Gladya, bývalá dasa, |
|
(15.9.2020 20:20:07) Asi je jasné, že cokoli napíšu neplatí pro všechny dívky a chlapce. Podle mě jsou samozřejmě nadané dívky i chlapci, ale - dívky jsou častěji nadané univerzálněji, chlapci jsou někdy zaměření jednostranně - mezi chlapci je častější případ "nadaný flink", dívky jsou o něco častěji "šrotny", mnohem víc pilné než nadané, to mám odpozorováno u VŠ studentů, potvrzují to výsledky srovnávacích testů, ve kterých mají kluci lepší výsledky, než odpovídá školním známkám. - sociální dovednosti jsou taky trochu jiné.
Zdůrazňuji, že vždycky se najdou lidi, kteří těmhle schématům nevyhovují. A něco z výše zmíněného platí u nás, v našem školství, nemusí to být obecné.
|
babi_ |
|
(15.9.2020 20:24:38) Gladyo, naprostý souhlas. Napsalas to výstižně
|
|
sovice |
|
(15.9.2020 21:43:23) Gladyo,
jakožto celkem chytrou ženskou s celkem chytrymi dcerami mě ty tvé "šrotny“, co jsou mnohem víc pilne než nadané, docela štvou.
Imho je to hodně o výchově. Klukům se ležérní přístup k učení toleruje mnohem víc. Holky se tlačí k pilnosti a odpovědnosti a pak se jim pilnost a odpovědnost pricte k tíži a označí se za sprtky. Bezva.
|
babi_ |
|
(15.9.2020 21:52:08) Sovice, je to o výchově, ale ten výsledek tam prostě takový je. Navíc Gladya jasně píše "dívky jsou o něco častěji..." tedy žádná generalizace.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(15.9.2020 21:54:01) je to o výchově a povaze, jak člověk naloží se svým talentem
|
|
sovice |
|
(15.9.2020 21:59:49) Babi, jo, a pak ty holky označí slovem "šrotny“. Mně to zní hrozně pejorativne, šprtka má aspoň mužský ekvivalent...
To co popisuje, může být mimo jiné ne o něco větší poměr chytrých kluků v populaci, ale i to, že ti kluci, co jsou o něco méně chytří, se na VŠ neudrží, protože nemají nacvicenou tu píli, tudíž tam v okamžiku srovnávání prostě nejsou.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(15.9.2020 22:07:31) sovice,píle není úplně to, co chybí dětem, když jsou sice nadaný, ale nedaří se jim, oni se jednoduše neumí učit, vůbec neví, jak na to, protože to nikdy nepotřebovali, někteří taky považují učení za něco, co dělají jenom hloupí, no a potom se stane, že už nestačí slyšet ve škole a je problém někoho to potká ve třetí třídě, jinýho na gymplu nebo na vš, ale už proto je potřeba věnovat se nadaným dětem, aby i ony musely co nejdřív taky něco dělat a naučily se učit
|
sovice |
|
(15.9.2020 22:25:18) Yuki, jistě, to je klasika. Přesto nevím, jak to pojmenovat co nejlépe, možná svedomitost... Měla jsem na VŠ spolužáka, který byl mimořádně nadaný, k tomu se opravdu učil, ačkoliv by si byl vystačil v pohodě i s mnohem menší námahou... Dneska je to opravdu špička ve svém oboru.
|
|
|
babi_ |
|
(15.9.2020 22:18:38) Sovice, tak to myslím, že většina nadaných dětí nemá nacvičenou píli, protože ji až k maturitě nepotřebují. Jen obzvlášť disciplinované povahy se učí, i když to do školy nepotřebují. Já chápu, o co ti jde - mám takovou dceru (teď dokončila Mgr. mimojiné z japonštiny) - je nadaná i pracovitá, ale to nadání jako by bylo zastíněno tou pracovitostí. A to to nemá ani výchovou, je prostě taková povaha od batolete - pečlivá, soustředěná, houževnatá... ale přesto bych se vsadila, že Gladya "to tak nemyslí" - to slovo "šrotny" nebere pejorativně, ale prostě jako popis "učí se (hodně)". A realita je taková (ať je to čím je to), že dívek se učí (hodně) víc, než chlapců. V celém spektru inteligence.
|
sovice |
|
(15.9.2020 22:27:34) Babi, ano. Proč? Něco je povahou, ale imho ne málo je dáno i tím, co oceňujeme už u relativně malých holčiček a chlapecku.
|
sovice |
|
(15.9.2020 22:30:17) (v principu mě na tom rozčiluje, že holčičkam tu píli víc vnucujeme, a pak, když je zpracujeme, tak tutez píli shodime)
|
babi_ |
|
(15.9.2020 22:32:53) Jistě, ale to Gladya nedělá, jen to popisuje. (já ji neznám, jen odhaduji z toho, co napsala, slovo šrotny mě neirituje více, než šprtky)
|
|
|
babi_ |
|
(15.9.2020 22:30:35) Sovice, "ne málo je dáno i tím, co oceňujeme už u relativně malých holčiček a chlapecku." Ano, souhlas.
|
|
|
babi_ |
|
(15.9.2020 22:28:40) Jo a z toho teda plyne přesně to, co říkáš - na těžké VŠ pak je pak podíl výjimečně nadaných větší mezi chlapci, protože některé dívky to dají i s menším nadáním. To ovšem nijak nesnižuje výjimečné nadání dívek, které ho mají (a k tomu se učí).
|
|
Monty |
|
(15.9.2020 22:30:56) Babi, nevím, jestli bych to nazvala "disciplinovaností". Podle mě to lidi dělají hlavně proto, že je to opravdu zajímá a chtějí to vědět, aniž by byli nějak zvlášť "disciplinovaní".
|
babi_ |
|
(15.9.2020 22:42:14) Monty, myslím, že jsi mnohokrát psala, že málokdo se zajímá "o všechno", takže když se učí na všechny předměty, jen "opravdový zájem" to nebude.
|
Monty |
|
(15.9.2020 22:48:43) Babi, a o jakém stupni vzdělávání mluvíš? Když už nejde o skutečně to všeobecné, tak na některých SŠ a většině VŠ už je "zájem o všechno" v rámci oboru. Alespoň většinou.
|
babi_ |
|
(15.9.2020 22:56:04) Monty, do maturity (vlákno diskuze bylo o tom, zda si čověk vypěstoval píli dříve, než se dostal na VŠ).
|
|
|
|
Lassiesevrací |
|
(15.9.2020 22:58:44) "Podle mě to lidi dělají hlavně proto, že je to opravdu zajímá a chtějí to vědět, aniž by byli nějak zvlášť "disciplinovaní"."
Jo, syn to takhle má. Zásadní rozdíl mezi učením se do školy a tím jeho domácím studiem je ten,že syn nejede podle osnov. On si čte v různých knihách, které střídá, zeměpisné knížky, cestopisy, knihy o přírodě, o ptácích, něco o malířství.... Ve škole se to často s nějakou probíranou látkou střetne. Teď berou zeměpis světa, to je jeho, znal už před rokem hlavní města afrických států, teď budou brát Afriku. Došlo nějak na plejtváka, čím se živí. Zase něco pro něj. Do toho je dobrý posluchač,takže poslouchá výklad a doma se nic učit nemusí. Má dobré logické myšlení a jde mu matematika. A jak rád čte, nemá problém s češtinou. Je to tak propojené, že má opravdu všeobecný přehled. Má dva pracovní stoly plné knížek a bordelu, když potřebuje místo na psaní, musí k ségře. Rád plave, maluje, tvoří, zahradničí....den je pro něj krátký. Takže to je možné, co píše Monty.
|
babi_ |
|
(15.9.2020 23:01:06) Ano, Lassie, je to možné :)
|
Lassiesevrací |
|
(15.9.2020 23:05:14) To se mi ulevilo
|
babi_ |
|
(15.9.2020 23:12:40) A ostatně jsem ráda, že to píšeš (tu všestrannost jak ohledně školních předmětů, tak zájmovou šířeji), protože Monty moc nevěří na větší počet takto "renesančních" lidí, takže každý další kousek do sbírky dobrý
|
Lassiesevrací |
|
(15.9.2020 23:24:28) Já taky nevěřím ve větší počet těchto lidí. Nadaných moc není. Ale teď je doba, kdy se gympl považuje za běžné vzdělání a VŠ je něco jako dříve maturita. Takže se očekává i více nadaných. Možná se mělo to nadání definovat hned v úvodu.
|
babi_ |
|
(15.9.2020 23:35:09) Nadání beru podle Mensy, tedy IQ nad 130. Ale to málo lidí jsem měla na mysli takto všestranné, že je fakt baví úplně všechno možný.
|
Lassiesevrací |
|
(15.9.2020 23:51:38) Zrovna jsem narazila na tenhle rozhovor. Tenhle člověk se taky zajímá o svět kolem sebe, zřejmě nebyl úplně běžným dítětem a jednostranně orientovaný taky nebude (byť hlavním zájmem bude ta politika). Pár podobných jedinců znám, ale nevzpomenu si na žádnou takovou dívku.... Tím nemyslím, že nejsou. https://video.aktualne.cz/dvtv/nejmladsi-starosta-mam-spoustu-idealu-v-tvrde-realite-politi/r~b0a985d8f74a11ea8b230cc47ab5f122/?fbclid=IwAR1fmW3Ci5jUZBxAuPqIbUatt5xXWzkHYW_ELhHCWMGb4dY8XH4Kvi7QFpA
|
|
Stará husa |
|
(16.9.2020 8:44:31) Babi, tak tohle si nemyslím. IQ nad 130 je prostě vysoká inteligence. Nadání jsou vlohy pro nějakou činnost. Někdo může být nadaný na matematiku, někdo na jazyky, někdo na hudbu, někdo na sport. S vysokou inteligencí to až tak nesouvisí, snad u té matematiky. Mému synovi v 1. třídě v PPP zjistili IQ kolem 150. Sice tomu moc nevěřím, ale vyšší inteligenci opravdu má. Že by měl ale nějaké specifické nadání, to tedy nemá.
|
Kahlan+5 |
|
(16.9.2020 8:54:55) Huso, a kolik je synovi ted? Mozna je jeste brzy. U syna jsme o jeho hudebním talentu nic netušili do jeho 11ti let, kdy se sam začal ucit na piano, poslouchat klasickou hudbu a postupně skládat vlastní sonáty A to jsme ho v 1. Tride dali na klavir a vubec ho to nebavilo. Az kdyz to chtel sam o nekolik let pozdeji. To pak hral cele hodiny, ve dne v noci...
Sranda je, ze jeho mladší bracha ma podle učitelky jeste vetsi talent, ale jeho to nebaví, tak sam od sebe nehraje...uvidime, ted mu je take 11, treba se to změní
|
Stará husa |
|
(16.9.2020 8:58:26) Kahlan, no synovi je 33, to už bychom si něčeho všimli
|
Kahlan+5 |
|
(16.9.2020 9:01:34) Huso, tak to urcite!))
|
|
Alena |
|
(16.9.2020 9:06:47) "Kahlan, no synovi je 33, to už bychom si něčeho všimli " Bude mit patrne nejake intelektove nadani (ktere muze byt skolni peci nerozvinuto ci uplne potlaceno). Nemuseli jste si vsimnout niceho nebo to za nadani nepovazujete ("u nas to takhle "mysli" kazdemu ")
|
Stará husa |
|
(16.9.2020 9:26:00) Notak, syn je určitě inteligentní, na ZŠ mu to bylo spíš na obtíž, měl neustále kázeńské problémy, nudil se, vykřikoval, opravoval učitele, něco si nastudoval a pak se je snažil nachytat na hruškách a to v celém spektru předmětů od fyziky po dějepis. Dokonce vyhrál jakousi celoměstskou soutěž ve slohovce. Na střední mu to šlo líp od 1. ročníku do 4. se to stále zlepšovalo a vysokou udělal naprosto bez problémů, vystudoval informatiku na MU. Umí perfektně anglicky, zajímá ho filozofie, politika, mnoho let astrofyzika, tu i začal paralelně studovat, ale pak se na to vykašlal, když zjistil, že by musel ve stejnou dobu dělat státnice z informatiky i bakalářky z astrofyziky, na všechno jde hodně racionálně a logicky. Ale že by měl vysloveně nadání třeba na matematiku nebo jazyky, to ne. (Tedy s matikou neměl nikdy žádný problém, vše mu šlo samo, ale výrazný zájem o ni nejevil).
|
Alena |
|
(16.9.2020 9:37:30) :) Huso, takze za b) (nikdy jste to za nadani nepovazovali :) Popisujes problemy intelektove nadaneho ditete.
"Ale že by měl vysloveně nadání třeba na matematiku nebo jazyky, to ne. (Tedy s matikou neměl nikdy žádný problém, vše mu šlo samo, ale výrazný zájem o ni nejevil)." Tyhle dve vety odporuji ne? I kdyz ma nekdo vyrazny talent (treba na beh) jeste to neznamena, ze se tomu bude chtit venovat (a vyhravat olympiadu). Taky je mozne, ze zajem o matematiku v nem skolni system nijak nepodnitil (mas hotovo? bud zticha nebo si vem dalsi sloupecek stejne nudneho scitani). Je zajimave, ze lidi chapou, ze bez cviceni se z houslisty Paganiny pres jeho nesporny talent nestane, i ten hokejista musi chodit na trenink, ale u intelektoveho talentu se to neocekava - pokud nechrli nejpozdeji v patnacti teorie relativity (aniz by se mu kdo venoval), rekne se: zadne nadani nema, byl jen napred.
|
Stará husa |
|
(16.9.2020 9:44:09) Aleno, je fakt, že před 25 lety nikdo ve škole žádné extra nadané děti nehledal ani nepodporoval, syn mohl podle PPP přeskočit první třídu, ale bohužel měl logopedickou vadu, takže to údajně nešlo. No a jeho "úžasná" paní učitelka v první třídě mu sázela pětky a školu mu totálně znechutila. Byla to děsná kráva a mám výčitky svědomí, že jsem s tím nic nedělala, ale já jsem holt z generace "učitel má vždycky pravdu a zaslouží si úctu". No, co už, syn to přestál, vystudoval, má dobré zaměstnání, tak snad vše OK.
|
Alena |
|
(16.9.2020 9:56:45) Huso, zadne vycitky nemej, doba byla holt jina. Ted se to nastesti lepsi, ale stale si s ruznosti zactva skola nevi rady.
|
|
libik |
|
(16.9.2020 10:00:23) Stará Huso a co dělá synátor teď? Je šťastný?
já jsem si také vyčítala, že jsem mohla mít při větší důslednosti pana "inžinýra" až do slavné věty "mami, já jsme šťastnej v montérkách"
|
Bouřka |
|
(16.9.2020 10:04:07) libik, můj pravděpodobně rovněž nadanej manžel, nedávno prohlásil, že kdyby mu to zdraví dovolilo, tak se vykašle na to, co dělá, a raději jde dělat jisté řemeslo. Hmotnej výsledek práce by ho v mnoha ohledech asi uspokojoval víc.
|
|
Stará husa |
|
(16.9.2020 10:08:41) Libiku, dělá programátora v jedné celkem známé firmě (teď už je něco jako střední management), práce se mu líbí, v kolektivu je oblíben a myslím, že je docela šťastný.
|
|
|
|
Monty |
|
(16.9.2020 9:45:00) "...ze lidi chapou, ze bez cviceni se z houslisty Paganiny pres jeho nesporny talent nestane, i ten hokejista musi chodit na trenink, ale u intelektoveho talentu se to neocekava - pokud nechrli nejpozdeji v patnacti teorie relativity (aniz by se mu kdo venoval), rekne se: zadne nadani nema, byl jen napred."
No, možná proto, že na intelektovém talentu může každý pracovat sám, pokud chce, u houslí nebo u sportu to tak úplně nelze.
|
Martina, 3 synové |
|
(16.9.2020 9:51:36) na intelektovém talentu může každý pracovat sám
To je taky předsudek. I filosof potřebuje učitele. A od spisovatele se neočekává, že napřed vynalezne písmo a potom knihtisk.
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(16.9.2020 9:54:26) Ano, je to předsudek. Člověk potřebuje vedení a přijetí.
Krom toho výborný výkon na housle přijímají lidi pozitivně. Výkony na poli mentálním jak kdy
|
Monty |
|
(16.9.2020 10:05:08) "Člověk potřebuje vedení a přijetí."
OK, tak mi to prosím vás popište v praxi. Třeba změním názor. Zatím si ale neumím představit, jak u dětí ve věku povinné školní docházky řešit mimořádné intelektuální nadání, se "zájmem" teda obzvlášť. Bez zájmu dejme tomu. Když si představím svoje vlastní dítě "se zájmem", tak skutečně netuším, jak a proč by to měl kdo řešit a jak by mu mohlo "ublížit", že si to do určitého věku muselo řešit samo. Jasně, že ho mrzelo, že si o tom nemá s kým povídat. To nepopírám. Jen si neumím ani teoreticky představit, že by se - dejme tomu - sváželi z republiky všichni třeťáci se zájmem o taxonomii bezobratlých (nebo vylodění v Normandii) někam na fakultu, aby si tam s nimi chvíli popovídal pan profesor.
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(16.9.2020 10:10:12) Monty, chápu, že se bavíš, a dám tomu poslední chabej pokus. Synovy taxonomie bezobratlých jsi minimálně ty přijímala a podporovala (je to OK, dělej, co tě baví, můžem zajít na výstavu, do knihovny, do nějakého obludária).
Jiný děti slýchají "na co ti to bude", "takový kraviny nikoho nezajímají, neotravuj s tím hlavně ostatní", "pro holku je tohle zbytečný"/"pro kluka se to nehodí", s výstavama nebo knihovnama se nikdo neobtěžuje a celkově je ten zájem a ty sklony něco jako vyrážka na zadku, co se ve slušný společnosti nezmiňuje a neukazuje.
Další děti sice kvůli tomu nejsou odmítaný, ale ani si nepřipadají přijatý.
|
|
Martina, 3 synové |
|
(16.9.2020 10:11:26) sváželi z republiky všichni třeťáci se zájmem někam na fakultu, aby si tam s nimi chvíli popovídal pan profesor.
Žijeme v 21. století: Skype je běžná aplikace v každém počítači.
|
|
Bouřka |
|
(16.9.2020 10:18:23) Monty, ale tady vůbec nejde o konkrétní téma, ale o práci s tím "myšlením" jako takovým. Jo, některý věci se lépe trénují na tom, co tě alespoň nějak oslovuje. Hele, ono se to nadání prezentuje jako nadání na matematiku, jazyky, biologie...ale to je jen vnější projev. Ve skutečnosti je to spíš tak, že to nadání je na nějaké, no nepadá mě dobrý pojem, tak tomu řeknu třeba "myšlenkové procesy". A většinou tě pak chytne něco, kde se ty tvoje "myšlenkové procesy" dobře uplatňují. Já mám určitý talent, který se velmi dobře zužitkovává v mé profesi, která díky životnímu štěstí zahrnuje ten můj zájem. Ale úplně stejný proces používám v oblasti, do které mě dostal život, a kde se uplatní stejně dobře. Kdybych se jí rozhodla profesně věnovat, byla bych v tom asi docela dobrá.
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(16.9.2020 10:22:20) Monty, nemusejí to být třeťáci, ale děti různých ročníků a skutečně se to dělá - tematická setkání, tábory, soustředění dělá to třeba talnet, dělá to mensa, dělá to ddm nic mimořádnýho a nepovažuju za nijak divný, že dítě jako rodič i jako učitel podpořím a pomůžu mu takový kroužek najít
a v dnešní době je super, že se to dá i po internetu
naopak považuju za špatný tomu dítěti nepomoct, protože ono si kdejaký dítě pomoct samo neumí, když to neudělají rodiče, měla by to udělat škola
|
Monty |
|
(16.9.2020 10:48:03) "...a nepovažuju za nijak divný, že dítě jako rodič i jako učitel podpořím a pomůžu mu takový kroužek najít
a v dnešní době je super, že se to dá i po internetu
naopak považuju za špatný tomu dítěti nepomoct, protože ono si kdejaký dítě pomoct samo neumí, když to neudělají rodiče, měla by to udělat škola"
Yuki, myslím, že si nerozumíme. To, co uvádíš, je ten DRUHÝ KROK. Prvním je zájem a nějaké to "samostudium", ať už s podporou rodiče/učitele nebo bez ní, protože - a to raději znovu opakuji - nadání bez zájmu, rozvíjené "proti vůli dotyčného", mi jaksi nepřijde vůbec potřeba rozvíjet, nehledě na to, že na něj bez toho zájmu s největší pravděpodobností ani nepřijdeš. Poskytovat podněty můžeš a měla bys, nutit rozvíjet nadání… no, neznám jediný příklad, kdy by to dopadlo dobře.
|
Martina, 3 synové |
|
(16.9.2020 10:53:31) nutit rozvíjet nadání…
Nadané děti zpravidla po rozvíjení touží. Vlastně všechny děti do určitého věku - pak je touha někdy potlačena, rodiči i školou.
(žádný normální člověk netouží znát v 9 letech slovní druhy)
|
Monty |
|
(16.9.2020 11:00:33) Martino, tak když touží, proč sedí jako pecky a nerozvíjejí? Buď si v této a mnoha podobných debatách nerozumíme, nebo každý pod pojmem nadání vidíme něco jiného, ale já fakt neznám jediné dítě s nějakým zájmem, který by chtělo rozvíjet a čekalo až na nějakého moudrého mentora. Že ten zájem dítěti rodiče rozmlouvají, to ano, s tím jsem se setkala, ale i to je už projevený zájem, čili bylo k tomu potřeba od dítěte nějaké to samorozvíjení.
|
libik |
|
(16.9.2020 11:04:50) Monty, z druhý strany, jak poznáš, že máš talent ke hře na hoboj, pokud ti nikdy nikdo neukáže jak vypadá
|
Monty |
|
(16.9.2020 11:06:57) Libiku, teď o tom píšu. Podněty jsou OK, ale když dítě s talentem ku hře na hoboj na hoboj hrát nechce, nemá smysl rozvíjet tento talent proti jeho vůli.
|
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(16.9.2020 11:06:42) "neznám jediné dítě s nějakým zájmem, který by chtělo rozvíjet a čekalo až na nějakého moudrého mentora"
tak ono jde často úplně jednoduše o prostředky... dítě, které má hudební nadání a nemá příležitost si vyzkoušet hudební nástroj, dítě, které má výtvarné nadání a nikdo ho nepodporuje, totéž pohybové, taneční nadání... taky jsem měla spolužáka, co dostal do ruky okarínu, chvilku si na ni pískal a pak z ničeho nic zahrál melodii - kdyby jeho rodiče nadání rozvíjeli, mohl být dneska všemi zatracovaný hudebník filharmonie... třeba... (bohužel rodiče považovali hudbu za ztrátu času, co vím, nikdy neměl jako dítě ani tu pitomou flétničku)
|
|
Martina, 3 synové |
|
(16.9.2020 11:13:43) neznám jediné dítě s nějakým zájmem, který by chtělo rozvíjet a čekalo až na nějakého moudrého mentora.
Přesto lze vypozorovat sociální bubliny, ve kterých se nějaký zájem pod vlivem charismatického mentora rozvíjí víc než jinde.
(např. včelaření, ať nejsme pořád v té intelektuální sféře)
(Nevím, jestli bych byla výpravčí vlaků, kdybych se nenarodila na nádraží, ale v obci, kterou koleje nevedou...)
|
Bouřka |
|
(16.9.2020 11:23:48) Vybavuju si jistou charismatickou osobnost, která by mě asi ke své oblasti přilákala, i když jinak mě nijak extra nebrala, byť není extra vzdálená mému zájmu. Vlastně si k ní nacházím cestu až v posledních letech, ale stačí mi jen mírné prohlubování. Ale bylo to jen poměrně krátkodobé setkání, takže jsem si odnesla to, že se správným člověk bych si k tomu cestu našla. Což v dané době stačilo, abych si to úplně nezhnusila díky jiné osobě.
|
|
|
|
|
adelaide k. |
|
(16.9.2020 10:57:52) Monty, ale ona to jsou dva konce škály. Na jednom je dítě které má (nbeo ani nemá, ale tady je to fuk), nějaké nadání a někdo ho nutí se rozvíjet i když dítě nechce. A na druhé straně je dítě, ketré se intenzivně zajímá o cosi a samo za tím jde, shání si informace a aktivně žádá o pomoc nebo podporu. A mezitím jsou děti které nemají konkrétní směr a ten jim dá až pobídka/nabídka a podpora od někodho jiného. Nebo si nevěří a mají pocit, že nemá cenu to zkoušet, protože "by jim to určitě nešlo"... Atd.
Ty máš zkušenost s tím jedním a druhým koncem, jiní zase s tím zbytkem.
|
Monty |
|
(16.9.2020 11:05:39) Adelaide, to bude problém v terminologii. Nadání je pro mě něco, co se již projevilo. Dítě, které je inteligentní a nemá žádný zájem nebo projevené nadání by mělo dostat dost podnětů k tomu, aby se v něčem mohlo najít, nicméně je to jaksi bez záruky, že se v něčem skutečně najde. U projeveného nadání ovšem záleží i na tom, jestli ho chce rozvíjet samo to dítě. Zkušenost s tlakem na rozvíjení nadání proti vůli dítěte jsem zažila, dítě to sice nijak nepoškodilo, ale bylo to úplně zbytečné.
|
adelaide k. |
|
(16.9.2020 11:21:07) A zájem o biologii, historii, nebo programování, je nadání? Asi se fakt míjíme v terminologii.
|
Monty |
|
(16.9.2020 11:25:35) Adelaide, myslím, že je jedno, jestli je to zájem nebo nadání, podstatné je to, co píše Libik - mělo by to jít "od dítěte". Pokoušet se za každou cenu něco rozvíjet, když sám rozvíjený nejeví žádný zvláštní nadšení, podle mě nemůže být nikdy dobře. Neznamená to "nedávat podněty", ale "nepůsobit tlak na rozvíjení čehokoli".
|
adelaide k. |
|
(16.9.2020 11:29:23) Ale dokus jsi s tím nepřišla ty tak fakt nikdo o vydrilování neřekl sni slovo.
|
|
Alena |
|
(16.9.2020 11:30:43) "Pokoušet se za každou cenu něco rozvíjet, když sám rozvíjený nejeví žádný zvláštní nadšení, podle mě nemůže být nikdy dobře." A? Tady prece nikdo nic takoveho netvrdi, rec je o necem jinem.
|
Monty |
|
(16.9.2020 11:42:18) Aleno, měla jsem dojem, že se tato debata rozvinula ve chvíli, kdy Stará husa napsala, že u jejího syna s vysokým IQ žádné nadání nepozorovali.
|
Alena |
|
(16.9.2020 11:48:04) "že u jejího syna s vysokým IQ žádné nadání nepozorovali." :) to je ale opacne tema. Jak psala adelaide : "dokus jsi s tím nepřišla ty tak fakt nikdo o vydrilování neřekl sni slovo"
|
|
Martina, 3 synové |
|
(16.9.2020 11:48:29) že u jejího syna s vysokým IQ žádné nadání nepozorovali.
To může být i syndrom Josefa Čapka: Čapkovi považovali svého syna Karla za běžné dítě a Josef je jim jevil poněkud zaostalý.
|
adelaide k. |
|
(16.9.2020 11:57:31) Jo, to znám. Já jsem takovej Josef :)
|
|
|
|
|
Bouřka |
|
(16.9.2020 11:33:18) Monty, rozvíjení zájmu, by mělo vycházet od dítěte. Souhlas. Rozvíjení nadání - tam stačí podnětné prostředí, kde může zcela mimoděk uplatnit to myšlení, které je mu vlastní. Ten zájem se může vynořit mnohem později, nebo vůbec nemusí být nějak vyhraněný.
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(16.9.2020 11:31:54) adelaide, zájem samotný nestačí, nicméně talent bez zájmu taky ne
příklad - housle v ZUŠce kamarádka strašně chtěla, aby její dcera s hudebním nadáním hrála na housle. Přihlásila ji, malá měla opravdu talent, učitelé v ZUŠce konstatovali, že má talent, na housle má dobrý tvar ruky nebo co, prostě ideální dítě
já jsem v té stejné době měla stejně starý dítě, který absolutně nemělo hudební talent. U přijímaček v zušce mi řekli, že nemá talent, má divný prsty, nedokáže reprodukovat ani rytmus ani melodii
rozdíl v těch dětech byl ten, že můj syn od 5 let tvrdil, že on chce hrát a housle
a tak jsme obě děti přihlásili na housle moje dítě proto, abysme mu splnili přání, ale s tím, že ho to nejpozději do vánoce přestane bavit, kamarádky dcera s tím, že ona zájem nemá, ale co ona může vědět, je jí 6, maminka chce
výledek - po dvou letech přestali konečně kamarádčinu dceru trápit a dovolili jí přestat do zkušky chodit můj syn, abysolutně bez talentu a sluchu dokončil celý cyklus, absolvoval ve hře na housle
nikdy se to pořádně nenaučil, ale podle učitelky nezažila takový zájem u dítěte, zvlášť když fakt neměl talent :)
myslíte, že by se nechal nutit? on nutil mě, a přestože fakt neuměl téměř nic, hrál na úrovni začátečníka i při absolvování, ani koncert neměl, tak je šťastný, že si splnil sen a dodneška ty housle občas vytáhne kamarádka housle prodala už dávno
tolik k talentu a zájmu
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(16.9.2020 11:54:10) Yuki, pamatuju houslistku, šikovnou náctiletou holku s obrovským zájmem o klasický zpěv, ale bez hlasu, to jí nebylo dáno. Ona nechtěla do opery, chtěla to dělat pro tu radost samotnou, tak prostě chodila na hodiny. Byla muzikantka, chápala techniku, chápala interpretaci, na soutěžích nevěděli, co s ní. Výbornej projev, žádnej hlas. Dostávala čestná uznání za všecko možný
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(16.9.2020 11:54:58) Jinak Yuki, myslíš, že bych ti mohla napsat stručnej mail někam? Dotázeček.
|
|
|
adelaide k. |
|
(16.9.2020 11:55:36) Yuki, psala jsem někde něco takového?
|
|
|
Vítr z hor |
|
(16.9.2020 12:33:47) Ach ti rodice 😉 Trochu mi to pripomnelo film Jahody a cokolada:
“Kamarad chtel hrat na piano, ale otec mu to zakazal, ze na piano hrajou teplousi. Ted je mu 64, je teplej a neumi hrat na piano.”
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(16.9.2020 11:23:46) Monty, ty máš pocit, že se dá někdo nutit k tomu, aby se rozvíjel v něčem, co ho nebaví a v čem není dobrej? no možná do puberty, ale nejpozději kolem 12 let s tím sekne a nebo si najde způsob, jak se na to vykašlat, i když to bude vypadat, že něco dělá
máme tady ve škole i případ, kdy rodiče opravdu chytrou a šikovnou holku - nejlepší ze třídy, z mýho pohledu, přinutili učit se k přijímačkám, doučování, příprava, ona nechtěla a prohlásila, že tam teda půjde, ale neudělá je, no a jak řekla, tak neudělala :) a zůstala nám tady na základce nutit je krátkodobá věc a nemá smysl
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(16.9.2020 9:56:44) Martino, jenže pokud se bavíme o školních dětech, tak ty mají k dispozici místo učitelů knihy. Představa, že každý chytrý/nadaný dítě na ZŠ by mělo mít k ruce vlastního filozofa je... no, řekněme nereálná. Vlastním filozofem lze pokračovat později, kdy to přece jen reálnější je. Navíc, což pokládám asi za nejdůležitější - má smysl z chytrých dětí dolovat něco proti jejich vlastní vůli? Není to trochu obdoba postoje "náš Pepík bude doktor, má na to hlavu", přičemž Pepík sám by si přál být třeba sociologem?
|
Alena |
|
(16.9.2020 9:58:04) "Navíc, což pokládám asi za nejdůležitější - má smysl z chytrých dětí dolovat něco proti jejich vlastní vůli? Není to trochu obdoba postoje "náš Pepík bude doktor, má na to hlavu", přičemž Pepík sám by si přál být třeba sociologem? " oblibene tema cislo dve.:) nejde o to z ditete neco dolovat proti jeho vuli, ale nabidnout mu intelektualni rozvoj pro nej primerenym zpusobem.
|
|
Martina, 3 synové |
|
(16.9.2020 10:08:45) obdoba postoje "náš Pepík bude doktor, má na to hlavu", přičemž Pepík sám by si přál být třeba sociologem?
Ne, vůbec ne. Je to obdoba postoje "naše Anka by chtěla být socioložka, taková blbost, pude na zdrávku".
že každý chytrý/nadaný dítě na ZŠ by mělo mít k ruce vlastního filozofa je...
Nějak naivně předpokládám, že aprobovaní učitelé občanské nauky (nebo jak se to dneska jmenuje), dějepisu a literatury na té vejšce něco z filozofie pochytili a vědí, jak to předat...
|
|
|
libik |
|
(16.9.2020 9:58:28) Martino, z druhé strany v různých koutech světa frčej spisovatelské kurzy
Já tedy nevím, co je to intelektovej talent.
Myslím si, že od určitého IQ (dejme tomu od 50) člověk prostě přemýšlí, ať chce nebo nechce. Jestli je jeho IQ ten rodinkářskej průměr (148), asi spontánně nepřemýšlí, jak to bude s Aničkou Liškovou v seriálu Ulice, ale klade si samovolně složitější otázky.
A pokud vím, nelze ten "intelektovej talent" až tak rozvíjet (jako, že by si někdo skočil seberozvojem ze stovky na 120), spíš to jde opačně
|
Půlka psa |
|
(16.9.2020 10:03:11) "nelze ten "intelektovej talent" až tak rozvíjet (jako, že by si někdo skočil seberozvojem ze stovky na 120)"
Libiku, to jde naopak snadno. Nezdá se to, ale ty IQ testy jsou hodně ovlivnitelné vzdělánímm a zkušeností s řešením obdobných úloh.
|
Rodinová |
|
(16.9.2020 10:04:25) No jo, Pulko, ale to ovlivnis vysledek IQ testu a ne vysi IQ, nebo jo?
|
Půlka psa |
|
(16.9.2020 10:05:54) Výši IQ testu, ale ono to číslo (Libik psala 120) jaksi znemená právě tu schopnost řešit ten test.
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(16.9.2020 10:06:29) Však IQ je kvantifikovatelná schopnost řešit IQ testy
|
Rodinová |
|
(16.9.2020 10:08:01) Tak to pak jo, ja psala, ze to nechapu
|
|
|
|
libik |
|
(16.9.2020 10:06:50) No Půlko, testy jo, ale inteligence?
|
Půlka psa |
|
(16.9.2020 10:15:51) To zvýšení o dvacet bodů v rámci testování udělat jde. Prostě jsi pak dobrá v testu bez dopadu jinam, s inteligencí jako takovou ti to jistě nepohne.
|
|
|
|
Rodinová |
|
(16.9.2020 10:03:44) libiku, taky myslim, ze intelektovy talent (co to vubec je ...) nelze nejak "rozvijet". Nebo to proste cely nechapu
|
Bouřka |
|
(16.9.2020 10:09:03) Rodinová, ale jistěže ho lze rozvíjet. Je to prostě nějaké vybavení, které máš k dispozici, ale pokud z něj chceš vytřískat co nejvíc z toho, co se s tím dá dělat, tak to musíš prostě trénovat, stejně jak cokoliv jiného. Pak už jde jen o to, do jaké míry to chceš využívat a za nějakou hranicí už můžeš mít dojem, že se ti to z nějakého důvodu nevyplatí - neuplatníš to, nebaví tě to...
|
|
Martina, 3 synové |
|
(16.9.2020 10:13:07) taky myslim, ze intelektovy talent (co to vubec je ...) nelze nejak "rozvijet".
Takže filosofickou fakultu by měli zavřít...
|
Rodinová |
|
(16.9.2020 10:16:15) Martino, ty myslis, ze filosoficka fakulta rozviji intelektove nadani ? Tak pak opravdu nechapu, co to je.
|
Martina, 3 synové |
|
(16.9.2020 10:26:36) myslis, ze filosoficka fakulta rozviji intelektove nadani
Připouštím, že žádné intelektové nadání neexistuje.
|
Půlka psa |
|
(16.9.2020 10:29:31) Mně spíš mate, proč by se to mělo rozvíjet ausgerechnet na filozofické fakultě. U nás v rodině vidím se tam takové případy, že si myslím, že je tam naopak rozvinuli nějak nedostatečně.
|
Martina, 3 synové |
|
(16.9.2020 10:38:58) proč by se to mělo rozvíjet ausgerechnet na filozofické fakultě.
Může se to rozvíjet kdekoli, na prostředí nezáleží. Vzpomeňme na Adama Bernaua a jeho Velkého Učitele.
|
|
babi_ |
|
(16.9.2020 12:59:21) Tak přijde na to, co se na té fildě studuje za obor. Pokud tam někomu pomohou metodickým vedením a postupným tréninkem od jednoduššího ke složitějšímu chápat větu od věty třeba............ Heideggerovo Bytí a čas, tak si myslím, že k dostatečnému uplatnění (rozvinutí) intelektového nadání došlo
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(16.9.2020 10:25:16) rodinova
libiku, taky myslim, ze intelektovy talent (co to vubec je ...) nelze nejak "rozvijet". Nebo to proste cely nechapu
tak to opravdu nechápeš inteligence se musí rozvíjet, musí se umět vůbec projevit, i to se musí rozvíjet, ale pokud někoho s výrazným dejme tomu matematickým nadáním necháš ve zvláštní škole, protože se neumí chovat v normální - tak to bývalo - tak se opravdu jeho schopnpsti ani neukážou, ani nerozvinou, ani se neposunou
|
libik |
|
(16.9.2020 10:32:14) Yuki, počkej, pokud Němý Bobeš, jehož , jak známo, vychovaly srny, měl původně nějakej intelekt, jistě ho v lese uplatnil, i když mu nikdo nerozvíjel intelekt konvenčním způsobem.
Podle mě by se u lidí měl rozvíjet především soucit a nechat je dělat, co je zajímá.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(16.9.2020 10:41:24) Němý Bobeš měl štěstí, že měl nadání k práci s živými tvory, kdyby měl nadání na matematiku, bylo by mu to prd platný
|
libik |
|
(16.9.2020 10:43:58) S tím souhlasím, akorát vnímám matematické nadání úžeji než inteligenci obecně.
|
|
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(16.9.2020 10:48:04) Libiku, někde jsem četla přirovnání. "Inteligence je jako nafukovací míč, který se musí nafouknout" , když se pořádně nafoukne menší míč, je to lepší než splaslý velký míč. Jasně nesedí to na 100%, ale něco na tom je. Zkrátka klasika,je potřeba talent i píle.
Mimochodem, ti, co je v reálu opravdu vychovala divoká zvěř možná prokázali inteligenti ve smyslu schopnost přežít a adaptovat se, ale pokud vím, mezi lidmi moc, neobstáli, zkrátka chybělo jim to, co se děti "učí" v nejútlejším věku a nikdy to nedohnali, ani to, co zvládají děti na prvním stupni nebo i mladší.
|
libik |
|
(16.9.2020 10:51:05) Gladyo, já úplně nevím, jestli je nutné "zefektivňovat" přirozené nadání a vymáčknout z každého všechno "co v něm je"
Nemyslím si, že světu chyběj "inteligenti" a že samotní inteligenti jsou sami o sobě nějak kór moc šťastní
Nicméně pokud se bavíme o tom, jestli rozvoj talentu prohloubí dovednost, tak o tom není žádný spor.
|
Rodinová |
|
(16.9.2020 10:52:47) Pocem, ty muj inteligente, ja ti ten balon nafouknu, at chces nebo ne
|
libik |
|
(16.9.2020 11:04:03) Rodinová
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(16.9.2020 10:55:38) Nemyslím si, že světu chyběj "inteligenti" a že samotní inteligenti jsou sami o sobě nějak kór moc šťastní
Máš pravdu. Světu nechybějí ani sportovci, umělci, vynálezci. Normální šťastný život je na lovu mamutů a sběru borůvek.
|
|
Alena |
|
(16.9.2020 11:11:55) "Nemyslím si, že světu chyběj "inteligenti"" me by zajimalo, jestli nad tim vubec premyslis, kdyz to pises. Nebo je to jen takove pozerske placani. Ano, mame (a cela Evropa) prebytek vedcu, vyzkumniku, tvorivých techniku.... Tim jsme vyhlaseni.
|
libik |
|
(16.9.2020 11:19:56) Aleno, najdi si někoho jiného na stalk, jsi divná , opakovaně.
Celý příspěvek bylo tom, jestli vydrilovat potenciální talent k výkonu bez ohledu na společenskou potřebu a hlavně bez ohledu na vlastní pocity dítěte.
Souhlasím do jisté míry s Monty.
Myslím si, že vhodným zainteresovaným vedením lze "vymáčknout z kamene slzu", motivačních nástrojů všeho druhu k tomu je až až. Spousta dětí má samým důrazem na "jeho talent" křeče v břiše a mindráky, ale nakonec "umí".
Ale věřím nebo si myslím, že skutečný talent opravdu začíná u dítěte.
|
adelaide k. |
|
(16.9.2020 11:24:07) Libiku, tady je divnejch lidí...
|
A. Andrs |
|
(16.9.2020 12:28:17)
|
|
|
Alena |
|
(16.9.2020 11:25:32) "najdi si někoho jiného na stalk, jsi divná , opakovaně." Reaguji na zjevne nesmyslny vyrok, je mi jedno kdo to napsal, nebrala bych si neco takoveho osobne.
|
|
Martina, 3 synové |
|
(16.9.2020 11:26:13) vydrilovat potenciální talent k výkonu
To ovšem nemá s rozvíjením nadání pranic společného.
bez ohledu na společenskou potřebu
Kdo zná, jaké budou potřeby společnosti za 20 let?
skutečný talent opravdu začíná u dítěte.
Kde jinde taky. A rozvoj toho talentu začíná v rodině a měl by pokračovat ve škole, potažmo v mimoškolních aktivitách.
|
libik |
|
(16.9.2020 11:59:23) To je ale divný, že v rodinách ambiciozních rodičů se rodí mutitalenti, kde jedno dítě s přehledem zvládá housličky, gymnastiku a angličtinu od batolete, aby ve 30 mělo nějaké zcela průměrné zaměstnání a pár děsivých vzpomínek, kterým už se po letech směje
|
adelaide k. |
|
(16.9.2020 12:00:33) Naopak, tak jak to popisuješ je to logický, ne?
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(16.9.2020 12:00:54) libiku, jestli to myslíš na mě, tak toto dítě jsme se snažili ve spolupráci s učitelkou od těch houslí odradit :)) a gymnastika - on je na pohyb levej a vdfycky byl a nepředpokládám, že by se neuplatnil v budoucnu
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(16.9.2020 12:18:42) Co naděláš, sem tam se nějakej ten talent nebo multitalent narodí. Pak si můžeš buď myslet o rodičích, že jsou "ambiciózní", nebo si o nich můžeš myslet, že chtějí spokojený dítě, který se přiměřeně rozvíjí. A hledají, jak to udělat, protože systém základního školství tomu moc nepřeje.
|
libik |
|
(16.9.2020 12:47:59) Já myslím, že systém školství nepřeje-přeje žádným dětem, ani Lojzové to nemají lehké a nevidím důvod, proč by měli být Honzíci něco extra, když benefit mají od pb
|
Bouřka |
|
(16.9.2020 12:54:08) no ten "benefit" umí škola taky dobře zabít. Že škola přeje-nepřeje nikomu, tak to bohužel zhusta bude pravda.
|
|
|
Monty |
|
(16.9.2020 12:52:27) Kopřivo, a jak si tu „práci školy“ ve stávajícím školském systému představuješ?
Sorry, že to musím takhle napsat, ale dost často mám při čtení příspěvků na téma „nadané děti“ dojem, že rodič dítěte, které je o něco „chytřejší“ nebo má nějaký výrazný zájem pokládá automaticky ostatní děti ve třídě za poloviční kretény, co se jim musí pořád dokola všechno opakovat, a ještě v devítce sotva slabikujou, ale ve skutečnosti je jen málo takových dětí a jsou to buď děti s mentálním handicapem nebo děti ze sociálně extrémně „nepodnětného prostředí“, není to žádný většinový model. Ve skutečnosti je to ovšem tak, že první stupeň prostě dávno neodpovídá realitě, a i úplně normální „nenadané“ děti se tam nudí, protože náplň prvního stupně je prostě pro děti žijící ve 21. století úplně mimo.
A i když se učitelé budou snažit sebevíc, tak zejména v rámci toho prvního stupně nemají často šanci odhalit „nadání“ – psala jsem to tu opakovaně, ale pro potřeby této diskuze to uvedu znovu – že je moje dítě nadané na matematiku se zjistilo v podstatě až na střední škole, do šesté třídy naopak působilo jako dyskalkulik s nenávistí k matematice, protože prvostupňovýmu dítěti, který se neprojevuje tak, že „rádo počítá“ a je o nějaký ten ročník napřed nikdo nebude zkoušet dávat řešit kvadratický rovnice, i kdyby je náhodou bylo schopný vyřešit, zejména pak, když to dítě dlabe na nějaké plus nebo mínus a není ochotný se navrčet násobilku. První stupeň je prostě nastavený tak, že má šanci odchytit jen zlomek nějakých „nadání“, jediné co by neměl je zhnusit dítěti celý vzdělávací systém, protože ono se k tomu prostě dopracuje POZDĚJI. Nemusí mu nijak pomáhat, stačí mu nepřekážet a nedemotivovat ho.
|
Alena |
|
(16.9.2020 13:04:21) "a jak si tu „práci školy“ ve stávajícím školském systému představuješ?" MOnty, za leta, co v diskusi opakovane klades tuto otazku si sem dostala desitky prikladu, odkazu, jak tuto situaci dokazou nektere skoly resit. Ja mam pocit (a nepisu ti to poprve), ze te to v podstate nezajima, jen potrebujes diskutovat, kdybys chtela, davno si to prectes.
"A i když se učitelé budou snažit sebevíc, tak zejména v rámci toho prvního stupně nemají často šanci odhalit „nadání“ " pokud se ucitele snazi, tak ho povetsinou odhali, to prece nesouvisi s ucivem prvniho stupne.
" že je moje dítě nadané na matematiku se zjistilo v podstatě až na střední škole, do šesté třídy naopak působilo jako dyskalkulik s nenávistí k matematice," To, ze je tve dite intelektualne nadane, ti rikali uz ve skolce, a zcela jiste jsme ti to tu dokazovali i tady behem jeho druhostupnove skolni dochazky. I jsme ti psali, ze si tve dite nedostatecnym vytizenim na prvnim stupni ztizilo a znechutilo matematiku. mnohokrat.
|
Monty |
|
(16.9.2020 13:08:25) Aleno, nemyslím. Jen tu léta opakuji, že ten systém je špatně, že je z dob císaře pána a dneska už nemůže fungovat. Mohou fungovat konkrétní učitelé, to ano. A věřím i tomu, že spousta z nich dělá, co může. Jenže nakonec stejně narazí na mantinely dané systémem. A k tomu poslednímu - že se nějaké dítě jeví být chytré automaticky neznamená, že je nadané na matematiku, ani to nelze nijak poznat, zvlášť v situaci, kdy o ni nejeví žádný zájem.
|
Alena |
|
(16.9.2020 13:25:59) " že se nějaké dítě jeví být chytré automaticky neznamená, že je nadané na matematiku, ani to nelze nijak poznat, zvlášť v situaci, kdy o ni nejeví žádný zájem." to jsou ale jen tvoje domnenky (ktere si za leta diskusi proste nechces opravit).
|
|
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(16.9.2020 13:23:59) Monty, že rodiče dětí diagnostikovaných jako nadané vidí ostatní jako poloviční kretény, je tvoje projekce.
Ohledně toho, jak má podpora nadání vypadat, existujou tuny metodických materiálů včetně ministerských, a pochopitelně milion příspěvků v historii všech diskusí na rodině, takže když budeš chtít, tak třeba nadanedeti.cz
Že škola byla nepřátelská k tvému dítěti, mě mrzí. Celkem není důvod trvat na tom, že musí být nepřátelská ke všem.
Libik, jasná věc, nadané děti se nemají rozvíjet, protože nepotřebujeme žádné vědce, umělce, špičkové novináře, politiky nebo lékaře. Už jsi to psala mnohokrát, polemizovat nepotřebuju.
|
Monty |
|
(16.9.2020 13:38:35) "Že škola byla nepřátelská k tvému dítěti, mě mrzí. Celkem není důvod trvat na tom, že musí být nepřátelská ke všem."
Kopřivo, ale k mému dítěti škola nebyla vůbec nepřátelská, spíš přesně naopak.
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(16.9.2020 13:42:30) Dokolečka dokola, nemám zájem, děkuji.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(16.9.2020 13:48:59) kopřivo, odpovím, jen vydrž, ještě jsem v práci
|
|
|
|
libik |
|
(16.9.2020 13:52:21) Kopřivo, vzhledem k tomu, že "vzdělanost" populace (měřeno počtem rozdaných titulů) za posledních 30 let stoupla o desítky procent, mám důvod věřit, že se nám tam ti hypergéniové také protlačili.
Vědců máme jako naprcáno, potřebujeme hodné a soucitné lidi, jenže to není trend pro nikoho
|
Monty |
|
(16.9.2020 13:56:25) "...potřebujeme hodné a soucitné lidi, jenže to není trend pro nikoho"
Libiku, hodní a soucitní lidé jsou ti, co mají tendenci tvrdit, že když se neděje nic jim samotným, tak je houby zle?
|
libik |
|
(16.9.2020 16:34:39) Monty, jsem produkt stejného hodnotového a vzdělávacího systému jako ty a nikdy jsem neřekla, že jsem hodný a soucitný člověk
Nicméně předjímání, že "všichni umřem na covid" rp. "všichni zahyneme v ekonomické krizi hladem" nepokládám za žádný výrazný prvek empatie k druhým.
|
|
|
K_at |
|
(16.9.2020 14:17:01) Libiku, já myslím, že hodné a soucitné tvoří a ničí mj. i školní systém. Těžko být soucitný, když od školky dostáváš po čuni. Vzdělaný, spokojený člověk a k tomu soucitný a zodpovědný je pro mě ideální kombinace.
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(16.9.2020 15:18:17) Neboli těžko vytvoří soucitného člověka vzdělávací systém, který kašle na jeho potřeby (ať už z kapacitních důvodů, z neinformovanosti nebo z neochoty).
|
|
|
kosatka2 |
|
(16.9.2020 15:08:02) "Vědců máme jako naprcáno, potřebujeme hodné a soucitné lidi" 1. vzdělání se se soucitem nevylučuje 2. zrovna učiliště jsou známa tím, že zde najdeme více lidí se sklonem k rasismu, xenofobii a některým extrémním směrům
|
libik |
|
(16.9.2020 16:38:39) Pokud se vzdělání nevylučuje se soucitem, kde zůstal v zemi vzdělaných soucit? Ano, mohu předpokládat, že u těch, kteří byli nedoceněni v zájmu o Normandii a nikdy neměli příležitost dosáhnout na vzdělání.
Ale kdybyste mě zabili, neznám nikoho takového.
|
Stará husa |
|
(16.9.2020 16:45:20) Libiku a ty máš nějaký relevantní důkaz, že v době před zavedením povinné školní docházky bylo u nás významně více hodných a soucitných lidí, než dnes?
|
libik |
|
(16.9.2020 16:53:53) A to jsem řekla?
Jinak je to hezká otázka pro historika. Myslím si, že v dobách před sociálními systémy byla vyšší solidarita, ale zároveň křiklavější dopady tam, kde se přes nějakou lidumilnost jedinec lehce přenesl.
Pokud by byl ve vzdělávacím procesu akcent na etiku, možná by i ti "neobjevení" méně trpěli.
|
Monty |
|
(16.9.2020 17:07:57) Libiku, obávám se, že tvoje představa historie "před sociálními systémy" je poněkud naivní.
|
|
|
|
K_at |
|
(16.9.2020 17:01:16) Libiku, vzdělaní lidé nemají soucit? Nebo kudy se ubírají tvé myšlenky? Jakože soucitem oplývají spíš méně vzdělání lidé?
|
libik |
|
(16.9.2020 17:05:10) Kat, nikudy, jenom si myslím, že řešíme inkluzi, řešíme udupávání talentů a neřešíme to základní.
|
|
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(16.9.2020 16:39:38) potřebujeme hodné a soucitné lidi
Na co přesně je potřebujeme? Aby nad námi lkali a lomili rukama, až budeme v potížích?
|
libik |
|
(16.9.2020 16:54:38) Proč by měli lkát a lomit rukama?
|
Martina, 3 synové |
|
(16.9.2020 17:04:17) Proč by měli lkát a lomit rukama?
Já si tak hodné a soucitné lidi prostě představuju. Co dělají doopravdy?
|
libik |
|
(16.9.2020 17:07:04) Hodný a soucitný člověk řeší věci podle zdravého rozumu, nechá Honzíka, aby se věnoval Normandii a nepotřebuje na to žádnou směrnici.
Martino, ty fakt neznáš nikoho hodného a soucitného? Tak to já, myslím, jo
|
libik |
|
(16.9.2020 17:11:09) Monty, já se domnívám, že je velmi málo zmapovaná neb písemných pramenů o tom, co si mysleli a jak žili a existenciálních románů typu Betasamec je z té doby velmi málo.
Proč si myslíš, že je naivní předpokládat, že lidi byli nějací, když ty nevíš, jací byli?
|
Monty |
|
(16.9.2020 17:21:25) Libiku, není mi tak úplně jasné, o jakém období historie hovoříš, když se domníváš, že k tomu "nemáme žádné zdroje", ale pokud máš na mysli opravdu období, kdy jsme jako lidstvo slézali ze stromů, možná by pomohlo podívat se na chování v tlupě nějakých primátů.
|
A. Andrs |
|
(16.9.2020 17:26:11) ja docitam, ale vubec se nechytam, zrejme nejakej lepsi oddil nebo mozna jste prekrocily tu hladinu IQ 130 a na to uz nemam
|
|
libik |
|
(16.9.2020 17:28:36) Monty, tlupy primátů bych vynechala, zůstala bych v době Marie Terezie, která nám to trivium nakázala.
Ty víš, jací byli lidé? V kontextu se zákony?
Dneska máme veřejnou solidaritu a armády introvertů, kterým je nepříjemné říct někomu dobrý den.
|
babi_ |
|
(16.9.2020 17:31:17) libiku, souvisí dle tebe nějak introverze se (ne)solidárním chováním?
|
libik |
|
(16.9.2020 17:45:16) Babi, ne.
Ale introverze se v poslední době stává synonymem pro ignoranci s alibi.
|
babi_ |
|
(16.9.2020 18:18:49) "Ale introverze se v poslední době stává synonymem pro ignoranci s alibi."
Kde "se stává"? Kdo to tak vnímá? Co je to za kravinu?!?
|
K_at |
|
(16.9.2020 18:42:37) Babi, Libik to vnímá, tak to tak je. Jinak to tu nepíše asi nikdo.
|
|
|
Monty |
|
(16.9.2020 18:47:58) Libiku, nevím, jak to myslíš s introverzí, ale fakt žiješ v bludu, pokud jde o staré dobré časy... soucit a mezilidská solidarita pro ty oslabené naopak nefungovala téměř vůbec. Neprovdané matky, nemanželské děti, postižení, staří... to jsou skupiny, které nikdy neměly tolik "ochrany a péče", jako mají dnes. A zdokumentované je to dost dobře, nevím kam chodíš na názory, že o sociálním životě v období novověku historici nevědí "téměř nic".
|
libik |
|
(16.9.2020 18:59:08) Nefungoval systém, o tom jak fungovala Maruš z konce vesnice, nevíš nic.
|
Monty |
|
(16.9.2020 19:39:19) Libiku, jak "nefungoval systém"? Systém sociální pomoci funguje už po několik staletí, to není žádná vymoženost dnešní doby. Pouze byl mnohem více lokální, vázáný na "místní samosprávy". A o tom samozřejmě existují záznamy, stejně jako existují záznamy o jeho zneužívání, existují záznamy ze soudů, protokoly o výsleších, existují církevní záznamy, matriky, kroniky, evidence a záznamy z různých panství, které vedli tamní úředníci... Co si Maruš ze Zlámané Lhoty myslela sice tak úplně vědět nemůžeš, ale jak žila, jaké pro ni platily zákony a jak fungovala společnost, ve které žila, to víme docela dobře.
|
libik |
|
(16.9.2020 20:05:10) Monty, no to jsi neobjevila, že víme, jaké existovaly zákony a že byl ve světle nich svět poněkud drsnější.
Jestli v kontrastu s tím lidi obešli někoho na zemi nebo naopak, to prostě nevíš. O tom se bavím v otázce na odvislou odázku Staré |Husy.
|
Monty |
|
(16.9.2020 20:14:07) Libiku, ale no tak jo, všichni ti historici, etnografové apod. vlastně vědí prd, protože jak si nemůžou být jistí tím, že jedna konkrétní Maruš neobešla na zemi ležícího, je veškerá jejich práce i vzdělání úplně k hovnu. Na této úrovni diskuze jaksi pozbývá smyslu, spokojeně si dál věř v lepší a soucitnější společnost za Marie Terezie. Lidi jsou ochotní věřit i mnohem větším blbostem, které jsou navíc na rozdíl od téhle někdy i nebezpečný, takže vlastně proč ne.
|
libik |
|
(16.9.2020 20:24:32) Monty, já jsem žádný předpoklad soucitnější společnosti za MT nevyjádřila, jenom jsem se zamyslela v odpovědi na odvislou otázku Staré Husy. Historici netvrdí, že ví, jak fungovala sociální interakce mezi lidmi v jakémkoliv období, ani ti, kteří zkoumají 2. světovou válku nepotvrdí, že lidi byli kolaboranti nebo hrdinové, někdo ukryl Žida někdo prásknul souseda za nepovoleného králíka.
Jinak, jak si vysvětlíš, že dodnes společnosti bez sociálních systémů o své členy pečují jaksi automatičtěji než nedocenění géniové, co šoupnou babi do DD.
|
K_at |
|
(16.9.2020 22:02:14) Libiku, já nejsem teda úplně nadaná, ale přijde mi, že jednak motáš 5. přes 9., A druhak... trochu citovka a manipulace? Jako lidi byli vždycky lidi. Plus minus furt stejně. Blbí, chytří, hodní, slušní, srabi, sobci, hrdinové.... Určitě se měnily různé společenské zvyky - jakože úcta ke starším, důraz na etiketu v určitých situacích, jakože větší důraz na nějakou náboženskou morálku. Ale to mělo zase jiný dopady.
|
libik |
|
(17.9.2020 7:28:54) Kat, já taky nejsem nadána, já ani nevím, co je to v tomto případě manipulace.
řekla jsem, že nevím, jestli lidi byli soucitnější, ale nevylučuju to, jelikož běžný život lidí si neumíme představit,
řekla jsem, že nevolám po návratu do čtvrtohor, do středověku ani do baroka, že Husina otázka je sice zajímavá, ale není k tématu.
a na úplném začátku jsem řekla prostou poznámku (na ironický příspěvek, že jsem známá tím, že tvrdím, že nám vědců netřeba), že v období, kdy vysokou školou končí vzdělání každý, kdo se umí podepsat, si myslím, že nám chybí spíše nějaký etický rozměr výchovy a vzdělání. A to si myslím, protože génius-negénius, každý je na AD nebo nedoceněn nebo má alespoň obavy z ekonomické krize
|
Martina, 3 synové |
|
(17.9.2020 13:12:50) každý je na AD nebo nedoceněn nebo má alespoň obavy z ekonomické krize
Zatímco ve zlatých dobách si museli vystačit se samohonkou a bát se mohli leda tak vlka nebo krupobití před žněmi.
|
Monty |
|
(17.9.2020 13:15:35) ...a hejkala.
|
|
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(17.9.2020 0:18:06) společnosti bez sociálních systémů o své členy pečují jaksi automatičtěji
Mají zpravidla vyšší kojeneckou úmrtnost a kratší věk dožití. Takže možná jsou soucitnější a asi se i snaží nějak starat, ale bez těch géniů, co vynalezli penicilín a bypass to prostě není tak účinné.
|
|
Rodinová |
|
(17.9.2020 9:06:10) "Jinak, jak si vysvětlíš, že dodnes společnosti bez sociálních systémů o své členy pečují jaksi automatičtěji než nedocenění géniové, co šoupnou babi do DD."
Mozna prave proto, ze DD nemaji, jak muzes vedet, ze by tam babi nesoupli, kdyby je meli ...
|
|
|
|
|
|
|
A. Andrs |
|
(16.9.2020 19:02:27) no ja nevim, ale prave ze driv byli ti lide odkazani jenom na soucit, protoze ochranu ze strany zakonu nemeli vubec
|
Monty |
|
(16.9.2020 19:44:19) ToAr, to není tak docela pravda, nárok na ni měli, ale platily jiné zákony, jiná morálka a pro opravdu znevýhodněné bylo těžké se nějakého zastání dovolat, protože často neuměli ani psát, aby napsali nějakou stížnost, a farář nebo učitel, kteří psát uměli zas nemuseli být tak soucitní (a zhusta opravdu nebyli), aby to dělali zadarmo. A i když už ji napsali, neměli jistotu, že se tím "vrchnost" bude skutečně zabývat.
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(16.9.2020 17:41:15) Libiku, máš snad pocit, že o této době nemáme dostatek informací? Nebo že se tomu žádný historik nevěnuje a zdroje nejsou náležitě zpracovány? Bereš publikace renomovaných historiků jen za nějaké "beletristické výmysly"?
|
libik |
|
(16.9.2020 17:43:56) Ale co jsou ty prameny?
Historici přiznávají, že o "životě" v sociálním slova smyslu nevypovídají.
|
Monty |
|
(16.9.2020 17:45:44) Libiku, prosím tě, a jací historici to přiznávají? To by mě fakt zajímalo.
|
A. Andrs |
|
(16.9.2020 18:12:00) nechcete se vratit k nejake normalni diskusi? Ja mam volny vecer pred sebou a jsem mimo chapani. Snizte se na uroven zeny pobyvajici deset let na materske dovolene
|
|
libik |
|
(16.9.2020 18:58:00) Nedostatkem neoficiálních pramenů dokumentující bežný život, papír byl drahý a ne každý byl grafoman rp. ne každý uměl psát. Například vůbec nebyla Rodina.cz.
Není zřejmě, jaké byly vztahy mezi lidmi, jaká byla míra altruismu a pomoci.
Jo a chtěla bych říct, že tato větev je odpovědí na zvláštní myšlenku Husy, já jsem neříkala, abychm se vrátili do 18. století, naopak jsem předpokládala, že bychom v tom 21. mohli chtít něco dalšího než "vítězství"
|
A. Andrs |
|
(16.9.2020 19:04:05) tomu neverim, ze byly doby, kdy neexistovala Rodina.cz, to musel byt pro zeny strasny zivot
jako ten vtip: vite proc zeny ziji dele? Protoze nemaji manzelky.
|
|
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(16.9.2020 17:45:32) máš snad pocit, že o této době nemáme dostatek informací?
Máme. Ráj existoval, ale pak Eva s Adamem pojedli ovoce ze stromu poznání a od té doby je všechno na hovno.
|
|
|
|
|
|
Martina, 3 synové |
|
(16.9.2020 17:12:05) nechá Honzíka, aby se věnoval Normandii a nepotřebuje na to žádnou směrnici.
Je-li to učitel, tak to není dobře: Honzík potřebuje komplexní vzdělání.
(rodiče směrnice nemají)
|
libik |
|
(16.9.2020 17:20:20) Honzík může mít komplexní vzdělání, pokud mu ho zvolený ústav, kde vykonává školní docházku, může poskytnout, tam kde to není možné, může mít lidskou učitelku, co ho provede.
|
|
|
|
|
kosatka2 |
|
(16.9.2020 17:15:03) podle wiki: Soucit je pocit spoluúčasti na bolesti a trápení druhých.
Efekt bude mít až nějaký to jednání, který ale může a nemusí nastat. Můžu k někomu mít soucit a nedělat nic, nebo naopak žádný soucit nepociťovat a přesto jednat morálně, protože vím, že je to tak správné.
V sociální práci a ve zdravotnictví jsem zaznamenala zajímavý jev: soucit je častý dost často jen k někomu. K dětem, ale ne k romským. K důchodcům, ale ne k bezdomovcům. K bezdomovcům, ale ne k feťákům. K opuštěným zvířátkům, ale ne k opuštěným lidem. Ke všem výše jmenovaným, ale ne k úředníkům. K trpícím pacientům, ale ne k motorkářům. A někdy to ten děsně soucitnej člověk brzy vzdá, protože rychle vyhoří, nebo se mu chování mimo profesionální rámec vymkne nebo vymstí.
|
libik |
|
(16.9.2020 17:18:08) To je zajímavé, Kosatko.
Učí nás někdo jak být soucitný k fetujícím úředníkům bez domova?
|
Martina, 3 synové |
|
(16.9.2020 17:28:02) jak být soucitný k fetujícím úředníkům bez domova
Takový člověk ani tak nepotřebuje soucit, jako efektivní pomoc. Od právníka, lékaře, sociálního pracovníka, kteří by měli být pro takovou pomoc vzděláni. Soucit sám o sobě je k ničemu.
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(16.9.2020 18:29:49) No a stejně tak ty děti ve škole, co mají speciální potřeby, stejně tak jako děti, co mají potřeby úplně normální, nepotřebujou ani tak soucit, ale kapacitu a kompetenci na straně učitele, žejo.
|
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(16.9.2020 16:41:48) tak přemýšlím, jaké lidi nepotřebujeme?
|
daba+holčička |
|
(16.9.2020 20:16:02) ty kteří žijí na úkor systému aniž by měli důvod
|
|
|
|
|
K_at |
|
(16.9.2020 14:09:44) Monty, to je pouze tvůj dojem.
|
|
|
|
Epepe |
|
(16.9.2020 12:19:57) Libiku, to je samozřejmě chyba, druhý extrém, Čechům bližší, je ovšem podceňování, snižování, apod.
Sama mám tu zkušenost, neboť, ač odborně vzdělána, jsem si říkala, že ten náš kluk je asi blbej, než jsem ve druhé třídě s ním šla do poradny, kde se jevil nadprůměrně inteligentní, v některých dílčích funkcích až mimořádně. Ono není divu, má to v genech, máme v rodině dlouhou historii vysokoškolských profesorů, polyglotů, atd. (a podceňování), ale já jsem ho viděla jako "jelito", protože si ani neumí zavázat tkaničku ... kde moh kluk bejt, kdybych ho rozvíjela!
|
|
kosatka2 |
|
(16.9.2020 12:39:49) Takový dítě ambiciózních rodičů jsem třeba já. Kroužků spoustu (a kdyby byl den a týden delší, měla bych jich mnohem víc, chtěla jsem ještě chodit na šerm, keramiku, horolezení a sborový zpěv , ale rodiče mi dali stopku)
Jestli moje zaměstnání někdo považuje za průměrný je mi šumák, důležitá je pro mě svoboda, kreativita v práci a možnost do věcí kecat.
Děsivých zážitků mám z dětství určitě dost, ale díky nim se nebojím ani náročných věcí v práci. Dovedu se s tím vypořádat a nehroutit se.
Kroužky mě naučily i tak trochu manažerským dovednostem - jak zorganizovat čas, čemu dát kdy přednost, jak obhájit vlastní rozhodnutí - tehdy před dospělými to bylo občas dost těžké. Každý učitel měl pocit, že "jeho" věc je ta nejdůležitější pod sluncem.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(16.9.2020 9:53:34) "No, možná proto, že na intelektovém talentu může každý pracovat sám, pokud chce, u houslí nebo u sportu to tak úplně nelze." tohle je tva dlouholeta mantra (predsudecna), ale jako obvykle ti na to rada lidi napise, ze je to nesmysl. :)
|
babi_ |
|
(16.9.2020 12:42:30) "No, možná proto, že na intelektovém talentu může každý pracovat sám, pokud chce, u houslí nebo u sportu to tak úplně nelze." tohle je tva dlouholeta mantra (predsudecna), ale jako obvykle ti na to rada lidi napise, ze je to nesmysl. :)"
No já už to ani nenapíšu. Leta jsem to psala, argumentovala, odkazovala na výzkumy, legislativu, příklady ze života.......... všechno marný. Co už. Naštěstí Monty o osudu nadaných dětí v našich školách nerozhoduje
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alena |
|
(16.9.2020 8:57:39) Huso, intelektove nadani (coz je prevazne tema teto diskuse ) = vysoka inteligence (pocita se nad 130 ). Brzske cteni (pred ctvrtym rokem), rozvinute logicke mysleni.
|
Buřt |
|
(16.9.2020 9:00:39) Souhlas. Iq nad 130 ma cca 2 % procenta obyvatel, tedy jeden z 50. Dejme tomu jedno decko z acka i becka :)
|
Monty |
|
(16.9.2020 9:11:51) Val, když ty se pořád s někým srovnáváš a podle toho, co píšeš, jsi to dělala už ve škole... ono to podle mě fakt není úplně dobře.
|
Monty |
|
(16.9.2020 9:19:54) Val, jenže okolí nemá utvářet tvůj názor na sebe sama. To musí jít zevnitř. Já vím, kdo/co jsem zač, proč dělám nebo nedělám to a to, a co si o tom myslí nebo jak to hodnotí okolí je jeho problém, pro mě je podstatný, že jsem v pohodě já s tím, kdo jsem. Dal by se na to použít jeden citát od Oscara Wildea - pokud se kritici v hodnocení díla rozcházejí, znamená to, že je autor ve shodě sám se sebou.
|
Stará husa |
|
(16.9.2020 9:36:01) Valkýro, podle mě u úspěchu v kariéře ani nezáleží tak na tom, jak je člověk inteligentní, (jasně, nemůže být úplně blbej, ale podle mě bohatě stačí i průměrný intelekt), ale na tom, jak se umí prodat. Musí být hodně sociálně zdatný, hodně dravý, mít ostré lokty, nezabývat se moc etikou a morálkou. Takový člověk pak stoupá po kariérním žebříčku poměrně rychle.
|
|
Monty |
|
(16.9.2020 9:36:15) Val, no vždyť o tom píšu. Tvůj problém je, že nejsi v pohodě sama se sebou. A dost možná právě proto, že jsi pod vlivem okolí, který od tebe něco očekávalo připadáš "nedoceněná". Ode mě asi okolí taky ledacos očekávalo. Jak jsem tu psala, byla jsem pokládaná za "geniální dítě", což mě ale spíš než cokoli jinýho sralo, protože to znamenalo, že se mnou pořád něco vymetali jak s cvičenou opicí a bylo dost těžký to v průběhu ZŠ odmítat, protože jsem problémů měla až tak dost a moje máma ty kázeňské prohřešky nesla těžce - sama byla vždycky vzorná a poslušná holčička - takže mě jednou dokonce i zmlátila řemenem, když jsem řekla, že se na nějakou soutěž vykašlu, že tam jít nechci. Na střední už to bylo v pohodě, tam jsem v podstatě nemusela chodit a nikdo ode mě nic nechtěl (a ani neočekával, protože moje "nadání" bylo zcela mimo studijní obor). Jenže mě to okolí prostě bylo dost ukradený, "okolí" ať si žije svůj vlastní život, já si budu žít ten svůj, a podle sebe, ne podle nějakého "okolí". Vůbec nemám pocit, že mi něco uteklo nebo že jsem mohla někde být - mohla, ale jsem na to moc líná a moc velký požitkář, všechno, co mě kdy bavilo bylo z hlediska studia těžce nerentabilní, a bohužel jsem se nenarodila jako rentiérka, co by si mohla celý život studovat ze zájmu a nemusela přitom vydělávat peníze. Byla to moje volba, chtěla jsem to tak, nevím, čeho bych měla litovat nebo proč se vůbec zamýšlet ve stylu Heduš Homolkový.
|
libik |
|
(16.9.2020 17:09:15) Valkýro, natvrdo, co by jako zaměstnavatelé měli doceňovat? Že jsi v 17 rychle počítala?
|
A. Andrs |
|
(16.9.2020 19:21:52) Valkyro, prestan se uz zabyvat sama sebou. Nevadilo by mi to, kdyby to nebylo takovym masochistickym zpusobem. Nechces se starat treba o nejake tema - rozsireni horskych goril nebo neco na ten zpusob? Zapomen na to, co vsechno neumis.
|
A. Andrs |
|
(16.9.2020 19:44:22) Valkyro, marjapano, tak se na to vykasli. Vzdyt je to uplne jedno. Vis kolik lidi denne vyhodi z prace?
|
A. Andrs |
|
(16.9.2020 19:46:47) jeste jsem chtela sem dat odkaz, kde pani psycholozka a kaucka doporucuje par bodu k tomu, aby clovek byl oblibeny a jako druhy bod uvadi, ze musi clovek nechat zazarit i jine nez se sam cpat neustale dopredu
to o cem jsme tady mluvily, ja ji poslucham kvuli skole a je vyborna
https://www.youtube.com/watch?v=X_gg1Ihu-84
|
|
|
libik |
|
(16.9.2020 20:08:19) Valkýro, ano, jsi nahraditelná, ale můžeš nahradit jinde kohokoliv nahraditelného.
Jinak tedy, není většího miláčka na pracovišti než je můj přítel, zažila jsem to osobně před mnoha lety a má to i v osobnostním profilu mnoha sofistikovaných personálních agentur, 100% týmový hráč, nekonflikní, oblíbený.
A kdo myslíš, že se ho zastal, když ho vyhazovali?
|
|
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(16.9.2020 9:49:51) Val, podle mne je Tvuj spatny pocit ze zivota zpusoben nedobrym chlapem....a zrovna tak to plati u mne
ted se pracovne casto stykam s chlapem, ktery je kooperativni, nevzteka se, vsechno resi v klidu, je naprosto v pohode se sebou i se svetem....a je to uplne neco jinyho nez ten sobecky zavistivy vztekloun, co mam doma, se kterym se neda na nicem domluvit...jinej pocit ze zivota.....je to ve hvezdach, jestli nekdy budeme spolu, ale kdybychom byli, tak je to jiny zivot
|
libik |
|
(16.9.2020 9:51:23) Sedmi, to je nádhera, pořád se jenom oťukáváte
|
|
|
|
|
|
|
Buřt |
|
(16.9.2020 9:12:01) Val, asi jsi byla hodne napredu. Ale ten intelekt urcite nikam nezmizel, spis se ti asi jen nepovedlo najit si vhodnou praci, kde bys sve vlohy uplatila. A jakmile se cloveku v necem dari, hned uz to jde vsechno lip.
|
Monty |
|
(16.9.2020 9:46:47) pevalo, zítra vyjde novej King. Shodou náhod je hlavní hrdina mimořádně nadaný dítě.
|
|
Len |
|
(16.9.2020 9:51:25) Pevalo, proc menecennost? Nadani neni zadna zasluha, je to lottery of birth jako skoro vse ostatni. Moje dite je otestovane jako exeptionally gifted a vubec si netroufnu rict, jestli bude v zivote spokojena, byla zamracene miminko a porad je spis negativni a to ji jeste ceka ta prava puberta.
|
Martina, 3 synové |
|
(16.9.2020 9:53:57) byla zamracene miminko a porad je spis negativni
Nemá deprese?
|
|
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(16.9.2020 9:53:08) Pevalo, a no tak je to téma nadané děti, tak se tu sešla trochu zoologická, no. Nedělej z toho ukvapené závěry, zní to, že máš fajn děti a fajn život.
Já se zas nechám občas trochu rozhodit spolužákama z VŠ, někteří mají Firmy a Jméno. Ale když pak vidíš jejich život jako celek, tak bys prostě neměnila.
|
|
Bouřka |
|
(16.9.2020 9:56:10) pevalo, já myslím, že ta vnitřní spokojenost je ve výsledku asi to nejpodstatnější. Nadání jako takové ti samo o sobě nezaručí nic.
|
|
Půlka psa |
|
(16.9.2020 10:01:30) Pevalo, klid. Taky máme obyčejné děti. Chytré a šikovné, ale naprosto bez nějakých specifických zázračných talentů. Navíc třeba prostřední z dětí je manuálně levé po mně a zrovna tohle dítě navíc ještě nečte a zapomíná. On teda aspoň počítá a programuje, ale nobelista ani geniální programátor z něj taky nejspíš nebude. Myslím, že i ty běžné děti se chytnou. Nejsme každý génius a i přesto s tím nějak žijeme.
|
|
|
|
libik |
|
(16.9.2020 9:15:54) Valkýro a co si tak říct, že se měřiči mýlili a vůbec nemáš vysoké IQ, takže jsi vlastně úspěšná
Já o sobě tvrdívám, že změřeno nemám, ale je pravda, že ve 3. třídě z maminky vypadlo takový hausnumero (testovali nás plošně, asi nějaký pokus), že bych měla sázet Normandii jako nikdo druhej. A hele, nic
Tak si zpětně myslím, že tam mamka ve svém chaosu přidala stovku nebo to jinak popletla a je mi fajn
|
libik |
|
(16.9.2020 9:25:52) Valkýro, já nevím, mně tvůj profesní život připadá logický a normální. Kdysi dávno jsi zkusila něco, co bylo na trhu nové, vydělala jsi prachy. Pokud tě čtu, nikde nemáš žádný potlačený opravdový sen konkrétního zaměstnání (herečka, holička, doktorka, kosmonautka) kromě toho být úspěšná. Obchodování ti vzalo čas přičichnout k nějaké vyhraněnosti, ale chytla ses dobře v normální kanceláři za normální plat, dokonce využíváž angličtinu.
Fakt nevím, co bys chtěla nebo čekala, nezlob se
|
Buřt |
|
(16.9.2020 9:32:47) Val, a proc jsi medicinu nezkusila? A co treba dela tva sestra, ze ji hodnotis jako pracovne uspesnou ?
|
|
libik |
|
(16.9.2020 9:42:43) Valkýro, já jsem chtěla být princezna.
no nic.
jenom jsem ti chtěla říct, že nemáš žádné důvody k takovému sebehodnocení. Přemýšlení po 35 letech o tom, jak rychle jsi ve srovnání se spolužáky aplikovala vzoreček, je pro mě na hranici přírodního úkazu, to se na mě nezlob
Jo a též chodím na srazy. Hodnocení "ten dopad" proběhlo jedenkrát a to za nepřítomnosti spolužáka toho času ve výkonu trestu, abychom rozebírali jednotlivé kancelářské pozice většiny abiturientů, na to bývá málo chlastu
Vzpamatuj se, jsi normální zaměstnaná hezká ženská
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(16.9.2020 9:00:19) Stará huso, protože to s výškou IQ asi až tak úplně nesouvisí. Člověk může mít vysoké IQ a být na něco nadaný, nebo nebýt nadaný na nic, ale mít o něco (případně o "všechno") zájem, nebo být nadaný a nemít zájem, případně nebýt nadaný a nemít ho. Není na to žádný jednotný mustr. Já třeba mezi zájmem a nadáním rovnítko nevidím, a už vůbec ne mezi nadáním/zájmem a výškou IQ. Nadání beru tak, že někomu něco jde výrazně lépe než jinému za vyvinutí mnohem menší námahy, případně vůbec žádné, mimořádné nadání jako něco, co je tak výjimečné, že se to v populaci objevuje někde na chvostu Gaussovy křivky (pokud bychom ji aplikovali na rozložení nadání místo IQ).
|
Alena |
|
(16.9.2020 9:03:50) "protože to s výškou IQ asi až tak úplně nesouvisí. .... Já třeba mezi zájmem a nadáním rovnítko nevidím, a už vůbec ne mezi nadáním/zájmem a výškou IQ." Mezi zajmem a nadanim rovnitko neni. Jsou deti nadane na matematiku ale nezajima je. Mezi hudebnim nadani a inteligenci rovnitko byt nemusi, ale mezi mimoradnym nadanim v "skolnim" smylu tj. intelektovým samozrejme ano.
|
|
|
|
|
Alena |
|
(16.9.2020 7:36:02) "Takže se očekává i více nadaných." tomu nerozumim. kdo neco takoveho ocekava?
|
|
A. Andrs |
|
(16.9.2020 8:14:05) nadani jsem pochopila jako vloha ci dispozice pro neco, pro nejaky obor, nejakou cinnost, ci extremni zajem
rozhodne jsem to nepobrala jako nekoho s IQ nad 130, to bych sem ani nepsala, to moje deti nemaji
|
|
|