Kopřiva Dvoudomá |
|
(4.1.2019 8:31:09) Ja ucim dospely, jen na pidi uvazek. Odbornost musim udrzovat, protoze prislusny obor se dramaticky vyviji.
Ale nejvic citim potrebu se naucit ucit. Panuje presvedceni, ze kdo prosel vejskou, muze tam ucit, ale kolik si vybavujete vyucujicich, kteri vam skutecne neco dali a k necemu inspirovali? Kolik z nich umelo zprostredkovat nejake skutecne poznani, ne jen informace?
Myslim, ze skvelej ucitel inspiruje, tak hledam, jak na to. Je to fuska, ale bavi me to (na nezajem si stezovat nemuzu, jsou dospeli a motivovani). Jen bych uvitala tipy na literaturu nebo videa, mate-li nekdo. Lepim to, jak se da.
|
Kudla2 |
|
(4.1.2019 8:33:11) "Ale nejvic citim potrebu se naucit ucit. Panuje presvedceni, ze kdo prosel vejskou, muze tam ucit, ale kolik si vybavujete vyucujicich, kteri vam skutecne neco dali a k necemu inspirovali? Kolik z nich umelo zprostredkovat nejake skutecne poznani, ne jen informace?"
To je bohužel velká pravda, že by se dali na všech stupních škol spočítat na prstech jedné ruky.
|
|
Kornelia |
|
(4.1.2019 8:45:10) To je také príjemné, učiť dospelých a motivovaných :) preto rada učím našich večerných. Je to úplne o inom ako deti. Ale na deťoch ma baví zas tá ich špecifická stránka, taká tá usmievavosť a naivita, ľahko sa nadchnú, či ako to nazvať :) a nadšenie zas rýchlo opadne bohužiaľ, stačí, keď treba preklenúť časť, ktorá smrdí prácou, prispôsobovaním sa podmienkam, nepríjemná časť.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(4.1.2019 8:46:45) Kornelie, tvůj popis dětí je tak pro první stupeň, druhý už fakt ne, ani úsměv, ani nadšení
|
Kornelia |
|
(4.1.2019 9:16:16) Ja mám stredoškolákov :))) ale áno, naozaj. Nie celá trieda, ale vyskytujú sa a dosť hojne. Ešte sú takí zlatí proste...ale možno ma to po rokoch prejde, to uznávam.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(4.1.2019 9:26:05) že by středoškoláci, aspoň někteří, studovali obor, který je zajímá a baví? možná je v tom ten rozdíl, na základce je toho moc a není úniku, všichni musí zvládnout všechno
blbý je, že i když tuším zdroj problémů, není v mé moci to změnit
|
Kornelia |
|
(4.1.2019 9:52:34) Myslím, že dobrá polovica tých žiakov išla na školu z iných dôvodov, než že ich baví odbor ale zas nemôžeme očakávať neočakávateľné :) jasné, na základke je vzorka z každej skupiny. Len prečo tí, ktorých škola nebaví, idú ešte aj na strednú? Lebo musia mať aspoň maturitu. Hoci aj na štvorky
|
|
Monika |
|
(4.1.2019 11:54:12) Myslím, že na střední škole už postupně mizí ta nejhorší puberta. Za nás měla v posledních ročnících ZŠ spíš průběh spočívající ve "zlobení" (hlavně "slabších" učitelů) než ve zmiňovaném "nezájmu". Např. sabotovat písemnku by si totiž mnozí nedovolili zejména kvůli rodičům - divím se, že je jim to snad dnes jedno, když dítě schválně odevzdá prázdný papír apod.?
|
Hadice a hadi |
|
(4.1.2019 12:04:00) Já si nedávno uvědomila, že já ve třinácti vycházela ZŠ a dělala přijímačky. Nebyla devítka a též nebylo tolik odkladu. My tu nejhorší pubertu - nezájem měli v praváku a druháku, což je teď osmička a devítka. Tedy u odkladových. Stačí pět otrávených děcek a je v háji celá třída. Nemá i to vliv?
|
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(4.1.2019 15:27:01) no je taky dost dospělých a přesto nemotivovaných - ale to beru jakou součást svého úkolu, je "chytit"
|
Majákova |
|
(4.1.2019 15:31:10) Každý člověk, a je jedno, jestli je to dítě, nebo dospělý, má jiný práh motivovatelnosti. U někoho to jde snadno, u jiného méně a jsou i tací, které nemotivuje nic.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(4.1.2019 16:15:24) problém řady učitelů ovšem je, že předpokládají nemotivovatelnost prakticky u všech žáků. ve skutečnosti jde o jejich vlastní vyhořelost.
|
Majákova |
|
(4.1.2019 16:23:23) Ráchel, to si nemyslím, že to většina učitelů předpokládá, ale tvůj názor ti neberu. Velmi těžce motivovatelných lidí, na které nezabírá vůbec nic, nebo se nedaří zatím najít, co zabírá, je myslím v populaci dost málo. A navíc to vůbec nemusí být špatnou motivací. Mám žáka, který v hodinách stále pospává na lavici, skutečně usíná a ztrácí se. Vím, že hraje po nocích hry. Rodičům to nevadí. Velmi těžko jde takové dítě motivovat čímkoli, když prostě není v kondici, je nevyspalé, unavené. Věc, kterou neovlivním.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(4.1.2019 16:33:25) Majáková, takových dětí je plno, sedí do noci u her nebo mobilu, dost často sami řeknou, že jsou nevyspaní, pak nemůžou mít chuť cokoliv dělat, to je pravda Ptala jsem se na to před Vánocemi sedmáků, snad jen jedna holka chodí spát před půlnocí, a to se jí za to ještě smáli
|
HelenaPa |
|
(4.1.2019 16:46:20) Přesně. U nás máme jednoho experta, který chodí do školy se dospat. Nedělá nic, odmítá dělat cokoliv. Není hloupý, jen to má naprosto "na háku". Jednou jsem tomuto osmákovi ukázala obrázek delfína s otázkou, co to je. Prý neví. Houbeles. Jen se mu prostě nechce odpovídat. Většinu času "proleží". Ráno přijde, až se dospí Teď se tedy trochu docházka zlepšila, protože jsme spolu s kurátorem vyhrožovali střediskem výchovné péče.
Na druhou stranu stejný kurátor nám "dohodil" ještě jednoho jinde neúspěšného žáka. Ten je sice velice slabý, ale strašně nadšený. S ním je radost pracovat.
|
Majákova |
|
(4.1.2019 17:02:46) Heleno, "slabý, ale nadšený" Já osobně mám takové žáky fakt ráda. Vůbec mi nevadí, že má slabou paměť, v hlavě nic nepodrží, ale zapojuje se spolupracuje, komunikuje. Pravý opak těch, co mohou, ale nechtějí. Když jsme u toho známkování, tak já spolupráci v hodině oceňuji hodně. Konkrétně v tom dějepisu to pak vede k tomu, že někdy může mít u mě žák s menšími faktografickými znalostmi (ty jsou snadno změřitelné) lepší známku na vysvědčení než ten, který má "lepší" testy. Těžko se to pak některým rodičům vysvětluje. Těžko se některým rodičům vysvětluje zhodnocení osobního pokroku apod.
Zajímavé je, že mnoho lidí (i tady na Rodině) si myslí, že učitelé učí rádi jen hodné holčičky jedničkářky. Možná to tak někdo má, ale mně osobně se ti "zaškatulkovaní" jedničkáři neučí až tak moc dobře.
|
|
|
|
Majákova |
|
(4.1.2019 16:39:35) Yuki, to je ten problém,že se odmalička učí děti všechno zpaměti. Zápis formou odrážek a ony se ho učí zpaměti...to nedává smysl. Když se napíše zápis do sešitu v ucelených větách, děti nedělají nic jiného než píší a pak se to doma ze sešitu bez přemýšlení učí zpaměti. Když jsou úplně bez zápisu, z učebnic se také neumí učit (to je také blbost, protože ty jejich učebnice jsou také přeplněné informacemi, jako by byly určené pro maturanty). Zápisy formou potfolia také není zdaleka ideální. Ideál ani nejde najít, každému vyhovuje něco jiného. Od sedmičky se s dětmi snažím dělat "zápisy" jinak - úsporně, ale s nutným ústním vysvětlováním (aby to ony uměly vysvětlit). Nahodíme do sešitu jen pár odrážek, spíše hesel a soustředím se na to, aby je uměly děti vysvětlit. Děti mají více možností, jak to pojmout, co jim vyhovuje. Části stačí ta hesla a zvládnou je vysvětlit, pamatují si mé vysvětlení z hodiny. Pokud jim to nestačí (nepozornost, menší schopnost soustředění...), budou muset sáhnout po učebnici, popřípadě internetu. Části dětí, které nezvládají něco vysvětlit, nechápou vztah příčiny a následku, pomáhám zformulovat vysvětlení do sešitu písemně, zatímco ostatní makají na něčem jiném. Snažím se je vést k tomu, aby si vedly sešity a dělaly zápisky tak, aby to bylo pro ně vyhovující. Někomu vyhovuje úsporný systém, jiný ho nezvládne...prostě snažím se je učit zpracovávat informace dle svých možností. V šesté třídě jsem je tímto ještě netrápila, teprve se rozkoukávaly.
|
darinaa |
|
(4.1.2019 16:52:16) Majáková, já jsem připravovala několik let naše kluky na zkoušky z dějepisu v české kmenové škole a s hrůzou jsem zjistila, že současné učebnice jsou úplně katastrofální. Dříve, pokud jsi nebyla ve škole, mohla ses z učebnice látku doučit, dnes to nejde. V jednom odstavci je 20 nových slov a věty na sebe vůbec nenavazují. Nepobírala jsem to ani jako rodič, rozhodně mne ta učebnice nedokázala nijak vést.
|
Rozállie |
|
(4.1.2019 17:00:34) "současné učebnice jsou úplně katastrofální"
Přesně, přesně, přesně. Snad jakákoliv populárně naučná literatura je vhodnější, než učebnice.
|
Majákova |
|
(4.1.2019 17:09:07) Učebnice, to je na zvláštní diskuzi. Často mi přijde, že je vytváří týmy lidí teoretiků, kteří s praxí nepřišli do styku. Na druhou stranu učebnice není dogma, nemusí se používat vůbec. My z těch našich využíváme prakticky jen obrazové přílohy, mapy. Nebo je využijí děti, když potřebují něco dohledat, když něco nepochopily, nebo zapomněly souvislost, tak na to můžou doma mrknout, pokud chtějí.
|
angrešt |
|
(4.1.2019 17:35:16) K učebnicím - jedna skupina našich studentů v rámci projektu provedla velmi zajímavé porovnání výuky biologie na SŠ mezi ČR, SR a Ukrajinou (výborně využili národnostního složení svého týmu:) ) a mmj. porovnávali taky učebnice a výsledky jsou dost zajímavé. Nechci je ale říkat, protože jsem se je snažila hecnout, aby z toho vytvořili výstup přesahující hranice fakulty a zatím to vypadá, že do toho půjdou, tak jim to nechci pokazit:)
|
darinaa |
|
(4.1.2019 17:50:58) Angrešte ty učíš budoucí učitele? Proč si (bohužel) myslím, že ne.
|
angrešt |
|
(4.1.2019 17:56:20) Darinoo, ne, mediky :D Jak Tě napadlo, že bych učila učitele? Na to já nemám gebíry :)
|
darinaa |
|
(4.1.2019 18:17:40) Já si to myslela. Svitla ve mne naděje, když s nimi porovnáváš učebnice. Bohužel i moje zkušenost je taková, že na přírodovědných oborech jsou mnohem kreativnější učitelé než na pajdácích.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(4.1.2019 18:20:16) je to poznat i ve škole, kdo je z přírodovědy nebo fildy a kdo z pajdy, samozřejmě ne u všech, ale často
|
|
angrešt |
|
(4.1.2019 20:08:16) Tak to bych se chlubila cizím peřím, projekty jako celek jsem sice u nás zaváděla, ale zrovna téma věnované kvalitě výuky na SŠ jsem do projektů nezařadila já, nýbrž kolega:)
Každopádně nás to i jako učitele docela zajímá (studenti neporovnávali jen učebnice, dělali i průzkum na středních školách a tak) nejen jako podklad pro bodování k zápočtu :) , ale i věcně, protože nám samozřejmě do prváku přicházejí studenti s velikými rozdíly v biologických znalostech získaných na SŠ a dá dost práce je na začátku dostat aspoň trochu na podobnou startovní čáru.
|
|
angrešt |
|
(4.1.2019 20:11:46) A teda vzhledem k tomu, že jsem přes jisté projekty částečně navázaná i na pražský peďák, tak se musím zastat přinejmenším některých tamních učitelů, se kterými spolupracuju :) Jsou kreativní a prima :) Ale teda je fakt, že do podobných projektů se možná přednostně zapojují takoví lidé - ty, kteří se nezapojují, nepotkám.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(4.1.2019 21:07:15) všude najdeš lidi se zájmem a snahou a pak ty, kteří kazí dobrý jméno
|
Ropucha + 2 |
|
(5.1.2019 15:49:38) Yuki, schválně jsem si na tvé téma popovídala se svými dětmi. Zajímal mě názor z jejich strany. Jsou gymnazisté, tak jsem si dělala naděje, že třeba v jejich bublině je té ignorance méně. Ale žel, asi není. Potvrzují, že je tolik možností, čemu se věnovat, čím se zabývat mimo školu, že škola je pro většinu lidí zátěž navíc, kterou trpí jen proto, že ví, že ji potřebují.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.1.2019 19:50:01) Ropucho, mě by snad ani nevadilo, že je škola nebaví, to bylo, je a bude, mně vadí spíš ta neochota, okázalá ignorace, neochota vůbec se podřídit kolektivu, ve kterým je někdo, kdo se učit chce, toto mi vadí
|
Ropucha + 2 |
|
(5.1.2019 19:54:43) Yuki, já ti úplně rozumím. Podle mě prostě vědí, že mohou, že se nic nestane. Vnitřní motivaci nemají a vnější na ně neplatí.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(5.1.2019 22:15:15) https://www.respektovani.com/detailc.php?idc=66
na tomto článku jen nejhorší, že je 13 let starý, a pořád žádná změna...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(4.1.2019 17:31:24) Darino, přesně, spousta pojmů, říkám tomu slovník cizích slov, tomu se vyhýbám, stejně by to zapomněli, nejpozději minutu po písemce, učebnice jsou dobrý tak na obrázky, jinak téměř na nic
|
|
|
|
Eudo |
|
(4.1.2019 17:18:59) "Velmi těžko jde takové dítě motivovat čímkoli, když prostě není v kondici, je nevyspalé, unavené"
Tak ja jsem pred par lety byla vyzvana na temer cely rok do sve byvale skoly na zaskok, protoze muj "nastupce" zcela oddelal vyuku svedstiny pro cizince. Nemela jsem sice zajem, ale hlavne devataku mi bylo lito, protoze nezvladli narodni zkousky. Ta skupina zabrala na muj styl a dohnali to, prace des, ale deti se fakt snazily, aby se dostaly na gymnazium, krome jednoho. Kluk na prvni pohled s diagnozou (asperger), ale matka odmitala ho nechat tetovat. Kluk na mych hodinach spal (a na ostatnich taky, jak jsem posleze zjistila. Matce jsem pooslala nekolik od reditele potvrzenych doporucenych dopisu s vyzvanim ke schuzce, ze kluk nebude klasifikovan ze svedstiny, cili nebude prijat na gymnazium na normalni studium, ale bude si muset dodelat jeden extra rok pred (urceny pro cizince s pobytem 2 - 3 roky, aby dohnali ucivo, ackoli tu byl narozen). Nemela jsem vubec nic na klasifikovani - kluk proste vubec nic nedelal ani doma, ani ve skole. Moji zaci meli za domaci ukol CIST literaturu, kterou si sami vybrali, a ve skole diskutovat, napsat na pocitaci recenzi a p., se kterou kdokoli dostal pomoc. Pak mel jeste dalsi prace na tema a s datem, ktere si sam vybral. Presne jako vsichni ostatni, kteri to stacili a stacili toho i vic. Narodni zkousky nezvladl. Matka se nedostavila, ale po konecnem vysvedceni na mne podala stiznost, kdyz fakt klasifikovan nebyl a byl zarazen na ten extra rok. Na schuzku s reditelem a skolskym uradem se dostavil i otec, se kterym byla leta rozvedena. Kluka mi bylo desne lito. Matka ho nutila se ucit "cinskym" stylem, memorovat ruzne pasaze, cist knizku mu nedovolila, povazovala to za volnou zabavu, coz nemel povoleny. Kluk se ucil do 2 hod v noci a ve skole dospaval. Na podzim mne hledal ve skole, kde uz jsem nebyla, kolegove mi predali hezky psanicko a darecek, ze mi dekuje - otec si ho vyzadal k sobe, kluk mel volnejsi rezim, na gymnaziu chodil na fyziku a matiku protoze ty miloval, do "sveho" rocniku a zbytek predmetu dodelaval.
|
Majákova |
|
(4.1.2019 17:23:09) Eudo, pěkné. Tetovat, nebo testovat ? To ti nevytýkám chybu, vím, že je to překlep, ale rozesmál mě. Říkala jsim si, proč ho matka nechala tetovat.
|
Eudo |
|
(4.1.2019 17:31:07) Haha, dik. Spadly mi drobky do klavesnice….dojidam vanocni cukrovi.
Jo a tetovanej taky byl, neco cinskyho na pazi…. Urcite to nemel povoleny od matky.
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(4.1.2019 16:25:02) Ráchel, už vím, co dělám blbě, předpokládám u všech zájem, když už ne snahu
|
Ráchel, 3 děti |
|
(4.1.2019 16:45:36) Yuki, nevím, co děláš blbě. Třeba taky nic Ale podle mne je lepší přepokládat, že je žák motivovatelný, než opak. Zájem všichni nemají, ale lze ho v leckom vzbudit. Ale taky jsem měla případy, kdy to ne a nešlo.
|
Majákova |
|
(4.1.2019 16:52:10) Vypozorovala jsem, že velkou roli hraje i hlas učitele, jeho barva. Je to fakt, který učitel bohužel neovlivní. Děti, podle mě, daleko více vnímají hlubší hlasy, mužské i ženské, ale hlubší (takže trochu ve výhodě bývají muži učitelé). Špatně se poslouchá a vnímá vysoko položený hlas...klasický učitelský ječák Nejhorší ze všeho je monotónní hlas bez emocí, já ho nazávám hlas uspavače hadů. Ten nejde déle vnímat ani při velké snaze (vlastní zkušenost).
|
|
|
|
|
|
|
|
Eudo |
|
(4.1.2019 11:53:28) "citim potrebu se naucit ucit"
Presne.
Student (=zalezi na urovni - zakladka, gymnazium - vysoka) ti odpusti, ze nejsi perfektni, co se tyce odbornosti. Ale ucitel musi umet si studenty/zaky nejak ziskat. "NEJAK" je desne slozity definovat, to "NEJAK" nefunguje stejne na jakoukoli skupinu. S nekterou skupinou se vydas "na dobrodruznou cestu spolecneho objevovani". S juinou to tak vubec nefunguje, naslo by se tam par "zajemcu", ktery pritahnes. V dalsich Tech "par zajemcu" naladi dalsi.
Tohle musi ucitel vice mene mit "vrozeny" - horet pro to nekomu neco ukazat, zaujmout, ukazat cestu. No a pak neni marny se dal ucit, jak ucit. Naky ty teorie zkombinovat podle toho, co "vyciti", ze je u te ktere skupiny.
Jenze tady je taky problem naroku na ucitele "tohle m,nozstvi latky a presne stejne" zvladnout v tomhle obdobi a odtestovat to stejnym zpusobem, jako kazdej jinej. Vysledky zaku =razitko, ze jsi schopnej ucitel.
Nejaky ohled na to, ze dite buduje svoje znalosti na tom, co uz zna a muze z toho vychazet, jsou celkem uplne mimo. "V tomhle ctvrtleti ma umet tohle" a ze umi neco jineho a daleko vic neni nijak podstatne…. To se potom nemuzem divit, ze dite ten zajem pomalu ztraci a ja jako ucitel s tim moc nepohnu.
Skola neni vlak, do ktereho se deti v prvni tride posadi a jedou vsechyny po stejne koleji az k maturite. Pokud nam nekde cestou nevypadnou, kdyz se snazi podivat vedle. Skola by mela byt les, kam se dite vypusti a pod dozorem necha objevovat.
No, a kde to takhle funguje, ze jo.
|
Kudla2 |
|
(4.1.2019 11:59:18) "Skola neni vlak, do ktereho se deti v prvni tride posadi a jedou vsechyny po stejne koleji az k maturite. Pokud nam nekde cestou nevypadnou, kdyz se snazi podivat vedle. Skola by mela byt les, kam se dite vypusti a pod dozorem necha objevovat."
To se mi líbí (nechat to vzdělávání do jisté míry na těch dětech a na tom, co je zaujme) a taky to tak vidím, ale jak toho dosáhnout?
A jak eliminovat situace, kdy si někdo v tom lese sedne pod strom a zůstane tam bez pohnutí civět až do tý maturity? Nebo situace, kdy se někdo nadchne a bude celou tu dobu zkoumat jeden srnčí bobek (a výsledek bude, že o tom bobku bude vědět úplně všecko, ale o tom ostatním vůbec nic a nepozná borůvku od šišky)?
|
Eudo |
|
(4.1.2019 12:20:57) Kudlo, ja jsem tkhle pracovala desitky let. Nikdy se mi nestalo,ze by nekdo sedela civel celou dobu. Vzdycky se naslo neco, co dotycneho zaujalo - treba soused vedle delal neco, co dotycny (dite i dospely) chtel vedet).
Jenze ja tu moznost mela, sefove mne nechali delat, co a JAK jsem chtela. Vysledky jsem musela mit =latka se musela zvladnout. JAK ale zustalo na mne. Jednoduchy to nebylo, S zaky i dospelymi studenty jsem na zacatku psali seznam, co "chteji" umet, ja navrhovala, jakym zpusobem toho dosahnout, spolecne jsme u kazdeho jmena napsali, do kdy co odevzdat (=nedelali skoro nikdy stejnou vec do stejny "zastavky", ale na "konecne" byl seznam odskrtan.
Kazde "sestaveni skupiny" fungovalo jinak. Ruzne se inspirovali, nemusela jsem jen ja. Ja se od Tech deti i dospelych naucila kvanta veci, jak na to, aby se kazdy naucil. Treba nejakou "katedrovou prednasku slovnich druhu" jsem vubec neprovadela. Vzali si material, kdyz byli schopni to pochopit, a pracovali s tim. Knihy na cteni a diskuze si vybirali z knihovnicky, kterou jsme kazdorocne doplnovaliz penez na ucebnice namisto ucebnic - vybirali knihy z katalogu a kazdy rok v unoru jsme sli do knihkupectvi si je "najit", prolistovat a inspirovat se dalsimi a spocitat, jestli na ne jeste mame a co muzeme vypustit/vymenit) a potom jsme sli na pizzu. (No, funguj takhle v cr?). Kdyz jsem dostala penize za cenu (=pro skolu), vyzadala jsem si pocitace a digitalni kameru. Reditel na to sehnal jeste nejake penize z ruznych stipendii. Psali jsme tematicke casopisy, ktery jsme posilali na dalsi skoly v okrese, atd atd. (tohle jsem zacala v kurzech pro dospele, protoze jsem mela krome svedstiny i zaklady prace s pocitaci). Proste vsecko, co se ucili, melo nejaky vyznam, ne to jen vyplivnout, opravit, oznamkovat a odlozit.
Deti tohle desne bavilo. Naucili se nejen RUZNE predmety (=prepracovavali clanky z casopisu typu Ilustrovana veda na nejake tema, se kterym treba pracovali v biologii nebo historii - znami mi davali ruzne casopisy a zaci si to pri vyucovani cetli a diskutovali v domneni, ze "unikli" naky praci…
Jo, proste ja tou praci byla posedla a deti to zaujalo.
|
|
Rozállie |
|
(4.1.2019 17:21:01) Kudlo, no ale od toho tam jsi ty, abys využila zájmu o ten bobek. Bobek se dá pozorovat z tolika různých úhlů, naučit se o něm tolik souvislostí, zkoumat ho různými způsoby Takže ve výsledku nikdy nezůstane u toho bobku.
Je to přesně naopak, když víš, k čemu to dítě tíhne, že miluje bobky, tak máš napůl vyhráno
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(4.1.2019 15:25:56) Kopřivo, to si myslím taky - na vejšce učí spousta lidí, co učit prostě neumí, a nikdo od nich neočekává, že se to budou někde učit. Proto jsem se v tomto směru dobrovolně a za své peníze sama dovzdělávala.
|
|
|