech eltech, chodil se setrou do třídy, které bylo 7, nemluvil prakticky vůbec a ona byla jeho kotva a tlumočník.
Jeden den tam byl sám, byla jsem s dcerkou na nějakém vyšetření.
A on tam praštil asi o 15 kg těžšího o 4 roky staršího a o dvě hlavy většího chlapce dřevěnou kostkou do hlavy..
a to proto, že syn se chtěl podívat na vrtulník co onen chlapec měl a onen chlapec protože todle byl první rok smíšených tříd se domníval, že takovej malej cvrček mu to zničí, mu ho nechtěl ukázat a syn jak nemluvil, tak mu to neuměl vysvětlit (syn nikdy nic neničí, jeho největší záliba je stavění lega a letadla, vrtulníky a veškeré stroje miluje už od malička) a syn z toho byl tak frustrovanej, že to neunesl a chlapce praštil prvním, co měl po ruce
ve školce je už třetí rok a už nikdy nikoho nepraštil, teď se před půl rokem rozmluvil, ale frustrovaný je často, protože mu sice naskočila veliká slovní zásoba a s ní i velká potřeba sdělit všem všechno, co doteď nemoh, jenže výslovnost je hrozná, krom toho, že vyslovuje špatně skoro půlku abecedy, tak taky skládá naprosto dysfatické věty a okolí má problém mu porozumět.. tak občas taky vypění...
většinou se jen vzteká, ale to ho nikdo neprovokuje, dovedu si představit, že kdyby ho někdo ještě v tom provokoval, tak ho něčím taky přetáhne, ony se jim ty emoce hrozně špatně zvládají..

a jak si říkala, že syna šikanovali "hodné" děti.. spíš bych řekla zdánlivě na venek slušné děti.. také s tím mám u nejstaršího syna zkušenost.. že děti na venek uhlazené umí být opravdu hnusné a zákeřné a mám tu zkušenost i loni z první třídy u dcerky, kdy jí ubližovala naprosto vzorná holčička, jejíž maminka je speciální pedagog, a ubližovala jí tak, že paní učitelka ani neviděla..
 Monika 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 19:24:01)
Kolik je těch dětí celkem? Je nutné aby byly všechny po hromadě (tj. je to nějaká speciální třída pro "problémové děti")? Já jako "nově příchozí" bych se rozhodně snažila prchnout nejdřív, jak by to šlo, to se teda přiznám ... Ale právě proto jsem taky nikdy nechtěla být učitelka, nemám dost dobré nervy na zvládání byť "normálních" skupin dětí :-(
 Tečka. 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 19:39:05)
:-) Tak to je taky řešení, že.
A vlastně to tak každý nově příchozí udělal, po 2 až 12 měsících každý utekl.
Ano je to třída pro děti s určitými potížemi, nechci kvůli bezpečí specifikovat blíže.
 irlev 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:18:23)
Pozice učitele je "nešťastná" v tom, že je většinu času sám. To pak snadno svádí k tomu, že se ve třídě vzbudí dojem, že je jeden proti všem. Z takové pozice je velmi obtížné zavádět pravidla a přátelskou atmosféru.
Učitelé obecně také bývají hrdinové až do úplného vyhoření. Není bohužel zvykem absolvovat dostatečný počet supervizí, metodických hodnocení a obohacování. Stachanovci jsou slabý odvar.
A vedení škol často ze strachu o počet hlav, na které bude čerpat dotaci, zavírá oči před ráznými řešeními.

Netvrdím, že je to případ uvedené třídy, ale celkově to ilustruje stav našeho školství.

S dětmi s poruchami chování pracuju víc jak deset let. Ještě nikdy se mi nesešla stejná třída, nikdy žádná pomoc nezafungovala univerzálně, nikdy se neopakovalo zaujetí stejnou hrou v dalších letech.

Jediné, co funguje opakovaně je: být partner a být důsledný. Partner vedení školy, žákům, rodičům, kolegům. A důsledný k těm samým.


Při příchodu do problémové třídy:
1. udělám důkladnou analýzu vztahů ve třídě, pojmenuju s dětmi a dalšími zúčastněnými všechny problémy, nechám je navrhnout řešení (nikoliv zavést, od toho jsem tam já)
2. zjištěné sdělím všem (dětem, jejich rodičům) a nadnesu nová pravidla, která důkladně zdůvodním, jsem připravená na dotazy a "to nepůjde", argumenty musí mít sílu
3. vždy a za každých okolností dodržování pravidel vyžaduju. Nikdy nedělám, že neslyším. Věřím na sílu pozitivní motivace, povzbuzujícího dotyku a úsměvu. Při porušení pravidel jsem ale nekompromisní a přesně pojmenovávám, co se děje. Naslouchám, ale nenechám se přerušovat.
4. jsem sice parťák - ale hlídám si pozici toho, kdo rozhoduje
5. na každého si najdu čas
6. vyžaduju spolupráci vedení školy, hlásím veškeré podněty kompetentním osobám (metodik prevence, výchovný poradce, speciální pedagog, zástupce, ředitel), chci pravidelná setkávání, chci odborné posudky, chci závěry a při postupujících problémech se na předchozí řešení a závěry odvolávám. Nebojím se spolupráce s obcí, OSPODem, policií.
7. Hledám podporu v dokumentech školy - pokud je školní řád nedostatečný, nepostihuje problémy, které ve třídě jsou, tlačím na to, aby se upravil
8. stojím si za svým postojem a v konfrontaci jsem chápavá, ale asertivní
9. Hledám možnosti podpory z venku (dotační programy, besedy, práce s třídním kolektivem od externích lektorů)
10. Získávám rodiče na svoji stranu - osobní mail o dítěti, o úspěchu třídy, o prosté chvilce, kdy jsme si hezky ve třídě zazpívali nebo snědli bonbóny po úspěšně napsané pololetce - to dělá divy. Používám www stránky školy a třídy.
11. Vše, co řeknu, dodržím. Pochvalu, odměnu i trest.
12. A všechny děti si musí myslet, že je mám ráda.






 Líza 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:30:58)
Majo, hezký!
 irlev 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:54:54)
Lízo, to jsem se rozmáchla po letité absenci zde : )
 irlev 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:59:49)
Tak koukám, že přidali ikonku kafe, tak to je silná motivace ~c~
 sarmi 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:31:50)
Vyborne!~g~
Ale pokorne priznavam, ze takhle dokonala nejsem, obzvlast v obdobi, kdy clovek citi urcite "opotrebeni detmi". A kazdy kolega, ktery to zvlada ma muj velky respekt.

Ad 5. bod - ten čas v momentě problému nebo v domluvenem case jindy, napr. po vyucovani?
 irlev 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:36:10)
Sarmi, ad bod 5 - myslím při vyučování. Dávám si záležet (je to dle mých zkušeností jedna z nejpodstatnějších věcí), aby každé dítě mělo pocit, že o něm pořád vím. Letmý dotyk, zachytit pohled, pochválit cokoliv.

Jinak já mám situaci ulehčenou v tom, že jsem s dětmi pořád ve třídě (včetně přestávek, kdy piju kafe a drbu s nimi :))
Konzultace nabízím.
 Kaja222 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:46:06)
nojo, to jde na prvnim stupni. Kdyz mam na druhem stupni 8 trid a kazdou hodinu tydne, tak si je fakt nepamatuju. Vetsinou az druhym rokem.
 irlev 


Re: Děti s poruchami chování 

(15.1.2016 20:50:30)
Xb-1, já vím. Jsem sice také na druhém stupni, ale učím v ZŠ samostatně zřízené pro děti s postižením (mám TP a PCH), takže u nás to jde.

Na běžné základce se vztah buduje vždycky déle a té důslednosti je třeba ještě víc, vím - učila jsem na sídlištní obr škole tři roky.
 Osamělá vydřička 


Re: Děti s poruchami chování 

(16.1.2016 21:19:23)
Spousta a spousta vynaložené energie na děti, z kterých stejně většinou nic dobrého nevyroste, na úkor těch zdravých, poslušných, které třeba učení baví a rády by se něco dověděly, zatímco paní učitelka zklidňuje nezvladatelného fracka. Postižené děti s poruchami chování, navíc agresivní a nebezpečné (!) nepatří do běžné třídy. I když jsou dle mínění jejich matek všechny tak zázračně nadprůměrně inteligentní~g~. Dneska už neexistují poznámky, třídní důtky, snížené známky z chování, možnost propadnutí apod.? Dneska se jen láskyplně domlouvá dítěti, které fyzicky napadne spolužáka? Co kdyby tím napadeným bylo třeba vaše mírné a klidné dítě, mluvily byste taky tak? Já mít svoje dítě ve třídě s takhle psychicky postiženým, budu tvrdě protestovat a požadovat jeho přeřazení a zabezpečení bezpečného a slušného prostředí (bez sprosťáren a vulgarit) pro to své. Odsuzujte si mě jak chcete. ~3~
 withep 


Re: Děti s poruchami chování 

(18.1.2016 12:38:35)
Vydřičko, pozor na pusu, osud mívá smysl pro ironii, jsi-li ještě v reprodukčním věku, mohlo by se ti stát, že se ti nějaké takové bezperspektivní porouchané dítě objeví doma ~;)

Propadnutím se vyřeší co? Tobě stačí, že se problém přesune do nižší třídy; spratek zmizí z kolektivu tvého zdravého a poslušného dítka, co na tom, že se s ním budou trápit jiné děti(?) Jenže ouha, o rok výš může být taky takový spratek a propadne se k tomu tvému - spokojená? ~:-D

To, že máš mírné, klidné, zdravé a poslušné dítě, rozhodně není jen tvoje zásluha. A kdybys měla dítě ne-mírné a neklidné, jeho napadení by ti nevadilo? Nebo kdybys měla dítě "takto psychicky postižené", budeš tvrdě protestovat a žádat jeho přeřazení, aby neohrožovalo ty ostatní? Kam? A jak by ti to pomohlo, jak by to pomohlo jemu?

Já tě neodsuzuju, jen jsi mě překvapila, jak málo ses zamyslela nad svými slovy. Možná že ne všechny tyhle problémové děti jsou tak inteligentní, jak se jejich rodiče domnívají (protože jim to sdělili psychologové a psychiatři), ale nějaké procento géniů mezi nimi bude (spíš vyšší než obvyklé, protože co nadbývá v intelektu, často chybí jinde), a ty těžko narveš do praktických škol (které se navíc, jak jsem letmo postřehla, asi mají rušit). Ani průměrné děti nemají v praktické škole co dělat. Tak co s nimi?


 withep 


Re: Děti s poruchami chování 

(18.1.2016 12:55:40)
Majo, smekám ~R^
Jen víc takových učitelů... ~;((

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.